• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

‘WordPress SEO Checklist’

‘WordPress SEO Checklist’

SEO, zoekwoorden, zoekwoordenonderzoek
SEO specialist Den Haag

38. SEO tips voor WordPress websites [SEO Checklist]

In deze blog vindt u een WordPress SEO Checklist om uw WordPress site juiater te optimaliseren via SEO zoekmachineoptimalisatie. WordPress is immers het meest gebruikte CMS van Nederland. Ruim 1/3 van het aantal sites draait namelijk op WordPress. Dit komt omdat het CMS van WordPress zeer gebruikersvriendelijk is. Tevens is er een ruime (online) documentatie aanwezig. Mocht u problemen hebben met de vindbaarheid van een WordPress site, dan is de kans namelijk groot, dat u daardoor zelf in staat bent om de fout op te lossen met de WordPress SEO tips in deze WordPress SEO checklist.

Geschatte leestijd: 33 minuten

1. Zoek naar de beste web – host gespecialiseerd in WordPress  

Een van de belangrijkste punten staat bovenaan in deze WordPress SEO Checklist. Als u op zoek bent naar webhosting, doe dan goed onderzoek. Anders zal dit veel negatieve gevolgen hebben voor uw website. Een goede ‘research paper’ helpt u waarschijnlijk om dichter bij de beste webhost te komen. Bij een goede webhost gaat het om snelheid, ruimte, betaalbaarheid en service.     

2. SEO vriendelijk WordPress thema

Hoe kiest u een SEO vriendelijk WordPress thema? Een goed WordPress thema heeft bijvoorbeeld de volgende kenmerken:

2.1 Mobiel vriendelijk WordPress thema

Een mobiel vriendelijke site is een must. Als uw WordPress thema niet reageert, is dit een zeer goede gelegenheid om te overwegen om een ​​website opnieuw te ontwerpen. Er zijn veel redenen waarom dit belangrijk is. Om te beginnen introduceerde Google mobiele vriendelijkheid als een SEO ranking signaal in 2013. Dit betekent, dat als uw website niet voor mobiel geoptimaliseerd is, u 70% van het potentiële verkeer misloopt, dat mobiel op internet surft. Ten tweede profiteert u niet van de vele voordelen, die responsive thema’s te bieden hebben voor online bedrijven. Dit kan daarom een negatief effect hebben op uw conversieratio’s en verkopen.

2.2 Schema

Dit is weer een belangrijk punt in deze WordPress SEO Checklist. Met Schema kunt u namelijk het verschil maken. Schema is nog niet op elke website gemeengoed. Een goed WordPress thema heeft daarom bijvoorbeeld een ingebouwde ondersteuning voor Schema’s. ‘Schema’s of gestructureerde gegevensrepresentatie’ winnen de laatste jaren aan belang. Hoewel, dit nog geen deel uitmaakt van het Google ranking algoritme, is het iets, dat uw SEO inspanningen kan helpen. Kortom, schema’s of microdata is een manier om uw gegevens aan zoekmachines te beschrijven door middel van bepaalde tags in uw HTML code te hanteren.

Rich snippets

Google zet deze info bijvoorbeeld in bij het weergeven van ‘rich snippets of kennisgrafiekvermeldingen’ in hun zoekresultaten. Als uw WordPress thema geen ingebouwde schema informatie heeft, moet u ofwel een ontwikkelaar inhuren om deze wijzigingen voor u te doen. Een plug-in van derden gebruiken is ook een optie. U kunt het nog steeds aan de praat krijgen. Het is echter veel beter als gestructureerde gegevens native worden ondersteund door het thema.

WordPress haken en ogen

Een website is nooit statisch. Er zullen zich tijdens de levensduur van een website altijd gevallen voordoen, waarin u wijzigingen in de onderliggende code moet aanbrengen. Goede WordPress thema’s hebben haken en filters, waarmee ontwikkelaars snel en efficiënt wijzigingen kunnen doorvoeren. Meestal wordt dit bereikt door het gebruik van een raamwerk. Dat is de tussenlaag tussen WordPress -kernbestanden en het thema. Het laadt snel. Iedereen houdt namelijk van een snel ladende website.

2.3 WordPress SEO Checklist – website snelheid

Google beloont snelle websites door ze een kleine ranking boost te geven. Gebruikers hebben meer kans om te communiceren en een site opnieuw te bezoeken, die zonder vertraging wordt geladen. Hoewel er veel technieken zijn om de laadsnelheid van een WordPress – site te verbeteren, zal het namelijk erg moeilijk zijn om een website snelheid te bereiken in het bereik van 2-4 seconden. Zeker als uw WordPress thema niet is ontworpen met het oog op snelheid. Elementen zoals bijvoorbeeld beeldschuifregelaars, achtergrondvideo’s, extreme mouse over-effecten, aangepaste animaties of visuele bewerkingsplug-ins. Deze zorgen ervoor, dat een website er verbluffend maar ook erg traag uitziet. Als u moest kiezen tussen een functionele en snelle website en een ‘wow’ website, die alleen werkt op snelle Wi-Fi-verbindingen, dan moet u zeker voor de eerste optie gaan.

2.4 WordPress SEO Checklist – On Page SEO

Qua on page SEO is het als het gaat om het kiezen van een WordPress-thema uw primaire zorg, ervoor te zorgen, dat het compatibel is met elementaire SEO concepten op de pagina. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • het gebruik van één H1-tag per pagina
  • de juiste uitvoer van Alt tekst tags voor afbeeldingen
  • juist uitgevoerde paginatitels en beschrijvingen
  • het juiste gebruik van canonieke URL’s en nog veel meer

3. Heading tags maken

De content, die u op uw website gebruikt, speelt een zeer belangrijke rol. Daarom is het essentieel om informatieve en aantrekkelijke content te maken. Dit helpt u bij het vergroten van het aantal bezoekers van uw website. Daarnaast helpt aantrekkelijke en nuttige informatie u bij het verbeteren van de SEO Zoekmachineoptimalisatie van uw website. Het is essentieel om extra voorzichtig te zijn bij het samenstellen van de SEO content met aandacht voor de juiste koppen en opmaak. U kunt zoveel kopjes gebruiken, als u kunt. Op die manier is het voor de lezer gemakkelijker om om de website tekst te doorlopen. Het heeft ook een positieve impact op de SEO optimalisatie van uw website.

Wordpress SEO checklist, WordPress SEO, SEO for WordPress

4. Responsive WordPress website bouwen 

Tegenwoordig zoeken of browsen mensen steeds vaker naar een bepaald product of item op een mobiel apparaat zoals een telefoon of een tablet. Geregeld zien wij in Google Analytics, dat het mobiele zoeken rond de 60 tot 70% beslaat. Geregeld ligt het zelfs op meer dan 80% van het totaal aantal zoekopdrachten. ‘Responsive websites’ passen zich makkelijk aan op kleine schermen van een smartphone of tablet. Een website, die rekening houdt met mobiel heeft hogere bezoekcijfers. Daarom is het van groot belang, dat u een responsive website heeft. Het moet tenslotte niet uitmaken op welk apparaat een zoekopdracht wordt ingetikt.

5. WordPress SEO plug-ins

Wordpress SEO checklist, WordPress SEO

5.1 Yoast SEO

Een punt van aandacht is, dat u goed op moet letten om niet met verouderde WordPress plug-ins te werken. Deze vormen namelijk een probleem, als het gaat om de security van uw website. Met deze WordPress SEO checklist geven wij u alle kennis in handen om uw website een boost te geven in de rankings van Google. En misschien komt uw website wel bovenaan in Google.

Yoast SEO is al ruim 5 mln keer gedownload

Als eerste in deze WordPress SEO Checklist gaan wij in op de SEO WordPress Plug-in van Yoast. Dit is met ruim 5 miljoen downloads één van de meest gedownloade WordPress SEO plugins op het gebied van SEO en WordPress. Yoast SEO is de originele SEO plug-in in WordPress sinds 2008 en heeft inmiddels ook een premium versie.

De voordelen van deze WordPress SEO plug-in op een rij:

  1. Yoast SEO heeft een geavanceerde XML sitemap functionaliteit.
  2. U heeft met Yoast SEO volledige toegang tot de kruimelpaden van uw website.
  3. Duplicated content hoeft niet meer voor te komen door het gebruik van canonieke URL’s .
  4. In de snippet review kunt u zien hoe uw website of pagina eruit zien in de Serps.
  5. U heeft een fantastische voortgangscontrole door het gebruik van de haast beroemde groene bolletjes.
  6. In de premium versie heeft u automatische interne link suggesties voor een goede sitestructuur.

5.2 Yoast SEO: Leesbaarheids-analyse

Yoast SEO bestaat uit twee onderdelen. U heeft als eerste een leesbaarheidsanalyse. In deze analyse komen bijvoorbeeld de volgende zaken aan bod:

  1. De moeilijkheidsgraad van de tekst.
  2. De lengte van de alinea’s.
  3. De zinslengte.
  4. Lijdende versus actieve vorm.
  5. Kop tekst verdeling
  6. Overgangswoorden
  7. Ook krijgt u een waarschuwing, als 3 of meer zinnen beginnen met het zelfde woord. Dat is opletten bij rijtjes en opsommingen.

5.3 Yoast SEO Analyse

In de SEO analyse van Yoast komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Uitgaande links
  2. Interne links
  3. Zoekwoorden verdeling
  4. Zoekwoorden in de introductie
  5. Image alt attributen
  6. Zoekwoorden lengte
  7. Zoekwoorden dichtheid
  8. Tekstlengte en keyphrase in slug
  9. Zoekwoord in metabeschrijving
  10. Lengte meta beschrijving
  11. Het al eerder of niet eerder gebruiken van een keyphrase

5.4 Yoast SEO premium version

Niet iedereen is fan van de premium versie van Yoast. Dit komt omdat u namelijk relatief weinig extra functionaliteiten erbij krijgt. Google gaat er steeds meer voor, dat de persoon die een zoekopdracht intikt in Google ook een antwoord krijgt op de vraag die hij of zij heeft. Yoast heeft daar de trefzin voor, waarin u bijvoorbeeld de vraag ‘Wat is SEO?’ of ‘Hoe werkt een auto?’ kan noteren.

Functionaliteiten die bijvoorbeeld beschikbaar zijn in de Yoast SEO premium versie:

  • Interne links suggesties
  • Content insights
  • Redirect manager
  • Focus zoekwoorden export functie
  • Gratis 24/7 support
  • Geen banners of reclames

5.5 Inzichten Yoast SEO

Yoast SEO heeft ook een tab met de naam Inzichten. Hierin staan de keywords, die belangrijk zijn voor dit artikel. Als deze zoekwoorden namelijk teveel afwijken van de daadwerkelijke content, dan valt te overwegen om de tekst te herschrijven.

5.6 Cornerstone content en inzichten

Als een bepaald stuk content heel belangrijk is voor uw website. Dan kunt u dat bijvoorbeeld het kenmerk ‘Cornerstone content’ mee geven.

Wat is Cornerstone content?

Wat is Cornerstone content?

‘Cornerstone content’ vormt de kern van uw website. Het bestaat uit de beste, belangrijkste artikelen op uw website; de pagina’s of berichten, die u het hoogst wilt rangschikken in de zoekmachines. ‘Cornerstone’ artikelen zijn meestal relatief lange, informatieve artikelen. Ze combineren inzichten uit verschillende blog posts. Ze behandelen alles, wat belangrijk is over een bepaald onderwerp. De focus is om de beste en meest complete informatie over een bepaald onderwerp te bieden in plaats van producten te verkopen. Toch moeten ze uw bedrijf weerspiegelen of uw missie perfect overbrengen. ‘Cornerstone content’ kan bijvoorbeeld een blogbericht of een pagina zijn. Maar wat ze ook zijn, zorg ervoor, dat ze goed geschreven zijn. Werk ze daarnaast vaak bij. Probeer ze te laten rangschikken voor uw meest competitieve zoekwoorden.

Yoast SEO, WordPress SEO

5.7 Cornerstone content updaten

Sommige pagina’s op uw site zijn belangrijker dan andere. De meest waardevolle content van uw site wordt ook wel ‘cornerstone content‘ genoemd. Kortom, deze berichten of pagina’s:

  • bevatten essentiële informatie voor uw publiek;
  • zijn volledig, actueel en goed geschreven;
  • tonen autoriteit;
  • krijgen de meeste backlinks van gerelateerde berichten op uw eigen site;
  • scoren hoger dan uw andere artikelen over hetzelfde onderwerp;
  • zorgen voor het meeste organische verkeer naar uw site.

Geef altijd prioriteit aan het updaten van uw ‘cornerstone content’. Uw bedrijf vertrouwt op hen en ze mogen nooit oud worden!

5.7.1 Yoast SEO zorgt ervoor, dat er geen verouderde ‘cornerstone content’ op uw website staat

Yoast SEO maakt het een beetje eenvoudiger om de relevante engaging content te allen tijde actueel te houden. Als u de Yoast SEO plug-in op uw site gebruikt, kunt u een bericht markeren als een ‘cornerstone’ artikel. Hierdoor zullen deze artikelen een zeer grondige SEO analyse ondergaan. Bovendien verschijnen ze in een afzonderlijke lijst in uw berichtenoverzicht in WordPress, waardoor u er gemakkelijk doorheen kunt bladeren en kunt controleren of ze nog steeds actueel zijn. Bij het gebruik van de Yoast SEO premium plug-in, is het nog simpeler om ze bij te houden. Het filter toont alleen uw ‘cornerstone’ artikelen, die de afgelopen 6 maanden niet zijn bijgewerkt. U vindt dit filter ook in uw berichtenoverzicht in WordPress. 

5.8 Yoast SEO Configuratie

Met deze functionaliteit kunt u aangeven, dat uw website klaar is voor indexatie. U kunt namelijk aangeven of pagina’s en berichten zichtbaar moeten zijn in de zoekmachines. Ook kunt u de verificatiecode invullen van Google en Bing. Deze heeft u nodig om uw website te indexeren voor de zoekmachines.

Op jacht naar de groene bolletjes

Als u in Yoast SEO iets goed optimaliseert dan wordt u beloond met een groen bolletje. Allemaal groene bolletjes is echter niet zaligmakend. U schrijft namelijk niet alleen voor de zoekmachine, maar ook voor de mens. Ga daarom geen kunstgrepen uithalen om daarmee een groen bolletje binnen te vissen.

Wordpress SEO, SEO WordPress, SEO for WordPress

6. SEO optimalisatie tools: een alternatief voor Yoast SEO is Rankmath

Zoals het vaak gaat, is niet iedereen tevreden over SEO Yoast. In SEO land is de laatste tijd de SEO optimalisatie tool van Rankmath in opkomst.

SEO tool – Rankmath

De SEO Rankmath tool onderscheidt zich van SEO Yoast op de volgende punten:

  • Rankmath heeft bijvoorbeeld longtail keywords geïntegreerd.
  • Rankmath zal automatisch SEO vriendelijke namen geven aan uw afbeeldingen en voegt een Alt tekst toe, waar die nog niet aanwezig is.
  • Ook biedt Rankmath een krachtige post optimalisatie tool aan. Rank Math geeft u bijvoorbeeld een grondige content analyse met op maat gemaakte SEO aanbevelingen.
  • Daarnaast geeft Rankmath u ook nog Google zoekwoorden alternatieven.

Hier vindt u een verdere uitwerking van de verschillen tussen Rankmath en SEO Yoast. Wilt u met nog een alternatief voor Yoast werken, kijk dan bijvoorbeeld eens naar de all in Pack for SEO.

7. WordPress SEO tips – optimalisatie van afbeeldingen

In deze WordPress SEO checklist willen wij veel aandacht besteden aan het optimaliseren van afbeeldingen. Dit wordt namelijk nog veel vergeten, ook in WordPress websites. Het belangrijkste bij het optimaliseren van afbeeldingen is om de alt tekst in te vullen. Dit is namelijk een belangrijke SEO in WordPress ranking factor. Het vertelt Google en visueel gehandicapten, wat er precies op de foto staat. Er zijn meer dan 200.000 visueel gehandicapten. Dat is daarom wel een groep om rekening mee te houden.

Houd verder rekening met de volgende aandachtspunten:

  • Plaats zoekwoord in de alt tekst of alt attribuut.
  • Zorg voor informatieve en korte bestandsnaam.
  • Zorg voor informatieve en korte titel.
  • Gebruik unieke foto’s.
  • Zorg voor schone titels en bestandsnamen.
  • Geen underscores in de titels of bestandsnamen.
  • Schrijf een ondertitel, maar wel een met toegevoegde waarde.

Smush Pro

Afbeeldingen zijn een grote boosdoener als het gaat om te grote bestandsgroottes. Wij gebruiken daarom de betaalde WordPress Plug-in Smush Pro. Deze optimaliseert en comprimeert afbeeldingen met een druk op de knop. Het voordeel is, dat u een bulk smush kan doen, zodat u een heleboel afbeeldingen tegelijkertijd optimaliseert.

In deze WordPress SEO checklist willen wij het hebben over interne links op uw website. Deze worden namelijk steeds belangrijker als SEO ranking factor. Een website met een goede interne structuur is namelijk een stuk beter en sneller te indexeren, dan een website zonder voldoende interne links. In de Yoast premium versie zit een functionaliteit waarmee je heel gemakkelijk interne links op je WordPress website kunt toevoegen. (zie rechterzijde van afbeelding hieronder)

Wordpress SEO checklist, SEO WordPress, interne links

Interne links zijn links, die linken tussen de ene pagina en de andere pagina binnen dezelfde WordPress website. Dit gebruikt u meestal wanneer u naar andere content verwijst of als u naar uw landingspagina verwijst. De WordPress SEO specialist van SEO bureau Connect your World schreef eerder een blog over het belang van interne links.

Het gebruik van interne links is belangrijk omdat:

  • Ze helpen mensen bij het vinden van hun weg op uw website.
  • Interne links zorgen ervoor, dat mensen meer tijd op uw website doorbrengen. ‘Time on site’ is een SEO ranking factor.
  • Ze zijn ook nuttig voor het structureren van uw content.
  • Interne links zijn ook dofollow. Dus ze helpen Google hun weg te vinden op uw website en om Bovenaan in Google te komen.

Als laatste heeft u nog de footer. Dit is tevens een belangrijke plek voor het gebruik van interne links. Maak bijvoorbeeld een custom menu en laad deze in een footer widget. Vanaf nu krijgen de genoemde pagina’s in uw footer vanaf iedere pagina op uw website een klein beetje waarde mee. Boosten die pagina’s dus! Maak tijdens het schrijven van nieuwe berichten een link naar uw oude berichten. Dit helpt u aan extra verkeer voor uw oude berichten en aan een verbeterde SEO optimalisatie.

In WordPress heeft u de mogelijkheid om permalinks of wel mooie URL’s in te stellen. In een WordPress pagina of bericht, dat u maakt of aanpast, heeft u namelijk direct onder de paginatitel de mogelijkheid om de permalink te wijzigen. Dit betekent, dat u de URL kunt aanpassen. Als u de paginatitel invult, vult WordPress automatisch de URL in. Er zijn verscheidene WordPress plug-ins, die u kunnen assisteren met het invullen van goede permalinks.

10. WordPress Plug-ins

Er zijn duizenden plug-ins voor WordPress ontworpen. Wees echter zuinig met het aantal plug-ins wat u installeert. Elke plug-in slokt namelijk een stukje bestandsgrootte op. En hoe zwaarder uw website hoe langzamer. Dat wil niemand! Controleer daarnaast de kwaliteit van een plug-in. Elke plug-in heeft een stukje basis informatie.

Een plug-in van goede kwaliteit heeft:

  • goede recensies
  • een groot aantal actieve installaties
  • frequente updates en compatibel met uw versie van WordPress

11. WordPress caching plug-ins

Een caching plug-in mag niet ontbreken op een WordPress website. De meest populaire plug-ins zijn WP Rocket en W3 total chache. Dit zijn plug-ins die de ‘site performance’ in grote mate positief beïnvloeden. CSS code en Javascript worden bijvoorbeeld verkleind, zodat de website snelheid omhoog gaat. Andere veel gebruikte caching plug-ins zijn:

  • WP Fastest Cache
  • WP Optimize
  • Autoptimize
  • W3 Total Cache
  • SG Optimizer

Bij een teveel aan niet werkende links, kan Google denken, dat uw website niet goed wordt onderhouden en u daarvoor bestraffen. Gebruik daarom de Broken Link checker van WordPress om dit probleem op te lossen.

Wordpress SEO checklist, WordPress SEO, SEO for WordPress

13. Van http naar https

Er zijn nog voldoende websites, die geen SSL certificaat hebben. Daarom noemen wij dit punt in onze WordPress SEO checklist. Als uw site uw bezoekers de mogelijkheid biedt om tekst of andere informatie in te voeren via contactformulieren, opt-in boxes of betalingsvelden, moet u ervoor zorgen, dat u SSL (Secure Sockets Layer) gebruikt. Dit zorgt er namelijk voor, dat gevoelige persoonlijke gegevens, die uw bezoekers op uw site achterlaten, worden gecodeerd. Op die wijze worden persoonlijke gegevens beschermd.

SEO ecommerce vereist een SSL certificaat

Maar dit is niet alleen belangrijk voor het beschermen van de persoonlijke gegevens van uw bezoekers. Het is nu ook een officiële SEO ranking factor. Als u niet bent overgeschakeld naar HTTPS, kan Google nu een waarschuwing ‘niet veilig’ weergeven voor bezoekers, wanneer ze zich op pagina’s met tekst invoervelden bevinden.

Zeker als u een webshop of e-commerce site heeft, is een SSL certificaat onmisbaar.

14. WordPress en website snelheid

Niet alleen is website snelheid een SEO ranking factor, het is ook erg belangrijk voor de user experience. Een van de beste manieren om te bepalen hoe snel uw site wordt geladen, is het hulpprogramma Page Speed ​​Insights te gebruiken. Het analyseert uw WordPress website en geeft u een algehele snelheidsclassificatie van maximaal 100. Er worden ook specifieke oplossingen aanbevolen, zoals browser caching, beeld-optimalisatie en compressie inschakelen. Hiermee kunt u de website snelheid verder verbeteren. Wij bevelen ook sterk aan om een ​​plug-in (of twee of drie) te gebruiken om verschillende aspecten van uw sitesnelheid aan te pakken. 

15. Technische SEO

  • Toegang zoekmachines tot website of blokkade robots.txt
  • XML-sitemap optimalisatie en ingediend bij Google en Bing
  • Voorkeursdomein ingesteld in WordPress en Google Search Console
  • HTML-sitemap voor gebruikers
  • Correct geconfigureerde en aangepaste 404-pagina
  • Correcte omleidingen (301, 302) (redirects)
  • Is uw website geconfigureerd om zowel http:// als http:// www-verzoeken af ​​te handelen?
  • Gestructureerde gegevens en schema’s
  • Broken links
  • Zijn er crawl- of niet-gevonden fouten gerapporteerd in de Google-zoekconsole?
  • Heeft u de canonieke URL’s correct ingesteld voor alle pagina’s van uw website?
  • Mobielvriendelijke website
  • Breadcrumb-menu en correcte tagging
  • ‘paging’ correct implementeren
  • Website in meer dan één taal, correct gedefinieerd in code en Google Search Console
  • Website snelheid
  • SSL

16. Zoekwoordenonderzoek

Voer zoekwoordonderzoek uit om erachter te komen, wat gebruikers in Google zoeken met betrekking tot uw niche. Bekijk voor elk van de kandidaat SEO zoekwoorden zorgvuldig de resultaten in Google Zoeken en begrijp de gebruikersintentie. Creëer content die gedetailleerd, inzichtelijk, en SEO – vriendelijk is. Tegelijkertijd moet deze content voldoen aan de zoekintentie van de gebruiker. Daarom is het belangrijk om de rol van content niet te vergeten, wanneer we het hebben over rankings en SEO. In Yoast heb je de mogelijkheid om een focus zoekwoord in te vullen op de webpagina. Daarnaast raden wij u aan om ook gebruik te maken van het veld focus zoekwoord synoniemen. Door synoniemen te gebruiken, komt een tekst natuurlijker over.

17. WordPress Website gezondheid checken

Voordat u start met de SEO optimalisatie van uw website is het verstandig om te kijken waar u nu staat. U kunt de Site Health sectie van uw WordPress website bezoeken. Er is zelfs een health check plug-in, die u zou kunnen installeren. Deze plug-in verschaft u veel technische inzichten over uw website. Dit is echter wel in strijd met de algemene aanname, dat u niet teveel plug-ins moet gebruiken.

Wordpress SEO, SEO in WordPress

18. SEO for WordPressGebruik altijd een hoofd zoekwoord

Als het gaat om SEO in WordPress, is het belangrijk, dat u zich bedenkt, dat Google nog altijd een computeralgoritme is. Daarom zijn sleutel zoekwoorden ook in 2022 nog altijd belangrijk. Volg daarom de aanbevelingen van Google op over hoe u voor uw bezoekers schrijft, maar doe dit wel slim. U kunt heel goed voor uw doelgroep schrijven en tegelijkertijd uw SEO optimaliseren. En bedenk ook dat andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo soms nog vertrouwen op wat sommige mensen achterhaalde SEO praktijken noemen.

18.1 Kern SEO Zoekwoorden

Als u een blog of specifieke pagina schrijft moet u altijd een sleutel- of kern zoekwoord in uw hoofd hebben. In het Engels heet dit ook wel het focus keyword. Voor het gemak noemen wij dit in de rest van het artikel het sleutelwoord. Voor de duidelijkheid: dit sleutelwoord kan uit meerdere woorden bestaan. Publiceer niet een artikel alleen maar om meer content te hebben. We zullen sleutelwoorden hieronder in meer detail bespreken.

19. Belangrijkste zoekwoorden in de eerste paragraaf

Google leest uw content van boven naar beneden. Daarom is het belangrijk om de belangrijkste sleutel- of SEO zoekwoorden aan uw eerste paragraaf van uw artikelen en pagina’s toe te voegen. Het wordt altijd aanbevolen om uw belangrijkste sleutelwoord op te nemen in uw eerste paragraaf. De SEO Yoast plug-in heeft een SEO check, om ervoor te zorgen, dat u dit inderdaad altijd doet.

20. Click through rate verbeteren door boeiende meta beschrijvingen

Meta descriptions hebben geen effect op uw WordPress SEO als het gaat om rankings. Maar meta – omschrijvingen beïnvloeden wel uw ‘Click Through Rate‘. Een betere meta – omschrijving kan een gebruiker er toe verleiden om op uw artikel of pagina te klikken, in plaats van die erboven of eronder. Zoals eerder gezegd, hoe hoger uw Click Through Rate, hoe relevanter en actueler uw SEO content lijkt voor Google. De beloning is hogere rankings van uw website of specifieke pagina.

21. Meta beschrijvingen belangrijk voor SEO optimalisatie

Indirect beïnvloeden meta – descriptions wel degelijk uw SEO rankings. U kunt uw meta-omschrijvingen handmatig aanpassen in de SEO Yoast plug-in. Een meta beschrijving heeft tegenwoordig een karakterlimiet van 150-170 tekens. Alles daarboven is niet zichtbaar binnen de SERP’s. Het is daarnaast verstandig om uw belangrijkste zoekwoord te gebruiken in uw meta-omschrijving. Google markeert deze zoekterm. 

Wordpress SEO checklist, WordPress SEO

22. WordPress plug-ins – verstandig gebruiken

Elke WordPress website maakt gebruik van plug-ins. Het is echter verstandig om niet teveel plug-ins te uploaden.

Teveel plug-ins kan namelijk van invloed zijn op de algehele snelheid van uw website.

Kijk daarom altijd naar plug-ins waarin meerdere functionaliteiten worden aangeboden..

Wordpress SEO, SEO content

23. Content creëren

Wilt u content schrijven voor uw website, waar u werkelijk wat aan heeft? Dan is het zaak om na te denken over een Content Marketing Strategie. Er wordt inmiddels zoveel content geschreven voor het internet, dat opvallen en klanten trekken een hele opgave is. Voor het schrijven van relevante SEO content gaat een heel denkproces aan vooraf. U moet namelijk gaan bedenken op welke Google zoekwoorden uw website vindbaar moet zijn. Elke webpagina moet voor een bepaald zoekwoord geoptimaliseerd worden. Het is daarom belangrijk om een goed zoekwoordenonderzoek te doen. Op welke SEO zoekwoorden heeft u kansen om bovenaan in Google te komen? Deze zoekwoorden liggen vaak niet voor de hand. U kunt er echter net het verschil mee maken.

23.1 WordPress SEO Tips – Thought leadership

Het is interessant om binnen een specifieke niche een expert te worden. U bouwt daarmee een bepaalde autoriteit op, die op uw website afstraalt. Dit is weer goed voor de SEO van uw WordPress website. U kunt als expert content creëren, die vollediger en uitgebreider is, dan die van de concurrent. Kijk naar de verschillende invalshoeken en maak werk van longtail keywords. Een longtail keyword is bijvoorbeeld: [Op welke manier krijg ik mijn website over skikleding bovenaan in Google? Hoe specifieker, hoe gemakkelijker het wordt om goed te scoren op (een) zoekwoord(en)

24. SEO content van hoge kwaliteit gebruiken 

Voor SEO Zoekmachineoptimalisatie is SEO content de grootste troef voor uw website. Zorg er altijd voor, dat de content die u gebruikt, informatief, goed geconstrueerd, fris en origineel is met het juiste formaat. Bij deze een basislijstje, waar u op moet letten bij het aanmaken van content:

Content creëren

  • Belangrijkste content boven de fold plaatsen
  • Start met aan te geven wat er bereikt is en ga vervolgens meer in detail bij de uitleg hoe u daar gekomen bent.
  • Wissel lange en korte zinnen af. Plaats niet meer dan 2 gebeurtenissen in 1 zin.
  • Schrijf in de actieve vorm. Dat leest prettiger.
  • Maak gebruik van alinea’s met goede informatieve koppen. Zo kan de bezoeker uw webteksten makkelijker scannen.
  • Laat uw zoekwoord (keyword) genoeg terugkomen in de tekst. Wel op een manier, dat het niet vervelend wordt.
  • Optimaliseer uw foto’s en zorg voor webteksten met genoeg woorden.
  • Markeer de belangrijkste content als ‘cornerstone content’
  • Zorg voor een goede linkbuilding structuur met ingaande en uitgaande links’’ en backlinks.
  • Neem een abonnement op Yoast premium voor meer opties aangaande SEO in 2022

25. Alle content per kwartaal, per half jaar of per jaar updaten

Google houdt van content. Daarom vindt Google het belangrijk, dat iemand die een zoekopdracht intikt in Google een correct antwoord krijgt. Die kans schat Google hoger in als een site of pagina regelmatig wordt bijgewerkt. In deze blog leest u alle ‘ins & outs’ bij het updaten van oude content.

26. Duplicated content vermijden

Wat is duplicated content?

Duplicated content ontstaat ​​wanneer zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo meerdere URL’s tegenkomen met dezelfde of zeer vergelijkbare content. Als gevolg hiervan weten zoekmachines niet welke van deze URL’s hoger moeten scoren. Dit zorgt voor lagere SEO rankings voor allemaal.  

Tags en categorieën

Sommige CMS systemen voegen bijvoorbeeld sessie-ID’s of parameters voor tracking toe aan URL’s. Ook is er misschien sprake van dat u www- en niet-www-versies van een bepaalde pagina heeft geïndexeerd. Dit kan als gevolg hebben, dat u meerdere URL’s met exact dezelfde content heeft. Naast technische redenen kunnen uw artikelen en of blogs door andere partijen worden overgenomen. Let als u WordPress gebruikt ook op bij het toekennen van tags en categorieën. WordPress maakt nieuwe pagina’s aan en zet alle posts met dezelfde tag of categorie op 1 pagina. Pas de instellingen zo aan, dat dit soort pagina’s niet worden meegenomen bij de indexering.

26.1 Duplicated content check

Gebruik deze duplicated content check om te kijken of u te maken heeft met duplicated content. 

26.2 Duplicated Content oplossen

Hoe u uw probleem met duplicated content moet oplossen, is afhankelijk van de oorzaak van het probleem. Over het algemeen zijn er drie manieren om dit aan te pakken:

  • Vermijd zoveel mogelijk duplicated content. Als uw systeem sessie-ID’s in de URL aanmaakt, probeer deze dan bijvoorbeeld uit te schakelen.
  • Kunt u niet voorkomen, dat u ze maakt? 301 leidt die URL’s om naar de oorspronkelijke versie.
  • Wilt u echt een dubbel artikel bewaren? Zorg ervoor, dat u een canonieke link naar de originele versie toevoegt in de <head>sectie van het dubbele artikel. Het laat zoekmachines zien, wat de originele versie van het artikel is, zodat ze de ‘link juice’ kunnen doorgeven aan de originele versie. 

Geen copy paste gebruiken

Geen copy paste gebruiken om opgemaakte tekst en afbeeldingen van een andere website in te voegen

Bij het kopieren van opgemaakte tekst, bestaat de kans, dat de opmaak mee wordt geleverd. Denk hierbij aan zaken zoals bijvoorbeeld:

  • Links
  • Kleur gebruik
  • Grootte
  • HTML Code

Wanneer u dit soort zaken in uw eigen WordPress website plakt, bestaat de mogelijkheid op onverwachte gevolgen. Ook als u niet bijzonders waarneemt, kan er HTML code mee komen.

27. Captcha plug-in gebruiken  

Zorg er tijdens het maken van uw blog voor, dat u een aantal creatieve en pakkende plug-ins toevoegt. Daarmee bedoelen we plug-ins, die direct helpen bij het verbeteren van de prestaties van de website. Ze hebben namelijk de capaciteit om de snelheid van de website te verhogen. Ook helpen ze bij het minimaliseren van de belasting van de webserver. Wanneer u WordPress gebruikt, vindt u W3 Total Cache vaak een perfecte keuze. Een betaalbare andere optie is bijvoorbeeld WP Rocket.

28. WordPress SEO plug-ins

Daarnaast zijn er nog enkele andere SEO optimalisatie plug-ins, die WordPress levert. Deze kunnen op verschillende manieren worden gebruikt. Sommige van dergelijke plug-ins omvatten browser-caching, database-caching, object-caching, enzovoort. Het algemene voordeel van caching plug-ins is, dat ze zeker helpen bij het minimaliseren van de laadtijd van de pagina. Dit helpt uiteindelijk bij het verbeteren van de kijkervaring van de kijker. Afhankelijk van de browser ervaring neemt het aantal kansen om uw website te bezoeken toe. Dat zorgt er geleidelijk voor, dat het organische verkeer verbetert.

Zoekwoordenonderzoek, WordPress SEO

29. SEO zoekwoorden uit uw zoekwoordenonderzoek slim gebruiken

Als u zoekwoorden op de juiste manier gebruikt, is de kans groter, dat u veel verkeer ontvangt. Hiervoor moet u verstandig zijn en alleen Google zoekwoorden op de vereiste posities plaatsen. ‘Rank brain’ wordt vaak door Google gebruikt om de spam-sleutelwoorden in de gaten te houden. Het misbruik maken van SEO zoekwoorden raad ik u sterk af. Dit kan ook een negatief effect hebben op uw website. Ik raad u wel aan om gebruik te maken van Longtail keywords. Het zoekvolume is in de meeste gevallen een stuk lager. Daar staat tegenover, dat het aantal conversies vaak wel hoger ligt. Met andere woorden er zijn meer mensen, die uw product of dienst van u afnemen.

Er zijn twee hoofdtypen backlinks als het gaat om WordPress SEO. Dat zijn dofollow links en nofollow links. De voornaamste verschillen:

Elke link is standaard op WordPress een dofollow link. Google crawlt websites en wanneer ze dofollow links vinden, dan linken ze de twee websites aan elkaar.

Op deze manier bouwt uw site autoriteit op, wat uw SEO rankings bij Google weer verbetert.

U heeft vast mensen horen zeggen, dat u meer backlinks moet hebben. Ze bedoelen dan meestal dofollow links vanaf websites met een hogere autoriteit dan die van u. Over het algemeen heeft u meer aan dofollow links. In deze blog leest u trouwens meer over hoe u van slechte backlinks afkomt.

Links die een rel-attribuut ‘nofollow’ bevatten, noemt men nofollow links.

<a href="https://connectyourworld.nl/" rel="nofollow">my link</a>

Nofollow links zeggen Google, dat ze deze links niet te hoeven volgen. Ze kunnen gewoon genegeerd worden. Dat betekent niet, dat nofollow links onbelangrijk zijn. Nofollow links kunnen nog steeds verkeer opleveren, zelfs als Google ze niet volgt. De link op uw Twitterprofiel is bijvoorbeeld nofollow. Maar deze link kan nog steeds een hoop website verkeer opleveren.

31. Schema Markup

U heeft vast wel eens de vreemde term “schema mark-up” of “gestructureerde mark-up” horen vallen op het internet. Schema mark-up is eigenlijk extra code. Het helpt zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google om meer en betere content en data aan hun bezoekers te bieden. Wel eens zo’n ster gezien naast een review in de SERP’s? Die sterren komen er door schema mark-up. Schema mark-up betekent, dat u bijzondere plekken op de SERP’s kunt krijgen met als resultaat een forse toename van uw click through rate (CTR).

32. Google reviews

Welk voordeel behaalt u nu precies met die sterren in de SERP’s? Het CXL Institute deed onderzoek hiernaar. Bedrijven, die sterren gebruikten voor hun Google reviews kregen een aanzienlijke hogere Click Through Rate voor organische SERP’s. Een stijging van 35% of hoger komt vaak voor. De conclusie was dan ook, dat hiermee uw resultaten verbeteren.

33. Schema in WordPress thema’s

Veel WordPress thema’s hebben schema mark-up al ingebouwd. Er zijn echter ook thema’s, die dat niet hebben. Een website of blogartikel testen kunt u testen met de Google Structured Data Testing tool.

34. SEO for WordPress in verschillende talen

Door verschillende talen aan uw website toe te voegen kunt u flinke winst halen qua WordPress SEO en verkeer. Als u dit inderdaad wilt implementeren op uw WordPress website, zal Google u niet straffen voor het hebben van duplicated content. Zolang u de juiste hreflang en canonische tags hebt geïnstalleerd is er niets aan de hand.

35. Categorieën en tags beheren in WordPress

WordPress heeft twee standaardmanieren om uw content te structureren, namelijk: categorieën en tags. Categorieën voegen hiërarchie toe aan uw content en groepsonderwerpen in grote lijnen. Tags zijn niet hiërarchisch en kunnen worden gebruikt om uw artikel gedetailleerder te beschrijven. Kies bij het opzetten van uw sitestructuur een aantal hoofdcategorieën. Ze toevoegen aan uw menu kan een goed idee zijn, vooral als u alleen een blog heeft. Als u een blog en verschillende producten heeft, is een andere configuratie wellicht logischer. (Zie rechterkant afbeelding hieronder)

Wordpress SEO Checklist, WordPress SEO, SEO for WordPress

WordPress SEO

Zorg ervoor, dat uw categorieën ongeveer even groot zijn. Als uw categorieën te groot worden, maakt u subcategorieën. Uw categoriepagina’s kunnen geweldige landingspagina’s zijn, vooral voor ecommerce websites. Tags zijn handig voor gebruikers, die onderwerpen verkennen. Helaas worden ze vaak verkeerd toegepast. Het is belangrijk om niet te veel tags te gebruiken en ze meer dan een of twee keer te gebruiken. Vergeet niet, dat u uw content wilt groeperen en niet alleen een beschrijving wilt geven. Als u uw SEO content anders wilt structureren, kunt u met SEO in Wordpress ook aangepaste taxonomieën maken. Overweeg altijd zorgvuldig of uw aangepaste taxonomie content groepeert op een manier, die logisch is en uw bezoekers helpt.

36. WordPress website paginering

Als u veel berichten op uw WordPress site heeft, wilt u misschien nadenken over hoe uw paginering eruit ziet en werkt. Anders zou u kunnen ontdekken, dat uw beste content diep in uw site ‘begraven’ is. Dat betekent weer, dat gebruikers en zoekmachines er moeite mee kunnen hebben om het te vinden.

Er zijn met name twee dingen waar u aan moet denken:

  • U moet controleren of uw thema rel = “next” en rel = “prev” ondersteunt voor gepagineerde archieven. Als dat een beetje ingewikkeld klinkt, maak u geen zorgen – de Yoast SEO WordPress-plug-in zorgt automatisch voor u.
  • Overweeg om aan te passen hoe uw paginering eruit ziet en werkt zodat het een beetje nuttiger is voor gebruikers en zoekmachines. We raden echt aan om de plug-in WP-PageNavi te bekijken!

37. SEO tips geavanceerd

Helemaal onderaan in Yoast vindt u het tab blad ‘geadvanceerd’.

Met de eerste optie kunt u heel gemakkelijk aangeven welke post of pagina u wel of niet wilt laten indexeren door de zoekmachines. Een andere optie om het indexeren te regelen, is het gebruik van de Meta Robots TXT.

38. Canonieke URLS wijzigen

Als laatste kunt u canonieke URLS wijzigen.

Wat zijn canonieke URLS precies?

Misschien heeft u berichten op uw website of gehele pagina’s waarop content staat, die vergelijkbaar is. U kunt producten of content hebbenop meerdere URLS hebben. Om verwarring bij zoekmachines zoals Google te voorkomen, kunt u een canonieke plaatsen. Dit vertelt Google op welke URL de orginele content te vinden is.

SEO optimalisatie en Content Marketing Blogs

WordPress SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren WordPress SEO specialist en Content Marketeer.

SEO expert inhuren

Bij Connect your World kunt u ook een content marketeer en SEO consultant inhuren in de volgende regio’s:

WordPress SEO Checklist

Heeft u een vraag over deze WordPress SEO Checklist? Of bent u op zoek naar andere SEO checklists? Of wilt u ons als Content marketeer of WordPress SEO specialist inhuren? Bel of mail ons dan.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

0/5 (0 Reviews)
connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.