SEO staat voor “Search Engine Optimization”, wat zich vertaalt naar “zoekmachineoptimalisatie” in het Nederlands. Het is een verzameling technieken en strategieën die worden gebruikt om de zichtbaarheid en het verkeer van een website te verbeteren door hogere rangschikkingen in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines te verkrijgen. Het doel van SEO is om de relevantie en autoriteit van een website te vergroten, zodat deze hoger wordt gerangschikt in de zoekresultaten en dus meer verkeer ontvangt van potentiële klanten die zoeken naar gerelateerde zoekwoorden.
SEO blogging is simpel gezegd het schrijven van artikelen (blogs schrijven) op een SEO manier. Een blog moet inhoudelijk goed zijn en geschreven worden in perfect Nederlands. Een goede blog, die niet gelezen wordt, is echter eeuwig zonde. Met SEO optimalisatie zorg je er voor, dat het artikel (de blog) goed vindbaar is in Google. Daar slaag je pas in, als je diverse SEO technieken en regels toepast op de desbetreffende blog.
Bloggen kan zeker belangrijk zijn voor SEO. Als jij een onderwerp beter, leuker, overtuigender of met behulp van afwijkende standpunten kan belichten, ga dan vooral door met bloggen. Als je dan ook nog in staat bent om een goed verhaal te schrijven voor je lezers en rekening houdt met SEO, dan is bloggen super belangrijk. Het aantal bezoekers op je website zal toenemen net zoals de ‘time on site’.
Met behulp van SEO schrijven verwerkt u zoekwoorden strategisch in uw webteksten. Op die manier geeft u zoekmachines signalen af, dat uw webtekst volkomen gaat over de zoekwoorden waar een mogelijke klant of potentiële bezoeker mee zoekt. Vraag en aanbod sluiten op die manier zo goed als mogelijk op elkaar aan. Google doet er alles aan om te voldoen aan de zoekintentie van de zoeker. (SEO search intent)
SEO is de afkorting in het Engels van Search Engine Optimization. In het Nederlands betekent dat zoekmachineoptimalisatie. Een zoekmachine is bijvoorbeeld Google of Bing. Optimalisatie is noodzakelijk omdat er maar 10 websites op de 1e pagina kunnen staan. Elk bedrijf wil bovenaan in Google staan, want een goede zichtbaarheid online betekent meer omzet en winst.
SEO staat in het Engels voor Search Engine Optimalization en is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn namelijk gericht op het optimaliseren en verbeteren van je website of webshop. De SEO specialist wil als resultaat, dat de website beter vindbaar is en een zo hoog mogelijke positie in Google behaalt. Voor een goede website zijn Content Marketing en SEO beiden belangrijk. SEO betekent in het Nederlands ‘zoekmachineoptimalisatie’.
SEO optimalisatie staat gelijk aan SEO. Eigenlijk is het dubbelop, want de O van SEO staat al voor optimalisatie. SEO optimalisatie draait om vindbaarheid en zichtbaarheid van een website. Staat uw website op de voor u relevante zoekwoorden al op pagina 1 in Google?
De kosten van de SEO optimalisatie van uw website hangt af van vele factoren. Hoeveel concurrentie heeft u online? Hoeveel concurrentie heeft u op de voor u relevante zoekwoorden. Om de kosten van SEO optimalisatie in de hand te houden, zou u kunnen overwegen om de eenvoudige dingen van SEO zelf te doen. Teksten schrijven en structureren in alinea’s met een goed kopje er boven, kan u gemakkelijk zelf doen. Schema en Linkbuilding kunt u weer beter uitbesteden aan een SEO bureau. Afhankelijk van de wensen en doelstellingen kost de SEO optimalisatie van een website tussen de 1500 en 4000 EURO.
Kies de juiste zoekwoorden: Selecteer zoekwoorden, die relevant zijn voor je bedrijf of website en waarop mensen waarschijnlijk zullen zoeken.
Optimaliseer je website: Zorg ervoor, dat de website gebruiksvriendelijk is en een duidelijke structuur heeft. Gebruik relevante zoekwoorden in titels, meta descriptions, alt-tekst van afbeeldingen en URL’s.
Creëer waardevolle engaging content: Maak content, die waardevol is voor je publiek en gebruik zoekwoorden op een natuurlijke manier. Blijf up-to-date met nieuwe content om bezoekers geïnteresseerd te houden.
Bouw backlinks op: Linkbuilding is nog steeds een belangrijke factor voor SEO. Zorg ervoor, dat je links van relevante en betrouwbare websites krijgt.
Maak gebruik van sociale media: Sociale media zijn een geweldige manier om je website te promoten en meer verkeer te genereren. Deel je content op relevante platforms en gebruik relevante hashtags.
Analyseer en optimaliseer: Gebruik tools zoals Google Analytics om het verkeer op je website te analyseren en te begrijpen. Optimaliseer je website vervolgens op basis van deze inzichten om betere resultaten te behalen.
Een SEO specialist, ook bekend als een zoekmachineoptimalisatie-specialist, is een professional die zich bezighoudt met het verbeteren van de zichtbaarheid en vindbaarheid van websites in zoekmachines zoals Google. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) en verwijst naar de praktijken die worden toegepast om de organische (niet-betaalde) rangschikking van een website in zoekmachines te verbeteren.
Een SEO specialist schrijft nieuwe content en optimaliseert nieuwe content en bestaande content om de SEO van een website te verbeteren. Daarnaast houdt de SEO specialist zich bezig met technische SEO en Off page SEO, waarin Linkbuilding het belangrijkste onderdeel is. Door relevante linkjes van andere websites verwijzend naar de website van de SEO specialist verhoogt deze de autoriteit van de website.
Een SEO tekstschrijver of ook wel een SEO copywriter genoemd is samengevat iemand die teksten schrijft voor Google / websites. Hij of zij is op de hoogte van wat je moet schrijven en op welke manier je dat het beste kunt doen. Alle Google richtlijnen worden door hem of haar op correcte wijze verwerkt in de webteksten.
U komt bovenaan in Google als u de SEO optimalisatie van uw website beter uitvoert dan uw concurrenten. SEO draait om vindbaarheid en zichtbaarheid. U bent optimaal vindbaar in de zoekmachines als u bovenaan in Google staat (top 3 of 1e pagina) Op de 1e pagina staan 10 organische zoekresultaten. Bij meer dan 10 concurrenten heeft u dus de kans, dat u op de 2e pagina van Google komt te staan. Op de 2 pagina komen nog maar 7 van de 100 mensen die starten met een zoekopdracht.
Iemand die een zoekmachine zoals Google gebruikt, klikt meestal op de eerste zoekresultaten van een zoekopdracht. Een gebruiker klikt bijvoorbeeld pas op de lager gepositioneerde zoekresultaten, wanneer de opgevraagde informatie niet op topposities beschikbaar is. Het is daarom belangrijk dat een website hoog scoort voor relevante zoekopdrachten in zoekmachines.
Een SEO tekst is een stuk geschreven content op een website, dat is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Het doel van een SEO tekst is om de zichtbaarheid en het verkeer van de website te vergroten door hogere rangschikkingen in de zoekresultaten van zoekmachines te verkrijgen.
Een goede SEO tekst bevat relevante zoekwoorden en zinnen, die overeenkomen met de zoekopdrachten van gebruikers. Het is belangrijk om deze zoekwoorden op een natuurlijke en leesbare manier in de tekst te verwerken, zodat de content nog steeds nuttig en informatief is voor de bezoeker. Het is belangrijk om te onthouden dat de tekst altijd moet worden geschreven met de gebruiker in gedachten, en niet alleen voor de zoekmachines.
U kunt uw SEO het beste uitbesteden. SEO is al voor langere tijd een vakgebied, waar u veel expertise voor nodig heeft om het goed te doen. Daarnaast kost het ook nog eens veel tijd. Tijd die u eigenlijk beter aan het ondernemen kan besteden.
On Page SEO ook wel On Site SEO is het proces van het verbeteren van verschillende onderdelen van je website om beter te scoren in de organische resultaten van de zoekmachines zoals Google en Bing. Lees hier de blog post over 11 on page SEO strategieën.
Off page SEO omvat activiteiten, die vanaf een website worden uitgevoerd in een poging om de positie van de website in de zoekmachines te verbeteren. Veel voorkomende off page SEO acties zijn onder meer het bouwen van backlinks, het stimuleren van merk zoekopdrachten en het vergroten van de betrokkenheid en het delen op sociale media. Met andere woorden: off page SEO is alles wat u buiten uw site doet om Google en andere zoekmachines ertoe te brengen uw website als betrouwbaar en gezaghebbend te beschouwen.
Bij het bepalen van de rangschikking van uw website kijkt Google naar de kwaliteit, bruikbaarheid en reputatie van de content. De eerste twee worden vaak als de belangrijkste beschouwd, maar het is meer een SEO pakket deal: je SEO is pas compleet als je voor alle drie hebt geoptimaliseerd. Een website met een slechte of helemaal geen reputatie zal altijd verliezen van een website met een goede reputatie, hoe goed de content of hoe snel de pagina’s ook zijn.
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. SEA gaat over het adverteren in de zoekmachines. Voor SEA moet je altijd betalen om zichtbaar te blijven. De resultaten van SEO blijven langer zichtbaar zonder extra te moeten betalen.
Een SEO audit is de analyse van je website. Deze analyse is namelijk gebaseerd op factoren, die belangrijk zijn voor zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Het gaat hierbij om de organische zoekresultaten. Om precies te zijn, gaat het om de technische infrastructuur en de ‘on-page & off-page’ onderdelen. Met als doel het opsporen van problemen en kansen en het opsporen van fouten. Lees ook deze SEO Audit Checklist.
Bij Lokale SEO zorg je ervoor, dat jouw website vindbaar is in combinatie met jouw woonplaats of regio. Google kan met behulp van Google Maps bepalen vanaf welke locatie een zoekopdracht wordt uitgevoerd. Google zal de zoekresultaten hier op aanpassen. Met een Google Bedrijfsprofiel vermelding kan je bijvoorbeeld veel voordeel behalen met Lokale SEO. Het is zelfs mogelijk om in de ‘local pack’ te komen. Dat zijn de bovenste drie zoekresultaten in een apart kader.
Lokale SEO is belangrijk voor bijna iedere ondernemer. Omdat steeds meer mensen online zoeken naar een bedrijf bij hun in de buurt, is lokale SEO belangrijk voor de lokale ondernemer. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van lokale SEO val je sneller op tussen de zoekresultaten in Google. Op deze wijze behaal je een voordeel op je lokale concurrenten. Lokale SEO is een specialiteit van SEO bureau Connect your World.
Naast dat een tekst op een website prettig leesbaar moet zijn, dien je er ook voor te zorgen, dat Google begrijpt waar een tekst over gaat. Daarbij zal je er rekening mee moeten houden, dat mensen op een beeldscherm anders lezen dan op papier. Ook bekijken veel mensen een website via een mobiele telefoon of tablet. Schrijf daarom een tekst in alinea’s en gebruik kopjes. Voor de mobiele gebruikers is het gebruik van lijstjes erg prettig.
SEO International is de praktijk van het optimaliseren van een website of online content om goed te scoren op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s) voor een internationaal publiek.
Het omvat het aanpassen van uw website en inhoud aan specifieke landen of talen om de zichtbaarheid te vergroten en organisch verkeer van wereldwijde zoekmachines aan te trekken.
Mobile SEO is zoekmachine optimalisatie voor mobiele websites. In feite verschilt het niet zoveel van een standaard SEO strategie. Het grootste verschil zit met name in een ander zoekgedrag. Zoekers op mobiele apparaten hebben namelijk vaak haast om iets te vinden, en zoeken ook vaak lokaal. Ga bij uzelf maar na: wanneer zoekt u bijvoorbeeld iets op een mobiel apparaat? Bijvoorbeeld als u in een andere stad op zoek bent naar een taxi, leuk restaurant, bioscoop of een andere bezienswaardigheid.
De mobiele telefoon is bij zowel jong als oud gemeengoed geworden. Meer dan 90% van de bevolking heeft een smartphone. Hoogstwaarschijnlijk is meer dan 70% van het verkeer op uw website afkomstig van mobiel. Deze 70% gaat de mobiel ook steeds meer inzetten voor de aanschaf van een product of dienst.
Google vindt mobiele websites belangrijk, omdat tegenwoordig meer dan 50% van het aantal websitebezoekers dat via de mobiele telefoon of smartphone doet. Ze hebben daarom een webpagina ontwikkeld https://search.google.com/test/mobile-friendly, waarmee je kan checken of je website mobiel vriendelijk is.
E-E-A-T staat voor ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Expertise is bijvoorbeeld belangrijk voor juridische, medische of financiële websites. Je expertise kan je tonen door kwalitatief goede content op je website te plaatsen. Betrouwbaarheid is bijvoorbeeld belangrijk voor e-commerce websites die gebruikers om hun creditcard gegevens vragen. Een SSL certificaat is daarbij onmisbaar. E-A-T is een top 3 drie SEO ranking factor.
SEO Linkbuilding is een SEO strategie om een website hoger in Google te krijgen. Website bezoekers moeten bijvoorbeeld intuïtief kunnen navigeren op een website. Daarom is interne linkbuilding zo belangrijk. Om hoger in Google te komen, heb je namelijk ook autoriteit nodig. Dat is de reden, dat externe linkbuilding van groot belang is. SEO linkbuilding gaat om andere websites, die linken naar jouw website. Ze geven jou een stem en laten Google zien, dat je website er toe doet.
Linkbuilding is vanaf het begin af aan belangrijk geweest om goed te kunnen scoren in Google. De oprichters van Google zien een link naar een bepaalde website als een kwaliteitsstem. Dat doe je namelijk niet voor niets. Volgens jou hebben de bezoekers van je eigen website er iets aan om de informatie van deze andere website te bestuderen. SEO Linkbuilding is voor ongeveer 30% van invloed op de SEO rankings van je website in Google.
Google verwacht een natuurlijk linkbuilding profiel op een website aan te treffen. Dit betekent dat je kwalitatief goede backlinks nodig hebt, die qua onderwerp ook enige verwantschap hebben. Daarnaast ligt over optimalisatie bij linkbuilding op de loer. Linkbuilden dient een geleidelijk proces te zijn en niet direct 100 of 200 links op een dag toevoegen. Daarnaast is Google geen voorstander van het kopen van backlinks. Elk jaar worden de regels van linkbuilding verder aangescherpt om over optimalisatie met behulp van linkbuilding tegen te gaan. Huur daarom altijd een SEO specialist of Linkbuilding specialist in.
Bij linkbuilding worden er linkjes geplaatst op andere websites, die naar uw website verwijzen. Als deze websites relevant zijn voor uw niche of vakgebied, dan ziet Google dit als een kwaliteitsstem voor uw website. Dit houdt in, dat Google u bovenaan in de zoekmachine plaatst op de voor u relevante zoekwoorden.
Backlinks zijn hyperlinks die van de ene website naar een andere website verwijzen. Een backlink wordt ook wel een “inbound link” genoemd. Backlinks zijn belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie, omdat ze de autoriteit en relevantie van een website kunnen vergroten. Zoekmachines, zoals Google, zien backlinks als een teken van de populariteit en waarde van een website. Een website met veel kwalitatief goede backlinks wordt beschouwd als meer betrouwbaar en relevant dan een website met weinig of geen backlinks. Backlinks kunnen ook bijdragen aan de rangschikking van een website in de zoekresultaten van zoekmachines.
Dit is het content op het internet dat zo interessant of leuk is dat gebruikers van het internet deze content spontaan gaan promoten door met links op andere sites naar deze content te verwijzen.
Een permalink is kort gezegd een link op een dynamische website. Deze link zorgt ervoor dat oude informatie online blijft staan. Permalink staat voor permanente link.
Links die in het onderste gedeelte (of “voettekst) van een website verschijnen.
Een link die verwijst naar een andere webpagina dan de homepage. Een link die verwijst naar content in een mobiele app.
Wanneer een interne link rechtstreeks naar een andere pagina dan de homepage van een site verwijst, wordt dit een deep link genoemd. De verhouding tussen deep links en links naar uw homepage staat bekend als deeplinkratio. Er wordt van uitgegaan dat het hebben van directe links naar diepe pagina’s op een site de kwaliteit van de content op de site aangeeft. Hoe meer deep links je hebt, hoe beter de site. Er is geen bewijs dat de deep link-ratio een directe invloed heeft op de SEO ranking.
Een gebroken link ontstaat, wanneer een website een pagina verwijdert. Een URL kan ook foutief worden ingevoerd of aangepast. Dit allemaal zonder het instellen van een redirect naar de nieuwe pagina. Wanneer een persoon bijvoorbeeld je website bekijkt en op een gebroken link klikt, komt deze bezoeker op een 404 fout pagina terecht. Hetzelfde geldt voor de bot van Google en bots van andere zoekmachines. Bijna alle websites hebben op een pagina een gebroken link staan. Daardoor raken websitebezoekers snel geïrriteerd. Zelf gebruik ik altijd deze broken link checker.
Een redirect is een doorverwijzing van het ene internetadres naar het andere. Redirects worden veelal toegepast om bezoekers naar de juiste webpagina te leiden. Bijvoorbeeld als een internetadres is gewijzigd. Via de redirect komt een bezoeker zodoende via de oude URL toch op de nieuwe URL uit.
De 302 redirect gebruikt men om aan te geven, dat de URL die wordt opgeroepen, zich tijdelijk op een andere locatie bevindt. Door deze code en de gekoppelde nieuwe URL weet een browser, dat het naar een andere locatie moet om de websitegegevens op te halen. Een zoekmachine neemt dan aan, dat de oude URL op een later tijdstip weer gebruikt gaat worden. Omdat de zoekmachine denkt, dat het een tijdelijke verhuizing is, wordt de ‘linkjuice’ niet meegestuurd. Daarmee gaat namelijk een deel van je linkwaarde (linkjuice) verloren. Kortom het niet correct instellen van een redirect zorgt er voor, dat je rankings binnen een zoekmachine kunnen dalen.
Een no-follow-link is een link die van de ene website naar de andere wijst, maar met het kenmerk rel = “nofollow”. Deze speciale HTML-tag geeft zoekmachines namelijk de opdracht om die link te negeren. Wanneer we de koppeling negeren , betekent dit dat er geen linkjuice (of PageRank ) van de ene naar de andere website wordt doorgegeven. Omdat ‘no follow links’ de PageRank niet overschrijden, hebben ze namelijk ook geen invloed op de rankings van zoekmachines.
Met een zoekwoordenonderzoek achterhaal je alle relevante zoektermen. Relevante zoekopdrachten zijn bijvoorbeeld die zoektermen, die klanten gebruiken in Google om producten of diensten van jouw bedrijf te zoeken.
Ter verduidelijking het resultaat van het zoekwoordenonderzoek is een volledige lijst met alle relevante zoekopdrachten. De lijst is geordend in woordgroepen aan de hand van soortelijke betekenissen en onderwerpen. Vervolgens zijn ze gerangschikt op basis van bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad, de kosten, het zoekvolume en of de conversiekans. Het resultaat heb je namelijk hard nodig in je Contentmarketing en SEO activiteiten en om verder te bouwen aan je website. In veel branches is de concurrentie moordend en zijn de meest geschikte zoekwoorden zeer concurrerend. Gebruik daarom longtail keywords wat in feite staat voor meerdere zoekwoorden achter elkaar. Het zoekvolume van deze zoekwoorden is vaak wat lager, maar daarentegen is het conversie ratio veel hoger.
Hoe vaak een woord of zin voorkomt in de content van een webpagina. In het beste geval is dit onbewezen concept achterhaald, als het ooit echt van belang was voor zoekmachines. Er is geen ideaal percentage, dat ervoor zorgt, dat een webpagina beter scoort.
Wanneer een trefwoord zo hoog mogelijk op een webpagina wordt geplaatst om de ranking voor een zoekterm te beïnvloeden. Het gebruik van een zoekwoord, dat aan het begin van een pagina wordt ingevoegd, bijvoorbeeld in de eerste alinea, stuurt een sterk signaal naar Google over de pagina. Zoekwoord prominentie werkt als een rangordesignaal als het thema van de pagina is uitgelijnd met het trefwoord.
De longtail keywords of long tail zoekwoorden zijn specifieke termen met meerdere woorden, die vaak duiden op een hogere koopintentie. Minder populaire zoekwoorden met een laag zoekvolume, waar je meestal makkelijker op kunt ranken.
Semantische zoekwoorden zijn termen en zinnen, die nauw verwant zijn aan uw hoofd zoekwoord en die de context en betekenis ervan uitbreiden. Ze helpen zoekmachines om de intentie en het onderwerp van uw content beter te begrijpen. Dit type zoekwoorden omvat synoniemen, gerelateerde termen en variaties, die in dezelfde context gebruikt kunnen worden. Door semantische zoekwoorden te gebruiken, kunt u een breder scala aan zoekopdrachten targeten en de relevantie van uw content verhogen.
Een SERP is de resultatenpagina van een zoekmachine. Het is namelijk de pagina, die de zoekmachine toont met de meest relevante zoekresultaten.
De DA van een website is een score tussen 0 en 100, die probeert te voorspellen hoe goed een website zal rangschikken op zoekmachines. Het is niet hetzelfde als de ranglijst die door Google wordt gebruikt (PageRank), die uw ranglijst feitelijk kan beïnvloeden. Moz (en andere bedrijven die vergelijkbare systemen hebben) proberen het Google ranking algoritme te simuleren door rekening te houden met alle bekende factoren, die mogelijk van invloed zijn op rankings en een score te geven aan domeinen, die alleen voor vergelijkingsdoelen kunnen worden gebruikt.
Met andere woorden, de DA is afhankelijk van de gegevens die Moz heeft over uw website. Dit is soms niet zo nauwkeurig als wat Google weet van uw website. Het is normaal, dat een domein een lage Domein autoriteit heeft, maar een positie bovenaan in Google heeft.
Een rich snippet is een waardevolle, vaak visuele toevoeging aan je zoekresultaten. Je kan bijvoorbeeld daarmee iemand, die zoekt op het internet, verleiden om voor jouw website te kiezen. Reviews en ratings en bijvoorbeeld basisinformatie over een evenement zijn goede voorbeelden van rich snippets.
Structured data is het begrijpelijk maken van content voor zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Dat doe je door je content te markeren met een stukje code. Dit betekent, dat je vertelt waar bepaalde content voor staat. Je verrijkt de content met extra informatie, die toegevoegde waarde heeft voor de gebruiker. Bijvoorbeeld bij een pagina over hoe bak je een appeltaart, de tijdsduur er bij plaatsen.
De canonical tag is een ‘meta tag’, eigenlijk een zogeheten link element waarmee je aan zoekmachines opgeeft, wat de originele URL is van een pagina. Wanneer dezelfde informatie op meerdere URL’s beschikbaar is, is er namelijk sprake van dubbele content.
Dubbele content is een veelvoorkomend SEO probleem. Het houdt namelijk in, dat dezelfde pagina onder twee verschillende URL’s bereikbaar is. Zoekmachines zien bijvoorbeeld twee of meerdere pagina’s, die dezelfde content bevatten. Vandaar de naam ‘duplicated content‘. Google houdt hier scherp toezicht op. Daarom is dit met name een belangrijk punt in je Content Marketing & SEO strategie.
Een sitemap kun je het best zien als een plattegrond van je website. Er zijn twee soorten sitemaps: Ten eerste een sitemap voor bezoekers van je website. Dit noem je een HTML sitemap. Ten tweede een sitemap voor zoekmachines. Dit is een XML sitemap. Met behulp van een Sitemap kan een zoekmachine jouw website namelijk beter indexeren.
Maximaal zes algoritmisch gekozen links, die verschijnen onder de vermelding voor dezelfde website van een organisch zoekresultaat met de hoogste rankings. Pagina’s kunnen worden geblokkeerd voor weergave als sitelinks in Search Console of Bing Webmaster Tools.
De responscodes, die door een server worden verzonden, wanneer er op een link wordt geklikt, een webpagina of bestand wordt opgevraagd of een formulier wordt verzonden. Veelvoorkomende HTTP-statuscodes die belangrijk zijn voor SEO:
200 (OK)
404 Niet Gevonden)
410 (Verdwenen)
500 (interne servicefout)
503 Service niet beschikbaar
Semantic Mark Up betekent, dat de content van een HTML pagina opgemaakt wordt met betekenisvolle tags. We kennen dit natuurlijk al langer. Het meest bekend zijn bijvoorbeeld tags zoals bijvoorbeeld <h1>, maar er zijn er nog veel meer. Openingstijden in jouw zoekresultaat zijn bijvoorbeeld ook een goede toevoeging.
Met behulp van metatags kan je binnen de HTML code aangeven waarover een bepaalde webpagina gaat. Op deze wijze geef je namelijk de zoekmachine meer informatie over het onderwerp van een webpagina of website.
Dit is de plek waar je de titel van een website kunt opgeven. Google neemt de titel tag mee om het onderwerp van een webpagina of website te bepalen. Gebruik in de titel tag een relevant zoekwoord en rond de 70 karakters.
De description tag is een korte beschrijving die vertelt waarover een webpagina gaat. Deze beschrijving is ongeveer 156 karakters lang, inclusief spaties. Gebruik daarnaast een relevant zoekwoord in je description.
Een Alt tekst is een veld wat je kan invullen bij een foto of afbeelding om te beschrijven wat er precies op staat. Door de SEO optimalisatie van afbeeldingen weet Google nog beter waar de website of webpagina over gaat. Google is zo nog beter in staat om uw website te rangschikken ten opzichte van uw concurrenten.
Google houdt van originele relevante unieke content. Google wil namelijk antwoorden geven op de vragen die gebruikers intikken op het zoekscherm van Google. Je maakt het Google gemakkelijker als je een website goed optimaliseert voor SEO. Google is namelijk nog steeds een machine, die je een beetje moet helpen met het begrijpen van wat er op een website staat. Als tweede is Linkbuilding belangrijk. Een linkje op een andere relevante website naar jouw website ziet Google als een stem op jouw website.
Het handmatig controleren van hoe hoog u in Google staat op een specifiek zoekwoord is tijdrovend. U kunt het beste een SEO specialist benaderen. Hij of zij heeft ongetwijfeld software zoals Moz of SemRush om in overzicht te zien op welke pagina’s u in Google staat op de voor u belangrijke zoekwoorden.
Yoast SEO is een WordPress plug-in, die je kunt aanschaffen om de SEO van je WordPress website te beheren en te verbeteren.
Een backlink is een link van een website naar een andere website. Om hoog te scoren in de zoekmachines en autoriteit op te bouwen, heb je namelijk backlinks nodig. Hierbij is het belangrijk om goede ankertekst te gebruiken. Dit heet ook wel een outbound link.
Een SEO landingspagina is de eerste pagina, die gebruikers moeten bezoeken, wanneer ze bijvoorbeeld op uw website terechtkomen. Voor veel websites is dat namelijk de startpagina, omdat dit de pagina is, die gebruikers bezoeken, zodra ze de domeinnaam in een browser typen. In het kader van digitale marketing is een SEO landingspagina de pagina, die u gebruikers wilt laten zien, wanneer ze vanuit bijvoorbeeld uw campagnes op een advertentie klikken (intern of extern). Landingspagina’s hebben namelijk een specifiek doel. Gewoonlijk hebben ze niet alle elementen van een normale pagina. Maar ze zijn zodanig ontworpen en gestructureerd dat lead-users een specifieke actie uitvoeren zoals bijvoorbeeld een formulier indienen of een product of service kopen.
Google Bedrijfsprofiel voorheen Google Mijn Bedrijf is een gebruikersvriendelijke tool uit de stal van Google, waarmee bedrijven en organisaties hun online aanwezigheid kunnen beheren op websites van Google zoals bijvoorbeeld Google Maps en Google Search. Met Google Bedrijfsprofiel kan je onder andere je Google reviews beheren en aanbiedingen posten.
Een recensie op Google geeft u en uw klanten nuttige informatie over uw organisatie of bedrijf. Recensies over uw bedrijf worden weergegeven naast uw vermelding op ‘Google Maps’ en ‘Google Zoeken’. Uw bedrijf bedrijf valt hierdoor op Google waarschijnlijk meer op. U kunt uw klanten om recensies verzoeken via een korte URL, die specifiek is voor uw bedrijf. Dit kan u managen met behulp van Google Mijn Bedrijf.
Reviews of recensies worden helaas niet altijd ten goede gebruikt. Er zijn mensen die hun concurrentie zwart willen maken of gewoon een heel kort lontje hebben. Wij schreven er een blog post over, hoe u een Google review kunt verwijderen.
Google Search Console is een gratis webservice van Google waarbij webmasters de indexeringsstatus van hun website kunnen checken en optimaliseren.
De Google Disavow tool is onderdeel van Google Search Console. Omdat deze tool zeer geavanceerd is, is het niet beschikbaar via de Google Search Console interface. U krijgt toegang tot de Google Disavow tool door deze te googelen of te openen via een directe link. Met deze tool van Google kunt u specifieke links met een lage waarde of spam links, die naar uw website verwijzen, afwijzen.
De Google Keyword Planner is onderdeel van Google Ads. Met behulp van de Google Keyword Planner krijgt u hulp bij het zoeken naar zoekwoorden of woordgroepen (longtail keywords), die betrekking hebben op uw producten of services. Google maakt gebruik van cookies om het verkeer naar uw website te analyseren. Zoekwoordenonderzoek is één van de belangrijkste stappen in SEO. Met de Google Keyword Planner kunt u gratis de beste zoekwoorden of longtail keywords voor uw website vinden. Ook krijgt u met de Google Keyword Planner inzicht in, wat u bij Google Ads minimaal en maximaal moet betalen voor een advertentie bovenaan de pagina (SERP).
Answer the Public haalt de vragen op, die gebruikers van Google stellen (en een paar andere soorten vragen) uit de resultaten van Google voor automatisch aanvullen. Het is super handig voor het genereren van ideeën voor onderwerpen om nieuwe relevante content te maken. U kunt voor uw eigen website nagaan of u dit soort vragen op uw website ook kunt beantwoorden.
Bij Visual Search zoek je door middel van afbeeldingen. Het zoeken gebeurt visueel, behoudens enige vorm van tekst. Verkoop je een tastbaar product, dan is dit zeker iets om rekening mee te houden. Een voorbeeld kan zijn als je ergens een item of product tegenkomt, dat je zelf graag zou willen aanschaffen. Maak gewoonweg een goede foto. Op die manier kan je het product, wat je graag wilt hebben, vinden door middel van Google Image Search.
SEO Zoekmachineoptimalisatie voor e-commerce websites is in het algemeen niet echt anders dan SEO optimalisatie voor zoiets als een corporate website. Alleen wil je hier de vindbaarheid in Google optimaliseren en meer bezoekers naar je webshop leiden.
Connect your World is gevestigd in Den Haag. U vindt de Dr. J. Presserstraat 313 in de wijk Houtwijk, Den Haag Zuid West. Kijk op Google Maps voor meer info over onze lokatie.
SEO bureau Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda.
Online marketing bureau Connect your World is gespecialiseerd in SEO optimalisatie. U kunt hem bellen op tel 06-41226543 of e-mailen op info@connectyourworld.nl. Wij starten altijd met een vrijblijvend kennismakingsgesprek en een gratis SEO scan van uw website.
SEO draait heel simpel gezegd om hoger staan in Google dan uw concurrenten. Daarom is het belangrijk om uw concurrenten goed te analyseren en een zoekwoordenonderzoek te doen. Hierna kunt u zien, waar u concurrenten steken laten vallen. Vervolgens maken we een plan, waarmee we ze gaan verslaan.
1. Schrijf actuele en relevante content, die antwoord geeft op de vragen van uw toekomstige klanten. 2. Verzamel backlinks van hoge kwaliteit om uw domein autoriteit te verhogen.
3. Besteed aandacht aan on page SEO, off page SEO en Technische SEO.
4. Zorg voor een hoge website snelheid en een veilige site.
De Google Core Web Vitals zijn drie statistieken, waarmee de gebruikerservaring op websites gemeten wordt. Deze statistieken zijn: Largest Contentful Paint, First Input Delay, en de Cumulative Layout Shift.
Zoekintentie verwijst naar de motivatie of het doel achter iemands online zoekopdracht. Het is de reden waarom iemand een bepaalde zin of trefwoord in een zoekmachine zoals Google typt. Het begrijpen van de zoekintentie achter een zoekopdracht is belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en het maken van content, omdat je hiermee content kunt maken, die beter aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker.
Search engineoptimization (SEO) is a method of improving positions in natural (non paid) search consequences in search engines. The higher the internet is, the greater humans see it.
Doing On Page SEO potential optimizing your internet site to have an effect on search engines results. It is the entirety you can do on the internet site from content material through technical aspects to design: meta tags, headings, url structure, images optimization, engaging content, website size and speed.
Off Page SEO website postioning covers all things to do you do to improve the area authority via getting one way links from other websites. There are many ways to get them: exchanging backlinks, guest blogging, buying backlinks, social media efforts, cooperation with influencers, Writing valuable content, so people would love to link to your website.
Meta tags are a part of the HTML code. They describe website’s content. The most essential are meta titles and meta descriptions.
Using outbound hyperlinks give a relevancy sign of your topic to Google. make positive to hyperlink to applicable and authoritative sources (SEO Linkbuilding).
Internal hyperlinks are an ideal way to promote your other articles or internet site sections. it makes less difficult to go to them and leads to greater engagement. Internal linking also helps the bots to apprehend the internet site structure.
Search engines use hyperlinks to discover new websites and to set the usual ranking of a website in Serp. In other words, they explore the new content and decide the authority of a internetsite based totally on the authority handed from external searches. This means that a websit’s hyperlink profile remains one of the most precious ranking factors.
Do follow backlinks pass the exterior supply authority to the linked website. Imagine the inbound link as a point that boost search engine marketing of the website, frequently referred to as the link juice.
No follow backlinks don’t score any points to the linked website. The don’t pass the external source authority because of the specific HTML tag that tells crawlers not to count it.
Schema markup, found at Schema.org, is a form of microdata. Once added to a website or webpage, schema markup creates an enhanced description, known as a rich snippet), which appears in search results. Improve the SEO of your website with schema
According to Ahrefs structured data is a general term that refers to any organized data conforms to a certain format. When information of data is structured of predictable search engines like Google can more easily organize and display it in creative ways. Structured data is a piece of code that is laid out in a certain format easily understood by search engines.
The <H1> HTML tag is the first header tag visible on a page. It is used for the title of a page or post. When viewed in HTML code, the H1 value is enclosed in <h1></h1> tags. So, by using keywords in your H1 tag, you help search engines understand what your page is all about.
A short tail keyword is a search term that is made up of no more than three words. They refer to very broad topics rather than a specific one. “tennis racket” is an example of a short tail keyword while “best tennis racket for professionals” is an example of a long tail keyword. A short tail keyword is often used as a “seed” that you can use to find much more longer variations of search terms. That is why there are a few alternative names for them, like: Focus keyword, Broad keyword, Head term and Seed keyword. Short tail keywords also tend to have very high search volumes, because they are so broad.
Herman Geertsema is de eigenaar van online marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een zeer ervaren Freelance SEO specialist en content marketeer.