• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

De paginatitel en H1 tag in website SEO

H1 tags, SEO tags, SEO headings, On page SEO

De paginatitel en H1 tag in website SEO

Last Updated on 23 juni 2024 by connectyourworld

website SEO, SEO specialist Den Haag

SEO blogging

Als u zich bezig houdt met de SEO van een website, dan is het goed om te beseffen, dat de berg informatie of content gigantisch groot is. Volgens Internet Live Stats zijn er vandaag bijvoorbeeld meer dan 5 miljoen blogs geschreven. Het aantal zoekopdrachten op Google passeert de 5 miljard op 1 dag. Om bovenaan in Google te komen en op te vallen in de grote massa, is het dus belangrijk om opvallende paginatitels te gebruiken. Ga daarom bij website SEO voor een onderscheidende uitdagende paginatitel of H1 Tag.

Geschatte leestijd: 10 minuten

SEO marketing online – het belang van een goede titel

In Website SEO is de paginatitel en de H1 tag van groot belang. Het is namelijk een van de SEO optimalisatie regels van Google. De paginatitel geeft normaal gesproken een sterke aanwijzing, waar een bepaald artikel of meerdere blog posts over gaan. Het belangrijkste verschil tussen een paginatitel en een H1 tag is, dat de paginatitel wordt weergegeven in het browservenster en het fragment voor zoekresultaten. De H1 tag daarentegen heeft zelf alleen een plek op de website pagina. De paginatitel wordt gedefinieerd in de HTML <head> -sectie terwijl de H1 tag onderdeel is van de <body> van een pagina.

Wat is een paginatitel en waarom is deze belangrijk in Website SEO?

Wanneer u de HTML-code van een webpagina bekijkt en de <head> -sectie zorgvuldig onderzoekt, zult u de titel van de pagina opmerken, deze is ingesloten in <title> </title> html-tags. Wat is gedefinieerd in de <title> </title> -tag, wordt weergegeven als de tab naam in het browservenster en als de titel van de pagina in de resultatenpagina’s (Serps) van zoekmachines zoals Google. De paginatitel wordt ook gebruikt in het sociale fragment op Facebook, Twitter en andere sociale netwerken.

Hoe definieert u de paginatitel-tag in Websiteseo? 

In de meeste moderne CMS, wat u ook als titel van een pagina typt, wordt het automatisch omgezet in een title-tag in html. Als u WordPress gebruikt, kunt u de waarde van de paginatitel wijzigen met Yoast SEO of een andere SEO-plug-in om uw website te optimaliseren. De paginatitel wordt ook wel SEO titel genoemd omdat deze van invloed is op uw SEO optimalisatie.

Waarom is de paginatitel belangrijk voor SEO Zoekmachineoptimalisatie?

De paginatitel is om een ​​aantal redenen erg belangrijk voor SEO doeleinden. Het maakt deel uit van de on-page SEO Optimalisatie regels. Het geeft zoekmachines zoals Google een grote aanwijzing over de content van een pagina. Zoekmachines proberen tijdens de crawl- en indexeringsfase een pagina te koppelen aan gerelateerde SEO zoekwoorden en de paginatitel is één van de elementen waarnaar zij kijken.

Sociale media

De paginatitel wordt weergegeven in de zoekresultaten en voor gebruikers moet het interessant zijn om op uw website te klikken en deze te bezoeken. De paginatitel wordt bijvoorbeeld ook weergegeven in de fragmenten van sociale mediaDe titel van de pagina wordt namelijk gebruikt op Facebook en andere sociale netwerken wanneer uw berichten worden gedeeld. Een goede titel zal meer likes en shares aantrekken en dit betekent een grotere zichtbaarheid die indirect van invloed is op de SEO optimalisatie van uw website.

Paginatitels optimaliseren voor SEO Optimalisatie

Het optimaliseren van uw paginatitels voor SEO is een geweldige manier om uw organische verkeer te vergroten zonder dat u nieuwe content hoeft te publiceren of nieuwe backlinks moet verkrijgen.

Een paar simpele regels op een rij:

Neem herkenbare zoektermen op in uw paginatitel

Het hebben van dezelfde of vergelijkbare zoektermen in de titel maakt het relevanter voor gebruikers en dit verhoogt uw CTR (Click Through Rate).

Voeg een vraag toe aan uw titel 

Titeltags, die een vraag bevatten, krijgen meer klikken. Dit is normaal omdat gebruikers in veel gevallen Google een vraag stellen. Wanneer ze dezelfde of vergelijkbare vraag in een zoekfragment zien, klikken ze om het antwoord te kunnen lezen.

Haakjes en cijfers toevoegen

Een andere manier om uw titeltags aantrekkelijker te maken, is door haakjes met een nummer toe te voegen. Bijvoorbeeld: ‘ Hoe u uw koppen kunt optimaliseren (SEO in 2024). 

Houd de lengte van de titel op 60 tekens of minder 

De reden, dat we aandacht besteden aan de lengte van de titel, is ervoor te zorgen, dat gebruikers de volledige titel in de zoekresultaten kunnen zien. Ga uit van een titellengte onder de 60 tekens.

Uw domeinnaam op nemen is niet nodig

Tenzij u iets specifieks te zeggen hebt over uw merk, is het niet nodig om uw domeinnaam in de titel op te nemen. Google doet dit automatisch in de zoekfragmenten, wanneer dit van toegevoegde waarde is.

Wat is een H1-tag en waarom is het belangrijk voor SEO?

In tegenstelling tot de paginatitel, wordt de H1 tag alleen bovenaan de pagina weergegeven of op andere plaatsen in de hoofdtekst van een pagina die is gespecificeerd met <H1> </H1> tags. Als u meer H1 tags aan een pagina wilt toevoegen, bewerkt u gewoon uw HTML en voegt u deze code toe: <H1>H1 Tag in the house</H1>

Waarom is de H1 tag belangrijk voor Website SEO?

Het optimaliseren van uw H1 tag is misschien niet de meest kritische SEO ranking factor, maar veel kleine veranderingen kunnen grote resultaten opleveren.

Dus waarom is het belangrijk om op uw H1-tags te letten? 

Wanneer zoekmachines een pagina crawlen, zoeken ze naar signalen om hen te helpen begrijpen hoe een pagina is gestructureerd en wat de betekenis van de content is. Een van die signalen is de H1 tag. Meestal staat het bovenaan de pagina en heeft het dezelfde waarde als de paginatitel. Zoekmachines zoals Google lezen de waarde van de H1 tags en gebruiken deze als een sterk signaal waar de pagina over gaat.

H1 tag – Best practices Website SEO

  • Een pagina mag slechts één H1-tag hebben.
  • De H1-tag moet in de <body> </body> van de pagina staan.
  • De koppen moeten hiërarchisch zijn, dat wil zeggen eerst de H1, dan H2s, dan H3s tot een maximum van H6.
  • Koppen moeten uw belangrijkste Google zoekwoorden of iets soortgelijks bevatten om zowel gebruikers als zoekmachines te helpen begrijpen waar de specifieke sectie over gaat.
  • Koppen moeten correct zijn opgemaakt, dat wil zeggen dat de H1 tag een ​​grotere lettergrootte heeft dan H2 en H3.

Moet H1 hetzelfde zijn als de paginatitel?

In de meeste gevallen kunnen de paginatitel en de H1 tag vergelijkbaar zijn en nauw verwant zijn, maar ze hoeven niet identiek te zijn. De gangbare praktijk en mijn aanbeveling is om het advies van Google op te volgen. De meeste website content management systemen zoals WordPress omsluiten de paginatitel in H1 tags en het is niet nodig om dat te veranderen.

Wat gebeurt er als u meer dan één H1 tag op een pagina heeft?

Het hebben van meer dan één H1 tag op een pagina zal uw SEO niet nadelig beïnvloeden. Maar zoals hierboven vermeld, aangezien het hele SEO proces gaat over het optimaliseren van veel kleine dingen, die samen een groot verschil kunnen maken, is het beter om u aan de richtlijnen te houden en te voorzien in slechts één H1-tag per pagina.

John Mueller van Google zegt het volgende over H1 Tags:
“You can use H1 tags as often as you want on a page. There’s no limit, neither upper or lower bound.”

De pagina titel is een belangrijke plaats voor zoekwoorden

Het is raar als een zoekterm of zoekwoord niet wordt weergegeven in de voorbeeld weergaven in de zoekresultaten (SERP’S). Als u op zoek bent naar een specifiek onderwerp, dan wilt u een bevestiging, dat de pagina ook daadwerkelijk daar over gaat. Dat is een belangrijke reden, dat het keyword of een van de belangrijkste zoekwoorden ook in de paginatitel geplaatst wordt. Uiteraard is het belangrijk, dat u een hoofdonderwerp heeft, waarvan u onderzocht heeft of men daarop zoekt. Voordat u start met schrijven, doet u een uitgebreid zoekwoordenonderzoek.

Uw belangrijkste zoekwoord zet u indien mogelijk voorop

Voor SEO optimalisatie is het slim om deze zoekterm of zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in de pagina titel te plaatsen. Google gaat echter elk jaar geschreven tekst een stukje beter begrijpen. Het belangrijkste zoekwoord hoeft dus niet kost wat het kost voor aan te staan. Als het beter uitkomt, plaatst u het zoekwoord verderop in de titel. Een aantrekkelijke en prikkelende paginatitel, leesbaarheid en vindbaarheid zouden hand in hand moeten gaan. In het ideale geval heeft u een tekst geschreven, die past bij uw potentiele doelgroep. Dit hoeft op zich niet te koste te gaan van de SEO optimalisatie regels. Deze zijn namelijk net zo belangrijk, omdat u aan prachtige SEO teksten zonder dat deze goed te vinden is, ook niet veel heeft. Vaak helpt het om een ander vergelijkbaar zoekwoord te gebruiken, die wel vooraan de paginatitel past, zonder de leesbaarheid geweld aan te doen.

Laat eventueel de bedrijfsnaam weg

Een SEO titel eindigt vaak met de bedrijfsnaam. Soms zorgt dit er echter voor, dat de SEO titel de maximale lengte overschrijdt. Kies er dan voor om de bedrijfsnaam weg te laten. Google kiest er regelmatig voor om de bedrijfsnaam alsnog te tonen, zeker als de zoekopdracht ook de bedrijfsnaam bevat. Wij adviseren daarom om de bedrijfsnaam zoveel mogelijk in de meta titels op te nemen.

Vermijd synoniemen

Vermijd het gebruik van meerdere synoniemen of meerdere schrijfwijzen van één woord in de SEO titel. Dit maakt de titel niet leesbaarder en het heeft, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen enkele meerwaarde voor Google.

Gebruik getallen

Het gebruik van getallen kan voor een hoger doorklikpercentage of click through rate zorgen. Denk bijvoorbeeld aan: het aantal producten in een categorie, het aantal items in een blog of het huidige jaartal.

Lessons learned about Website SEO

De paginatitel is een belangrijke SEO ranking factor en een element, dat uw volledige aandacht nodig heeft. Dit is wat gebruikers zien als onderdeel van uw zoekfragment op de resultatenpagina’s (SERPS) van de zoekmachine. Het is eerste, dat ze zien, zodra ze op uw website pagina terechtkomen. Om conflicten te voorkomen en consistent te zijn met de beste website seo praktijken, moet u ervoor zorgen, dat uw paginatitel en H1 tags dezelfde waarde hebben. Het is niet het einde van de wereld als u meerdere H1 tags op een pagina hebt, maar voor maximale SEO optimalisatie is het beter om er maar één te hebben.

Website SEO en content marketing blogs

Freelance SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een freelance SEO specialist en SEO tekstschrijver uit Den Haag. Blogs schrijven doet hij al sinds het begin van het internet. Tevens is Herman de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant en Content Marketeer.

Website SEO – SEO expert inhuren

Bij Online Marketing Bureau Connect your World kunt u ook een Content marketeer en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:

Website analyseren – neem contact op!

Wij hebben ook een zakelijk account op Facebook en Instagram. Wij stellen het op prijs als u ons daar wilt volgen. Wilt u ons inhuren als SEO specialist of heeft u een vraag over website SEO? Neem dan contact met ons op.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

Website SEO – SEO checklist

Gebruik de volgende SEO checklist als u zelf uw website verder wilt verbeteren.

WordPress SEO specialist

Heeft u een WordPress website en bent u op zoek naar WordPress SEO tips? Gebruik dan deze WordPress SEO Handleiding om bovenaan in Google te komen.

Website SEO tools

Op deze website vindt u ook een overzicht met veelal gratis SEO tools om al vast een start te maken met de SEO optimalisatie van uw website. U SEO laten doen, blijft natuurlijk altijd ook een optie.

connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.