Last Updated on 20 juni 2024 by connectyourworld
Blogs schrijven is een van de oudste manieren om extra verkeer te trekken naar uw website. Bloggen voor SEO is misschien niet zo sexy als het maken van een video, maar het werkt nog steeds. Maar hoe valt u op in de grote massa? Er zijn inmiddels vele miljarden blogs te vinden op het internet. Waarom moeten lezers juist uw blog lezen? Wat voegt u toe aan de al bestaande blogs op het ‘net’? In deze blog krijgt u talloze tips om met bloggen zo succesvol als mogelijk te worden. Omdat SEO belangrijk is om de door u geschreven blog goed zichtbaar en vindbaar te maken, wordt er vaak gesproken over SEO blogging.
Een blog is bijna altijd een stuk informatie in geschreven tekst aangevuld met afbeeldingen of een ander audiovisueel materiaal. De auteur van de blog biedt deze informatie aan, aan de bezoekers van zijn of haar blog of website. Vaak gaat het om verschillende webteksten, die een zeker verband met elkaar hebben.
Bloggen is om meerdere redenen belangrijk voor de SEO van uw website. Ten eerste vergroot het uw kennisniveau. Blogging verhoogt ten tweede uw status als autoriteit op uw vakgebied. Ten derde vindt Google het belangrijk, dat er beweging is op uw website. Update uw blogs dus regelmatig. Hierdoor verlengt u de ‘time on site’ wat een belangrijke SEO ranking factor is. Daarnaast moeten potentiële klanten u gaan vertrouwen, voordat ze uw product of dienst van u afnemen. Door SEO blogging bouwt u naamsbekendheid op. Dat is weer goed voor het opbouwen van vertrouwen. Tot slot kunt u met een goede blog bezoekers naar uw website lokken, wat u backlinks kan opleveren.
Geschatte leestijd: 37 minuten
Blogs schrijven zijn een ideale manier om een groep mensen een antwoord te geven op de vragen, die bij ze leven, over uw producten of diensten. Er zijn miljarden blogs in vele soorten en maten. SEO blogging is namelijk een makkelijk medium, waarmee u snel kan inspelen op de actualiteit. Wilt u een grote doelgroep bereiken met uw blogs? Dan is het zaak om op te vallen en een unieke benadering te gebruiken bij het verder uitwerken van uw blog. Alleen op die manier komt u bovenaan in Google op de voor u relevante zoekwoorden.
SEO blogging is een vorm van branding. Door specialistische kennis te delen en oplossingen aan te bieden voor mogelijke klantvragen profileert u zichzelf als deskundige. Blogs kunnen ook voor interne communicatie het ideale middel zijn om issues in de organisatie met elkaar te delen.
Een variant op het blog is de vlog, een video weblog. Veel mensen kijken liever naar beeld dan, dat ze lezen. Met een vlog kunt u mensen ook langer op uw website houden (time on site). Dit is weer relevant voor uw SEO rankings.
Blogs schrijven doet de blogger vaak op een persoonlijke manier. De blogger duidt nieuwsfeiten of gebeurtenissen vaak door zijn eigen gekleurde bril. Vaak zijn het persoonlijke observaties en bevindingen. De blogger schrijft blogs meestal op een informele wijze en vaak wordt er niet geredigeerd. Corporate blogs worden wel altijd scherp onder de loep genomen. Daarbij kijkt men zowel inhoudelijk als tekstueel. De blog moet overeenkomen komen met de corporate strategie en zonder spelfouten zijn, want dat werkt bij veel mensen irritatie op.
U kunt met een blog inspelen op de actualiteit. De actualiteit verandert echter snel. Zorg daarom voor regelmatige updates van uw blogs. Blogs zijn er op gericht om informatie te delen. Deze informatie kan verpakt zijn in tekst, foto’s, infographics, video’s, tweets en links naar andere blogs. Blogs schrijven doet u multimediaal. Door een mix van tekst, beeld, video en audio ontstaat er een rijkere gebruikerservaring. Moedig het reageren op blogs aan. En reageer vervolgens op die reactie, ook als u het niet eens bent met de persoon, die gereageerd heeft.
Daarnaast is een blog een goed medium om uw doelgroep te bereiken. Dit kan eventueel ook met gastbloggen. Zorg daarbij er ook voor, dat mensen kunnen reageren op een blog. Interactie met uw doelgroep en klanten is namelijk zeer waardevol om bijvoorbeeld uw dienstverlening verder te verbeteren. Reageer ook op een kritische noot, want mensen waarderen het als u daar op een goede wijze mee omgaat. Gastbloggen is ook een goede manier om backlinks te verkrijgen.
Een gastblog, ook wel een “gastpost” genoemd, is een stuk geschreven content dat wordt gepubliceerd op de website of blog van iemand anders, in plaats van op de website van de auteur zelf. Het is een vorm van samenwerking waarbij een schrijver, ook wel een “gastblogger” genoemd, een artikel, blogpost, of ander soortige content levert aan de eigenaar van een website of blog om daar gepubliceerd te worden. Gastblogs zijn vaak bedoeld om een breder publiek te bereiken en om de online aanwezigheid en zichtbaarheid van de schrijver te vergroten.
Blogs schrijven is voor bedrijven een interessant medium om te publiceren over het eigen vakgebied of over een thema. Heeft u in uw niche een expert in huis, die een specialist is in een bepaald thema? Dan staan alle stoplichten op groen om volop te profiteren van het schrijven of laten schrijven van blogs. In een bepaald vakgebied of thema kunt u ‘thought leadership’ claimen.
Blogs verbeteren de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines zoals Google, maar ook in Bing en Yahoo. Naarmate u vaker publiceert, komt de ‘spider’ van Google vaker langs om uw website of blog te indexeren en te rangschikken op een plek bovenaan in Google. Mensen uit dezelfde branche halen vaak experts aan in hun eigen artikelen of blogs. Dit betekent, dat u het ‘thought leadership’ in een bepaalde niche kunt claimen. Daaruit kunnen we ook verwijzingen ofwel links uit voortkomen, die de SEO optimalisatie van uw website een flinke boost geven. Aan het einde van deze bijdrage weet u alles wat u nodig heeft om de perfecte blogs te schrijven voor uw website
Waarom zou u bloggen of gastbloggen? Wat is het doel van een blog? Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar vaak beginnen mensen een blog omwille van het hebben van een blog zonder echt na te denken, wat ze willen bereiken met hun blog inspanningen.
Dit is een populaire. U start een blog, publiceert geweldige content, krijgt verkeer naar uw website en genereert vervolgens geld met behulp van Ad Words, affiliate marketing of anderszins. Het klinkt als een statement uit de jaren 90, maar het werkt nog steeds. Het is nog steeds een van de meest populaire manieren om een blog te gebruiken.
Of u nu online (of offline) producten of diensten verkoopt, bloggen is een van de meest effectieve manieren om leads te genereren. Door te bloggen kunt u ‘communiceren’ met uw potentiële klanten, hen overtuigen van de effectiviteit van uw producten of diensten en die verkoop binnen halen. Bent u niet zo’n schrijver, dan is het misschien een idee om een SEO tekstschrijver in te schakelen.
Wilt u naamsbekendheid vergroten door meer ‘bezoekers verkeer’ naar uw website te genereren? Vraag een willekeurige Content Marketing Expert om deze vraag te beantwoorden en u zult zien, dat ze het er allemaal mee eens zijn, dat SEO blogging de beste keuze is.
Natuurlijk zijn alle redenen, die worden beschreven in het gedeelte ‘bloggen voor geld’ ook relevant voor ‘e-commerce bloggen’.
Elk type website moet een bloggedeelte hebben en dit geldt ook voor bedrijfswebsites.
Een blog kan u bijvoorbeeld helpen met:
De bovenstaande voorbeelden behandelen bijna alle doeleinden van bloggen, maar wat u belangrijk vindt om te doen voordat u begint met bloggen, is uw hoofddoel bepalen, omdat dit uw aanpak kan veranderen.
Bijvoorbeeld:
Voordat u doorgaat naar de volgende stap, moet u ook duidelijk in gedachten hebben, hoe u het succes van uw blogs kunt beoordelen. Als uw doel bijvoorbeeld was om klanten te informeren over uw nieuwe aanbiedingen, dan moet u beslissen welke statistieken u moet gebruiken (websitebezoeken, sociale shares, verkoop)
Eén van de meest voorkomende redenen waarom veel bloggers falen, is omdat ze nadenken over SEO, nadat ze klaar zijn met het schrijven van hun blogs. Dit is een grote fout! Het SEO proces begint al voordat u de blog maakt. Een blog schrijft u om informatie te delen met een mens van vlees en bloed. Als het even kan deelt u informatie of kennis, waarin u antwoord geeft op de vragen, die leven bij uw potentiële doelgroep. Het is echter SEO optimalisatie, die u zal leiden over hoe u moet schrijven en hoe u dit kunt promoten. De eerste les hier is dus, dat u niet alleen begint met het schrijven en publiceren van content. U volgt namelijk een meer formele procedure, zoals de procedure die hieronder wordt beschreven. Een procedure waarin Content Marketing en SEO optimalisatie hand in hand gaan.
Het meest tijdrovende deel van SEO blogging is natuurlijk het proces van het maken van SEO content (dat wil zeggen het schrijven), daarvoor. Om het SEO schrijven gemakkelijker te maken, moet u uw onderzoek doen.
Denk aan het onderwerp van uw blog en zoek op Google met behulp van verschillende gerelateerde zoekwoorden
Wat u in dit stadium wilt weten, is wat anderen over het onderwerp schrijven. Welke titels gebruiken ze, wat voor soort content en in het algemeen wat Google als goede content voor dat onderwerp beschouwt. Neem een paar minuten en analyseer de resultaten op de 1e pagina van Google, open de websites op nieuwe tabbladen en lees de blogs. Zijn er inhoudelijke overeenkomsten? Merkt u een bepaald patroon op? Vergeet niet dat uw doel is om uw blog posts te verbeteren en dit is het moment om manieren te bedenken om uw SEO content te onderscheiden van wat al over hetzelfde onderwerp is gepubliceerd. Als u iets vindt dat u bevalt, bijvoorbeeld een bepaalde kop, referentie of punt, opent u een nieuw document en begint u aantekeningen te maken.
De beste en meest effectieve manier om erachter te komen welk type content voldoet aan de zoekintentie (SEO search intent) van de gebruiker en hoe lang het duurt om uw blog posts te plaatsen, is door te zoeken naar uw zoekwoorden in Google.
Open Google en zoek naar ‘SEO Handleiding’. Klik op elk van de links op de eerste pagina en bekijk het volgende:
Wat u zal opvallen, is dat ze de volgende overeenkomsten hebben:
Dus door deze snelle en gemakkelijke manier van een concurrentieanalyse weet u welk type content u moet aanbieden. Daarnaast weet u hoe lang u uw content moet maken. U heeft daarnaast ook een heel goed idee van welk type content Google wil voor de specifieke zoekwoorden.
De beste en meest effectieve manier om erachter te komen welk type content voldoet aan de zoekintentie van de gebruiker en hoe lang het duurt om uw blogberichten te plaatsen, is door te zoeken naar uw zoekwoorden in Google.
Open Google en zoek naar ‘SEO Tutorial’. Klik op elk van de links op de eerste pagina en onderzoek het volgende:
Wat u zal opvallen, is dat ze de volgende overeenkomsten hebben:
Door deze snelle en eenvoudige manier om uw concurrenten te analyseren, weet u dus welk type content u moet bieden, hoe lang u uw content kunt maken en weet u ook heel goed welk type content Google voor de specifieke zoekwoorden wil hebben.
Nu u een goed idee heeft van wat er over het onderwerp is geschreven, is uw volgende taak om een titel te bedenken. Uw titel moet idealiter twee doelen dienen:
Dit is hoe wij onze titels kiezen:
Nadat wij de algemene zoekwoorden hebben bepaald, die wij in ons artikel willen targeten, beginnen we in Google te zoeken naar de specifieke SEO zoekwoorden en noteren we de suggesties die Google geeft tijdens het typen in het zoekvak en de ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ die ze aan het einde weergeven van elke pagina. We nemen vervolgens de meest gerelateerde en bekijken in een SEO tool als SEMRush naar hun moeilijkheidsgraad en om andere vergelijkbare ‘longtail keywords’ te achterhalen. De volgende stap is om onze selectie te beperken tot een of twee kandidaten en dan beginnen we te bedenken hoe de daadwerkelijke titel eruit zou zien.
Denk hier bijvoorbeeld aan:
Algemeen trefwoord: ‘Content marketing Tips’
Long tail-trefwoord: ‘Content Marketing Tips voor beginners’
Titel van het artikel: “15 Content marketing tips voor beginners voor hogere Google rankings”
De laatste stap voordat u de definitieve beslissing neemt, is een nieuwe zoekopdracht op Google uitvoeren met de volledige titel. Wat we willen weten, is het type websites, dat voor die titel staat en met name hun domein autoriteit. Als de eerste posities bezet zijn door echt grote websites met een hoge domein autoriteit, verkleint dit de mogelijkheden voor onze blog posts om goede SEO rankings te bereiken, ongeacht hoe goed wij onze content kunnen maken. We weten, dat dit verwarrend klinkt, maar het is belangrijk om uw tijd voor SEO blogging te investeren in titels of zoekwoorden, die website verkeer voor u kunnen genereren. Als dit het geval is, passen we de titel verder aan door woorden te wijzigen of toe te voegen, zodat we zullen moeten concurreren met websites met minder domein autoriteit.
Als u de titel klaar en geoptimaliseerd heeft, is het nu tijd om het berichtoverzicht te maken. Met overzicht bedoelen we om te beslissen voor de verschillende rubrieken van de blog posts en wat elke blogsectie zal behandelen. Vanaf het begin een goed overzicht maken, bespaart u later veel tijd, omdat u achteraf alleen de content voor elke kop hoeft te maken. Het is gemakkelijker om 500 woorden te schrijven om een subtitel te dekken dan om 3000 woorden zonder einde te schrijven. Afhankelijk van de lengte van de blog, kunt u ideaal kiezen voor elke 500 woorden. Dit maakt het lezen ook gemakkelijker, vooral voor diegenen die graag kort blogs lezen.
Een Griekse filosoof zei ooit: ” Een goed begin is het halve werk ” en dit is waar als het gaat om het schrijven van de introductie van uw blog. Zodra u de inleiding heeft geschreven en de bal aan het rollen krijgt, gaat de rest sneller en soepeler (op voorwaarde natuurlijk, dat u uw onderwerp kent en een goed idee heeft van wat u in de hoofdtekst van het artikel moet schrijven). Wanneer ik de inleiding voor mijn blogberichten schrijf, probeer ik ze kort te maken (2-3 regels) en uit te leggen waar het bericht over gaat.
Het kost zeker veel tijd, maar zodra de introductie klaar is, is de hoofdtekst van het bericht gemakkelijker te schrijven. Wat goed is om te doen in uw inleiding is om uw Google zoekwoorden toe te voegen in de eerste 160 tekens van het bericht, maar zonder SEO zoekwoorden te vullen of zinnen te maken die niet kloppen. Ik gebruik ook delen van de introductie als de metabeschrijving van de pagina, dus de tijd die het kost om de introductieservers ook voor dit doel te schrijven.
Nu u het doel van uw blog heeft ingesteld en de prestaties ervan wilt evalueren, is het tijd om uw handen vuil te maken en een SEO zoekwoordonderzoek te doen.
Een zoekwoordonderzoek helpt u bijvoorbeeld:
Laten we nu eens kijken hoe Zoekwoordonderzoek u de antwoorden op de 5 bovenstaande punten kan geven.
Het doel van de nieuwe post is om meer verkeer van Google te krijgen voor Google zoekwoorden die te maken hebben met SEO optimalisatie en om mijn SEO trainingscursussen te promoten .
Wanneer u naar Google gaat en ‘SEO’ typt naast de normale zoekresultaten en advertenties, ziet u bijvoorbeeld ook een sectie met de naam ‘Mensen vragen’ en ‘Verwante zoekopdrachten’. Wat u in deze fase zoekt, zijn termen in de secties, die overeenkomen met het doel van uw bericht. Aangezien het uw doel is om blog posts te schrijven en mensen te targeten, die nieuw zijn voor SEO, lijkt de term ‘SEO handleiding’ een goede match. Neem die term en herhaal de zoekopdracht. Nu uw zoekopdracht namelijk specifieker is, moet u kijken naar de daadwerkelijke zoekresultaten en in het bijzonder de gebruikte titels. Mijn doel is om twee of drie frases te bedenken die gerelateerd zijn aan ” SEO handleiding “. Ik heb het volgende geselecteerd:
Al deze zinsdeel zinnen zijn zeer relevant voor het doel van mijn bericht. Controleer het zoekvolume voor deze SEO zoekwoorden om ervoor te zorgen, dat er mensen zijn op zoek naar die zoekwoorden in Google. U kunt dit doen met elk hulpmiddel, dat u het gemiddelde maandelijkse zoekvolume voor de specifieke zoekwoorden geeft.
Een goede SEO titel moet de volgende kenmerken hebben:
Eén van de grootste fouten, die mensen maken met SEO blogging, is dezelfde Google zoekwoorden targeten in hun blogs als in hun landingspagina’s. Wanneer u begint met bloggen, moet u uw zoekwoordonderzoek doen en SEO zoekwoorden vinden, die gerelateerd zijn aan uw belangrijkste zoekwoorden. Deze meer gedetailleerde zoekwoorden ‘lsi keywords’ of ‘longtail keywords’ kunt u dan prima gebruiken in uw blogs. Als u dezelfde zoekwoorden target, zaait u verwarring voor Google over welke pagina’s waardevoller voor u zijn. Dit moet u vermijden.
Google wil zijn gebruikers de meest relevante resultaten voor hun vragen bieden. Dat betekent: als u hoog wilt scoren in Google en passief, organisch verkeer wilt ontvangen, moet u het meest relevante resultaat voor de zoekopdracht zijn.
U moet content creëren die overeenkomt met de zoekintentie (SEO search intent).
Gelukkig zet Google de meest relevante resultaten al bovenaan. Dit kunt u bijvoorbeeld in uw voordeel gebruiken. Bekijk de top 10 resultaten voor het door u gekozen onderwerp en kijk welke soorten pagina’s momenteel goed scoren.
Zoek 3-5 verwante sleutelzinnen met een vergelijkbare zoekintentie. Er zijn een groot aantal handleidingen voor zoekwoordonderzoeken op internet. De meeste richten zich op de 3 belangrijkste stappen:
In ons voorbeeld is dit alles van het bovenstaande. Iemand kan zeggen dat in het bovenstaande voorbeeld de zoekintentie van de gebruiker te duidelijk was, dus laten we een ander voorbeeld bekijken dat lastiger is. Een gebruiker typt de volgende zoekopdracht in Google “Hoe kan ik 10 kilo verliezen in 2 maanden”. Wat is hun bedoeling? Moeten ze de theorie van een dieet en of van een gezond leven lezen? Nee. Hun bedoeling is om precieze instructies te krijgen met cijfers en berekeningen over wat ze moeten doen om in twee maanden 10 kilo te verliezen. Aangezien er een groot aantal gebruikers op zoek is naar deze Google zoekwoorden, moet u proberen hun vraag in detail te beantwoorden, als u uw artikel op de eerste pagina’s wilt hebben.
Klinkt makkelijk? Nou, het is een beetje ingewikkelder als u er dieper op ingaat. Tegenwoordig neigen zoekmachines steeds meer naar semantisch zoeken. De web gebruikers van vandaag zoeken met een andere set zoekopdrachten. Vijf jaar geleden kon een gebruiker zoeken naar ‘gebruikte computers kopen in Amsterdam’, terwijl de zoeker van vandaag spraak gestuurde zoekassistenten kan gebruiken en kan zeggen ‘vind lokale pc-winkels met de grootste kortingen’.
Navigatie zoekopdrachten zijn zoekopdrachten naar een bepaalde website, bijvoorbeeld Ah.nl. Bij dit soort zoekopdrachten weet de zoekmachinegebruiker, welke webpagina hij wil zien. De enige website die deze gebruiker tevreden zal stellen, is dan ook de desbetreffende website.
Om informatieve zoekopdrachten (“het kiezen van een checklist”) te targeten , maakt u handleidingen, video’s, zeer gedetailleerde instructies, infographics, enz. Mensen hebben antwoorden nodig en u verschaft hen de nodige informatie.
Wanneer u transactionele zoekopdrachten (‘koop een woning’) target, moet uw content een bepaald product / bepaalde oplossing verkopen. Het kan bijvoorbeeld een gedetailleerd overzicht zijn van makelaars die mensen helpen bij het kopen en verkopen van een woning.
U heeft een pakkende titel gemaakt en een leuk bericht geschreven, wat nu? U taak is nog niet klaar. Als u woorden op een pagina gooit (ook al zijn het kwaliteitswoorden), komt u niet ver. Wat u moet doen, is ervoor zorgen dat uw berichten er ook goed uitzien.
Gebruik vet en cursief om belangrijke punten te markeren, ondertitels groter te maken, koppelingen gemakkelijk identificeerbaar te maken, voeg afbeeldingen toe waar van toepassing om statistieken weer te geven of markeer een punt, voeg externe koppelingen toe om gebruikers te helpen meer te weten te komen over een onderwerp (of een statistiek of studie te verifiëren). Al deze kleine dingen kunnen uw berichten gemakkelijker leesbaar, professioneler, socialer maken en het kan zelfs lezers langer op de pagina houden en het artikel eigenlijk lezen omdat ze het leuk vinden wat ze zien.
Laten we eerlijk zijn, u kunt geen succesvolle blogger zijn of een succesvolle website runnen als niemand uw berichten leest, deelt en erop reageert. Het is een slecht gevoel om uren door te brengen om een post voor te bereiden en in de prullenbak op internet te belanden. Wat kunt u hieraan doen? U kunt reclame, sociale media, gastbloggen, content distributie, e-mailmarketing en vele andere methoden gebruiken om uw hard geschreven meesterwerk voor veel ogen te krijgen.
Beschouw blogpromotie niet als optioneel, maar als iets dat u moet ‘doen als onderdeel van uw blogproces. Tenzij u al een groot lezerspubliek en volgers heeft, zal niemand om uw nieuwe bericht geven, totdat u het voor hun schermen plaatst. Zodra u op publiceren klikt, maakt u een lijst met acties om uit te voeren, zoals:
Consistentie zal u helpen om sneller resultaten (dat wil zeggen verkeer) naar uw blog te creëren. Er zijn enkele regels die u moet volgen met betrekking tot hoe vaak u nieuwe content moet publiceren, maar als algemene gids presteren websites of blogs die zijn bijgewerkt met nieuwe, unieke en relevante content beter (in veel aspecten) dan andere websites. Zoekmachines en sociale mediaplatforms zijn voortdurend op zoek naar nieuwe content (dit is wat hun lezers willen) en door hen te voorzien van wat ze willen, vergroot u uw kansen om organisch of sociaal opgemerkt te worden.
Het is mogelijk, dat de content in uw blogs niet up-to-date is, zodat ze niet meer goed scoren. U kunt deze blogs een facelift geven en weer verkeer van hen krijgen. Dit kunt u doen:
De meeste blog posts moeten minimaal 300 woorden lang zijn. Korter dan dat, en u moet zich waarschijnlijk afvragen of u überhaupt iets te zeggen heeft. Vanaf daar zou het raken van een bepaald aantal woorden niet uw doel moeten zijn. Uw doel moet zijn om een gedegen, boeiende en goed onderzochte blog te schrijven, die zo lang is als nodig is.
Naast de co relationele gegevens, die aantonen dat gemiddelde blog posts na een bepaalde lengte minder backlinks en minder verkeer krijgt, is er nog een andere reden, waarom u de zaken zo beknopt mogelijk moet houden? Het simpele antwoord is ja, omdat niemand meer wil lezen dan nodig is. Uit onderzoek blijkt ook, dat de betrokkenheid afneemt bij 7 min lezen. De meeste mensen lezen ongeveer 250 woorden per minuut. Dat zou betekenen, dat een blog 1750 woorden kan hebben.
U bent zelf de baas over uw eigen blog. Maar omdat SEO blogging populair is, moet u toch nadenken over hoe u zichzelf onderscheidt van de grote massa.
De eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag schrijft al van jongs af aan. Goed schrijven draait voor een klein deel om talent en schrijfregels. Voor een groot deel draait het echter om ervaring en oefenen. U kunt daarom de Content Marketeer of de copywriter van Connect your World inhuren om voor u 1 of meerdere blogs te laten schrijven.
Een belangrijke statistiek bij een SEO blog:
Stel de gebruiker geen vraag bij het schrijven van de titels van uw blogpost, maar geef hem het antwoord. Iedereen, die nu op de titel klikt om de blogpost te lezen, weet wat hij inhoudelijk kan verwachten en zorgt ervoor, dat uw titels zich onderscheiden van de rest. Als u dit doet met de titels van uw blogpost, worden uw titels interessanter en worden gebruikers aangemoedigd om te klikken wanneer ze deze in de SERPS of op sociale media zien. (They ask you answer)
Zelfs als u een ervaren blogger bent en in het verleden SEO vriendelijke blog posts hebt geschreven, is het altijd goed om uw werk te herzien voordat u op de publicatieknop klikt.
Sommige dingen om te overwegen zijn bijvoorbeeld:
SEO-vriendelijke URL’s: wanneer u uw bericht publiceert, maakt WordPress automatisch de slug voor de post door rekening te houden met de berichttitel en de verschillende woorden te scheiden met ‘-‘. Hoewel dit een goed begin is, kunt u uw URL verder verbeteren door enkele van de woorden te verwijderen die niet zo nuttig zijn voor Google.
Google-fragmenten: Google gebruikt aanbevolen fragmenten voor een aantal zoekopdrachten. Daarom is het belangrijk, dat u uw content optimaliseert, zodat deze in aanmerking komt voor weergave in een aanbevolen fragment.
Titel tag: Het hoofd zoekwoord moet idealiter aan het begin van uw paginatitel worden gezet. Heeft u wat extra tijd; doe dan eens in de paar maanden een a/b test met de titel.
Unieke beschrijving (meta description): naast een unieke titel moet u Google ook voorzien van een metabeschrijving voor uw blogpost.
Koppen: Plaats een hoofd zoekwoord in 1 of 2 koppen. Gebruik in de rest van de koppen secundaire zoekwoorden. Gebruik tenminste H2 en H3 koppen.
Goed gedaan maar dit is niet het einde van het verhaal. Het is nu tijd om na te denken over het promoten van uw blogpost. U wilt namelijk, dat zo veel mogelijk mensen de blog te zien krijgen.
Nu is het tijd om naar die statistieken te kijken en de resultaten te bestuderen. Op voorwaarde, dat u uw Google Analytics instellingen correct hebt (met doeltracking), kunt u het volgende zien:
Naast het bovenstaande kunt u na een paar weken ook de positie van uw blogpost voor verschillende zoekwoorden controleren.
Consistentie bij het publiceren van content van goede kwaliteit voor een lange periode, is wat u resultaten oplevert. Het is een hoop werk. Maar vergeet niet, dat wanneer u deze techniek onder de knie hebt, het verkeer 24/7 binnenstroomt. Het bereiken van uw blog doelen wordt op deze wijze een stuk eenvoudiger. Vergeet niet, dat bloggen en SEO een continu leerproces is. Er zijn zoveel dingen om op te letten bij het runnen van een succesvolle blog. Dit maakt het onmogelijk om het altijd goed te doen. Het is normaal om fouten te maken of enkele van de beste werkwijzen weg te laten. Erg belangrijk is dat u leert van uw fouten en u volgende blogbericht beter maakt.
Een content kalender helpt u bij het plannen en uitvoeren van taken en voorkomt, dat u van de geplande weg afwijkt om content te vinden. Het zal ook een snelle bron voor u zijn om te verwijzen en om te bepalen met welke onderwerpen u kunt bouwen. Het dient tevens als een herinnering aan welke onderwerpen al zijn behandeld. Bekijk de kalender regelmatig, identificeer lacunes in de content en schrijf vervolgens om die lacunes aan te vullen.
Het schrijven van blogs voor andere websites worden ook wel gastbloggen genoemd. Gastbloggen valt zeker aan te raden, aangezien dit goed is voor de SEO rankings van uw website.
Zodra u uw eerste concept heeft geschreven, is het tijd om al die typefouten en lastige zinnen te corrigeren. Neem de tijd om uw blog posts aandachtig te lezen en opnieuw te lezen en waar nodig aanpassingen te doen. Uw blogpost moet goed leesbaar zijn. Een geweldig hulpmiddel om u hierbij te helpen, is de leesbaarheidsscore van Yoast SEO. Deze content analyse geeft u feedback over hoe gemakkelijk uw blog te lezen is. Op deze wijze kunt u bijvoorbeeld detecteren of u te veel lange zinnen gebruikt. Ook komt u bijvoorbeeld te weten, hoe veel passieve stem in uw blog gebruikt is. Laten we deze verwijderen en de leesbaarheid van uw blogpost optimaliseren. Als u zich afvraagt waarom uw leesbaarheid of SEO bullet rood of oranje is, klik dan op de knop onder deze bullets ‘Verbeter uw bericht met de Yoast SEO plugin‘. Hierdoor krijgt u rechtstreeks feedback in de zij balk van het document. U kunt deze feedback verwerken zonder u uit uw schrijfproces voor blogs te halen.
Als u een geweldige leesbare blogpost heeft geschreven, wilt u dat deze in de zoekmachines zoals Google scoort. Dus nu wilt u uw blogpost optimaliseren. Dit is waar de Yoast SEO analyse om de hoek komt kijken. Ervan uitgaande, dat u de eerste stap in deze blogpost checklist niet hebt overgeslagen, zal uw blogpost gericht zijn op een zoekwoord, dat gunstig is voor uw SEO strategie. Vul uw zoekwoord in het veld ‘Focus keyphrase’ in en de WordPress SEO analyse geeft u feedback over hoe SEO vriendelijk uw blog precies is.
Net als bij de leesbaarheidsanalyse, kunt u nu uw SEO score controleren in de documentzijbalk in de blokeditor. Dit maakt het mogelijk om tijdens het bewerken aan de SEO van uw content te werken. En als uw bullet rood of oranje is, klik dan gewoon op de knop ‘Verbeter uw bericht met Yoast SEO’ om feedback te krijgen over hoe u uw blogpost kunt optimaliseren!
Het lijdt geen twijfel, dat bloggen een geweldige SEO tool is. Door regelmatig gerichte blogs van hoge kwaliteit te publiceren, heeft u veel voordelen, die verder gaan dan SEO. Het is een geweldige manier om met uw gebruikers in contact te komen, uw content actueel te houden en zoekmachines meer redenen te geven om uw website vaker te bezoeken.
In termen van SEO kan bloggen u helpen uw zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten. Door uw zoekwoordonderzoek uit te breiden, kan het u helpen met het opbouwen van links en merkvermeldingen, factoren die uw organische ranglijst positief kunnen beïnvloeden. Zorg ervoor, dat u wanneer u begint met SEO blogging, dit doet op basis van een plan. Een plan de campagne waarin u uw blogs optimaliseert voor SEO, ze op de juiste manier promoot en leert hoe u hun prestaties correct meet. Wat is uw ervaring met SEO bloggen, helpt het SEO of niet?
Om te beginnen met het schrijven van een blog, volgt u deze stappen: Kies een relevant onderwerp: Selecteer een onderwerp, dat interessant is voor uw doelgroep en waarin u kennis of passie heeft.
Onderzoek grondig: Verzamel betrouwbare informatie en bronnen om uw onderwerp goed te begrijpen en uw blog inhoudelijk sterk te maken. Maak een schets: Stel een overzicht op van de belangrijkste punten, die u wilt behandelen om een logische en gestructureerde blog te creëren.
Schrijf een pakkende introductie: Begin met een inleiding, die de aandacht van de lezer trekt en duidelijk maakt waar de blog over gaat. Werk de hoofdpunten uit: Schrijf de inhoud van uw blog op een heldere en beknopte manier, waarbij u elke hoofdgedachte ondersteunt met relevante details en voorbeelden.
U kunt een blog schrijven over diverse onderwerpen, afhankelijk van uw interesses en expertise. Overweeg om te schrijven over actuele trends in uw vakgebied, zodat uw lezers up-to-date blijven met de nieuwste ontwikkelingen. Persoonlijke ervaringen en successen kunnen ook inspirerend zijn, vooral als u waardevolle lessen deelt, die anderen kunnen toepassen. Daarnaast kun je praktische handleidingen en tips aanbieden, die uw lezers helpen specifieke problemen op te lossen of hun vaardigheden te verbeteren. Ten slotte kunnen productrecensies en aanbevelingen nuttig zijn, vooral als u gedetailleerde en eerlijke inzichten geeft, die uw lezers helpen weloverwogen keuzes te maken.
De kosten om een blog te schrijven variëren sterk, afhankelijk van verschillende factoren. Als u zelf schrijft, kunnen de kosten laag zijn, beperkt tot uw tijd en eventuele onderzoeksmaterialen. Het inhuren van een professionele schrijver kan tussen de Euro 50 en Euro 500 per blogpost kosten, afhankelijk van de lengte, complexiteit en ervaring van de schrijver. Daarnaast kunnen er kosten zijn voor SEO-optimalisatie, afbeeldingen en promotie, wat extra uitgaven met zich meebrengt. Tot slot, als u een content management systeem (CMS) of hostingdienst gebruikt, moet u ook rekening houden met de maandelijkse of jaarlijkse kosten daarvoor. Blogs laten schrijven door Connect your World is maatwerk. Echter des te meer blogs u laat schrijven, hoe lager de prijs per blog.
Herman Geertsema is een freelance SEO specialist en Content marketing expert uit Den Haag. Tevens is Herman de eigenaar van Connect your World, een Content marketing en SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert en Content Marketeer. Marketing bureau
Bij Connect your World kunt u ook een content marketeer en een SEO specialist inhuren in de volgende regio´s:
Grijp deze SEO checklist, als je zelf graag snel aan de slag gaat.
Op deze website vindt u ook een overzicht met veelal gratis gratis SEO tools. Hiermee kunt u voor een deel zelf een start maken met de SEO optimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk altijd ook een optie.