Google Zoekwoorden vormen de kern van SEO (zoekmachineoptimalisatie). Voor een succesvolle on page SEO strategie moet je de verschillende soorten Google zoekwoorden kennen en begrijpen. Je hebt primaire zoekwoorden en LSI-zoekwoorden nodig voor content optimalisatie, longtail keywords om jouw zoekresultaten te verbeteren. Daarnaast heb je weer een geheel andere reeks zoektermen voor betaalde zoekadvertenties. In deze blog hebben we daarom een lijst samengesteld met 12 soorten Google zoekwoorden, die elke SEO professional zou moeten kennen.
Geschatte leestijd: 11 minuten
Als het gaat om het selecteren van trefwoorden om via uw content te targeten, is de lengte van belang. De twee gebruikelijke categorieën zoekwoorden op basis van lengte zijn generieke zoekwoorden en ‘longtail keywords‘. U kunt een middelste optie ook beschouwen als ‘midtail keywords’, maar dat zijn alleen de zoektermen, die aan de kortere kant van het bereik zijn voor ‘longtail keywords’.
Dit zijn bijvoorbeeld de algemene termen als bijvoorbeeld “digitale marketing”, die meestal een hoog zoekvolume hebben. Het concurrentie niveau is echter hoog. Generieke SEO zoekwoorden zijn altijd kort van lengte. Ze hebben meestal 1-3 woorden.
Dit zijn langere, specifiekere woordgroepen en zoektermen, die een relatief lager zoekvolume hebben. Het concurrentie niveau is tevens ook een stuk lager. Voorbeelden van ‘longtail keywords‘ zijn:
Hoe langer en specifieker een trefwoord is, hoe groter uw kansen om ervoor te ranken. Bovendien helpen ‘longtail zoekwoorden’ u ook om een relevanter en gerichter publiek naar uw website te trekken. Het gaat dus niet alleen om zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Daarom moet je ‘longtail keywords‘ gebruiken, specifiek voor jouw bedrijf en niche, om jouw pagina’s hoger te laten scoren op de voor jou relevante zoekwoorden. Wanneer je jouw zoekwoordonderzoek of zoekwoorden analyse doet, richt je dan op de zoektermen, die een behoorlijk zoekvolume hebben en het meest relevant zijn voor jouw bedrijf.
Als je SEO vriendelijke content wilt maken , moet je hoe dan ook rekening houden met de verschillende soorten zoektermen op basis van de zoekintentie (SEO search intent) van een gebruiker. U kunt bijvoorbeeld verschillende soorten leads of doelgroepen targeten, simpelweg door het juiste Google type zoekwoorden te kiezen.
Er zijn vier hoofdtypen SEO zoekwoorden, afhankelijk van de intentie van de gebruiker:
Dit zijn de SEO zoekwoorden, die bedoeld zijn om informatie te vinden over een product, onderwerp, bedrijf, enz. Als je vragen van gebruikers over branche gerelateerde onderwerpen wilt beantwoorden en jezelf wilt profileren als ‘thought leader’, moet je jezelf richten op informatieve zoektermen.
Enkele voorbeelden van trefwoorden van het informatieve type zijn:
Dit zijn de soorten trefwoorden, die mensen gebruiken om de locatie van iets te vinden. Dergelijke zoekwoorden zijn daarom uiterst belangrijk voor lokale SEO. Gebruik ze daarom ook voor jouw lokale directoryvermeldingen.
Voorbeelden van navigatiezoekwoorden zijn:
Dit soort zoekwoorden hebben meestal een lichte aankoopintentie. Maar meestal zijn ze meer gericht op onderzoek voordat je een aankoop doet. Het doel van de gebruiker is om het beste product, de beste service of het beste merk te vinden om aan zijn eisen te voldoen. Jouw doel bij het gebruik van dit soort zoekwoorden moet zijn om bronnen te bieden, die gebruikers kunnen helpen jou te verkiezen boven concurrenten.
Voorbeelden van SEO zoekwoorden met commerciële intentie zijn:
Dit zijn het favoriete type Google zoekwoorden voor e-commerce bedrijven. Deze SEO zoekwoorden richten zich op mensen met een hoge aankoopintentie. Deze omvatten zoekopdrachten, die aantonen, dat een gebruiker een product of dienst wil kopen. Je moet dit soort zoekwoorden targeten via jouw product- en servicepagina’s.
Voorbeelden van transactionele zoekwoorden zijn:
De woorden als ‘kopen’, ‘krijgen’ en ‘inhuren’ geven de koopintentie voor dergelijke zoektermen aan.
In dit gedeelte ligt de nadruk op de soorten SEO zoekwoorden, die je moet gebruiken voor het maken van SEO vriendelijke, plagiaatvrije content, die hoog scoort op SERP voor SEO – zoekwoorden. Je zou veel hebben gehoord over zoekwoordoptimalisatie voor SEO. Maar heb je gehoord van de twee belangrijkste soorten Google zoekwoorden, die je daarvoor nodig hebt? Dat is precies, wat we in deze sectie zullen bespreken.
Telkens wanneer je een nieuwe webpagina of een stuk content maakt, moet deze zich richten op één centraal of primair zoekwoord. Dit is het zoekwoord, waarop je wilt, dat die content rankt. Je wilt je bijvoorbeeld op het zoekwoord “digital agency Den Haag” richten. Je kunt content over dat onderwerp maken en uw primaire trefwoord toevoegen aan uw titel, koppen, titeltags, metabeschrijving, eerste alinea en door de gehele content.
Je kan jezelf afvragen of het te veel moeite kost om één volledig stuk content te maken om slechts één zoekwoord te targeten. Hoe zit het met andere gerelateerde SEO zoekwoorden? Welnu, dat is waar LSI-sleutelwoorden in beeld komen. LSI – zoekwoorden zijn variaties of synoniemen van uw primaire zoekwoord, die ook kunnen worden gebruikt om jouw content te optimaliseren. Voor bijvoorbeeld ‘digital agency Den Haag als primaire trefwoord is “online marketing bureau Den Haag” een optie.
Het gebruik van LSI zoekwoorden helpt op twee manieren:
Het helpt je te rangschikken voor verschillende varianten van jouw primaire zoekwoorden
Het biedt context aan zoekmachines om jouw content beter te begrijpen
Als laatste, op deze lijst met verschillende soorten zoekwoorden, noemen wij de zoekwoorden, die nuttig zijn voor betaalde zoekadvertenties. Dit zijn de Google Ads zoekwoorden, waarmee adverteerders hun advertenties kunnen targeten en aan de juiste doelgroep kunnen tonen. Er zijn vier zoektypen voor zoekwoorden in deze categorie. Laten we elk in meer detail begrijpen.
Wanneer je brede SEO zoekwoorden target met jouw advertentiecampagne, wil je in principe jouw Google advertenties weergeven voor elke variant van jouw doel zoekwoord. Jouw advertenties worden dus weergegeven voor brede zoektermen, die hetzelfde betekenen als jouw doel zoekwoord. Stel bijvoorbeeld dat jouw doel zoekwoord ‘tennisschoenen’ is. Voor een brede match worden jouw advertenties ook weergegeven voor zoekwoorden als ‘schoenen kopen om te tennissen’, ‘tennisschoenen kopen’, ‘zwarte Nike hardloopsneakers’, enzovoort.
Voor een woordgroep overeenkomst moet de zoekopdracht de exacte woordgroep als jouw zoekwoord hebben: ‘tennisschoenen’ in het geval van het bovenstaande voorbeeld. Voor dit zoekwoord is bijvoorbeeld de zoekwoordgroep van toepassing op zoekwoorden als ‘tennis schoenen kopen’, maar niet op ‘schoenen kopen’. Volgens Google is woordgroep overeenkomst ook van toepassing als de zoekwoorden in Google in een andere volgorde verschijnen. Een woordgroep overeenkomst is dus ook van toepassing als de zoekopdracht ‘schoenen voor tennissen’ is.
Zoals de naam al doet vermoeden, vereist een exacte overeenkomst, dat de zoekopdracht de exacte woorden als jouw trefwoord in exact dezelfde volgorde heeft. Als we hetzelfde voorbeeld nemen, zou er alleen een exacte overeenkomst plaatsvinden als de zoekopdracht de woorden ‘tennis schoenen’ in deze exacte volgorde gebruikt.
Bij het plaatsen van zoekadvertenties zijn dit de zoekwoorden, waarvoor je jouw Google advertenties niet wilt weergeven. Dit gaat meer over welke zoektermen je moet uitsluiten, dan over welke je advertenties wilt weergeven. Welke SEO zoekwoorden je ook toevoegt als uitsluitings zoekwoord, jouw advertenties worden niet weergegeven voor zoekopdrachten, die die term bevatten.
De 12 verschillende soorten zoekwoorden zijn:
Trefwoorden zijn woorden of woordgroepen die u vaak in uw inhoud moet gebruiken om te rangschikken voor de relevante zoekopdrachten op SERP (resultatenpagina’s van zoekmachines). Er zijn veel verschillende soorten zoekwoorden, die kunnen worden gecategoriseerd op:
Dit bericht bespreekt 12 verschillende soorten zoekwoorden, die onder verschillende categorieën vallen.
De twee meest voorkomende typen zoekwoorden voor SEO zijn primaire en LSI-zoekwoorden. Primaire zoekwoorden zijn de belangrijkste SEO zoekwoorden die u wilt targeten via een stuk content. LSI-zoekwoorden zijn de zijwoorden, varianten en synoniemen van het primaire zoekwoord dat u gebruikt om meer context aan uw content te geven.
Longtail-zoekwoorden die categorie specifieke woordgroepen gebruiken, worden vaak categorie zoekwoorden genoemd. Deze zoekwoorden hebben beschrijvende, maar algemene woordgroepen die mensen gebruiken om de producten te vinden die ze willen kopen. Als u bijvoorbeeld schoenen wilt kopen en niet zeker bent van het merk, kunt u misschien zoeken naar iets als “witte hardloopschoenen kopen”. Het gedeelte ‘hardloopschoenen’ van het zoekwoord is een productcategorie en dat maakt het een categorie zoekwoord.
U moet uw primaire zoekwoorden toevoegen aan:
Voor artikelen en andere inhoud op uw blog kunt u een trefwoorddichtheid van 1% tot 1,5% aanhouden. Voor landingspagina’s kunt u deze dichtheid verhogen tot meer dan 2%.
Herman Geertsema is een ervaren freelance SEO specialist en content marketeer uit Den Haag. Tevens is Herman eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag.
Online marketing bureau Connect your World voert verschillende soorten SEO en Content Marketing projecten uit. Kies daarom ook een SEO specialist in de volgende regio’s:
Heeft u misschien nog verdere vragen over trefwoorden en allerlei verschillende Google zoekwoorden? Of wilt u ons SEO bureau als SEO expert inhuren? Neem dan contact met ons op. Dan starten we met een gratis SEO scan en zoekwoordenonderzoek. We hebben ook een zeer interessante SEO aanbieding voor MKB bedrijven.
Wil je nog meer tips om de zoekmachineoptimalisatie van jouw website zelfstandig verder te verbeteren? Neem deze SEO checklist dan door. Ook onze lijst met veelal gratis SEO tools kan van nut zijn om een start te maken met het bovenaan in Google krijgen van jouw website. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk ook altijd een mogelijkheid.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2022)
WordPress in meerdere talen met WPML