• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Webteksten schrijf je met een plan van aanpak

Webteksten schrijf je met een plan van aanpak

Bij goede webteksten zijn SEO & communicatie in balans.

Inleiding

Bij het schrijven van webteksten voor jouw website dien je rekening te houden met vele factoren. Ten eerste de tekst moet goed leesbaar en vloeiend zijn. Ten tweede is een zoekmachine als Google een machine, die je moet helpen met het begrijpen van de webtekst die je schrijft. Dit betekent, dat je webteksten SEO vriendelijk moet schrijven. Let op ten alle tijden mag dit niet ten koste gaan van de leesbaarheid van jouw webteksten. Bij het gebruik van de Yoast Plugin in WordPress is het ultieme doel niet om zo veel mogelijk groene balletjes te krijgen.

SEO kennis, webteksten
Connect your World uit Den Haag heeft veel kennis over SEO & Content Marketing

Voor dat je gaat schrijven, is het van belang om een goede contentstrategie op te zetten. In de content strategie achterhaal je de doelen van jouw organisatie of bedrijf en bepaal je met je team welke kant je op wilt en hoe je met waardevolle content je doelen zou kunnen bepalen. Een content strategie opzetten is het niet het onderwerp van deze blog. In deze bijdrage geef ik je gratis tips hoe je goede leesbare en SEO vriendelijke webteksten kan schrijven.

Wil je toch weten hoe je een Content Strategie kan opzetten? Lees dan onderstaande blog.

Een goede contentstrategie opzetten, doe je met het 6 C model.

Wat is SEO Copywriting?

Copywriting in SEO is de kunst en wetenschap van het vinden van een balans tussen content die overtuigt en content die Google kan vinden / begrijpen. SEO-copywriting schrijft om te overtuigen, te converteren en te verkopen. Goede content krijgt klikken, deelt en opent. Slechte copywriting wordt geveegd onder het tapijt:

Hoe schrijf je leesbare & SEO  vriendelijke webteksten?

1. Leer simpel schrijven

Met een online artikel wil je meestal een grote doelgroep bereiken. Daarom is het belangrijk, dat je op zo’n manier schrijft, dat de meeste mensen begrijpen, wat je hebt geschreven. Dit betekent dat je moet schrijven op Leesniveau B1. Op deze manier begrijpt 80% van de lezers de webteksten op jouw website. Leesniveau B1 betekent, dat je niet al te lange zinnen moet gebruiken en dat je maximaal twee acties in een zin stopt. Alleen in specifieke gevallen kan je afwijken van leesniveau B1. Maar dan moet je wel 100% zeker weten, dat je gehele doelgroep hoog is opgeleid.

2. Schrijf op basis van een zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoordenonderzoek is voor twee dingen van belang. Ten eerste zal je als schrijver van webteksten de terminologie van je doelgroep moeten achterhalen. je wilt, dat je artikel gelezen wordt en daar zal je de potentiële lezers een beetje bij moeten helpen. Ten tweede wil je een artikel schrijven met een unieke invalshoek. Er is best veel content beschikbaar. Schrijf daarom iets nieuws en ga in op nieuwe ontwikkelingen. Of schrijf een opinie artikel waar anderen op kunnen reageren. Een zoekwoorden onderzoek of onderzoek in Google trends kan je op weg helpen met het schrijven van een goede unieke webtekst.

3. Pak de aandacht en houdt hem vast

Het is bijzonder lastig om de aandacht van iemand die online is, vast te houden. Websitebezoekers hebben vaak weinig geduld en zijn zo weer vertrokken van je website. Zorg daarom dat je webteksten goed scanbaar zijn. Op die manier kan een lezer snel zien waar een artikel over gaat en heb je zijn of haar aandacht te pakken. Maak gebruik van een pakkende en uitdagende titel. Soms moet je de boel een beetje prikkelen om de aandacht te trekken. Daar is niets mis mee, mits je de lezer niet compleet voor de gek houdt.

4. Zet je belangrijkste inhoud bovenaan

Webteksten starten vaak nog met een inleiding met vervolgens een uitleg. En dan tot slot in de conclusie staan de belangrijkste bevindingen. Draai dit om. Een websitebezoeker neemt daar de tijd niet voor. Door deze opzet verlies je lezers.

5. Webteksten schrijf je in de actieve  vorm

In de actieve vorm schrijven en lezen is zoveel fijner, dan in de passieve vorm. Deze blog wordt geschreven door Herman Geertsema leest veel minder prettig als Herman Geertsema schrijft deze blog. Een goede balans tussen actieve en passieve zinnen komt de leesbaarheid van je webteksten ten goede.

6. Maak je webteksten SEO vriendelijk

Google wordt steeds slimmer in het herkennen van de inhoud van webteksten. Je kan Google een handje helpen door de ranking factoren van Google optimaal te gebruiken. Maak een metabeschrijving, slug en paginatitel met de relevante zoekwoorden voor jouw webtekst. Houd hierbij rekening met het maximum aantal karakters.

7. Gebruik een pakkende afbeelding

Een afbeelding zegt vaak meer dan 1000 woorden. Tegenwoordig zijn veel mensen het niet meer gewend om veel te lezen. Artikelen met afbeeldingen ervaart men als prettiger leesbaar. Ook kan een goede afbeelding de tekst spectaculair ondersteunen. Beeld wordt de komende jaren steeds belangrijker. Op dit moment kijken miljoenen mensen naar You Tube Video’s en ook Pinterest wordt steeds meer gebruikt. Diverse retailers gebruiken Pinterest al als een soort van online etalage. En mensen boeien is de eerste aanzet tot het binden van klanten en ze te verleiden tot een conversie.

8. Linkbuilding is cruciaal voor je webtekst

Als een webtekst geen inkomende en uitkomende links heeft, is er sprake van een verweesd artikel. Google stelt het op prijs, als je door linkt naar relevante andere content. Ze willen namelijk het perfecte antwoord geven op een ingetikte zoekvraag. Je vergroot daarbij de autoriteit van een andere website, maar ook die van je eigen website.

9. Content is King, distribution Queen

Social media blijft bij uitstek het medium om je webteksten gemakkelijk en goedkoop te verspreiden. Probeer je tekst zo te schrijven, dat je het op meerdere platformen kan plaatsen. Het op meerdere manieren gebruiken van je content, scheelt je tijd, kosten en energie.

Conclusie

Het schrijven van goede webteksten vergt oefening en ervaring. Probeer daarom dingen uit. Alleen op deze wijze kan je jezelf beter maken in het schrijven. Tot slot alles is meetbaar in de online wereld. Raadpleeg daarom geregeld Google Analytics om te zien met welke webteksten je goede resultaten boekt.

SEO Blogs over SEO of Content Marketing

Content Marketing specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert uit Den Haag. Hij is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. SEO & Content Marketing bureau Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wilt u mij als Content Marketing specialist inhuren? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij. Kijk ook eens naar deze Content Marketing checklist.

connectyourworld

Laat je bericht achter