Last Updated on 25 augustus 2024 by connectyourworld
Google Zoekwoorden vormen de kern van SEO (zoekmachineoptimalisatie). Voor een succesvolle on page SEO strategie moet u de verschillende soorten Google zoekwoorden kennen en begrijpen. u heeft primaire zoekwoorden, semantische zoekwoorden en LSI-zoekwoorden nodig voor content optimalisatie, longtail keywords om uw zoekresultaten te verbeteren. Daarnaast heeft u weer een geheel andere reeks zoektermen voor betaalde zoekadvertenties. In deze blog hebben we daarom een lijst samengesteld met 12 soorten Google zoekwoorden, die elke SEO professional zou moeten kennen.
Estimated reading time: 10 minuten
Als het gaat om het selecteren van trefwoorden om via uw content te targeten, is de lengte van belang. De twee gebruikelijke categorieën zoekwoorden op basis van lengte zijn generieke zoekwoorden en ‘longtail keywords’. U kunt een middelste optie ook beschouwen als ‘midtail keywords’, maar dat zijn alleen de zoektermen, die aan de kortere kant van het bereik zijn voor ‘longtail keywords’.
Dit zijn bijvoorbeeld de algemene termen als bijvoorbeeld “digitale marketing”, die meestal een hoog zoekvolume hebben. Het concurrentie niveau is echter hoog. Generieke SEO zoekwoorden zijn altijd kort van lengte. Ze hebben meestal 1-3 woorden.
Dit zijn langere, specifiekere woordgroepen en zoektermen, die een relatief lager zoekvolume hebben. Het concurrentie niveau is tevens ook een stuk lager. Voorbeelden van ‘longtail keywords’ zijn:
Hoe langer en specifieker een trefwoord is, hoe groter uw kansen om ervoor te ranken. Bovendien helpen ‘longtail zoekwoorden’ u ook om een relevanter en gerichter publiek naar uw website te trekken. Het gaat dus niet alleen om zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Daarom moet u ‘longtail keywords’ gebruiken, specifiek voor uw bedrijf en niche, om uw pagina’s hoger te laten scoren op de voor u relevante zoekwoorden. Wanneer u uw zoekwoordonderzoek of zoekwoorden analyse doet, richt u dan op de zoektermen, die een behoorlijk zoekvolume hebben en het meest relevant zijn voor uw bedrijf.
Als u SEO vriendelijke content wilt maken , moet u hoe dan ook rekening houden met de verschillende soorten zoektermen op basis van de zoekintentie (SEO search intent) van een gebruiker. U kunt bijvoorbeeld verschillende soorten leads of doelgroepen targeten, simpelweg door het juiste Google type zoekwoorden te kiezen.
Er zijn vier hoofdtypen SEO zoekwoorden, afhankelijk van de intentie van de gebruiker:
Dit zijn de SEO zoekwoorden, die bedoeld zijn om informatie te vinden over een product, onderwerp, bedrijf, enz. Als u vragen van gebruikers over branche gerelateerde onderwerpen wilt beantwoorden en jezelf wilt profileren als ‘thought leader’, moet u uzelf richten op informatieve zoektermen.
Enkele voorbeelden van trefwoorden van het informatieve type zijn:
Dit zijn de soorten trefwoorden, die mensen gebruiken om de locatie van iets te vinden. Dergelijke zoekwoorden zijn daarom uiterst belangrijk voor lokale SEO. Gebruik ze daarom ook voor uw lokale directoryvermeldingen.
Voorbeelden van navigatiezoekwoorden zijn:
Dit soort SEO zoekwoorden hebben meestal een lichte aankoopintentie. Maar meestal zijn ze meer gericht op onderzoek voordat u een aankoop doet. Het doel van de gebruiker is om het beste product, de beste service of het beste merk te vinden om aan zijn eisen te voldoen. uw doel bij het gebruik van dit soort zoekwoorden moet zijn om bronnen te bieden, die gebruikers kunnen helpen u te verkiezen boven concurrenten.
Voorbeelden van SEO zoekwoorden met commerciële intentie zijn:
Dit zijn het favoriete type Google zoekwoorden voor e-commerce bedrijven. Deze SEO zoekwoorden richten zich op mensen met een hoge aankoopintentie. Deze omvatten zoekopdrachten, die aantonen, dat een gebruiker een product of dienst wil kopen. u moet dit soort zoekwoorden targeten via uw product- en servicepagina’s.
Voorbeelden van transactionele zoekwoorden zijn:
De woorden als ‘kopen’, ‘krijgen’ en ‘inhuren’ geven de koopintentie voor dergelijke zoektermen aan.
In dit gedeelte ligt de nadruk op de soorten SEO zoekwoorden, die u moet gebruiken voor het maken van SEO vriendelijke, plagiaatvrije content, die hoog scoort op SERP voor SEO – zoekwoorden. u zou veel hebben gehoord over zoekwoordoptimalisatie voor SEO. Maar heeft u gehoord van de twee belangrijkste soorten Google zoekwoorden, die u daarvoor nodig heeft? Dat is precies, wat we in deze sectie zullen bespreken.
Telkens wanneer u een nieuwe webpagina of een stuk content maakt, moet deze zich richten op één centraal of primair zoekwoord. Dit is het zoekwoord, waarop u wilt, dat deze content rankt. U wilt zich bijvoorbeeld op het zoekwoord “digital agency Den Haag” richten. U kunt content over dat onderwerp maken en uw primaire trefwoord toevoegen aan uw titel, koppen, titeltags, metaomschrijving, eerste alinea en door de gehele content.
U kan uwzelf afvragen of het te veel moeite kost om één volledig stuk content te maken om slechts één zoekwoord te targeten. Hoe zit het met andere gerelateerde SEO zoekwoorden? Welnu, dat is waar LSI-sleutelwoorden in beeld komen. LSI – zoekwoorden zijn variaties of synoniemen van uw primaire zoekwoord, die ook kunnen worden gebruikt om uw content te optimaliseren. Voor bijvoorbeeld ‘digital agency Den Haag als primaire trefwoord is “online marketing bureau Den Haag” een optie.
Als laatste, op deze lijst met verschillende soorten zoekwoorden, noemen wij de zoekwoorden, die nuttig zijn voor betaalde zoekadvertenties. Dit zijn de Google Ads zoekwoorden, waarmee adverteerders hun advertenties kunnen targeten en aan de juiste doelgroep kunnen tonen. Er zijn vier zoektypen voor zoekwoorden in deze categorie. Laten we elk in meer detail begrijpen.
Wanneer u brede SEO zoekwoorden target met uw advertentiecampagne, wilt u in principe uw Google advertenties weergeven voor elke variant van uw doel zoekwoord. Uw advertenties worden dus weergegeven voor brede zoektermen, die hetzelfde betekenen als uw doel zoekwoord. Stel bijvoorbeeld, dat uw doel zoekwoord ‘tennisschoenen’ is. Voor een brede match worden uw advertenties ook weergegeven voor zoekwoorden als ‘schoenen kopen om te tennissen’, ‘tennisschoenen kopen’, ‘zwarte Nike hardloopsneakers’, enzovoort.
Voor een woordgroep overeenkomst moet de zoekopdracht de exacte woordgroep als uw zoekwoord hebben: ‘tennisschoenen’ in het geval van het bovenstaande voorbeeld. Voor dit zoekwoord is bijvoorbeeld de zoekwoordgroep van toepassing op zoekwoorden als ‘tennis schoenen kopen’, maar niet op ‘schoenen kopen’. Volgens Google is woordgroep overeenkomst ook van toepassing als de zoekwoorden in Google in een andere volgorde verschijnen. Een woordgroep overeenkomst is dus ook van toepassing als de zoekopdracht ‘schoenen voor tennissen’ is.
Zoals de naam al doet vermoeden, vereist een exacte overeenkomst, dat de zoekopdracht de exacte woorden als uw trefwoord in exact dezelfde volgorde heeft. Als we hetzelfde voorbeeld nemen, zou er alleen een exacte overeenkomst plaatsvinden als de zoekopdracht de woorden ‘tennis schoenen’ in deze exacte volgorde gebruikt.
Bij het plaatsen van zoekadvertenties zijn dit de zoekwoorden, waarvoor u uw Google advertenties niet wilt weergeven. Dit gaat meer over welke zoektermen u moet uitsluiten, dan over welke uw advertenties wilt weergeven. Welke SEO zoekwoorden u ook toevoegt als uitsluitings zoekwoord, uw advertenties worden niet weergegeven voor zoekopdrachten, die die term bevatten.
De 12 verschillende soorten zoekwoorden zijn:
Trefwoorden zijn woorden of woordgroepen die u vaak in uw inhoud moet gebruiken om te rangschikken voor de relevante zoekopdrachten op SERP (resultatenpagina’s van zoekmachines). Er zijn veel verschillende soorten zoekwoorden, die kunnen worden gecategoriseerd op:
Dit bericht bespreekt 12 verschillende soorten zoekwoorden, die onder verschillende categorieën vallen.
De twee meest voorkomende typen zoekwoorden voor SEO zijn primaire en LSI-zoekwoorden. Primaire zoekwoorden zijn de belangrijkste SEO zoekwoorden, die u wilt targeten via een stuk content. LSI-zoekwoorden zijn de zijwoorden, varianten en synoniemen van het primaire zoekwoord, dat u gebruikt om meer context aan uw content te geven.
Longtail-zoekwoorden die categorie specifieke woordgroepen gebruiken, worden vaak categorie zoekwoorden genoemd. Deze zoekwoorden hebben beschrijvende, maar algemene woordgroepen die mensen gebruiken om de producten te vinden die ze willen kopen. Als u bijvoorbeeld schoenen wilt kopen en niet zeker bent van het merk, kunt u misschien zoeken naar iets als “witte hardloopschoenen kopen”. Het gedeelte ‘hardloopschoenen’ van het zoekwoord is een productcategorie en dat maakt het een categorie zoekwoord.
U moet uw primaire zoekwoorden toevoegen aan:
Voor artikelen en andere inhoud op uw blog kunt u een trefwoorddichtheid van 1% tot 1,5% aanhouden. Voor landingspagina’s kunt u deze dichtheid verhogen tot meer dan 2%.
Herman Geertsema is een ervaren freelance SEO specialist en content marketeer uit Den Haag. Tevens is Herman eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag.
Online marketing bureau Connect your World voert verschillende soorten SEO en Content Marketing projecten uit. Kies daarom ook een SEO consultant in de volgende regio’s:
Heeft u misschien nog verdere vragen over trefwoorden en allerlei verschillende Google zoekwoorden? Of wilt u ons SEO bureau als SEO expert inhuren? Neem dan contact met ons op. Dan starten we met een gratis SEO scan en zoekwoordenonderzoek. We hebben ook een zeer interessante SEO aanbieding voor MKB bedrijven.
Wilt u nog meer tips om de zoekmachineoptimalisatie van uw website zelfstandig verder te verbeteren? Neem deze SEO checklist dan door. Ook onze lijst met veelal gratis SEO tools kan van nut zijn om een start te maken met het bovenaan in Google krijgen van uw website. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk ook altijd een mogelijkheid.