• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Lokaal gevonden worden voor MKB bedrijven

Lokaal gevonden worden voor MKB bedrijven

Last Updated on 8 juni 2024 by connectyourworld

Lokale SEO, SEO Den Haag

Lokale gevonden worden – Inleiding

Focust u zich al als bedrijf op lokale SEO? Nee? Dan adviseer ik u, dat wel om snel op te pakken. Online zoeken is vaak het startpunt in de zoektocht van een lokale consument naar producten en diensten in de buurt. Volgens BrightLocal ‘s meest recente lokale consumentenonderzoek van BrightLocal gebruikt 78% het internet meer dan eens per week om informatie te vinden over lokale bedrijven in hun regio. U moet zichtbaar zijn in lokale organische zoekresultaten en Map Pack-zoekresultaten als u gevonden wilt worden. Dan heeft u de kans om die zoekers om te zetten in winkelverkeer, geboekte afspraken of een ander type betalende klant.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO, ofwel lokale zoekmachineoptimalisatie, verwijst naar de strategieën en technieken die worden gebruikt om de online zichtbaarheid van een lokaal bedrijf of een fysieke vestiging te verbeteren in zoekmachines zoals Google. Het doel van lokale SEO is om ervoor te zorgen dat wanneer mensen in een specifieke geografische locatie zoeken naar producten of diensten die overeenkomen met die van een lokaal bedrijf, het bedrijf hoog verschijnt in de zoekresultaten en zal lokaal beter gevonden worden.

Geschatte leestijd: 9 minuten

1. Controleer op technische fouten die de indexering kunnen beïnvloeden

Dit is basis SEO. U wordt niet gevonden als zoekmachines uw site niet kunnen indexeren. Leer eerst de basis over hoe zoekmachines uw website crawlen en indexeren. Deze fundamentele kennis zal u helpen uw SEO inspanningen in de toekomst te begeleiden. U kunt heel goed besluiten dat technische SEO-kwesties zoals indexatie te complex zijn om te beheren naast het runnen van uw bedrijf. Als dat het geval is, kunt u het beste een SEO bureau of SEO consultant inhuren.

2. Creëer uitzonderlijke content om lokaal beter gevonden te worden

Content is het voertuig, waarmee alle berichten, aanbiedingen en oproepen tot actie aan uw publiek worden bezorgd. Maar uw kleine bedrijf concurreert niet alleen met andere bedrijven zoals het uwe in de zoekresultaten. Je hebt ook te maken met media publicaties, informatieve websites, grote merken, lokale recensiesites en allerlei andere bronnen, die content creëren die relevant is voor je producten en diensten.

Content creëren om lokaal beter gevonden te worden

De lat ligt hoog en dat betekent, dat uw SEO content uitzonderlijk moet zijn om op te vallen. Voordat je met beide benen op de grond springt en blog posts begint te publiceren, moet je de tijd nemen om een ​​lokale contentstrategie op te stellen die aansluit bij je bedrijfsdoelen. Zorg ervoor, dat u verschillende soorten lokale content opneemt en optimaliseer elk stuk voor zoeken met behulp van deze beproefde lokale SEO-best practices op de pagina .

3. Integreer lokale linkbuilding in uw SEO-strategie

Links zijn de valuta van het web. Ze zijn een belangrijk vertrouwenssignaal voor zoekmachines zoals Google en suggereren, dat anderen uw content onderschrijven.

“Lokale links worden gemaakt met de bedoeling om te laten zien, dat anderen die relevant zijn voor de omgeving uw bedrijf vertrouwen of onderschrijven.”

Lokale SEO, SEO Den Haag

4. Breng uw Google bedrijfsprofiel op orde

Geen enkele lokale zoekstrategie is compleet zonder een goed geoptimaliseerd Google Bedrijfsprofiel (GBP). Hoewel Google lokale bedrijfsinformatie haalt uit een breed scala aan sites, directory’s en netwerken op internet, ziet het zijn eigen profielen als een enkele bron van waarheid over elk lokaal bedrijf. Deze profielen, voorheen bekend als Google Mijn Bedrijf zijn de afgelopen jaren rijker en interactiever geworden. Daardoor zijn deze updates ook nuttiger geworden voor lokale zoekers.

Google Bedrijfsprofiel functionaliteiten

Tegenwoordig bieden GBP’s niet alleen belangrijke bedrijfsinformatie zoals uw locatie en contactgegevens, maar het:

  • helpt zoekers inzicht te krijgen in de ervaring die ze bij uw bedrijf zullen hebben met een verscheidenheid aan foto’s en video’s van hoge kwaliteit.
  • brengt aanbiedingen, evenementen en meer onder de aandacht met Google Posts .
  • geeft u de kans om te communiceren met klanten via Messaging, Q&A en reageren op beoordelingen.
  • deelt proactief onderscheidende functies, gezondheids- en veiligheidsinformatie, betaalmethoden en meer met Attributes .

5. Lokale vermeldingen moeten nauwkeurig zijn om lokaal beter gevonden te worden

Google waardeert de ervaring van de zoeker boven alles. Onnauwkeurige, verouderde informatie die een negatieve invloed heeft op de gebruikerservaring is daarom een ​​risico en kan uw lokale zichtbaarheid enorm belemmeren. Overal waar een zoeker uw bedrijfsvermelding online tegenkomt – op sociale media, in een lokale directory, in Gouden Gids, op recensiesites zoals Yelp of Trip Advisor – de informatie die ze daar vinden, moet hen in staat stellen naadloos te converteren. Als het verkeerde telefoonnummer, adres, openingstijden of andere belangrijke bedrijfsinformatie wordt vermeld, kan dit ertoe leiden, dat een zoeker bijvoorbeeld in een gesloten winkel verschijnt.

Nauwkeurigheid belangrijk in Lokale SEO

Of door hun GPS-systeem naar uw vorige locatie worden gestuurd. Het zien van verschillende versies van belangrijke bedrijfsgegevens op internet maakt het voor zoekmachines moeilijk om te weten wat waar is. Aangezien Google elke zoeker het best mogelijke antwoord op hun zoekopdracht wil geven, wilt u niet, dat het algoritme zich afvraagt ​​of uw bedrijfsinformatie betrouwbaar is. Het handmatig bijhouden van vermeldingen is tijdrovend en ongelooflijk moeilijk, omdat gegevens aggregators en directory’s mogelijk op zoek zijn naar bedrijfsinformatie en hun vermeldingen bijwerken. Dit is hoe verkeerde informatie of verouderde vermeldingen zich verspreiden, en het verkeerde adres, de URL of de uren kunnen zich wijd en zijd verspreiden. Kleine bedrijven kunnen een SEO bedrijf inschakelen. Zij hebben vaak de beschikking over een lokale SEO-tool zoals Moz Local of Semrush om het scannen naar bedrijfsvermeldingen te automatiseren en de nauwkeurigheid ervan te controleren.

6. Bewaak en reageer op lokale beoordelingen

Recensies zijn een zeer belangrijk onderdeel van de lokale zoekervaring en in 2023 zei 77% van de lokale consumenten, dat ze altijd of regelmatig beoordelingen lezen bij het zoeken naar lokale bedrijven. De lokale ranking-algoritmen van Google zijn minder een mysterie dan hun organische tegenhangers. 

Google vertelt ons openlijk, dat er drie belangrijke lokale SEO ranking factoren zijn: Relevantie, Afstand en Prominentie.

Recensies maken deel uit van de Prominence-factor en Google stelt:

“Google-recensietelling en beoordelingsscore-factor in lokale zoekrangschikking. Meer recensies en positieve beoordelingen kunnen ervoor zorgen, dat u bedrijf lokaal beter gevonden gaat worden.”

7. Gebruik relevant lokaal schema

Hoewel het geen rangschikkingsfactor is , is schemamarkering een type gestructureerde gegevens dat het werk van de webcrawlers gemakkelijker maakt en de zoekmachine helpt de content van uw pagina beter te begrijpen. Alles wat u kunt doen om Google te helpen uw pagina effectiever af te stemmen op een relevante zoekopdracht, is een overwinning. Schema-opmaak kan helpen bij het activeren van uitgebreide resultaten, die aanvullende informatie benadrukken, zoals broodkruimels, recensies, veelgestelde vragen en sitelinks in zoekresultaten. Het correct toepassen van het schema en vervolgens het testen en valideren van uw opmaak, is essentieel omdat fouten u kunnen diskwalificeren voor het verkrijgen van die rijke resultaten.

8. Het ontwerp van uw website beoordelen

Om lokaal beter gevonden te worden is de ‘look en feel’ van uw website net zo belangrijk als de woorden en content, die u vindbaar maken in zoekmachines. Hoewel zoekwoorden de bezoekers naar uw site zullen trekken, zullen uw ontwerp en gebruikerservaring (UX) ze daar houden. Gebruik afbeeldingen en video’s op uw website die verwijzen naar uw locatie, buurt en bedrijf, zodat er een herkenbare verwijzing is naar uw gelokaliseerde entiteit. Het belangrijkste dat u op uw website moet beschermen, is de gebruikerservaring. De site moet gemakkelijk te gebruiken, gemakkelijk te navigeren en gemakkelijk te begrijpen zijn.

9. Video

Video heeft nu de voorkeur van meer consumenten boven alle andere visuele media. In feite wordt 95% van de zakelijke B2B-conversies ondersteund door video. Houd het persoonlijk, houd het lokaal en richt uw video content op het pijnpunt van de klant, dat u kunt oplossen. Uw video-items hoeven niet allemaal advertenties te zijn. U kunt getuigenissen en how-to’s in uw site laten insluiten of op YouTube publiceren. Zorg ervoor dat u een verhaal vertelt en dat – in het verhaal – uw klant de held is, en u gewoon de gids bent, die hen helpt slagen.

10. Offline activeringen en evenementen

Offline activaties en evenementen zijn een van onze favoriete manieren om lokale marketing te versterken. Door samen te werken met uw online activiteiten – zoals e-mail, advertenties en sociale media – levert deze ‘boots on the ground’-benadering verbluffende resultaten op. Profiteer van de fysieke nabijheid van uw lokale klanten. Denk aan loyaliteitskaarten, sponsoring van goede doelen, verwijzingsprogramma’s, netwerkontbijten en andere gemeenschapsversterkende evenementen.

Lokaal beter gevonden – Conclusie

Lokale SEO aanpakken als MKB bedrijf kan ontmoedigend lijken. Je hebt misschien geen toegewijde marketingafdeling, en het is niet ongebruikelijk, dat ondernemers zich overweldigd voelen door de administratieve en marketingtaken die het ondernemerschap met zich meebrengt. Ik hoop dat deze blog post u voldoende informatie en middelen geeft om te bepalen wat u in-house kunt aanpakken en wat u eventueel moet uitbesteden. Het is prima om een ​​bureau of consultant in te schakelen om uw interne vaardigheden te vergroten, maar het is essentieel dat u een goed begrip heeft van wat u van deze professionals vraagt ​​om voor u te doen. Onthoud dat lokale SEO geen eenmalige, ‘stel het in en vergeet het’-activiteit is om van de lijst af te vinken. Het is een integraal onderdeel van uw marketing en kruist vaak ook met klantenservice. Lokaal beter gevonden worden, is voor elk bedrijf van toegevoegde waarde.

Andere relevante blog posts

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een online marketing bureau in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO expert en content marketeer. Connect your World heeft SEO projecten uitgevoerd in Den Haag, Leiden, Zoetermeer, Westland, Rotterdam en Delft.

SEO specialist inhuren – SEO Den Haag

Bent u benieuwd wat Connect your World voor u kan betekenen met lokale SEO in Den Haag? Neem dan contact met ons op!

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.