• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

SEO zoekwoorden analyse [handleiding]

SEO zoekwoorden analyse [handleiding]

SEO zoekwoorden, zoekwoordenonderzoek, Zoekwoorden analyse

Geschatte leestijd: 9 minuten

Goede relevante SEO zoekwoorden

In SEO zijn zoekwoorden van groot belang. Namelijk elke dag voert een mogelijke klant een zoekopdracht uit op het internet om een bepaalde oplossing te vinden voor zijn of haar probleem. Zeker als het gaat om een nieuw product of dienst of bedrijf, is het eerste wat u doet ‘Google openen’. Als u namelijk goed vindbaar en zichtbaar bent, heeft u daardoor de kans om de oplossing aan te bieden en een nieuwe klant te verwelkomen. Als uw website niet goed vindbaar is op de voor u relevante zoekwoorden, gaat bijvoorbeeld uw concurrent er met de buit vandoor. De meerderheid van de internetgebruikers tikt meerdere SEO zoekwoorden in om daarmee de zoekresultaten te verfijnen.

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn specifieke woorden of een specifieke combinatie van woorden aan de hand waarvan een zoekmachine zoals Google een lijst samenstelt met websites of een speciale webpagina, die verband houden met die zoekwoorden. Er zijn hoofd zoekwoorden, verwante zoekwoorden, gerelateerde zoekwoorden en longtail keywords.

Wat is een Zoekwoordenonderzoek?

In een Zoekwoordenonderzoek achterhaalt u de SEO zoekwoorden, die potentiële bezoekers van uw website intikken of inspreken om uw soort product, dienst of informatie te zoeken. SEO Zoekwoorden zijn voor elke website van belang om de vindbaarheid en zichtbaarheid van de website te vergroten. Dit kunnen een of twee woorden achter elkaar zijn, maar ook bijvoorbeeld ‘longtail keywords‘ van 5 SEO zoekwoorden achter elkaar.

Wat zijn de twee methoden van zoekwoordenonderzoek?

Traditioneel zoekwoorden onderzoek of zoekwoorden analyse gebruikt ‘seed-zoekwoorden’ om een ​​grotere reeks gerelateerde zoektermen op te bouwen, die kunnen worden gekwalificeerd, geprioriteerd en toegewezen aan berichten of pagina’s op een website. Hoewel dit proces goed werkt, vereist het wat giswerk en veel voorwerk. Met zoekwoordenonderzoek van concurrenten kunt u de SEO zoekwoorden, die al verkeer en conversies genereren voor uw concurrenten op pikken en daar betere SEO content dan de content van uw concurrent aan verbinden. Hiermee kunt u snel zien, waar u tekortschiet en kritieke hiaten in uw content strategie ontdekken.

Juiste zoekwoorden bepalen

  • Brainstorm en stem trefwoorden af op uw aanbod
  • Verfijn en raadpleeg zoekvoorspellingen, statistieken en gebruikersonderzoek
  • Check en gebruik SEO tools zoals bijvoorbeeld Google trends en de Zoekwoordplanner.
SEO zoekwoorden, zoekwoordenonderzoek

Vier soorten SEO zoekwoorden

Bij het doen van Zoekwoordenonderzoek komt u verschillende definities tegen zoals bijvoorbeeld ‘seed keywords’, ‘focus keywords’, ‘longtail keywords’. Het is minder verwarrend om de verschillende soorten SEO zoekwoorden te kennen, voordat u aan uw onderzoek begint.

1. Hoofd zoekwoorden

Seed zoekwoorden, ook bekend als hoofd , focus of belangrijkste zoekwoorden, zijn meestal één of twee SEO zoekwoorden, die een hoog zoekvolume hebben. Deze SEO optimalisatie zoekwoorden zijn ook zeer concurrerend met honderden websites, die strijden om één ​​van de topposities in de SERP’S. Hier zijn enkele voorbeelden van hoofd zoekwoorden: ‘SEO’, ‘Linkbuilding’, ‘Online Marketing’, ‘makelaar’.

2. Verwante zoekwoorden

Synoniemen of nauw verwante trefwoorden zijn zoekwoorden, die nauw aan elkaar verwant zijn. Het zijn SEO zoekwoorden die bijvoorbeeld dezelfde betekenis hebben, maar anders zijn geschreven.

3. Gerelateerde SEO zoekwoorden

Semantisch gerelateerde zoekwoorden, ook wel LSI-zoekwoorden genoemd, zijn conceptueel aan elkaar gerelateerde zoekwoorden. Bijvoorbeeld, voor de zoekterm ‘seo specialist’ zijn sommige semantisch gerelateerde zoekwoorden ‘seo expert’, ‘seo consultant’.

4. Longtail keywords

Het kan ook anders! Eén van de meest effectieve methodes om meer nieuwe klanten te bereiken, is namelijk het gebruik van ‘longtail keywords’. ‘Longtail zoekwoorden’ introduceren meerdere SEO zoekwoorden en zinnen op meerdere manieren en variaties. Op deze wijze sluit u meer aan op de manier waarop mensen zoeken op het internet. ‘Longtail keywords’ bestaan namelijk vaak uit drie zoekwoorden of meer.

SEO zoekwoorden zijn belangrijk om bovenaan in Google te komen

SEO zoekwoorden zijn een belangrijk onderdeel van uw website. Want zonder focus op uw doelgroep en haar wensen is het waarschijnlijk, dat u niet bovenaan in Google komt. Google kan namelijk alleen herkennen, dat uw website relevant is voor de gewenste SEO zoekwoorden, als u ze gebruikt in uw website. Bij een zoekwoorden analyse komen bijvoorbeeld vaak de volgende fouten naar boven.

Zoekwoorden analyse fouten

  • Gebruik van stopwoorden
  • De zoekwoorden zijn te breed
  • Gericht op teveel zoekwoorden
  • Teveel gericht op individuele zoekwoorden
  • Niet genoeg zoekwoorden gebruiken
  • Te weinig variatie in het gebruik van ‘keywords’

Waarom zijn zoekwoorden zo 
belangrijk?

  • Als u niet weet, wat de daadwerkelijke zoektermen zijn, die potentiële klanten of geïnteresseerden in Google gebruiken, loopt u het risico uw website te optimaliseren voor de verkeerde SEO zoekwoorden.
  • Zonder het potentieel van een zoekwoord te analyseren, weet u niet of het een zoekwoord is, waarvoor u wilt rangschikken. Zoek een balans tussen concurrentie en zoekvolume.
  • Zonder SEO zoekwoordenonderzoek te doen, weet u niet voor welke zoekwoorden u daadwerkelijk kunt rangschikken. U kunt u bijvoorbeeld richten op verkeerde zoekwoorden, die u nooit goed kan rangschikken.
  • Zoekwoordenonderzoek helpt u uw branche te begrijpen en uw echte concurrenten te identificeren.
  • In een SEO zoekwoorden onderzoek geeft u namelijk een lijst met zoekwoorden om hun ranglijst bij te houden en uw SEO prestaties te evalueren.
  • Met een zoekwoordenonderzoek leert u de grootte van uw potentiële doelgroep kennen. Dit kan nuttig zijn bij het stellen van marketing-doelen en het opstellen van groeiplannen.

Zoekwoorden onderzoek gratis tools

Google identificeert zowel de lokale SEO resultaten als de algemene SEO zoekresultaten bij een bepaald sleutelwoord. Wees er zeker van, dat het zoekvolume van een sleutelwoord bijvoorbeeld boven de 1000 per maand zit, tenzij u in een kleine niche werkzaam bent.

SEO zoekwoorden, zoekwoordenonderzoek, Zoekwoorden analyse

Meerdere SEO zoekwoorden gebruiken

Als u in uw SEO zoekwoordenonderzoek inzet op het gebruik van enkelvoudige woorden, heeft u een lange reis voor de boeg en is het onzeker, dat u een resultaat haalt. Optimaliseren met een ‘search phrase’ bestaande uit meerdere woorden heeft bijvoorbeeld deze voordelen.

  • Minder concurrentie
  • Een relevantere website
  • Grotere kans om bovenaan in Google te komen.

Bijvoorbeeld als we een SEO boek willen kopen focussen we bijvoorbeeld op SEO Boeken en SEO boek.

Wat doet de concurrentie met zoekwoorden?

Er zijn meerdere manieren om te kijken hoe uw concurrentie gebruik maakt van zoekwoorden en van welke sleutelwoorden. Pas daarbij op, dat u de SEO zoekwoorden van uw concurrentie niet zonder na te denken kopieert. Dat hebben zij misschien ook wel gedaan. Maar wie zegt dat deze zoekwoorden goed zijn en het beste resultaat opleveren. Achterhaal daarom unieke SEO zoekwoorden in uw zoekwoorden onderzoek, dat vergroot namelijk de kans om bovenaan in Google te komen.

7 manieren om zoekwoordenonderzoek van concurrenten te gebruiken voor uw Content strategie

  1. Vind snel nieuwe zoekwoordmogelijkheden – Analyseer uw belangrijkste concurrenten om te zien op welke zoekwoorden zij goed willen scoren.
     
  2. Vind (en vul) belangrijke hiaten in de content op – Bekijk welke op zoekwoorden gericht verkeer naar de concurrentie leiden, die u nu misloopt. Maak of update vervolgens uw content, zodat deze beter scoort dan de content van de concurrentie.
  3. Vind waar concurrenten u verslaan – Analyseer uw concurrenten en kijk op welke veelvoorkomende SEO zoekwoorden zij boven u rangschikken.
  4. Zoek op welke voorwaarden concurrenten bieden – Zoekwoorden die uw concurrenten gedurende een langere periode op PPC-campagnes hebben geboden, hebben waarschijnlijk meer commerciële bedoelingen Geef dus prioriteit aan het maken van content rond die onderwerpen.
  5. Zoek langlopende zoekwoorden met lagere concurrentie – Pagina’s rangschikken voor meer dan één zoekwoord. Bekijk de content van uw concurrenten om langlopende zoekwoorden met lage concurrentie te ontdekken. Deze kunt u aan uw content kalender toevoegen.
     
  6. Vind mogelijkheden voor secundaire zoekwoorden – Een artikel kan honderden of duizenden verschillende zoektermen bevatten voor een betere SEO optimalisatie. Mijn artikelen voor secundaire zoekwoordvarianten / onderwerpen, die u kunnen helpen de organische voetafdruk (en het verkeerspotentieel) van bestaande content uit te breiden.
     
  7. Vind mogelijkheden voor aanbevolen fragmenten : meer zoekwoorden activeren aanbevolen fragmenten. Als u kunt achterhalen welke onderwerpen ze activeren, kunt u optimaliseren voor plaatsing, rangschikken op positie #0 en het organische verkeerspotentieel exponentieel vergroten.

De moeilijkheid van een zoekwoord

Het is belangrijk om een schatting te maken van hoeveel moeite het zou kosten om uw pagina in de top tien zoekresultaten te plaatsen. De schatting wordt gemaakt door elk van de pagina’s met de hoogste rangschikking voor een bepaalde zoekopdracht te evalueren en te kijken of ze zwakke punten hebben, waar u van kunt profiteren. Hoe zwakker de pagina’s, hoe groter de kans op een ranking voor deze zoekopdracht, hoe eerder u een pagina voor het zoekwoord moet maken.

Hoe berekent u de moeilijkheid van een zoekwoord?

Het eerste, dat u moet weten over het berekenen van de moeilijkheidsgraad van SEO zoekwoorden, is dat het geen exacte wetenschap is. Hoewel we een redelijk goed idee hebben van wat een sterke of een zwakke pagina maakt, hebben we geen toegang tot het daadwerkelijke algoritme voor zoekmachines. Dus het is aan ons om te beslissen welke factoren te overwegen bij het berekenen van de moeilijkheid van een zoekwoord. Maar er is geen garantie, dat een zoekmachine gebruik maakt van exact dezelfde factoren.

Zoekwoorden – moeilijkheidsgraad

Het tweede, dat u moet weten over het berekenen van de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden, is dat er niet één enkele aanpak is. De meeste SEO tools voor zoekwoorden onderzoek gebruiken hun eigen formules om een ​​moeilijkheidsgraad te berekenen. Evenzo hebben de meeste SEO optimalisatie professionals hun eigen routines om hetzelfde te doen. Uiteindelijk is geen van de methoden beter of slechter. Kies een methode, waarmee u zich het meest identificeert en kijk of het werkt.

Zoekwoordenonderzoek doen

  • Gebruik tools om de zoekvolumes naar boven te halen.
  • Maak bijvoorbeeld gebruik van ‘longtail keywords’ om bovenaan in Google te komen
  • Scoren met enkelvoudige SEO zoekwoorden is bijzonder lastig en valt af te raden
  • Kijk bijvoorbeeld eens naar de concurrentie om op ideeën te komen voor zoekwoorden
  • Kopieer de concurrent niet klakkeloos, maar bekijk of deze zoekwoorden ook van belang zijn voor uw online marketingstrategie
  • Spreid uw zoekwoorden goed en gebruik geen stopwoorden
  • Blijf altijd op zoek naar relevante zoekwoorden in uw branche of niche

You can chase whatever keywords and phrases you like, but at the end of the day it’s all about those conversions.

SEO optimalisatie & Content Marketing Blogs

SEO specialist inhuren

Herman Geertsema is een SEO specialist uit Den Haag. Herman is tevens de eigenaar van SEO bureau Connect your World. Dit online marketing bureau neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Zoetermeer, Delft & Rijswijk. Herman is een ervaren SEO consultant en een Content Marketing expert met 20 jaar ervaring. Wilt u ons als SEO specialist inhuren of heeft u een vraag over SEO zoekwoorden en wilt u een zoekwoorden analyse doen? Surf naar onze contactpagina en bel of mail ons. Bij Connect your World uit Den Haag is een zoekwoordenonderzoek geregeld gratis en voor niets.

Connect your World openingstijden

Maandag8:30 AM - 5:30 PM
Dinsdag8:30 AM - 5:30 PM
Woensdag8:30 AM - 5:30 PM
Donderdag8:30 AM - 5:00 PM
Vrijdag8:30 AM - 5:00 PM
ZaterdagGesloten
ZondagGesloten

SEO checklist

Met deze SEO checklist hebt u de mogelijkheid om uw SEO rankings van uw website verder te verbeteren.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Leave a Reply

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.