Last Updated on 25 juni 2024 by connectyourworld
Wat zijn SEO teksten? Weet u het antwoord op deze vraag? Bij goed geschreven SEO webteksten merkt u niet of nauwelijks, dat de webteksten zijn geoptimaliseerd voor SEO. Voor een goed vindbare website ontkomt u er niet aan om SEO toe te passen. U wilt namelijk, dat uw website goed gevonden wordt. Vervolgens moet u de bezoekers van uw website niet wegjagen. Als het even kan, moeten ze een product of dienst van uw aanschaffen. Zorg daarom voor prettig lezende SEO webteksten voor uw website.
Geschatte leestijd: 15 minuten
‘Wat zijn SEO teksten?‘ is naast de vraag ‘hoe kom ik bovenaan in Google?’ één van de meest gestelde vragen, die wij moet beantwoorden. Een belangrijk element van on page SEO is namelijk content of wel SEO geschreven teksten. Kort gezegd, door het creëren en SEO optimaliseren van webteksten, verhoogt u de kans om goed te scoren in zoekmachines zoals Google. Het aantrekken van extra zoekmachineverkeer is een eerste belangrijk stap om online uw omzet en winst aanzienlijk te vergroten.
Om te begrijpen wat we bedoelen met SEO content, moet u eerst helder voor ogen hebben, wat het hoofddoel van SEO is, welke soorten content er zijn en wat content optimalisatie is.
Zoekmachineoptimalisatie of SEO optimalisatie is het proces van het optimaliseren van uw website om de grootst mogelijke zichtbaarheid in zoekmachines zoals Google en Bing te bereiken .
Het SEO proces omvat een aantal stappen, die gewoonlijk zijn gegroepeerd in de volgende: technische SEO, on-page SEO en off-page SEO. SEO content of nieuwe SEO website teksten schrijven, maakt deel uit van On Page SEO. Hier volgt een overzicht van het on page SEO proces waarin de rol van SEO teksten wordt benadrukt.
Zoals u kunt zien, begint on-page SEO met het optimaliseren van de paginatitel en h1-kop. Daarin draait het allemaal om de content, die op de pagina wordt gevonden. Uw algemene doel met SEO content is om SEO vriendelijke content te schrijven. Op deze manier begrijpen zoekmachines de SEO vriendelijke teksten. Tegelijkertijd is het net zo belangrijk om de intentie van de gebruikers te bevredigen en ze tevreden te houden.
Voordat we ingaan op hoe u uw teksten kunt optimaliseren voor SEO, kijken we eerst naar wat we bedoelen met content. Content kan verschillende vormen hebben. Het kunnen teksten, SEO afbeeldingen, video’s, audio, infographics of een combinatie hiervan zijn.
Over het algemeen zijn de verschillende soorten content:
Ongeacht het format zijn er enkele richtlijnen, die u elke keer dat u content of teksten op uw website publiceert, kunt volgen om ervoor te zorgen dat deze geoptimaliseerd zijn voor SEO. Voor succes is het belangrijk om een soort plan van aanpak te maken voor het webteksten schrijven.
Voordat u uw handen vuil maakt en over uw introductie gaat nadenken, moet u eerst uw huiswerk doen en starten met een zoekwoordenonderzoek.
Weten welke SEO zoekwoorden door gebruikers in het zoekvak worden getypt, kan twee hoofddoelen hebben:
Het resultaat van uw zoekwoordonderzoek kan uit drie dingen bestaan:
U gebruikt deze als onderdeel van het SEO-proces voor content. Om specifieker te zijn: Uw doel zoekwoord moet worden opgenomen in uw URL, paginatitel en h1-kop. ‘Longtail keywords’ kunnen in uw sub-koppen worden opgenomen. Andere gerelateerde trefwoorden (LSI) kunnen worden opgenomen in uw sub koppen en SEO teksten.
Iedereen weet, dat uw hoofd zoekwoord in uw titel en h1-kop moet voorkomen, maar wat net zo belangrijk is, is om uw trefwoord een of twee keer te vermelden in de eerste paar alinea’s. Er is een vuistregel, dat de belangrijke content van een pagina de content is die bovenaan de pagina staat. Dus zorg ervoor, dat u binnen die content spiders van zoekmachines meer aanwijzingen geeft over wat de rest van uw content precies bevat.
Als u zich op een specifiek zoekwoord richt, herhaalt u dat niet steeds maar weer, maar gebruikt u varianten van dat zoekwoord in uw SEO teksten. Een goede manier om dit te doen, is door longtail zoekwoorden te achterhalen, die gerelateerd zijn aan uw hoofd zoekwoord en deze in uw sub koppen te gebruiken. Begin met het typen van uw hoofd zoekwoord in het zoekvak van Google en let op de verschillende suggesties. Dit zijn geweldige sleutelwoorden om in uw sub koppen en content op te nemen. Een andere manier om gerelateerde zoekwoorden te achterhalen, is door te zoeken naar het hoofd zoekwoord in Google en te zoeken naar het gedeelte ‘Mensen vragen ook’.
LSI staat voor Latent Semantic Index en in eenvoudige bewoordingen zijn dit woordzinnen die dezelfde betekenis hebben als uw hoofdzoekwoord. Waarom zijn LSI-zoekwoorden belangrijk? Met de introductie van Rank Brain (de machine learning-technologie van Google, die wordt gebruikt als onderdeel van het rangschikkingsalgoritme), probeert Google de bredere betekenis van zoekwoorden te begrijpen en hiermee wordt rekening gehouden in ranglijsten.
De eenvoudigere manier is om in Google naar uw hoofdzoekwoord te zoeken en de sectie “gerelateerde zoekopdrachten” te bekijken.
Zoekmachines kunnen SEO teksten beter begrijpen dan elk ander type content. Dus maak hun leven gemakkelijker door teksten op uw pagina te hebben, zelfs als u andere soorten content promoot. Stel, dat u een leuke infographic over een onderwerp hebt gemaakt en deze op uw blog wilt publiceren. Voeg niet alleen de infographic toe en klik op publiceren. Probeer tekst op de pagina te hebben, waarin wordt uitgelegd waar de infographic over gaat.
U kunt hetzelfde concept volgen bij het publiceren van afbeeldingen, video’s of audio. Als u bijvoorbeeld een podcast uitvoert, kunt u de beschrijving van de podcast en zelfs een teksttranscriptie hebben, zodat zowel gebruikers als zoekmachines een beter begrip krijgen van waar de audio over gaat.
Voordat u SEO content op uw website publiceert, moet u de intentie van de gebruiker begrijpen. Met andere woorden, welk type content gebruikers willen zien voor een bepaalde zoekopdracht. De eenvoudigste manier om dit te doen, is door te profiteren van Google, omdat zij uitstekend werk hebben verricht door te begrijpen wat gebruikers leuk vinden voor verschillende zoekopdrachten.
Stel dat u een artikel schrijft over ‘wat is off-page SEO’. De eerste stap is om op Google naar deze term te zoeken en te zoeken naar het featured snippet en de metabeschrijvingen van de eerste 10 resultaten. U zult merken, dat Google een direct antwoord probeert te geven op de vraag “Wat is off-page SEO” in zowel het featured snippet als in de beschrijving van elk fragment. Dit patroon vertelt ons, dat als u hoog wilt scoren voor deze term, u een direct antwoord op die vraag moet geven. Met andere woorden, de bedoeling van de gebruiker voor de specifieke zoekopdracht is om een definitie te lezen van wat we bedoelen met ‘off-page SEO’.
Wat moet u hiervan leren?
Falen met Content Marketing ligt altijd op de loer. U kunt echter een hoop tijdsverspilling voorkomen. Voor zoekopdrachten die betrekking hebben op vragen, how-to’s of lijsten, probeer het antwoord bovenaan uw pagina te geven. U kunt meer details in het bericht geven en niet andersom. Geef eerst het antwoord, voldoe aan de oorspronkelijke bedoeling van de gebruiker en vouw vervolgens uw artikel uit om meer informatie te geven.
Er zijn een aantal onderzoeken, die aantonen dat lange content of berichten beter presteert in zoekmachines en sociale medianetwerken. Hoewel dit waar is, betekent dit niet, dat u duizenden woorden moet schrijven om een woordlimiet te bereiken. De kwaliteit van de content is altijd belangrijker dan kwantiteit. Als wat u schrijft goed is en shares en links aantrekt, kan het hoog scoren in Google, zelfs als er andere berichten zijn die langer zijn. Connect your World geeft er de voorkeur aan om lange SEO te publiceren, omdat dit zinvol is voor SEO-artikelen.
Een leuke tip voor het optimaliseren van lange artikelen is om een inhoudsopgave bovenaan het bericht te gebruiken om gebruikers te helpen door de teksten te navigeren. Naast het vergemakkelijken van de navigatie, vergroot u ook de kans dat sitelinks bij uw fragment in de zoekresultaten van Google verschijnen.
Een ander element van content SEO is interne links. Link binnen uw content naar andere pagina’s van uw website om gebruikers te helpen meer te weten te komen over een bepaald onderwerp en zoekcrawlers nog een reden geven om meer pagina’s van uw website te indexeren. Interne links creëren wat ‘content relevantie’ wordt genoemd, iets dat Google helpt de betekenis van de content beter te begrijpen. Gebruik bij het toevoegen van interne links zinvolle ankertekst, zodat crawlers een goed idee kunnen krijgen van waar de gelinkte pagina over gaat.
Naast het linken naar uw eigen artikelen, is het een goede gewoonte om te linken naar andere hoogwaardige websites of bronnen, op voorwaarde dat:
Overdrijf het niet met externe links, maar wees niet bang om te linken wanneer het zinvol is.
Maak uw content gemakkelijk leesbaar. Gooi niet zomaar tekst op een pagina, maar pas opmaakstijlen toe om het lezen gemakkelijker te maken, vooral voor gebruikers die graag lezen. Pas de volgende punten toe:
Zoals hierboven vermeld, kan content vele vormen hebben en is het niet noodzakelijk tekst. Zorg ervoor, dat deze is geoptimaliseerd wanneer u andere niet-tekstelementen aan uw content toevoegt. De meest voorkomende zijn website afbeeldingen en bij alle afbeeldingen in uw content geldt:
Naast het bovenstaande kunt u gebruik maken van gestructureerde gegevens om uw content op een begrijpelijke manier voor zoekmachines te beschrijven. Er zijn een aantal schema’s, die u kunt implementeren, afhankelijk van het type content dat u publiceert. Er zijn schema’s voor artikelen, video’s, podcasts, producten, recepten, recensies en meer. Gestructureerde data worden de afgelopen maanden steeds belangrijker en volgens Google is het blijvend.
Hoewel dit niet direct gerelateerd is aan content SEO, is het goed voor uw algehele SEO. Google is bij het crawlen van een pagina vooral geïnteresseerd in de content die op die pagina wordt gevonden, maar houdt ook rekening met waar de pagina thuishoort. Met andere woorden, u moet categorieën maken en uw pagina’s groeperen en ervoor zorgen dat uw sitestructuur wordt weerspiegeld in uw menu en broodkruimels.
Volg deze eenvoudige regels:
Elk stukje content, dat op uw website wordt gepubliceerd, moet een doel hebben. Met een doel bedoelen we “wat wilt u dat gebruikers doen nadat ze uw teksten hebben gelezen?” Wilt u meer e-mailabonnees krijgen? Zorg er dan voor dat u onder uw berichten een aanmeldingsvak hebt.
Wilt u dat mensen uw producten en diensten kopen? Zorg er vervolgens voor, dat u in uw content CTA (call to action) toevoegt om verkeer naar uw verkooppagina’s te leiden. Wilt u klikken op uw advertenties ontvangen? Zorg er vervolgens voor dat advertenties zichtbaar zijn terwijl gebruikers de content lezen. Wilt u dat gebruikers zich engageren en langer op uw website blijven? Voeg een sectie met gerelateerde artikelen toe onder het bericht. Wat uw doel ook is, het moet voor gebruikers duidelijk zijn wat de volgende stap is om hun reis voort te zetten.
U moet de bovenstaande ‘best practices’ volgen elke keer dat u nieuwe content of teksten publiceert. Tegelijkertijd moet u een content strategie hebben.
Wat bedoelen we met contentstrategie? Om een plan te hebben dat het volgende omvat:
Bij het bespreken van SEO content is het belangrijk om te begrijpen, dat het niet voldoende is om uw bestaande content te optimaliseren, maar dat u een manier moet hebben om regelmatig nieuwe content te produceren. De concurrentie is zwaar en als u uw concurrenten wilt bereiken of omzeilen, moet u een content marketing plan maken en dit zonder excuses volgen. Het consequent publiceren van SEO teksten van hoge kwaliteit is de beste manier om uw positie op Google te verbeteren. Het is ook bewezen dat bedrijven die regelmatig bloggen, meer leads krijgen dan bedrijven die dat niet doen.
Content en SEO teksten zijn een zeer belangrijk onderdeel van het SEO proces op de pagina. Uw algemene doel is om zowel gebruikers als zoekmachines de content te geven, waarnaar ze op zoek zijn. Zoals Google zegt, weet wat uw lezers willen en geef het aan hen.
Het proces begint door erachter te komen waar gebruikers naar op zoek zijn en door content te maken die aan hun bedoeling voldoet. Voordat u op de publicatieknop drukt, moet u ervoor zorgen, dat uw belangrijkste Google zoekwoorden in het bovenste gedeelte van de pagina staan en gerelateerde trefwoorden (inclusief LSI) in uw subkoppen en hoofdtekst.
Verfraai uw content of SEO webteksten. Zorg ervoor, dat deze gemakkelijk te lezen en te navigeren zijn. Promoot deze vervolgens om voor de ogen van zoveel mogelijk mensen te komen. Maakt u zich geen zorgen als sommige van de bovenstaande concepten nu moeilijk te begrijpen zijn, naarmate u meer ervaring opdoet met SEO optimalisatie, wordt alles logischer.
Herman Geertsema is een freelance SEO specialist en SEO tekstschrijver uit Den Haag. Daarnaast is Herman de eigenaar van SEO en Content Marketing Bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert en Content Marketeer, die al voor vele websites het schrijven van SEO teksten op zich heeft genomen.
U kunt ook een SEO specialist bij Connect your World inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u naast de vraag ‘Wat zijn SEO teksten’ nog andere vragen voor ons? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren om bovenaan in Google te komen door middel van het schrijven van teksten? Neem dan contact met ons op.
Hier vindt u ook een overzicht met veelal gratis SEO tools, waarmee u al vast een start kunt maken met de SEO optimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk ook altijd een optie.