Last Updated on 22 september 2024 by connectyourworld
Bent u op zoek naar SEO optimalisatie – technieken om u te helpen het organische verkeer van uw site naar een hoger niveau te tillen in 2024? Simpel gezegd u moet investeren in hoogwaardige kwaliteitscontent en linkbuilding. In deze bijdrage leest u welke trends in SEO zoekmachineoptimalisatie technieken er in 2024 aan komen en aan welke al bestaande SEO optimalisatie regels (SEO trends) u de nodige aandacht moet schenken in 2024.
Estimated reading time: 31 minuten
SEO optimalisatie ook wel gewoon SEO of zoekmachinemarketing genoemd draait om het goed scoren in Google met uw website. Veel bedrijven willen graag bovenaan in Google staan, omdat op die plekken het geld verdiend wordt. Bij een zoekopdracht in Google scrollen namelijk weinig mensen naar de 2e pagina. SEO is het geheel van ruim 200 SEO ranking factoren, die Google heeft vastgesteld om websites op de juiste positie te zetten in de zoekmachine ten opzichte van gelijksoortige concurrerende bedrijven en organisaties
SEO optimalisatie omvat zowel on page optimalisatie, waarbij de content en structuur van een website wordt geoptimaliseerd, als off page optimalisatie, waarbij de reputatie en autoriteit van de website wordt verbeterd door middel van linkbuilding en andere technieken. Het doel van SEO optimalisatie is om de positie van een website in de SERP’s (Google resultatenpagina) te verbeteren en meer organisch verkeer naar de site te leiden, wat uiteindelijk kan leiden tot meer leads, verkopen en inkomsten voor een bedrijf.
In deze gids gaan we maar liefst 18 SEO optimalisatie trends delen. Deze kunnen u helpen om de prestaties van uw site te verbeteren in 2024. Wij leggen u stap voor stap uit, hoe u elk van deze trends in SEO kunt uitvoeren.
Hieronder staan de SEO optimalisatie technieken, waar u op moet letten om het organische verkeer van uw site te verhogen in 2024. Dit zijn niet de enige zoekmachine optimalisatie tactieken, die u nodig heeft, maar deze SEO technieken zouden wel de kern van uw SEO strategie moeten vormen. Door elk van deze trends in SEO te implementeren, kunt u werken aan het verbeteren van uw zichtbaarheid en extra verkeer naar uw website. En uiteindelijk gaat het aantal conversies op website dan omhoog.
De Google Search Generative Experience (SGE) is een door AI aangedreven zoekervaring van Google. Voor veel zoekopdrachten levert Google SGE een door AI gegenereerd resultaat bovenaan de zoekresultatenpagina’s (SERP’s). Naarmate SGE breder wordt toegepast, zal het waarschijnlijk de interactie van gebruikers met de zoekmachine veranderen. Daarnaast zal het ook de optimalisatie van websites beïnvloeden om vertoningen en verkeer te genereren. SGE verbetert gebruikersinteracties door heldere, beknopte antwoorden te bieden op zoekopdrachten, samen met relevante afbeeldingen en een model voor betrokkenheid in gesprekken.
Belangrijk om op te merken is dat SGE niet hetzelfde is als een chatbot zoals ChatGPT. In plaats daarvan verschijnt een door AI aangedreven resultaat wanneer u een zoekopdracht op Google uitvoert. Deze momentopname bevat relevante links naar onderliggende bronnen en aanvullende aanwijzingen om het onderwerp verder te verkennen.
Stel u voor, dat Google evolueert naar een meer conversatiegerichte assistent, die vragen op een menselijke manier begrijpt en beantwoordt. Dat is waar SGE voor staat. Momenteel is deze AI-snapshot alleen beschikbaar voor een beperkt aantal mensen in de VS en alleen in het Engels. De trend naar een interactievere, gebruiksvriendelijke zoekervaring, waarbij het algoritme de behoeften en intenties van de gebruiker begrijpt en anticipeert, wordt steeds duidelijker.
Hoewel het nog te vroeg is voor een precieze optimalisatiestrategie voor SGE, kan het richten op content, die directe en uitgebreide antwoorden op gebruikersvragen biedt, de relevantie vergroten. Factoren zoals het geven van deskundige analyses, het gebruik van directe taal, het tonen van autoriteit in specifieke niches, en het presenteren van nieuwe informatie lijken van belang te zijn voor SGE-optimalisatie.
Het is echter essentieel om traditionele SEO-best practices niet te verwaarlozen, aangezien SERP’s nog steeds traditionele zoekresultaten bevatten. Het is nog te vroeg om te voorspellen hoe vaak gebruikers op SGE zullen vertrouwen, maar traditionele zoekresultaten blijven relevant in de toekomst van SEO. Gebruikers kunnen er nog steeds voor kiezen om door te klikken naar traditionele zoekresultaten die worden weergegeven in de SERP.
AI en chatbots hebben de manier waarop gebruikers informatie zoeken en vinden ingrijpend veranderd. Als reactie hierop passen we Answer Engine Optimization (AEO) toe om onze content hierop af te stemmen en ons voor te bereiden op de evolutie van SEO. AEO omvat het optimaliseren van content voor antwoordmotoren, over het algemeen aangedreven door AI-technologieën zoals ChatGPT, Google SGE, en Microsoft’s Bing-chatbot. Met de opkomst van chatbots, slimme assistenten en gesproken zoekopdrachten verwachten gebruikers directe antwoorden zonder door te klikken naar een webpagina. Hoe kunt u zich hierop voorbereiden?
Uw team moet zich richten op het ontwikkelen van een AEO-strategie die naast of bovenop traditionele zoekmachineoptimalisatiestrategieën staat. AEO legt de nadruk op het optimaliseren van content voor vragen met directe antwoorden. Dit betekent het creëren van beknopte, duidelijke en directe content die gemakkelijk kan worden begrepen door AI- en machine learning-algoritmen, en die kan worden gebruikt in door AI gegenereerde reacties. Een effectieve strategie is het implementeren van een robuust vraag-en-antwoordformaat in uw content, zoals het opnemen van veelgestelde vragen in artikelen en het structureren van lange content rond belangrijke vragen en scenario’s, die relevant zijn voor conversatiezoekopdrachten.
Hoe kunt u dit realiseren? Maak gebruik van tools zoals de Keyword Magic Tool van Semrush om veelvoorkomende vragen en long-tail queries te identificeren. Maak uw content beter zichtbaar voor antwoordmotoren door conversatie zoekwoorden en zinsdelen op te nemen, de content te structureren als reactie op veel gestelde vragen, en te kiezen voor formaten, die de voorkeur hebben voor fragmenten, zoals opsommingstekens, tabellen of korte alinea’s. Implementeer schema-opmaak om zoekmachines te helpen de context en content van uw pagina te begrijpen.
AEO omvat ook het optimaliseren van uw content voor SERP-functies die directe antwoorden benadrukken. In ons onderzoek naar het maximaliseren van de People Also Ask (PPA)-mogelijkheden wordt besproken hoe u de kans kunt vergroten dat uw content in deze SERP-functie verschijnt. Hoewel SEO en AEO niet identiek zijn, kunnen beide strategieën worden geïntegreerd. Deze aanpak zorgt ervoor, dat uw merk zichtbaar en relevant blijft, vooral omdat gebruikers steeds vaker directe antwoorden zoeken via gesproken zoekopdrachten en AI-gestuurde platforms.
SEO wordt steeds meer gericht op strategieën voor het aantonen van duidelijke expertise over een bepaald onderwerp. Dit wordt vaak actuele autoriteit genoemd. Het vestigen van actuele autoriteit houdt in dat u een centrale bron wordt voor informatie over een bepaald onderwerp of een bepaalde niche, waarbij u ervoor zorgt dat uw contentalle facetten van het onderwerp uitvoerig bestrijkt.
Zoekmachines, vooral Google, geven steeds meer prioriteit aan content die autoriteit uitstraalt. Ze definiëren autoriteit als een combinatie van ervaring, expertise, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid (‘EEAT’ genoemd).
Het vestigen van actuele autoriteit vereist een strategische benadering van het creëren en optimaliseren van content.
Een dergelijke aanpak houdt het volgende in:
De zoekintentie van gebruikers verschuift naar transactionele en commerciële zoekopdrachten, terwijl Google SERP’s opnieuw kalibreert om de aandacht af te leiden van puur informatieve content. Uit inzichten uit het State of Search onderzoek blijkt, dat Google de balans binnen de zoekresultatenpagina’s (SERP’s) heeft verschoven. Er is een stijgende trend zichtbaar in de transactionele en commerciële trefwoordgroepen. Daarentegen waren navigatie- en informatieve trefwoordgroepen getuige van een tegenovergestelde richting, wat erop duidde dat de focus van Google verschoof van puur informatieve resultaten. Door diverse updates kan Google steeds verfijndere online content aanbieden aan de gebruikers van de Google zoekmachine. We schreven er eerder een blog over: ‘Wat is zoekintentie?‘
Websites, die echt goede antwoorden geven op ‘searches’, gaan beter ranken in de zoekmachine. Kwalitatief goede SEO content maken is daarom belangrijker dan ooit.
Zoekintentie is altijd een cruciaal onderdeel geweest van de SEO-strategie en zorgt ervoor dat de content aansluit bij de behoeften en wensen van de gebruiker. Met de komst en vooruitgang van AI en conversatie zoektechnologieën evolueert de aard van zoekopdrachten echter, wat een significante verschuiving in de toekomst van SEO optimalisatie markeert. Gebruikers gaan steeds vaker op een meer conversatie manier met zoekmachines om, waarbij ze vaak op zoek zijn naar directe antwoorden en gebruik maken van gesproken zoekopdrachten.
Om u aan te passen aan de veranderende zoekintentie van gebruikers, om uw contentstrategie opnieuw te beoordelen en opnieuw af te stemmen om aan deze veranderende behoeften te voldoen.
Navigeren door het veranderende SEO-landschap vereist een combinatie van aanpassingsvermogen en strategische vooruitziendheid.
Hoewel de veelgeprezen spil van sociale media naar video problemen veroorzaakte voor uitgevers die voor distributie op die platforms vertrouwden, kan het belang van video voor zoeken niet worden onderschat. De kans is groot, dat dit niet de eerste keer is, dat je dit hoort, maar video is er om te blijven.
Video content presteert goed op platforms zoals TikTok en Instagram en in de zoekresultaten zelf. Marketeers wezen video aan als formaat nummer één in hun contentstrategie. Meer dan 80 procent van de marketeers wijst op video als een belangrijke bron van meer verkeer en verkoop. Het is een essentieel strategisch bezit en het gaat nergens heen.
Videomarketing kan verschillende vormen aannemen en beperkt zich niet alleen tot advertenties. Voor het ene merk kan het gaan om het bouwen van een YouTube-kanaal of het plaatsen van testimonial content op landingspagina’s. Instructievideo’s vormen uitstekende content voor productgerichte bedrijven. Google weet, dat er veel vraag is naar video bij het algemene publiek en daarom werkt het eraan om meer video op te nemen in zoekresultaten via korte video’s en video-indexering . Bedrijven moeten relevante content bouwen, die deze functies vult en hun pagina’s ondersteunt om die populariteit te grijpen.
Een andere voortdurende innovatie in marketing is de absolute explosie van AI-schrijftools. Deze controversiële producten gebruiken machine learning om grote delen van het internet te scannen en AI te trainen om coherente, bruikbare content te schrijven. Het is een indrukwekkend idee, maar de resultaten zijn gemengd. Onmiddellijk nadat deze producten op de markt kwamen, begon het ene denkstuk na het andere binnen te rollen. Zal AI professionele schrijvers vervangen? Kunnen deze tools het proces van contentcreatie versnellen? Er heerst een gezonde mix van optimisme en scepsis over het nut van deze producten. We schreven de volgende blog post hierover: ‘Met Chat GPT de SEO van uw website verbeteren‘.
Sommige content professionals gaan ervan, uit dat de AI-schrijver een stortvloed aan onbeperkte, onmiddellijke en onmiddellijk bruikbare content kan genereren. Anderen zijn van mening, dat door AI geschreven content van slechte kwaliteit is. Omdat het belangrijk is om te weten, wat er aan de horizon staat, zijn we met een aantal van deze tools gaan werken. We hebben ontdekt, dat de resultaten in het midden vallen.
Er zijn tal van AI-schrijftools die content marketing organisaties kunnen helpen bij het opschalen van de productie, maar laten we één ding duidelijk maken: ze hebben allemaal een harde hand nodig om effectief te zijn. Een AI-schrijver is slechts zo goed als de input, die ze gebruiken om de SEO content te produceren, en ze zullen nooit de menselijke emotie vervangen die ertoe doet in marketing .
Als je nog nooit een van deze platforms hebt gebruikt om je schrijfproces een boost te geven, is het tijd om te beginnen. De Ubersuggest AI-schrijftool biedt tal van robuuste opties om blogonderwerpen, onderwerpkoppen, metabeschrijvingen en meer te helpen genereren. Schrijvers moeten de AI voorzien van basisinformatie zoals trefwoorden, voorgestelde toon en onderwerpen. Ze moeten ook de nieuwe content bewerken, die elk programma uitspuugt. Bekwame menselijke schrijvers zijn net zo cruciaal voor het content marketing proces als altijd. Voor organisaties, die de productie van content moeten opschalen, kunnen AI-tools helpen, op voorwaarde, dat er nog steeds een kernteam van schrijvers klaarstaat om hen te ondersteunen. Tijd en energie besparen met efficiënte contentproductie is niet alleen goed voor SEO. Betaalde media en organische kanalen profiteren van de toename in verkeer en zoekzichtbaarheid die gepaard gaat met hooggeplaatste content om redenen, waar we het nu over hebben.
Terwijl betaalde promotie (Google Ads) stappen opzij zet, blijft SEO evolueren. En bedrijven zullen de nieuwste SERP-trends moeten volgen om het hoofd boven water te houden in organische zoekresultaten. Hoe uitdagend dit ook is. Vergeet bovendien onverwachte Google updates niet. Tegenwoordig en later lijken featured snippets en zero-click-resultaten de SERP’s te domineren. In veel gevallen zijn dit dezelfde dingen: zoekresultaten die bovenaan de SERP verschijnen om de informatie te bevatten waarnaar een gebruiker op zoek is.
Aan de ene kant stelen ze klikken en verkeer van andere zoekfragmenten, terwijl gebruikers ter plekke krijgen wat ze nodig hebben. Aan de andere kant toont onderzoek aan dat Google-gebruikers vaker op featured snippets klikken. Het is noodzakelijk erop te wijzen, dat verschillende onderzoeken verschillende resultaten rapporteren, afhankelijk van de onderzoeksmethodologie. Maar hoe dan ook, de trend is nog steeds duidelijk: zero-click-resultaten nemen het leeuwendeel van de klikken voor hun rekening. Ze zijn echt opvallend en worden bovenaan de SERP geplaatst, dus de kans dat een gebruiker erop klikt om aanvullende informatie te krijgen, is behoorlijk groot.
Google gebruikt vaak gestructureerde gegevens om informatie van uw site naar nul klikresultaten te halen. Dus het eerste, dat u moet doen, is schema-opmaak toepassen, zoals opmaak voor veel gestelde vragen, overal waar dit relevant is op uw site. Bovendien kunt u onderzoeken welke zoekwoorden SERP-functies vaker activeren dan andere en de content van uw site bijwerken om meer fragmenten te winnen. Besteed aandacht aan welke zoekwoorden Google SERP-functies activeren. Als die zoekwoorden u veel klikken kunnen opleveren en uw pagina’s er nog niet voor scoren, dan is er ruimte voor verbetering.
Het lijkt erop, dat Google zich heeft omgedraaid naar pagina’s, die zijn geoptimaliseerd voor entiteiten. Een op entiteiten gebaseerde optimalisatiebenadering wordt dus effectiever dan traditionele zoekwoord SEO. Ik denk dat de reden daarvoor ligt in de ontwikkeling van het Knowledge Panel, en hier is waarom.
Google begrijpt content met behulp van zijn NLP-algoritmen. De NLP API analyseert bijvoorbeeld een stuk tekst, identificeert de meest betekenisvolle termen (entiteiten) en definieert waar de tekst over gaat. De informatie, die op deze manier wordt opgehaald, wordt vervolgens toegevoegd aan alle andere gegevens, die Google al over deze of gene entiteit heeft. Wanneer er voldoende informatie is, kan Google alle punten met elkaar verbinden en een kennisvenster toekennen aan een entiteit.
De BERT- en MUM-algoritmen van Google zijn ook getraind op NLP. Daarom wordt het voor Google gemakkelijker om de context te begrijpen en op basis van deze kennis SERP’s te vormen. Op entiteiten gebaseerde SEO is vooral belangrijk voor lokale zoekopdrachten. Bij lokaal zoeken evalueert Google hoe relevant een zoekopdracht (entiteit) is voor een bepaalde locatie, en dit is een van de cruciale factoren in de manier waarop lokale SERP’s worden gevormd.
U moet Google uw entiteit laten begrijpen op de manier, die u nodig heeft. Dus maak uw entiteit zo zinvol mogelijk. En hier zijn een paar stappen om u te helpen uw entiteit prominenter te maken:
U kunt controleren wat Google al over uw entiteit weet door op de drie stippen naast uw zoekfragment te klikken.
n weten, dat uw laarzen prima zouden werken. Het kan u dan verwijzen naar een blog met een lijst met aanbevolen uitrusting.
Dit is natuurlijk geen SEO trend, maar vaak wel een aandachtspunt, die onderbelicht blijft. Ook in 2024 blijf ik er op hameren hoe belangrijk dit is. Hoe meer u weet over de SEO strategie van uw concurrenten, hoe beter uw eigen website kan presteren. Wanneer u de tijd neemt om erachter te komen wat werkt voor de websites waarmee u concurreert op de SERP’s, kunt u uw SEO analyse naar een hoger niveau tillen en begrijpen, waarom deze aanpak werkt. Vervolgens gebruikt u dit inzicht om uw eigen aanpak te verbeteren. Een effectief startpunt is om de best presterende pagina’s van uw concurrenten te vinden. Op deze manier krijgt u een goed beeld van waar hun organische verkeer vandaan komt en waardoor het wordt aangedreven.
Het analyseren van de toppagina’s van uw concurrenten kan u in de richting van zaken wijzen als bijvoorbeeld een:
Zie dit als een kans analyse om erachter te komen waar u uw grootste winst kan behalen op basis van de activiteit van uw concurrenten, in plaats van te beginnen met zoekwoordonderzoek. Dit werkt, omdat het u helpt potentiële gebieden te bepalen, waarop u zich kunt concentreren op paginaniveau in plaats van op specifiek zoekwoordniveau. Deze SEO techniek kan u ook helpen om andere websites te vinden, die ook tegen die van u concurreren. Misschien had u deze websites niet als concurrent beschouwd. Tot slot kan deze stap u ook een hoop geld besparen, aangezien u de SEO optimalisatie van uw website alleen beter hoeft te doen dan uw concurrentie.
De nuttige contentupdate van augustus 2022 van Google is een andere belangrijke algoritme-update, die van invloed is op hoe we content maken in 2024. Gedurende zijn hele geschiedenis heeft Google altijd prioriteit gegeven aan het aanbieden van content van hoge kwaliteit aan gebruikers. Maar de nieuwe nadruk op “behulpzaam” stelt dat gebruikers zich “tevreden” moeten voelen met de content waarop ze klikken in de SERP’s. Gebruikerstevredenheid is echter niet eenvoudig te meten of te kwantificeren. Dus wat bedoelt Google met nuttig? Nuttige content is goede content, die:
Handige content maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Dus hoe kunt u uw content nuttiger maken?
Richt u eerst op kwaliteit, niet op kwantiteit. Hoewel er in 2024 waarschijnlijk veel doel zoekwoorden op uw content kalender staan, is het onwaarschijnlijk, dat het wegpompen van een grote hoeveelheid content met weinig behulpzaamheid en weinig expertise in 2024 topresultaten oplevert.
Ten tweede, breidt uw zoekwoordonderzoek uit met informatie, die verder gaat dan alleen het zoekvolume. Stel u de volgende situatie voor:
Zoekwoordonderzoek en content onderzoek kunnen allerlei inzichten verschaffen in deze kwaliteitsindicatoren. Dus zorg ervoor, dat u niet alleen wordt afgeleid door potentieel organisch verkeer.
Aangezien Google lange, informatieve content blijft belonen, kunnen pagina’s die neigen naar dunne inhoud, zoals product pagina’s, in 2024 profiteren van meer nuttige details op de pagina. Vervolg-keuzemenu’s, veel gestelde vragen en klantrecensies zijn allemaal manieren om extra content aan een product pagina toe te voegen. Hoewel het nuttig is om trefwoorden toe te voegen aan de product beschrijving, kunt u ook andere vragen bedenken, die gebruikers over het product beantwoord willen zien voordat ze tot aanschaf overgaan.
Dit zijn slechts enkele manieren om extra content aan een pagina toe te voegen, die daadwerkelijk nuttig en informatief is voor gebruikers, die een mogelijke aankoop overwegen.
Een van de grootste uitdagingen waarmee SEO’s worden geconfronteerd, is hoe ze op grote schaal SEO backlinks met autoriteit kunnen verdienen. Backlinks (SEO Linkbuilding) blijven een van de drie belangrijkste rangschikkingsfactoren van Google. Hoewel een goede linkbuilding strategie heel verschillend kan zijn, kunnen zij u helpen om met succes relevante links te verdienen. Het feit blijft, dat veel tactieken moeilijk effectief kunnen worden geschaald.
Als we de richtlijnen voor linkschema’s van Google bekijken , kunnen we duidelijk zien dat de aanbevelingen zijn: De beste manier om andere sites ertoe te brengen relevante links van hoge kwaliteit naar die van u te maken, is door unieke, relevante content te creëren die populair kan worden in de internetgemeenschap. Het maken van goede content loont. Links zijn meestal redactionele stemmen die naar keuze worden gegeven. Hoe nuttiger de content, hoe groter de kans dat iemand anders die content waardevol vindt voor hun lezers en er een link naar maakt. Een andere tactiek, die u kan helpen om redactioneel geplaatste links te verdienen door geweldige content te maken, is digitale PR.
Schakel om uw SEO Linkbuilding te regelen Linkbuilding bureau Connect your World uit Den Haag in.
Zie dit als het creëren en promoten van content voor journalisten en uitgevers, die ze willen bespreken en waarnaar ze willen linken vanuit hun artikelen. Content zoals bijvoorbeeld:
Maar echt, het draait allemaal om denken als een PR en uitvoeren als een SEO. Digitale PR gaat niet over het pitchen van promotiestukken met een persbericht, maar over het promoten van koppelbare activa met een solide outreach-strategie . De echte aantrekkingskracht hier is, dat het juiste verhaal een aanzienlijk aantal redactioneel verdiende links kan opleveren van publicaties waar uw volgende klant online rondhangt.
Digitale PR biedt voordelen, die verder gaan dan alleen backlinks, waaronder:
Google wil het beste resultaat voor een bepaalde zoekopdracht rangschikken. Daarom is het zo belangrijk voor u, om na te denken over optimalisatie voor onderwerpen en niet alleen voor afzonderlijke SEO zoekwoorden.
U moet beschikken over actuele expertise om een kans te maken om bovenaan de SERP’s te staan voor uw belangrijkste Google zoekwoorden. Dit betekent, dat u grip moet krijgen op het concept van ondersteunende content. Dit kan door onderwerp clusters te maken. In wezen is dit het proces van het maken van geclusterde content, die intern is gekoppeld aan een pijlerpagina. Dit zijn meer diepgaande pagina’s, die een specifieke vraag over uw brede onderwerp beantwoorden en links terug naar de hoofdpijlerpagina. Met deze strategie kunt u ook content maken, die is geoptimaliseerd voor longtail keywords.
Denk aan ondersteunende content als stukjes, die actuele verdieping toevoegen aan uw site en aan Google (en gebruikers) laten zien dat u een expert bent in uw vakgebied. Het is echter belangrijk om te onthouden, dat deze content niet altijd hoeft te worden gemaakt op basis van inzichten uit zoekwoordonderzoek. In feite is het publiceren van content rond nieuwe, baanbrekende trends of sub onderwerpen net zo belangrijk als het schrijven van opiniestukken, die grip kunnen krijgen op sociale of andere kanalen.
Ondersteunende content op zichzelf genereert misschien niet elke maand duizenden hits van organisch zoeken, maar het kan uw hoofdpagina’s helpen om hoger te scoren en hun eigen verkeer via andere kanalen te genereren als ze correct worden gepromoot.
Als u niet optimaliseert voor het zoeken naar website afbeeldingen, is de kans groot, dat u kansen misloopt om verkeer te halen van een bron, die uw concurrenten waarschijnlijk niet overwegen. Laten we ook niet vergeten dat visueel zoeken een groot probleem is. Hoewel velen aan SEO voor afbeeldingen denken als het taggen van uw afbeeldingen met alt tekst tags, gaat het veel verder. Als u de SEO afbeeldingen van uw site op de juiste manier optimaliseert, maakt u een reële kans om een prominente plaats in de afbeeldings serp’s te krijgen.
U kunt bijvoorbeeld rekening houden met:
Hoewel teruggaan en het optimaliseren van bestaande afbeeldingen voor SEO zoekmachineoptimalisatie enige tijd kan duren, moet u een proces maken. Wanneer u nieuwe SEO afbeeldingen toevoegt en uploadt naar uw site, kunnen deze vakjes vanaf het begin zijn aangevinkt.
Net zoals SEO backlinks ervoor kunnen zorgen, dat uw website hoger scoort op Google, kan het verkeerde type links uw positie schaden. Als we naar de linkschema’s van Google kijken , kunnen we hun standpunt over SEO backlinks zien die als onnatuurlijk of giftig worden beschouwd:
Alle links die bedoeld zijn om de PageRank of de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van een linkschema en een schending van de richtlijnen voor webmasters van Google. Dit omvat elk gedrag, dat links naar uw site of uitgaande links van uw site manipuleert. Deze links worden in het beste geval genegeerd. In het ergste geval kunnen ze uw ranglijst schaden.
Als uw site giftige links in het linkprofiel heeft, is het raadzaam de tijd te nemen om deze op te ruimen. Maar laten we eens kijken naar enkele van de redenen waarom uw site in de eerste plaats giftige links bevat:
Wilt u meer weten over het controleren van uw linkprofiel en het verwijderen van giftige backlinks? Bekijk onze gids over ‘ Backlink-analyse: hoe u kwaliteit en toxische backlinks kunt herkennen’. Neem de tijd om verder te gaan dan de basis en zoek naar kansen waar uw concurrenten geen gebruik van maken, implementeer een strategie en zie hoe uw website stijgt.
Tot op heden heeft de kennisgrafiek van Google meer dan 5 miljard entiteiten en 500 miljard entiteitseigenschappen verzameld. Dat is niet zo veel. Entiteiten zijn namelijk niet alleen opmerkelijke mensen, maar ook boeken, liedjes, films, bedrijven, concepten – letterlijk alles.
Wat belangrijker is, is dat Google nu de technologie heeft om zelf nieuwe entiteiten te ontdekken. Het gebruikt kunstmatige intelligentie om de syntaxis rond bekende entiteiten te volgen en te zien of ze naar nieuwe entiteiten leiden. Deze nieuwe entiteiten worden vervolgens geregistreerd als gerelateerd aan de oude. Het is simpel verwoord, maar het is wel, hoe het eigenlijk werkt. In plaats van een web van pagina’s, die zijn verbonden door backlinks, heeft Google binnenkort een web van entiteiten, die verbonden zijn door hun relaties. Dit model vertelt Google welke bedrijven betrouwbaar zijn, welke auteurs ‘thought leaders’ zijn en welke content het echt verdient om een positie bovenaan in Google te krijgen.
Enkele van de dingen die u kunt proberen, zijn:
Ervaring, Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (E-E-A-T) -factoren zijn een controversieel onderwerp in de SEO gemeenschap. Sommigen zeggen dat E-E-A-T een ranking signaal is, anderen beweren, dat Google op geen enkele manier E-E-A-T kan meten met zijn algoritme. Om eerlijk te zijn, Google kan veel van de E-E-A-T vragen waarschijnlijk niet rechtstreeks beantwoorden. Het kan niet controleren of de informatie wetenschappelijk correct is. Het weet niet of de auteur inderdaad een expert is op zijn of haar vakgebied. Daarentegen kan Google controleren op indirecte E-E-A-T signalen. Als de pagina bijvoorbeeld alle juiste entiteiten vermeldt, die aan het onderwerp zijn gekoppeld, is deze waarschijnlijk correct. Als de naam van de auteur goed ingeburgerd is op internet en wordt geassocieerd met andere thematisch vergelijkbare platforms en profielen, dan is de auteur waarschijnlijk een expert in zijn of haar branche.
Het gaat echter niet alleen om entiteiten en kunstmatige intelligentie. In feite zijn veel van de indirecte E-E-A-T signalen vrij aardig bekend en gemakkelijk te demonstreren. Kwalitatief goede backlinks zijn nog steeds een signaal van domein autoriteit en vertrouwen. Een veilig protocol (https) is nog steeds een signaal van betrouwbaarheid, net als een goede gebruikerservaring.
Per 15 december 2022 heeft Google een extra E toegevoegd aan dit algoritme. Het bestaat nu uit:
Deze 4 overwegingen zijn belangrijk om de kwaliteit van een website te beoordelen. De extra E draait om de kennis en ervaring over een bepaald onderwerp. Waarheidsgetrouwe product reviews zijn hier bijvoorbeeld zeer belangrijk voor. Het draait hierbij echt om de product ervaring.
Gestructureerde data is niet bepaald een nieuwe trend. We praten er al jaren over. Hoewel het belang ervan blijft toenemen, zijn gestructureerde gegevens nog geen algemeen aanvaarde SEO tactiek. De meest directe toepassing van gestructureerde gegevens is het maken van rich snippets. Deze zijn zeer belangrijk, als u wilt rangschikken voor zaken als bijvoorbeeld recepten of nieuwsartikelen.
Een andere toepassing van gestructureerde gegevens is om deze te gebruiken voor lokale SEO. Er is een type schema, dat ‘lokaal bedrijf’ wordt genoemd. Hiermee kunt u uw bedrijf, het adres en de belangrijkste contactgegevens markeren. Eenmaal toegepast op uw website, vertelt het lokale schema Google waar uw bedrijf zich bevindt. U vergroot uw kansen om in lokale zoekresultaten te verschijnen en uw lokale vindbaarheid te verbeteren. Ten slotte helpen gestructureerde gegevens u bij het maken van entiteiten. Hoewel Google nu entiteiten kan herstellen van ongestructureerde gegevens, kunt u dingen versnellen door gestructureerde gegevens te gebruiken om belangrijke plaatsen, mensen en bedrijven te markeren.
Gestructureerde data klinkt alsof het iets te ingewikkeld is om zelf te proberen, maar dat is het echt niet. Het zijn gewoon stukjes HTML, die aan een deel van uw content worden toegevoegd. U kunt het handmatig doen of een gestructureerde gegevens opmaakhulp gebruiken om het voor u te doen.
Maak uw content met een featured snippet in gedachten. Gebruik parallelle syntaxis voor uw koppen. Google kan ze in lijsten veranderen. Voeg FAQ-schema toe aan uw pagina’s. Google kan ze gebruiken voor vraagachtige vragen. Markeer sleutelmomenten in uw YouTube-video’s. Google kan kleinere segmenten van uw video weergeven om aan zeer specifieke vragen te voldoen.
Herman Geertsema is een freelance SEO specialist uit Den Haag. Herman is tevens de eigenaar van SEO Bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketing expert. Herman volgt de trends in SEO op de voet om ze waar mogelijk in te zetten bij zijn klanten.
Kies ook een SEO specialist uit in de volgende regio´s:
Heeft u een vraag hoe u uw website bovenaan in Google moet krijgen met deze SEO optimalisatie tips voor en in 2024? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Neem dan contact op met SEO bureau Connect your World.
Heeft u er nog steeds geen genoeg van? Gebruik dan onze SEO checklist om uw website nog verder te verbeteren. Daarnaast is deze blog post over Microsites en landingspagina’s ook zeer interessant.
Op deze website vindt u ook een lijst met veelal gratis SEO tools. Deze tools zijn noodzakelijk om een start te maken met de zoekmachinemarketing van uw website. Uw SEO laten doen blijft natuurlijk ook altijd een optie. Connect your World weet ook het een en ander over Google Ads. We schreven er een blog over: Hoe werkt Google Ads?