• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Webshops productpagina’s

Webshops productpagina’s

Webshops productpagina's, SEO ecommerce, SEO specialist Den Haag
Webshops productpagina’s, SEO ecommerce, SEO specialist Den Haag

21 positieve & negatieve SEO Optimalisaties

Webshops moeten de SEO van hun productpagina’s goed krijgen. In deze blog leert u wat u wel en niet moet doen bij het maken en optimaliseren van productpagina’s. Het hebben van een geoptimaliseerde productpagina voor e-commerce is namelijk altijd belangrijk geweest. Het is zelfs nog belangrijker tijdens een pandemie wanneer veel mensen online gaan om producten te vinden, die ze nodig hebben in plaats van naar een fysieke winkel te gaan.

Geoptimaliseerde productpagina’s voor webshops

Met veel producten, die strijden om een hoge positie op de resultatenpagina’s van de zoekmachines (SERP’s), is het absoluut noodzakelijk, dat uw merk op pagina 1 in Google staat. Dit is namelijk belangrijk voor consumenten, die een overvloed aan verschillende zoektermen gebruiken om de producten te vinden, die uw merk verkoopt. Een geoptimaliseerde productpagina kan niet alleen verkeer genereren, maar kan bijvoorbeeld ook helpen om browsers in kopers om te zetten.

Om de concurrentie te verslaan, moet u er bijvoorbeeld voor zorgen, dat uw productpagina’s zijn geoptimaliseerd voor maximale zichtbaarheid. Hier zijn enkele duidelijke, bruikbare SEO richtlijnen voor productpagina’s, evenals de valkuilen die u moet vermijden.

webshops productpagina's, SEO ecommerce, SEO specialist Den Haag
webshops productpagina’s, SEO ecommerce, SEO specialist Den Haag

12 tips om de productpagina’s van webshops te optimaliseren voor SEO

1. Implementeer een Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordonderzoek is de basis voor de SEO optimalisatie van productpagina’s. Gebruik bij het uitvoeren van het zoekwoordonderzoek altijd productgerichte onderwerpen waarnaar gebruikers zoeken.

Fixeer niet op volume. Denk in plaats daarvan na over relevantie en wat daadwerkelijk zal converteren. Als u gegevens hebt van andere kanalen, zoals bijvoorbeeld betaald zoeken, gebruik deze dan in uw zoekwoordenonderzoek en neem advertentieteksten met hoge klikfrequenties (CTR) op in uw metabeschrijvingen. Productpagina’s hebben een transactionele intentie. Dus zorg ervoor, dat uw landingspagina’s zijn geoptimaliseerd voor zoekers die willen kopen, omdat u de artikelen op uw site wilt verkopen. Iemand die bijvoorbeeld op zoek is naar een specifiek product, zoals “Histor E52- blauwe verf”, geeft sterk aan dat hij klaar is om het te kopen, vanwege de gedetailleerde aard van zijn zoekwoord.

2. Ververs je content regelmatig

Om succesvol te zijn, moet je jouw klanten verassen en hun verwachtingen overtreffen. Dit kan niet alleen door het toevoegen van nieuwe producten, maar ook door het verversen van bestaande content.

3. Optimaliseer titels en metabeschrijvingen

Titeltags en metabeschrijvingen zijn erg belangrijk bij het optimaliseren van productpagina’s.

Zorg ervoor, dat u details opneemt, zoals bijvoorbeeld:

  • Het merk van het product.
  • De naam van het product.
  • Het modelnummer.
  • Andere belangrijke informatie.

4. Markeer productpagina’s met gestructureerde gegevens

Als u het juiste gestructureerde gegevenstype heeft, kan uw merk worden weergegeven als een rich snippet. Alle productpagina’s moeten een productschema en een beoordelingsschema hebben, dat kan bijvoorbeeld:

  • Genereer meer vertoningen en klikken.
  • Verbeter uw CTR en genereer meer verkopen.

Het hebben van kwalitatief goede content, die aan de behoeften van gebruikers voldoet, is de sleutel om hoog te scoren in de SERP’s. Als gebruikers uw content namelijk niet nuttig vinden, zijn uw bouncerate percentages hoog en kopen klanten mogelijk niet bij u. De meeste categorie- en productpagina’s bevatten weinig geoptimaliseerde content en hebben geen sectie met veel gestelde vragen [FAQ], die is gemarkeerd met gestructureerde gegevens met veel gestelde vragen.

In plaats daarvan vertrouwen ze meestal op door gebruikers gegenereerde content, wat een vergissing is. Stel, dat ik een vraag heb over een product en niet met een chatbot wil praten of de klantenservice wil bellen. Als het merk in kwestie een FAQ-sectie heeft gebouwd met antwoorden op vragen, die gebruikers vaak stellen, kunnen ik – en klanten zoals ik – gemakkelijk de informatie vinden die we zoeken. Dat helpt het merk namelijk op zijn beurt om meer producten te verkopen.

5. Schrijf altijd unieke product- en metabeschrijvingen

Ik kan u niet vertellen, hoe vaak ik een e-commercesite heb gezien die dezelfde productbeschrijving voor alle producten gebruikte. Dit is een enorme gemiste kans. Elk item kan worden gerangschikt voor merk gerelateerde en niet – merk gerelateerde zoekwoorden en moet daarom een ​​unieke beschrijving bevatten om hiervan te profiteren. Geef consumenten daarom goede informatie om hen aan te moedigen op uw vermelding te klikken en vervolgens meer verkeer en verkopen te genereren.

6. Deel echte klantrecensies

Echte recensies van klanten, die uw product hebben geprobeerd, spreken boekdelen voor consumenten in de markt die proberen te achterhalen of ze al dan niet bij u willen kopen. Daarom is het zo belangrijk om klanten hun ervaringen met uw producten te laten delen en hoe ze problemen hebben helpen oplossen. Productpagina’s met klantrecensies leveren bijvoorbeeld 58% meer bezoekers op dan hun review-vrije tegenhangers, dus dit zou een goed idee moeten zijn.

Google reviews

Maar er zijn ook andere voordelen. Recensies helpen namelijk bij het opbouwen van vertrouwen, vooral als je een goedkeuring hebt van een beroemdheid. Ze bieden ook de nieuwe, unieke content waar Google naar op zoek is. Zorg ervoor, dat u ze ook markeert met een beoordelingsschema.

Consumentenonderzoek Reviews

Salsify heeft een consumentenonderzoek gedaan waaruit nuttige inzichten over reviews naar voren zijn gekomen. Uit dit onderzoek blijkt bijvoorbeeld, dat u als retailer of merk gemiddeld 100 reviews per product nodig hebt. Hiermee zorgt u ervoor, dat een consument uw product vertrouwt. Een groot aantal reviews toont namelijk, dat veel consumenten het product al eerder hebben gekocht. Het zegt wat over de kwaliteit van het product. Uit het onderzoek over product experience blijkt zelfs, dat een goede review ervoor kan zorgen, dat een consument kiest voor product met een hogere prijs.

Zorg voor authentieke reviews

Authentieke reviews laten zien hoe transparant en open u bent. U geeft weer wat anderen van jouw merk of product vinden. Slechts één negatieve review kan alles om zeep helpen, hoe geweldig of bijzonder uw product ook is. Negeer deze negatieve review niet! Positief reageren op een negatieve review vergroot namelijk uw geloofwaardigheid en kan ervoor zorgen, dat u het vertrouwen terugwint. Maak bijvoorbeeld van een negatieve consument een blije sponsor.

7. Uw productpagina is de ideale plek om vragen te beantwoorden van consumenten

Consumenten snakken vaak naar antwoorden op hun vragen. Slimme merken en retailers weten hoe belangrijk vragen van consumenten zijn. Zij zorgen, dat dit soort vragen worden beantwoord. Hierdoor hoeven online shoppers niet naar de FAQ-pagina te gaan. U kunt de consument overtuigen door rekening te houden met zijn of haar vragen. Ongeacht de leeftijd, verwachten de meeste consumenten, dat gemiddeld 8 tot 13 vragen per product die door het merk zelf worden beantwoord. Nieuwe of onbekende merken kunnen hier een voordeel halen. Consumenten durven het namelijk sneller aan om een product of dienst te kopen, dat ze niet kennen, als al hun vragen worden beantwoord.

8. Test landingspagina’s

Tools zoals Optimizely en Google Optimize bieden een intuïtieve manier om zelfs de kleinste variaties binnen productpagina’s te testen, wat u absoluut moet doen om de ideale configuratie te achterhalen. Als u bijvoorbeeld de locatie van uw call-to-action wijzigt, kunt u meer conversies genereren. Test uw opties voor paginalay-out om de impact te zien.

9. Gebruik video en afbeeldingen van hoge kwaliteit

Een van de nadelen van online winkelen is, dat u het product dat u overweegt niet fysiek kunt aanraken of voelen. Hoogwaardige afbeeldingen en video’s kunnen die kloof echter overbruggen door eindgebruikers de informatie te bieden, die ze nodig hebben om vertrouwen te hebben in hun aankopen.

10. Minimaliseer de laadtijden van pagina’s

Uw productpagina ’s moeten geoptimaliseerd zijn voor mobiel. Snel ladende webpagina’s brengen uw content sneller onder de aandacht van uw doelgroep en zorgen voor een betere gebruikerservaring. Dat helpt op zijn beurt om de verkoop, inkomsten en pagina’s per sessie te verhogen. Het geeft u een voorsprong op de concurrentie. Het verlaagt ook uw bouncerate percentages .

11. Controleer uw productpagina’s op technische problemen

Productpagina’s kunnen vaak worden gedupliceerd vanwege gefacetteerde URL’s, wat veel problemen kan veroorzaken voor SEO, zoals bijvoorbeeld:

  • Duplicated content.
  • Verspild crawlbudget.
  • Split link equity.

Om deze problemen te voorkomen, controleert u uw pagina’s om te zien welke technische en inhoudelijke elementen eventueel moeten worden geoptimaliseerd.

Elementen om op te letten zijn onder meer:

  • Dubbele title-tags en metabeschrijvingen.
  • Langzame laadtijden van pagina’s.
  • Gebroken links.
  • Dunne content.
  • 404 pagina’s.
  • 302 omleidingen.
  • Ontbrekende gestructureerde gegevens.

12. 5 visuele tips voor het verbeteren van de productpagina

1. Witruimte optimaliseren

Zorg voor een goede balans tussen alle elementen op de productpagina’s. Kijk tegelijkertijd naar mogelijkheden om witregels ‘af te knijpen’ om sommige elementen hoger op de pagina te krijgen.

2. Horizontaal uitlijnen

Bepaal waar u horizontaal kunt uitlijnen in plaats van elementen bovenop elkaar te stapelen. Voorbeeld: zet het veld ‘hoeveelheden’ en de knop ‘toevoegen aan winkelmand’ op dezelfde regel.

3. Uitvouwmenu’s

Voor mobiele schermen zijn uitvouwmenu’s heel handig om content te tonen of te verbergen. Ze bieden online shoppers snelle toegang tot extra informatie. Dit alles zonder al te veel extra te scrollen.

4. Zet reviews hoog op de pagina

Maak klantrecensies goed zichtbaar door ze hoog op de pagina te plaatsen. Uit onderzoek van Econsultancy zegt 63 procent van de online shoppers, dat het lezen van een review de kans vergroot, dat ze kopen.

5. Plaats sociale icoontjes onderaan

Zet icoontjes voor delen op social media onderaan de pagina. Volgens een heatmap onderzoek is de klikratio slechts 0,1 procent. Verwaarloosbaar dus!

10 Don’ts voor de SEO van webshops productpagina’s

webshops productpapgina's, seo specialist Den Haag
webshops productpagina’s, seo specialist Den Haag

1. Gebruik geen productbeschrijvingen van de website van de fabrikant

Dit is een van de meest voorkomende fouten, die wij zien bij het optimaliseren van productpagina’s bij webshops. Veel van de beschrijvingen van de fabrikant zijn niet dwingend en zijn niet geoptimaliseerd voor SEO. Als u in plaats daarvan de tijd neemt om betere beschrijvingen te schrijven, kan het heel goed het verschil zijn tussen gevonden worden en onzichtbaar zijn. Hoe meer gedetailleerde informatie, hoe beter. Maar vergeet niet dat u geen duplicated content wilt, wat uw SEO inspanningen schaadt.

2. Verwijder uw seizoenspagina’s niet als de piekperiode voorbij is

Dit is een veelgemaakte fout die merken maken. Als u een productpagina heeft, die seizoensgebonden is en in de loop van de tijd ranglijsten, verkeer en verkopen heeft opgebouwd, raak deze dan niet kwijt. Het lijkt misschien verstandig om seizoenspagina’s te verwijderen, omdat ze het grootste deel van het jaar geen echt doel dienen. Als u dit echter doet, zal het u elk jaar met dezelfde zware strijd achterlaten: opnieuw proberen de autoriteit te herwinnen die uw site nodig heeft om te rangschikken voor seizoens voorwaarden. En tegen de tijd, dat u dit elk jaar doet, zal het waarschijnlijk te laat zijn. Amazon is een goed voorbeeld van hoe u dit goed kunt doen.

3. Gebruik geen geautomatiseerde optimalisatie

Dynamisch gevulde productpagina’s met de naam van het product als title-tag, gevolgd door het merk en niets anders, is geen best practice. In plaats daarvan kan het opnemen van belangrijke informatie in de titels, die u niet kunt automatiseren, uw site helpen rangschikken voor gerichte zoekwoorden. Alle titels en metabeschrijvingen moeten uniek zijn. Merk ook op, dat het gebruik van geautomatiseerde beschrijvingen en het wijzigen van een paar variabelen een negatieve invloed kan hebben op uw CTR.

4. Verwijder geen pagina’s die niet op voorraad zijn

Soms zijn producten niet meer op voorraad, vooral in het COVID tijdperk. Maar als een product tijdelijk niet beschikbaar is, moet u de URL nog steeds live houden – vooral als de pagina rankings en verkeer heeft. Net als bij seizoenspagina’s, kan dit voor sommige site-eigenaren contra-intuïtief lijken. Een meer winstgevende strategie is echter om deze pagina’s live te houden en links naar andere, relevante producten te bieden totdat het artikel weer op voorraad is.

5. Gebruik niet het verkeerde type gestructureerde gegevens – of helemaal geen

Gestructureerde gegevens kunnen uw site helpen in de rijke resultaten te scoren en meer verkeer en verkopen te genereren. Veel merken implementeren geen gestructureerde gegevens, dat wil zeggen beoordelingen en productgegevens. Het hebben van productgegevens kan uw site helpen rangschikken voor rich snippets. Als het te lang duurt voordat gebruikers weten hoe ze uw producten kunnen kopen, zullen ze in plaats daarvan de sites van uw concurrenten bezoeken – vooral als het laden van uw site meer dan 3 seconden duurt.

6. Optimaliseer niet voor zoekwoorden met een laag volume

Denk als een klant, doe uw onderzoek en gebruik gegevens om beslissingen te nemen over welke zoekwoorden u wilt gebruiken. Als ik bijvoorbeeld optimaliseer voor ‘witte Nike vrouwensokken op voorraad’, is het het niet waard, omdat gebruikers niet echt naar deze term zoeken. En als u er eenmaal voor gerangschikt ben, zal u niet veel verkopen, omdat van het lage volume.

8. Mis geen kansen voor interne links en backlinks

Links zijn nog steeds belangrijk voor e-commerce. Vaak bouwen merken links naar hun homepages en categoriepagina’s, maar vergeten ze productpagina’s. Maar deze pagina’s kunnen rangschikken – vooral voor longtail keywords, die een hoge koopintentie hebben en de inkomsten en verkopen drastisch kunnen verhogen. Daarom moet u productpagina’s altijd ondersteunen met inspanningen zoals interne links en zelfs betaalde sociale media om de zichtbaarheid en prestaties te verbeteren.

9. Stel niet de verkeerde prijs in

Nu de prijzen stijgen voor producten waar veel vraag naar is, kan het niet hebben van de juiste prijsstrategie ertoe leiden dat consumenten uw producten niet kopen.

10. Vergeet mobiele optimalisatie niet

We leven in een wereld waarin consumenten hun mobiele apparaten gebruiken om online producten te vinden. In feite winkelt meer dan 60% van de online shoppers via mobiele apparaten – en 25% zijn shoppers, die alleen mobiel zijn. Het ontbreken van een mobielvriendelijke productpagina kan ertoe leiden, dat gebruikers niet eens overwegen om producten van uw site te kopen.

Conclusie

Het optimaliseren van productpagina’s van webshops is uitermate belangrijk om gekwalificeerd verkeer naar uw website te leiden, wat kan leiden tot verkoop. Door de best practices van SEO te volgen – inclusief het optimaliseren van uw paginatitels, beschrijvingen en content, het opbouwen van interne links en het verfraaien van uw pagina’s met gestructureerde gegevens – kunnen meer klanten deze specifieke pagina’s bezoeken. Dit levert een grotere kans op een verkoop op, aangezien die consumenten werden doorverwezen naar waar ze oorspronkelijk naar op zoek waren.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant en Content Marketing expert. Connect your World voert SEO projecten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben diverse projecten met succes afgerond in Leiden, Zoetermeer, Voorburg & Delft. Heeft u een vraag over het optimaliseren van webshops productpagina’s? Of wilt u mij inhuren als SEO expert? Bel of mail mij dan.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.