• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

12 typen Google zoekwoorden voor marketeers

12 typen Google zoekwoorden voor marketeers

Google zoekwoorden, Zoekwoorden, Zoekwoordenonderzoek, Longtail keywords

Google zoekwoorden

Google Zoekwoorden vormen de kern van SEO (zoekmachineoptimalisatie). Voor een succesvolle on page SEO strategie moet je de verschillende soorten zoekwoorden kennen en begrijpen. Je hebt primaire zoekwoorden en LSI-zoekwoorden nodig voor content optimalisatie, longtail keywords om jouw zoekresultaten te verbeteren. Daarnaast heb je weer een geheel andere reeks zoektermen voor betaalde zoekadvertenties. In dit bericht hebben we een lijst samengesteld met 12 soorten Google zoekwoorden, die elke SEO professional zou moeten kennen.

Typen trefwoorden – op lengte

Als het gaat om het selecteren van trefwoorden om via uw content te targeten, is de lengte van belang. De twee gebruikelijke categorieën zoekwoorden op basis van lengte zijn generieke zoekwoorden en ‘longtail keywords’. U kunt een middelste optie ook beschouwen als ‘midtail keywords’, maar dat zijn alleen de zoektermen, die aan de kortere kant van het bereik zijn voor longtail keywords.

Google zoekwoorden, Zoekwoorden, Zoekwoordenonderzoek, Longtail keywords

1. Korte of algemene trefwoorden

Dit zijn de algemene termen als bijvoorbeeld “digitale marketing”, die meestal een hoog zoekvolume hebben. Het concurrentie niveau is echter hoog. Generieke zoekwoorden zijn altijd kort van lengte en hebben meestal 1-3 woorden.

Google zoekwoorden, Zoekwoorden, Zoekwoordenonderzoek, Longtail keywords

2. Longtail keywords

Dit zijn langere, specifiekere woordgroepen en zoektermen, die een relatief lager zoekvolume hebben. Het concurrentie niveau is tevens ook een stuk lager. Voorbeelden van ‘longtail keywords’ zijn:

  • Online marketingstrategieën voor gevorderen
  • Online marketing tactieken voor het MKB
  • Digitale marketing voor webshops

Hoe langer en specifieker een trefwoord is, hoe groter uw kansen om ervoor te ranken. Bovendien helpen ‘longtail zoekwoorden’ u ook om een ​​relevanter en gerichter publiek naar uw website te trekken. Het gaat dus niet alleen om zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Daarom moet je ‘longtail keywords’ gebruiken, specifiek voor jouw bedrijf en niche, om jouw pagina’s hoger te laten scoren op de voor jou relevante zoekwoorden. Wanneer je jouw zoekwoordonderzoek doet, richt je dan op de zoektermen, die een behoorlijk zoekvolume hebben en het meest relevant zijn voor jouw bedrijf.

Typen trefwoorden – op SEO search intent

Als je SEO vriendelijke content wilt maken , moet je rekening houden met de verschillende soorten zoektermen op basis van de zoekintentie (SEO search intent) van een gebruiker. U kunt verschillende soorten leads of doelgroepen targeten, simpelweg door het juiste Google type zoekwoorden te kiezen. Er zijn vier hoofdtypen zoekwoorden, afhankelijk van de intentie van de gebruiker: informatief, navigatie, commercieel en transactie.

3. Informatieve Google zoekwoorden 

Dit zijn de zoekwoorden, die bedoeld zijn om informatie te vinden over een product, onderwerp, bedrijf, enz. Als je vragen van gebruikers over branche gerelateerde onderwerpen wilt beantwoorden en jezelf wilt profileren als ’thought leader’, moet je jezelf richten op informatieve zoektermen.

Enkele voorbeelden van trefwoorden van het informatieve type zijn:

  • Wat zijn hardloopschoenen?
  • Wat is off-page SEO?
  • Hoe werkt een content marketing strategie?
  • Wat is online marketing?
  • Enzovoort!

4. Navigatie zoekwoorden

Dit zijn de soorten trefwoorden, die mensen gebruiken om de locatie van iets te vinden. Dergelijke zoekwoorden zijn uiterst belangrijk voor lokale SEO. Gebruik ze daarom ook voor jouw lokale directoryvermeldingen.

Voorbeelden van navigatiezoekwoorden zijn:

  • Iphone winkels in Amsterdam
  • SEO specialist in Den Haag
  • SEO bureau in Rotterdam

5. Reclame zoektermen

Dit soort zoekwoorden hebben meestal een lichte aankoopintentie. Maar meestal zijn ze meer gericht op onderzoek voordat je een aankoop doet. Het doel van de gebruiker is om het beste product, de beste service of het beste merk te vinden om aan zijn eisen te voldoen. Jouw doel bij het gebruik van dit soort zoekwoorden moet zijn om bronnen te bieden, die gebruikers kunnen helpen jou te verkiezen boven concurrenten.

Voorbeelden van zoekwoorden met commerciële intentie zijn:

  • Wat is het beste merk voor hardloopschoenen?
  • Beste SEO bureau in Den Haag
  • Top SEO tekstschrijver

6. Transactionele Google zoekwoorden

Dit zijn het favoriete type Google zoekwoorden voor e-commerce bedrijven, omdat deze zich richten op mensen met een hoge aankoopintentie. Deze omvatten zoekopdrachten, die aantonen, dat een gebruiker een product of dienst wil kopen. Je moet dit soort zoekwoorden targeten via jouw product- en servicepagina’s.

Voorbeelden van transactionele zoekwoorden zijn:

  • Puma hardloopschoenen kopen
  • SEO diensten in Den Haag bestellen
  • Content marketeer inhuren

De woorden als ‘kopen’, ‘krijgen’ en ‘inhuren’ geven de koopintentie voor dergelijke zoektermen aan.

Typen Google zoekwoorden – voor on-page SEO

In dit gedeelte ligt de nadruk op de soorten zoekwoorden, die je moet gebruiken voor het maken van SEO vriendelijke, plagiaatvrije content die hoog scoort op SERP voor SEO – zoekwoorden. Je zou veel hebben gehoord over zoekwoordoptimalisatie voor SEO. Maar heb je gehoord van de twee belangrijkste soorten Google zoekwoorden, die je daarvoor nodig hebt? Dat is precies, wat we in deze sectie zullen bespreken.

7. Primaire zoekwoorden

Telkens wanneer je een nieuwe webpagina of een stuk content maakt, moet deze zich richten op één centraal of primair zoekwoord. Dit is het zoekwoord, waarop je wilt, dat die content rankt. Je wilt je bijvoorbeeld op het zoekwoord “digital agency Den Haag” richten. Je kunt content over dat onderwerp maken en uw primaire trefwoord toevoegen aan uw titel, koppen, titeltags, metabeschrijving, eerste alinea en door de gehele content.

8. LSI zoekwoorden

Je kan jezelf afvragen of het te veel moeite kost om één volledig stuk content te maken om slechts één zoekwoord te targeten. Hoe zit het met andere gerelateerde SEO zoekwoorden? Welnu, dat is waar LSI-sleutelwoorden in beeld komen. LSI – zoekwoorden zijn variaties of synoniemen van uw primaire zoekwoord, die ook kunnen worden gebruikt om jouw content te optimaliseren. Voor bijvoorbeeld ‘digital agency Den Haag als primaire trefwoord is “online marketing bureau Den Haag” een optie.

Het gebruik van LSI zoekwoorden helpt op twee manieren:

Het helpt je te rangschikken voor verschillende varianten van jouw primaire zoekwoorden

Het biedt context aan zoekmachines om jouw content beter te begrijpen

Typen zoekwoorden – voor betaald zoeken

Als laatste, op deze lijst met verschillende soorten zoekwoorden, zijn de zoekwoorden, die nuttig zijn voor betaalde zoekadvertenties. Dit zijn de Google Ads zoekwoorden, waarmee adverteerders hun advertenties kunnen targeten en aan de juiste doelgroep kunnen tonen. Er zijn vier zoektypen voor zoekwoorden in deze categorie. Laten we elk in meer detail begrijpen.

9. Brede Google zoekwoorden

Wanneer je brede zoekwoorden target met jouw advertentiecampagne, wil je in principe jouw Google advertenties weergeven voor elke variant van jouw doel zoekwoord. Jouw advertenties worden dus weergegeven voor brede zoektermen, die hetzelfde betekenen als jouw doel zoekwoord. Stel bijvoorbeeld dat jouw doel zoekwoord ’tennisschoenen’ is. Voor een brede match worden jouw advertenties ook weergegeven voor zoekwoorden als ‘schoenen kopen om te tennissen’, ’tennisschoenen kopen’, ‘zwarte Nike hardloopsneakers’, enzovoort. 

10. Zoekwoorden voor woordgroep

Voor een woordgroep overeenkomst moet de zoekopdracht de exacte woordgroep als jouw zoekwoord hebben: ’tennisschoenen’ in het geval van het bovenstaande voorbeeld. Voor dit zoekwoord is de zoekwoordgroep van toepassing op zoekwoorden als ’tennis schoenen kopen’, maar niet op ‘schoenen kopen’. Volgens Google is woordgroep overeenkomst ook van toepassing als de zoekwoorden in Google in een andere volgorde verschijnen. Een woordgroep overeenkomst is dus ook van toepassing als de zoekopdracht ‘schoenen voor tennissen’ is. 

11. Exacte zoekwoorden

Zoals de naam al doet vermoeden, vereist een exacte overeenkomst, dat de zoekopdracht de exacte woorden als jouw trefwoord in exact dezelfde volgorde heeft. Als we hetzelfde voorbeeld nemen, zou er alleen een exacte overeenkomst plaatsvinden als de zoekopdracht de woorden ’tennis schoenen’ in deze exacte volgorde gebruikt.

12. Uitsluitingszoekwoorden

Bij het plaatsen van zoekadvertenties zijn dit de zoekwoorden, waarvoor je jouw Google advertenties niet wilt weergeven. Dit gaat meer over welke zoektermen je moet uitsluiten, dan over welke je advertenties wilt weergeven. Welke zoekwoorden je ook toevoegt als uitsluitingszoekwoord, jouw advertenties worden niet weergegeven voor zoekopdrachten, die die term bevatten. 

Google zoekwoorden, Zoekwoorden, Zoekwoordenonderzoek, Longtail keywords

1. Wat zijn de verschillende soorten zoekwoorden?

De 12 verschillende soorten zoekwoorden zijn:

  • Algemene zoekwoorden
  • Longtail keywords
  • Informatieve trefwoorden
  • Navigatie zoekwoorden
  • Commerciële zoektermen
  • Transactionele zoekwoorden
  • Primaire zoekwoorden
  • LSI-trefwoorden
  • Brede zoekwoorden
  • Zoekwoorden voor woordgroep
  • Exacte zoekwoorden
  • Uitsluitingszoekwoorden

2. Wat zijn zoekwoorden en hun typen?

Trefwoorden zijn woorden of woordgroepen die u vaak in uw inhoud moet gebruiken om te rangschikken voor de relevante zoekopdrachten op SERP (resultatenpagina’s van zoekmachines). Er zijn veel verschillende soorten zoekwoorden die kunnen worden gecategoriseerd op:

  • Lengte
  • Zoekintentie
  • Gebruik in SEO
  • Gebruik in betaald zoeken

Dit bericht bespreekt 12 verschillende soorten zoekwoorden die onder verschillende categorieën vallen.

3. Wat zijn de 2 soorten zoekwoorden voor SEO?

De twee meest voorkomende typen zoekwoorden voor SEO zijn primaire en LSI-zoekwoorden. Primaire zoekwoorden zijn de belangrijkste zoekwoorden die u wilt targeten via een stuk inhoud. LSI-zoekwoorden zijn de zijwoorden, varianten en synoniemen van het primaire zoekwoord dat u gebruikt om meer context aan uw inhoud te geven.

4. Wat zijn categoriezoekwoorden?

Longtail-zoekwoorden die categoriespecifieke woordgroepen gebruiken, worden vaak categoriezoekwoorden genoemd. Deze zoekwoorden hebben beschrijvende, maar algemene woordgroepen die mensen gebruiken om de producten te vinden die ze willen kopen. Als u bijvoorbeeld schoenen wilt kopen en niet zeker bent van het merk, kunt u misschien zoeken naar iets als “witte hardloopschoenen kopen”. Het gedeelte ‘hardloopschoenen’ van het zoekwoord is een productcategorie en dat maakt het een categoriezoekwoord.

5. Hoe optimaliseer ik voor zoekwoorden?

U moet uw primaire zoekwoorden toevoegen aan:

Voor artikelen en andere inhoud op uw blog kunt u een trefwoorddichtheid van 1% tot 1,5% aanhouden. Voor bestemmingspagina’s kunt u deze dichtheid verhogen tot meer dan 2%.

Andere blogs over zoekwoorden en zoekwoordenonderzoek

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een ervaren freelance SEO specialist en content marketeer uit Den Haag. Tevens is Herman eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Online marketing bureau Connect your World voert verschillende soort projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Connect your World heeft bijvoorbeeld succesvol diverse projecten afgerond in Leiden, Zoetermeer, Delft en Rijswijk. Heeft u misschien nog verdere vragen over trefwoorden en allerlei verschillende Google zoekwoorden? Of wilt u ons SEO bureau als SEO expert inhuren? Neem dan contact met ons op.

SEO checklist en SEO tools

Wil je nog meer tips om de zoekmachineoptimalisatie van jouw website zelfstandig verder te verbeteren? Neem deze SEO checklist dan door. Ook onze lijst met veelal gratis SEO tools kan van nut zijn om een start te maken met het bovenaan in Google krijgen van jouw website.

connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.