Last Updated on 8 september 2024 by connectyourworld
Estimated reading time: 17 minuten
Het optimaliseren van uw klikfrequentie ook wel click through marketing genoemd is een over het hoofd geziene techniek voor zoekmarketing, die een grote impact kan hebben op uw algehele siteverkeer. In dit artikel leert u meer over de klikfrequentie en de negen beproefde tips om meer klikken te winnen door deze te verbeteren. Maar laten we er eerst voor zorgen dat we op dezelfde lijn zitten over wat CTR is, waarom het belangrijk is, en een benchmark instellen voor wat uw Click Through Rates zou moeten zijn.
De click through rate (CTR) is de relatie tussen klikken op uw link (klikken) en het aantal keren, dat uw vermelding op een SERP is verschenen (vertoningen). CTR geeft aan hoe effectief uw zoekmachinevermelding is in het aantrekken van mensen om uw webpagina te bezoeken. Als uw CTR 4% is, betekent dit dat 4 op de 100 mensen doorklikken naar uw website.
Uiteraard is de CTR belangrijk, want hoe hoger deze is, hoe meer mensen uw website bezoeken. En we vinden het leuk als mensen onze website bezoeken, omdat ze zo veel dichter bij het worden van klant zijn. CTR is ook nuttig vanuit een strategisch oogpunt. Het kan worden gebruikt om het verkeer te voorspellen, dat organische zoekverbeteringen opleveren en helpt bij het prioriteren van uw content optimalisatie.
Wanneer u probeert te begrijpen of uw Click Through Rates goed zijn of niet, vraagt u zich waarschijnlijk af wat een gemiddelde CTR is. In 2021 is er een CTR Research studie gedaan. In dit onderzoek is gekeken naar 17 miljard zoekwoorden om een gemiddelde CTR te creëren op basis van SERP posities. Als u deze studie onderzoekt, denkt u misschien dat uw site zo ver achterloopt – of dat uw site het geweldig doet. Lees toch maar verder!
Het is niet erg nuttig om de CTR van uw site te vergelijken met een generieke benchmark, omdat deze enorm kan verschillen van branche tot branche. Het volledige onderzoek kunt u downloaden. De gegevens in dit onderzoek zijn uitgesplitst voor 13 verschillende industrieën.
Als u wilt weten voor welke pagina’s u de CTR wilt optimaliseren, logt u in bij Google Search Console, selecteert u uw zoekproperty en opent u het rapport Prestaties > zoekresultaten. Het datumbereik wordt automatisch ingesteld op de laatste drie maanden. Dit is prima, maar voel u vrij om de duur te verlengen of in te korten om rekening te houden met uw sitevolume en seizoens-gebondenheid. Klik om alleen de scorekaarten te selecteren voor ‘totaal aantal vertoningen’, ‘gemiddelde CTR’ en ‘gemiddelde positie’. Voeg filters toe om in te zoomen op uw doelland (en inhoudsonderwerp) door op het ‘+’-teken met de tekst ‘Nieuw’ te klikken. Optimaliseren voor de Click Through Rates komt pas in het spel als u de eerste pagina hebt bereikt, waarschijnlijk in de top vijf van zoekresultaten.
Zoals we hebben geleerd, garanderen hoge rankings niet dat gebruikers doorklikken naar uw site. Het vergt wat meer finesse. Als uw pagina op de eerste pagina staat, maar een lagere Click Through Rates heeft dan verwacht, volg dan de volgende 20 tips.
Uit onderzoek van Ahrefs van 953.276 pagina’s bleek, dat Google in 33,4% van de gevallen titel-tags herschrijft. We hebben ook geconstateerd, dat Google uw title tag in de zoekresultaten minder snel wijzigt als deze overeenkomt met de H1-tag op de pagina. Deze tip is heel eenvoudig. Zoekmachines (en mensen) geven de voorkeur aan de titel en H1-tag op de pagina om de content van het artikel weer te geven. Dus het is het beste om ze te laten overeenkomen.
Nu clickbait (in het oog springende titels, die de aandacht trekken op duistere content) steeds meer voorkomt, is het belangrijk om titels te schrijven die de content van uw webpagina nauwkeurig weergeven. Het is oké dat een titel de aandacht trekt, maar zorg ervoor, dat u dit doet op een manier, die de ervaring van de lezer respecteert. Want als je eenmaal het vertrouwen van een lezer verliest, is het weg.
Paginatitels moeten kleiner zijn dan 580 pixels (ongeveer 50-60 tekens) om te voorkomen, dat ze worden afgebroken in de resultaten van de zoekmachine. Deze lengte houdt uw paginatitels volledig zichtbaar op desktop en mobiel.
Zoekintentie is het waarom achter een zoekopdracht. Waarom heeft een gebruiker deze zoekopdracht uitgevoerd? Wat verwachten ze te vinden? Omdat uw zoekvermelding het eerste is wat mensen zien, moet deze aangeven hoe uw pagina de zoekopdracht van de gebruiker volledig beantwoordt. We kunnen onze titels aanpassen met een trefwoord modifier om beter contact te maken met het publiek en meta omschrijvingen te schrijven, zodat uw hele SERP-fragment kan worden uitgelijnd met de zoekintentie.
Waarom zou een gebruiker geïnteresseerd zijn in het lezen van uw artikel in plaats van de andere vermeldingen recht voor hen? Het antwoord kan zijn de diepte van de dekking of eenvoud, versheid, of het merk wordt algemeen erkend als een materiedeskundige.
Verwijs naar een wijdverbreide overtuiging of norm en keer, dat idee vervolgens om met een tegengestelde mening. Dit verleidt de lezer natuurlijk om meer te willen weten. Het toevoegen van haakjes of haakjes aan een titel kan de aandacht van uw publiek trekken naar een extra voordeel.
Krantenkoppen met cijfers geven de lezer een signaal, dat u ze een lijst geeft. En lezers houden van lijstjes, omdat ze betekenen, dat de content goed georganiseerd en gemakkelijk te volgen is.
Oké, de laatste tip heeft niets te maken met de titel tag of meta description. Maar het is een beproefde manier om de CTR te verhogen. Uitgebreide resultaten verwijzen naar elk type zoekresultaat, dat meer informatie biedt uit gestructureerde gegevens. Schema opmaak kan aan uw webpagina worden toegevoegd om aanvullende informatie weer te geven, zoals de prijs, beoordelingen of kooktijden. Dit helpt om meer klikken aan te trekken, omdat het potentiële kopers voorziet van aanvullende informatie die voor hen van belang is. Er kunnen bijvoorbeeld meer mensen klikken op een zoekresultaat met een hoge beoordelingsscore, omdat dit sociaal bewijs levert aan de potentiële koper.
Het gebruik van haakjes in de titel van uw bericht helpt om de aandacht van de zoeker naar uw zoekresultaat te trekken. Bovendien kan het ervoor zorgen, dat lange titels minder lang en aantrekkelijker lijken. HubSpot ontdekte dat haakjes het klikken op de kop met 40% kunnen verhogen . Er is een reden, dat websites met veel lijstjes zoals Buzzfeed zo populair zijn geworden. Veel ervan is gebaseerd op de kracht van hun nieuwsgierigheid opwekkende koppen.
Als het mogelijk is, moet u uw bestaande content omzetten in een lijstje. Lezers vinden lijstjes aantrekkelijker en gemakkelijker te consumeren. Zelfs als uw post geen lijstpost is, moet u proberen om indien mogelijk cijfers in uw titel te gebruiken.
Als u onlangs content heeft gepubliceerd of bijgewerkt, moet u de datum in uw titel opnemen. Wanneer mensen naar iets zoeken, voegen ze meestal het jaar na het trefwoord toe om de meest recente resultaten te vinden. Bijvoorbeeld “beste sportschoenen 2024”. Door de datum in uw titel op te nemen, laat u zowel uw lezers als de zoekmachines zien, dat uw content relevant is. Houd er rekening mee, dat als u op datum gebaseerde titels gebruikt, u uw bericht elk jaar moet bijwerken om de laatste informatie en het laatste jaar weer te geven.
Uw titel moet een enkel zoekwoord targeten. In het ideale geval weet u al op welk zoekwoord de pagina zich richt door goed zoekwoordonderzoek uit te voeren. Maar u kunt ook een variant van uw doelzoekwoord gebruiken, zodat uw bericht zowel op het hoofdzoekwoord als op de longtail zoekwoorden van dat zoekwoord is gericht.
Uw titel moet krachtige woorden bevatten, die inspelen op de emoties van uw lezers. Dit zijn woorden als geweldig, ongelooflijk, geheim, buitengewoon en meer. Als u deze woorden in uw titel gebruikt, verhoogt u uw CTR door nieuwsgierigheid en intriges bij de zoekers te activeren. U moet deze woorden echter niet willekeurig kiezen. Ze moeten immers betrekking hebben op de inhoud van uw bericht.
Neem de tijd om de inhoud door te nemen en stel uzelf de volgende vragen:
Een van de belangrijkste onderdelen van het uiterlijk van uw zoekmachine is uw metabeschrijving. Uw metabeschrijving is verreweg het grootste deel van uw SERP item. Vaak wordt de metabeschrijving over het hoofd gezien en alleen gezien als een plek om een paar trefwoorden toe te voegen. In plaats daarvan moet het worden gezien als waardevol onroerend goed, dat potentiële lezers zal helpen informeren over uw link.
Het schrijven van een pakkende beschrijving kan een geweldige manier zijn om uw conversiepercentages te verbeteren. Met uw meta beschrijving heeft u ongeveer 160 tekens om de aandacht van de zoeker te trekken. U wilt ze namelijk overtuigen, dat uw pagina de pagina is, die het waard is om op te klikken. Wanneer u geen meta description maakt, zullen de zoekmachines een zin weergeven rond het trefwoord van uw website. Soms werkt dit goed, maar soms kan het uit de context worden gehaald.
Voor e-commerce winkels is dit logisch, aangezien de zoekopdracht over het algemeen een product gebaseerd trefwoord zal zijn. Maar voor andere soorten content moet u de tijd nemen om uw beschrijving effectief te optimaliseren. Hier zijn enkele tips voor het verbeteren van uw metabeschrijving:
Als u een tool zoals Yoast SEO gebruikt, kunt u uw metabeschrijving eenvoudig optimaliseren tot de juiste lengte en uw doelzoekwoord opnemen.
Uw pagina URL wordt ook weergegeven in de zoekresultaten. Voor een goede on site optimalisatie moet u al korte URL’s implementeren, die uw doelzoekwoord bevatten. Maar als u nog steeds lange URL’s gebruikt, is dit het moment om ze te optimaliseren. Samen met uw titel en metabeschrijving is uw URL een ander element, dat in uw zoekmachinevermelding wordt weergegeven. Dit is een kans om longtail-zoekwoorden op te nemen die relevant zijn voor de zoekopdracht.
Het algemene doel van uw zoekmachinevermelding is om de zoeker het vertrouwen te geven, dat uw pagina het meest relevant is voor wat ze zoeken. De volgende elementen van uw zoekresultaten spelen allemaal een rol:
Niet elke site vereist gestructureerde navigatie, maar als uw site meerdere categorieën heeft, zorg er dan voor, dat u zoekwoorden gebruikt, die passen bij uw lezer en de organisatie van uw site. De meeste sites hebben echter baat bij het gebruik van een eenvoudige URL.
Hier zijn enkele tips voor het verstrekken van een SEO-vriendelijke URL :
Featured snippets (ook wel het Google-antwoordvak genoemd) zijn het gedeelte van de zoekresultaten, dat boven aan de pagina’s met zoekresultaten wordt weergegeven. Deze “positie nul” kan ongelooflijk waardevol zijn, aangezien de kans groot is, dat zoekers op uw pagina klikken na het lezen van het featured snippet. Er is ook een kans, dat u ook op twee plaatsen op de eerste pagina kunt rangschikken, in het aanbevolen fragment en uw organische positie. Als u al op de eerste pagina staat, kunt u het aanbevolen fragment het beste verkrijgen door het antwoord op de vraag of zoekopdracht in één alinea samen te vatten, idealiter zo dicht mogelijk bij de bovenkant van de pagina. De volgende elementen zullen ook helpen:
Rich snippets kunnen worden gezien als verbeterde zoekresultaten. De standaard zoekresultaten omvatten:
Wanneer een pagina rich snippets bevat, kan deze nog meer informatie bevatten, zoals:
Enkele andere manieren waarop Google het uiterlijk van de zoekmachine verbetert, zijn onder meer:
Rich snippets helpen u op te vallen in de zoekresultaten, vooral als uw concurrenten ze niet gebruiken.
Schema opmaak is een manier om uw site te beschrijven aan de bots van zoekmachines, zodat ze het type content op uw website beter kunnen begrijpen. Om schema opmaak aan uw site toe te voegen, voegt u vooraf gedefinieerde HTML-elementen toe, die de zoekmachines begrijpen. Dit is niet zichtbaar voor uw lezers, maar zal onder de oppervlakte bestaan en door de zoekmachines worden gebruikt, wanneer ze uw website doorzoeken. Er zijn verschillende soorten schema’s, waaronder video’s, afbeeldingen en artikelen, maar ook specifieke inhoudsschema’s voor lokale bedrijven, organisaties en meer.
Sitelinks zijn een andere manier om het uiterlijk van uw zoekmachine te verbeteren. Sitelinks worden weergegeven onder uw metabeschrijving in de zoekresultaten en verwijzen naar andere pagina’s op uw website. Sitelinks helpen om de hoeveelheid ruimte, die uw zoekmachinevermelding in beslag neemt te vergroten, wat leidt tot meer zichtbaarheid en een hogere Click Through Rate. Het hebben van sitelinks kan ook leiden tot een verbeterde gebruikerservaring. Dit komt, omdat uw bezoekers rechtstreeks naar de pagina kunnen navigeren, die voor hen het meest relevant is.
Het is ook een signaal, dat Google uw website vertrouwt, aangezien niet voor elke website sitelinks worden weergegeven. U kunt sitelinks niet rechtstreeks specificeren, omdat het Google algoritme kiest welke sitelinks volgens hem het meest relevant zijn. U kunt echter wel helpen de aanwezigheid van sitelinks in de zoekresultaten te beïnvloeden. U kunt sitelinks laten verschijnen, wanneer mensen naar uw merknaam zoeken, of zelfs onder afzonderlijke berichten.
Maak benoemde secties in uw bericht die naar specifieke koppen in uw content navigeren. Wanneer u deze tags aan uw berichtkoppen toevoegt, verschijnen ze in de zoekmachines onder uw metabeschrijvingen. Hierdoor kunnen zoekers onmiddellijk naar een specifiek gedeelte van uw bericht navigeren door op de link in de zoekresultaten te klikken.
Als u een site heeft met een heleboel verschillende pagina’s, kan het moeilijk zijn om te beslissen waar u moet beginnen met het optimaliseren van uw click through rates. Gelukkig kun je Google Search Console gebruiken om het laaghangende fruit te vinden en te beginnen met pagina’s en berichten met de laagste CTR. Volg deze stappen om een analyse van uw verkeer te downloaden om de laagste Click Through Rate ‘s voor de hele site te identificeren:
Vervolgens kunt u uw resultaten filteren op vertoning om te zien welke pagina’s of zoekopdrachten het hoogste aantal vertoningen krijgen, maar het laagste aantal klikken.
Er zijn een aantal factoren die de CTR beïnvloeden, zoals:
Dus de beste manier van handelen is om onderaan te beginnen en enkele van de tips in dit bericht te gebruiken om uw zoekmachinevermelding te optimaliseren en de CTR te verbeteren.
Uiteindelijk is de beste Click Through Rates hack het creëren van een gedenkwaardig merk. Denk er op deze manier over na! Wanneer u naar iets zoekt in Google en u ziet uw favoriete merk of website in de zoekresultaten, u gaat op het resultaat klikken, ongeacht waar het rankt. Het opbouwen van een merk, dat mensen kennen en waarderen, kost tijd, maar u kunt het proces verkorten via Facebook advertenties. Facebook- en Google advertenties kunnen uw merk heel snel onder de aandacht van een heleboel mensen brengen. U kunt de retargeting-functie gebruiken om advertenties weer te geven aan mensen, die uw site al eerder hebben bezocht.
Wanneer deze mensen, die uw site al hebben bezocht, uw merk keer op keer zien via advertenties, versterkt dit uw merk in hun gedachten. De volgende keer, dat ze uw website in de zoekresultaten zien, zullen ze de rest overslaan en op uw vermelding klikken, zelfs als u niet op de eerste of twee plaatsen staat. Dit zal ook helpen om uw site te laten stijgen in de zoekmachine rankings. Aangezien uw CTR veel hoger zal zijn, geeft dit aan Google aan dat uw website van hoge kwaliteit is en hoger op de pagina zou moeten staan.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een online marketing bureau in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO freelancer en content marketeer. Connect your World voert opdrachten uit van Breda tot Gouda, maar ook van Dordrecht naar Amsterdam. Eigenlijk leveren we onze SEO diensten door heel Nederland. Heeft u nog vragen over click through rates? Of wilt u ons inhuren als (WordPress) SEO specialist? Vul dan onderstaand formulier in of bel met tel 06-41226543.
Een gemiddelde click-through rate (CTR) kan variëren afhankelijk van de industrie, het type advertentie en het platform, maar ligt meestal tussen de 2% en 5% voor betaalde zoekresultaten. Voor organische zoekresultaten is de CTR vaak hoger, vooral voor de topresultaten op de eerste pagina, waar de eerste positie gemiddeld een CTR van rond de 30% kan hebben. E-mailmarketing CTR’s liggen vaak tussen de 2% en 3%. Het is belangrijk om de prestaties van uw eigen campagnes te vergelijken met benchmarks in uw sector om te zien of uw CTR gezond is.