• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Zoekwoordenonderzoek: tips en uitleg

Zoekwoordenonderzoek: tips en uitleg

SEO Zoekwoordenonderzoek
Connect your World is gevestigd in Den Haag

Zoekwoordenonderzoek blijft essentieel

Zoekwoordenonderzoek is de eerste stap in het SEO – schrijven van content (SEO copywriting) en een belangrijk onderdeel van elke SEO strategie. Voordat u de content van uw website schrijft, moet u namelijk nadenken over op welke zoektermen u gevonden wilt worden. Dit betekent dat u in de hoofden van mensen moet zoeken en hun denkbeelden moet doorgronden. U wilt namelijk u doelgroep vinden en ervoor zorgen, dat ze uw content gaan lezen. Op deze wijze vindt u uit, welke woorden ze gebruiken bij het zoeken. Vervolgens kunt u deze exacte termen in uw content gebruiken, zodat u voor hen kunt gaan classificeren. Dit is een Zoekwoordenonderzoek zoals het bedoeld is. Connect your World, het SEO bureau uit Den Haag neemt u mee door de vele stappen.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Voordat we beginnen met het uitleggen van het proces van een Zoekwoordenonderzoek, kijken we naar de belangrijkste concepten erachter. Zoekwoordenonderzoek definiëren we als het werk, dat u doet om een ​​uitgebreide lijst met zoekwoorden te vinden. De sleutel in een SEO strategie gaat over de beslissingen, die u neemt op basis van dat SEO Zoekwoordenonderzoek. Sleutelzinnen omschrijven we als zinnen, die meerdere woorden bevatten. Sleutelwoorden bestaan ​​meestal uit meerdere woorden. Sleutelwoorden die specifieker en vaak langer zijn, worden meestal ‘long-tail’ zoekwoorden genoemd. De kern sleutelzin is het woord of de zin, waarmee u de webpagina’s het liefst gevonden wilt laten worden. De ‘Zoekintentie’ heeft alles te maken met ontdekken wat een bezoeker eigenlijk wil. Dit zijn niet alleen trefwoorden, maar de onderliggende doelen van wat een bezoeker wil weten, doen of kopen.

Waarom is een Zoekwoordenonderzoek belangrijk?

Goed zoekwoordenonderzoek is belangrijk, omdat het namelijk duidelijk maakt welke zoekterm uw mogelijke doelgroep gebruikt. Vaak gebruiken bedrijven & organisaties één reeks woorden bij het beschrijven van hun diensten of producten, terwijl hun doelgroep een compleet andere reeks woorden gebruikt. Als gevolg hiervan vinden potentiële klanten die websites niet, vanwege een mismatch in woordgebruik. Soms besluit een marketingafdeling om hun producten en of diensten een bepaalde naam te geven. Dat kan bovenal een slimme marketingbeslissing zijn. Het kan bijvoorbeeld  een manier zijn om mensen uw product of dienst beter te laten onthouden. Als dit niet opgepikt wordt door uw mogelijke doelgroep, zult u begrijpen, dat het geen enkele zin heeft om te optimaliseren op woorden, die mensen niet gebruiken. Zoekwoordenonderzoek

Zoekintentie steeds relevanter in SEO zoekwoordenonderzoek

Slim zoekwoordenonderzoek zorgt ervoor, dat u dezelfde woorden gebruikt als uw doelgroep. Dit maakt de hele inspanning van het optimaliseren van uw website namelijk veel meer de moeite waard. Bovendien, door naar zoekintentie te kijken, komt u te weten, welke vragen uw klant heeft. Die vragen zouden een antwoord moeten krijgen in de vorm van een kwalitatief goed stuk inhoud.

Hoe doet u goed zoekwoordenonderzoek?

Het SEO zoekwoordenonderzoek bestaat uit de volgende stappen. Als eerste noteert u de missie van uw bedrijf. Als tweede maakt u een lijst met alle zoekwoorden, waarop u gevonden wilt worden. Ik wil zelf bijvoorbeeld gevonden worden op SEO, Den Haag. Vervolgens kijkt u naar de gewenste zoekactie en maakt u uiteindelijk bestemmingspagina’s voor elk van die zoekwoorden. Ik wil zelf ook graag gevonden worden op bijvoorbeeld SEO Rotterdam, SEO Amsterdam, SEO Utrecht en SEO The Hague.

Stap voor stap leiden we u door het hele onderzoeksproces voor zoekwoordenonderzoek en geven we u praktische tips om eenvoudig uw eigen zoekwoordonderzoek te starten.

1. Wat is uw missie?

Denk aan u missie voordat uw van start gaat. Denk aan vragen als: Wie ben ik? Waar gaat mijn website over? wat maakt u speciaal? Wie probeert u te bereiken? En wat belooft u op uw website? Wat is de missie en doelstelling van mijn website? Veel mensen kunnen deze vragen in eerste instantie niet  beantwoorden. U moet uitzoeken, waarop u zich onderscheidt van de rest. Welke doelgroep wilt u bereiken? Als u deze vragen tot in detail kunt beantwoorden, heeft u de eerste en belangrijkste stap in uw zoekwoordstrategie gezet.

2. Maak een lijst met zoekwoorden

De tweede stap van een SEO zoekwoordenonderzoek is het maken van een lijst met uw zoekwoorden. Probeer met uw missie in gedachten in de hoofden van uw mogelijke doelgroep en kopers te komen. Waar zullen deze mensen naar op zoek zijn? Welke zoektermen kunnen ze bijvoorbeeld gebruiken, terwijl ze op zoek zijn naar uw geweldige product of dienst? Stel uw zelf deze vragen en schrijf zoveel mogelijk antwoorden op. Als uw missie duidelijk is, heeft u een vrij duidelijk beeld van uw niche (Sweetspot) en unieke verkoopargumenten. Dit zijn de termen waar u voor gevonden wilt worden.

Zorg voor een natuurlijke tekst met passende zoekwoorden

Zorg ervoor dat de zoekwoorden passen op uw site. Houd er rekening mee, dat er termen moeten worden gevonden, die overeenkomen met uw site. Als er op deze website een pagina staat over hardloopschoenen, dan komt Google als gevolg daarvan met een hoog bounce-ratio. Het vertelt namelijk, dat mensen niet vinden waarnaar ze op zoek zijn op basis van hun zoekterm. Dit zou beslist leiden tot een lagere ranking. Google heeft een Zoekwoordenplanner en partijen als Moz en Powersuite natuurlijk ook.

3. Kijk naar de bedoeling van het zoeken

De huidige SEO – strategieën draaien grotendeels om het beantwoorden van de vragen, die mensen hebben. Wanneer bijvoorbeeld iemand een zoekopdracht invoert in een zoekmachine, zijn ze op zoek naar iets. Elk type vraag heeft een specifiek antwoord nodig. 

Wat is zoekintentie?

“Zoekintentie heeft te maken met de reden waarom mensen een specifieke zoekopdracht uitvoeren. Waarom zoeken ze? Zoeken ze omdat ze een vraag hebben en een antwoord op die vraag willen? Zijn ze op zoek naar een specifieke website? Of zoeken ze, omdat ze iets willen kopen? ” Door het goed gebruik van Google My Business vind je namelijk super snel de bedrijfsgegevens van een organisatie of bedrijf. Ze zoeken bijvoorbeeld naar openingstijden, het adres of naar de locatie. Dat is vaak de intentie als mensen snel naar iets op zoek zijn.

Er zijn meerdere intenties:

Informatieve-intentie: mensen proberen aanvankelijk informatie te vinden over een specifiek onderwerp.

Navigatie-intentie: mensen willen toegang krijgen tot een specifieke website door de term in te voeren in een zoekmachine.

Commerciële-intentie: mensen willen iets snel kopen en doen zo onderzoek, voordat ze een aankoop doen.

Transactie-intentie: mensen willen iets kopen na het doen van commerciële zoekacties.

Ontdek welke soorten intenties op u van toepassing zijn en probeer vervolgens deze zoekintenties te evenaren, door mensen letterlijk te geven wat ze willen.

4. Ontwerp landingspaginas

De volgende stap naar een langetermijn strategie voor zoekwoorden is het maken van geweldige landingspaginas. In het verleden kreeg elk van de zoekwoorden een eigen landingspagina. Tegenwoordig zijn zoekmachines zo slim, dat ze vooral zoekintentie gebruiken om zoekers het beste antwoord op hun vragen te geven. De pagina die deze vragen het beste beantwoordt, staat bovenaan. Zoekmachines begrijpen ook subtiele verschillen tussen zoekwoorden, zodat u geen landingspaginas hoeft te maken voor alle subtiele varianten van een zoekwoord. U kunt een pagina eenvoudig optimaliseren voor meerdere trefzinnen, synoniemen en verwante trefzinnen.

5. Maak een overzicht van zoekwoorden

We raden u aan uw paginastructuur op een gestructureerde manier te bouwen. Maak een tabel en voeg uw lijst met zoekwoorden toe. Het gebruik van een tabel dwingt u een structuur in te stellen en relevante bestemmingspagina’s te maken. Zet de zoektermen in de eerste kolom en voeg kolommen toe voor de verschillende niveaus van de structuur van uw site. Na het voltooien van uw zoekwoorden onderzoek voor SEO, moet u een duidelijk overzicht hebben van de termen die mensen gebruiken en de termen waarvoor u wilt dat de pagina’s op uw site worden gevonden. Dit overzicht zou u moeten helpen bij het schrijven van inhoud voor uw website.

6. Strategie voor lange termijn zoekwoorden

Geen enkele website mag vertrouwen op één trefwoord of één sleutelzin voor zijn verkeer. Je moet je missie als uitgangspunt nemen en vervolgens de genoemde stappen zetten in het uitvoeren van goed SEO zoekwoorden onderzoek en het werken aan een solide basis in een goede zoekwoordenstrategie. Lange termijn zoekwoorden worden ook wel ‘long-tail keywords’ genoemd.

7. Hoeveel sleutelwoorden heb ik nodig op mijn website?

We kunnen u niet het exacte aantal zoekwoorden vertellen, dat u zou moeten hebben, maar we kunnen u vertellen, dat u er veel nodig hebt. Zelfs als u een redelijk kleine onderneming bent, zult u waarschijnlijk eindigen met een paar honderd zoekwoorden. Denk na over welke zoekwoorden u wilt rangschikken en welke zoekwoorden niet meteen zo belangrijk zijn.  

Zoekwoordenonderzoek

8. Hoe gebruikt u long-tail zoekwoorden in uw SEO zoekwoordenonderzoek?

Focussen op ‘long-tail keywords’ moet een belangrijk onderdeel zijn van een langetermijnstrategie voor zoekwoorden onderzoek. Deze zoekwoorden zijn trefwoorden of sleutelzinnen, die specifieker en meestal langer zijn dan vaker voorkomende zoekwoorden. ‘Long-tail keywords’ krijgen namelijk minder zoekverkeer, maar hebben meestal een hogere conversiewaarde, omdat ze zich meer richten op een specifiek product of onderwerp. 

9. De concurrentie

Houd altijd de concurrentie in de gaten! Of u nu op zoek gaat naar long-tail zoekwoorden, die specifiek zijn en uit meerdere woorden bestaan, of naar hoofdtermen, zijn grotendeels afhankelijk van uw concurrentie. Als de concurrentie in uw niche hoog is, zult u het moeilijk vinden om te rangschikken op basis van competitieve termen. Als u weinig concurrentie hebt, kun u zelfs rangschikken voor hoofdtermen. Dus hoe bepaalt u uw concurrentie? Waar moet u naar op zoek zijn? Er zijn twee stappen om goed te beoordelen hoe u zich verhoudt tot uw concurrentie: 

Google en analyseer uw concurrentie

Google de zoekwoorden die zijn voortgekomen uit uw SEO zoekwoordenonderzoek. Begin met de meest relevante term. De meest algemene. Bekijk de resultatenpagina van de zoekmachine (SERP). Dit zijn de websites, waar u mee strijdt als u uw inhoud voor een dergelijk zoekwoord hebt geoptimaliseerd.

Controleer de volgende dingen om te controleren of u kunt concurreren met de websites op die resultatenpagina: Zijn de websites professionele websites? Zijn dit bedrijfswebsites? Vraag uzelf af of u een ‘gelijk’ bent aan deze bedrijven. Behoort uw website tot deze sites? Is uw bedrijf van vergelijkbare grootte en heeft het net zoveel invloed in uw niche? Toont de SERP bekende merken?

Kies uw concurrentie realistisch

Het is moeilijker om te rangschikken als u concurreert met sites met sterke merknamen. Als merken bekend zijn van tv- of radiocommercials, worden uw kansen om te worden gerangschikt nog kleiner.

Hoe zit het met de inhoud van deze websites? Is de inhoud goed geschreven en goed geoptimaliseerd? Hoe lang zijn de artikelen op de sites? Als uw concurrentie slechte content/inhoud heeft, heeft u een grotere kans om ze te overtreffen!

Zijn er advertenties in Google? En hoeveel kost het betalen per klik in Google – Adwords? Zoektermen met een hoge pay-per-click zijn meestal ook moeilijker te vinden in de organische resultaten.

Hoe vergelijkt u zichzelf met de concurrentie?

Het komt allemaal neer op een enkele vraag: hoe staat mijn website in vergelijking met de websites in de SERP’s? Heeft u dezelfde grootte en marketingbudget: ga u gang en concentreer u op die hoofdtermen. Zo nee: probeer een langer sleutelwoord.

De volgende stap is om dezelfde analyse uit te voeren met een zoekwoord dat iets langer is. Langere en specifiekere zoektermen genereren minder verkeer, maar het rangschikken op die voorwaarden zal veel eenvoudiger zijn. Focussen op een hele reeks ‘longtail-keywords’ zou heel wat verkeer kunnen aantrekken. Als u eenmaal in staat bent geweest om te rangschikken voor die ‘long-tail’ zoekwoorden, zal het streven naar meer hoofdtermen gemakkelijker zijn.

10. Probeer, evalueer en probeer het opnieuw

Zodra je een grondige analyse hebt gemaakt van je kansen om te rangschikken op een specifieke term, is de volgende stap om een ​​geweldig artikel te schrijven en dienovereenkomstig te optimaliseren. Zorg ervoor dat u een aantal leuke backlinks aantrekt. En wacht een tijdje. Bekijk uw ranglijst. Staat uw artikel op de voorgrond?

Evalueer de Google SERP’s

Heeft het de eerste pagina van Google’s SERP’s gehaald? Of is het verborgen op pagina 3? Zorg ervoor, dat u uw artikelen in de SERP’s evalueert. Google de voorwaarden, waarvoor u uw artikelen hebt geoptimaliseerd. Controleer of uw SEO vruchten afwerpt! Als u niet instaat bent om te rangschikken op de eerste pagina, probeer dan een ander artikel te schrijven, gefocust op een langer ‘long-tail, zoekwoord. Maak het een beetje specifieker, meer niche. En zie hoe dat gaat. Evalueer opnieuw. Ga door met dit proces, totdat u op die eerste pagina van de SERP’s raakt!

11. Ad-hoc strategieën voor SEO zoekwoordenonderzoek

In een ideale wereld zou u uw SEO zoekwoordenonderzoek doen, een mooie tabel maken en bestemmingspagina’s voor elke tabel maken. Uw sitestructuur is perfect en u blogt en schrijft elke dag, waardoor uw site hoger en hoger scoort in Google. Helaas leven we in de echte wereld. Natuurlijk, uw zoekwoorden onderzoek zal niet altijd zo uitgebreid zijn. En ook sommige berichten of artikelen worden niet geschreven als onderdeel van een geweldige strategie, maar alleen omdat het onderwerp in het nieuws was of iets dat u heeft geïnspireerd om het te schrijven.

Gebruik hulpmiddelen zoals Google Trends

Als u iets schrijft, dat niet precies in uw strategie past, betekent dit niet,  dat u niet moet proberen die content rang te krijgen. U kunt het nog steeds gebruiken om te rangschikken voor iets, dat gerelateerd is aan de termen in de lijst met uw SEO zoekwoordenstrategie. Gebruik tools zoals Google Trends om te kiezen voor welk zoekwoord u wilt rangschikken. Neem in elk geval de tijd om na te denken over hoe u uw artikel in uw strategie kunt laten passen. 

12. Synoniemen en gerelateerde zoekwoorden

Synoniemen zijn directe vervangende woorden voor uw focus zoekwoord. Gerelateerde zoekwoorden en concepten zijn niet een directe vervanging,  maar termen en zinnen die het begrip van uw focus-sleutelzin verdiepen en verbreden. Door namelijk synoniemen en gerelateerde trefzinnen in uw tekst te gebruiken, kunt u een compleet beeld schetsen van uw focus-sleutelzin in uw artikel. Let op: gebruik uw focus zoekwoord niet vaker dan één keer.

13. Enkelvoudig of meervoudig focuswoord

Moet u zich richten op het enkelvoud of het meervoud van een zoekwoord? Nou, dit is afhankelijk van de vraag. Aangezien Google meer leert over de zoekintentie van uw zoekopdracht, kan deze beter raden wat u zoekt. Zorg er voor dat, u weet, wat u op uw pagina aanbiedt. En dat het past bij de vraag en de resultaten, die Google geeft over die vraag. Er zijn redenen waarom u nog wilt optimaliseren voor een zeer specifieke woordvorm van een zoekwoord. In dit geval kunt u uw focus sleutelzin tussen aanhalingstekens plaatsen: “beste film ooit”.

Zoekwoordenonderzoek: de meest voorkomende fouten

We hebben besproken wat u moet doen bij het kiezen van zoekwoordtermen, -zinnen en -groeperingen. Hier volgt een kort overzicht van veelvoorkomende fouten die bedrijven maken bij het kiezen van de zoekwoorden voor hun strategie.

Top 6 Zoekwoordenonderzoek fouten

  • Kies geen termen die veel te breed zijn zoals bijvoorbeeld software, SEO of coaching.
  • Het negeren van onderzoek en het op het gevoel doen.
  • Accepteer wat een SEO-specialist die niet bekend is met uw bedrijf, suggereert als het niet de juiste pasvorm lijkt of als u dergelijke soorten producten of diensten niet aanbiedt. Vergeet niet dat hun specialiteit SEO is, niet het aanbod van uw specifieke bedrijf.
  • Het kiezen van termen die niet logisch zijn op de pagina. Zorg ervoor dat de termen die u selecteert, overeenkomen met het onderwerp van de pagina om de bedoeling van de zoeker te betalen.
  • Het vastlopen op voorwaarden die niet zijn doorzocht of geen volume hebben. U kunt deze termen altijd als secundaire termen opnemen in uw strategie. Maar als niemand een term zoekt, gaat niemand naar uw website.

Zoekwoordenonderzoek conclusie

Zoekwoordenonderzoek zou het begin moeten zijn van elke duurzame SEO strategie. Het resultaat is een lange lijst met zoekwoorden, waarop u gevonden zou willen worden. Maar het moeilijkste komt nog, namelijk schrijven. U moet artikelen en blogberichten schrijven over elk sleutelwoord, waarvoor u gevonden wilt worden. Met een kwalitatief goed zoekwoorden onderzoek heeft u daar een goede basis voor.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

De auteur is een ervaren SEO specialist en Contentmarketing expert uit Den Haag. Hij is eigenaar van SEO bureau Connect your World: de specialist in SEO & Content Marketing uit Den Haag. Wij nemen opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wilt u mij inhuren als SEO expert? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

connectyourworld

Laat je bericht achter