• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Zoekwoorden analyse voor SEO – handleiding 2024

Zoekwoorden analyse voor SEO – handleiding 2024

Last Updated on 5 maart 2024 by connectyourworld

SEO zoekwoorden, zoekwoorden, zoekwoordenonderzoek

SEO zoekwoorden – analyse

In SEO zijn zoekwoorden van groot belang. Namelijk elke dag voert een mogelijke klant een zoekopdracht uit op het internet om een bepaalde oplossing te vinden voor zijn of haar probleem. Zeker als het gaat om een nieuw product of dienst of bedrijf, is het eerste wat men doet ‘Google openen’. Als uw website goed vindbaar en zichtbaar is, heeft u daardoor de kans om de oplossing aan te bieden en een nieuwe klant te verwelkomen. Als uw website niet goed vindbaar is op de voor u relevante zoekwoorden, is de kans groot, dat bijvoorbeeld uw concurrent er met de buit vandoor gaat. De meerderheid van de internetgebruikers tikt meerdere SEO zoekwoorden in om daarmee de zoekresultaten te verfijnen. Elk SEO project begint daarom met een SEO zoekwoorden analyse.

Geschatte leestijd: 12 minuten

Wat zijn SEO zoekwoorden?

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn specifieke woorden of een specifieke combinatie van woorden aan de hand waarvan een zoekmachine zoals Google een lijst samenstelt met websites of een speciale webpagina, die verband houden met die zoekwoorden. Er zijn hoofd zoekwoorden, verwante zoekwoorden, gerelateerde zoekwoorden en longtail keywords.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

In een zoekwoordenonderzoek achterhaalt u de SEO zoekwoorden, die potentiële bezoekers van uw website intikken of inspreken om uw soort product, dienst of informatie te zoeken. Google zoekwoorden zijn voor elke website van belang om de vindbaarheid en zichtbaarheid van de website te vergroten. Dit kunnen een of twee woorden achter elkaar zijn, maar ook bijvoorbeeld ‘longtail keywords‘ van 5 SEO zoekwoorden achter elkaar.

Wat zijn de twee methoden van zoekwoordenonderzoek?

Traditioneel zoekwoorden onderzoek of zoekwoorden analyse gebruikt ‘seed-zoekwoorden’ om een ​​grotere reeks gerelateerde zoektermen op te bouwen, die kunnen worden gekwalificeerd, geprioriteerd en toegewezen aan berichten of pagina’s op een website. Hoewel dit proces goed werkt, vereist het wat giswerk en veel voorwerk. Met zoekwoordonderzoek van concurrenten kunt u de SEO zoekwoorden, die al verkeer en conversies genereren voor uw concurrenten op pikken en daar betere SEO content dan de content van uw concurrent aan verbinden. Hiermee kunt u snel zien, waar u tekortschiet in uw zoekwoordonderzoek en kritieke hiaten in uw content strategie ontdekken.

Juiste Google zoekwoorden bepalen

  • Brainstorm en stem trefwoorden af op uw aanbod
  • Verfijn en raadpleeg zoekvoorspellingen, statistieken en gebruikersonderzoek
  • Check en gebruik gratis SEO tools zoals bijvoorbeeld Google trends en de Zoekwoordplanner.

SEO zoekwoorden – 4 soorten

Bij het doen van Zoekwoordenonderzoek komt u verschillende definities tegen zoals bijvoorbeeld ‘seed keywords’, ‘focus keywords’, ‘longtail keywords’. Het is minder verwarrend om de verschillende soorten SEO zoekwoorden te kennen, voordat u aan uw onderzoek begint.

1. Hoofd zoekwoorden

Seed zoekwoorden, ook bekend als hoofdfocus of belangrijkste zoekwoorden, zijn meestal één of twee SEO zoekwoorden, die een hoog zoekvolume hebben. Deze SEO zoekwoorden zijn ook zeer concurrerend met honderden websites, die strijden om één ​​van de topposities in de SERP’S. Hier zijn enkele voorbeelden van hoofd zoekwoorden: ‘SEO’, ‘Linkbuilding’, ‘Online Marketing’, ‘makelaar’.

2. Verwante zoekwoorden

Synoniemen of nauw verwante trefwoorden zijn zoekwoorden, die nauw aan elkaar verwant zijn. Het zijn Google zoekwoorden, die bijvoorbeeld dezelfde betekenis hebben, maar anders zijn geschreven.

3. Gerelateerde SEO zoekwoorden

Semantisch gerelateerde zoekwoorden, ook wel LSI-zoekwoorden genoemd, zijn conceptueel aan elkaar gerelateerde zoekwoorden. Bijvoorbeeld, voor de zoekterm ‘seo specialist’ zijn sommige semantisch gerelateerde zoekwoorden ‘seo expert’, ‘seo consultant’.

SEO zoekwoorden, longtail keywords

4. Longtail keywords

Het kan ook anders! Eén van de meest effectieve methodes om meer nieuwe klanten te bereiken, is namelijk het gebruik van ‘longtail keywords’. ‘Longtail zoekwoorden’ introduceren meerdere SEO zoekwoorden en zinnen op meerdere manieren en variaties. Op deze wijze sluit u meer aan op de manier waarop mensen zoeken op het internet. ‘Longtail keywords’ bestaan namelijk vaak uit drie Google zoekwoorden of meer.

SEO zoekwoorden zijn belangrijk om bovenaan in Google te komen

Google zoekwoorden zijn een belangrijk onderdeel van uw website. Want zonder focus op uw doelgroep en haar wensen is het waarschijnlijk, dat u niet bovenaan in Google komt. Google kan namelijk alleen herkennen, dat uw website relevant is voor de gewenste SEO zoekwoorden, als u ze gebruikt in uw website. Bij een zoekwoorden analyse komen bijvoorbeeld vaak de volgende fouten naar boven.


Zoekwoorden analyse fouten

  • Gebruik van stopwoorden
  • De zoekwoorden zijn te breed
  • Gericht op teveel zoekwoorden
  • Teveel gericht op individuele zoekwoorden
  • Niet genoeg zoekwoorden gebruikt
  • Te weinig variatie in het gebruik van ‘keywords’
zoekwoorden, zoekwoorden analyse, Google zoekwoorden, SEO zoekwoorden

Waarom zijn Google zoekwoorden zo belangrijk?

  • Als u niet weet, wat de daadwerkelijke zoektermen zijn, die potentiële klanten of geïnteresseerden in Google gebruiken, loopt u het risico uw website te optimaliseren voor de verkeerde SEO zoekwoorden.
  • Zonder het potentieel van een zoekwoord te analyseren, weet u niet of het een zoekwoord is, waarvoor u wilt rangschikken. Zoek een balans tussen concurrentie en zoekvolume.
  • Zonder SEO zoekwoordenonderzoek te doen, weet u niet voor welke zoekwoorden u daadwerkelijk kunt rangschikken. U kunt u bijvoorbeeld richten op verkeerde zoekwoorden, die u nooit goed kan rangschikken.
  • Zoekwoorden onderzoek helpt u uw branche te begrijpen en uw echte concurrenten te identificeren.
  • In een SEO zoekwoorden analyse geeft u namelijk een lijst met zoekwoorden om hun ranglijst bij te houden en uw SEO prestaties te evalueren.
  • Met een zoekwoordonderzoek leert u de grootte van uw potentiële doelgroep kennen. Dit kan nuttig zijn bij het stellen van marketing-doelen en het opstellen van groeiplannen.

Zoekwoorden analyse – gratis tools

Google Keyword Planner

De Google Keyword Planner is een gratis tool van Google Ads, waarmee adverteerders en SEO specialisten de zoektermen of trefwoorden kunnen onderzoeken en analyseren, die mensen gebruiken bij het zoeken naar producten, services of informatie in Google. Het helpt adverteerders om de meest relevante en populaire zoekwoorden voor hun campagnes te vinden. Ook helpt het ze potentiële verkeer of de klikken, die ze zouden kunnen ontvangen in te schatten op basis van de geselecteerde zoekwoorden. De Google Zoekwoordplanner geeft ook informatie over het concurrentieniveau en de geschatte kosten per klik (CPC) voor elk zoekwoord. Dit kan weer handig zijn bij het bepalen van het budget en de strategie voor een advertentiecampagne.

Google Trends is een gratis online tool van Google, waarmee gebruikers de populariteit en interesse van specifieke zoektermen en onderwerpen in de loop van de tijd kunnen volgen en analyseren. De tool geeft inzicht in hoe vaak bepaalde zoektermen worden ingevoerd in de zoekmachine van Google en waar de zoekopdrachten vandaan komen. Daarnaast vindt u informatie over gerelateerde zoekopdrachten en onderwerpen. Deze informatie kan nuttig zijn voor bedrijven, onderzoekers en individuen om de huidige trends en interesses te begrijpen, marketing- en advertentiestrategieën te informeren en het publieke sentiment rond specifieke onderwerpen te volgen. Bovendien biedt Google Trends real-time gegevens en aanpasbare opties voor het genereren van visualisaties en rapporten.

Search Metrics

Searchmetrics is een software- en analyseplatform voor digitale marketing. Het biedt gegevens-gestuurde inzichten om bedrijven te helpen hun online aanwezigheid te optimaal te verbeteren en hun positie in zoekmachines te verbeteren.

Bing Keywords

de zoekwoordplanner van Bing Ads is een gratis tool waarmee u relevante zoekwoorden voor uw advertentiecampagnes op Bing kunt vinden en targeten. U krijgt toegang tot deze tool door u aan te melden voor een Bing Ads-account en naar het gedeelte ‘Tools’ te gaan.


Google identificeert zowel de lokale SEO resultaten als de algemene SEO zoekresultaten bij een bepaald sleutelwoord. Wees er zeker van, dat het zoekvolume van een sleutelwoord bijvoorbeeld boven de 1000 per maand zit, tenzij u in een kleine niche werkzaam bent.

Meerdere SEO zoekwoorden gebruiken

Als u in uw SEO zoekwoorden onderzoek inzet op het gebruik van enkelvoudige woorden, heeft u een lange reis voor de boeg en is het onzeker, dat u een resultaat haalt. Optimaliseren met een ‘search phrase’ bestaande uit meerdere woorden heeft bijvoorbeeld deze voordelen.

  • Minder concurrentie
  • Een relevantere website
  • Grotere kans om bovenaan in Google te komen.

Bijvoorbeeld als we een SEO boek willen kopen focussen we bijvoorbeeld op SEO Boeken en SEO boek.

Wat doet de concurrentie met zoekwoorden?

Er zijn meerdere manieren om te kijken hoe uw concurrentie gebruik maakt van Google zoekwoorden en van welke sleutelwoorden. Pas daarbij op, dat u de SEO zoekwoorden van uw concurrentie niet zonder na te denken kopieert. Dat hebben zij misschien ook wel gedaan. Maar wie zegt dat deze zoekwoorden goed zijn en het beste resultaat opleveren. Achterhaal daarom unieke SEO zoekwoorden in uw zoekwoorden onderzoek, dat vergroot namelijk de kans om bovenaan in Google te komen.


7 manieren om zoekwoordenonderzoek van concurrenten te gebruiken voor uw content strategie

  1. Vind snel nieuwe zoekwoordmogelijkheden – Analyseer uw belangrijkste concurrenten om te zien op welke zoekwoorden zij goed willen scoren.
     
  2. Vind (en vul) belangrijke hiaten in de content op – Bekijk welke op zoekwoorden gericht verkeer naar de concurrentie leiden, die u nu misloopt. Maak of update vervolgens uw content, zodat deze beter scoort dan de content van de concurrentie.
  3. Vind waar concurrenten u verslaan – Analyseer uw concurrenten en kijk op welke veelvoorkomende SEO zoekwoorden zij boven u rangschikken.
  4. Zoek op welke voorwaarden concurrenten bieden – Google Zoekwoorden, die uw concurrenten gedurende een langere periode op PPC-campagnes hebben geboden, hebben waarschijnlijk meer commerciële bedoelingen Geef dus prioriteit aan het maken van content rond die onderwerpen.
  5. Zoek langlopende zoekwoorden met lagere concurrentie – Pagina’s rangschikken voor meer dan één zoekwoord. Bekijk de content van uw concurrenten om langlopende SEO zoekwoorden met lage concurrentie te ontdekken. Deze kunt u aan uw content kalender toevoegen.
     
  6. Vind mogelijkheden voor secundaire zoekwoorden – Een artikel kan honderden of duizenden verschillende zoektermen bevatten voor een betere SEO optimalisatie. Mijn artikelen voor secundaire zoekwoordvarianten / onderwerpen, die u kunnen helpen de organische voetafdruk (en het verkeerspotentieel) van bestaande content uit te breiden.
     
  7. Vind mogelijkheden voor aanbevolen fragmenten: meer SEO zoekwoorden activeren aanbevolen fragmenten. Als u kunt achterhalen welke onderwerpen ze activeren, kunt u optimaliseren voor plaatsing, rangschikken op positie #0 en het organische verkeerspotentieel exponentieel vergroten.

De moeilijkheid van een zoekwoord

Het is belangrijk om een schatting te maken van hoeveel moeite het zou kosten om uw pagina in de top tien zoekresultaten te plaatsen. De schatting wordt gemaakt door elk van de pagina’s met de hoogste rangschikking voor een bepaalde zoekopdracht te evalueren en te kijken of ze zwakke punten hebben, waar u van kunt profiteren. Hoe zwakker de pagina’s, hoe groter de kans op een ranking voor deze zoekopdracht, hoe eerder u een pagina voor het zoekwoord moet maken.

Hoe berekent u de moeilijkheid van een zoekwoord?

Het eerste, dat u moet weten over het berekenen van de moeilijkheidsgraad van SEO zoekwoorden, is dat het geen exacte wetenschap is. Hoewel we een redelijk goed idee hebben van wat een sterke of een zwakke pagina maakt, hebben we geen toegang tot het daadwerkelijke algoritme voor zoekmachines. Dus het is aan ons om te beslissen welke factoren te overwegen bij het berekenen van de moeilijkheid van een zoekwoord. Maar er is geen garantie, dat een zoekmachine gebruik maakt van exact dezelfde factoren.

Zoekwoorden – moeilijkheidsgraad

Het tweede, dat u moet weten over het berekenen van de moeilijkheidsgraad van Google zoekwoorden, is dat er niet één enkele aanpak is. De meeste SEO tools voor zoekwoorden onderzoek gebruiken hun eigen formules om een ​​moeilijkheidsgraad te berekenen. Evenzo hebben de meeste SEO optimalisatie professionals hun eigen routines om hetzelfde te doen. Uiteindelijk is geen van de methoden beter of slechter. Kies een methode, waarmee u zich het meest identificeert en kijk of het werkt.

Zoekwoorden analyse doen

  • Gebruik tools om de zoekvolumes naar boven te halen.
  • Maak bijvoorbeeld gebruik van ‘longtail keywords’ om bovenaan Google te komen
  • Scoren met enkelvoudige SEO zoekwoorden is bijzonder lastig en valt af te raden
  • Kijk bijvoorbeeld eens naar de concurrentie om op ideeën te komen voor zoekwoorden
  • Kopieer de concurrent niet klakkeloos, maar bekijk of deze zoekwoorden ook van belang zijn voor uw online marketingstrategie
  • Spreid uw zoekwoorden goed en gebruik geen stopwoorden
  • Blijf altijd op zoek naar relevante zoekwoorden in uw branche of niche

You can chase whatever keywords and phrases you like, but at the end of the day it’s all about those conversions.

SEO optimalisatie en content marketing blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een freelance SEO specialist uit Den Haag. Herman is tevens de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag.

SEO specialist inhuren

Dit online marketing bureau neemt opdrachten aan in de volgende regio´s:

Herman is een ervaren SEO consultant en een Content Marketeer met 20 jaar ervaring. Wilt u ons als SEO expert inhuren of heeft u een vraag over een SEO zoekwoorden analyse en wilt u uw SEO uitbesteden? Surf naar onze contactpagina en bel of mail ons. We starten met een gratis SEO scan.

Connect your World SEO tarieven

SEO checklist

Met deze SEO checklist hebt u de mogelijkheid om uw SEO rankings van uw website verder te verbeteren.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.