Een SEO Website Audit Checklist is een belangrijk document om van start te gaan met een gratis SEO scan van uw website. Om namelijk goed van start te gaan, beginnen we met een 0 meting. Het voordeel van Online Marketing is namelijk, dat heel goed meetbaar is, welke vorderingen we maken in ons SEO project. Een verbetering van de rankings in Google of een verhoging van het aantal bezoekers van uw website, het is allemaal meetbaar. Natuurlijk is er veel software beschikbaar om een SEO Website Audit of een website analyse uit te voeren. Maar u verzamelt ook veel informatie door goed naar een website te kijken. En daarbij is menselijke interpretatie van cruciaal belang.
Geschatte leestijd: 20 minuten
Met een SEO Website Audit of website analyse onderzoekt u een website of webshop om te kijken of er verbeterpunten zijn, die een hogere ranking in de zoekmachines in de weg staan.
Met deze SEO Website Audit Checklist zetten wij vervolgens een paar aandachtspunten voor u op een rij.
Het is van alle tijden, dat men probeert het Google algoritme te manipuleren. Google wordt echter steeds slimmer (machine learning) en kan uw website met een straf opzadelen. Een Google penalty kan uw SEO rankings zelfs negatief beïnvloeden. Als dit het geval is, dan is het belangrijk om een plan te maken en de probleem issues zo snel mogelijk op te lossen. In de Google Search Console tool kunt u vervolgens een manual actions report bekijken of uw website daadwerkelijk een straf heeft.
Een goede domeinnaam is het eerste, waar u het verschil mee kunt maken. Zit er bijvoorbeeld een relevant zoekwoord in uw domeinnaam? Heeft uw domein inmiddels al enige autoriteit opgebouwd? Toch is het ook uitkijken, want een ‘exact match domain’ kan ook tegen u werken. Google kan namelijk denken, dat als uw domeinnaam heel precies omschrijft wat u aan het doen bent, u aan het spammen bent. En dan bent u qua rankings verder van huis. Als uw domeinnaam echter vol zit met zoekwoorden, dan kunt u niet veel meer doen, dan op zoek gaan naar een andere domeinnaam.
Bij het kiezen van een domeinnaam kan het zijn, dat u een bestaande domeinnaam moet kopen. Zorg ervoor, dat u vóór de aankoop de geschiedenis van uw toekomstige domein traceert. Het kan blijken, dat dit domein betrokken was bij spamactiviteiten, eerder is bestraft of een slechte reputatie had bij gebruikers. Dit kan uw toekomstige SEO rankings beïnvloeden .
Maak gebruik van Internet Archive: Wayback Machine om te zien, hoe deze site er eerder uitzag en welke content deze leverde. Hiermee kunt u controleren of de site vol staat met spam of dat er echt content van hoge kwaliteit op staat. Bovendien kunt u de website WhoIs gebruiken om te onderzoeken, wie de vorige eigenaar(s) van het domein was.
De volgende stap is om in Google naar uw merknaam te zoeken en de resultaten te bekijken. Zo ziet het er bijvoorbeeld uit, als ik op Google naar ‘Connect your World’ zoek:
Controleer daaropvolgend of de meest relevante content ‘above the fold’ staat en pas ook op voor sneakly links. Het menselijk brein is namelijk zo ingesteld, dat deze de meest belangrijke content / informatie bovenaan de pagina verwacht. Zorg daarom ook, dat u geen links neerzet op onverwachte plaatsen. Ga vervolgens voor voorspelbaarheid, hoewel dat creatief gezien wellicht niet altijd uitdagend is. Maar een website die aan de verwachting van zijn bezoekers voldoet scoort in de regel beter.
Zorg ervoor, dat u de content op een site zo organiseert, dat zowel gebruikers als zoekmachines tevreden zijn. Uw taak hier is om te controleren of de relaties tussen pagina’s op een site (de taxonomie) logisch zijn.
Zorg er dus voor dat er:
U kunt uw sitetaxonomie alleen handmatig controleren en herzien. Baseer je aanpak echter op data uit Google Analytics en keyword research.
Pas op voor de klikdiepte van uw belangrijke pagina’s. Vanuit het perspectief van zoekmachines is de plaatsing van pagina’s in een sitestructuur een signaal van belang. Een pagina, die te diep in de boomstructuur van een site is begraven, krijgt dus minder gewicht (tenzij deze veel backlinks heeft). Als u een strategisch belangrijke pagina vindt met een klikdiepte van 4 of meer, overweeg dan om uw sitestructuur te reorganiseren zodat deze pagina dichter bij de startpagina komt.
Interne links zijn nauw verbonden met de structuur van de site en zijn er sterk van afhankelijk. Er zijn echter nog zaken, waar u rekening mee moet houden.
Sommige casestudy’s laten duidelijk zien, dat het aantal links correleert met het verkeer dat een pagina krijgt. Dus hoe meer interne links hoe beter. De regel is echter tot op zekere hoogte waar. Wanneer het er onnatuurlijk en spamachtig uitziet, is het een nee. Bovendien vallen links op. Als er te veel blauwe links en gekleurde knoppen zijn, wordt de content een beetje benauwd en onverteerbaar. We hebben al genoeg visuele ruis. Bovendien verdunnen te veel interne links, die van een pagina komen zijn eigen linkjuice. U moet dus het volgende controleren:
Een pro-tip: Verdeel interne links op zo’n manier, dat de PageRank van de zwaarste pagina’s wordt doorgegeven aan de pagina’s, die niet zo goed scoren. Op deze manier brengt u de PageRank van uw pagina’s in evenwicht en verbetert u de algemene siterangschikking.
Controleer nu de context, waarin uw links worden omringd. John Mueller zei, dat ankertekst belangrijk was voor de ranking. Dus, hier is, wat u moet controleren om er zeker van te zijn, dat uw ankerteksten werken voor uw site en niet alles bederven:
Gebroken links zijn moeilijk te herkennen zonder een speciale audit. De redenen waarom gebroken links kunnen verschijnen:
Ten slotte moet u uitzoeken of er weespagina’s op de site zijn. Dit zijn de pagina’s, waarnaar niet is gelinkt. Dergelijke pagina’s verschijnen mogelijk niet in de Google index.
Navigatie gaat ook over intern linken. Als het goed is ingesteld, kunnen gebruikers eenvoudig de benodigde content op uw site vinden. Let bij het controleren van de navigatie op uw site op de volgende zaken:
Uw URL-structuur wordt grotendeels bepaald door uw sitestructuur. Toch zijn er nog zaken waar je op moet letten. Als de URL’s super lang zijn, zijn ze niet gebruiksvriendelijk. Dit kan resulteren in een slechte gebruikerservaring.
URL’s, die speciale symbolen (?, _, &) en verschillende parameters bevatten, worden ook niet als gebruikers- en SEO-vriendelijk beschouwd. Ze zijn mogelijk moeilijk waar te nemen en kunnen problemen met duplicated content veroorzaken. Dergelijke URL’s zijn echter onvermijdelijk als u gefacetteerde navigatie en/of paginering heeft. Of wanneer u bijvoorbeeld sessie-ID’s en websiteverkeer moet bijhouden.
Hoewel Sociale Media niet direct van invloed is op uw SEO, is het indirect wel van invloed. Social Media Marketing leidt namelijk publiek naar uw website en als dat publiek een tijdje op uw website rondkijkt, wordt Google daar heel blij van. Daarom is Sociale Media aanwezigheid opgenomen in deze SEO Audit Checklist.
De hoeveelheid content moet worden gecontroleerd om problemen met dunne content op te sporen. Dit probleem wordt reëel, wanneer u te weinig content op een pagina heeft en dus geen waarde biedt voor gebruikers.
Sommige informatie heeft de neiging irrelevant en onwaar te worden. En als u er niet voor zorgt, kan dit uw reputatie en posities schaden, aangezien gebruikers waarschijnlijk niet zullen terugkeren naar websites met verouderde content.
Volgens het recente nieuws is E.E.A.T van toepassing op elke zoekopdracht en elk zoekresultaat. En niet alleen op Your Money- of Your Life – sites! Daarvoor zijn de regels echter wel een stuk strenger. De vier genoemde letters staan trouwens voor expertise, ervaring, autoriteit en vertrouwen.
Om deze E.E.A.T-signalen naar zoekmachines te sturen, moet er specifieke content op uw site staan. Hier hebben we het over de bio pagina’s van de auteur met links naar profielen op sociale media. Vergeet bovendien niet om uw Over ons- en Contacteer ons -pagina’s bij te werken met alle nodige informatie over uw bedrijf.
Afbeeldingen zijn qua content net zo belangrijk als tekst (voor e-commerce soms zelfs belangrijker). En het is niet minder belangrijk dan tekst – ze zijn beter zichtbaar en technisch gezien vormen ze het grootste deel van een pagina. Hieronder zal ik u door de belangrijkste aspecten van beeldoptimalisatie leiden.
U moet ervoor zorgen, dat uw afbeeldingen de juiste indeling hebben. het moet PNG, JPEG, WebP of AVIF zijn. Wat betreft de afbeeldingsgrootte, zou ik willen zeggen hoe minder hoe beter. Maar het is niet helemaal waar. U moet kiezen voor de kleinere maat totdat deze de kwaliteit van de afbeelding schaadt en de objecten erin niet meer te onderscheiden zijn. Overweeg om uw afbeeldingen te comprimeren voordat u ze naar uw site uploadt. Met de meeste beeldcompressieprogramma’s kunt u de grootte van een afbeelding aanzienlijk verkleinen zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.
Net als bij de URL-structuur is de structuur van het afbeeldingsbestand niet minder belangrijk. Ten eerste helpen de afbeeldingsnaam en het bijbehorende URL-pad zoekmachines om beter te begrijpen waar uw afbeelding over gaat. Ten tweede maken de namen van afbeeldingen deel uit van de gebruikerservaring – wanneer ze een van uw afbeeldingen opslaan, is het geweldig als ze de juiste naam hebben en niet verwarrend zijn.
Haast u echter niet om de namen van uw afbeeldingsbestanden te wijzigen als u een aantal niet erg geoptimaliseerde URL’s ziet. Google beweert, dat het maanden kan duren voordat ze nieuwe afbeelding-URL’s crawlen, omdat ze niet zo vaak als pagina’s worden gecrawld. Daarom is het beter om honderden afbeeldingen, die al naar uw site zijn geüpload niet af te stemmen, maar om kennis te nemen van al het bovenstaande voor toekomstige afbeeldingen op uw site.
Alt-tekst geeft ook hints aan zoekmachines waar een afbeelding over gaat. Het is zelfs een nog sterker signaal dan de afbeeldingsnaam en bestandsstructuur. U moet uw pagina’s dus controleren op lege of slecht geschreven alt-tags.
Redirects in SEO kunnen zowel de indexering van uw pagina’s als de gebruikerservaring beïnvloeden. Laten we er daarom de nodige aandacht aan besteden. De meest voorkomende fout, die zelfs professionals maken, is het misbruiken van 301- en 302-omleidingstypes. Meestal zijn ze gemaakt omdat in de meeste gevallen 302 standaard is ingesteld, totdat u direct de 301-omleiding opgeeft. De eerste is permanent en de tweede is tijdelijk. En hier ligt het probleem: als u een 301-omleiding gebruikt, stoppen zoekmachines met het indexeren van de oude URL en wordt een deel van de link-sap doorgegeven aan de nieuwe bestemming.
Omgekeerd, als u een 302 gebruikt, kunnen zoekmachines de oude URL blijven indexeren en de nieuwe als een duplicaat beschouwen, waardoor de link juice tussen de twee versies wordt verdeeld. Dat kan de positie van uw pagina’s schaden. Bovendien is het de moeite waard om uw redirects aan de clientzijde te controleren. Idealiter zou die er niet moeten zijn. Maar als er wat meta-vernieuwing of JavaScript-omleidingen zijn, zorg er dan voor dat u deze correct implementeert.
Eventuele redirects zijn een zekere last voor uw site. Hun buitensporige hoeveelheid kan de snelheid van uw site schaden en als uw pagina’s goed met elkaar verbonden zijn, kan dat het crawlen en indexeren aanzienlijk bemoeilijken.
Als pagina 1 doorverwijst naar pagina 2 en deze op zijn beurt doorverwijst naar pagina 3, enzovoort, heb je een omleidingsketen. En als een omleidingsketen eindigt met een initiële URL, is het een omleidingslus. Doorgaans worden omleidingsketens en -lussen per ongeluk gemaakt en zijn ze slechts een verspilling van middelen (linkjuice, crawlbudget, paginasnelheid).
Als het probleem zich voordoet, hoeft u alleen maar om te leiden van de beginpagina naar de bestemmingspagina en alle tussenliggende “hops” door te geven. En als er een lus is, verwijdert u gewoon alle omleidingen.
Beveiliging is een rankingfactor en moet hoe dan ook worden gehandhaafd. Hier zijn de basisdingen die uit de eerste hand moeten worden gecontroleerd.
U kunt het eenmalig kopen, maar zorg ervoor dat het tijdig wordt bijgewerkt.
Bij Core Web Vitals gaat het niet alleen om snelheid, zoals velen denken. Het gaat om de algehele gebruikerservaring: hoe snel pagina’s worden geladen en hoe responsief en stabiel ze zijn.
LCP geeft de weergavetijd weer van de grootste afbeelding of het grootste tekst blok, dat zichtbaar is in de viewport, ten opzichte van het moment waarop de pagina voor het eerst werd geladen. In gewone woorden, dit is de statistiek, die laat zien hoe snel het duurt voordat content is gedownload.
Idealiter zou ons LCP minder dan 2,5 seconden moeten zijn. De tijd is sterk afhankelijk van uw:
De responsiviteit van uw pagina’s wordt gemeten met FID. Kortom, deze statistiek geeft de tijd weer die een server nodig heeft om te reageren op de eerste interactie van een gebruiker (klik op een knop of link) met uw site terwijl deze wordt geladen.
Idealiter zou het 100 ms en minder moeten zijn. Welke dingen kunnen FID verergeren:
CLS meet elke onverwachte lay-outverschuiving, die optreedt tijdens de gehele levensduur van een pagina. Zo’n lay-outverschuiving vindt plaats, wanneer een zichtbaar element van startpositie verandert.
Wat kan CLS verergeren:
Gestructureerde gegevens zijn nodig om al uw mogelijkheden voor zoekweergave te omarmen. Het helpt zoekmachines om uw pagina sneller te begrijpen. Bovendien kan het gebruik van gestructureerde gegevens uw kans worden om rich snippets te krijgen in plaats van gewone blauwe links (wat kan resulteren in hogere klikfrequenties). Voor verschillende soorten pagina’s is er hun eigen opmaak. Dus we zullen ons concentreren op het controleren op fouten en het vinden van kansen.
Ga naar Google Search Console > Verbeteringen om te zien of alle markeringen op uw website werken zoals bedoeld. Als u ongeldige items tegenkomt, controleer dan de redenen daarvoor. Gebruik Rich Results Test als u een specifieke pagina moet controleren. Veel van de SEO tools voor een SEO website audit zijn gratis, net zoals deze.
Op deze website vindt u meerdere checklists voor SEO en aanverwante disciplines om zelf al een start te maken met de SEO optimalisatie van uw website. Kijk ook even welke SEO en Content Marketing diensten wij aanbieden! Ook onze lijst met de beste gratis SEO tools is de moeite van het bezoeken van waard.
Connect your World is de specialist in Linkbuilding en SEO. Het uitbesteden van zowel SEO optimalisatie als SEO Linkbuilding is bij Connect your World in goede handen.
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO en Content Marketing bureau uit Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer. Hij is de ideale man voor u om een website analyse uit te voeren.
Heeft u een vraag over deze SEO checklist of wilt u ons inhuren als SEO specialist? Surf naar Onze Contactpagina en bel of mail ons. Een basis SEO Website Audit bieden wij gratis aan. Dus wilt u weten hoe uw website ervoor staat, neem dan contact op.