• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

De magie van SEO zoekwoorden

De magie van SEO zoekwoorden

SEO Zoekwoorden onderzoek
Connect your World is gevestigd in Den Haag
Wat is een zoekwoord?

Een zoekwoord is een specifiek woord of een specifieke combinatie van woorden aan de hand waarvan een zoekmachine zoals Google een lijst samenstelt met websites of een speciale webpagina die verband houden met dat zoekwoord.

Wat is een Zoekwoordenonderzoek?

In een Zoekwoordenonderzoek achterhaal je de SEO zoekwoorden die potentiële bezoekers van je website intikken of inspreken om jouw soort product, dienst of informatie te zoeken. SEO Zoekwoorden zijn voor elke website van belang om de zichtbaarheid van de website te vergroten. Dit kunnen een of twee woorden achter elkaar zijn, maar ook bijvoorbeeld ‘longtail keywords‘ van 5 SEO trefwoorden achter elkaar.SEO zoekwoorden, Zoekwoordenonderzoek

Wat zijn de twee methoden van zoekwoordenonderzoek?

Traditioneel zoekwoordonderzoek gebruikt seed-zoekwoorden om een ​​grotere reeks gerelateerde zoektermen op te bouwen die kunnen worden gekwalificeerd, geprioriteerd en toegewezen aan berichten of pagina’s op een website. Hoewel dit proces goed werkt, vereist het wat giswerk en veel voorwerk.
Met zoekwoordenonderzoek van concurrenten kan je de SEO trefwoorden, die al verkeer en conversies genereren voor jouw concurrenten op pikken en daar betere content dan de content van jouw concurrent aan verbinden. Hiermee kunt u snel zien waar u tekortschiet en kritieke hiaten in uw Content strategie ontdekken.

Goede relevante zoekwoorden

Elke dag voert een mogelijke klant namelijk een zoekopdracht uit op het internet om een bepaalde oplossing te vinden voor zijn of haar probleem. Zeker als het gaat om een nieuw product of dienst of bedrijf, is het eerste wat je doet ‘Google openen’. Als je namelijk goed zichtbaar bent, heb je de kans om de oplossing aan te bieden en een nieuwe klant te verwelkomen. Als jouw website niet goed zichtbaar is, gaat bijvoorbeeld jouw concurrent er met de buit vandoor. De meerderheid van de internetgebruikers tikt meerdere SEO zoekwoorden in om de zoekresultaten te verfijnen.

Keyword Research

Hoe bepaal je de juiste zoekwoorden?

  • Brainstorm en stem trefwoorden af op je aanbod
  • Verfijn en raadpleeg zoekvoorspellingen, statistieken en gebruikersonderzoek.
  • Check en gebruik tools zoals bijvoorbeeld Google trends en de Zoekwoordplanner.

Vier soorten SEO zoekwoorden

Bij het doen van Zoekwoordonderzoek kom je verschillende definities tegen zoals bijvoorbeeld ‘seed keywords’, ‘focus keywords’, ‘longtail zoekwoorden’. Het is minder verwarrend om de verschillende soorten SEO trefwoorden te kennen, voordat je aan je onderzoek begint.

1. Hoofd zoekwoorden

Seed Trefwoorden, ook bekend als hoofd , focus of belangrijkste zoekwoorden, zijn meestal één of twee SEO zoekwoorden, die een hoog zoekvolume hebben. Deze SEO trefwoorden zijn ook zeer concurrerend met honderden websites die strijden om één ​​van de topposities in de SERPS. Hier zijn enkele voorbeelden van hoofd zoekwoorden: ‘SEO’, ‘Linkbuilding’, ‘Online Marketing’, ‘makelaar’.

2. Verwante zoekwoorden

Synoniemen of nauw verwante trefwoorden zijn zoekwoorden, die nauw aan elkaar verwant zijn. Het zijn SEO zoekwoorden die bijvoorbeeld dezelfde betekenis hebben, maar anders zijn geschreven.

3. Gerelateerde SEO trefwoorden

Semantisch gerelateerde zoekwoorden, ook wel LSI-zoekwoorden genoemd, zijn conceptueel aan elkaar gerelateerde zoekwoorden. Bijvoorbeeld, voor de zoekterm ‘seo specialist’ zijn sommige semantisch gerelateerde zoekwoorden ‘seo expert’, ‘seo consultant’.

4. Longtail keywords

Het kan ook anders! Een van de meest effectieve methodes om meer nieuwe klanten te bereiken, is namelijk het gebruik van ‘longtail keywords’. ‘Longtail zoekwoorden’ introduceren meerdere SEO zoekwoorden en zinnen op meerdere manieren en variaties. Op deze wijze sluit je meer aan op de manier waarop mensen zoeken op het internet. Een ‘longtail keyword’ bestaat namelijk vaak uit drie zoekwoorden of meer.

SEO zoekwoorden zijn belangrijk om bovenaan in Google te komen

SEO trefwoorden zijn een belangrijk onderdeel van je website. Want zonder focus op jouw doelgroep en haar wensen is het waarschijnlijk, dat je niet bovenaan in Google komt. Google kan namelijk alleen herkennen, dat jouw website relevant is voor de gewenste SEO zoekwoorden, als je ze gebruikt in jouw website. Bij een zoekwoorden analyse komen bijvoorbeeld vaak de volgende fouten naar boven.

Zoekwoorden fouten

  • Gebruik van stopwoorden.
  • De zoekwoorden zijn te breed.
  • Gericht op teveel zoekwoorden.
  • Teveel gericht op individuele zoekwoorden.
  • Niet genoeg zoekwoorden gebruiken.
  • Te weinig variatie in het gebruik van ‘keywords’.

Waarom zijn zoekwoorden zo 
belangrijk?

  • Als je niet weet, wat de daadwerkelijke zoektermen zijn die potentiële klanten of geïnteresseerden in Google gebruiken, loop je het risico jouw website te optimaliseren voor de verkeerde SEO zoekwoorden.
  • Zonder het potentieel van een trefwoord te analyseren, weet je niet of het een trefwoord is waarvoor je wilt rangschikken. Zoek een balans tussen concurrentie en zoekvolume.
  • Zonder onderzoek te doen, weet je niet voor welke zoekwoorden je daadwerkelijk kunt rangschikken. Je kan je bijvoorbeeld richten op verkeerde zoekwoorden, die je nooit goed kan rangschikken.
  • Zoekwoordonderzoek helpt je jouw branche te begrijpen en jouw echte concurrenten te identificeren.
  • In een zoekwoordonderzoek geef je namelijk een lijst met zoekwoorden om hun ranglijst bij te houden en jouw SEO prestaties te evalueren.
  • Met een zoekwoordonderzoek leer je de grootte van jouw potentiële doelgroep kennen. Dit kan nuttig zijn bij het stellen van marketing-doelen en het opstellen van groeiplannen.

Zoekwoordenonderzoek gratis tools

Google identificeert zowel de local SEO resultaten als de global SEO zoekresultaten bij een bepaald sleutelwoord. Wees er zeker van, dat het zoekvolume van een sleutelwoord bijvoorbeeld boven de 1000 per maand zit, tenzij je in een kleine niche werkzaam bent.

Meerdere SEO zoekwoorden gebruiken

Als je in jouw SEO zoekwoordenonderzoek inzet op het gebruik van enkelvoudige woorden, heb je een lange reis voor de boeg en is het onzeker, dat je een resultaat haalt. Optimaliseren met een ‘search phrase’ bestaande uit meerdere woorden heeft bijvoorbeeld deze voordelen.

  • Minder concurrentie
  • Een relevantere website
  • Grotere kans om bovenaan in Google te komen.

Bijvoorbeeld als we een SEO boek willen kopen focussen we bijvoorbeeld op SEO Boeken en SEO boek.

Wat doet de concurrentie met zoekwoorden?

Er zijn meerdere manieren om te kijken hoe jouw concurrentie gebruik maakt van zoekwoorden en van welke sleutelwoorden. Pas daarbij op dat je de SEO trefwoorden van uw concurrentie niet zonder na te denken kopieert. Dat hebben zij misschien ook wel gedaan. Maar wie zegt dat deze zoekwoorden goed zijn en het beste resultaat opleveren. Achterhaal daarom unieke SEO trefwoorden in jouw zoekwoordenonderzoek, dat vergroot namelijk de kans om bovenaan in Google te komen.

Zeven manieren waarop u zoekwoorden onderzoek van concurrenten kunt gebruiken om uw Content strategie te plannen.

  1. Vind snel nieuwe zoekwoordmogelijkheden – Analyseer uw belangrijkste concurrenten om te zien op welke zoekwoorden zij goed willen scoren.
     
  2. Vind (en vul) belangrijke hiaten in de content op – Bekijk welke op zoekwoorden gericht verkeer naar de concurrentie leiden die u nu misloopt. Maak of update vervolgens uw content zodat deze beter scoort dan de content van de concurrentie.
  3. Vind waar concurrenten u verslaan – Analyseer uw concurrenten en kijk op welke veelvoorkomende SEO trefwoorden zij boven u rangschikken.
  4. Zoek op welke voorwaarden concurrenten bieden – Zoekwoorden die uw concurrenten gedurende een langere periode op PPC-campagnes hebben geboden, hebben waarschijnlijk meer commerciële bedoelingen Geef dus prioriteit aan het maken van content rond die onderwerpen.
  5. Zoek langlopende zoekwoorden met lagere concurrentie – Pagina’s rangschikken voor meer dan één zoekwoord. Bekijk de content van uw concurrenten om langlopende zoekwoorden met lage concurrentie te ontdekken. Deze kunt u aan uw content kalender toevoegen.
     
  6. Vind mogelijkheden voor secundaire zoekwoorden – Een artikel kan honderden of duizenden verschillende zoektermen bevatten voor een betere SEO optimalisatie. Mijn artikelen voor secundaire zoekwoordvarianten / onderwerpen die u kunnen helpen de organische voetafdruk (en het verkeerspotentieel) van bestaande content uit te breiden.
     
  7. Vind mogelijkheden voor aanbevolen fragmenten : meer zoekwoorden activeren aanbevolen fragmenten. Als je kunt achterhalen welke onderwerpen ze activeren, kun je optimaliseren voor plaatsing , rangschikken op positie #0 en het organische verkeerspotentieel exponentieel vergroten.

De moeilijkheid van een zoekwoord

Het is belangrijk om een schatting te maken van hoeveel moeite het zou kosten om uw pagina in de top tien zoekresultaten te plaatsen. De schatting wordt gemaakt door elk van de pagina’s met de hoogste rangschikking voor een bepaalde zoekopdracht te evalueren en te kijken of ze zwakke punten hebben, waar u van kunt profiteren. Hoe zwakker de pagina’s, hoe groter de kans op een ranking voor deze zoekopdracht, hoe eerder u een pagina voor het zoekwoord moet maken.

Hoe berekent u de moeilijkheid van een zoekwoord?

Het eerste, dat u moet weten over het berekenen van de moeilijkheidsgraad van SEO trefwoorden, is dat het geen exacte wetenschap is. Hoewel we een redelijk goed idee hebben van wat een sterke of een zwakke pagina maakt, hebben we geen toegang tot het daadwerkelijke algoritme voor zoekmachines. Dus het is aan ons om te beslissen welke factoren te overwegen bij het berekenen van de moeilijkheid van een zoekwoord. Maar er is geen garantie, dat een zoekmachine gebruik maakt van exact dezelfde factoren.

Zoekwoorden – moeilijkheidsgraad

Het tweede dat u moet weten over het berekenen van de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden, is dat er niet één enkele aanpak is. De meeste tools voor zoekwoordonderzoek gebruiken hun eigen formules om een ​​moeilijkheidsgraad te berekenen. Evenzo hebben de meeste SEO professionals hun eigen routines om hetzelfde te doen. Uiteindelijk is geen van de methoden beter of slechter. Kies een methode, waarmee je je het meest identificeert en kijk of het werkt.

Zoekwoordenonderzoek doen

  • Gebruik tools om de zoekvolumes naar boven te halen.
  • Maak bijvoorbeeld gebruik van ‘longtail keywords’ om bovenaan in Google te komen
  • Scoren met enkelvoudige SEO trefwoorden is bijzonder lastig en valt af te raden.
  • Kijk bijvoorbeeld eens naar de concurrentie om op ideeën te komen voor zoekwoorden.
  • Kopieer de concurrent niet klakkeloos, maar bekijk of deze zoekwoorden ook van belang zijn voor jouw online strategie.
  • Spreid je zoekwoorden goed en gebruik geen stopwoorden.
  • Blijf altijd op zoek naar relevante zoekwoorden in jouw branche of niche.
Zoekwoordenonderzoek, Zoekwoorden, Longtail keywords
Zoekwoordenonderzoek, Zoekwoorden, Longtail keywords, SEO zoekwoorden

SEO optimalisatie & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Dit SEO bureau neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Zoetermeer, Delft & Rijswijk. Herman is een ervaren SEO consultant en een Content Marketing expert met 20 jaar ervaring. Wilt u mij inhuren als SEO specialist of heeft u een vraag over SEO zoekwoorden? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij. Bij Connect your World uit Den Haag is een zoekwoordenonderzoek geregeld gratis en voor niets.

SEO checklist

Met deze SEO checklist hebt u de mogelijkheid om uw SEO rankings van uw website verder te verbeteren.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.