• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

SEO Checklist – Beste tips voor 2025

SEO Checklist – Beste tips voor 2025

SEO checklist, On page SEO

SEO checklist – ranking factoren

Wat zijn Google SEO ranking factoren?

Google SEO-ranking factoren zijn criteria, die Google gebruikt om te bepalen hoe hoog een website in de zoekresultaten verschijnt. Belangrijke factoren zijn de kwaliteit van de content, waarbij uniek, informatief en relevant materiaal beter scoort. Daarnaast speelt de gebruiksvriendelijkheid van de website een rol, zoals mobiele optimalisatie en laadsnelheid. Backlinks van betrouwbare bronnen versterken de autoriteit van een website, wat helpt bij hogere rankings. Tenslotte verbeteren technische aspecten zoals een veilige HTTPS-verbinding en een goed gestructureerde website de zoekpositie.

De belangrijkste rangschikkingsfactoren in deze SEO checklist op een rij:

SEO checklist

SEO checklist

1. SEO optimalisatie basisbegrippen leren

Met deze SEO checklist kunt u leren, wat er nodig is om een website te optimaliseren voor SEO. Daarnaast wordt er ontzettend veel informatie en kennis verstrekt over SEO. Met een goede zoekopdracht in Google en YouTube kunt u al heel veel informatie over zoekmachinemarketing achterhalen. Let wel op, dat deze informatie up-to-date is, want de ontwikkelingen in SEO optimalisatie volgen elkaar snel op. Ook is het slim om te kijken wat thought leaders zoals bijvoorbeeld Neil Patel over bepaalde SEO onderwerpen te vertellen hebben. Connect your World schreef een blog over thought leadership – Content en SEO.

1.1 On page SEO, Off page SEO en Technische SEO

Om het gehele SEO proces te kunnen beheersen en algoritmen te geven wat ze willen, zijn de verschillende SEO regels gegroepeerd in drie hoofdcategorieën. Dit zijn Technische SEO, On-page SEO en Off-page SEO.

2. SEO concurrentie-analyse

Deze SEO checklist begint met research. Niets is zo verhelderend, als eens een kijkje nemen bij de online concurrent. We beginnen daarom met marktonderzoek en een onderzoek in de niche waarin u zich beweegt. Wees kritisch en neem niet de fouten van de concurrent over. Het geeft u echter wel beter inzicht in wat werkt en wat niet werkt. Samengevat u hoeft SEO alleen beter te doen dan uw concurrentie.

Daarnaast is bijvoorbeeld Google Trends een gratis tool, die u kunt gebruiken voor uw research.

SEO checklist Google

2.1 SEO checklist – Concurrentieanalyse

Onderzoek uw concurrentie. Uiteindelijk wilt u het beter gaan doen dan uw concurrentie. Doe dit op website- maar ook op pagina niveau. Kijk op de SERP”s (Google overzichtspagina) voor de meest concurrerende en belangrijke zoekwoorden.

2.2 Google Search – mensen zoeken ook

Op de SERP’s vindt u nog meer relevante voor SEO goede tools. U wilt bovenaan in Google komen op de voor u relevante zoekwoorden. Aan de rechterkant van de SERP vindt u de functionaliteit ‘Mensen zoeken ook naar’. Hier geeft Google meerdere suggesties van zoekwoorden, die gerelateerd zijn aan uw 1e zoekopdracht.

zoekwoorden, SEO zoekwoorden, Google zoekwoorden, SEO checklist

2.3 SEO zoekwoorden

Iets verder vindt u een rubriek met de naam ‘trending keywords’, ‘related keywords’ en ‘longtail keywords’. Hier vindt u allemaal zoekwoorden suggesties, die populair en geschikt zijn om beter te gaan scoren met SEO optimalisatie. Als u vervolgens helemaal naar beneden, scrolt ziet u een overzicht met gerelateerde zoekopdrachten. Google biedt dus zelf al heel veel hulpmiddelen aan om de zoekmachineoptimalisatie van uw website te verbeteren.

2.4 Gratis SEO tools van Google

Heel veel SEO tools zijn gratis zoals bijvoorbeeld Google trends. Ook voor Google Bedrijfsprofiel vroeger Google Mijn Bedrijf, Google Analytics en Google Search Console betaalt u geen geld. Deze gratis SEO tools bevatten een schat aan data. Gebruik deze in uw voordeel.

SEO check, SEO scan, SEO specialist Den Haag
SEO rankings, hoe hoog staat u in Google?

3. Checklist SEO – Gratis SEO scan website laten uitvoeren

Met een gratis SEO scan van uw website ziet u, hoe de website erop dit moment voor staat. Daarnaast krijgt u inzicht in wat er moet gebeuren om uw website bovenaan in Google te krijgen.

4. SEO doelen stellen voor uw website

Met de gratis SEO scan heeft u achterhaald, hoe uw site zich op dit tijdstip verhoudt tot die van de concurrentie, als het gaat om de zichtbaarheid en vindbaarheid van uw site. Staat u al op de eerste pagina in de zoekmachine op de voor u relevante SEO zoekwoorden (combinaties)? Of staat u pas op pagina 8? Bepaal samen met de SEO specialist, wat uw doel is en wat uw KPI’s zijn. Dat kan bijvoorbeeld een top 3 notering zijn op de voor u meest relevante SEO zoekwoorden.

Yoast SEO, WordPress SEO pluggins, SEO checklist

4.1 WordPress SEO plugins installeren

Als u gebruik maakt van WordPress als CMS voor uw website, heeft u een SEO plug-in nodig om zaken als sitemaps en metabeschrijvingen te optimaliseren. De bekendste is de Yoast SEO Plug-in. Met de Yoast plugin kunt u heel goed de punten in deze SEO checklist voltooien.

Op deze website staat heel veel informatie over de Yoast plug-in:

Maar u zou ook kunnen kiezen voor andere plug-ins:

SEO checklist, Google

5. Zoekmachines

5.1 Google for webmasters tools leren gebruiken

De tools van Google zijn gratis. Maak daarom een Google Analytics account en Google Search Console account aan en koppel deze aan uw website. Met de tool Screaming Frog kunt u uw website crawlen. Voor kleine tot middelgrote websites kan dit ook gratis. Ook Google Tag Manager is voor de geoefende It-er, webdesigner of marketeer een zeer waardevolle tool. Tot slot is het Google Bedrijfsprofiel (GBP) een zeer waardevolle tool om de lokale vindbaarheid van uw website verder te vergroten.

5.2 Verifieer uw website met Bing Webmaster Tools

Bing is een stuk kleiner in marktaandeel en niet zo populair als Google. In Nederland gebruikt ongeveer 3 a 4 procent Bing. Bing heeft een reeks tools, die u kunt gebruiken om de SEO van uw website op Bing Search te optimaliseren. Dit zijn de Bing Webmaster-tools.

6. SEO checklist – Site architecture

Een website moet een goede structuur hebben. Uw website moet toegankelijk zijn voor zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Daardoor kan Google de website beter crawlen en is de site gemakkelijker te indexeren door Google. Als dat niet het geval is, kan het aantal bezoekers tegenvallen. Een toegankelijke website is daarom extreem relevant.

6.1 Houdt u aan de volgende drie basisprincipes:

  • Zorg er voor, dat alle pagina’s op uw website verbonden zijn met elkaar (interne linkstructuur) en bereikbaar zijn via een navigatie. Een pagina, die namelijk niet gevonden kan worden door middel van interne links te volgen, wordt niet goed geïndexeerd.
  • Belangrijke webpagina’s mogen niet meer dan 3 klikken verwijderd zijn van de homepage.
  • De website moet een logisch flow hebben. Dat wil zeggen, dat de bezoeker gemakkelijk kan navigeren. Een navigatie moet daarom niet teveel hoofdcategorieën en sub categorieën hebben.
domain authority, domein autoriteit, SEO checklist

7. SEO checklist – Domein autoriteit

Of een website nu 6 maanden of een jaar oud is, maakt niet zoveel uit. Google gebruikt de domeinleeftijd ook wel domein autoriteit genoemd, maar het gaat pas een rol spelen bij grotere verschillen. Als uw domeinnaam bijvoorbeeld het primaire zoekwoord bevat, geeft dat nog steeds als een ‘relevantie signaal’ aan Google. Bij de resultaten geeft Google de zoekwoorden, die in de domeinnaam staan vet weer.

domeinautoriteit

7.1 Domeinnaam heeft maximaal 15 tekens

Een domeinnaam, die begint met een belangrijk zoekwoord, geniet een voordeel ten opzichte van websites, die het desbetreffende zoekwoord niet in de domeinnaam hebben staan of in het midden of aan het eind van de domeinnaam. Gebruik voor uw domeinnaam maximaal 15 tekens. Kortere domeinnamen zijn namelijk gemakkelijker te onthouden.

7.2 Exact match domain

Een Exact Match Domain is waarbij de domeinnaam exact hetzelfde is als het belangrijkste zoekwoord waar u op wilt ranken. Dit kan nog steeds een voordeel opleveren…..als het een kwaliteitssite is. Maar als de EMD van lage kwaliteit is, is hij kwetsbaar voor Google ‘s EMD update.

SEO optimalisatie, SEO checklist, SEO Den Haag

8. SEO check Google penalty’s

Eén van de fundamentele SEO controles, die u vanaf het begin moet uitvoeren, is ervoor zorgen, dat uw website geen boete van Google krijgt. Google heeft verschillende straffen (handmatig en algoritmisch), die worden opgelegd als een vorm van ‘straf’ aan websites, die hun richtlijnen schenden. Als uw website wordt getroffen door een Google boete, moet u mogelijk een andere route volgen om eerst (indien mogelijk) van de boete te herstellen en vervolgens door te gaan met de SEO checklist.

9. Checklist SEO – Zorg voor een SEO vriendelijk URL adres

Als 9e punt in deze SEO checklist is een SEO vriendelijke URL structuur logischerwijs een basis voorwaarde.

Door namelijk een goede structuur aanbrengen, maakt u het Google gemakkelijker om uw website te indexeren. Een goede URL moet bijvoorbeeld aan de volgende punten voldoen:

  • Een goede URL is kort en gemakkelijk te lezen. Uit onderzoek in 2023 blijkt, dat korte URL´s beter ranken in Google.
  • Gebruik geen hoofdletters in de URL
  • Nummers en speciale symbolen in uw URL zorgen voor niet informatieve URL’s
  • Zet een koppelteken tussen de verschillende woorden
  • Gebruik geen datums in URL’s. Dat wordt al snel gedateerd en zorgt ervoor, dat u dit steeds moet updaten.

10. SEO check – De titel

De titel ofwel de titel tag is na de content van de pagina het belangrijkste element van een webpagina. Het geeft een sterk On page SEO signaal af. Dit is de reden waarom u uw meest concurrerende zoekwoorden met een hoog volume aan het begin van de titel wilt plaatsen, maar zorg er ook voor, dat u niet te veel SEO zoekwoorden gebruikt. U hoeft de naam van het bedrijf/de website ook niet in de paginatitel op te nemen. Dit zal de post niet helpen hoger te scoren en waardevolle ruimte in beslag nemen. Google zal kiezen of de sitenaam in de zoekresultaten moet worden weergegeven.

10.1 Zoekwoorden in de SEO titel

Richt u in plaats daarvan op het opnemen van variaties van het zoekwoord die duidelijk aangeven wat u kunt verwachten van dit stukje SEO content. Zorg er echter voor, dat u aan de verwachtingen voldoet. Anders ziet u een groot aantal klikken gemengd met een groot aantal bezoekers, die de pagina verlaten, zodra ze de content zien.

10.2 Paginatitel moet klikwaardig zijn

Als u moeite heeft met het bedenken van een creatieve paginatitel, die goed leest, het doel van de content verduidelijkt, niet overdreven vol is en klikwaardig is, ga dan naar Google en typ het hoofd zoekwoord in. Kijk wat er momenteel in de ranking staat, welke woorden worden gebruikt, in welke volgorde en of een van de paginatitels die extra wow-factor heeft.

10.3 Pakkende titel

Gebruik een pakkende titel of anders zullen bezoekers van Google er niet op klikken. Zorg bijvoorbeeld voor urgentie ‘Voorkom dat je daalt in Google’. Wat eigenlijk het omgekeerde is van bijna een standaard vraag zoals ‘Hoe kom ik hoger in Google’?

Mensen vragen ook sectie in Google, SEO checklist

10.4 Vragen stellen

Een vraag stellen met een ? als titel nodigt vaak uit en komt vaak overeen met de zoekopdracht in Google. Stel je een vraag, dan krijg je ook er op lijkende vragen in de sectie ´Mensen vraag ook´. Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet, staan de vragen boven de eerste zoekresultaten.

10.5 Titels die het goed doen

Titels met woorden zoals handleiding, tips, adviezen, methodes erin, doen het vaak goed. Het staat garant voor praktisch bruikbare informatie. Ook stappenplannen en handleidingen doen het goed.

10.6 Herschrijf te lange, dubbele of ontbrekende titels

Titeltags en metabeschrijvingen zijn de belangrijkste elementen op de pagina, die van invloed zijn op de organische klikfrequenties van uw pagina’s. Verspil dus geen kans om meer organisch verkeer te krijgen dankzij een geoptimaliseerd meta-fragment. Want als jij het niet doet, doet Google het, en niemand garandeert, dat het geweldig zal zijn. 

SEO sitemap, sitemap, SEO checklist

11 SEO checklist – Sitemap

Sitemaps vertellen zoekmachines waar ze belangrijke content op uw site kunnen vinden, zodat ze uw pagina’s gemakkelijk kunnen crawlen en indexeren.

U kunt uw sitemap meestal vinden op een van deze URL’s:

/sitemap.xml
/sitemap_index.xml
/sitemap

Sitemap Robots txt, Technische SEO

11.1 Sitemap Robots txt files

Zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google hebben webcrawlers, die het ‘world wide web’ doorploegen om websites te vinden en deze te indexeren. Deze ‘webcrawlers’ zijn namelijk constant aan het werk. U moet ze dus toegang geven tot uw website en toegang weigeren voor de plekken, waar ze niet mogen komen. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld de robot.txt file voor gebruiken.

Test dit in Google door in het zoekveld te typen: “Site:www.uwwebsite.nl”. Bij geen resultaat of bij een melding over uw robots.txt is er iets mis!

Uw robots.txt bestand is een document, waarin u zoekmachines zoals Google en Bing vertelt, waar ze uw website wel en niet mogen uitlezen. In vaktermen: u vertelt waar de bots van Google uw website wel en niet mogen crawlen. Elke keer als een zoekmachine langskomt, kijkt hij als eerste naar de robots.txt
file. Vervolgens gaat hij aan de slag met het crawlen van uw website. Uw robots.txt kunt u goed inzetten om duplicated content te voorkomen en het ‘crawl budget’ van uw website te optimaliseren. De bots van Google en andere zoekmachines hebben namelijk maar beperkt de tijd om uw website te bekijken. Het is
belangrijk om deze tijd zo efficiënt mogelijk te besteden.

12. Google Search Console – Sitemap fouten

Het indienen van uw sitemap bij Google is niet het einde van het verhaal. U moet de Google Search Console regelmatig controleren op sitemapfouten.

SEO checklist, Google Search Console

12.1 Speciale afbeeldingssitemap indienen bij Google

Naast het maken van een XML-sitemap voor uw pagina’s, moet u ook uw afbeeldingen naar Google verzenden. U kunt de afbeeldingen in uw XML-hoofdsitemap toevoegen of een speciale afbeeldingssitemap maken. Vergeet niet uw sitemap in te dienen via de Google Search Console.

SEO checklist, HTML code

13. Verbeter de HTML code van uw website

Html code is de basis van elke website en mag daarom niet ontbreken in deze SEO optimalisatie Checklist. Code die netjes is geschreven, maakt het zoekmachines gemakkelijker om uw website te vinden en deze hoog te ranken.

14. Zorg voor een mobiel vriendelijke website

Google waardeert websites, die mobielvriendelijk zijn. Miljarden zoekopdrachten voeren mensen uit op hun mobiele telefoon. Dit is inmiddels al tussen de 60 % en 85% van het totaal aantal zoek opdrachten. Google heeft vanwege het belang van SEO mobile een tweede index ingezet. Dit heet ook wel de ‘Mobile First Index’. Mocht u website niet goed scoren op de mobiel, dan is een hoge positie in Google uitgesloten. Een mobielvriendelijke site of Mobile SEO is om die reden een belangrijke SEO factor mag daarom niet ontbreken in deze SEO checklist.

14.1 SEO voor een mobiele website

De volgende 3 stappen zijn van belang voor het optimaliseren voor SEO van uw mobiele website.

  1. Zorg voor een responsive webdesign. Hierbij wordt uw content automatisch aangepast aan de grootte van uw scherm.
  2. Het tweede punt van belang voor SEO is UX design of userexperience. Het scherm van een mobile telefoonnummer is een stuk kleiner. De interactie met de klant is vaak anders en de internetverbinding langzamer.
  3. Zorg dat alle e-mail adressen en telefoonnummers op uw website klikbaar zijn.
SEO checklist, SEO checklists

14.2 SEO check – Mobile UX design – 4 aandachtspunten

  1. Zorg voor lichte pagina’s qua bestandsgrootte. Let op uw afbeeldingen, minimaliseer bijvoorbeeld uw code, voorkom redirects en maak browser caching mogelijk.
  2. Gebruik geen pop-ups
  3. Het scherm is een stuk kleiner. Dus maak buttons, die ook op mobiel makkelijk aan te klikken zijn.
  4. Maak gebruik van een eenvoudige navigatie, die voor zichzelf spreekt.
zoekwoordenonderzoek, zoekwoorden onderzoek

15. Zoekwoorden-onderzoek

Mensen tikken zoekwoorden in als ze Google gebruiken. Heel vaak zijn dat logische zoekwoorden, maar dat is niet altijd zo. Wist u bijvoorbeeld, dat als mensen lokaal zoeken en een lokale ondernemer willen vinden, ze bijvoorbeeld intikken ‘Loodgieter dichtbij’ of ‘schoenenwinkel vlakbij’? Er zijn talloze betaalde en gratis SEO tools, die u kunt gebruiken voor zoekwoordenonderzoek. Vervolgens is het een kwestie van logisch nadenken.

15.1 Zoekwoord in de meta omschrijving

Een zoekwoord in de meta omschrijving geeft een relevantie signaal. Het is niet meer zo belangrijk als vroeger, maar het zorgt nog steeds voor een klein positief effect.

15.2 SEO zoekwoorden in de H1 tag

H1 tags zijn een “tweede titel-tag”, die een extra relevantie signaal aan Google geven.

15.3 Zoekwoorden die het meest gebruikt wordt in een tekst

Een zoekwoord, dat vaker voorkomt in de tekst dan andere zoekwoorden, is een belangrijk signaal voor Google.

15.4 SEO zoekwoorden die omzet generen

U moet weten, wat uw belangrijkste zoekwoorden zijn, die leads, verkopen en conversies zullen genereren. U vindt deze ook wel aangeduid als hoofdtermen en pijlerpagina zoekwoorden. Over het algemeen zijn dit de zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een hoge concurrentie, die volledig samenvatten welke diensten en producten u aanbiedt.

15.5 SEO search intent

Wat is het zoekvolume van een bepaald zoekwoord en hoe sterk is de concurrentie? Een gigant als Bol.com gaat u niet voorbij in de rankings. U moet dus slimmer zijn, dan de concurrentie. Dit kunt u doen door aandacht te besteden aan ‘SEO search intent‘. Dat betekent eigenlijk, waarom zoekt iemand op de zoekwoorden, die hij gebruikt en wat voor resultaat verwacht hij dan?

SEO checklist, SEO search Intentie

15.6 SEO search intent (Zoekintentie) in vier verschillende vormen:

Information intent

Dit zijn zoekopdrachten, waarmee men probeert kennis op te doen of iets probeert te onderzoeken. In de zoekopdracht komen dan woorden voor zoals gids, instructie, how to.

Investigation intent

Als u al wat beter weet, wat u wilt, dan krijgt u zoekopdrachten, waarin zoekwoorden staan zoals bijvoorbeeld reviews, product reviews, de beste etc..

Transaction intent

Denk hierbij aan zoekopdrachten met woorden zoals bijvoorbeeld: kopen, de beste, de goedkoopste, prijs etc… Het is dus belangrijk om in de huid van de potentiële klant te kruipen. Besteed voldoende aandacht aan deze zoekwoorden, want bij alle SEO stappen komen deze zoekwoorden weer om de hoek kijken.

Commercieel intent

Proberen meer te weten te komen alvorens een aankoopbeslissing te nemen.

15.7 SEO checklist – Longtail keywords

Longtail keywords is een combinatie van meerdere zoekwoorden achter elkaar waarbij u haast kunt spreken van een mini zin of vraag. Denk bijvoorbeeld aan zinnetjes zoals: Wat is SEO? of Hoe werkt Linkbuilding? Longtail keywords hebben misschien een lager zoekvolume, maar mensen die gebruik maken van Longtail keywords weten vaak al beter, wat ze willen. Ze hebben al de nodige kennis over het product. Ontdek deze zoekwoorden met Google Suggest. Typ een zoekwoord in voor Google. Druk echter niet op enter. Wacht op de zoekwoorden die Google u vervolgens laat zien.

longtail keywords, longtail zoekwoorden

Daarom is de conversie op Longtail keywords vaak groter. Dat is de reden, dat dit één van de meest belangrijke SEO tips in deze SEO checklist is.

15.8 Zoekwoorden in H2 en H3 tags

Als het zoekwoord voorkomt in de subkopjes H2 en H3, is dit weer een (klein) relevantie teken.

15.9 Structureer uw koppen om een ​​verhaal te vertellen

Hoe u uw SEO content structureert en het verhaal vertelt, kan een van de grootste redenen zijn, waarom gebruikers niet lang op de pagina blijven. Het schrijven van geweldige web content is het maken van een geweldig verhaal en het op de juiste manier organiseren van de informatie naar wens van uw bezoekers. Net zoals u geen stappen zou overslaan bij het bakken van een cheesecake, wilt u ook niet, dat lezers het gevoel hebben, dat u stappen van kop naar kop mist.

15.10 Zoekwoord dichtheid

Uw primaire zoekwoord moet in uw hele content aanwezig zijn en moet een dichtheid van ten minste 1% hebben. 

15.11 Bovenaan beginnen

Bij SEO optimalisatie en vooral bij zoekwoorden optimalisatie geldt de regel, dat hoe verder een zoekwoord naar voren staat, hoe meer waarde Google aan dat zoekwoord toekent. Daarom is het aan te bevelen om een webpagina van boven naar beneden te optimaliseren voor het beste resultaat.

Volgens Moz doen titels met zoekwoorden aan het begin het beter dan titels met zoekwoorden geplaatst aan het einde.

15.12 SEO zoekwoorden kiezen, waarmee je gemakkelijk bovenaan Google komt

Nadat u nieuwe zoekwoordideeën heeft verzameld, moet u de meest efficiënte kiezen. Afhankelijk van de concurrentie zijn sommige zoekwoorden moeilijker te optimaliseren, terwijl andere direct verkeer genereren zodra u een nieuwe blog post publiceert. Meestal blijken SEO zoekwoorden met een hoog zoekvolume competitiever te zijn. Het betekent dat het meer moeite kost om betere resultaten voor dergelijke zoekwoorden te krijgen.

15.13 Google Zoekwoorden toewijzen aan de content

Uw volgende stap in de SEO checklist is om alle dingen georganiseerd te krijgen, en we zullen het doen met behulp van trefwoord mapping. Een trefwoordkaart is een tabel met zoekwoorden, die op landingspagina’s worden verspreid, waarmee SEO specialisten de voortgang van de optimalisatie kunnen volgen. In de zoekwoordenkaart verdeelt u de SEO zoekwoorden, de landingspagina’s en kijkt u later of er resultaten zijn behaald. En het is gemakkelijker om te beginnen met het in kaart brengen van uw best gerangschikte content.

SEO content, SEO checklist

16. SEO content

16.1 Engaging content van hoge kwaliteit publiceren

Wanneer u met SEO te maken heeft, moet u het volgende bedenken:

Een website met kwalitatief hoogstaande content kan het geweldig doen met of zonder SEO. Terwijl een website met slechte content niet zal overleven met of zonder SEO zoekmachineoptimalisatie. Een website met excellente content kan nog beter worden met SEO optimalisatie!

Google beoordeelt 3 hoofdaspecten:

1. Relevantie

Beantwoordt uw content de vraag van de gebruiker of biedt het de informatie, waarnaar ze op zoek zijn. 

2. Kwaliteit

Hoe goed of diepgaand de content het onderwerp behandelt en hoe verhoudt deze zich tot de andere content over hetzelfde onderwerp.

3. Bruikbaarheid

Of de content praktisch gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken is door de lezers en toegankelijk is op alle soorten apparaten.

16.2 Content van hoge kwaliteit heeft de volgende kenmerken:

  • Originele content (artikelen, tekst, afbeeldingen, video’s, presentaties, infographics, opmerkingen, enz.) Gebruik geen kopieën of herschrijvingen van bestaande artikelen.
  • Content exclusief voor uw website  – Zelfs als het uw eigen SEO content is, als u deze al op een andere website heeft gepubliceerd, is deze niet goed voor uw site (tenzij u de canonieke tag correct opgeeft ).
  • Content die tekstelementen bevat – Schrijf tekst, die bij uw niet-tekstuele content past. Als u bijvoorbeeld video’s op uw website plaatst, probeer dan ook een tekst beschrijving toe te voegen. Als u afbeeldingen toevoegt, probeer dan in woorden te beschrijven waar de afbeelding over gaat.
  • Content die nuttig is – Publiceer geen content om het publiceren. Voordat u op de publicatieknop drukt, moet u ervoor zorgen, dat wat live gaat, waarde toevoegt aan uw website en lezers.
  • Content die goed is onderzocht – Gebruikers willen geen snel voorbereide berichten lezen en dat geldt ook voor zoekmachines. 
  • Onbevooroordeelde content – Als u over een bepaald onderwerp schrijft of een vraag beantwoordt, zorg er dan voor dat wat u schrijft gerechtvaardigd is en beide zijdes van een verhaal beslaat.
  • Content die voldoet aan de zoekintentie – Naast de bovenstaande kenmerken moet u ervoor zorgen, dat uw content voldoet aan de zoekintentie. Voordat u enig type content op uw website publiceert, moet u weten welk type content gebruikers willen zien voor een bepaalde zoekopdracht.
  • Los het probleem van de lezer op – Het begrijpen van de zoekintentie ofwel de SEO search intent is de eerste stap om het probleem van de lezer op te lossen, omdat het u vertelt naar wat voor soort content ze op zoek zijn. Onderzoek is een andere belangrijke stap. Maar om echt geweldige content te maken, moet u verder gaan en echt nadenken over het probleem van de bezoeker.
  • Schrijf een winnende intro – Als u de lezers er niet binnen een paar seconden van kunt overtuigen dat uw pagina biedt wat ze willen, zullen ze sneller op de terug-knop drukken dan u denkt. Uw beste verdediging hiertegen is een meeslepende intro. Een goede introductie moet drie dingen doen: Maak verbinding met de lezer, Vertrouwen op te bouwen, Beloof een oplossing voor het probleem van de gebruiker. Onthoud, dat als bezoekers nooit voorbij uw introductie komen, ze uw content nooit lezen. En als ze uw content nooit lezen, zullen ze deze niet converteren, delen of ernaar linken.
  • Breek content met afbeeldingen – Niemand wil een grote muur aan tekst lezen. Het is overweldigend en kan ertoe leiden dat mensen afhaken en de bounce rate verhogen. Afbeeldingen helpen dit op te lossen door uw stuk content op te splitsen en visueel begrip te bevorderen. Maar gooi er niet zomaar beelden in. Doe uw best om afbeeldingen te vinden of te maken die de ervaring van de lezer verbeteren. We gebruiken bijvoorbeeld vaak grafieken, grafieken en schermafbeeldingen om onze punten te illustreren.
  • Kwaliteits content heeft een inhoudsopgave – een gekoppelde inhoudsopgave voegt niet alleen meer structuur toe aan uw content, maar helpt Google deze ook beter te begrijpen. En als u weet hoe zoekmachines werken, weet u dat hoe beter Google uw content begrijpt, hoe groter de kans op een positie bovenaan in Google is.

16.3 Goede content volgens Google

Wanneer mensen aan content denken, denken ze meestal aan blogposts of verkooppagina’s. De term content kan echter van alles op een website betekenen. Als het gaat om de kwaliteit van de content, legt John Mueller van Google uit, dat het niet alleen om de artikelen gaat, maar eerder om de algehele ervaring die uw bezoekers hebben, als ze naar uw website komen:

“Als het om de kwaliteit van de content gaat, bedoelen we niet alleen de tekst van je artikelen. 
Het is echt de kwaliteit van je algehele website.
En dat omvat alles, van de lay-out tot het ontwerp.
Zoals hoe je dingen op je pagina’s presenteert, hoe je afbeeldingen integreert, hoe je snel werkt, al die factoren die daar een rol spelen.”

Daarom moet u ervoor zorgen, dat uw website Google laat zien wat het wil zien. Je zult het zelf zwaar moeten promoten, totdat Google vindt dat je klaar bent om te worden gerangschikt. Dan begint alles een sneeuwbaleffect te krijgen. Je scoort hoger, je krijgt meer verkeer. Meer verkeer leidt tot betere rankings. 

17. Metatags in bestaande content optimaliseren

  • Staat het zoekwoord in de titel en in de H1 tag?
  • Zorg voor maximaal 1 H1 tag per pagina
  • Geef elke pagina een ‘meta titel’ met maximaal 60 karakters
  • Voeg ook per pagina een meta omschrijving toe met een maximum van 150 karakters.
  • Zorg voor een logische opbouw met max 1 H1 tag en meerdere H2 tags en H3 en verder tags.
SEO content, seo strategy, SEO content schrijven, SEO checklist

18. Waardevolle aanvullende SEO content

Volgens de Google Guidelines is nuttige aanvullende content een indicator van de kwaliteit van een webpagina. Dit zal dus leiden tot betere SEO rankings. Denk bijvoorbeeld valuta conversietools, calculators om rentes te berekenen en interactieve recepten.

19. SEO checklist – Content checks

  • Check duplicated content en gebruik eventueel een ‘canonical tag’.
  • Maak gebruik van multimedia
  • Plaats artikelen of blogs in relevante categorieën
  • Update uw SEO content regelmatig
  • Check bounce rates op regelmatige basis
  • Houd uw URL’s kort. Korte URL’s ranken hoger
  • Voeg synoniemen toe. Niet iedere Google gebruiker zoekt op dezelfde manier.
  • Lengte van de tekst. Langere artikelen doen het in de regel beter in de zoekresultaten.
  • Genummerde lijsten helpen om uw content overzichtelijk te houden voor lezers, waardoor uw content gebruiksvriendelijker is.
  • Zorg dat spelling, grammatica en consistentie op orde is. Het heeft niet direct impact op uw SEO rankings. Ze verlagen echter wel de gebruikers ervaring.

20. SEO checklist – Bert

Een van de laatste updates van Google heet Bert. Google legt deze update uit als een manier om taal beter te begrijpen en zo verbeterde zoekresultaten te bereiken. Kortom draait BERT om het begrijpen van de contextuele relaties tussen woorden en het beter begrijpen van natuurlijke taal. Dat zit zo: vroeger maakten SEO tekstschrijvers bewust kromme zinnen als “Wij verkopen bankstellen blauw” om zo het zoekwoord ‘bankstellen blauw’ kwijt te kunnen. Met BERT begrijpt de zoekmachine zoals Google, dat een zin als “Wij verkopen bankstellen in de kleur blauw.” of “Wij verkopen blauwe bankstellen” net zo goed matcht bij dit zoekwoord.

21. Landings-pagina maken

Eén van de beste manieren om leads en sales te vergroten, is om een goede SEO landingspagina te maken. De landingspagina is haast nog belangrijker dan de homepage. De landingspagina moet namelijk voor omzet zorgen.

22. SEO checklist – Implementeer schema

Dit is weer een van de belangrijkste Google rangschikkingsfactoren in deze SEO checklist. Het helpt u namelijk om direct hoger te scoren op SERP. Wanneer u gestructureerde gegevens gebruikt, kunt u ervoor zorgen, dat uw pagina’s worden weergegeven als rich snippets op de pagina met zoekresultaten van Google. U maakt ook kans om te ranken in de featured snippets, het eerste zoekresultaat voor een zoekopdracht. Hier is een voorbeeld van een featured snippet voor de vraag ‘wat zijn featured snippets?’

Featured Snippets, Technische SEO

Hoe kunt u gestructureerde gegevens gebruiken om uw zoekresultaten als rich snippets weer te geven? U hoeft alleen maar een gratis tool voor het genereren van schemamarkeringen te gebruiken om een ​​code in het juiste formaat voor u te genereren. U kunt kiezen welk type rich snippet-code u wilt en de tool zal deze voor u genereren.

Enkele van de meest populaire soorten markeringen zijn:
  • Organisatie
  • Lokaal bedrijf
  • Persoon
  • Webpagina
  • FAQ
  • broodkruimel
  • Artikel
  • Evenement
  • Hoe
  • Logo
  • Video
  • Sitelinks
  • Recept
  • Product
  • Beoordeling

Vervolgens hoeft u deze code alleen maar te kopiëren en in de HTML-code van uw site te plakken en komt u in aanmerking voor weergave als rich snippets. Een groot voordeel van schema is, dat u ‘rich snippets’ kan toevoegen aan de zoekresultaten. Bent u bijvoorbeeld bezig met recepten dan kunt u ervoor zorgen, dat de bereidingstijd al vast getoond wordt in de beschrijving in de SERPS.

SEO checklist, fotograaf voor website afbeeldingen

23. Website afbeeldingen optimaliseren

Een webpagina met relevante en unieke foto’s of afbeeldingen zorgt er bijvoorbeeld voor, dat de lezer een prettigere gebruikerservaring heeft. De menselijke natuur is namelijk, dat bezoekers naar de afbeeldingen of plaatsjes staren en vervolgens pas beslissen of ze de tekst gaan doornemen. Ga voor kleinere afbeeldingen met een hoge resolutie.

  • Vul de alt tekst in
  • Zorg voor korte informatieve bestandsnamen
  • Plaats een zoekwoord in de alt tekst
  • Geen underscores in bestandsnamen
  • Gebruik unieke afbeeldingen
  • Zorg dat afbeeldingen niet meer zijn dan 150 KB

24. Checklist SEO – Alt tekst bij foto’s en afbeeldingen gebruiken

Sta bij afbeeldingen stil bij de alt tekst. Deze teksten kunnen namelijk makkelijk door zoekmachines worden doorzocht.

Alt teksten helpen de zoekmachine te begrijpen, waar de afbeelding over gaat en het is goed voor de page relevance.

Tevens kunnen 250.000 visueel gehandicapten zo te weten komen, wat er op de afbeelding staat.

25. ‘Lazy Loading’ voor afbeeldingen en video’s gebruiken

Een praktische manier om de laadsnelheid van uw site te verbeteren, vooral op mobiele apparaten, is door ‘Lazy loading’ te gebruiken voor afbeeldingen en video’s. ‘Lazy loading’ is een mechanisme, dat afbeeldingen of video’s alleen laadt, als ze in de viewport van de gebruiker staan. ‘Lazy loading’ kan heel eenvoudig worden geïmplementeerd. Als u WordPress gebruikt, kunt u ‘WP Rocket’ (dit is de plug-in die ik op deze website gebruik) of de ‘Native Lazy Load-plug-in (door Google)’ gebruiken om deze functie op uw website te activeren.

Logo Connect your World Den Haag, SEO checklist

26. Logo en favicon van uw website optimaliseren

Het volgende dat u moet bekijken, voordat u verder gaat met de rest van de items in deze SEO checklist, is het optimaliseren van het logo en favicon van uw website. Optimaliseren betekent: Zorg ervoor, dat uw logo een afbeelding is en geen tekst. Google kan besluiten om uw logo weer te geven in de zoekresultaten en om dit te doen moet het een afbeelding zijn. Geef uw logo de juiste naam. Gebruik niet alleen het woordlogo, maar ook uw websitenaam + logo. Houd de alt tekst eenvoudig. Als het gaat om het gebruik van de favicon, zorg er dan voor, dat u een aangepaste favicon opgeeft voor uw website die vierkant is. Google test het weergeven van de favicons in de zoekresultaten. Dus u moet ervoor zorgen, dat uw website correct wordt weergegeven.

27. Voeg tekst toe om uw niet tekstuele content te begeleiden

Zoekmachines kunnen tekst beter begrijpen dan elk ander element. Zorg er daarom voor, dat er altijd tekst op een pagina staat om hun werk gemakkelijker te maken. Het hebben van een pagina vol afbeeldingen of video’s is voor goede SEO optimalisatie niet verstandig.

SEO checklist, Infographics

28. Infographics maken om verkeer naar uw website te leiden

Infographics zijn populair. Dit komt doordat ze zeer effectief zijn. Infographics stellen u bijvoorbeeld in staat om complexe informatie op een makkelijke en gebruikersvriendelijke manier te presenteren. Veel mensen zijn visueel ingesteld en begrijpen onderwerpen die visueel gepresenteerd worden een stuk beter. Dit gaat om ruim 65% van de mensen.

29. Nieuwe SEO content ontwikkelen

Content is King, maar nieuwe content rocks!

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een casestudie op basis van eerdere klantenervaringen
  • Het uitgeven van een e-book voor een hogere conversie optimalisatie
  • Een webinar of een seminar aanbieden
  • Geef een printbare gids of SEO checklist uit
  • Focus op visuele content

Het verrijken van uw content met bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen, audio, video, pdf, infographics, polls, reacties, interne links, backlinks, sociale media shares en meer. Afbeeldingen geven bijvoorbeeld een grote extra SEO waarde aan uw content. U kunt op meerdere plekken bij afbeeldingen uw zoekwoord kwijt zoals bij de alt tekst.

29.1 Gebruik video en optimaliseer het

Een grote groep mensen houdt niet van lezen. Voor alles kijken ze eerst of er een video op YouTube staat, waarin wordt uitgelegd wat ze nodig hebben. Er zijn meerdere manieren om video’s te maken, die niet allemaal even duur hoeven te zijn.

30. Op de buyer’s journey focussen

In een goede SEO strategie richt u uw content op de verschillende stadia in de ´buyer’s journey´. Dit is het actieve proces, dat een mogelijke koper doorloopt, voordat hij tot aankoop overgaat. Deze content komt het beste tot zijn recht, als deze inspeelt op de vragen en behoeften waar potentiële klanten mee rondlopen. De ´buyer’s journey´ tijdens het online aankoopproces bestaat uit drie verschillende fases:

  • Awareness Stage (Bewustwording)
  • Consideration Stage (Overwegen)
  • Decision Stage (Besluitvorming)

31. Cornerstone content: wat is het en hoe maakt u het?

Cornerstone content vormt de kern van uw website. Deze kern bestaat uit de beste, belangrijkste artikelen op uw website; de pagina’s of berichten die u het hoogst wilt rangschikken in de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google en of Bing. Cornerstone content zijn meestal relatief lange, informatieve artikelen, die inzichten uit verschillende blogs combineren. Ze behandelen alles, dat belangrijk is over een bepaald onderwerp. Vaak zijn dit artikelen van 1.500 tot 4.500 woorden die aanhaken op de eerder besproken information intent zoekwoorden.

SEO wordpress, SEO checklist
Hier vindt u meer SEO tips voor WordPress

32. WordPress SEO checklist

Als u SEO uitoefent op een WordPress website en bijvoorbeeld gebruik maakt van Yoast, dan is het een kwestie van het Cornerstone content vinkje groen te maken.

33. Geef een lang artikel een inhoudsopgave

Bij het schrijven van een lang artikel is een inhoudsopgave raadzaam. Het maakt het voor de lezer gemakkelijker om de tekst te lezen en het levert u extra interne links op. Daarnaast krijgt Google de kans om delen van uw tekst te indexeren, omdat er een link naar toe verwijst. Het voegt daarom extra SEO waarde toe.

34. Optimaliseer voor het Google algoritme Rankbrain

Rankbrain is een algoritme waarin Google heel erg kijkt naar de context van een bepaald stukje content. Denk bijvoorbeeld in het Engels aan Apple. Is het een appel of is het de tech gigant Apple? In WordPress kunt u bijvoorbeeld de Yoast premium plug-in gebruiken voor SEO. Hierin wordt bijvoorbeeld het gebruik van synoniemen mogelijk gemaakt. Op deze wijze kunt u bijvoorbeeld meer context aan een tekst geven.

35. Keyword spamming

Google ziet het als u een bepaalde tekst helemaal vol stopt moet dezelfde zoeken. Dit ziet Google namelijk als keyword spamming en wordt bestraft met een lagere ranking. Een veel gebruikte term in deze context is zoekwoord dichtheid of keyword density. Dit is de verhouding van hoeveel keer het keyword voorkomt ten opzichte van het totaal aantal woorden. De juiste route is om de zoekwoorden dichtheid te vergelijken met concurrerende webpagina’s.

36. Voorkom het concurreren van twee pagina’s op dezelfde zoekwoorden

Voor Google wordt het dan lastig om te bepalen welke pagina het verdient om te scoren in de rankings. Dat kan bijvoorbeeld als resultaat hebben, dat geen van beide webpagina’s goed gerangschikt wordt. Links worden verdeeld over twee of meer pagina’s en dat vermindert de autoriteit van de pagina’s.

37. ‘Time on site’ verbeteren met video

Nr. 37 op deze SEO checklist is ook een belangrijke SEO ranking factor. ‘Time on site’ ook wel ‘dwell time’ genoemd, is een SEO ranking factor van belang. Als de bounce rate op een pagina groot is, is de kans aanwezig, dat uw website (pagina) lager in de rankings van Google komt. Het ’embedden’ van een video op een webpagina zorgt er namelijk voor, dat uw bounce rate met ruim 10% naar beneden gaat. Daarnaast is YouTube van Google en een van de grootste zoekmachines ter wereld.

Interne links zijn om twee dingen belangrijk. Het zorgt er ten eerste voor, dat bezoekers van uw website op een makkelijke wijze door uw website kunnen surfen. Ten tweede wordt het voor Google makkelijker om uw website te crawlen. Daarmee bepalen ze hoe ze de desbetreffende website of pagina moeten ranken.

Longtail keywords, SEO checklist, SEO checklists, Linkbuilding

39. Linkbuilding Den Haag

Een groot onderdeel van hoe Google websites rangschikt is door te kijken naar het aantal links, dat uw websites of webpagina’s krijgt van andere websites. Vroeger was dit fraudegevoelig, maar Google blijft bijleren. Daarom moet u nu gebruik maken van een legitieme linkbuilding strategie zoals bijvoorbeeld:

  • Het maken van kwalitatief goede content met hoogwaardige data
  • Bouw relaties met industrieleiders uit uw niche

Bekijk uw backlinkprofiel

Uw eerste stap is het controleren van uw backlinkprofiel. Een linkprofiel is een SEO-term, die verwijst naar alle websites, die terug linken naar uw site. Hoogwaardige backlinks van andere websites zijn belangrijk voor uw rankings, omdat zoekmachines backlinks gebruiken om de autoriteit en reputatie van uw site te bepalen.

Om uw linkprofiel te analyseren, kunt u een tool gebruiken zoals Ahrefs of Semrush. Deze tools registreren alle links, die naar een website verwijzen en hebben verschillende functies om links te filteren op type, relevantie, ankertekst en andere kenmerken.

seo external linking, Linkbulding Den Haag

Wanneer bots van zoekmachines de links van uw site analyseren, controleren ze hoe natuurlijk ze zijn. Als er te veel spamachtige links zijn, neem dan contact op met de webmasters van de gelinkte websites om ze te verwijderen. Als ze blijven linken, instrueer zoekmachines dan om ze te negeren met behulp van de Google Disavow-tool.

Het kopen van SEO backlinks zit in het grijze gebied. Pas daarmee op.

Als u voor de lange termijn met SEO bezig bent, moet u oppassen voor riskante linkbuilding tactieken. Als Google massamanipulatie detecteert, kan dit al uw backlinks devalueren en niet alleen de slechte.

Pas op met gigantische link directories. Voeg alleen relevantie toe aan uw website.

Gebruik No follow backlinks voor sociale media links en of voor links met bijvoorbeeld een te lage kwaliteit.

Het invoegen van links aan jouw artikel naar andere (belangrijke) websites, die belangrijk zijn, worden als waardevol gezien door Google. Dit soort links noemen we ook wel ‘outbound links’. Google is tegenwoordig heel goed in het in kaart brengen van toonaangevende content betreffende een specifiek onderwerp. Daarnaast zien ze ook nog eens de verbanden tussen deze twee stukken content. Door de waarde voor je bezoeker voorop te stellen met objectieve verwijzingen naar anderen word je door Google beloond.

Backlinks zijn links naar uw site vanaf andere websites en behoren tot de toppositiefactoren van Google. Er zijn veel manieren om er meer te krijgen (linkbuilding), maar het beste uitgangspunt is om de links van uw concurrenten te repliceren.

39.8 Samengevat heeft een gezond backlinkprofiel de volgende kenmerken:

  • Heeft een divers aanbod van hoogwaardige backlinks van gezaghebbende en relevante websites.
  • Het bevat een mix van follow- en nofollow-links.
  • Een natuurlijke distributie van ankerteksten, inclusief de domeinnaam en specifieke trefwoorden waarvoor u wilt ranken.

39.9 Verdien merkvermeldingen met digitale PR

Digitale PR houdt in, dat u uw merk online promoot via verschillende kanalen, zoals persberichten, influencer marketing en sociale media platforms. Het doel is om uw doelgroep te bereiken om de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van uw merk te vergroten.

Zelfs als merkvermeldingen geen directe links bevatten, spelen ze nog steeds een cruciale rol bij het opbouwen van de autoriteit van uw site en het verbeteren van uw SEO. Vermeldingen op gerenommeerde sites geven zoekmachines het signaal, dat uw merk betrouwbaar en relevant is.

Naast digitale PR zijn er andere methoden om merkvermeldingen te verdienen:
  • Deelnemen aan gerelateerde forums: neem deel aan niche specifieke forums en communities (denk aan Reddit en Facebook-groepen) waar u inzichten kunt delen en uw merk op natuurlijke wijze kunt vermelden.
  • Geïnterviewd worden op podcasts, websites en YouTube-kanalen: word genoemd in interviews waar u uw merk en producten kunt bespreken.
  • Een affiliate programma starten: moedig andere makers aan om uw producten en merk te promoten via een affiliate programma, wat zal leiden tot meer vermeldingen en meer zichtbaarheid.
  • U kunt beginnen met het monitoren van vermeldingen van uw merk op het web. Gebruik tools zoals Google Alerts om bij te houden wanneer uw merk online wordt genoemd.
SEO checklist, Backlinks

Te veel do follow externe links kunnen een negatieve impact hebben op de SEO rankings van een webpagina.

41. SEO checklist: Off Page SEO

  • Maak een Google alert voor uw eigen merknaam.
  • Gebruik onderzoekdata van concurrenten om backlinks te krijgen.
  • Ga voor kwalitatief goede backlinks en voeg ze in kleine beetjes toe aan uw website.
  • Maak Sociale Media profielen aan zoals Facebook en Twitter.
  • Heeft u een tastbaar visueel product, maak dan profielen aan op Facebook, Instagram, Pinterest en Flickr.
  • Beter goed dan half. Te weinig tijd focus, dan minder sociale media kanalen gebruiken.
  • Ga gastbloggen en schrijf een gastblog voor influencer websites.
  • Geef een reactie op een blog van een ander om uw netwerk verder uit te bouwen.
  • Probeer eens een podcast te maken.
  • Gebruik Q&A sites zoals Quora
  • Link naar websites met een grote domein autoriteit in uw branche.
  • Backlinks geven waarde door in de vorm van ‘Link juice’. Hoe meer waarde er naar een bepaalde pagina sijpelt, hoe beter De pagina’s met de meeste ‘link juice’ zullen daarom de meeste waarde krijgen.

41.1 Promoot uw website met betaalde advertenties

Betaalde advertenties zijn een krachtige off-page SEO-techniek om uw bedrijf online te promoten. Met betaalde advertenties kunt u de verkoop verhogen, de naamsbekendheid vergroten en ook meer links naar uw website krijgen.

Laten we eens kijken naar de beste manieren om dit te doen:
  • Merkbekendheid: voer display-advertentiecampagnes uit op platforms zoals Google Display Network en sociale media platforms zoals Facebook Ads en Instagram. Met deze platforms kunt u specifieke demografieën targeten en een breder publiek bereiken, wat helpt om uw merk online te vestigen.
  • Verkoop: gebruik zoekadvertenties op Google Ads of Bing Ads, waarbij u zich richt op trefwoorden met een hoge intentie die verband houden met uw producten of services. Deze platforms zijn ideaal om conversies te stimuleren, omdat ze zich richten op gebruikers die actief op zoek zijn naar wat u aanbiedt. Overweeg daarnaast om retargetingcampagnes uit te voeren om bezoekers terug te halen die eerder met uw site hebben geinteracteerd, maar niet zijn geconverteerd.
  • Links: maak linkbare activa zoals casestudies of origineel onderzoek en promoot deze op platforms zoals LinkedIn en Twitter met betaalde advertenties. Richt u op professionals uit uw vakgebied, influencers, journalisten en bloggers die uw content waarschijnlijk zullen delen en ernaar zullen linken. Zo kunt u hoogwaardige backlinks opbouwen.

42. Slecht presterende webpagina’s elimineren

Slechte pagina’s wegen door op uw website. Hierdoor presteren betere pagina’s minder goed dan mogelijk is in de SERP’s. Webpagina’s met bijvoorbeeld zo goed als geen verkeer, conversies en irrelevante content zijn kandidaat om verwijderd te worden. Dit soort pagina’s wordt vaak een stuk minder gecrawld en dit drukt uw SEO rankings naar beneden.

43. Website beveiliging

Eén van de bekendste rangschikkingsfactoren in deze SEO checklist is websitebeveiliging. Websites, die namelijk SSL hebben ingeschakeld en links als HTTPS aanbieden, hebben een comparatief voordeel ten opzichte van niet-beveiligde websites. Met comparatief voordeel bedoelen we dat als andere dingen gelijk zijn, een website waarop HTTPS is ingeschakeld hoger scoort dan een website die niet is beveiligd. Als uw website nog geen HTTPS is, voeg deze taak dan bovenaan uw lijst toe.

Voor een e-commerce website, waarop betalingen worden verricht, is een SSL certificaat een absolute must.

43.1 Wat is een SSL certificaat?

SSL is de afkorting van Secured Socket Layers. Dit digitale certificaat bestaat uit een authenticatielogo en crypto grafische sleutels, die essentieel zijn voor het versleutelen en ontsleutelen van de gegevens tijdens verzending, gecommuniceerd tussen internetbrowsers en webservers. Het bevat bijvoorbeeld ook de naam van de certificaathouder, de vervaldatum, het serienummer en de digitale handtekening van een CA (certificeringsinstantie).

43.2 Het belang van SSL voor SEO

SSL certificaatbeveiliging is een transformatie van HTTP (HyperText Transfer Protocol) naar HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure). Ondernemers waren doodsbang voor de gevaren van online zaken, zoals bijvoorbeeld phishing-aanvallen, MIM-aanvallen of afluisteren, terwijl klanten bang waren om online transacties te doen vanwege het lekken van gevoelige informatie. Google kwam met een oplossing om de angsten van beide partijen weg te nemen, door de beveiliging van SSL-certificaten als rankingfactor in SEO (Search Engine Optimization) te verklaren. Vandaar dat de waarde van HTTPS onmiddellijk steeg. Zelfs populaire browsers geven een waarschuwing ‘Niet veilig’ weer wanneer een gebruiker een HTTP-site opent. SSL-certificaat codeert de gevoelige informatie in een niet te ontcijferen formaat, waardoor penetratie onmogelijk is.

website snelheid, SEO checklist
Website snelheid is voor Google en dus voor u een zeer belangrijke SEO ranking factor.

43.3 Pagespeed SEO – Snellere pagina laadsnelheid

HTTPS websites hebben een betere laadsnelheid en sitesnelheid in vergelijking met HTTP websites. Dit is een extra voordeel. Gebruikers geven meestal niet de voorkeur aan langzaam ladende sites en verlaten die websites voor andere concurrenten. De ideale laadsnelheid van de pagina is 3 seconden. Onderzoek volgens Marketing Dive geeft aan, dat 53% van de mobiele gebruikers sites verlaat, waarvan de laadsnelheid van de site meer dan 3 seconden is. Kortom, u loopt 50% van de omzet mis, ook vanwege de snelheid van de site.

44. Website snelheid voor zowel desktop als mobiel is een SEO ranking factor

Al heel lang is ‘pagespeed’ een andere bekende Google-rangschikkingsfactor. Google is namelijk geobsedeerd door het sneller maken van het internet en besloot om snellere websites te belonen met betere SEO rankings. Het hebben van een snelle website is ook goed voor uw gebruikers. Veel onderzoeken hebben aangetoond, dat websites die langzaam laden, klanten verliezen en gebruikers wegjagen.

7 SEO tips in deze SEO checklist om uw website sneller te maken

  • Upgrade uw websitesoftware naar de nieuwste versie
  • Plaats een caching-plug-in
  • Gebruik de nieuwste versie van PHP (als u WordPress gebruikt)
  • Gebruik een VPS-hosting en niet gedeeld
  • Optimaliseer en comprimeer uw afbeeldingen
  • Maak gebruik van een CDN-service (Content Delivery Network)
  • Optimaliseer en comprimeer uw HTMLS, CSS en JavaScript
  • Stel Lazy load in. Hiermee laden afbeeldingen pas als u er in de buurt komt.

3 gratis SEO tools om laadsnelheid te meten

local SEO, lokale SEO, SEO checklist

45. SEO checklist – Lokale SEO inzetten

Zeker voor bedrijven in de dienstverlenende sector is Lokale SEO zeer belangrijk. Niemand zoekt namelijk naar een kapper of een loodgieter uit een andere stad of dorp. Zorg daarom, dat u vindbaar bent op Google Maps. Dat kan door Google Bedrijfsprofiel voorheen Google Mijn bedrijf te installeren en in te stellen. Google Bedrijfsprofiel heeft namelijk nog veel meer mogelijkheden om uw bedrijf online en lokaal op de kaart te zetten. Plaats ook een Google Maps kaartje van uw locatie op de ‘Contactpagina’.

45.1 Lokale SEO – 5 belangrijkste pijlers

  1. Google Bedrijfsprofiel om uw bedrijfsinformatie goed te beheren
  2. Vermeldingen of citations op websites met autoriteit
  3. Google Reviews. Zorg voor zoveel mogelijk positieve beoordelingen
  4. On page SEO: Maak landingspagina’s voor verschillende regio’s
  5. Linkprofiel: probeer ook SEO backlinks te verkrijgen van lokale websites

45.2 Google Bedrijfsprofiel

Google Bedrijfsprofiel is een belangrijke gratis tool van Google, die veel van uw aandacht verdiend. Zeker als lokale SEO belangrijk voor u is, is Google Bedrijfsprofiel kunt u ook uw Google recensies managen. Deze Google reviews hebben vaak een doorslaggevende stem bij de aankoop van uw product of dienst.

Google Bedrijfsprofiel tips
  • Vul alle profielinformatie in: Vul elk profielgedeelte in, inclusief uw bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer (NAP), website, openingstijden en servicegebieden. Consistentie in NAP-gegevens op alle online platforms is cruciaal voor lokale SEO.
  • Kies de juiste categorieën: Selecteer de meest relevante primaire en secundaire categorieën voor uw bedrijf. Dit helpt Google te begrijpen, wat uw bedrijf te bieden heeft en vergroot uw kansen om te verschijnen in relevante zoekopdrachten.
  • Schrijf een overtuigende bedrijfsbeschrijving: Voeg een beknopte maar informatieve bedrijfsbeschrijving toe waarin uw unieke verkoopargumenten worden benadrukt. Gebruik uw doelzoekwoorden, maar zorg ervoor dat de inhoud natuurlijk en leesbaar is.
  • Voeg foto’s van hoge kwaliteit toe: Upload duidelijke, professionele afbeeldingen van uw bedrijf, producten en services. Werk uw foto’s regelmatig bij om uw profiel fris en boeiend te houden.
  • Moedig beoordelingen aan en reageer erop: Positieve beoordelingen vergroten de geloofwaardigheid van uw profiel. Moedig tevreden klanten aan om beoordelingen achter te laten en reageer snel op alle beoordelingen, waarmee u laat zien dat u feedback van klanten waardeert.

45.3 SEO Citations

Stel een plan op om klanten te vragen om product recensies of opmerkingen over producten te geven. Zoekmachines gebruiken deze om waarde toe te kennen. Dit resulteert in een hogere conversie optimalisatie.

Google Review, Google recensie, Lokale SEO reviews

45.4 Google recensies

Recensies of reviews in Google zijn een sterk sociaal signaal. Veel mensen lezen de recensies voordat ze overgaan tot aanschaf van een product of een dienst. Besteed daarom aandacht aan het verkrijgen van Google reviews.

46. Besteed aandacht aan een FAQ

Wat voor uzelf gesneden koek is, hoeft dat voor uw website bezoeker niet zo te zijn. Websitebezoekers tikken tegenwoordig veel vragen in. U trekt veel extra publiek naar uw website als u dit soort vragen beantwoordt op uw website.

Wat is SEO?

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie. SEO heeft als doel om een website bovenaan in Google te krijgen boven de concurrentie op de voor hem of haar relevante zoekwoorden. Op deze wijze trekt u meer bezoekers naar uw website en dat betekent in de regel meer omzet.

Wat is een FAQ?

FAQ staat voor Frequently Asked Questions ofwel ‘veel gestelde vragen’. Veel mensen gebruiken Google om een antwoord te vinden op een vraag. Daarom is het verstandig om de meest voor de hand liggende vragen over uw product of dienst op uw website te beantwoorden.

Door de vragen en antwoorden goed te coderen, geeft u Google de mogelijkheid om de vraag en uw antwoord uit uw website te halen en bovenaan te tonen in de zoekmachine.

48. Website onderhouden

Een website veroudert, voordat u het door hebt. Onderhoud daarom uw website. Deze heeft net zoals een auto of een fiets geregeld onderhoud nodig. Dit is prettig voor uw klanten, omdat ze uw actuele inzichten vernemen. Daarnaast is het belangrijk voor Google. Websites, die goed worden bijgehouden, scoren beter in de rankings dan slecht bijgehouden websites. Kijk niet alleen naar content, maar bijvoorbeeld ook naar techniek. Update plug-ins regelmatig. Die verhelpen meestal bugs of security issues. Check ook regelmatig de pagespeed van uw website.

49. Omvang van een content update

De omvang van een content update is ook een SEO ranking factor in het beoordelen van hoe up-to-date de content is. Als hele stukken zijn toegevoegd of verwijderd is dat een grotere update, dan wanneer slechts de volgorde van enkele woorden is aangepast.

50.  Update geschiedenis

Hoe vaak is de pagina al geüpdatet? De frequentie van content updates speelt een rol bij de beoordeling hoe up-to-date de content is.

51. Grammatica en spelling

Correcte spelling en goede grammatica zijn zeker een kwaliteitssignaal. Volgens Google heeft het geen directe invloed, maar indirect kan het wel invloed hebben door negatieve gebruikerssignalen. Bij Bing is het wel direct van invloed als de website veel spelfouten bevat.

52. Checklist SEO – Leesniveau

Google schat absoluut het leesniveau van een website in. Het is echter onduidelijk, wat ze er mee doen. Sommigen zeggen, dat een basis leesniveau voor betere SEO rankings zorgt, omdat zoveel mogelijk mensen het op die manier kunnen lezen. Anderen zeggen weer, dat een basic leesniveau iets zegt over de kwaliteit van de pagina.

53. HTML fouten-W3C validatie

Te veel HTML fouten of slordige code kan betekenen, dat de website van lage kwaliteit is. Hoewel dit niet onomstreden is, denken veel SEO specialisten dat WC3 validatie een SEO ranking signaal is.

54. Tags en categorieën

54.1 WordPress tags

Volgens Yoast.com zijn Tags op WordPress websites een belangrijk SEO ranking signaal. Verdiep indien noodzakelijk uzelf in WordPress SEO.

54.2 WordPress categorieën

Plaats in WordPress je blog posts in categorieën. Kies voor duidelijke categorieën zonder overlap en plaats je blog slechts in 1 categorie. Door gebruik te maken van categorieën verduidelijk je de structuur van je website.

broken links, Technische SEO, SEO checklist

BackLinks op een website, die niet werken, vinden veel mensen zeer irritant. Het is een kleine moeite om elke maand een broken link checker te gebruiken. Dit komt de gebruikerservaring namelijk ten goede.

404 page, SEO checklist

56. Maak een branded 404 pagina

Voor alle andere 404 – pagina situaties wilt u een aangepaste, branded 404-pagina maken. U kunt een WordPress-plug-in gebruiken om er een te maken, kijk naar uw WordPress-thema om te zien of deze een aangepaste 404-paginasjabloon heeft of voeg een nieuwe pagina toe aan uw website om te gebruiken als een 404-pagina. Het doel van uw 404-pagina is om bezoekers te heroveren, die een dode of verbroken link hebben gevolgd. 

Voeg een optie toe om de gebruiker terug te leiden naar uw startpagina. Dit voorkomt, dat ze meerdere keren heen en weer springen van de pagina met zoekresultaten naar uw site. Maak het hen gemakkelijk om rechtstreeks op uw site te zoeken. Uit eerder onderzoek naar de effectiviteit van site zoekopdrachten bleek bijvoorbeeld, dat winkelsites 50% meer bezoekers konden genereren met site zoekopdrachten Voeg interne links toe aan uw 404-pagina. Deze links verhogen uw ‘internal site structure’ voor SEO optimalisatie. Ze geven bezoekers iets anders om te bekijken en creëren een soepelere gebruikerservaring. Voeg bijvoorbeeld links toe naar uw beste content, uw startpagina of links naar product pagina’s, als u een e-commerce site heeft.

57. Met een Google alert weet u precies wanneer u online genoemd wordt

Weet u wanneer uw bedrijfsnaam online genoemd wordt? Nee? Jammer, want wie weet loopt u wel kansen mis. Een Google Alert voor uw bedrijfsnaam instellen is namelijk in een paar seconden gepiept en u weet altijd wanneer iemand bijvoorbeeld iets over uw bedrijf zegt.

SEO checklist, SEO checklists, Core web vitals

58. Core web vitals

Core web vitals zijn de belangrijkste factoren, die iets zeggen over de gebruikerservaring op uw website. Google vindt namelijk de gebruikerservaring van de websitebezoekers steeds belangrijker. De drie factoren zijn:

  • Laadtijd
  • Interactiviteit
  • Visuele stabiliteit

Als u in ongeveer 75% van de pagina bezoeken de richtlijnen behaalt, dan scoort u goed op de test. Zorg daarom, dat binnen 2,5 seconden het belangrijkste zichtbare element is geladen. In Google Search Console kunt u het Core Web Vitals rapport van uw website bekijken.

59. Controleer uw ‘comment settings’ en zorg ervoor, dat alle ‘comments’ met een link ‘nofollow’ zijn

Een andere SEO check, die u moet uitvoeren, is ervoor te zorgen, dat alle links in uw ‘comments’ het ‘nofollow-attribuut’ hebben. ‘Comments’ zijn goed voor SEO en moeten op uw blog worden ingeschakeld. Echter om te voorkomen, dat Google een boete uitdeelt voor ‘onnatuurlijke links’, moeten alle uitgaande links ‘nofollow’ zijn. Een ‘no follow link’ instrueert zoekmachines om geen ‘PageRank’ (of link juice) door te geven aan de doelwebsite. De eenvoudigste manier om dit te controleren, is door de optie ‘Inspecteren’ van het Google hulpprogramma voor ontwikkelaars te gebruiken.

60. International SEO – Hreflang toepassen

Als de content van uw website in meer dan één taal beschikbaar is, moet u hreflang-tags gebruiken om Google te informeren over de gelokaliseerde versies van uw webpagina. Als u dit niet doet, kan dit problemen opleveren voor de indexering van uw website. Google kan namelijk in de war kan raken als dezelfde pagina in meer dan één taal beschikbaar is. Ze doen het meestal goed, maar met het gebruik van hreflang-tags minimaliseert u de kans op problemen.

61. Checklist SEO – Werk aan je website E.E.A.T.

Zoekmachines hebben onafhankelijke beoordelaars om zoekresultaten te evalueren, volgens de richtlijnen van zoekbeoordelaars voor content beoordeling. Het doel van dergelijke praktijken is om te bevestigen, dat de algoritme-updates de beste resultaten opleveren, door de content te toetsen aan Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheidsfactoren, oftewel Google EEAT. Deze factor is vooral belangrijk voor YMYL-websites (Your Money Your Life), inclusief die over nieuws, gezondheid en financiering.

EEAT staat voor experience, expertise, authority and trust

Dit betekent consistent werk op de lange termijn en vasthouden aan een content plan . Hoewel, sommige dingen kunnen nu meteen worden gedaan, zoals het toevoegen van EEAT-signalen aan uw website om deze geloofwaardiger te maken in de ogen van zoekmachines en van gebruikers, die zeker zullen uitgroeien tot een loyaal publiek van de website. Houd op de lange termijn een campagne voor het snoeien van content. Met andere woorden, u moet content van lage kwaliteit of verouderde content verwijderen en in plaats daarvan blog posts van hoge kwaliteit toevoegen, die waarde toevoegen aan gebruikers.

61.2 E.E.A.T

Het E.A.T algoritme bestaat inmiddels al even. Het staat voor expertise, authority en trust. Google heeft er een extra E aan toegevoegd. Deze E staat voor ervaring. Dit is eerder een verduidelijking dan een nieuwe toevoeging. Het benadrukt nog eens, dat als je veel schrijft over een specifiek onderwerp, je op een gegeven moment een ervaringsdeskundige wordt. Dit kan je benadrukken door je eigen persoonlijke ervaring toe te voegen aan een stuk content.

SEO optimalisatie, SEO checklist, SEO checklists

62. Checklist SEO – SEO optimalisatie van de homepage

Er zijn veel redenen waarom u aandacht moet besteden aan de startpagina van uw website. In veel gevallen is dit de eerste pagina die gebruikers zien (vooral voor bedrijfswebsites). Het is een van de pagina’s, die gebruikers zullen bezoeken, zelfs als ze op andere pagina’s van uw website terechtkomen. Ze zullen uw startpagina bezoeken om meer te weten te komen over uw blog of bedrijf. SEO-technisch is het erg belangrijk omdat het een perfecte gelegenheid is om Google een grote hint te geven (via je titel, beschrijving en inhoud), over waar de website over gaat. Google gebruikt deze informatie om de vermelding van uw website in de SERP’s te maken wanneer mensen naar uw domeinnaam zoeken.

62.1 Optimaliseer de titel van de startpagina

Gebruik niet alleen de naam van uw bedrijf of website als titel van de startpagina, maar probeer creatiever te zijn door gebruikers en zoekmachines meer informatie te geven over de belangrijkste focus van uw website. Gebruik alle 60 tekens die je tot je beschikking hebt om trefwoorden en bedrijfsinformatie in één zin te combineren.

62.2 Optimaliseer de meta omschrijving van de startpagina

De beschrijving van de homepage is ook erg belangrijk. Zoals hierboven vermeld, is de beschrijving wat gebruikers in de SERPS zullen zien, dus misschien wil je er een beetje over nadenken. Houd er rekening mee, dat Google ervoor kan kiezen om uw beschrijving niet weer te geven, maar hun eigen beschrijving te gebruiken. Dit kan gebeuren als uw beschrijving te kort is (dwz minder dan 130 tekens) of te lang, dat wil zeggen (meer dan 154 tekens), of als deze veel trefwoorden bevat.

62.3 H1-tag optimaliseren

Het volgende dat u moet optimaliseren, is de H1-tag. Elke pagina van uw website (inclusief de startpagina) moet één (en slechts één) H1-tag hebben. De H1-tag staat normaal gesproken bovenaan de pagina en de meeste thema’s zijn geconfigureerd om de paginatitel weer te geven die is ingesloten in h1-tags. Als je een keuze hebt voor het instellen van de H1-tag voor de startpagina, zorg er dan voor dat je ook enkele gerelateerde trefwoorden opneemt.

62.4 Hoe u de H1-tag van uw startpagina kunt controleren

Open uw startpagina in de browser, klik met de rechtermuisknop ergens op de pagina en selecteer BRON BEKIJKEN. Druk op CTRL –F (om te zoeken naar een zin) en zoek naar “h1”.

62.5 Homepage Afbeelding SEO

Een goede homepage moet afbeeldingen hebben. Ze maken een pagina minder saai en de boodschap die je aan je lezers wilt meegeven duidelijker. Op het gebied van SEO kunnen afbeeldingen worden gebruikt om een ​​ander signaal te geven aan de crawlers van zoekmachines over uw content.

Zorg er bij het gebruik van afbeeldingen voor uw startpagina voor dat:

  • U stelt een ALT-tekst in die de afbeelding beschrijft
  • Neem op een natuurlijke manier trefwoorden op in uw ALT-tekst
  • Als een afbeelding tekst bevat, probeer dan het afbeeldingsgedeelte van de tekst te scheiden. Zoekmachines kunnen geen tekst lezen die is ingesloten in een jpg of png.
  • Voor maximale SEO houdt u de afbeelding zonder de tekst en voegt u de tekst toe met CSS en HTML.

62.6 Startpagina content SEO

Een startpagina moet content hebben, en hiermee bedoel ik tekst content, die zoekmachines kunnen lezen en begrijpen.

Over het algemeen kan een homepage 3 varianten hebben:

  • In het geval van bedrijfswebsites bevat het details over het bedrijf, afbeeldingen en links naar de interne pagina’s van de website.
  • In het geval van e/Commerce-winkels kan de startpagina de nieuwste producten, aanbiedingen, het laatste nieuws en links naar de verschillende product secties tonen.
  • In het geval van portals of blogs worden op de startpagina doorgaans de nieuwste blogposts en aanbevolen artikelen weergegeven.

Ongeacht de stijl van de startpagina die u kiest, u moet ervoor zorgen dat er voldoende tekst content op de pagina staat. Vermijd alleen afbeeldingen of video’s zonder tekst. Zorg ervoor, dat uw content uw doel/zoekwoorden of -varianten bevat.

62.7 Sitestructuur en navigatie homepage

Navigatie is een belangrijk bruikbaarheidselement. U moet ervoor zorgen, dat alle belangrijke pagina’s van uw website in niet meer dan 3 klikken vanuit uw menu worden geopend. Vermijd geneste menu -elementen, die verder gaan dan 3 niveaus en overweeg ook om het menu ‘altijd bovenaan’ te hebben wanneer de gebruiker verder naar beneden op de pagina navigeert. (zie hoe het menu van deze website bovenaan blijft staan ​​terwijl u naar beneden scrolt). Een duidelijke menustructuur helpt ook bij het verlagen van uw bounce percentage en moedigt gebruikers aan om meer dan één pagina van uw website te bezoeken.

Sitestructuur

Uw website moet een hiërarchische structuur hebben – Het centrale punt is de startpagina en vervolgens moeten alle andere pagina’s worden gegroepeerd in categorieën op basis van hun type. Uw hiërarchie mag niet meer dan 2 of 3 niveaus diep zijn. Maak uw sitehiërarchie niet te ingewikkeld, maar houd het eenvoudig. Alle pagina’s van uw website moeten in minder dan 3 klikken toegankelijk zijn vanaf de startpagina. Vergeet niet dat de manier waarop zoekmachines werken, is om de startpagina van een website te bezoeken en vervolgens eventuele links te volgen om de rest van de pagina’s te ontdekken. Dit betekent, dat uw startpagina moet linken naar alle belangrijke pagina’s, inclusief verkooppagina’s en alle blogberichten die u meer dan andere wilt promoten.

63. SEO checklist – Canonical tag

De canonical tag bestaat om dubbele content ook wel ‘duplicated content’, content die erg op elkaar lijkt, te voorkomen. Duplicated content levert schade op aan je SEO prestaties.

64. SEO tactieken voor gevorderden

64.1 Optimaliseer uw site voor klikfrequentie (CTR).

Hoe meer mensen op uw resultaat klikken, hoe hoger u scoort in de zoekresultaten.

64.2 Beperk de downtime van de website

Als uw site uitvalt, worden gebruikers boos. Het blijkt dat Google ook boos wordt. Ze stellen zelfs dat ongeplande site-uitval ” de reputatie van een site negatief kan beïnvloeden “. Gelukkig kun je de downtime van de site eenvoudig volgen met een tool als Pingdom. Pingdom pingt uw site honderden keren per dag. Als het niet werkt, ontvang je een melding zodat je het probleem zo snel mogelijk kunt oplossen.

64.3 Verwijder slechte pagina’s

Google zei onlangs dat een enorme site met tonnen pagina’s slecht kan zijn voor SEO optimalisatie.

Dead Weight-pagina’s zijn bijvoorbeeld:

  • WordPress categorie- en tagpagina’s
  • Verouderde blogberichten
  • Duplicated content
  • Blogposts van lage kwaliteit
  • E-commerce productpagina’s zonder verkoop
  • Archief pagina’s
  • Dunne content/standaard content
  • Oude dienstenpagina’s

Ik raad aan om ze te verwijderen.

65. Spam problemen voorkomen

Als zoekmachines spamproblemen op webpagina’s detecteren, kunnen ze de website bestraffen en zal deze rankings verliezen. Dit kunnen algoritmische straffen zijn, zoals Penguin, of handmatige acties van Google. De zwaarste straffen worden in verband gebracht met linkproblemen, dus zorg ervoor dat uw site geen gebruik maakt van:

  • Cloaking – content wordt zo gepresenteerd dat de spider van de zoekmachine en de gebruiker iets anders zien.
  • Doorways – een techniek waarbij een webpagina wordt gemaakt met als enig doel bezoekers naar een andere pagina te sturen.
  • Linkfarms – wanneer websites onderling linken naar elke andere site in de groep om rankings kunstmatig op te blazen.
Probeer voor de beste resultaten:
  • Matig uitgaande links tot 100 links per pagina of minder.
  • Link naar relevante pagina’s die van waarde zijn voor uw bezoekers.
  • Gebruik nofollow- tags als u niet teveel links kunt verwijderen.
  • Maak elke pagina gericht op een specifieke zoekintentie en optimaliseer deze op de juiste manier.
  • Vermijd het verkopen van links vanuit een enkele directory op uw site (vergeet niet. dat u betaalde links kunt markeren met een ‘gesponsorde’ tag).

SEO checklist – Samenvatting

Op een goed vindbare website komen SEO, Content Marketing en UX Design prima samen. De basis van een goede website is een goede structuur, eenvoudige navigatie en een lay out, die de content ondersteunt qua flow en leesbaarheid. Een bezoeker op uw website is op zoek naar antwoorden, zoals een bezoekersadres of bijvoorbeeld informatie over het product, dat u verkoopt. Relevante actuele content is de sleutel tot een website, die voor u gaat werken.

SEO checklist, SEO expert Den Haag

SEO en content marketing blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een freelance SEO specialist uit Den Haag en content marketeer uit Den Haag. Verder is hij de eigenaar van Connect your World een SEO bureau in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO consultant.

SEO specialist inhuren

Bij Online marketing bureau Connect your World kunt u voor SEO optimalisatie projecten een SEO specialist inhuren voor de volgende regio´s:

Vragen over deze SEO checklist

Heeft u een vraag over deze SEO checklist? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren om deze SEO checklist in zijn geheel af te werken? Neem dan contact op via onderstaande button. Kijk tot slot ook eens naar een nieuwe tool op de markt genaamd SEOlium.

SEO optimalisatie zelf doen of uitbesteden

Als u de hoeveelheid tips in deze SEO checklist op een rij ziet, kunt u zich voorstellen, dat de zoekmachineoptimalisatie van een website de nodige tijd kost. Dat kan een reden zijn om de SEO werkzaamheden voor uw website uit te besteden. De hoeveelheid SEO tips is dermate groot, dat u misschien niet weet, waar u moet beginnen met het verbeteren van uw SEO. Aan de andere kant zijn er ook activiteiten in zoekmachinemarketing, die makkelijk zijn. Daarmee redt u het echter niet, als u resultaten wilt gaan boeken met SEO zoekmachineoptimalisatie. We raden het daarom altijd aan om een SEO specialist in te huren.

SEO checklist in English

For a checklist in English, use this excellent SEO checklist from Backlinko please.

SEO uitbesteden

  1. SEO laten doen
  2. Linkbuilding services
  3. SEO in WordPress
  4. Webteksten schrijven

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.