Last Updated on 25 augustus 2024 by connectyourworld
Na de ‘helpful content update’ van Google is het schrijven van pakkende teksten belangrijker dan ooit. Daarom beantwoorden wij in deze blog post de volgende vraag: Wat doet een copywriter?
Benodigde tijd: 7 minuten
Wat een copywriter precies doet, dat weet u aan het einde van het lezen van deze blog post. Het schrijven van pakkende webteksten is kunst. Kunst is vaak moeilijk om te maken en u mag het absoluut niet kopiëren. U moet wel met een hoop zaken rekening houden. Voor wie zijn de teksten bedoeld? Wat wilt u met de webtekst bereiken? Waar zit uw potentiële doelgroep? Op welk platform wilt u publiceren? Hoe en wanneer zet ik SEO copywriting in? Het wordt gezien als een cliché, maar de uitdrukking ‘Een goed begin is het halve werk’ is ook bij copywriting for SEO van toepassing. Het nu volgende stappenplan geeft u diverse ankers om goed te starten met het schrijven van pakkende webteksten voor uw site.
Ondanks dat copywriting for SEO belangrijk is om ervoor te zorgen, dat de geschreven webteksten ook gevonden worden in de zoekmachines, schrijft u webteksten met een doel. Als bedrijf wilt u klanten binnen halen of als non-profit organisatie wilt u donateurs aantrekken. U zal dus moeten nadenken over de behoeften van uw doelgroep. Zij hebben een probleem. Daarom gaan ze op zoek naar antwoorden. Als u ze als copywriter kunt helpen, is de kans groot, dat ze uiteindelijk klant bij u worden.
Het is misschien een open deur, maar lezen op een beeldscherm werkt anders dan lezen vanaf papier. De concentratie boog is minder en er is veel afleiding op het internet. En dan kunt u potentiële klanten de webteksten ook nog op de mobiele telefoon lezen, wat in de regel betekent, dat het beeldscherm weer een stuk kleiner is. U vergroot de leesbaarheid van een webtekst door bijvoorbeeld in alinea’s te schrijven en elke alinea een kopje te geven. Gebruik daarnaast korte en niet te lastige zinnen.
Hoewel Google een machine is, is het wel een heel slimme machine. Het is een dusdanige intelligente machine, dat het al heel goed kan beoordelen, wat u met uw webteksten wilt bereiken. Dit weten zij steeds beter te koppelen aan de zoekopdrachten, die gebruikers in Google intikken.
Het ene product is natuurlijk het andere niet. Maar bij veel aankopen speelt emotie een grote rol. Denk hierbij aan grote aankopen waarbij de financiën een grote rol spelen, zoals de aankoop van een huis of van een auto. Een auto biedt gemak, maar het geeft u bijvoorbeeld ook vrijheid om ergens naar toe te gaan of op vakantie te gaan. De prijs is dus niet het enige belangrijke. Focus daarom waar het kan op emotie en wat uw product of dienst voor de koper gaat doen en betekenen.
Te vage teksten zijn een conversie killer. Dat betekent, dat mogelijke klanten weglopen naar de concurrent als ze uw teksten niet begrijpen. Zeker bij SEO productteksten zijn duidelijke beschrijvende teksten een must. SEO Webteksten zou u eventueel ook nog met een infographic verder kunnen verduidelijken.
Mensen gaan op zoek naar informatie en starten met Googelen als ze een probleem hebben, wat ze willen oplossen. Benoem dat probleem of beschrijf een bepaalde stelling en laat weten, dat u het ermee eens bent. Hierdoor begint u al direct met mensen overtuigen, dat u de informatie hebt en de kennis om hun probleem op te lossen.
Met een goede intro verbetert u het begrip over de tekst en zorgt u er ook voor, dat lezers de webtekst beter zullen onthouden.
Inmiddels zijn er miljarden websites en nog veel webteksten en blogs. Daarnaast vechten ook uw concurrenten voor een stuk aandacht. Het is dus super belangrijk om op te vallen en onderscheidend te zijn. Breng daarom voldoende waarde over in de intro en in de conclusies. Zorg ook voor een opvallende en iets wat prikkelende titel. Vergeet daarnaast de meta omschrijving niet. Het is een kans om op te vallen in de SERP.
Herhaling is de moeder van educatie en de manier om ‘top of mind’ te blijven. In de online wereld draait het om zichtbaarheid en vindbaarheid. De bedrijven die dat het beste doen, zijn de winnaars van morgen. Er zijn als u content wilt delen op de diverse sociale media kanalen ideale tijdstippen om de content te delen. Laat u informeren over het delen van kennis en het ideale tijdstip daarvoor.
Niets is zo frustrerend om energie te steken in SEO content en niet beloond te worden met veel lezers. Hoewel uw doelgroep het belangrijkste is, heeft u hoe dan ook te maken met Google. Google bepaalt welk stuk content zij het meest relevante vindt en toont bovenaan in de zoekresultaten van Google. Hier beneden vindt u de quote van John Mueller van Google, die aangeeft, wat Google beschouwt als kwaliteit content. Heeft u kwalitatief goede content op uw website staan, die niet doet wat u verwacht? Laat dan een SEO check of gratis SEO-scan uitvoeren door Connect your World.
Herman Geertsema is een ervaren freelance SEO specialist en content marketeer uit Den Haag. Tevens is hij eigenaar van Connect your World gevestigd, een Content Marketing bureau en SEO bureau in Den Haag.
Kies ook een SEO consultant in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag over SEO copywriting en wat een copywriter precies doet? Neem dan contact met ons op via onderstaande button.
Wij hebben tal van handige SEO checklists op deze website staan, waarmee u zelf al een start kan maken met de SEO optimalisatie van jouw website. Ook een blik op onze handige lijst met relevante free SEO tools werpen, kan in uw voordeel werken.