Last Updated on 19 juni 2024 by connectyourworld
SEO for webshops toepassen is noodzakelijk om de verkopen van uw webshop omhoog te stuwen. Voor e-commerce webshops is SEO zoekmachineoptimalisatie belangrijker dan ooit. U verkoopt alleen maar voldoende producten als u slim inzet op SEO optimalisatie. Op het gebied van webshops is er tegenwoordig bij bijna alle producten sprake van een grote concurrentie. Daarnaast heeft u te maken met de grote namen zoals bijvoorbeeld Bol, Amazon en de Wehkamp. Toch is er nog veel mogelijk met zoekmachineoptimalisatie. In de nu volgende blog gaan we in op de belangrijkste punten om ook uw webshop een succes te laten worden. Een belangrijk punt is hoe om te gaan met de niet beschikbaarheid van producten.
Geschatte leestijd: 11 minuten
E-commerce, een afkorting van elektronische handel. Het verwijst naar het kopen en verkopen van goederen en diensten via internet. Dit kunnen websites voor online winkelen, online marktplaatsen en online veilingen zijn. Ook vallen hier de verschillende betalings- en leveringssystemen onder, die worden gebruikt om deze transacties te vergemakkelijken. E-commerce is de afgelopen jaren steeds populairder geworden vanwege het gemak, dat het biedt aan zowel consumenten als bedrijven. Daarnaast is de mogelijkheid om een wereldwijd publiek te bereiken zonder de beperkingen van fysieke locatie ook een groot pluspunt.
Bij ‘SEO voor e-commerce websites‘ heeft u vaak te maken ‘met niet beschikbare producten. Wanneer uw e-commerce site uitverkochte producten heeft, zijn er strategieën om uw geïndexeerde pagina’s te beheren en de klantervaring om te zetten in een uitverkoop.
Een dagelijks probleem in online winkels is het niet beschikbaar zijn van producten.
Het economische doel van elke e-commerce website is verkopen. In deze blog zullen we kijken naar de manieren om om te gaan met de niet beschikbaarheid van producten zonder de business te schaden. We geven antwoord op de vraag hoe u de niet beschikbaarheid van het product kunt omzetten in verkoop.
Elke branche is anders en elke online winkel heeft zijn eigen regels. Om de omvang van het probleem te kennen, moet u de cijfers kennen. Zorg dat Google Analytics goed is ingericht en werkt. U kunt de informatie op de displaypagina over het product (naam en product code) krijgen om de beschikbaarheid van het product aan te geven. Als u meer informatie wilt, kunt u de informatie één keer per sessie verzenden. Dit regelt u door een cookie op te slaan met de informatie en of de informatie over de niet beschikbaarheid van het product al naar Google Analytics is verzonden.
Nadat u het bovenstaande mechanisme in het rapport over de producten hebt geïmplementeerd, zult u zien hoeveel kansen om te verkopen u verliest. Als u de prijs van het ontbrekende product toevoegt en dit vermenigvuldigt met de gemiddelde wisselkoers, zult u zien hoeveel u niet gaat verdienen. Met SEO for webshops kunt u dit omdraaien.
Tegelijkertijd zult u zien hoeveel bezoekers een niet beschikbaar product hebben bezocht. U zult zien of zij een ander product kiezen en wachten tot het gewenste product beschikbaar is. Dit kan bijvoorbeeld door de beschikbaarheidswaarschuwing te activeren. Of dat de klant de winkel verlaat zonder iets te kopen. Laten we zeggen, dat u 10.000 producten hebt, waarvan statistisch gezien 20 procent permanent of tijdelijk niet beschikbaar is. Laten we enkele extreme gevallen bekijken. We gaan de vraag beantwoorden, hoe om te gaan met aanbod tekorten in online winkels.
U hebt een product, dat geen interesse wekt. Misschien is het het juiste moment om het aanbod te heroverwegen. U denkt, dat het geen zin heeft om in de winkel producten te houden, die niet populair zijn. En zelfs als ze beschikbaar zijn, zullen ze niet worden omgezet. U zult zeggen, dat het niets kost en niets met SEO optimalisatie te maken heeft? Dat doet het wel. Eén van de belangrijkste doelen van Google is namelijk om de gebruiker content van goede kwaliteit te bieden in de zoekresultaten. Als u hen kunt helpen deze missie te vervullen, krijgt u een betere zichtbaarheid en meer verkeer.
Een statistiek, die van invloed is op het soort informatie dat is opgeslagen in de index van een zoekmachine, is het crawlbudget. De hoeveelheid content, die door de zoekmachine is geïndexeerd en hoe actueel het is, heeft een grote invloed op de zichtbaarheid van de service in de zoekresultaten. Het crawlbudget wordt niet beschouwd als een volgsignaal. Daarom is het moeilijk om verkeer op een website voor te stellen als de sub pagina’s niet worden geïndexeerd en de informatie in de zoekresultaten niet actueel is.
Als u in de index van de zoekmachine blijft, zeg dan 2.000 pagina’s, die geen waarde hebben. Dit kan een van de mogelijke conclusies zijn als ze geen verkeer genereren. Deze pagina’s zijn niet nuttig voor een gebruiker (zelfs voor iemand, die al de op een andere manier winkelen). Het is de moeite waard om dergelijke producten te verwijderen, zowel uit de index van de zoekmachine als uit de winkel zelf. Dit vertaalt zich in de snelheid waarmee Google Bot de website crawlt.
Deze situatie is complex. U heeft niet beschikbare producten, die zich niet op de sub pagina’s bevinden waar het bezoek van gebruikers is begonnen. Maar de gebruikers bereiken deze toch. Het is waarschijnlijk, dat toen die producten beschikbaar waren, de gebruikers ze kochten. Voor een e-commerce site met ongeveer 8.000 sub pagina’s waarmee ik werk, heb ik niet beschikbare producten van categoriepagina’s uitgesloten en ze de noindex- en no follow- kenmerken gegeven. Dit heb ik gedaan, omdat er geen equivalenten beschikbaar waren in de winkel. De niet beschikbare producten zijn alleen te vinden in de interne zoekresultaten. Door dit te doen:
De hierboven beschreven maatregel heeft de structuur van de service veranderd en de SEO zichtbaarheid voor categoriepagina’s beïnvloed, waardoor het verkeer gedurende drie maanden licht is toegenomen. Nadat de voorraden zijn aangevuld en alle product sub pagina’s opnieuw zijn geïndexeerd en opnieuw in alle secties van de winkel zijn geïndexeerd, zijn de zichtbaarheid en het verkeer weer teruggekeerd naar het vorige niveau.
In dit geval kunnen verkeerde beslissingen niet alleen leiden tot verlies van conversies, maar ook tot verlies van verkeer. Als u producten heeft, die goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten, kunnen we het ons niet veroorloven ze te verwijderen en door te verwijzen naar een subpagina van een vergelijkbaar product. Hoewel dit vanuit het oogpunt van SEO gunstig zou kunnen zijn, zou de klant bij het omleiden van de gebruiker (met tijdelijke omleidingen 302) naar een vergelijkbare subpagina in de war raken.
Gebrek aan omleiding van het verwijderde product en de reactie van de server met fout 404 (pagina niet gevonden) resulteert in:
Bovendien, als er geen omleiding is, zal het bericht “product niet beschikbaar” ze meestal terug laten gaan naar zoekresultaten die worden genoteerd in het hogere bounce rate percentage. Voordat u verdere stappen onderneemt, moet u de reden achterhalen waarom het product niet beschikbaar is.
Zelfs als de geschatte datum van de beschikbaarheid van het product bekend is en deze binnen een bereik van één tot vier weken ligt, is het de moeite waard om het probleem van de tijdelijke onbeschikbaarheid op een marketing manier op te lossen. Ik bedoel dingen als een “klok” die de tijd aftelt naar de bezorgdag met de optie om het artikel te kopen voordat het weer in de voorraad is. Het lijkt op geavanceerde verkoop. Als u de gebruiker een korting biedt voor een langere wachttijd, zullen veel van degenen die het product niet onmiddellijk nodig hebben, zeker de gelegenheid aangrijpen om het product tegen een lagere prijs te kopen.
Hier moet u niet alleen denken aan individuele producten, maar ook aan hele categorieën. Het verwijderen van een categorie zoals ‘Kerstcadeaus’ of ‘Black Friday-deals’ die één keer per jaar worden omgezet, zou een vergissing zijn. Aan de andere kant is het zinvol om productpagina’s in informatiehubs te veranderen. Het maakt het mogelijk om zichtbaarheid voor deze categorieën voortdurend te vergroten in organische resultaten, om de content van de pagina om te wisselen naar een verkoopversie, wanneer het juiste moment komt. Tegelijkertijd is het niet erg om de pagina los te koppelen van de structuur van het menu.
Als u geen fabrikant van kerstversiering bent, hoeft u het hele jaar door geen glazen bollen of andere versieringen op te slaan. U kunt er niet eens zeker van zijn, dat dezelfde producten een jaar later beschikbaar zullen zijn. Op deze manier kunt u genieten van het verkeer en de conversies van een product dat is beëindigd. Deze strategie kan ook worden gebruikt om verkeer te genereren van producten die nog nooit in uw winkel zijn aangeboden vanwege het agressieve distributiebeleid van de importeur. In dergelijke gevallen is de concurrentie meestal klein in organische zoekresultaten, wat zich vertaalt in een mogelijk groot verkeer met lage SEO kosten. Producten verwijderen of verbergen met 404 bericht door ze door te sturen naar de categoriepagina is de beste oplossing.
Stuur de klant door (maar verzend ze niet rechtstreeks met 301-omleiding) naar vergelijkbare producten om de aankoop af te ronden. Een product dat niet in de winkel verkrijgbaar is, mag geen doodlopende weg zijn op weg naar aankoop. Profiteer van het verkeer, dat al bestaat. U mag onder geen enkele omstandigheid dergelijke product sub pagina’s verwijderen of ze zelfs met de 301 omleiding omleiden. De oplossing die ik aanbeveel, is om een alternatief, vergelijkbaar product op de productkaart van het niet beschikbare product te presenteren op een manier die duidelijk genoeg is voor de klant om verder te gaan of om het product aan het winkelmandje toe te voegen.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist en Content Marketeer.
Bij SEO en Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag kunt u ook een SEO consultant inhuren in de volgende regio’s
Heeft u een vraag over SEO for webshops? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Bel of mail ons en kom meer te weten over e-commerce marketing.
Met deze SEO checklist verbeter je de vindbaarheid van je website. We schreven ook een blog over linkbuilding strategieën waar u uw voordeel mee zou kunnen doen.
Op deze website vindt u ook een overzicht van veelal gratis SEO tools, waarmee u al vast kunt starten met de zoekmachineoptimalisatie van uw website.