• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Is de website snelheid de belangrijkste SEO factor?

Is de website snelheid de belangrijkste SEO factor?

Het hebben van een slechte sitesnelheid (pagespeed) heeft vaak ernstige gevolgen voor uw SEO. Website bezoekers verwachten, dat websites snel zijn. Naarmate de wereld steeds mobieler wordt, verwachten consumenten, dat services on – demand zijn en direct worden geleverd. Google begrijpt, dat de tijd die het duurt voordat een pagina wordt geladen een belangrijk onderdeel is van de algehele gebruikerservaring. Pagespeed is daarom haast de belangrijkste SEO factor.

Wachten tot de content verschijnt, niet in staat om te communiceren met een pagina en zelfs vertragingen opmerken, zorgt voor irritatie. Die irritatie kost niet alleen tijd, maar ook geld. Uit onderzoek in 2016 bleek, dat 53% van de bezoekers van mobiele websites vertrekt als een webpagina niet binnen drie seconden is geladen. En dat soort slechte ervaringen kunnen voor een blijvende negatieve indruk van een merk zorgen.

SEO, gesproken zoekopdrachten
Connect your World heeft veel kennis over SEO en Content Marketing

Snelheid mobiele website, belangrijke SEO factor

Onderzoek toont zelfs aan, dat het stressniveau bij het wachten op trage mobiele resultaten zwaarder kan zijn, dan het kijken naar een horrorfilm. Het is dus geen verrassing, dat Google sinds 2010 de snelheid van uw site meet en gebruikt in hun ranking-algoritmen. In 2018, werd ook de snelheid van uw site voor mobiele apparaten een veel belangrijker signaal. Google begrijpt, dat een prettige gebruikerservaring een snelle gebruikerservaring is.

Traagheid een belangrijke negatieve SEO factor, omdat het omzet kost

Frustratie doet pijn bij uw gebruikers en doet uw rangorde pijn. En het is niet alleen Google onderzoek! Maar onderzoek uit namelijk alle hoeken van het web, op alle aspecten van het consumentengedrag toont aan, dat snelheid een enorme invloed heeft op de resultaten. 47% van de mensen verwacht bijvoorbeeld, dat een site in minder dan 2 seconden wordt geladen. 20% van de gebruikers verlaat zijn winkelwagentje als het transactieproces te traag verloopt. Een trage website kost dus omzet, omdat gebruikers niet van wachten houden.

Grote SEO gevolgen bij trage website

Slechte ervaringen betekenen dat ze andere websites gaan bezoeken en converteren met concurrenten. Deze gedragingen kunnen eenvoudig worden bijgehouden door Google (door terug te gaan naar resultatenpagina’s van zoekmachines, korte bezoeken en andere signalen). Ze zijn een sterk signaal om een pagina lager te rangschikken, dan waar deze oorspronkelijk was. Een snelle laadtijd van je website is dus duidelijk een belangrijke SEO factor. In een SEO check hoort daarom altijd een ‘pagespeed’ test thuis.

Yoast heeft over dit onderwerp recent ook een blog geschreven.

How to check your sitespeed?

Google heeft zelf ook baat bij snelle websites

Google wil een snellere internet snelheid en dat is niet alleen goed voor gebruikers, maar ook voor Google. Trage websites zijn vaak traag, omdat ze inefficiënt zijn. Ze kunnen te veel grote bestanden laden, hebben hun media niet geoptimaliseerd of maken geen gebruik van moderne technologieën om hun pagina’s te bedienen. Dat betekent, dat Google meer bandbreedte moet verbruiken, meer bronnen moet toewijzen en meer geld moet uitgeven.

Google en AMP

Over het hele web kan elke milliseconde worden opgeslagen en elke byte die ze niet hoeven te verwerken, telt snel op. Vaak kunnen eenvoudige wijzigingen in de configuratie, processen of code websites veel sneller maken, zonder nadelen. Dat is misschien een reden waarom Google zo zwaar geïnvesteerd heeft in het AMP – project. Een sneller internet is beter voor gebruikers en verlaagt de operationele kosten van Google aanzienlijk. Hoe dan ook, dat betekent dat ze doorgaan met het belonen van snelle (re) sites en dat snelheid een belangrijke SEO factor blijft en zal blijven in de toekomst.

Het is niet verwonderlijk. dat enkele van de beste bronnen voor het optimaliseren van uw website afkomstig zijn van Google. We raden u aan hun documentatie te verkennen om inzicht te krijgen in de technieken, hulpmiddelen en methoden voor het bouwen van snellere websites.

Tools voor het bepalen van de snelheid van uw website

  1. Lighthouse, voor Google Chrome – een van de meest geavanceerde tools voor prestatiemeting die beschikbaar is, en ideaal voor benchmarking.
  2. WebPageTest – biedt een watervaldiagram van hoe alle items op uw website worden geladen. Zeer geschikt voor het opsporen van trage middelen en knelpunten.
  3. https://tools.pingdom.com/
  4. Page Speed Insights 
  5. Image compressor van Website Planet.

SEO Specialist Den Haag inhuren

Wilt u meer informatie over SEO? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Surf naar mijn contactpagina  en neem contact met mij op. De auteur is een ervaren SEO specialist en Content Marketing expert uit Den Haag. Hij is de eigenaar van SEO bureau Connect your World: specialist in SEO & Content Marketing uit Den Haag. Hier komt u meer te weten over de auteur: Herman Geertsema. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda.

SEO Blogs over Zoekwoorden & Linkbuilding

connectyourworld

Laat je bericht achter