Last Updated on 4 juni 2024 by connectyourworld
Voor elke webshop is SEO ecommerce van belang voor een goede verkoop van uw producten. Het is daarom van belang, dat online ondernemers zoekmachineoptimalisatie (SEO) begrijpen. Met de toetreding van Amazon tot de Nederlandse markt, is dit het goede moment om de SEO strategie van uw e-commerce website opnieuw te evalueren. Daarnaast is het mogelijk om SEO voor ecommerce websites te implementeren door middel van slechts enkele wijzigingen. Op deze wijze kunt u de SEO optimalisatie van uw website of webshop zeer snel verbeteren.
Geschatte leestijd: 20 minuten
SEO ecommerce is het hoger laten scoren van webshops in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Met SEO ecommerce verkrijgen webshops meer bezoekers en bestellingen. Op deze manier groeit een webshop. Alle grote en bekende webshops zoals Bol of Wehkamp zetten stevig in op SEO zoekmachineoptimalisatie, om zo op een duurzame manier meer omzet en bekendheid te krijgen. Vanwege SEO ecommerce zijn webshops niet enkel afhankelijk van advertenties, maar zijn er meerdere marketingkanalen van waaruit men bestellingen krijgt.
SEO is een constant evoluerend digitaal marketingkanaal, dat tijd en onderhoud vereist om ervoor te zorgen, dat u het effectief in uw e-commerce webshop implementeert. Net zoals een normale winkel vergt een webshop contant onderhoud. Eén van de belangrijkste SEO factoren is actualiteit en dan met name actuele content. Een goed onderhouden website of webshop met actuele content is prettig voor uw potentiële klanten en geeft ze een reden om uw webshop nogmaals te bezoeken. Daarnaast is actualiteit van uw website of webshop een belangrijke SEO ranking factor. Hier zijn enkele snelle SEO tips voor elke SEO e-commerce webshop om bovenaan in Google te komen en geld te verdienen.
Google heeft onlangs gratis productvermeldingen geopend voor winkelresultaten voor verkopers. Het wordt Google shopping genoemd. Winkeliers krijgen ‘gratis aandacht voor miljoenen mensen, die elke dag naar Google komen voor hun winkelbehoeften’. Van al mijn tips is deze de belangrijkste en alle retailers moeten hier nu van profiteren.
Het is verstandig om te beginnen met een SEO audit. Een goede SEO Audit omvat een overzicht van SEO factoren op de pagina, zoals ervoor zorgen, dat u uw SEO zoekwoorden gebruikt in de titel tag, metabeschrijving, URL en nog veel meer. Een SEO Audit houdt ook rekening met backlinks op uw site en uw domein autoriteit. Ook kijkt men naar eventuele technische problemen, die uw algehele SEO kunnen tegenhouden, zoals bijvoorbeeld lage laadsnelheden (website snelheid) of een robots.txt-probleem.
Google Search Console is een ongelooflijk handig hulpmiddel voor alle websites. Zodra uw site is geverifieerd, zou uw eerste stap moeten zijn om alle pagina’s aan te pakken, die fouten opleveren. Dit zijn gebroken pagina’s, die Google niet kan crawlen, vaak als gevolg van een verouderde sitemap, producten die niet op voorraad zijn of een tijdelijke serverfout. U wilt ook uw uitgesloten pagina’s controleren, omdat Google ze niet kan indexeren vanwege de code in uw robots.txt-bestand. Hoewel deze lijst vaak bestaat uit pagina’s, die u toch niet door een zoekmachine wilt laten crawlen, zoals de winkelwagen of de profielpagina van de klant, moet u deze dubbel controleren om er zeker van te zijn, dat essentiële pagina’s niet worden geblokkeerd voor crawlers.
Wie zijn uw naaste concurrenten? Inzicht in hun aanwezigheid op ‘Google Zoeken’ kan een goede indicatie zijn van de soorten content, die u moet maken om met hen te concurreren op Google. Een controle van een concurrent omvat meestal veel van dezelfde factoren op de pagina en buiten de pagina, die u op uw site zou bekijken. De concurrentie audit is ontworpen om kansen te vinden, waarvan u kunt profiteren om u een beter idee te geven van de hiaten in hun content die u kunt gebruiken.
Een Content Audit helpt u een beter inzicht te krijgen in de content, die u al op uw website heeft. Mogelijk heeft u al enkele blog posts of pagina’s op uw site, die u kunt optimaliseren met de SEO zoekwoorden, die u tijdens uw onderzoek heeft ontdekt.
Als u helemaal opnieuw begint, mag u echter geen content hebben buiten uw productpagina’s. Neem in dat geval de zoekwoorden, die u in uw onderzoek heeft geïdentificeerd en maak engaging content, blog posts, video’s en meer rond elk van deze onderwerpen. Optimaliseer elke pagina op uw website rond één specifiek SEO zoekwoord. Dit zijn de basisprincipes van het optimaliseren van uw site, ongeacht uw e-commerce marketing platform.
Alle belangrijke e-commerce marketing platforms bieden een verscheidenheid aan plug-ins, apps en ingebouwde functionaliteit om u te helpen uw winkel te optimaliseren voor zoekmachines. Ze bieden alle tools en functionaliteit die u nodig hebt voor een succesvolle SEO voor ecommerce.
BigCommerce biedt ingebouwde SEO tools waarmee u uw webpagina’s kunt optimaliseren met titels, beschrijvingen, alt tekst, URL’s en meer. U vindt al uw SEO en URL instellingen in het toepasselijke gedeelte van uw pagina ‘winkelinstellingen’.
Magento is een zeer zoekmachine vriendelijk e-commerce marketing platform met tal van geweldige functies om u te helpen snel SEO optimalisatie toe te passen. Ze verwerken veel van het technische werk, zoals het automatisch maken van titel tags en canonieke URL’s, die aan Google uitleggen waar de originele content zich bevindt.
Shopify heeft een aantal geweldige ingebouwde functies, waarmee u uw website eenvoudig kunt optimaliseren voor SEO. Ze bieden ook uitstekende documentatie over het uitvoeren van taken, zoals bijvoorbeeld het maken van een titel en een metabeschrijving, het toevoegen van alt tekst aan afbeeldingen en nog veel meer.
In tegenstelling tot Shopify, dat een eigen marktplaats en SEO tools heeft, kunnen WooCommerce gebruikers profiteren van alle SEO tools die beschikbaar zijn voor WordPress. Verreweg de meest populaire SEO tool is Yoast , die alle functies bevat, die u nodig hebt om uw pagina’s en site-architectuur gemakkelijk te optimaliseren voor SEO optimalisatie.
Eén van de grootste fouten, die eigenaren van e-commerce webshops maken, is het richten op de verkeerde Google zoekwoorden. Target specifieke, verkoop gestuurde SEO zoekwoorden. Velen gaan voor de termen met het hoogste zoekvolume, dat betrekking heeft op een merk. Hoewel ze er geweldig uitzien in onderzoek, zijn het de meer specifieke zoekwoorden en longtail keywords met een lager zoekvolume, die de conversies opleveren.
On-page SEO is de optimalisatie van content en code op elke pagina van uw website om de zoekpositie te verbeteren. Om ervoor te zorgen, dat u SEO zoekwoorden gebruikt, die uw content en marketingstrategie effectief ondersteunen, moet u een zoekwoordonderzoek uitvoeren. De meer specifieke term leidt echter rechtstreeks naar uw product pagina en zoekers vinden precies wat ze zoeken. Houd bij het gebruik van deze tools rekening met het volgende:
Niet alle Google zoekwoorden zijn gelijk gemaakt en sommige hebben meer zoekvolume dan andere. Het optimaliseren van SEO zoekwoorden met lange zoekwoorden (woordgroepen met drie of meer woorden) is meestal de beste strategie, omdat ze een hogere intentie en veel minder concurrentie hebben dan zoekwoorden met korte SEO zoekwoorden. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar het trefwoord ‘pizza’, zijn ze misschien op zoek naar een recept, een definitie, een pizzeria en nog veel meer. Maar als ze zoeken naar “pizzeria in de buurt” dan is het veel gemakkelijker om te begrijpen wat ze zoeken en hopen te vinden.
Kijk naar hoeveel andere websites ook proberen te optimaliseren voor of bieden op een bepaald zoekwoord. Een zoekwoord met een laag zoekvolume en veel concurrentie is over het algemeen iets dat u niet wilt verspillen aan tijd of middelen, omdat het veel werk kost om op pagina één te staan en het lage rendement dat het oplevert.
Dit lijkt misschien eenvoudig, maar een goede manier om te bepalen welke zoekwoorden u moet gebruiken, is door te kijken welke andere pagina’s al op Google worden weergegeven voor relevante SEO zoekwoorden. Google voorspellend zoeken en relevante zoekopdrachten zijn ook geweldige bronnen om gerelateerde trefwoorden of onderwerpen te identificeren, meer over beide hieronder.
U kunt Google’s voorspellende zoekopdracht ook gebruiken om te zien waar andere zoekopdrachten naar zoeken of een tool zoals AnswerThePublic, die voorspellende zoekopdrachten opsplitst in vraagcategorieën (wie, wat, waarom, wanneer en hoe). Vervolgens kunt u SEO content maken om deze vragen te beantwoorden en bezoekers naar uw site te trekken.
Google gebruikt Latent Semantic Indexing (LSI) om te analyseren waar een pagina in een Google zoekopdracht moet staan. LSI is een systeem, dat door zoekmachines wordt gebruikt om andere woorden met betrekking tot uw zoekopdracht te analyseren. Het biedt een beter begrip voor zoekmachines zoals Google en zijn gebruikers. Dit is waar zoekwoordonderzoek van pas komt. U wilt dat uw webshop zo dicht mogelijk bij de bovenste posities bovenaan Google staat als uw doelmarkt op zoek is naar het product of de dienst, die u heeft. Het produceren van content met de juiste Google zoekwoorden helpt u hoger te scoren met uw webshop.
Als e commerce specialist dient u zichzelf te verplaatsen in de schoenen van uw kopers. Denk na over wat ze zullen zoeken. Hoe wilt u dat uw consumenten uw bedrijf vinden? Nadat u over deze zoektermen heeft gebrainstormd, wilt u ze onderzoeken om te zien of ze uw site of webshop kunnen helpen rangschikken. Door snel op zoekwoord te zoeken met gratis online tools zoals Ubersuggest, Google Keyword Planner of KWFinder kunt u zien hoe populair uw zoektermen zijn door te kijken naar hun maandelijkse zoekvolume. Dit is een geweldige manier om u enige houvast te geven over de content die u mogelijk voor uw site wilt produceren en welke zoekwoorden u wilt gebruiken en targeten om hoger te scoren met SEO ecommerce.
Een langzame laadtijd van pagina’s heeft een negatieve invloed op uw SEO. Dit kan ook invloed hebben op ROI en gebruikerservaring. Zorg ervoor, dat u uw paginasnelheid verbetert. Er zijn veel stappen, die u kunt nemen om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn echter een paar eenvoudige aanpassingen, die u nu aan uw site kunt aanbrengen om de website snelheid te verhogen.
Uw afbeeldingen hoeven niet groter te zijn dan nodig is. U kunt de bestandsgrootte verkleinen door versies van uw SEO afbeeldingen van lagere kwaliteit in de juiste bestandsindeling en gecomprimeerd voor het web te uploaden. Dit kan een onmiddellijk en ingrijpend effect hebben op de snelheid van uw website. Dit kan bijvoorbeeld in WordPress met de plug-in Smush Pro.
Dit versnelt de laadtijden voor uw terugkerende bezoekers door elementen van uw sitepagina’s in een cache op te slaan. Dit kan in WordPress met de plug-in WP Rocket. Dit is ook een plug-in waarmee u bijvoorbeeld CSS of Javascript code kunt verkleinen. Wat weer resulteert in een snellere website. Ook heeft u de beschikking tot een ‘Lazy Load’ optie, waarmee SEO afbeeldingen pas worden ingeladen als ze te zien zijn door de gebruiker.
Als u een lange lijst met plug-ins op uw site heeft, deactiveer of verwijder degene, die niet langer nodig zijn op uw website of die uw site vertragen. De aanschaf van een product in een webshop is een delicaat proces, waarbij het draait om vertrouwen en snelheid. Mensen op internet zijn namelijk ongeduldig en kunnen altijd naar een concurrent van u gaan. Het investeren in SEO ecommerce is daarom een must voor iedere webshop eigenaar.
U moet ervoor zorgen, dat uw product beschrijvingen zijn geoptimaliseerd voor SEO. Het is een goed idee om de beschrijvingen van uw normale producten op een lengte van 300-800 woorden te houden en meer dan 1.000 voor uw veel verkochte producten. De beschrijvingen voor deze veel verkochte producten moeten ten minste 3-5 links bevatten. Met een te korte beschrijving loopt u waarschijnlijk content mis met waardevolle zoektermen. U wilt dat deze pagina’s de beste kans hebben om te verschijnen in een relevante zoekopdracht.
U wilt ervoor zorgen dat de zoekwoorden die u target, de juiste zoekintentie weerspiegelen. RankBrain van Google helpt om te bepalen of een zoekopdracht informatief of transactief is. Als e-commerce webshop, wilt u ervoor zorgen, dat u transactionele zoekwoorden target. U wilt voor elk van uw product beschrijvingen gerichte Google zoekwoorden gebruiken, die zijn gericht op gebruikersintentie. Omdat de content op elk van uw pagina’s kan variëren en u winnende zoekopdrachten wilt aantrekken. U kunt bepalen welk type een bepaalde term is door ernaar te zoeken in een incognito venster om te zien welke resultaten verschijnen. Als de zoekopdracht u voornamelijk naar product pagina’s leidt, bent u op de goede weg.
Uw metabeschrijving is het eerste exemplaar, dat gebruikers op Google te zien krijgen, voordat ze kiezen of ze op uw website willen klikken. Deze beschrijving is een hulpmiddel, dat u kunt gebruiken om klikken van gebruikers op uw site aan te trekken. Naar mijn mening moet de meta omschrijving geschreven zijn voor de eindgebruiker, inclusief hoofd zoekwoorden en een oproep tot actie.
Voorbeeld: Verleidelijke product kop, inclusief het hoofd zoekwoord voor de pagina + een call to action.
Een cruciale factor voor het verbeteren van de SEO van uw e-commerce webshop is het optimaliseren van de structuur van uw URL’s. Uw URL’s moeten zo duidelijk en beknopt mogelijk zijn. Ze moeten relevante trefwoorden bevatten en mogen geen cijfers of spaties bevatten. Als uw URL’s duidelijk en overzichtelijk zijn, bent u op de goede weg. Als uw e-commerce webshop bijvoorbeeld blauwe telefoonhoesjes verkoopt, moet u de speciale pagina-URL als volgt schrijven: https://uwdomein.com/blauwe-telefoonhoesjes. Hier is een voorbeeld van wat u niet moet doen: https://uwdomein.com/index.php?=21890=yja=?p=2561112-telefoonhoesjes
In het digitale landschap van vandaag is de kans groot dat de meeste van uw consumenten mobiel zullen gebruiken om een aankoop op uw site te doen.
Betoverende smartphonegebruikers kunnen gemakkelijk zijn voor een e-commerce webshop – en op de lange termijn helpen om bovenaan in Google te blijven. Het is belangrijk om ervoor te zorgen, dat uw SEO en website zijn geoptimaliseerd om tegemoet te komen aan mobiele gebruikers. Doe daarom de Mobiel vriendelijke gebruikerstest van Google. Het doorvoeren van kleine SEO aanpassingen aan uw e-commerce site of webshop kan door elke ondernemer worden gedaan. Door deze tips en trucs te volgen, kunt u eenvoudig organisch verkeer naar uw website of webshop genereren en uw ROI verhogen, waardoor u op weg bent naar SEO succes.
U zou kunnen denken, dat Google een grote fan is van veel content. Onder normale omstandigheden heeft u gelijk. Maar dit zijn geen normale omstandigheden. U SEO optimaliseert geen how-to-artikel of een case study. U optimaliseert een e-commerce webshop. Dat is waarom u de content op uw categoriepagina’s zou moeten beperken tot 300 woorden of minder. Anders kan Google de content bekijken als een artikel in plaats van een categoriepagina.
Veel sites laden categoriepagina’s met nutteloze content. Vervolgens vullen ze de tekst met Google zoekwoorden. Dat zal u geen enkele voordeel opleveren van Google. Het is het beste om volgens de regels te spelen om ervoor te zorgen dat u geweldige SEO rankings krijgt. U moet ook minstens 30 producten op uw categoriepagina’s hebben. Nogmaals, het doel is om aan bots te laten zien, dat het echt een categoriepagina is en niet een ander type content dat vermomd is als een categoriepagina.
Als het gaat om een e-commerce webshop, kunnen veel SEO problemen in één woord worden samengevat: duplicated content. Het komt te vaak voor dat digitale marketeers gewoon content van de ene naar de andere locatie kopiëren en plakken. U kunt uw leven misschien gemakkelijk maken als u die weg inslaat, maar u zult uw website waarschijnlijk niet bovenaan de pagina met zoekresultaten voor zoekmachines zien staan (SERP’s). Duplicated content is een grote ‘nee’ bij alle zoekmachines. Vermijd het.
In plaats van content te kopiëren en te plakken, moet u deze opnieuw formuleren. Ja, dat is een uitdaging. Het is echter meer dan alleen een uitdaging in parafraseren. U moet nieuwe omschrijvingen maken die de producten die u probeert te verkopen effectief op de markt brengen. Het is een hele opgave. Maar het zal uw site helpen om betere SEO rankings te krijgen. Gebruik ook niet dezelfde product beschrijving op de categoriepagina, die u op de product detailpagina gebruikt. Nogmaals, dat geeft u duplicated content. Dus doe uzelf een plezier: investeer de tijd in het herschrijven van uw product beschrijvingen, die op verschillende pagina’s verschijnen. Als u geen tijd hebt, investeer het geld dan in het inhuren van een copywriter die de taak voor u kan uitvoeren.
Als u tekst op uw categoriepagina zet alleen om er tekst op te plaatsen, zult u uw website geen goed doen. Voeg in plaats daarvan wat content toe die uw bezoekers nuttig zullen vinden. Hier is een leuke hack als u een binding heeft en niet weet wat u moet toevoegen: plaats een veel gestelde vraag op de pagina. Voor bijna elke groep producten hebben mensen vragen waarop ze een antwoord nodig hebben. Verzamel de meest populaire vragen en beantwoord ze op de categoriepagina. Deze strategie versterkt ook een belangrijk punt: u moet uw site altijd eerst optimaliseren voor bezoekers, niet voor zoekmachines. Waarom? Omdat Google zich steeds meer in een gebruikersvriendelijke richting beweegt. Zorg ervoor, dat de mensen die uw site bezoeken tevreden zijn met de content die ze zien. Google beloont u met hogere posities bovenaan bij Google.
Als u producten doorverkoopt, kunt u in de verleiding komen om de product beschrijving van de website van de fabrikant te krijgen en deze op de product detailpagina op uw eigen site te plakken. Zoals ik al eerder zei, krijgt u daar geen hoge SEO rankings van. Overweeg in plaats daarvan de product beschrijving te herschrijven zodat deze uniek is. Misschien vindt u dat nodig, zelfs zonder dat u de goede SEO rankings dreigt te verliezen. Het komt vaak voor dat websites van fabrikanten slecht zijn in het promoten van producten met beschrijvingen.
Wanneer u de product beschrijving wijzigt, geeft u uzelf de mogelijkheid om deze te verbeteren. Maak de beschrijving meer verkoopbaar door voordelen te benadrukken in plaats van functies. Ook, vermijd dunne content op uw product detail pagina. Een beschrijving van 1 of 2 zinnen is waarschijnlijk niet goed genoeg voor de meeste bezoekers. Het is vrijwel zeker niet goed genoeg voor Google. Neem de tijd om elk product volledig te beschrijven en wat het kan doen voor mensen die het kopen. Als u wilt zien hoe een geweldige product detailpagina eruit ziet, bekijk dan een bestseller op Amazon. Meestal vindt u een gedetailleerde beschrijving in bullet-point-indeling, zodat mensen gemakkelijk kunnen scannen. Amazon is het meest succesvolle e-commerce marketing platform ter wereld. U zult het goed doen als u het imiteert.
Naast het geven van unieke, gezonde beschrijvingen aan uw producten, moet u ook waardevolle content toevoegen. Voeg om te beginnen veel product afbeeldingen toe. Nogmaals, Amazon is het voorbeeld dat u moet volgen. Als u zowat elke bestseller van Amazon bekijkt, zult u merken, dat de product beschrijvingspagina verschillende afbeeldingen van het item vanuit verschillende invalshoeken bevat. Meestal ziet u de extra afbeeldingen verticaal uitgelijnd naast de “hoofd” product afbeelding.
U moet echt niet stoppen met afbeeldingen. Neem ook video’s op. Dat is met name een goed idee als u een product verkoopt, dat een soort leercurve inhoudt (zoals machines). De video kan als uitleg dienen, die mensen laat zien hoe ze deze moeten gebruiken. Natuurlijk moet u de video ook gebruiken om productvoordelen te promoten. Terwijl ik het onderwerp video heb, moet u de markeringen van het videoschema opnemen op uw product detailpagina. Die opmaak maakt het eenvoudiger voor zoekmachines om de content te parseren en verhoogt de kans dat de pagina goed scoort in de zoekresultaten. Neem ook veel gestelde vragen op. Zorg ervoor, dat u de vragen optimaliseert voor zoekwoorden, zodat ze op een rij staan.
Voeg ten slotte beoordelingen toe op de product pagina. Shoppers willen zien wat andere mensen denken over het product, dat u probeert te verkopen. Zeker bij een e-commerce webshop zijn reviews cruciaal voor SEO.
Als u uw SEO geoptimaliseerde e-commerce webshop gebruikt voor content marketing doeleinden en voor het verkopen van producten, moet u vooral voorzichtig zijn met kannibalisatie. Wat is kannibalisatie? In dit geval betekent dit, dat de blog posts een hoge ranking krijgen, terwijl de product detailpagina’s lager in de SERP wegkwijnen. Dat wilt u niet omdat u omzet verliest. Daarom moet u uw blogberichten anders optimaliseren dan uw product detailpagina’s. Optimaliseer voor blog posts de praktische trefwoorden en woordgroepen. Optimaliseer voor product detailpagina’s trefwoorden en woordgroepen die door de koper zijn bedoeld.
Niets is vervelender, dat er mensen voor uw gesloten winkel staan, omdat de openingstijden en winkelsluitingen niet zijn gecorrigeerd op de website of andere online kanalen. Lokaal zoeken is van cruciaal belang voor veel bedrijven zoals bijvoorbeeld kledingzaken en schoenenzaken. Maak daarom optimaal gebruik van Google Bedrijfsprofiel.
Een van de items die ik persoonlijk graag zou zien, is ‘realtime inventaris’ in de lokale zoekresultaten. Als een lokale zoekmachine en Google voorraad aan de vermeldingen zouden toevoegen, zou dit de ultieme gebruikerservaring zijn. Op de lange termijn wilt u uw bedrijfsvermeldingen optimaliseren om te worden weergegeven in het lokale zoekresultaat en voor locatie gebaseerde zoekopdrachten. Om dit te doen, zijn er veel manieren om uw bedrijfsvermeldingen te optimaliseren, waaronder:
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant en Content marketeer.
Bij Connect your World kunt u ook een content marketeer en een SEO ecommerce specialist inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag over SEO ecommerce of wilt u ons als SEO expert inhuren? Bel of mail ons.
Met de veelal gratis SEO tools kunt al het nodig doen voor de SEO optimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen blijft natuurlijk ook een mogelijkheid.