Last Updated on 23 juni 2024 by connectyourworld
Als u zich bezig houdt met de SEO van een website, dan is het goed om te beseffen, dat de berg informatie of content gigantisch groot is. Volgens Internet Live Stats zijn er vandaag bijvoorbeeld meer dan 5 miljoen blogs geschreven. Het aantal zoekopdrachten op Google passeert de 5 miljard op 1 dag. Om bovenaan in Google te komen en op te vallen in de grote massa, is het dus belangrijk om opvallende paginatitels te gebruiken. Ga daarom bij website SEO voor een onderscheidende uitdagende paginatitel of H1 Tag.
Geschatte leestijd: 10 minuten
In Website SEO is de paginatitel en de H1 tag van groot belang. Het is namelijk een van de SEO optimalisatie regels van Google. De paginatitel geeft normaal gesproken een sterke aanwijzing, waar een bepaald artikel of meerdere blog posts over gaan. Het belangrijkste verschil tussen een paginatitel en een H1 tag is, dat de paginatitel wordt weergegeven in het browservenster en het fragment voor zoekresultaten. De H1 tag daarentegen heeft zelf alleen een plek op de website pagina. De paginatitel wordt gedefinieerd in de HTML <head> -sectie terwijl de H1 tag onderdeel is van de <body> van een pagina.
Wanneer u de HTML-code van een webpagina bekijkt en de <head> -sectie zorgvuldig onderzoekt, zult u de titel van de pagina opmerken, deze is ingesloten in <title> </title> html-tags. Wat is gedefinieerd in de <title> </title> -tag, wordt weergegeven als de tab naam in het browservenster en als de titel van de pagina in de resultatenpagina’s (Serps) van zoekmachines zoals Google. De paginatitel wordt ook gebruikt in het sociale fragment op Facebook, Twitter en andere sociale netwerken.
In de meeste moderne CMS, wat u ook als titel van een pagina typt, wordt het automatisch omgezet in een title-tag in html. Als u WordPress gebruikt, kunt u de waarde van de paginatitel wijzigen met Yoast SEO of een andere SEO-plug-in om uw website te optimaliseren. De paginatitel wordt ook wel SEO titel genoemd omdat deze van invloed is op uw SEO optimalisatie.
De paginatitel is om een aantal redenen erg belangrijk voor SEO doeleinden. Het maakt deel uit van de on-page SEO Optimalisatie regels. Het geeft zoekmachines zoals Google een grote aanwijzing over de content van een pagina. Zoekmachines proberen tijdens de crawl- en indexeringsfase een pagina te koppelen aan gerelateerde SEO zoekwoorden en de paginatitel is één van de elementen waarnaar zij kijken.
De paginatitel wordt weergegeven in de zoekresultaten en voor gebruikers moet het interessant zijn om op uw website te klikken en deze te bezoeken. De paginatitel wordt bijvoorbeeld ook weergegeven in de fragmenten van sociale media. De titel van de pagina wordt namelijk gebruikt op Facebook en andere sociale netwerken wanneer uw berichten worden gedeeld. Een goede titel zal meer likes en shares aantrekken en dit betekent een grotere zichtbaarheid die indirect van invloed is op de SEO optimalisatie van uw website.
Het optimaliseren van uw paginatitels voor SEO is een geweldige manier om uw organische verkeer te vergroten zonder dat u nieuwe content hoeft te publiceren of nieuwe backlinks moet verkrijgen.
Een paar simpele regels op een rij:
Het hebben van dezelfde of vergelijkbare zoektermen in de titel maakt het relevanter voor gebruikers en dit verhoogt uw CTR (Click Through Rate).
Titeltags, die een vraag bevatten, krijgen meer klikken. Dit is normaal omdat gebruikers in veel gevallen Google een vraag stellen. Wanneer ze dezelfde of vergelijkbare vraag in een zoekfragment zien, klikken ze om het antwoord te kunnen lezen.
Een andere manier om uw titeltags aantrekkelijker te maken, is door haakjes met een nummer toe te voegen. Bijvoorbeeld: ‘ Hoe u uw koppen kunt optimaliseren (SEO in 2024). “
De reden, dat we aandacht besteden aan de lengte van de titel, is ervoor te zorgen, dat gebruikers de volledige titel in de zoekresultaten kunnen zien. Ga uit van een titellengte onder de 60 tekens.
Tenzij u iets specifieks te zeggen hebt over uw merk, is het niet nodig om uw domeinnaam in de titel op te nemen. Google doet dit automatisch in de zoekfragmenten, wanneer dit van toegevoegde waarde is.
In tegenstelling tot de paginatitel, wordt de H1 tag alleen bovenaan de pagina weergegeven of op andere plaatsen in de hoofdtekst van een pagina die is gespecificeerd met <H1> </H1> tags. Als u meer H1 tags aan een pagina wilt toevoegen, bewerkt u gewoon uw HTML en voegt u deze code toe: <H1>H1 Tag in the house</H1>
Het optimaliseren van uw H1 tag is misschien niet de meest kritische SEO ranking factor, maar veel kleine veranderingen kunnen grote resultaten opleveren.
Wanneer zoekmachines een pagina crawlen, zoeken ze naar signalen om hen te helpen begrijpen hoe een pagina is gestructureerd en wat de betekenis van de content is. Een van die signalen is de H1 tag. Meestal staat het bovenaan de pagina en heeft het dezelfde waarde als de paginatitel. Zoekmachines zoals Google lezen de waarde van de H1 tags en gebruiken deze als een sterk signaal waar de pagina over gaat.
In de meeste gevallen kunnen de paginatitel en de H1 tag vergelijkbaar zijn en nauw verwant zijn, maar ze hoeven niet identiek te zijn. De gangbare praktijk en mijn aanbeveling is om het advies van Google op te volgen. De meeste website content management systemen zoals WordPress omsluiten de paginatitel in H1 tags en het is niet nodig om dat te veranderen.
Het hebben van meer dan één H1 tag op een pagina zal uw SEO niet nadelig beïnvloeden. Maar zoals hierboven vermeld, aangezien het hele SEO proces gaat over het optimaliseren van veel kleine dingen, die samen een groot verschil kunnen maken, is het beter om u aan de richtlijnen te houden en te voorzien in slechts één H1-tag per pagina.
Het is raar als een zoekterm of zoekwoord niet wordt weergegeven in de voorbeeld weergaven in de zoekresultaten (SERP’S). Als u op zoek bent naar een specifiek onderwerp, dan wilt u een bevestiging, dat de pagina ook daadwerkelijk daar over gaat. Dat is een belangrijke reden, dat het keyword of een van de belangrijkste zoekwoorden ook in de paginatitel geplaatst wordt. Uiteraard is het belangrijk, dat u een hoofdonderwerp heeft, waarvan u onderzocht heeft of men daarop zoekt. Voordat u start met schrijven, doet u een uitgebreid zoekwoordenonderzoek.
Voor SEO optimalisatie is het slim om deze zoekterm of zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in de pagina titel te plaatsen. Google gaat echter elk jaar geschreven tekst een stukje beter begrijpen. Het belangrijkste zoekwoord hoeft dus niet kost wat het kost voor aan te staan. Als het beter uitkomt, plaatst u het zoekwoord verderop in de titel. Een aantrekkelijke en prikkelende paginatitel, leesbaarheid en vindbaarheid zouden hand in hand moeten gaan. In het ideale geval heeft u een tekst geschreven, die past bij uw potentiele doelgroep. Dit hoeft op zich niet te koste te gaan van de SEO optimalisatie regels. Deze zijn namelijk net zo belangrijk, omdat u aan prachtige SEO teksten zonder dat deze goed te vinden is, ook niet veel heeft. Vaak helpt het om een ander vergelijkbaar zoekwoord te gebruiken, die wel vooraan de paginatitel past, zonder de leesbaarheid geweld aan te doen.
Een SEO titel eindigt vaak met de bedrijfsnaam. Soms zorgt dit er echter voor, dat de SEO titel de maximale lengte overschrijdt. Kies er dan voor om de bedrijfsnaam weg te laten. Google kiest er regelmatig voor om de bedrijfsnaam alsnog te tonen, zeker als de zoekopdracht ook de bedrijfsnaam bevat. Wij adviseren daarom om de bedrijfsnaam zoveel mogelijk in de meta titels op te nemen.
Vermijd het gebruik van meerdere synoniemen of meerdere schrijfwijzen van één woord in de SEO titel. Dit maakt de titel niet leesbaarder en het heeft, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen enkele meerwaarde voor Google.
Het gebruik van getallen kan voor een hoger doorklikpercentage of click through rate zorgen. Denk bijvoorbeeld aan: het aantal producten in een categorie, het aantal items in een blog of het huidige jaartal.
De paginatitel is een belangrijke SEO ranking factor en een element, dat uw volledige aandacht nodig heeft. Dit is wat gebruikers zien als onderdeel van uw zoekfragment op de resultatenpagina’s (SERPS) van de zoekmachine. Het is eerste, dat ze zien, zodra ze op uw website pagina terechtkomen. Om conflicten te voorkomen en consistent te zijn met de beste website seo praktijken, moet u ervoor zorgen, dat uw paginatitel en H1 tags dezelfde waarde hebben. Het is niet het einde van de wereld als u meerdere H1 tags op een pagina hebt, maar voor maximale SEO optimalisatie is het beter om er maar één te hebben.
Herman Geertsema is een freelance SEO specialist en SEO tekstschrijver uit Den Haag. Blogs schrijven doet hij al sinds het begin van het internet. Tevens is Herman de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant en Content Marketeer.
Bij Online Marketing Bureau Connect your World kunt u ook een Content marketeer en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:
Wij hebben ook een zakelijk account op Facebook en Instagram. Wij stellen het op prijs als u ons daar wilt volgen. Wilt u ons inhuren als SEO specialist of heeft u een vraag over website SEO? Neem dan contact met ons op.
Gebruik de volgende SEO checklist als u zelf uw website verder wilt verbeteren.
Heeft u een WordPress website en bent u op zoek naar WordPress SEO tips? Gebruik dan deze WordPress SEO Handleiding om bovenaan in Google te komen.
Op deze website vindt u ook een overzicht met veelal gratis SEO tools om al vast een start te maken met de SEO optimalisatie van uw website. U SEO laten doen, blijft natuurlijk altijd ook een optie.