Last Updated on 4 juni 2024 by connectyourworld
SEO for WordPress websites is niet nieuw. WordPress is namelijk het meest gebruikte CMS ter wereld. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) wordt ook wel de natuurlijke verwijzing genoemd en verwijst naar strategieën, die u kunt implementeren om zoekmachines te helpen, de content van uw site beter te vinden. Daarnaast wordt gekeken of de content relevant genoeg is voor gebruikers om hoger te scoren in de resultaten van zoekmachines.
Geschatte leestijd: 25 minuten
Er zijn verschillende manieren om de SEO voor een WordPress website te verbeteren. Maar er zijn veel valkuilen, die de effectiviteit van een SEO strategie sterk kunnen verminderen. Daarom deel ik vandaag hoe u SEO for WordPress kunt inzetten op uw WordPress website door veel voorkomende SEO optimalisatie fouten op praktische manieren te vermijden.
Een SEO for WordPress strategie gaat helemaal over het maken van een plan met manieren om SEO voor een WordPress website te verbeteren en de SEO rankings te verhogen. Het zal u helpen uw strategie veel efficiënter uit te voeren, omdat u precies weet hoe u SEO for WordPress kunt optimaliseren. U kunt uw SEO strategie volgen en ervoor zorgen, dat u geen kansen mist. Blijf daarnaast lezen over manieren om de SEO van uw website te verbeteren en de SEO rankings te verhogen, die u in uw strategie kunt opnemen. Een veel gemaakte fout van veel website eigenaren is het maken een SEO strategie zonder eerst hun hele site en content te analyseren. Dit voorkomt, dat u weet waar zich zwakke plekken op uw website bevinden op het gebied van SEO optimalisatie.
De oplossing is het uitvoeren van een SEO Audit van uw site. Zonder een SEO Audit zou u strategieën kunnen implementeren, die niet nuttig zijn, of de problemen juist verergeren.
Een SEO audit is een analyse van alle relevante SEO aspecten van een website. Met deze SEO audit achterhaalt u wat er moet gebeuren om een website beter vindbaar te maken. Uit deze analyse volgen concrete verbeterpunten en prioriteiten. Een SEO audit wordt ook wel SEO check of gewoon een SEO analyse genoemd. Een SEO audit kent vele vormen zoals bijvoorbeeld een ´quick SEO scan´ of een zeer uitgebreide SEO analyse. Van relatief eenvoudig tot zeer complex. De vorm is mede afhankelijk van de website en de doelen, die u wilt bereiken.
Nadat u hebt vastgesteld, waar u SEO for WordPress moet verbeteren, kunt u een plan opstellen. In plaats van die probleemgebieden te maskeren of erger te maken, kunt u ze ook repareren. Zodra dat is gebeurd, bent u op weg om uit te zoeken hoe u SEO in WordPress kunt optimaliseren.
Een van de manieren om SEO for WordPress te verbeteren, is door te beginnen met de content van uw website te optimaliseren voor SEO. Zorg ervoor, dat uw blog posts en pagina content koppen bevatten. Met HTML kunt u aangeven welke tekst op de pagina titels en ondertitels met SEO H-tags uitgerust moeten zijn. Dit maakt uw content niet alleen beter leesbaar. Het helpt namelijk ook zoekmachines te herkennen, waar uw content over gaat.
Hoe meer tijd bezoekers op uw website doorbrengen met het consumeren van content, des te meer signaleert Google, dat uw content daadwerkelijk nuttig is. Dit wordt ook wel ‘time on site’ genoemd. Het toont aan, dat uw blog posts en pagina’s de vraag beantwoorden, die de gebruiker had toen hij zijn zoektocht startte. Als uw content goed is georganiseerd met behulp van koppen, kunnen bezoekers ook op de pagina blijven om te blijven lezen.
Een veel voorkomende fout is, dat de koppen in de verkeerde volgorde worden gebruikt. Het is verwarrend voor gebruikers, maar het is ook verwarrend voor zoekmachines. Het maakt het moeilijk voor hen om te weten, waar uw content over gaat. De oplossing is om de koppen in de juiste volgorde te gebruiken. De titel van de pagina moet één worden met de tag <h1> (titel tag). De kop moet een kop twee zijn met de tag <h2>. Als u extra SEO tags moet gebruiken, kunt u daarna de tags <h3>, <h4> en <h5> gebruiken.
Hoewel u een andere tag <h2> kunt gebruiken voordat u een tag <h4> of <h5> gebruikt, moet u dit alleen doen als de content daarom vraagt. Als u bijvoorbeeld het onderwerp van de eerste sectie op de pagina hebt uitgelegd en u naar een nieuwe bedacht volgend punt gaat, kunt u een andere kop gebruiken. Als deze nieuwe gedachte niet volledig is gecorreleerd met de vorige, kunt u een tag <h2> gebruiken. Anders kunt u de tekst voltooien met een <h3> -tag, enzovoort.
U hebt misschien gehoord van het optimaliseren van SEO for WordPress door Google zoekwoorden in uw content op te nemen. Het is een veel voorkomende praktijk.
Volgens Moz zijn “zoekwoorden ideeën en onderwerpen die bepalen waar uw content over gaat.
In termen van SEO zijn dit de woorden en zinnen, die zoekers invoeren in zoekmachines, ook wel ‘zoekopdrachten’ genoemd. Als u alles op uw pagina zoals bijvoorbeeld afbeeldingen, video, kopie, enz. kan verwerken tot eenvoudige woorden en zinnen, dan zijn dat uw belangrijkste SEO zoekwoorden. Zoekwoorden worden vaak beschouwd als ongeveer één tot ongeveer drie of vier woorden. Ze worden gebruikt om een woord, of een reeks woorden, te beschrijven die gerelateerd zijn aan een specifiek onderwerp.
Keyphrases of ‘Longtail keywords’ zijn langer in lengte en zijn zinnen in plaats van een woord of twee. Bijvoorbeeld: “Hoe SEO te optimaliseren in WordPress.” Traditioneel is een trefwoord een enkel woord, maar omdat internet de afgelopen decennia is gegroeid, is de definitie vaak uitgebreid met meer dan één woord. Het is ook gebruikelijk om specifieker te verwijzen naar zoekwoorden, die langer zijn dan een of twee woorden als mid-tail of longtail keywords. Dit soort SEO zoekwoorden hebben vaak niet zoveel zoekvolume, maar kunnen nog steeds populair genoeg zijn om te gebruiken. Hoewel dit niet altijd het geval is.
U kunt onderzoek doen met hulpmiddelen zoals Google’s Zoekwoordplanner. Hiermee kunt u Google zoekwoorden vinden, waarnaar veel gebruikers op zoek zijn en die relevant zijn voor uw onderwerp voor uw pagina’s of blog posts. Een populair zoekwoord helpt ervoor te zorgen, dat er meer bezoekers naar uw website komen, wanneer ze naar die term zoeken als u dat trefwoord meerdere keren aan uw pagina (of post) toevoegt. Dit is nog een van de manieren om SEO in WordPress te verbeteren. Het idee hier is, dat wanneer een zoekmachine uw content scant en dat zoekwoord meerdere keren vindt, dit zal afleiden waar uw content over gaat. Vervolgens bepaalt de zoekmachine op basis van een algoritme of een site of een pagina relevant is om te tonen in zoekresultaten.
Het is vermeldenswaard, dat u het zoekwoord niet te vaak moet toevoegen, omdat dit wordt beschouwd als “keyword stuffing” en zoekmachines ervan uitgaan, dat het een spam pagina is. De juiste verhouding van SEO zoekwoorden tot de rest van de tekst op de pagina krijgen, wordt trefwoorddichtheid genoemd. Doorgaans is een zoekwoorddichtheid van 0,5% tot 2,5% acceptabel.
Een veel gemaakte fout naast het invullen van zoekwoorden is, dat veel site eigenaren hun SEO zoekwoorden niet genoeg diversifiëren. Ze proberen Google zoekwoorden, toe te voegen, die in grote hoeveelheden worden gezocht in zoekmachines. Als gevolg daarvan hebben ze te maken met hevige concurrentie. Dit betekent, dat zoveel andere websites proberen hetzelfde zoekwoord te targeten. Dit maakt het moeilijker voor uw website om hoger te scoren in de zoekresultaten. De oplossing hiervoor is in plaats van alleen grote zoekwoorden, ook bekend als hoofd- of korte zoekwoorden, te proberen het te mixen en zich ook te richten op middellange en lange zoekwoorden en sleutelzinnen.
Als u een artikel inplant, dat bedoeld is als een aandachtspunt voor uw blog, probeer dan in alle opzichten een hoofdzoekwoord te targeten. Maar probeer ook andere middellange of lange zoekwoorden in hetzelfde bericht te targeten. Andere artikelen moeten ook ‘mid-tail’ of ‘longtail keywords’ of sleutelzinnen gebruiken.
Metagegevens zijn, letterlijk, informatie over gegevens. Dit omvat details zoals het maken van een metabeschrijving, die beschrijft waar uw content over gaat. Metabeschrijvingen zijn de bijschriften die worden weergegeven onder de titel van een zoekresultaat. Het helpt zoekmachines beter te begrijpen, wanneer ze uw website in de resultaten moeten weergeven. Als u geen metabeschrijving in uw artikel opneemt, bijvoorbeeld door een SEO for WordPress plug-in te gebruiken, trekken zoekmachines een metabeschrijving uit de content op uw pagina. Een meta omschrijving is slechts één van de manieren om SEO in WordPress te verbeteren.
Een veel gemaakte fout is, dat veel website eigenaren hun toevlucht nemen tot het invullen van zoekwoorden in de metabeschrijvingen. Of ze schrijven anders beschrijvingen, die helemaal niet aantrekkelijk zijn voor de lezer. De oplossing hiervoor is, neem een extra moment om echt na te denken over wat u gaat schrijven voor uw metabeschrijvingen. Als u zich afvraagt hoe u SEO for WordPress kunt optimaliseren met metabeschrijvingen, is hier een basisregel. Ze moeten net zo spannend en informatief zijn als de titel van het blogartikel of de inleidende paragraaf. Het is ook belangrijk om een trefwoord slechts eenmaal in uw beschrijving te gebruiken. De uitzondering is, dat u meer dan één zoekwoord target voor dat artikel of die pagina. Vervolgens wilt u misschien een of twee zoekwoorden toevoegen. Doe dit niet louter ter opvulling.
Als u zich nog steeds afvraagt hoe u SEO in WordPress kunt optimaliseren, is een van de mogelijk verrassende manieren om marketing te benutten. Hoe meer gebruikers uw website bezoeken en een tijdje rondhangen, hoe meer het voor zoekmachines zoals Google aangeeft, dat uw site relevant is. Dit resulteert in een hogere ranking van uw website. Marketing is één van de manieren om verkeer naar uw website te leiden. Meer specifiek kunt u backlinks genereren, wat outreach – marketing doen en actiever zijn op sociale media.
Backlinks laten zoekmachines weten, dat uw content een goede bron moet zijn. Als dit niet het geval was, zouden andere sites hier niet naar verwijzen. Als gevolg hiervan scoort uw site hoger. Andere blogs en websites aanmoedigen om via een bericht naar u te linken, wordt outreach – marketing genoemd en dit kan bijvoorbeeld via e-mail en sociale media.
Een veelgemaakte fout is om teveel te schrijven voor zoekmachines en vervolgens te vragen om een backlink. Hoewel het doen van wat outreach marketing voor backlinks zeker een van de vele nuttige manieren kan zijn om SEO for WordPress te verhogen, is het cruciaal om uw bericht te maken op een manier, die niet alleen om een backlink vraagt. Als u iemand koud vraagt om iets te vragen, wordt dit over het algemeen niet goed ontvangen. Het kan op zijn best onbeleefd zijn, of als spam worden gezien. Als een vreemde op straat naar u toe loopt en u vraagt om hen een groot plezier te doen, zult u waarschijnlijk op zijn zachtst gezegd aarzelen. Het kan ook nuttig zijn om te beginnen met mensen, die u al kent en die een blog hebben in dezelfde branche of over hetzelfde onderwerp.
Als u iemand vraagt, die een totaal andere niche bestrijkt, zullen zoekmachines de backlink niet positief beoordelen. Om dezelfde reden is het ook van belang, dat SEO backlinks niet allemaal naar één pagina gaan. Er zijn veel verschillende sites (niet slechts één of twee) die naar uw site linken, en de hyperlink tekst die naar uw site verwijst, verschilt per domein.
U zal moet controleren, of dat uw SEO for WordPress is ingesteld om SEO vriendelijke URL’s te gebruiken .
Een SEO vriendelijke URL heeft de volgende kenmerken:
Hier zijn een paar voorbeelden van goede en slecht opgemaakte URL’s.
Goed
Slecht
WordPress heeft een aantal opties voor het configureren van uw URL’s (ook wel Slugs genoemd ) en u vindt deze onder ‘INSTELLINGEN’.
Het is goed om na te denken over uw permalinks voordat u WordPress gaat gebruiken. Permalinks zijn permanent. Dus als u ze eenmaal hebt ingesteld, moet u ze echt niet meer veranderen. Als u echter besluit om uw permalinks te veranderen, zullen de URL’s van uw berichten wijzigen. Dit betekent, dat zoekmachines uw berichten niet meer kunnen vinden, omdat ze de oude permalink hebben geïndexeerd. Bezoekers, die via zoekmachines naar uw site komen, eindigen op uw site met een foutmelding, dat het bericht niet is gevonden. Het beruchte 404-foutbericht. U wilt deze koste wat het kost vermijden.
Het is de beste optie om de URL direct achter de domeinnaam te hebben. U hoeft geen onnodige informatie te verstrekken, die het werk van crawlers van zoekmachines moeilijk maakt. Een datum in de url is niet nodig. Er zijn veel andere manieren om de datum te definiëren waarop een bericht of pagina wordt gepubliceerd (sitemaps, RSS-feeds, schema’s). Dus er is geen specifieke reden om uw URL’s te overladen met extra informatie.
Tussen alle plug-ins en thema’s in WordPress, kan het moeilijk zijn om alle updates bij te houden die een website nodig heeft. Vooral als alles soepel werkt, kan het moeilijk zijn om de onmiddellijke waarde te zien van het nemen van de tijd om die updates te verwerken. Maar het bijhouden van plug-ins, thema’s en WordPress zelf is één van de belangrijkste taken die u als website eigenaar hebt. Updates brengen niet alleen nieuwe functies met zich mee, maar lossen vaak ook bugs en beveiligingsproblemen op. Het absolute laatste wat u wilt zien gebeuren is om te eindigen met een gehackte site, toch?
Er zijn meer dan vijftigduizend WordPress plug-ins beschikbaar. Dus u heeft veel opties om uit te kiezen. Dat maakt het bijvoorbeeld erg verleidelijk om een plug-in te installeren voor elk klein ding dat u maar kunt bedenken. Maar dat gaat niet zonder kosten. U moet niet alleen al deze plug-ins up-to-date houden, maar er zijn ook andere risico’s. Te veel plug-ins die leuke dingen doen, kunnen uw site mogelijk vertragen. Dit betekent, dat u misschien een trage website krijgt. Evalueer dus zorgvuldig voordat u een nieuwe plug-in installeert. Technisch gezien kan een enkele plug-in uw hele site namelijk verpesten. Het gaat dus niet alleen om het aantal plug-ins, maar ook om voorzichtig te zijn met wat u aan uw site toevoegt.
Eén van de meest voorkomende fouten doet zich voor wanneer u uw website eenmaal in gebruik heeft. Misschien wilt u berichten of pagina’s verwijderen. Ze kunnen niet langer relevant zijn en het is logisch om die te verwijderen. Omdat de zoekmachines uw site hebben geïndexeerd, geeft verwijderde content op uw site de beruchte 404-pagina’s weer: pagina niet gevonden. Zorg er dus voor dat u pagina’s op uw site op de juiste manier verwijdert. Yoast SEO Premium lost dit probleem trouwens voor u op.
Het volgende te optimaliseren item is de titel van een pagina of bericht. Zorgen voor een SEO vriendelijke titel, is één van de belangrijkste SEO factoren op de pagina van alles wat online wordt gepubliceerd. Zoekmachines zoeken tijdens het crawlen van een pagina in de HTML-code om de tag <title> te vinden en te interpreteren. Wat ze in de titel vinden, is een sterk signaal over waar de pagina over gaat. Natuurlijk zijn er veel andere signalen die deel uitmaken van hun rangschikkingsalgoritmen, maar de titel speelt een prominente rol.
Het hebben van afbeeldingen, screenshots, video’s en andere media-elementen maakt een pagina interessanter en gemakkelijker te lezen.
Dingen om te overwegen:
De content bovenaan elke pagina is belangrijk voor SEO in WordPress. Google gaat er altijd van uit, dat de meest bruikbare delen van een pagina dichter bij de top staan.
Om hiervan te profiteren, moet u ervoor zorgen dat:
Zie dit als een samenvatting van de pagina en een manier om zoekmachines (en gebruikers) in een paar woorden te vertellen waar de pagina over gaat. U kunt ook de eerste 150 tekens van uw inleiding gebruiken als de metabeschrijvings tag van de pagina.
Het is bewezen, dat lange blog posts (meer dan 1500 woorden) beter presteren in SEO. Aan de andere kant betekent dit, dat pagina’s langer en moeilijker leesbaar worden. Om uw lezers geïnteresseerd te houden, moet u proberen uw content op te splitsen in secties en ondertitels te gebruiken om elke sectie te beschrijven. Ondertitels zijn goed voor SEO en ook handig voor mensen, die tijdens het lezen skimming gebruiken. Benader de structuur van uw pagina op dezelfde manier als u de instelling van een ‘inhoudsopgave’ voor een boek zou benaderen. De paginatitels zijn uw boekhoofdstukken en de ondertitels van een pagina zijn de hoofdstuk inhoud. In termen van technische SEO moet de paginatitel de tag <H1> hebben (en u moet slechts één H1 per pagina hebben) en de subtitels kunnen <H2> of <H3> zijn.
Gebruik naast ondertitels ook andere opmaakopties om uw pagina’s aantrekkelijker te maken. Dingen zoals vetgedrukte tekst, cursief en kleine alinea’s helpen bij het verfraaien van een pagina. Veel mensen denken, dat dit niet erg belangrijk is omdat crawlers van zoekmachines een pagina als een mens niet echt kunnen ‘zien’, maar dit is verkeerd. Crawlers kunnen zien of het formatteren op de pagina is uitgevoerd, maar het belangrijkste van alles is, dat u niet moet vergeten, dat de gebruikerservaring het belangrijkste is. Op de gebruikerservaring moet u zich concentreren. Maak uw gebruikers blij, zodat ze meer tijd op uw pagina doorbrengen, uw content aanspreken en terugkomen voor meer.
Eén van de krachtigste tools die u tot uw beschikking heeft bij het optimaliseren van een pagina voor SEO, zijn interne links. Interne links zijn eenvoudigweg links, die verwijzen naar pagina’s (of berichten) op hetzelfde domein.
Tot dusverre in het proces heb ik de technische SEO – aspecten van het optimaliseren van een pagina of bericht beschreven, maar dit mag op geen enkele manier het belang van de daadwerkelijke pagina content verminderen. Vergis u niet, de kwaliteit van de content is de grootste SEO-factor van allemaal.
“Een website met geweldige content zal goed presteren in zoekranglijsten met of zonder SEO. Een website met geweldige content en goede SEO zal geweldig presteren bij het zoeken.”
In zijn eenvoudigste vorm is goede content wat gebruikers willen lezen. Zoekmachines zijn zo intelligent geworden in de manier waarop ze gebruikersgedrag interpreteren. Ze kunnen namelijk identificeren wat gebruikers leuk vinden en wat niet. De nieuwste toevoeging van Google aan het rangschikkingsalgoritme (RankBrain) is het bewijs, dat machines de intentie van de gebruiker kunnen begrijpen en bevredigen. Wanneer een gebruiker iets in het Google-zoekvak typt, retourneert hun geavanceerde algoritme de best mogelijke resultaten om die gebruiker tevreden te houden. Hoe kunt u vanuit het perspectief van een uitgever content maken die uw lezers (en zoekmachines) gelukkig maakt? Dit is waar SEO kwaliteits content een rol speelt. De belangrijkste richtlijnen zijn:
Alle content, die u op uw website publiceert, moet uniek zijn. Uniek betekent, dat het geen exacte kopie is van iets dat al online is gepubliceerd.
Mensen lezen graag actuele content en zoekmachines willen hun gebruikers de nieuwste informatie over een onderwerp aanbieden, dus het regelmatig bijwerken van uw website met nieuwe content is een cruciaal onderdeel van SEO for WordPress.
Verschillende onderzoeken hebben aangetoond, dat lang gedetailleerde content beter presteert bij het zoeken en ook vaker wordt gedeeld op sociale media. Websites, die consistent lange artikelen publiceren (meer dan 1500 woorden) hebben meer groei in organisch verkeer ervaren, dan websites die kortere artikelen publiceren.
Gestructureerde gegevens zijn goed voor SEO. Schema’s kunnen de manier verbeteren, waarop uw website wordt weergegeven in de zoekresultaten. Wanneer u uw WordPress – berichten of pagina’s optimaliseert, moet u ervoor zorgen, dat relevante schema in uw pagina’s is geïmplementeerd.
Geen SEO in WordPress Optimalisatie Gids is compleet zonder het belang van inkomende links te vermelden. Backlinks, die verwijzen naar een website of webpagina, worden door zoekmachines beschouwd als ‘stemmen van vertrouwen’. Dit werkt op een positieve manier, als het gaat om het bereiken van hogere SEO rankings. Een goede backlink is er één, die afkomstig is van een gerelateerde website en wordt vertrouwd door Google.
Het klinkt misschien cliché, maar de enige veilige manier om linkbuilding te benaderen, is om mensen te bereiken die mogelijk geïnteresseerd zijn in links naar uw content. U kunt ze bereiken door ze te richten op sociale media (via betaalde advertenties) of door contact met hen op te nemen via e-mail. Het algemene idee, is dat u uw content zichtbaar moet maken voor de mensen, die er waarschijnlijk een natuurlijke link naar hebben.
Yoast is de bekendste WordPress SEO plugin om de SEO van uw WordPress website te verbeteren. Met het bolletjes systeem kunt u in een opslag zien hoe de SEO van uw pagina ervoor staat. Yoast zoemt daarbij in op leesbaarheid en op SEO. U schrijft namelijk niet alleen voor zoekmachines of alleen voor websitebezoekers. U schrijft voor beiden. Alleen maar groene bolletjes is daarom dan ook geen noodzaak.
Door te veel voor zoekmachines te schrijven kunt u websitebezoekers weg jagen. Terwijl Yoast u genoeg hulpmiddelen aanbiedt. U kan synoniemen gebruiken van uw zoekwoorden en u kunt een gerelateerde trefzin toevoegen.
Om ‘duplicated content’ te voorkomen kunt u een canonical url toevoegen. Duplicated content vindt Google namelijk niet fijn. Door te redirecten lost u dit probleem op.
Schrijf niet te moeilijk en in de actieve vorm. Gebruik goede koppen zodat mensen een artikel kunnen scannen in plaats van lezen. Schrijf korte zinnen en maak mooie alinea’s.
Ondanks, dat u op moet passen met het aantal WordPress plug-ins, wat u installeert op uw website, zijn de volgende plug-ins toch aan te raden. Door teveel plug-ins te installeren wordt uw website namelijk langzamer.
Smush Pro optimaliseert en verkleint automatisch elke afbeelding in elke map op uw WordPress of Multisite bij het uploaden. U bespaart ruimte en versnelt uw site met deze plug-in.
WP Rocket versimpelt de techniek achter uw website. Het zorgt voor de caching. Dat wil zeggen, dat terugkerende bezoekers een snellere website ervaren. U kunt er ook de CSS en de Javascript op uw website mee verkleinen tot wat minimaal nodig is. Dit zorgt ook weer voor een snellere gebruikerservaring.
Pagespeed insights is geen WordPress plug in. Maar als u bezig bent met plug-ins, kunt u hiermee kijken wat voor invloed het installeren van de plug-in heeft of welke invloed het heeft als u een bepaalde instelling activeert.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketing expert.
Bij SEO bureau Connect your World kunt u ook een content marketeer en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag over SEO for WordPress? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren om bovenaan in Google te komen? Bel of mail ons. Profiteer ook van de diverse gratis SEO checklists met vele SEO tips op onze website.
Wil je zelf al graag aan de slag? Maak dan gebruik van deze SEO checklist.
Op deze website vindt u een overzicht met veelal free SEO tools. U kunt deze gebruiken om al vast een start te maken met de zoekmachineoptimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen blijft natuurlijk ook een optie.
Heb je er nog geen genoeg van? Neem dan de volgende blogs door over SEO in WordPress en wordt een ware WordPress SEO specialist.