Last Updated on 21 september 2024 by connectyourworld
‘Hoe werkt SEO’ is een belangrijke vraag om te beantwoorden. Zoekmachinemarketing of search engine marketing is volgens de meeste marketeers het belangrijkste onderdeel uit de online marketing mix. Uit onderzoek blijkt, dat de marketeer binnen de marketingmix het meeste geld uitgeeft aan SEO optimalisatie en Google Ads campagnes.
Het is belangrijk voor website eigenaren om te weten hoe SEO werkt. Door uzelf in te lezen wordt u een goede sparringpartner voor de SEO specialist, die u wilt gaan inhuren.
Estimated reading time: 11 minuten
SEO zoekmachineoptimalisatie is het meest waardevolle onderdeel van zoekmachinemarketing. SEO plaatst websites en vooral webpagina´s op een natuurlijke wijze (hoger) in de zoekmachines. Het gaat hier namelijk om de rankings in het onbetaalde overzicht van de zoekresultaten. Daarboven staan vaak nog de betaalde advertenties. Het bovenaan in Google positioneren kan op verschillende wijzen. De moderne manier werkt duurzaam, maar is wel van steeds meer factoren afhankelijk. Daarnaast passen zoekmachines zoals Google en Bing hun manier van indexeren continu aan. Dit maakt het continu analyseren van de posities en de websitecontent noodzakelijk. Door Hoe SEO werkt is het van belang om op regelmatige basis een SEO expert naar uw website te laten kijken. Hij of zij praat u bij over hoe SEO precies werkt en welke stappen er nodig zijn voor verbetering.
Hoe werkt SEO? Welke acties moet u precies ondernemen?
Werk aan een website met relevante engaging content en autoriteit. Kopieer geen content (duplicated content) en zorg voor een hoge zoekwoordendichtheid.
Zorg voor relevante backlinks en links van waarde (autoriteit) naar sites die van hoge waarde zijn. (Voor een marketingbureau is dit bijvoorbeeld https://frankwatching.com) Dit zijn inbound links. Ze worden ook wel eens inlinks genoemd. Ze kennen vaak een goede ranking en bieden vaak soortgelijke content. Maak dus werk van inlinks en goede linkteksten. Connect your World schreef een blog post met de titel: ‘Hoe krijg ik backlinks in 2024?
Voorzie uw website van een snelle duidelijke hiërarchische structuur. Voeg eventueel een sitemap toe en plaats scripts zoals Javascript zoveel mogelijk in externe bestanden en gebruik schone HTML De webspiders moeten de website en content makkelijk en snel kunnen doorzoeken.
Zorg voor web pagina’s met unieke titels en meta beschrijvingen. Er is zoveel content. Het is daarom belangrijk om op te vallen.
Bij velen is het bekend, dat tegenwoordig vaak meer dan 70% van het websiteverkeer via de mobiele telefoon gaat. Bekijk daarom uw website uitgebreid op de mobiel. Werkt de website lekker op de mobiel? Bestudeer elke doorgevoerde wijziging op uw website dus ook op mobiel.
De mens van tegenwoordig is ongeduldig. Een snelle website is daarom een must! Is uw website namelijk traag? Dan is de kans groot, dat uw websitebezoeker naar de concurrent gaat.
Hoe beter Google begrijpt, waar uw website over gaat, hoe makkelijker het voor hen is om te bepalen op welke positie Google uw website moet plaatsen in de SERP. Gestructureerde gegevens zijn een vorm van extra metadata, bijvoorbeeld de review sterren of een recept van een gerecht.
Het doorzoeken van zoekmachines en de structuur, backlinks, domein autoriteit en content van de websites en losse webpagina’s wordt indexeren genoemd. Bij het doorzoeken dient de match tussen zoekvraag in de zoekvraag (ook query genoemd) goed te matchen met de content op de site. Google zegt ‘
Door op deze verschillen in zoekgedrag te anticiperen en hiermee rekening te houden, wanneer u uw content schrijft (met goede zoekwoordcombinaties) kunt u positieve resultaten behalen.
Google Ads biedt een goede zoekwoordplanner waarmee u nieuwe zoekwoordenvariaties kunt ontdekken en het geschatte zoekvolume voor elk zoekwoord kunt achterhalen. Daarnaast biedt Google Search Console je met behulp van het prestatierapport de populairste zoekopdrachten waarvoor uw website wordt weergegeven. Dit zijn de zoekopdrachten, die de meeste bezoekers naar uw website leiden.
Een goed doordachte content strategie vormt steeds meer de basis van SEO. Zo worden How to’s, Youtube video’s op de site, die zijn voorzien van tags en FAQ pagina’s goed en uitgebreid geïndexeerd door Google.
Schrijf scanbare webteksten aan de hand van relevante zoekwoorden. Zorg dat deze zoekwoorden regelmatig terugkomen. Teksten in afbeeldingen kunnen zoekmachines niet lezen. Hier is een zogenoemde Alt tekst en titel voor nodig in de opmaak taal HTML. Gebruikers vinden het namelijk fijn om content te lezen, die goed is geschreven en makkelijk te begrijpen valt. Dit soort content krijgt daardoor autoriteit.
U kunt bijvoorbeeld een eigen onderzoek uitvoeren en publiceren of regelmatig het laatste nieuws laten zien. Het gaat erom, dat u uw autoriteit toont, zodat anderen naar uw website of app linken. Het ontwerp en het tonen van de content dient op geordende wijze te gebeuren. De plek waar de content staat, kan van belang zijn. Bezoekers moeten een goed beeld hebben van wanneer het ene onderwerp begint en het andere stopt. Dit kunt u bereiken door het gebruik van heldere tussenkoppen, alinea’s en opsommingen te gebruiken. Door de content op te splitsen in logische gedeelten, kunnen gebruikers de gewenste content sneller vinden.
Een website met vertrouwen uitstralen. Voorkom daarom onnodige invoeging van zoekwoorden, die gericht zijn op zoekmachines, maar vervelend of onlogisch zijn voor gebruikers. Ook het op misleidende wijze verbergen van tekst, kan voor een negatieve impact zorgen op de SEO rankings in Google.
Als een website deskundig en gezaghebbend is, zoals een blog op een bekend platform, neemt de kwaliteit van de website toe. Ook kan heel duidelijk een aantal belangrijke termen zoals ‘Hoe werkt SEO’ zorgen voor een hoge zoekwoordendichtheid, die duidelijk met het onderwerp te maken hebben. Zorg ervoor, dat de content op uw website wordt gemaakt of bewerkt door mensen met kennis over het onderwerp en die meer content gemaakt hebben over hetzelfde onderwerp. Als u bijvoorbeeld deskundige of ervaren bronnen levert en linkt, krijgen gebruikers in de deskundigheid van artikelen. Zorg voor volledigheid. Met bijvoorbeeld MOZ kunt u de domein autoriteit meten.
Zoekmachines zoals Google stellen steeds meer eisen aan de kwaliteit van de inkomende links, de programmering en de opbouw van een website. We hebben namelijk al eerder gelezen, dat de zoektechnieken van de zoekmachines, de zoekalgoritmes constant veranderen. Zij kunnen de waarden van de sites die linken af en opwaarderen. Zorg daarom voor relevante links en goede linkteksten door zelf te linken naar sites en pagina’s, die over hetzelfde onderwerp gaan
De linktekst is de zichtbare tekst in een link. Het is de tekst waar je op moet klikken als je de link activeert. Via deze tekst kunnen gebruikers en zoekmachines meer te weten te komen over de pagina waarnaar je doorverwijst. Links op uw pagina’s kunnen intern verwijzen naar andere pagina’s op uw website of extern verwijzen naar content op andere websites. In elk van deze gevallen geldt: hoe beter uw linktekst, hoe makkelijker het is voor gebruikers om te navigeren. Voor zoekmachines geldt hoe beter de linktekst, hoe beter ze kunnen begrijpen waar de tekst over gaat.
Voorkom algemene linkteksten zoals klik hier of lees verder
Autoriteit kunt u ook doorgeven, een deel van de reputatie van uw website kunt u doorgeven aan een andere website, wanneer u hiernaartoe linkt. Soms kunnen gebruikers hier voordeel uit halen door links naar hun eigen site toe te voegen in reacties of forums. Helaas wordt dit ook misbruikt door spam. In dat geval kunt u bijvoorbeeld een HTML attribuut nofollow toevoegen aan de linkcode om te voorkomen dat spampagina’s of spamsites aan uw website worden gelinkt.
De navigatie en totale structuur van een website is belangrijk om bezoekers te helpen snel de gewenste content te vinden. Ook kunnen zoekmachines zo beter begrijpen welke content de webmaster als belangrijk beschouwt. U kunt de zoekmachine door middel van de sitemap laten weten hoe de website in elkaar zit.
Voor de gebruiker en de zoekmachines is niet alleen een begrijpelijke URL, maar ook zogeheten kruimelpad van waarde. U zou bijvoorbeeld moeten nadenken over hoe uw bezoekers vanaf een algemene pagina naar een pagina met specifiekere content gaan. Heeft u bijvoorbeeld voldoende pagina’s over een specifiek onderwerp om een pagina te maken die een beschrijving geeft van deze gerelateerde pagina’s? Het kan ook zijn, dat u vele verschillende producten aanbiedt, die onder meerdere categorie en sub – categorie pagina’s moeten vallen.
De webspiders zien graag unieke pagina titels en metabeschrijvingen. Zo weten zij precies, welke content en zoekwoorden zij kunnen verwachten. Dit worden ook wel metatags genoemd. Zorg er daarom voor, dat de titels en meta descriptions beschrijvend en uniek zijn.
In 2019 heeft Google, de Mobile First indexering gelanceerd. Dit betekent, dat de mobiele versie van een website voorrang krijgt bij de indexering van de website. Dit is natuurlijk een logisch gevolg van de wereldwijde smartphone explosie van de laatste jaren.
De snelheid van een website is een belangrijke factor om bovenaan in Google te komen. U kunt de snelheid bijvoorbeeld meten op GTmetrix.com
Google Bedrijfsprofiel is een gratis tool van Google met veel opties. U kunt hiermee bijvoorbeeld in contact komen met uw klanten. Klant reviews zijn zeker bij de jongere generatie belangrijk in het aanschafproces van een product of dienst. Daarom ziet Google graag minimaal 5 beoordelingen. Ze nemen hiermee in feite de functie van de Gouden Gids en Telefoongids over. Het is belangrijk om de bedrijfspagina regelmatig te voorzien van nieuwe foto’s.
Gestructureerde gegevens of data bieden een code, die u aan de pagina’s van uw website kunt toevoegen om uw content te beschrijven voor zoekmachines. Daarmee wordt de SERP rijker, ook begrijpen de zoekmachines beter wat er op een web pagina staat. Zoekmachines kunnen deze kennis namelijk gebruiken om uw content op nuttige en aantrekkelijke manieren weer te geven in de zoekresultaten.
Met de zogenaamde structured data kunt u veel bedrijfsgerelateerde onderdelen opmaken en deze opties vormen meestal de kern van Google.
Herman Geertsema is de eigenaar van online marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO freelancer en content marketeer. Connect your World heeft succesvol opdrachten afgerond in Almere, Leiden, Delft, Zoetermeer, Leiden en Tilburg en Breda.
Heeft u nog vragen over ‘Hoe werkt SEO‘? Of wilt u ons inhuren als SEO expert? Maak dan vervolgens gebruik van onze SEO checklist of neem contact op via onderstaande button.
SEO-optimalisatie is essentieel om de zichtbaarheid van uw website in zoekmachines te vergroten, waardoor u meer organisch verkeer kunt aantrekken. Een hogere ranking in zoekresultaten leidt vaak tot meer klikken en conversies, wat de algehele bedrijfsresultaten verbetert. Daarnaast helpt SEO bij het opbouwen van merkautoriteit en vertrouwen, omdat gebruikers eerder klikken op goed gerankte sites. Bovendien is SEO een kosteneffectieve marketingstrategie op lange termijn, in vergelijking met betaalde advertenties.
Een belangrijk voordeel van zoekmachinemarketing (SEM) is, dat het direct verkeer naar uw website kan genereren door middel van betaalde advertenties, waardoor u snel zichtbaar bent in zoekresultaten. Dit stelt bedrijven in staat om hun doelgroep gericht te bereiken op het moment, dat ze actief op zoek zijn naar producten of diensten. SEM biedt ook de mogelijkheid om resultaten in real time te meten en campagnes te optimaliseren op basis van prestaties. Bovendien kan het helpen bij het vergroten van merkbekendheid, zelfs als gebruikers niet op de advertenties klikken, omdat ze uw merk herhaaldelijk zien verschijnen.