Google SEO-ranking factoren zijn criteria, die Google gebruikt om te bepalen hoe hoog een website in de zoekresultaten verschijnt. Belangrijke factoren zijn de kwaliteit van de content, waarbij uniek, informatief en relevant materiaal beter scoort. Daarnaast speelt de gebruiksvriendelijkheid van de website een rol, zoals mobiele optimalisatie en laadsnelheid. Backlinks van betrouwbare bronnen versterken de autoriteit van een website, wat helpt bij hogere rankings. Tenslotte verbeteren technische aspecten zoals een veilige HTTPS-verbinding en een goed gestructureerde website de zoekpositie.
Met deze SEO checklist kunt u leren, wat er nodig is om een website te optimaliseren voor SEO. Daarnaast wordt er ontzettend veel informatie en kennis verstrekt over SEO. Met een goede zoekopdracht in Google en YouTube kunt u al heel veel informatie over zoekmachinemarketing achterhalen. Let wel op, dat deze informatie up-to-date is, want de ontwikkelingen in SEO optimalisatie volgen elkaar snel op. Ook is het slim om te kijken wat thought leaders zoals bijvoorbeeld Neil Patel over bepaalde SEO onderwerpen te vertellen hebben. Connect your World schreef een blog over thought leadership – Content en SEO.
Om het gehele SEO proces te kunnen beheersen en algoritmen te geven wat ze willen, zijn de verschillende SEO regels gegroepeerd in drie hoofdcategorieën. Dit zijn Technische SEO, On-page SEO en Off-page SEO.
Deze SEO checklist begint met research. Niets is zo verhelderend, als eens een kijkje nemen bij de online concurrent. We beginnen daarom met marktonderzoek en een onderzoek in de niche waarin u zich beweegt. Wees kritisch en neem niet de fouten van de concurrent over. Het geeft u echter wel beter inzicht in wat werkt en wat niet werkt. Samengevat u hoeft SEO alleen beter te doen dan uw concurrentie.
Onderzoek uw concurrentie. Uiteindelijk wilt u het beter gaan doen dan uw concurrentie. Doe dit op website- maar ook op pagina niveau. Kijk op de SERP”s (Google overzichtspagina) voor de meest concurrerende en belangrijke zoekwoorden.
Op de SERP’s vindt u nog meer relevante voor SEO goede tools. U wilt bovenaan in Google komen op de voor u relevante zoekwoorden. Aan de rechterkant van de SERP vindt u de functionaliteit ‘Mensen zoeken ook naar’. Hier geeft Google meerdere suggesties van zoekwoorden, die gerelateerd zijn aan uw 1e zoekopdracht.
Iets verder vindt u een rubriek met de naam ‘trending keywords’, ‘related keywords’ en ‘longtail keywords’. Hier vindt u allemaal zoekwoorden suggesties, die populair en geschikt zijn om beter te gaan scoren met SEO optimalisatie. Als u vervolgens helemaal naar beneden, scrolt ziet u een overzicht met gerelateerde zoekopdrachten. Google biedt dus zelf al heel veel hulpmiddelen aan om de zoekmachineoptimalisatie van uw website te verbeteren.
Heel veel SEO tools zijn gratis zoals bijvoorbeeld Google trends. Ook voor Google Bedrijfsprofiel vroeger Google Mijn Bedrijf, Google Analytics en Google Search Console betaalt u geen geld. Deze gratis SEO tools bevatten een schat aan data. Gebruik deze in uw voordeel.
Met een gratis SEO scan van uw website ziet u, hoe de website erop dit moment voor staat. Daarnaast krijgt u inzicht in wat er moet gebeuren om uw website bovenaan in Google te krijgen.
Met de gratis SEO scan heeft u achterhaald, hoe uw site zich op dit tijdstip verhoudt tot die van de concurrentie, als het gaat om de zichtbaarheid en vindbaarheid van uw site. Staat u al op de eerste pagina in de zoekmachine op de voor u relevante SEO zoekwoorden (combinaties)? Of staat u pas op pagina 8? Bepaal samen met de SEO specialist, wat uw doel is en wat uw KPI’s zijn. Dat kan bijvoorbeeld een top 3 notering zijn op de voor u meest relevante SEO zoekwoorden.
Als u gebruik maakt van WordPress als CMS voor uw website, heeft u een SEO plug-in nodig om zaken als sitemaps en metabeschrijvingen te optimaliseren. De bekendste is de Yoast SEO Plug-in. Met de Yoast plugin kunt u heel goed de punten in deze SEO checklist voltooien.
Op deze website staat heel veel informatie over de Yoast plug-in:
Maar u zou ook kunnen kiezen voor andere plug-ins:
De tools van Google zijn gratis. Maak daarom een Google Analytics account en Google Search Console account aan en koppel deze aan uw website. Met de tool Screaming Frog kunt u uw website crawlen. Voor kleine tot middelgrote websites kan dit ook gratis. Ook Google Tag Manager is voor de geoefende It-er, webdesigner of marketeer een zeer waardevolle tool. Tot slot is het Google Bedrijfsprofiel (GBP) een zeer waardevolle tool om de lokale vindbaarheid van uw website verder te vergroten.
Bing is een stuk kleiner in marktaandeel en niet zo populair als Google. In Nederland gebruikt ongeveer 3 a 4 procent Bing. Bing heeft een reeks tools, die u kunt gebruiken om de SEO van uw website op Bing Search te optimaliseren. Dit zijn de Bing Webmaster-tools.
Een website moet een goede structuur hebben. Uw website moet toegankelijk zijn voor zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Daardoor kan Google de website beter crawlen en is de site gemakkelijker te indexeren door Google. Als dat niet het geval is, kan het aantal bezoekers tegenvallen. Een toegankelijke website is daarom extreem relevant.
Of een website nu 6 maanden of een jaar oud is, maakt niet zoveel uit. Google gebruikt de domeinleeftijd ook wel domein autoriteit genoemd, maar het gaat pas een rol spelen bij grotere verschillen. Als uw domeinnaam bijvoorbeeld het primaire zoekwoord bevat, geeft dat nog steeds als een ‘relevantie signaal’ aan Google. Bij de resultaten geeft Google de zoekwoorden, die in de domeinnaam staan vet weer.
Een domeinnaam, die begint met een belangrijk zoekwoord, geniet een voordeel ten opzichte van websites, die het desbetreffende zoekwoord niet in de domeinnaam hebben staan of in het midden of aan het eind van de domeinnaam. Gebruik voor uw domeinnaam maximaal 15 tekens. Kortere domeinnamen zijn namelijk gemakkelijker te onthouden.
Een Exact Match Domain is waarbij de domeinnaam exact hetzelfde is als het belangrijkste zoekwoord waar u op wilt ranken. Dit kan nog steeds een voordeel opleveren…..als het een kwaliteitssite is. Maar als de EMD van lage kwaliteit is, is hij kwetsbaar voor Google ‘s EMD update.
Eén van de fundamentele SEO controles, die u vanaf het begin moet uitvoeren, is ervoor zorgen, dat uw website geen boete van Google krijgt. Google heeft verschillende straffen (handmatig en algoritmisch), die worden opgelegd als een vorm van ‘straf’ aan websites, die hun richtlijnen schenden. Als uw website wordt getroffen door een Google boete, moet u mogelijk een andere route volgen om eerst (indien mogelijk) van de boete te herstellen en vervolgens door te gaan met de SEO checklist.
Als 9e punt in deze SEO checklist is een SEO vriendelijke URL structuur logischerwijs een basis voorwaarde.
Door namelijk een goede structuur aanbrengen, maakt u het Google gemakkelijker om uw website te indexeren. Een goede URL moet bijvoorbeeld aan de volgende punten voldoen:
De titel ofwel de titel tag is na de content van de pagina het belangrijkste element van een webpagina. Het geeft een sterk On page SEO signaal af. Dit is de reden waarom u uw meest concurrerende zoekwoorden met een hoog volume aan het begin van de titel wilt plaatsen, maar zorg er ook voor, dat u niet te veel SEO zoekwoorden gebruikt. U hoeft de naam van het bedrijf/de website ook niet in de paginatitel op te nemen. Dit zal de post niet helpen hoger te scoren en waardevolle ruimte in beslag nemen. Google zal kiezen of de sitenaam in de zoekresultaten moet worden weergegeven.
Richt u in plaats daarvan op het opnemen van variaties van het zoekwoord die duidelijk aangeven wat u kunt verwachten van dit stukje SEO content. Zorg er echter voor, dat u aan de verwachtingen voldoet. Anders ziet u een groot aantal klikken gemengd met een groot aantal bezoekers, die de pagina verlaten, zodra ze de content zien.
Als u moeite heeft met het bedenken van een creatieve paginatitel, die goed leest, het doel van de content verduidelijkt, niet overdreven vol is en klikwaardig is, ga dan naar Google en typ het hoofd zoekwoord in. Kijk wat er momenteel in de ranking staat, welke woorden worden gebruikt, in welke volgorde en of een van de paginatitels die extra wow-factor heeft.
Gebruik een pakkende titel of anders zullen bezoekers van Google er niet op klikken. Zorg bijvoorbeeld voor urgentie ‘Voorkom dat je daalt in Google’. Wat eigenlijk het omgekeerde is van bijna een standaard vraag zoals ‘Hoe kom ik hoger in Google’?
Een vraag stellen met een ? als titel nodigt vaak uit en komt vaak overeen met de zoekopdracht in Google. Stel je een vraag, dan krijg je ook er op lijkende vragen in de sectie ´Mensen vraag ook´. Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet, staan de vragen boven de eerste zoekresultaten.
Titels met woorden zoals handleiding, tips, adviezen, methodes erin, doen het vaak goed. Het staat garant voor praktisch bruikbare informatie. Ook stappenplannen en handleidingen doen het goed.
Titeltags en metabeschrijvingen zijn de belangrijkste elementen op de pagina, die van invloed zijn op de organische klikfrequenties van uw pagina’s. Verspil dus geen kans om meer organisch verkeer te krijgen dankzij een geoptimaliseerd meta-fragment. Want als jij het niet doet, doet Google het, en niemand garandeert, dat het geweldig zal zijn.
Sitemaps vertellen zoekmachines waar ze belangrijke content op uw site kunnen vinden, zodat ze uw pagina’s gemakkelijk kunnen crawlen en indexeren.
U kunt uw sitemap meestal vinden op een van deze URL’s:
/sitemap.xml
/sitemap_index.xml
/sitemap
Zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google hebben webcrawlers, die het ‘world wide web’ doorploegen om websites te vinden en deze te indexeren. Deze ‘webcrawlers’ zijn namelijk constant aan het werk. U moet ze dus toegang geven tot uw website en toegang weigeren voor de plekken, waar ze niet mogen komen. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld de robot.txt file voor gebruiken.
Test dit in Google door in het zoekveld te typen: “Site:www.uwwebsite.nl”. Bij geen resultaat of bij een melding over uw robots.txt is er iets mis!
Uw robots.txt bestand is een document, waarin u zoekmachines zoals Google en Bing vertelt, waar ze uw website wel en niet mogen uitlezen. In vaktermen: u vertelt waar de bots van Google uw website wel en niet mogen crawlen. Elke keer als een zoekmachine langskomt, kijkt hij als eerste naar de robots.txt
file. Vervolgens gaat hij aan de slag met het crawlen van uw website. Uw robots.txt kunt u goed inzetten om duplicated content te voorkomen en het ‘crawl budget’ van uw website te optimaliseren. De bots van Google en andere zoekmachines hebben namelijk maar beperkt de tijd om uw website te bekijken. Het is
belangrijk om deze tijd zo efficiënt mogelijk te besteden.
Het indienen van uw sitemap bij Google is niet het einde van het verhaal. U moet de Google Search Console regelmatig controleren op sitemapfouten.
Naast het maken van een XML-sitemap voor uw pagina’s, moet u ook uw afbeeldingen naar Google verzenden. U kunt de afbeeldingen in uw XML-hoofdsitemap toevoegen of een speciale afbeeldingssitemap maken. Vergeet niet uw sitemap in te dienen via de Google Search Console.
Html code is de basis van elke website en mag daarom niet ontbreken in deze SEO optimalisatie Checklist. Code die netjes is geschreven, maakt het zoekmachines gemakkelijker om uw website te vinden en deze hoog te ranken.
Google waardeert websites, die mobielvriendelijk zijn. Miljarden zoekopdrachten voeren mensen uit op hun mobiele telefoon. Dit is inmiddels al tussen de 60 % en 85% van het totaal aantal zoek opdrachten. Google heeft vanwege het belang van SEO mobile een tweede index ingezet. Dit heet ook wel de ‘Mobile First Index’. Mocht u website niet goed scoren op de mobiel, dan is een hoge positie in Google uitgesloten. Een mobielvriendelijke site of Mobile SEO is om die reden een belangrijke SEO factor mag daarom niet ontbreken in deze SEO checklist.
De volgende 3 stappen zijn van belang voor het optimaliseren voor SEO van uw mobiele website.
Mensen tikken zoekwoorden in als ze Google gebruiken. Heel vaak zijn dat logische zoekwoorden, maar dat is niet altijd zo. Wist u bijvoorbeeld, dat als mensen lokaal zoeken en een lokale ondernemer willen vinden, ze bijvoorbeeld intikken ‘Loodgieter dichtbij’ of ‘schoenenwinkel vlakbij’? Er zijn talloze betaalde en gratis SEO tools, die u kunt gebruiken voor zoekwoordenonderzoek. Vervolgens is het een kwestie van logisch nadenken.
Een zoekwoord in de meta omschrijving geeft een relevantie signaal. Het is niet meer zo belangrijk als vroeger, maar het zorgt nog steeds voor een klein positief effect.
H1 tags zijn een “tweede titel-tag”, die een extra relevantie signaal aan Google geven.
Een zoekwoord, dat vaker voorkomt in de tekst dan andere zoekwoorden, is een belangrijk signaal voor Google.
U moet weten, wat uw belangrijkste zoekwoorden zijn, die leads, verkopen en conversies zullen genereren. U vindt deze ook wel aangeduid als hoofdtermen en pijlerpagina zoekwoorden. Over het algemeen zijn dit de zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een hoge concurrentie, die volledig samenvatten welke diensten en producten u aanbiedt.
Wat is het zoekvolume van een bepaald zoekwoord en hoe sterk is de concurrentie? Een gigant als Bol.com gaat u niet voorbij in de rankings. U moet dus slimmer zijn, dan de concurrentie. Dit kunt u doen door aandacht te besteden aan ‘SEO search intent‘. Dat betekent eigenlijk, waarom zoekt iemand op de zoekwoorden, die hij gebruikt en wat voor resultaat verwacht hij dan?
Dit zijn zoekopdrachten, waarmee men probeert kennis op te doen of iets probeert te onderzoeken. In de zoekopdracht komen dan woorden voor zoals gids, instructie, how to.
Als u al wat beter weet, wat u wilt, dan krijgt u zoekopdrachten, waarin zoekwoorden staan zoals bijvoorbeeld reviews, product reviews, de beste etc..
Denk hierbij aan zoekopdrachten met woorden zoals bijvoorbeeld: kopen, de beste, de goedkoopste, prijs etc… Het is dus belangrijk om in de huid van de potentiële klant te kruipen. Besteed voldoende aandacht aan deze zoekwoorden, want bij alle SEO stappen komen deze zoekwoorden weer om de hoek kijken.
Proberen meer te weten te komen alvorens een aankoopbeslissing te nemen.
Longtail keywords is een combinatie van meerdere zoekwoorden achter elkaar waarbij u haast kunt spreken van een mini zin of vraag. Denk bijvoorbeeld aan zinnetjes zoals: Wat is SEO? of Hoe werkt Linkbuilding? Longtail keywords hebben misschien een lager zoekvolume, maar mensen die gebruik maken van Longtail keywords weten vaak al beter, wat ze willen. Ze hebben al de nodige kennis over het product. Ontdek deze zoekwoorden met Google Suggest. Typ een zoekwoord in voor Google. Druk echter niet op enter. Wacht op de zoekwoorden die Google u vervolgens laat zien.
Als het zoekwoord voorkomt in de subkopjes H2 en H3, is dit weer een (klein) relevantie teken.
Hoe u uw SEO content structureert en het verhaal vertelt, kan een van de grootste redenen zijn, waarom gebruikers niet lang op de pagina blijven. Het schrijven van geweldige web content is het maken van een geweldig verhaal en het op de juiste manier organiseren van de informatie naar wens van uw bezoekers. Net zoals u geen stappen zou overslaan bij het bakken van een cheesecake, wilt u ook niet, dat lezers het gevoel hebben, dat u stappen van kop naar kop mist.
Uw primaire zoekwoord moet in uw hele content aanwezig zijn en moet een dichtheid van ten minste 1% hebben.
Bij SEO optimalisatie en vooral bij zoekwoorden optimalisatie geldt de regel, dat hoe verder een zoekwoord naar voren staat, hoe meer waarde Google aan dat zoekwoord toekent. Daarom is het aan te bevelen om een webpagina van boven naar beneden te optimaliseren voor het beste resultaat.
Nadat u nieuwe zoekwoordideeën heeft verzameld, moet u de meest efficiënte kiezen. Afhankelijk van de concurrentie zijn sommige zoekwoorden moeilijker te optimaliseren, terwijl andere direct verkeer genereren zodra u een nieuwe blog post publiceert. Meestal blijken SEO zoekwoorden met een hoog zoekvolume competitiever te zijn. Het betekent dat het meer moeite kost om betere resultaten voor dergelijke zoekwoorden te krijgen.
Uw volgende stap in de SEO checklist is om alle dingen georganiseerd te krijgen, en we zullen het doen met behulp van trefwoord mapping. Een trefwoordkaart is een tabel met zoekwoorden, die op landingspagina’s worden verspreid, waarmee SEO specialisten de voortgang van de optimalisatie kunnen volgen. In de zoekwoordenkaart verdeelt u de SEO zoekwoorden, de landingspagina’s en kijkt u later of er resultaten zijn behaald. En het is gemakkelijker om te beginnen met het in kaart brengen van uw best gerangschikte content.
Wanneer u met SEO te maken heeft, moet u het volgende bedenken:
Een website met kwalitatief hoogstaande content kan het geweldig doen met of zonder SEO. Terwijl een website met slechte content niet zal overleven met of zonder SEO zoekmachineoptimalisatie. Een website met excellente content kan nog beter worden met SEO optimalisatie!
Beantwoordt uw content de vraag van de gebruiker of biedt het de informatie, waarnaar ze op zoek zijn.
Hoe goed of diepgaand de content het onderwerp behandelt en hoe verhoudt deze zich tot de andere content over hetzelfde onderwerp.
Of de content praktisch gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken is door de lezers en toegankelijk is op alle soorten apparaten.
Wanneer mensen aan content denken, denken ze meestal aan blogposts of verkooppagina’s. De term content kan echter van alles op een website betekenen. Als het gaat om de kwaliteit van de content, legt John Mueller van Google uit, dat het niet alleen om de artikelen gaat, maar eerder om de algehele ervaring die uw bezoekers hebben, als ze naar uw website komen:
Daarom moet u ervoor zorgen, dat uw website Google laat zien wat het wil zien. Je zult het zelf zwaar moeten promoten, totdat Google vindt dat je klaar bent om te worden gerangschikt. Dan begint alles een sneeuwbaleffect te krijgen. Je scoort hoger, je krijgt meer verkeer. Meer verkeer leidt tot betere rankings.
Een van de laatste updates van Google heet Bert. Google legt deze update uit als een manier om taal beter te begrijpen en zo verbeterde zoekresultaten te bereiken. Kortom draait BERT om het begrijpen van de contextuele relaties tussen woorden en het beter begrijpen van natuurlijke taal. Dat zit zo: vroeger maakten SEO tekstschrijvers bewust kromme zinnen als “Wij verkopen bankstellen blauw” om zo het zoekwoord ‘bankstellen blauw’ kwijt te kunnen. Met BERT begrijpt de zoekmachine zoals Google, dat een zin als “Wij verkopen bankstellen in de kleur blauw.” of “Wij verkopen blauwe bankstellen” net zo goed matcht bij dit zoekwoord.
Eén van de beste manieren om leads en sales te vergroten, is om een goede SEO landingspagina te maken. De landingspagina is haast nog belangrijker dan de homepage. De landingspagina moet namelijk voor omzet zorgen.
Dit is weer een van de belangrijkste Google rangschikkingsfactoren in deze SEO checklist. Het helpt u namelijk om direct hoger te scoren op SERP. Wanneer u gestructureerde gegevens gebruikt, kunt u ervoor zorgen, dat uw pagina’s worden weergegeven als rich snippets op de pagina met zoekresultaten van Google. U maakt ook kans om te ranken in de featured snippets, het eerste zoekresultaat voor een zoekopdracht. Hier is een voorbeeld van een featured snippet voor de vraag ‘wat zijn featured snippets?’
Hoe kunt u gestructureerde gegevens gebruiken om uw zoekresultaten als rich snippets weer te geven? U hoeft alleen maar een gratis tool voor het genereren van schemamarkeringen te gebruiken om een code in het juiste formaat voor u te genereren. U kunt kiezen welk type rich snippet-code u wilt en de tool zal deze voor u genereren.
Vervolgens hoeft u deze code alleen maar te kopiëren en in de HTML-code van uw site te plakken en komt u in aanmerking voor weergave als rich snippets. Een groot voordeel van schema is, dat u ‘rich snippets’ kan toevoegen aan de zoekresultaten. Bent u bijvoorbeeld bezig met recepten dan kunt u ervoor zorgen, dat de bereidingstijd al vast getoond wordt in de beschrijving in de SERPS.
Een webpagina met relevante en unieke foto’s of afbeeldingen zorgt er bijvoorbeeld voor, dat de lezer een prettigere gebruikerservaring heeft. De menselijke natuur is namelijk, dat bezoekers naar de afbeeldingen of plaatsjes staren en vervolgens pas beslissen of ze de tekst gaan doornemen. Ga voor kleinere afbeeldingen met een hoge resolutie.
Sta bij afbeeldingen stil bij de alt tekst. Deze teksten kunnen namelijk makkelijk door zoekmachines worden doorzocht.
Alt teksten helpen de zoekmachine te begrijpen, waar de afbeelding over gaat en het is goed voor de page relevance.
Tevens kunnen 250.000 visueel gehandicapten zo te weten komen, wat er op de afbeelding staat.
Een praktische manier om de laadsnelheid van uw site te verbeteren, vooral op mobiele apparaten, is door ‘Lazy loading’ te gebruiken voor afbeeldingen en video’s. ‘Lazy loading’ is een mechanisme, dat afbeeldingen of video’s alleen laadt, als ze in de viewport van de gebruiker staan. ‘Lazy loading’ kan heel eenvoudig worden geïmplementeerd. Als u WordPress gebruikt, kunt u ‘WP Rocket’ (dit is de plug-in die ik op deze website gebruik) of de ‘Native Lazy Load-plug-in (door Google)’ gebruiken om deze functie op uw website te activeren.
Het volgende dat u moet bekijken, voordat u verder gaat met de rest van de items in deze SEO checklist, is het optimaliseren van het logo en favicon van uw website. Optimaliseren betekent: Zorg ervoor, dat uw logo een afbeelding is en geen tekst. Google kan besluiten om uw logo weer te geven in de zoekresultaten en om dit te doen moet het een afbeelding zijn. Geef uw logo de juiste naam. Gebruik niet alleen het woordlogo, maar ook uw websitenaam + logo. Houd de alt tekst eenvoudig. Als het gaat om het gebruik van de favicon, zorg er dan voor, dat u een aangepaste favicon opgeeft voor uw website die vierkant is. Google test het weergeven van de favicons in de zoekresultaten. Dus u moet ervoor zorgen, dat uw website correct wordt weergegeven.
Zoekmachines kunnen tekst beter begrijpen dan elk ander element. Zorg er daarom voor, dat er altijd tekst op een pagina staat om hun werk gemakkelijker te maken. Het hebben van een pagina vol afbeeldingen of video’s is voor goede SEO optimalisatie niet verstandig.
Infographics zijn populair. Dit komt doordat ze zeer effectief zijn. Infographics stellen u bijvoorbeeld in staat om complexe informatie op een makkelijke en gebruikersvriendelijke manier te presenteren. Veel mensen zijn visueel ingesteld en begrijpen onderwerpen die visueel gepresenteerd worden een stuk beter. Dit gaat om ruim 65% van de mensen.
Denk bijvoorbeeld aan:
Het verrijken van uw content met bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen, audio, video, pdf, infographics, polls, reacties, interne links, backlinks, sociale media shares en meer. Afbeeldingen geven bijvoorbeeld een grote extra SEO waarde aan uw content. U kunt op meerdere plekken bij afbeeldingen uw zoekwoord kwijt zoals bij de alt tekst.
Een grote groep mensen houdt niet van lezen. Voor alles kijken ze eerst of er een video op YouTube staat, waarin wordt uitgelegd wat ze nodig hebben. Er zijn meerdere manieren om video’s te maken, die niet allemaal even duur hoeven te zijn.
In een goede SEO strategie richt u uw content op de verschillende stadia in de ´buyer’s journey´. Dit is het actieve proces, dat een mogelijke koper doorloopt, voordat hij tot aankoop overgaat. Deze content komt het beste tot zijn recht, als deze inspeelt op de vragen en behoeften waar potentiële klanten mee rondlopen. De ´buyer’s journey´ tijdens het online aankoopproces bestaat uit drie verschillende fases:
Cornerstone content vormt de kern van uw website. Deze kern bestaat uit de beste, belangrijkste artikelen op uw website; de pagina’s of berichten die u het hoogst wilt rangschikken in de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google en of Bing. Cornerstone content zijn meestal relatief lange, informatieve artikelen, die inzichten uit verschillende blogs combineren. Ze behandelen alles, dat belangrijk is over een bepaald onderwerp. Vaak zijn dit artikelen van 1.500 tot 4.500 woorden die aanhaken op de eerder besproken information intent zoekwoorden.
Als u SEO uitoefent op een WordPress website en bijvoorbeeld gebruik maakt van Yoast, dan is het een kwestie van het Cornerstone content vinkje groen te maken.
Bij het schrijven van een lang artikel is een inhoudsopgave raadzaam. Het maakt het voor de lezer gemakkelijker om de tekst te lezen en het levert u extra interne links op. Daarnaast krijgt Google de kans om delen van uw tekst te indexeren, omdat er een link naar toe verwijst. Het voegt daarom extra SEO waarde toe.
Rankbrain is een algoritme waarin Google heel erg kijkt naar de context van een bepaald stukje content. Denk bijvoorbeeld in het Engels aan Apple. Is het een appel of is het de tech gigant Apple? In WordPress kunt u bijvoorbeeld de Yoast premium plug-in gebruiken voor SEO. Hierin wordt bijvoorbeeld het gebruik van synoniemen mogelijk gemaakt. Op deze wijze kunt u bijvoorbeeld meer context aan een tekst geven.
Google ziet het als u een bepaalde tekst helemaal vol stopt moet dezelfde zoeken. Dit ziet Google namelijk als keyword spamming en wordt bestraft met een lagere ranking. Een veel gebruikte term in deze context is zoekwoord dichtheid of keyword density. Dit is de verhouding van hoeveel keer het keyword voorkomt ten opzichte van het totaal aantal woorden. De juiste route is om de zoekwoorden dichtheid te vergelijken met concurrerende webpagina’s.
Voor Google wordt het dan lastig om te bepalen welke pagina het verdient om te scoren in de rankings. Dat kan bijvoorbeeld als resultaat hebben, dat geen van beide webpagina’s goed gerangschikt wordt. Links worden verdeeld over twee of meer pagina’s en dat vermindert de autoriteit van de pagina’s.
Nr. 37 op deze SEO checklist is ook een belangrijke SEO ranking factor. ‘Time on site’ ook wel ‘dwell time’ genoemd, is een SEO ranking factor van belang. Als de bounce rate op een pagina groot is, is de kans aanwezig, dat uw website (pagina) lager in de rankings van Google komt. Het ’embedden’ van een video op een webpagina zorgt er namelijk voor, dat uw bounce rate met ruim 10% naar beneden gaat. Daarnaast is YouTube van Google en een van de grootste zoekmachines ter wereld.
Interne links zijn om twee dingen belangrijk. Het zorgt er ten eerste voor, dat bezoekers van uw website op een makkelijke wijze door uw website kunnen surfen. Ten tweede wordt het voor Google makkelijker om uw website te crawlen. Daarmee bepalen ze hoe ze de desbetreffende website of pagina moeten ranken.
Een groot onderdeel van hoe Google websites rangschikt is door te kijken naar het aantal links, dat uw websites of webpagina’s krijgt van andere websites. Vroeger was dit fraudegevoelig, maar Google blijft bijleren. Daarom moet u nu gebruik maken van een legitieme linkbuilding strategie zoals bijvoorbeeld:
Uw eerste stap is het controleren van uw backlinkprofiel. Een linkprofiel is een SEO-term, die verwijst naar alle websites, die terug linken naar uw site. Hoogwaardige backlinks van andere websites zijn belangrijk voor uw rankings, omdat zoekmachines backlinks gebruiken om de autoriteit en reputatie van uw site te bepalen.
Om uw linkprofiel te analyseren, kunt u een tool gebruiken zoals Ahrefs of Semrush. Deze tools registreren alle links, die naar een website verwijzen en hebben verschillende functies om links te filteren op type, relevantie, ankertekst en andere kenmerken.
Wanneer bots van zoekmachines de links van uw site analyseren, controleren ze hoe natuurlijk ze zijn. Als er te veel spamachtige links zijn, neem dan contact op met de webmasters van de gelinkte websites om ze te verwijderen. Als ze blijven linken, instrueer zoekmachines dan om ze te negeren met behulp van de Google Disavow-tool.
Het kopen van SEO backlinks zit in het grijze gebied. Pas daarmee op.
Als u voor de lange termijn met SEO bezig bent, moet u oppassen voor riskante linkbuilding tactieken. Als Google massamanipulatie detecteert, kan dit al uw backlinks devalueren en niet alleen de slechte.
Pas op met gigantische link directories. Voeg alleen relevantie toe aan uw website.
Gebruik No follow backlinks voor sociale media links en of voor links met bijvoorbeeld een te lage kwaliteit.
Het invoegen van links aan jouw artikel naar andere (belangrijke) websites, die belangrijk zijn, worden als waardevol gezien door Google. Dit soort links noemen we ook wel ‘outbound links’. Google is tegenwoordig heel goed in het in kaart brengen van toonaangevende content betreffende een specifiek onderwerp. Daarnaast zien ze ook nog eens de verbanden tussen deze twee stukken content. Door de waarde voor je bezoeker voorop te stellen met objectieve verwijzingen naar anderen word je door Google beloond.
Backlinks zijn links naar uw site vanaf andere websites en behoren tot de toppositiefactoren van Google. Er zijn veel manieren om er meer te krijgen (linkbuilding), maar het beste uitgangspunt is om de links van uw concurrenten te repliceren.
Digitale PR houdt in, dat u uw merk online promoot via verschillende kanalen, zoals persberichten, influencer marketing en sociale media platforms. Het doel is om uw doelgroep te bereiken om de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van uw merk te vergroten.
Zelfs als merkvermeldingen geen directe links bevatten, spelen ze nog steeds een cruciale rol bij het opbouwen van de autoriteit van uw site en het verbeteren van uw SEO. Vermeldingen op gerenommeerde sites geven zoekmachines het signaal, dat uw merk betrouwbaar en relevant is.
Te veel do follow externe links kunnen een negatieve impact hebben op de SEO rankings van een webpagina.
Betaalde advertenties zijn een krachtige off-page SEO-techniek om uw bedrijf online te promoten. Met betaalde advertenties kunt u de verkoop verhogen, de naamsbekendheid vergroten en ook meer links naar uw website krijgen.
Slechte pagina’s wegen door op uw website. Hierdoor presteren betere pagina’s minder goed dan mogelijk is in de SERP’s. Webpagina’s met bijvoorbeeld zo goed als geen verkeer, conversies en irrelevante content zijn kandidaat om verwijderd te worden. Dit soort pagina’s wordt vaak een stuk minder gecrawld en dit drukt uw SEO rankings naar beneden.
Eén van de bekendste rangschikkingsfactoren in deze SEO checklist is websitebeveiliging. Websites, die namelijk SSL hebben ingeschakeld en links als HTTPS aanbieden, hebben een comparatief voordeel ten opzichte van niet-beveiligde websites. Met comparatief voordeel bedoelen we dat als andere dingen gelijk zijn, een website waarop HTTPS is ingeschakeld hoger scoort dan een website die niet is beveiligd. Als uw website nog geen HTTPS is, voeg deze taak dan bovenaan uw lijst toe.
Voor een e-commerce website, waarop betalingen worden verricht, is een SSL certificaat een absolute must.
SSL is de afkorting van Secured Socket Layers. Dit digitale certificaat bestaat uit een authenticatielogo en crypto grafische sleutels, die essentieel zijn voor het versleutelen en ontsleutelen van de gegevens tijdens verzending, gecommuniceerd tussen internetbrowsers en webservers. Het bevat bijvoorbeeld ook de naam van de certificaathouder, de vervaldatum, het serienummer en de digitale handtekening van een CA (certificeringsinstantie).
SSL certificaatbeveiliging is een transformatie van HTTP (HyperText Transfer Protocol) naar HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure). Ondernemers waren doodsbang voor de gevaren van online zaken, zoals bijvoorbeeld phishing-aanvallen, MIM-aanvallen of afluisteren, terwijl klanten bang waren om online transacties te doen vanwege het lekken van gevoelige informatie. Google kwam met een oplossing om de angsten van beide partijen weg te nemen, door de beveiliging van SSL-certificaten als rankingfactor in SEO (Search Engine Optimization) te verklaren. Vandaar dat de waarde van HTTPS onmiddellijk steeg. Zelfs populaire browsers geven een waarschuwing ‘Niet veilig’ weer wanneer een gebruiker een HTTP-site opent. SSL-certificaat codeert de gevoelige informatie in een niet te ontcijferen formaat, waardoor penetratie onmogelijk is.
HTTPS websites hebben een betere laadsnelheid en sitesnelheid in vergelijking met HTTP websites. Dit is een extra voordeel. Gebruikers geven meestal niet de voorkeur aan langzaam ladende sites en verlaten die websites voor andere concurrenten. De ideale laadsnelheid van de pagina is 3 seconden. Onderzoek volgens Marketing Dive geeft aan, dat 53% van de mobiele gebruikers sites verlaat, waarvan de laadsnelheid van de site meer dan 3 seconden is. Kortom, u loopt 50% van de omzet mis, ook vanwege de snelheid van de site.
Al heel lang is ‘pagespeed’ een andere bekende Google-rangschikkingsfactor. Google is namelijk geobsedeerd door het sneller maken van het internet en besloot om snellere websites te belonen met betere SEO rankings. Het hebben van een snelle website is ook goed voor uw gebruikers. Veel onderzoeken hebben aangetoond, dat websites die langzaam laden, klanten verliezen en gebruikers wegjagen.
Zeker voor bedrijven in de dienstverlenende sector is Lokale SEO zeer belangrijk. Niemand zoekt namelijk naar een kapper of een loodgieter uit een andere stad of dorp. Zorg daarom, dat u vindbaar bent op Google Maps. Dat kan door Google Bedrijfsprofiel voorheen Google Mijn bedrijf te installeren en in te stellen. Google Bedrijfsprofiel heeft namelijk nog veel meer mogelijkheden om uw bedrijf online en lokaal op de kaart te zetten. Plaats ook een Google Maps kaartje van uw locatie op de ‘Contactpagina’.
Google Bedrijfsprofiel is een belangrijke gratis tool van Google, die veel van uw aandacht verdiend. Zeker als lokale SEO belangrijk voor u is, is Google Bedrijfsprofiel kunt u ook uw Google recensies managen. Deze Google reviews hebben vaak een doorslaggevende stem bij de aankoop van uw product of dienst.
Stel een plan op om klanten te vragen om product recensies of opmerkingen over producten te geven. Zoekmachines gebruiken deze om waarde toe te kennen. Dit resulteert in een hogere conversie optimalisatie.
Recensies of reviews in Google zijn een sterk sociaal signaal. Veel mensen lezen de recensies voordat ze overgaan tot aanschaf van een product of een dienst. Besteed daarom aandacht aan het verkrijgen van Google reviews.
Wat voor uzelf gesneden koek is, hoeft dat voor uw website bezoeker niet zo te zijn. Websitebezoekers tikken tegenwoordig veel vragen in. U trekt veel extra publiek naar uw website als u dit soort vragen beantwoordt op uw website.
SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie. SEO heeft als doel om een website bovenaan in Google te krijgen boven de concurrentie op de voor hem of haar relevante zoekwoorden. Op deze wijze trekt u meer bezoekers naar uw website en dat betekent in de regel meer omzet.
FAQ staat voor Frequently Asked Questions ofwel ‘veel gestelde vragen’. Veel mensen gebruiken Google om een antwoord te vinden op een vraag. Daarom is het verstandig om de meest voor de hand liggende vragen over uw product of dienst op uw website te beantwoorden.
Door de vragen en antwoorden goed te coderen, geeft u Google de mogelijkheid om de vraag en uw antwoord uit uw website te halen en bovenaan te tonen in de zoekmachine.
Een website veroudert, voordat u het door hebt. Onderhoud daarom uw website. Deze heeft net zoals een auto of een fiets geregeld onderhoud nodig. Dit is prettig voor uw klanten, omdat ze uw actuele inzichten vernemen. Daarnaast is het belangrijk voor Google. Websites, die goed worden bijgehouden, scoren beter in de rankings dan slecht bijgehouden websites. Kijk niet alleen naar content, maar bijvoorbeeld ook naar techniek. Update plug-ins regelmatig. Die verhelpen meestal bugs of security issues. Check ook regelmatig de pagespeed van uw website.
De omvang van een content update is ook een SEO ranking factor in het beoordelen van hoe up-to-date de content is. Als hele stukken zijn toegevoegd of verwijderd is dat een grotere update, dan wanneer slechts de volgorde van enkele woorden is aangepast.
Hoe vaak is de pagina al geüpdatet? De frequentie van content updates speelt een rol bij de beoordeling hoe up-to-date de content is.
Correcte spelling en goede grammatica zijn zeker een kwaliteitssignaal. Volgens Google heeft het geen directe invloed, maar indirect kan het wel invloed hebben door negatieve gebruikerssignalen. Bij Bing is het wel direct van invloed als de website veel spelfouten bevat.
Google schat absoluut het leesniveau van een website in. Het is echter onduidelijk, wat ze er mee doen. Sommigen zeggen, dat een basis leesniveau voor betere SEO rankings zorgt, omdat zoveel mogelijk mensen het op die manier kunnen lezen. Anderen zeggen weer, dat een basic leesniveau iets zegt over de kwaliteit van de pagina.
Te veel HTML fouten of slordige code kan betekenen, dat de website van lage kwaliteit is. Hoewel dit niet onomstreden is, denken veel SEO specialisten dat WC3 validatie een SEO ranking signaal is.
Volgens Yoast.com zijn Tags op WordPress websites een belangrijk SEO ranking signaal. Verdiep indien noodzakelijk uzelf in WordPress SEO.
Plaats in WordPress je blog posts in categorieën. Kies voor duidelijke categorieën zonder overlap en plaats je blog slechts in 1 categorie. Door gebruik te maken van categorieën verduidelijk je de structuur van je website.
BackLinks op een website, die niet werken, vinden veel mensen zeer irritant. Het is een kleine moeite om elke maand een broken link checker te gebruiken. Dit komt de gebruikerservaring namelijk ten goede.
Voor alle andere 404 – pagina situaties wilt u een aangepaste, branded 404-pagina maken. U kunt een WordPress-plug-in gebruiken om er een te maken, kijk naar uw WordPress-thema om te zien of deze een aangepaste 404-paginasjabloon heeft of voeg een nieuwe pagina toe aan uw website om te gebruiken als een 404-pagina. Het doel van uw 404-pagina is om bezoekers te heroveren, die een dode of verbroken link hebben gevolgd.
Voeg een optie toe om de gebruiker terug te leiden naar uw startpagina. Dit voorkomt, dat ze meerdere keren heen en weer springen van de pagina met zoekresultaten naar uw site. Maak het hen gemakkelijk om rechtstreeks op uw site te zoeken. Uit eerder onderzoek naar de effectiviteit van site zoekopdrachten bleek bijvoorbeeld, dat winkelsites 50% meer bezoekers konden genereren met site zoekopdrachten Voeg interne links toe aan uw 404-pagina. Deze links verhogen uw ‘internal site structure’ voor SEO optimalisatie. Ze geven bezoekers iets anders om te bekijken en creëren een soepelere gebruikerservaring. Voeg bijvoorbeeld links toe naar uw beste content, uw startpagina of links naar product pagina’s, als u een e-commerce site heeft.
Weet u wanneer uw bedrijfsnaam online genoemd wordt? Nee? Jammer, want wie weet loopt u wel kansen mis. Een Google Alert voor uw bedrijfsnaam instellen is namelijk in een paar seconden gepiept en u weet altijd wanneer iemand bijvoorbeeld iets over uw bedrijf zegt.
Core web vitals zijn de belangrijkste factoren, die iets zeggen over de gebruikerservaring op uw website. Google vindt namelijk de gebruikerservaring van de websitebezoekers steeds belangrijker. De drie factoren zijn:
Als u in ongeveer 75% van de pagina bezoeken de richtlijnen behaalt, dan scoort u goed op de test. Zorg daarom, dat binnen 2,5 seconden het belangrijkste zichtbare element is geladen. In Google Search Console kunt u het Core Web Vitals rapport van uw website bekijken.
Een andere SEO check, die u moet uitvoeren, is ervoor te zorgen, dat alle links in uw ‘comments’ het ‘nofollow-attribuut’ hebben. ‘Comments’ zijn goed voor SEO en moeten op uw blog worden ingeschakeld. Echter om te voorkomen, dat Google een boete uitdeelt voor ‘onnatuurlijke links’, moeten alle uitgaande links ‘nofollow’ zijn. Een ‘no follow link’ instrueert zoekmachines om geen ‘PageRank’ (of link juice) door te geven aan de doelwebsite. De eenvoudigste manier om dit te controleren, is door de optie ‘Inspecteren’ van het Google hulpprogramma voor ontwikkelaars te gebruiken.
Als de content van uw website in meer dan één taal beschikbaar is, moet u hreflang-tags gebruiken om Google te informeren over de gelokaliseerde versies van uw webpagina. Als u dit niet doet, kan dit problemen opleveren voor de indexering van uw website. Google kan namelijk in de war kan raken als dezelfde pagina in meer dan één taal beschikbaar is. Ze doen het meestal goed, maar met het gebruik van hreflang-tags minimaliseert u de kans op problemen.
Zoekmachines hebben onafhankelijke beoordelaars om zoekresultaten te evalueren, volgens de richtlijnen van zoekbeoordelaars voor content beoordeling. Het doel van dergelijke praktijken is om te bevestigen, dat de algoritme-updates de beste resultaten opleveren, door de content te toetsen aan Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheidsfactoren, oftewel Google EEAT. Deze factor is vooral belangrijk voor YMYL-websites (Your Money Your Life), inclusief die over nieuws, gezondheid en financiering.
Dit betekent consistent werk op de lange termijn en vasthouden aan een content plan . Hoewel, sommige dingen kunnen nu meteen worden gedaan, zoals het toevoegen van EEAT-signalen aan uw website om deze geloofwaardiger te maken in de ogen van zoekmachines en van gebruikers, die zeker zullen uitgroeien tot een loyaal publiek van de website. Houd op de lange termijn een campagne voor het snoeien van content. Met andere woorden, u moet content van lage kwaliteit of verouderde content verwijderen en in plaats daarvan blog posts van hoge kwaliteit toevoegen, die waarde toevoegen aan gebruikers.
Het E.A.T algoritme bestaat inmiddels al even. Het staat voor expertise, authority en trust. Google heeft er een extra E aan toegevoegd. Deze E staat voor ervaring. Dit is eerder een verduidelijking dan een nieuwe toevoeging. Het benadrukt nog eens, dat als je veel schrijft over een specifiek onderwerp, je op een gegeven moment een ervaringsdeskundige wordt. Dit kan je benadrukken door je eigen persoonlijke ervaring toe te voegen aan een stuk content.
Er zijn veel redenen waarom u aandacht moet besteden aan de startpagina van uw website. In veel gevallen is dit de eerste pagina die gebruikers zien (vooral voor bedrijfswebsites). Het is een van de pagina’s, die gebruikers zullen bezoeken, zelfs als ze op andere pagina’s van uw website terechtkomen. Ze zullen uw startpagina bezoeken om meer te weten te komen over uw blog of bedrijf. SEO-technisch is het erg belangrijk omdat het een perfecte gelegenheid is om Google een grote hint te geven (via je titel, beschrijving en inhoud), over waar de website over gaat. Google gebruikt deze informatie om de vermelding van uw website in de SERP’s te maken wanneer mensen naar uw domeinnaam zoeken.
Gebruik niet alleen de naam van uw bedrijf of website als titel van de startpagina, maar probeer creatiever te zijn door gebruikers en zoekmachines meer informatie te geven over de belangrijkste focus van uw website. Gebruik alle 60 tekens die je tot je beschikking hebt om trefwoorden en bedrijfsinformatie in één zin te combineren.
De beschrijving van de homepage is ook erg belangrijk. Zoals hierboven vermeld, is de beschrijving wat gebruikers in de SERPS zullen zien, dus misschien wil je er een beetje over nadenken. Houd er rekening mee, dat Google ervoor kan kiezen om uw beschrijving niet weer te geven, maar hun eigen beschrijving te gebruiken. Dit kan gebeuren als uw beschrijving te kort is (dwz minder dan 130 tekens) of te lang, dat wil zeggen (meer dan 154 tekens), of als deze veel trefwoorden bevat.
Het volgende dat u moet optimaliseren, is de H1-tag. Elke pagina van uw website (inclusief de startpagina) moet één (en slechts één) H1-tag hebben. De H1-tag staat normaal gesproken bovenaan de pagina en de meeste thema’s zijn geconfigureerd om de paginatitel weer te geven die is ingesloten in h1-tags. Als je een keuze hebt voor het instellen van de H1-tag voor de startpagina, zorg er dan voor dat je ook enkele gerelateerde trefwoorden opneemt.
62.4 Hoe u de H1-tag van uw startpagina kunt controleren
Open uw startpagina in de browser, klik met de rechtermuisknop ergens op de pagina en selecteer BRON BEKIJKEN. Druk op CTRL –F (om te zoeken naar een zin) en zoek naar “h1”.
Een goede homepage moet afbeeldingen hebben. Ze maken een pagina minder saai en de boodschap die je aan je lezers wilt meegeven duidelijker. Op het gebied van SEO kunnen afbeeldingen worden gebruikt om een ander signaal te geven aan de crawlers van zoekmachines over uw content.
Zorg er bij het gebruik van afbeeldingen voor uw startpagina voor dat:
Een startpagina moet content hebben, en hiermee bedoel ik tekst content, die zoekmachines kunnen lezen en begrijpen.
Over het algemeen kan een homepage 3 varianten hebben:
Ongeacht de stijl van de startpagina die u kiest, u moet ervoor zorgen dat er voldoende tekst content op de pagina staat. Vermijd alleen afbeeldingen of video’s zonder tekst. Zorg ervoor, dat uw content uw doel/zoekwoorden of -varianten bevat.
Navigatie is een belangrijk bruikbaarheidselement. U moet ervoor zorgen, dat alle belangrijke pagina’s van uw website in niet meer dan 3 klikken vanuit uw menu worden geopend. Vermijd geneste menu -elementen, die verder gaan dan 3 niveaus en overweeg ook om het menu ‘altijd bovenaan’ te hebben wanneer de gebruiker verder naar beneden op de pagina navigeert. (zie hoe het menu van deze website bovenaan blijft staan terwijl u naar beneden scrolt). Een duidelijke menustructuur helpt ook bij het verlagen van uw bounce percentage en moedigt gebruikers aan om meer dan één pagina van uw website te bezoeken.
Uw website moet een hiërarchische structuur hebben – Het centrale punt is de startpagina en vervolgens moeten alle andere pagina’s worden gegroepeerd in categorieën op basis van hun type. Uw hiërarchie mag niet meer dan 2 of 3 niveaus diep zijn. Maak uw sitehiërarchie niet te ingewikkeld, maar houd het eenvoudig. Alle pagina’s van uw website moeten in minder dan 3 klikken toegankelijk zijn vanaf de startpagina. Vergeet niet dat de manier waarop zoekmachines werken, is om de startpagina van een website te bezoeken en vervolgens eventuele links te volgen om de rest van de pagina’s te ontdekken. Dit betekent, dat uw startpagina moet linken naar alle belangrijke pagina’s, inclusief verkooppagina’s en alle blogberichten die u meer dan andere wilt promoten.
De canonical tag bestaat om dubbele content ook wel ‘duplicated content’, content die erg op elkaar lijkt, te voorkomen. Duplicated content levert schade op aan je SEO prestaties.
Hoe meer mensen op uw resultaat klikken, hoe hoger u scoort in de zoekresultaten.
Als uw site uitvalt, worden gebruikers boos. Het blijkt dat Google ook boos wordt. Ze stellen zelfs dat ongeplande site-uitval ” de reputatie van een site negatief kan beïnvloeden “. Gelukkig kun je de downtime van de site eenvoudig volgen met een tool als Pingdom. Pingdom pingt uw site honderden keren per dag. Als het niet werkt, ontvang je een melding zodat je het probleem zo snel mogelijk kunt oplossen.
Google zei onlangs dat een enorme site met tonnen pagina’s slecht kan zijn voor SEO optimalisatie.
Dead Weight-pagina’s zijn bijvoorbeeld:
Ik raad aan om ze te verwijderen.
Als zoekmachines spamproblemen op webpagina’s detecteren, kunnen ze de website bestraffen en zal deze rankings verliezen. Dit kunnen algoritmische straffen zijn, zoals Penguin, of handmatige acties van Google. De zwaarste straffen worden in verband gebracht met linkproblemen, dus zorg ervoor dat uw site geen gebruik maakt van:
Op een goed vindbare website komen SEO, Content Marketing en UX Design prima samen. De basis van een goede website is een goede structuur, eenvoudige navigatie en een lay out, die de content ondersteunt qua flow en leesbaarheid. Een bezoeker op uw website is op zoek naar antwoorden, zoals een bezoekersadres of bijvoorbeeld informatie over het product, dat u verkoopt. Relevante actuele content is de sleutel tot een website, die voor u gaat werken.
Herman Geertsema is een freelance SEO specialist uit Den Haag en content marketeer uit Den Haag. Verder is hij de eigenaar van Connect your World een SEO bureau in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO consultant.
Bij Online marketing bureau Connect your World kunt u voor SEO optimalisatie projecten een SEO specialist inhuren voor de volgende regio´s:
Heeft u een vraag over deze SEO checklist? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren om deze SEO checklist in zijn geheel af te werken? Neem dan contact op via onderstaande button. Kijk tot slot ook eens naar een nieuwe tool op de markt genaamd SEOlium.
Als u de hoeveelheid tips in deze SEO checklist op een rij ziet, kunt u zich voorstellen, dat de zoekmachineoptimalisatie van een website de nodige tijd kost. Dat kan een reden zijn om de SEO werkzaamheden voor uw website uit te besteden. De hoeveelheid SEO tips is dermate groot, dat u misschien niet weet, waar u moet beginnen met het verbeteren van uw SEO. Aan de andere kant zijn er ook activiteiten in zoekmachinemarketing, die makkelijk zijn. Daarmee redt u het echter niet, als u resultaten wilt gaan boeken met SEO zoekmachineoptimalisatie. We raden het daarom altijd aan om een SEO specialist in te huren.
For a checklist in English, use this excellent SEO checklist from Backlinko please.