Last Updated on 3 december 2024 by connectyourworld
Een goed SEO Zoekwoordenonderzoek doen is de 1e stap van betekenis om uit te voeren als u aan de slag gaat met het schrijven van SEO geoptimaliseerde relevante content geschikt voor uw site. Door een goed zoekwoordenonderzoek uit te voeren komt u ongetwijfeld op ideeën voor het schrijven van unieke en nuttige content. Daarmee kunt u zichzelf onderscheiden van de concurrentie. U moet zichzelf juist onderscheiden van de concurrentie, omdat er tegenwoordig ontzettend veel content op allerlei vakgebieden beschikbaar is.
Zoekwoordenonderzoek is onder meer van grootbelang voor SEO copywriting. Goede SEO content schrijven is daarnaast een belangrijk onderdeel van elke SEO strategie om bovenaan in Google te komen. De volgende vragen worden in deze blogpost beantwoord: Hoe doet u een goed zoekwoordenonderzoek? Wat zijn longtail keywords? En wat is zoekintentie?
Estimated reading time: 21 minuten
Voordat u begint met het schrijven van SEO content, moet u goed overwegen, op welke zoektermen uw site of specifieke pagina online gevonden wilt worden. Dit betekent namelijk, dat u in de hoofden van mensen moet kruipen en hun denkbeelden moet doorgronden. U wilt namelijk uw doelgroep vinden en ervoor zorgen, dat ze uw content gaan lezen. Op deze wijze vindt u uit, welke trefwoorden ze gebruiken bij het intikken van een zoekopdracht in Google. Vervolgens kunt u deze SEO zoekwoorden in exacte woorden in uw content gebruiken. Op die manier wordt uw content vindbaar voor de juiste mensen. Connect your World neemt u mee door de vele stappen van goed zoekwoordenonderzoek doen.
Een zoekwoordenonderzoek is het proces van het identificeren en analyseren van de zoektermen die mensen gebruiken om informatie online te vinden. Het is een belangrijke eerste stap bij het begrijpen van de interesses en behoeften van uw doelgroep. Door zoekwoordenonderzoek kunt u immers relevante zoekwoorden vinden, die uw websiteverkeer kunnen verhogen. Het omvat het analyseren van zoekvolume, concurrentie en de search intent achter zoekopdrachten. Het resultaat is een uitgebreid lijstje met zoekwoorden, die u kunt gebruiken om uw content te optimaliseren en uw online zichtbaarheid te vergroten. Samengevat voor een uitgebreid zoekwoordenonderzoek bent u bij Connect your World aan het goede adres.
Goed zoekwoordonderzoek is cruciaal, omdat het onthult welke zoektermen uw potentiële doelgroep gebruikt. Bedrijven en organisaties beschrijven hun diensten of producten vaak met een specifieke set woorden, terwijl hun doelgroep een heel andere set zoekwoorden hanteert. Hierdoor vinden potentiële klanten deze websites niet, door een discrepantie in woordgebruik. Ook bij zoekwoordenonderzoek geldt: een goed begin is het halve werk.
Een zoekwoord is een enkel zoekwoord waarmee men zoekopdrachten doet. Zoekterm is een combinatie van meerdere zoekwoorden, waarmee men zoekt.
Een zoekwoordenonderzoek duurt 2 uur. In deze 2 uur onderzoeken we naast de reguliere zoekwoorden ook de longtail zoekwoorden en de transactionele zoekwoorden. We nemen zoekvolume en moeilijkheidsgraad daarin mee.
Een zoekwoordenonderzoek start u door eerst uw doelgroep en hun zoekintenties te begrijpen. Gebruik vervolgens tools zoals Google Keyword Planner, Ahrefs of SEMrush om relevante zoekwoorden te vinden. Analyseer zoekvolumes, concurrentie en zoektrends om de meest effectieve zoekwoorden te selecteren. Tot slot, rangschik deze zoekwoorden op relevantie en potentieel om uw contentstrategieën te optimaliseren.
Er zijn diverse SEO zoekwoordenonderzoek tools beschikbaar, elk met unieke functies en voordelen. Enkele populaire opties zijn: 1. Google Keyword Planner: Een gratis tool van Google Ads, waarmee u zoekwoorden kunt ontdekken en hun zoekvolume en concurrentie kunt analyseren. 2. Semrush: Een uitgebreide SEO-tool, die zoekwoordenonderzoek, concurrentieanalyse, backlink-audits en meer biedt. Beschikbaar in zowel gratis als betaalde abonnementen. 3. Ahrefs: Een krachtige SEO-tool voor zoekwoordenonderzoek, backlink-analyse, contentonderzoek en meer. Het staat bekend om zijn uitgebreide backlink-database. 4. Moz Keyword Explorer: Deze tool biedt uitgebreide functies zoals zoekwoordvolumes, moeilijkheidsscores, SERP-analyse en meer. Bij Connect your World gebruiken wij met volle teveredenheid SE Rankings.
Door de ontwikkelingen op het gebied van AI worden de eisen aan kwalitatief goede content steeds hoger. Google kijk daarom naar de zoekintentie (search intent) van een zoekopdracht. Zij willen bij elke zoekopdracht de beste resultaten op de resultatenpagina kunnen aanbieden. Door naar ‘search intent‘ te kijken, komt u te weten, welke vragen uw klanten hebben. Als u de antwoorden deelt met uw potentiële doelgroep en daarbij de zoekintentie van de zoekvraag betrekt, komen vraag en aanbod dichter bij elkaar, wat leidt tot meer tevreden klanten. Door een kwalitatief goed stuk SEO content te schrijven heeft u de beste kans om een lead binnen te halen.
Het SEO zoekwoordenonderzoek bestaat uit de volgende stappen:
Stap voor stap leiden we u door het hele onderzoeksproces voor zoekwoordenonderzoek heen. In deze blog post geven wij u praktische tips om eenvoudig uw eigen zoekwoordonderzoek te starten.
Denk bij zoekwoordonderzoek aan uw missie voordat u van start gaat. Denk bijvoorbeeld aan:
Veel mensen kunnen deze vragen in eerste instantie niet beantwoorden. U moet gaan uitzoeken, waarop u zichzelf onderscheidt van de rest. Welke doelgroep wilt u bijvoorbeeld bereiken? Als u in detail een antwoord heeft op deze vragen, heeft u een eerste en belangrijke fase in uw SEO zoekwoordenonderzoek afgerond.
Het tweede onderdeel van het SEO zoekwoordonderzoek is het vervaardigen van een overzicht met zoekwoorden. Probeer met uw missie in gedachten in de hoofden van uw mogelijke doelgroep en kopers te komen. Waar zullen de mensen in uw doelgroep naar op zoek zijn? Welke zoekwoorden kunnen ze bijv. inzetten, terwijl ze op zoek zijn naar uw geweldige product of dienstverlening? Stel uzelf deze vragen en schrijf zoveel mogelijk antwoorden op. Als uw missie namelijk duidelijk is, heeft u een vrij duidelijk beeld van uw niche (Sweetspot) en unieke verkoopargumenten. Dit zijn de Google zoekwoorden, waarvan u wilt, dat uw site of specifieke webpagina daarop gevonden wordt.
Zorg ervoor, dat de SEO zoekwoorden passen op uw site. Houd er rekening mee, dat er termen moeten worden gevonden, die overeenkomen met uw site. Als er op deze website een pagina staat over hardloopschoenen, dan komt Google als gevolg daarvan met een hoge bounce rate percentage. Het vertelt namelijk, dat mensen niet vinden, waarnaar ze op zoek zijn op basis van hun zoekterm. Dit zou beslist leiden tot een lagere ranking. Google heeft een Zoekwoordenplanner en partijen als Moz en Powersuite natuurlijk ook.
De huidige SEO – strategieën draaien grotendeels om het responderen van de vragen, die de bezoekers van uw website hebben. Bijvoorbeeld wanneer iemand een zoekopdracht invoert in een zoekmachine, zijn ze op zoek naar iets. Elk type vraag heeft een specifiek antwoord nodig.
Zoekintentie heeft te maken met de reden waarom mensen een specifieke zoekopdracht uitvoeren.
Door het goed gebruik van Google Bedrijfsprofiel vindt u namelijk super snel de bedrijfsgegevens van een organisatie of bedrijf. Ze zoeken bijvoorbeeld naar openingstijden, het adres of naar de locatie. Dat is vaak de intentie als mensen snel naar iets op zoek zijn.
Ontdek welke soorten intenties op u van toepassing zijn en probeer vervolgens deze zoekintenties te evenaren, door mensen letterlijk te geven wat ze willen.
Volgens Cognitive SEO heeft 80% van de zoekopdrachten een informatieve intentie. De navigatie en transactie intentie hebben allebei 10%
De volgende stap naar een lange termijn strategie voor SEO zoekwoorden is het maken van geweldige landingspagina’s. In het verleden kreeg elk van de SEO zoekwoorden zijn eigen landingspagina. Tegenwoordig zijn zoekmachines zo slim, dat ze vooral SEO search intent aanwenden om zoekers het beste antwoord op hun vragen te geven. De pagina, die deze vragen het beste beantwoordt, staat bovenaan. Zoekmachines begrijpen ook subtiele verschillen tussen Google zoekwoorden, zodat u geen landingspagina’s hoeft te maken voor alle subtiele varianten van een zoekwoord. U kunt eenvoudig een landingspagina optimaliseren voor meerdere trefzinnen, synoniemen en verwante trefzinnen.
We raden aan uw paginastructuur op een gestructureerde manier op te bouwen. Maak een tabel en voeg uw lijst met Google-zoekwoorden toe. Het gebruik van een tabel helpt u om een duidelijke structuur op te zetten en relevante landingspagina’s te creëren. Plaats de SEO-zoekwoorden in de eerste kolom en voeg kolommen toe voor de verschillende niveaus van de structuur van uw site. Na het voltooien van uw zoekwoordenonderzoek voor SEO, heeft u een helder overzicht van de termen, die mensen gebruiken en de termen waarop u wilt dat de pagina’s van uw site gevonden worden. Dit overzicht helpt u bij het schrijven van content voor uw website.
Geen enkele website mag afhankelijk zijn van één trefwoord of sleutelzin voor zijn verkeer. Gebruik uw missie als uitgangspunt en volg de stappen voor grondig SEO zoekwoordenonderzoek. Lange zoekwoorden, ook wel ‘longtail keywords’ genoemd, bieden vaak een kans om concurrerende bedrijven te overtreffen.
Het verschil tussen shorttail, middletail, en longtail zoekwoorden ligt in de lengte van de zoektermen, het zoekvolume, de concurrentie, en de intentie van de zoeker. Hier is een overzicht:
Factor | Shorttail | Middletail | Longtail |
---|---|---|---|
Lengte | 1-2 woorden | 2-3 woorden | 3+ woorden |
Zoekvolume | Hoog | Gemiddeld | Laag |
Concurrentie | Zeer hoog | Gemiddeld | Laag |
Specifiekheid | Algemeen | Matig specifiek | Zeer specifiek |
Conversie | Laag | Middelmatig | Hoog |
Het is meestal verstandig om een mix van deze zoekwoordtypen te gebruiken:
Longtail zoekwoorden zijn met name belangrijk voor SEO omdat ze vaak minder concurrentie hebben en beter aansluiten op de intentie van de gebruiker, wat leidt tot betere resultaten.
We kunnen u niet het exacte aantal SEO-zoekwoorden geven dat u zou moeten hebben, maar we kunnen wel zeggen, dat u er veel nodig heeft. Zelfs voor een relatief kleine onderneming zult u waarschijnlijk eindigen met enkele honderden SEO-zoekwoorden. Denk na over de Google-zoekwoorden waarop u wilt rangschikken en welke SEO-zoekwoorden minder prioritair zijn.
Focussen op ‘longtail keywords’ moet een belangrijk onderdeel zijn van een langetermijnstrategie voor zoekwoorden onderzoek. Deze SEO zoekwoorden zijn trefwoorden of sleutelzinnen, die specifieker en meestal langer zijn dan vaker voorkomende zoekwoorden. ‘Longtail keywords‘ krijgen namelijk minder zoekverkeer, maar hebben meestal een hogere conversiewaarde, omdat ze zich meer richten op een specifiek product of onderwerp.
Houd altijd de concurrentie in de gaten door middel van een SEO concurrentieanalyse! Of u nu op zoek gaat naar ‘longtail keywords’, die specifiek zijn en uit meerdere zoekwoorden bestaan, of naar hoofdtermen, ze zijn grotendeels afhankelijk van uw concurrentie. Als de concurrentie in uw niche hoog is, zult u het moeilijk vinden om te rangschikken op basis van competitieve termen. Als u weinig concurrentie heeft, kunt u zelfs rangschikken voor hoofdtermen. Dus hoe bepaalt u uw concurrentie? Waar bent u naar op zoek? Er zijn twee stappen om goed te beoordelen, waar u staat ten opzichte van uw concurrentie:
Google de zoekwoorden, die uit uw SEO-zoekwoordenonderzoek zijn gekomen. Begin met de meest relevante en algemene termen. Bekijk de resultatenpagina van de zoekmachine (SERP) om te zien met welke sites u concurreert, wanneer u uw content voor deze zoekwoorden optimaliseert. Dit noemt men ook wel een zoekwoorden analyse.
Controleer de volgende dingen om te controleren of u kunt concurreren met de sites op die resultatenpagina: Zijn de websites professionele websites? Zijn dit bedrijfswebsites? Vraag uzelf af of u ‘gelijk’ bent aan deze bedrijven. Behoort uw website tot deze sites? Is uw bedrijf van vergelijkbare grootte en heeft het net zoveel invloed in uw niche? Toont de SERP bekende merken?
Het is uitdagender om hoger te rangschikken, wanneer u concurreert met websites die sterke merknamen hebben. Als deze merken bekend zijn van tv- of radiocommercials, worden uw kansen om te worden gerangschikt nog verder verkleind. Neem ook de content van deze websites onder de loep. Is de content goed geschreven en geoptimaliseerd? Hoe lang zijn de artikelen op deze sites? Als uw concurrenten zwakke content bieden, heeft u een grotere kans om ze te overtreffen!
Zijn er advertenties in Google? En hoeveel kost het betalen per klik in Google Ads campagnes? Zoektermen met een hoge pay-per-click zijn meestal ook moeilijker te vinden in de organische resultaten.
Het komt allemaal neer op een enkele vraag: hoe staat mijn website in vergelijking met de websites in de SERP’s? Heeft u het zelfde marketingbudget: ga u gang en concentreer u op die hoofdtermen. Zo nee: probeer longtail keywords.
De volgende stap is om dezelfde analyse uit te voeren met een zoekwoord, dat iets langer is. Langere en specifiekere zoektermen genereren minder verkeer. Rangschikken op die voorwaarden zal echter veel eenvoudiger zijn. Focussen op een hele reeks ‘longtail keywords’ zou heel wat verkeer kunnen aantrekken. Als u eenmaal in staat bent geweest om te rangschikken voor die ‘longtail keywords, zal het streven naar meer hoofdtermen gemakkelijker zijn.
Zodra u een grondige analyse hebt gemaakt van uw kansen om te rangschikken op een specifieke term, is de volgende stap om een geweldig artikel te schrijven en te optimaliseren. Zorg ervoor, dat u een aantal leuke backlinks aantrekt. En wacht een tijdje. Bekijk uw ranglijst. Staat uw artikel bovenaan?
Heeft het de eerste pagina van Google’s SERP’s gehaald? Of is het verborgen op pagina 3? Zorg ervoor, dat u uw artikelen in de SERP’s evalueert. Google de voorwaarden, waarvoor u uw artikelen hebt geoptimaliseerd. Controleer of uw SEO optimalisatie vruchten afwerpt! Als u niet in staat bent om te rangschikken op de eerste pagina, probeer dan een ander artikel te schrijven. Focus dan bijvoorbeeld op longtail zoekwoorden. Maak het een beetje specifieker, meer niche. En zie hoe dat gaat. Evalueer opnieuw. Ga door met dit proces, totdat u op die eerste pagina van de SERP’s raakt!
In een ideale wereld zou u uw SEO zoekwoordenonderzoek doen, een mooie tabel maken en landingspagina’s voor elke tabel maken. Uw sitestructuur is perfect en u blogt en schrijft elke dag, waardoor uw site hoger en hoger scoort in Google. Helaas leven we in de echte wereld. Natuurlijk, uw zoekwoordonderzoek zal niet altijd zo uitgebreid zijn. En ook sommige berichten of artikelen worden niet geschreven als onderdeel van een geweldige strategie. Het kan ook zijn, dat het onderwerp in het nieuws was of iets dat u heeft geïnspireerd om te schrijven.
Als u iets schrijft, dat niet precies in uw strategie past, betekent dit niet, dat u niet moet proberen, die content goed te laten ranken. U kan het nog steeds gebruiken om te rangschikken voor iets, dat gerelateerd is aan de termen in de lijst met uw SEO zoekwoordenstrategie. Gebruik SEO tools zoals Google Trends om te kiezen voor welk zoekwoord u wilt rangschikken. Neem in elk geval de tijd om na te denken over hoe u uw artikel in uw strategie kunt laten passen.
Synoniemen zijn directe vervangende woorden voor uw focus zoekwoord. Gerelateerde SEO zoekwoorden en concepten zijn niet een directe vervanging, maar termen en zinnen, die het begrip van uw focus-sleutelzin verdiepen en verbreden. Door namelijk synoniemen en gerelateerde trefzinnen in uw tekst te gebruiken, kunt u een compleet beeld schetsen van uw focus-sleutelzin in uw artikel. Let op: gebruik uw focus zoekwoord niet vaker dan één keer.
Moet u zich richten op het enkelvoud of het meervoud van een zoekwoord? Nou, dit is afhankelijk van de vraag. Aangezien Google meer leert over de SEO search intent van uw zoekopdracht, kan deze beter raden wat u precies zoekt. Zorg er voor, dat u weet, wat u op uw pagina aanbiedt. En dat het past bij de vraag en de resultaten, die Google geeft over die vraag. Er zijn redenen, waarom u nog wilt optimaliseren voor een zeer specifieke woordvorm van een zoekwoord. In dit geval kunt u uw focus sleutelzin tussen aanhalingstekens plaatsen: “beste film ooit”.
We hebben besproken, wat u moet doen bij het kiezen van zoekwoordtermen, -zinnen en -groeperingen. Hier volgt een kort overzicht van veelvoorkomende fouten, die bedrijven maken bij het kiezen van de SEO zoekwoorden voor hun strategie.
Wanneer u een zoekwoordenonderzoek doet voor uw gehele site, gebruikt u het als een document, waarnaar u verwijst, wanneer u nieuwe content schrijft. Het maakt het schrijfproces daardoor ook veel overzichtelijker. De meeste mensen verdelen de SEO zoekwoorden in secties in een Excel-spreadsheet. U kunt ze bijvoorbeeld in de volgende secties verdelen:
Het is belangrijk om dit zoekwoorden document ongeveer elk kwartaal bij te werken, of als u nieuwe zoekwoorden vindt, die u in uw content wilt opnemen.
De data van de Google Keyword Planner is van hoge kwaliteit. Dat is niet meer dan logisch, want de data, komt direct vanuit de zoekmachine zelf. Zoals gezegd maakt dit de data betrouwbaar en accuraat. De keyword planner van Google heeft ook wat beperkingen. Dit komt, vanwege het feit, dat de tool de laatste jaren met name is geoptimaliseerd om Google Ads campagnes mee te ontwerpen. De keyword planner bundelt vaak nauw verwante zoektermen en voegt ze samen tot één zoekterm. Het label ‘Competition’ laat de concurrentie zien binnen Google Ads en dus niet voor SEO. Met de Google Keyword Planner heb je verder een goede tool om zoekwoorden te vinden.
Zoekwoordenonderzoek zou het begin moeten zijn van elke duurzame SEO strategie. Het resultaat is een lange lijst met Google zoekwoorden, waarop u gevonden zou willen worden. Maar het moeilijkste komt nog, namelijk schrijven of bloggen. U moet artikelen en blog posts schrijven over elk sleutelwoord, waarvoor u gevonden wilt worden. Met een kwalitatief goed SEO zoekwoordonderzoek heeft u daar een goede basis voor. Komt u er zelf niet uit of heeft u geen tijd? Denk er dan eens over na om uw webteksten te laten schrijven door SEO bureau Connect your World.
Herman is een ervaren freelance SEO specialist en tekstschrijver uit Den Haag. Daarnaast is Herman de eigenaar van Connect your World, een Content Marketing en SEO bureau in Den Haag.
U kunt ons SEO bureau ook inhuren in de volgende regio’s:
Wilt u ons als SEO expert inhuren of een zoekwoordenonderzoek of zoekwoorden analyse voor uw website ontvangen? Bel of mail ons! Kijk ook eens naar onze FAQ als u de betekenis wilt weten van een bepaalde SEO term.
SEO bureau Connect your World heeft verschillende SEO checklists op de website staan. Hiermee kunt u al vast zelf een start maken met de SEO optimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk ook een optie.
Bekijk ook eens onze lijst met veelal gratis SEO tools om de zoekmachinemarketing voor uw website te verbeteren.