• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Zoekwoordenonderzoek: de beste gratis handleiding

Zoekwoordenonderzoek: de beste gratis handleiding

SEO Zoekwoordenonderzoek
Connect your World is gevestigd in Den Haag

Zoekwoordenonderzoek belangrijk voor SEO project

Een goed Zoekwoordenonderzoek is de eerste stap en misschien wel de belangrijkste stap in het SEO – schrijven van relevante content voor je website. Door goed zoekwoordenonderzoek kom je op ideeën voor unieke content, waarmee je jezelf onderscheidt van de concurrentie. Zoekwoordenonderzoek is belangrijk voor SEO copywriting en goede content is weer een belangrijk onderdeel van elke SEO strategie.

Welke zoekwoorden gebruikt jouw doelgroep?

Voordat je de content van jouw website schrijft, moet je namelijk nadenken over op welke zoektermen je gevonden wilt worden. Dit betekent dat je in de hoofden van mensen moet zoeken en hun denkbeelden moet doorgronden. Je wilt namelijk jouw doelgroep vinden en ervoor zorgen, dat ze je content gaan lezen. Op deze wijze vind je uit, welke woorden ze gebruiken bij het zoeken. Vervolgens kan je deze exacte termen in jouw content gebruiken, zodat je voor hen kunt gaan classificeren. Connect your World, het SEO bureau uit Den Haag neemt je mee door de vele stappen.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Voordat we beginnen met het uitleggen van het proces van een Zoekwoordenonderzoek, kijken we naar de belangrijkste concepten erachter. Zoekwoordenonderzoek definiëren we als het werk, dat je doet om een ​​uitgebreide lijst met zoekwoorden te vinden. De sleutel in een SEO strategie gaat over de beslissingen, die je neemt op basis van dat SEO Zoekwoordenonderzoek. Sleutelzinnen omschrijven we als zinnen, die meerdere woorden bevatten. Sleutelwoorden bestaan ​​meestal uit meerdere woorden. Sleutelwoorden die specifieker en vaak langer zijn, worden meestal ‘longtail keywords‘ genoemd. De kern sleutelzin is het woord of de zin, waarmee je de webpagina’s het liefst gevonden wilt laten worden. De ‘Zoekintentie’ of ‘Searchintent’ heeft alles te maken met ontdekken, wat een bezoeker eigenlijk wil. Dit zijn niet alleen trefwoorden, maar de onderliggende doelen van wat een bezoeker wil weten, doen of kopen.

Waarom is een Zoekwoordenonderzoek belangrijk?

Goed zoekwoordenonderzoek is belangrijk, omdat het namelijk duidelijk maakt welke zoekterm jouw mogelijke doelgroep gebruikt. Vaak gebruiken bedrijven & organisaties één reeks woorden bij het beschrijven van hun diensten of producten, terwijl hun doelgroep een compleet andere reeks woorden gebruikt. Als gevolg hiervan vinden potentiële klanten die websites niet, vanwege een mismatch in woordgebruik. Soms besluit een marketingafdeling om hun producten en of diensten een bepaalde naam te geven. Dat kan bovenal een slimme marketingbeslissing zijn. Het kan bijvoorbeeld  een manier zijn om mensen jouw product of dienst beter te laten onthouden. Als dit niet opgepikt wordt door jouw mogelijke doelgroep, zal je begrijpen, dat het geen enkele zin heeft om te optimaliseren op woorden, die mensen niet gebruiken.

Zoekintentie of Searchintent steeds relevanter in SEO zoekwoorden-onderzoek

Slim zoekwoordenonderzoek zorgt ervoor, dat je dezelfde woorden gebruikt als jouw doelgroep. Dit maakt de hele inspanning van het optimaliseren van jouw website namelijk veel meer de moeite waard. Bovendien, door naar zoekintentie te kijken, kom je te weten, welke vragen jouw klant heeft. Die vragen zouden een antwoord moeten krijgen in de vorm van een kwalitatief goed stuk content.

Hoe doet u goed zoekwoordenonderzoek?

Het SEO zoekwoordenonderzoek bestaat uit de volgende stappen. Als eerste noteer je de missie van jouw bedrijf. Als tweede maak je een lijst met alle zoekwoorden, waarop je gevonden wilt worden. Ik wil zelf bijvoorbeeld gevonden worden op ‘SEO Den Haag’. Vervolgens kijk je naar de gewenste zoekactie en maak je uiteindelijk een landingspagina of bestemmingspagina voor elk van die zoekwoorden. Ik wil zelf ook graag gevonden worden op bijvoorbeeld SEO Rotterdam, SEO Amsterdam, SEO Utrecht en SEO The Hague. Stap voor stap leiden we u door het hele onderzoeksproces voor zoekwoordenonderzoek heen. In deze blog geven wij je wat praktische tips om eenvoudig uw eigen zoekwoordonderzoek te starten.

1. Wat is uw missie?

Denk aan jouw missie voordat je van start gaat. Denk aan vragen als: Wie ben ik? Waar gaat mijn website over? wat maakt mij speciaal? Wie probeer je te bereiken? En wat beloof je op jouw website? Wat is de missie en doelstelling van mijn website? Veel mensen kunnen deze vragen in eerste instantie niet  beantwoorden. Je moet gaan uitzoeken, waarop je jezelf onderscheidt van de rest. Welke doelgroep wil je bereiken? Als je deze vragen tot in detail kunt beantwoorden, hebt je de eerste en belangrijkste stap in je zoekwoordstrategie gezet.

2. Maak een lijst met zoekwoorden

De tweede stap van een SEO zoekwoordenonderzoek is het maken van een lijst met zoekwoorden. Probeer met jouw missie in gedachten in de hoofden van jouw mogelijke doelgroep en kopers te komen. Waar zullen deze mensen naar op zoek zijn? Welke zoektermen kunnen ze bijvoorbeeld gebruiken, terwijl ze op zoek zijn naar jouw geweldige product of dienst? Stel jezelf deze vragen en schrijf zoveel mogelijk antwoorden op. Als jouw missie duidelijk is, heb je een vrij duidelijk beeld van jouw niche (Sweetspot) en unieke verkoopargumenten. Dit zijn de zoekwoorden waar je voor gevonden wilt worden.

Zorg voor een natuurlijke tekst met passende zoekwoorden

Zorg ervoor, dat de zoekwoorden passen op jouw site. Houd er rekening mee, dat er termen moeten worden gevonden, die overeenkomen met jouw site. Als er op deze website een pagina staat over hardloopschoenen, dan komt Google als gevolg daarvan met een hoog bounce-ratio. Het vertelt namelijk, dat mensen niet vinden waarnaar ze op zoek zijn op basis van hun zoekterm. Dit zou beslist leiden tot een lagere ranking. Google heeft een Zoekwoordenplanner en partijen als Moz en Powersuite natuurlijk ook.

3. Kijk naar de bedoeling van het zoeken

De huidige SEO – strategieën draaien grotendeels om het beantwoorden van de vragen, die mensen hebben. Wanneer bijvoorbeeld iemand een zoekopdracht invoert in een zoekmachine, zijn ze op zoek naar iets. Elk type vraag heeft een specifiek antwoord nodig. 

Wat is zoekintentie of searchintent?

“Zoekintentie heeft te maken met de reden waarom mensen een specifieke zoekopdracht uitvoeren. Waarom zoeken ze? Zoeken ze omdat ze een vraag hebben en een antwoord op die vraag willen? Zijn ze op zoek naar een specifieke website? Of zoeken ze, omdat ze iets willen kopen? ” Door het goed gebruik van Google My Business vind je namelijk super snel de bedrijfsgegevens van een organisatie of bedrijf. Ze zoeken bijvoorbeeld naar openingstijden, het adres of naar de locatie. Dat is vaak de intentie als mensen snel naar iets op zoek zijn.

Er zijn meerdere intenties:

Informatieve-intentie: mensen proberen aanvankelijk informatie te vinden over een specifiek onderwerp.

Navigatie-intentie: mensen willen toegang krijgen tot een specifieke website door de term in te voeren in een zoekmachine.

Commerciële-intentie: mensen willen iets snel kopen en doen zo onderzoek, voordat ze een aankoop doen.

Transactie-intentie: mensen willen iets kopen na het doen van commerciële zoekacties.

Ontdek welke soorten intenties op jou van toepassing zijn en probeer vervolgens deze zoekintenties te evenaren, door mensen letterlijk te geven wat ze willen.

4. Landingspagina’s ontwerpen

De volgende stap naar een langetermijn strategie voor zoekwoorden is het maken van geweldige landingspaginas. In het verleden kreeg elk van de zoekwoorden een eigen landingspagina. Tegenwoordig zijn zoekmachines zo slim, dat ze vooral zoekintentie gebruiken om zoekers het beste antwoord op hun vragen te geven. De pagina, die deze vragen het beste beantwoordt, staat bovenaan. Zoekmachines begrijpen ook subtiele verschillen tussen zoekwoorden, zodat je geen landingspaginas hoeft te maken voor alle subtiele varianten van een zoekwoord. Je kunt een pagina eenvoudig optimaliseren voor meerdere trefzinnen, synoniemen en verwante trefzinnen.

5. Zoekwoorden overzicht maken

We raden je aan jouw paginastructuur op een gestructureerde manier te bouwen. Maak een tabel en voeg jouw lijst met zoekwoorden toe. Het gebruik van een tabel dwingt je een structuur in te stellen en relevante bestemmingspagina’s te maken. Zet de zoektermen in de eerste kolom en voeg kolommen toe voor de verschillende niveaus van de structuur van jouw site. Na het voltooien van jouw zoekwoorden onderzoek voor SEO, moet je een duidelijk overzicht hebben van de termen, die mensen gebruiken, en de termen waarvoor je wilt, dat de pagina’s op uw site worden gevonden. Dit overzicht zou je moeten helpen bij het schrijven van inhoud voor uw website.

6. Longtail keywords strategie

Geen enkele website mag vertrouwen op één trefwoord of één sleutelzin voor zijn verkeer. Je moet je missie als uitgangspunt nemen en vervolgens de genoemde stappen zetten in het uitvoeren van goed SEO zoekwoorden onderzoek en het werken aan een solide basis in een goede zoekwoordenstrategie. Lange termijn zoekwoorden worden ook wel ‘longtail keywords’ genoemd.

7. Hoeveel sleutelwoorden heb ik nodig op mijn website?

We kunnen je niet het exacte aantal zoekwoorden vertellen, dat je zou moeten hebben, maar we kunnen je vertellen, dat je er veel nodig hebt. Zelfs als je een redelijk kleine onderneming bent, zul je waarschijnlijk eindigen met een paar honderd zoekwoorden. Denk na over op welke zoekwoorden je wilt rangschikken en welke zoekwoorden niet meteen zo belangrijk zijn.  

Zoekwoordenonderzoek

8. Hoe gebruik je longtail keywords in uw SEO zoekwoordenonderzoek?

Focussen op ‘longtail keywords’ moet een belangrijk onderdeel zijn van een langetermijnstrategie voor zoekwoorden onderzoek. Deze zoekwoorden zijn trefwoorden of sleutelzinnen, die specifieker en meestal langer zijn dan vaker voorkomende zoekwoorden. ‘Longtail keywords’ krijgen namelijk minder zoekverkeer, maar hebben meestal een hogere conversiewaarde, omdat ze zich meer richten op een specifiek product of onderwerp. 

9. De concurrentie

Houd altijd de concurrentie in de gaten! Of je nu op zoek gaat naar longtail keywords, die specifiek zijn en uit meerdere woorden bestaan, of naar hoofdtermen, ze zijn grotendeels afhankelijk van jouw concurrentie. Als de concurrentie in jouw niche hoog is, zul je het moeilijk vinden om te rangschikken op basis van competitieve termen. Als je weinig concurrentie hebt, kun je zelfs rangschikken voor hoofdtermen. Dus hoe bepaal je jouw concurrentie? Waar ben je naar op zoek? Er zijn twee stappen om goed te beoordelen waar je staat ten opzichte van jouw concurrentie: 

Google en analyseer uw concurrentie

Google de zoekwoorden die zijn voortgekomen uit jouw SEO zoekwoordenonderzoek. Begin met de meest relevante term. De meest algemene. Bekijk de resultatenpagina van de zoekmachine (SERP). Dit zijn de websites, waar je mee strijdt als je jouw content voor een dergelijk zoekwoord hebt geoptimaliseerd.

Wat voor websites staan er op de SERP?

Controleer de volgende dingen om te controleren of je kunt concurreren met de websites op die resultatenpagina: Zijn de websites professionele websites? Zijn dit bedrijfswebsites? Vraag jezelf af of je ‘gelijk’ bent aan deze bedrijven. Behoort jouw website tot deze sites? Is jouw bedrijf van vergelijkbare grootte en heeft het net zoveel invloed in jouw niche? Toont de SERP bekende merken?

Kies uw concurrentie realistisch

Het is moeilijker om te rangschikken als je concurreert met sites met sterke merknamen. Als merken bekend zijn van tv- of radiocommercials, worden jouw kansen om te worden gerangschikt nog kleiner. Hoe zit het met de content van deze websites? Is de content goed geschreven en goed geoptimaliseerd? Hoe lang zijn de artikelen op de sites? Als jouw concurrentie slechte content aanbiedt, heb je een grotere kans om ze te overtreffen!

Google Ads

Zijn er advertenties in Google? En hoeveel kost het betalen per klik in Google – Adwords? Zoektermen met een hoge pay-per-click zijn meestal ook moeilijker te vinden in de organische resultaten.

Hoe vergelijkt je jezelf met de concurrentie?

Het komt allemaal neer op een enkele vraag: hoe staat mijn website in vergelijking met de websites in de SERP’s? Heb je het zelfde marketingbudget: ga je gang en concentreer je op die hoofdtermen. Zo nee: probeer een langer sleutelwoord.

Onderzoek Longtail keywords

De volgende stap is om dezelfde analyse uit te voeren met een zoekwoord dat iets langer is. Langere en specifiekere zoektermen genereren minder verkeer, maar het rangschikken op die voorwaarden zal veel eenvoudiger zijn. Focussen op een hele reeks ‘longtail keywords’ zou heel wat verkeer kunnen aantrekken. Als je eenmaal in staat bent geweest om te rangschikken voor die ‘longtail keywords, zal het streven naar meer hoofdtermen gemakkelijker zijn.

10. Probeer, evalueer en probeer het opnieuw

Zodra je een grondige analyse hebt gemaakt van je kansen om te rangschikken op een specifieke term, is de volgende stap om een ​​geweldig artikel te schrijven en dienovereenkomstig te optimaliseren. Zorg ervoor dat je een aantal leuke backlinks aantrekt. En wacht een tijdje. Bekijk jouw ranglijst. Staat jouw artikel bovenaan?

Evalueer de Google SERP’s

Heeft het de eerste pagina van Google’s SERP’s gehaald? Of is het verborgen op pagina 3? Zorg ervoor, dat je jouw artikelen in de SERP’s evalueert. Google de voorwaarden, waarvoor je jouw artikelen hebt geoptimaliseerd. Controleer of jouw SEO vruchten afwerpt! Als je niet in staat bent om te rangschikken op de eerste pagina, probeer dan een ander artikel te schrijven, gefocust op een langer ‘longtail keyword’. Maak het een beetje specifieker, meer niche. En zie hoe dat gaat. Evalueer opnieuw. Ga door met dit proces, totdat je op die eerste pagina van de SERP’s raakt!

11. Ad-hoc strategieën voor SEO zoekwoordenonderzoek

In een ideale wereld zou je jouw SEO zoekwoordenonderzoek doen, een mooie tabel maken en bestemmingspagina’s voor elke tabel maken. Jouw sitestructuur is perfect en je blogt en schrijft elke dag, waardoor jouw site hoger en hoger scoort in Google. Helaas leven we in de echte wereld. Natuurlijk, jouw zoekwoorden onderzoek zal niet altijd zo uitgebreid zijn. En ook sommige berichten of artikelen worden niet geschreven als onderdeel van een geweldige strategie, maar alleen omdat het onderwerp in het nieuws was of iets dat jou heeft geïnspireerd om te schrijven.

Gebruik hulpmiddelen zoals Google Trends

Als je iets schrijft, dat niet precies in jouw strategie past, betekent dit niet,  dat je niet moet proberen die content ranking te krijgen. Je kan het nog steeds gebruiken om te rangschikken voor iets, dat gerelateerd is aan de termen in de lijst met jouw SEO zoekwoordenstrategie. Gebruik tools zoals Google Trends om te kiezen voor welk zoekwoord je wilt rangschikken. Neem in elk geval de tijd om na te denken over hoe je jouw artikel in jouw strategie kunt laten passen. 

12. Synoniemen en gerelateerde zoekwoorden

Synoniemen zijn directe vervangende woorden voor jouw focus zoekwoord. Gerelateerde zoekwoorden en concepten zijn niet een directe vervanging,  maar termen en zinnen die het begrip van jouw focus-sleutelzin verdiepen en verbreden. Door namelijk synoniemen en gerelateerde trefzinnen in jouw tekst te gebruiken, kun je een compleet beeld schetsen van je focus-sleutelzin in jouw artikel. Let op: gebruik jouw focus zoekwoord niet vaker dan één keer.

13. Enkelvoudig of meervoudig focuswoord

Moet je richten op het enkelvoud of het meervoud van een zoekwoord? Nou, dit is afhankelijk van de vraag. Aangezien Google meer leert over de zoekintentie van jouw zoekopdracht, kan deze beter raden wat je precies zoekt. Zorg er voor dat, je weet, wat je op jouw pagina aanbiedt. En dat het past bij de vraag en de resultaten, die Google geeft over die vraag. Er zijn redenen waarom je nog wilt optimaliseren voor een zeer specifieke woordvorm van een zoekwoord. In dit geval kan je jouw focus sleutelzin tussen aanhalingstekens plaatsen: “beste film ooit”.

Zoekwoordenonderzoek: de meest voorkomende fouten

We hebben besproken wat je moet doen bij het kiezen van zoekwoordtermen, -zinnen en -groeperingen. Hier volgt een kort overzicht van veelvoorkomende fouten, die bedrijven maken bij het kiezen van de zoekwoorden voor hun strategie.

Zoekwoordenonderzoek top 6 fouten

  • Kies geen termen die veel te breed zijn zoals bijvoorbeeld software, SEO of coaching.
  • Het negeren van onderzoek en het op het gevoel doen.
  • Accepteer wat een SEO-specialist die niet bekend is met jouw bedrijf, suggereert als het niet de juiste pasvorm lijkt of als je dergelijke soorten producten of diensten niet aanbiedt. Vergeet niet dat hun specialiteit SEO is, niet het aanbod van jouw specifieke bedrijf.
  • Het kiezen van termen die niet logisch zijn op de pagina. Zorg ervoor dat de termen die je selecteert, overeenkomen met het onderwerp van de pagina om de bedoeling van de zoeker te betalen.
  • Het vastlopen op voorwaarden, die niet zijn doorzocht of geen volume hebben. Je kunt deze termen altijd als secundaire termen opnemen in jouw zoekwoorden strategie. Maar als niemand een term zoekt, gaat niemand naar jouw website.

Gratis SEO tools voor zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek conclusie

Zoekwoordenonderzoek zou het begin moeten zijn van elke duurzame SEO strategie. Het resultaat is een lange lijst met zoekwoorden, waarop je gevonden zou willen worden. Maar het moeilijkste komt nog, namelijk schrijven. Je moet artikelen en blogberichten schrijven over elk sleutelwoord, waarvoor je gevonden wilt worden. Met een kwalitatief goed zoekwoordenonderzoek heeft u daar een goede basis voor. Kom je er zelf niet uit of heb je geen tijd? Denk er dan eens over na om jouw webteksten te laten schrijven door Connect your World.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

De auteur is een ervaren SEO specialist en Contentmarketing expert uit Den Haag. Hij is eigenaar van SEO bureau Connect your World: de specialist in SEO & Content Marketing uit Den Haag. Wij nemen opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wij hebben ook meerdere SEO opdrachten uitgevoerd in Leiden, Zoetermeer, Rijswijk & Delft. Wilt u mij inhuren als SEO expert? Bel of mail mij!

connectyourworld

One thought on “Zoekwoordenonderzoek: de beste gratis handleiding

Rafael HeschkeGeplaatst op  2:54 pm - jun 19, 2020

I really like your writing style, great information, appreciate it for posting :D. “God save me from my friends. I can protect myself from my enemies.” by Claude Louis Hector de Villars.

http://www.froleprotrem.com/

Shay RiedmayerGeplaatst op  3:09 pm - jun 19, 2020

Great line up. We will be linking to this great article on our site. Keep up the good writing.

http://www.froleprotrem.com/

Janyce DeritisGeplaatst op  4:04 pm - jun 19, 2020

Enjoyed looking at this, very good stuff, appreciate it.

http://www.froleprotrem.com/

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.