• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Handleiding Google Mijn Bedrijf

Handleiding Google Mijn Bedrijf

Handleiding Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is een belangrijke SEO ranking factor
Wat is Google mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf wordt in het Engels Google My Business genoemd en is een gratis tool van Google. Met Google Mijn Bedrijf kunt u de lokale vindbaarheid van uw website sterk verbeteren door een verbinding met Google Maps. U kunt ook Posts met aanbiedingen en relevante foto’s van uw bedrijf toe voegen.Handleiding Google Mijn Bedrijf

Deze Handleiding Google Mijn Bedrijf heb ik gemaakt om u te helpen met uw lokale SEO. Lokale SEO wordt namelijk steeds belangrijker en het biedt u de kans om uw lokale concurrenten voor te blijven. En Google Mijn Bedrijf is een belangrijke functionaliteit om te scoren met Lokale SEO. Google Mijn Bedrijf is een gebruiksvriendelijke, gratis tool van Google. Hiermee kunnen bedrijven en organisaties hun online aanwezigheid beheren op de websites van Google, waaronder bijvoorbeeld Google Zoeken en Google Maps. Door uw bedrijfsinformatie te verifiëren en actueel te houden, zorgt u er op deze wijze voor, dat klanten u kunnen vinden en dat zij alle benodigde informatie over uw bedrijf hebben. U kunt met nieuwe en bestaande klanten communiceren en hun relevante informatie aanbieden over uw bedrijf. Is deze Handleiding Google Mijn Bedrijf niet voldoende? Surf dan naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

Google Mijn Bedrijf & Lokale  SEO

Google Mijn bedrijf is een van de belangrijkste ranking factoren voor lokale zoekopdrachten in Google. Deze Handleiding Google Mijn Bedrijf helpt u om optimaal gebruik te maken van de gratis mogelijkheden die Google u biedt.

Google Mijn Bedrijf: de voordelen

1. Uw bedrijfsinformatie beheren

U kunt de informatie beheren, die Google gebruikers zien, wanneer ze zoeken naar uw bedrijf of naar de producten en diensten die u aanbiedt. Als u uw bedrijfsinformatie met Google Mijn Bedrijf verifieert, is de kans twee keer zo groot, dat consumenten uw bedrijf als ‘betrouwbaar’ aanmerken. Wanneer mensen uw bedrijf vinden op bijvoorbeeld Google Maps en Google Zoeken, zorg er dan voor, dat ze toegang hebben tot informatie zoals bijvoorbeeld uw openingstijden, website en uw adresgegevens.

2. Communiceren met klanten

Klanten kunnen een review achterlaten, hoe ze uw dienstverlening hebben ervaren. Lees deze reviews en reageer hierop. Plaats bijvoorbeeld foto’s, die een goede indruk geven, van waar uw bedrijf zich mee bezighoudt. Bedrijven, die foto’s aan hun vermelding toevoegen, ontvangen op deze manier 42% meer verzoeken voor een routebeschrijving op Google Maps. Daarnaast krijgen ze 35% meer klikken naar hun website, dan bedrijven die dit niet doen.

3. Inzicht in uw online aanwezigheid en hoe u deze uitbreidt

Bij ‘Insights’ krijgt u overzicht over de manier, waarop klanten naar uw bedrijf hebben gezocht en waar ze vandaan komen. Daarnaast kunt u bijvoorbeeld ook zien hoeveel mensen uw bedrijf rechtstreeks hebben gebeld via het telefoonnummer, dat wordt weergegeven in de lokale zoekresultaten in bijvoorbeeld Google Zoeken en Google Maps. Wanneer u er klaar voor bent, kunt u bovendien moeiteloos AdWords Express campagnes maken en de prestaties ervan bijhouden. Op deze manier trekt u namelijk nog meer klanten.

4. Google Mijn Bedrijf: de mobiele versie

Gebruikt u liever uw mobiele apparaat? Download dan de gratis mobiele app voor Google Mijn Bedrijf. Op deze wijze heeft u altijd toegang tot uw account en updatet u uw bedrijfsinformatie waar u ook bent.

5. Het beheren van uw gegevens en het presenteren van uw bedrijf

Er zijn verschillende manieren waarop u kunt beheren, hoe uw bedrijf online wordt weergegeven:

  • Zoekmachineoptimalisatie, of SEO verwijst naar de manier waarop resultaten worden weergegeven wanneer iemand een zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google of Bing gebruikt. We noemen dit organische zoekresultaten. U kunt niet betalen om te wijzigen hoe en waar organische zoekresultaten worden weergegeven. Ze worden namelijk bepaald door een aantal factoren, zoals hoe relevant ze zijn voor de oorspronkelijke zoekopdracht.
  • Zoekmachinemarketing, of SEM  de afkorting van Search Engine Marketing, verwijst naar advertenties die u koopt om te worden weergegeven bij zoekresultaten. Dit is wat u kunt doen met het online advertentieprogramma Google Ads. Als u namelijk klaar bent om te adverteren voor uw bedrijf, raden we u aan te beginnen met het gebruiksvriendelijke programma Adwords Express.
  • Met Google Mijn Bedrijf kunt u namelijk worden opgenomen in lokale resultaten, die op verschillende manieren in Google Maps zoeken, worden weergegeven. Deze resultaten zijn afgestemd op specifieke geografische gebieden zodat bijvoorbeeld gebruikers bedrijven in de buurt kunnen vinden..

Kortom: SEO, SEM en beheer van lokale resultaten zijn allemaal manieren waarop u uw online aanwezigheid kunt verbeteren.

6. Wat doet Google My Business voor Lokale SEO?

De online informatie over uw bedrijf correct en actueel houden

Informeer Google bijvoorbeeld over uw openingstijden, website, telefoonnummer en locatie (een adres, servicegebied of plaatsmarkering, afhankelijk van uw bedrijf). Gebruik de mobiele app zodat u uw online aanwezigheid overal up-to-date kunt houden.

Communiceren met klanten

Plaats bijvoorbeeld foto’s van uw bedrijf en uw producten en services. Verzamel en reageer op reviews van klanten.

Nieuwe klanten werven met Google Mijn Bedrijf

Verbeter de manier waarop uw bedrijf online wordt weergegeven, zodat nieuwe klanten u kunnen vinden. Verwijs klanten naar uw website. Als u zover bent, kunt u overwegen locatiegebaseerde advertenties met Google Ads te gebruiken om een nog grotere doelgroep te bereiken

Handleiding Google Mijjn Bedrijf
Google Mijjn Bedrijf de belangrijkste lokale SEO ranking factor

7. Aanmelden voor Google Mijn Bedrijf

Ga als volgt te werk om uw bedrijfsprofiel toe te voegen of te claimen:

  1. Open Google Mijn Bedrijf.
  2. Klik vervolgens rechtsboven op Nu starten.
  3. Login op uw Google-account of maak een account als u nog geen services van Google gebruikt.
  4. Voer de naam van uw bedrijf in en klik op Volgende.
  5. Kies of u uw bedrijfslocatie wilt weergeven op Google Maps.
  6. Als u services aan klanten verleent op uw bedrijfsadres: Geef uw bedrijfsadres op en klik op Volgende. Opmerking: Indien u ook services aan klanten verleent buiten uw bedrijfsadres, kunt u ook uw servicegebieden vermelden. Kies Ja en klik vervolgens op Volgende. Als u geen services aan klanten verleent op uw bedrijfsadres: Kies Nee en klik op Volgende. Vermeld uw servicegebieden en klik op Volgende.
  7. Gebruik het zoekveld om een bedrijfscategorie te selecteren en klik op Volgende.
  8. Geef een telefoonnummer of website url voor uw bedrijf op en klik op Volgende. Opmerking: U heeft ook de mogelijkheid om een gratis website te maken op basis van uw informatie.
  9. Klik vervolgens op Doorgaan om de aanmelding te voltooien en uw connectie met dit bedrijf te verifiëren.
  10. Selecteer een verificatieoptie. Klik onder ‘Later verifiëren’ op Later om de verificatieprocedure op een ander moment te voltooien. Als u niet geautoriseerd bent om het bedrijf te beheren, zoekt u de persoon in uw organisatie die dat wel is. Vervolgens gaat u door met de procedure.

8. Uw bedrijfsinformatie controleren

Ongeacht wat u te zien krijgt, moet u bevestigen dat uw bedrijfsinformatie correct is. Het is namelijk belangrijk, dat wanneer u uw bedrijfsinformatie verifieert, alles klaar is om live te worden weergegeven voor klanten op Google.

Onjuiste informatie bewerken:

  1. Klik op Later.
Handleiding Google Mijn Bedrijf
Handleiding Google Mijn Bedrijf
  • Als u meerdere locaties beheert, opent u het Menu en klikt u op Locaties beheren. Selecteer vervolgens de locatie die u wilt bewerken.
  • Klik in het menu aan de linkerkant van het scherm op Info.
  • Tip Bewerken aan naast elk gedeelte, dat u wilt wijzigen en geef uw bedrijfsinformatie op.

Nu u uw vermelding heeft geclaimd of gemaakt, is het tijd om uw bedrijf te verifiëren. Nadat u uw bedrijf heeft geverifieerd, kan bijvoorbeeld de bedrijfsinformatie worden weergegeven op Google.

9.  Verificatie starten

Met verificatie kunt u ervoor zorgen, dat uw bedrijfsinformatie op Google correct is. Voor geverifieerde bedrijven is de kans dat gebruikers ze als betrouwbaar beschouwen twee keer zo groot.

Verificatie beschermt u ook tegen mensen, die zich kunnen voordoen als een vertegenwoordiger van uw bedrijf. U kunt de bedrijfsinformatie, die in Google producten wordt weergegeven, pas bewerken nadat u de verificatie heeft voltooid. Voor de meeste bedrijven bestaat verificatie uit het aanvragen, ontvangen en lezen van een verificatiebriefkaart van Google.

Tip

Sommige bedrijfseigenaren kunnen hun bedrijf mogelijk verifiëren via andere methoden, zoals bijvoorbeeld via een telefoontje, sms, e-mail of Google Search Console. Als een van die opties wordt weergegeven, volgt u de instructies op de pagina om uw bedrijf te verifiëren en slaat u de instructies in deze handleiding over. 

Indien u meteen na het aanmelden bent doorgegaan naar de verificatie, wordt in de linkerbovenhoek van de pagina de optie Per post sturen  weergegeven, op de kaart waar uw bedrijf is vastgezet.

  1. Als uw bedrijfsinformatie correct is, klikt u op Per post sturen. Klik niet op Later verifiëren.
  2. Geef de naam op van de persoon aan wie de verificatiebriefkaart moet worden gestuurd. (Dit is optioneel. U kunt dit veld desgewenst leeg laten.) We sturen de briefkaart dan naar het adres dat u heeft opgegeven voor uw bedrijf.
  3. Klik vervolgens op Briefkaart verzenden.

Mogelijk heeft u zich aangemeld voor Google Mijn Bedrijf, maar bent u gestopt voordat het verificatieproces werd gestart. In dat geval doet u namelijk het volgende:

  1. Log in bij google.com/business. Uw Google Mijn Bedrijf dashboard wordt weergegeven.
  2. Zoek de rode banner boven aan de pagina en klik op de knop Nu verifiëren aan de rechterkant.
  3. Per post sturen wordt in de linkerbovenhoek van de pagina weergegeven, op de kaart waar uw bedrijf is vastgezet. Controleer of uw bedrijfsinformatie correct is en klik vervolgens op Per post sturen. Klik niet op Later verifiëren.
  4. Geef de naam op van de persoon aan wie de verificatiebriefkaart moet worden gestuurd. (Dit is optioneel. U kunt dit veld desgewenst leeg laten.) We sturen de briefkaart dan naar het adres dat u heeft opgegeven voor uw bedrijf.
  5. Klik vervolgens op Briefkaart verzenden.

10.Wachten op uw briefkaart

Binnen enkele weken, afhankelijk van waar uw bedrijf zich bevindt, ontvangt u een briefkaart van Google op uw bedrijfsadres. Op de briefkaart staat een unieke verificatiecode, die u moet opgeven in Google Mijn Bedrijf om te bevestigen, dat uw bedrijf zich op het vermelde adres bevindt.

Tips:

  • Bezoek uw website alsof u een klant bent die de website heeft gevonden op Google. Maak van de gelegenheid gebruik om uw site te verbeteren of verouderde informatie te updaten.
  • Maak foto’s van uw bedrijf en de geleverde producten of services. Dergelijke foto’s vormen een goede aanvulling op uw Google Mijn Bedrijf vermelding. U kunt klanten zelfs een kijkje in uw bedrijf geven met Business View.

11.De verificatie afronden

Als u uw verificatiebriefkaart heeft ontvangen, gaat u terug naar google.com/business. Log in en klik op Locatie verifiëren in het menu of klik op de knop Nu verifiëren. Volg de instructies om de verificatiecode van uw briefkaart in te voeren.

U heeft uw bedrijf nu geverifieerd en u kunt bijvoorbeeld uw bedrijfsinformatie bewerken, reageren op reviews en foto’s toevoegen. Het kan enkele weken duren, voordat uw bedrijfsinformatie wordt weergegeven op Google. Zodra uw informatie live wordt weergegeven, kunt u uw vermelding bekijken. Zoek gewoon naar de naam en plaats van uw bedrijf in Google Zoeken of Maps en bekijk wat wordt weergegeven.

12. Bedrijfsinformatie updaten voor een betere Lokale SEO

Wanneer informatie over uw bedrijf verandert, past u deze aan met Google Mijn Bedrijf. Als u uw account up-to-date houdt, weet u namelijk zeker dat Google beschikt over de meest nauwkeurige informatie om te delen met potentiële klanten. In sommige gevallen is het mogelijk dat Google wijzigingen niet accepteert als we denken dat ze onjuist zijn.

De soorten bedrijfsinformatie die u kunt updaten met Google Mijn Bedrijf zijn bijvoorbeeld:

  • Openingstijden
  • Fysiek adres (Als u uw adres wijzigt, moet u het verificatieproces opnieuw voltooien om het nieuwe adres te bevestigen.)
  • Telefoonnummer
  • Categorie (Wat voor soort bedrijf heeft u?)
  • Website

U kunt ook nieuwe bedrijven toevoegen aan Google Mijn Bedrijf. 

Wilt u tussendoor wijzigingen aanbrengen? Gebruik de mobiele Google Mijn bedrijf app voor Android of IOS.

13. Eigenaren en beheerders toevoegen om de verantwoordelijkheid te delen

Het runnen van een bedrijf is hard werken en u heeft wellicht niet voldoende tijd om uw online aanwezigheid zo actueel te houden als u zou willen. Eigenaren en beheerders kunnen u hierbij helpen. Als u eigenaren en beheerders toevoegt aan uw Google Mijn Bedrijf vermelding, kunt u verantwoordelijkheid delegeren aan andere personeelsleden terwijl u wel eigenaar van de pagina blijft.

Drie soorten gebruikers:

  • Eigenaren: Eigenaren van een vermelding hebben de meest uitgebreide rechten en toegang en kunnen administratieve beslissingen op hoog niveau nemen, zoals andere eigenaren en beheerders toevoegen of de vermelding uit hun account verwijderen. 

    Beheerder: Een beheerder kan het meeste doen, dat ook een eigenaar kan doen, zoals bijvoorbeeld bedrijfsinformatie bewerken, Hangouts beheren, waarmee u videogesprekken met klanten kunt voeren. En insights bekijken over hoeveel mensen uw vermelding bekijken en gebruiken. U kunt een personeelslid toevoegen als beheerder van uw vermelding om ervoor te zorgen, dat uw bedrijfsinformatie en online aanwezigheid up-to-date blijven.
  • Locatiebeheerder: Een locatiebeheerder kan namens uw vermelding interactie hebben met klanten door bijvoorbeeld foto’s te plaatsen en te reageren op reviews. Vriendelijke personeelsleden met technische kennis kunnen goede locatiebeheerders zijn.

U kunt beheerders en locatiebeheerders op elk gewenst moment verwijderen. 

Handleiding Google Mijn Bedrijf, Lokale SEO
Handleiding Google Mijn Bedrijf

14. Uw online aanwezigheid verbeteren

Of u nu al een website heeft of net begonnen bent met het opbouwen van uw online aanwezigheid, u kunt een bedrijfsvermelding maken die indruk maakt op klanten en ervoor zorgt dat u zich onderscheidt van de concurrentie.

Wat kunt u doen met uw Google My Business vermelding?

Blijf in contact met uw klanten met bijvoorbeeld deze gebruiksvriendelijke functies:

Foto’s delen

Uw vermelding is bij uitstek geschikt om foto’s te laten zien die een goed beeld van uw bedrijf geven. Bedrijven met foto’s ontvangen namelijk 42% meer verzoeken voor een routebeschrijving naar hun locatie van gebruikers op Google en 35% meer klikken naar hun website dan bedrijven die geen foto’s hebben.

Naast uw logo en de foto die u als eerste wilt weergeven in resultaten van Google Maps, kunt u bijvoorbeeld foto’s van producten en evenementen posten om klanten op de hoogte te houden en te laten zien wat u het beste doet. Als u een website heeft, kunt u de foto’s van uw website ook in uw vermelding posten via Google Mijn Bedrijf.

Verschillende soorten afbeeldingen

Laten we eens kijken naar de soorten foto’s die u aan uw vermelding kunt toevoegen.

Er zijn verschillende typen foto’s die u aan uw bedrijfsvermelding kunt toevoegen:

  • Logo: Zorg dat klanten uw bedrijf kunnen herkennen op Google.
  • Omslagfoto: Geef uw pagina een eigen tintje. Als u een omslagfoto toevoegt, wordt deze automatisch ingesteld als de voorkeursfoto van uw vermelding. Deze actie garandeert niet dat deze omslagfoto wordt gebruikt als de eerste afbeelding voor uw bedrijf, maar u laat Google hiermee wel weten dat u voorkeur heeft voor deze foto.
  • Aanvullende foto’s: Voeg extra foto’s toe om bepaalde kenmerken van uw bedrijf te benadrukken die een rol spelen in de aankoopbeslissingen van klanten. Meer informatie over bedrijfsfoto’s.

Foto’s moeten minimaal 720 pixels breed en 720 pixels hoog zijn en een jpg- of png-indeling hebben. 

Reageren op reviews van klanten voor een verbetering van uw Lokale SEO

Klanten kunnen bij uw bedrijfsvermelding reviews van uw bedrijf plaatsen. Online reviews zijn namelijk een goede manier om waardevolle mond-tot-mond-marketing naar internet te verplaatsen. Aan de hand hiervan kunnen nieuwe klanten u online vinden.

Wanneer u reageert op deze reviews, laat u bestaande en potentiële klanten zien dat u hen waardeert. Houd er rekening mee dat uw reactie openbaar als afkomstig van uw bedrijf wordt geplaatst wanneer u reageert op reviews. Reacties op reviews worden mogelijk niet direct weergegeven bij uw bedrijfsvermelding op Google.

Nieuwste functionaliteiten GMB

Google introduceert nieuwe manieren voor bedrijven om hun Google Mijn Bedrijf vermeldingen te verkopen, inclusief het geven van kortingen aan nieuwe volgers.

Bedrijven kunnen nu mensen naar hun aanbiedingen trekken met welkomstaanbiedingen, omslagfoto’s, logo’s en fotodisplays.

Welkomstaanbiedingen

Vanaf vandaag kunnen bedrijven klanten belonen die hun bedrijf op Google volgen met welkomstaanbiedingen, waardoor tevreden eerste keer klanten worden omgezet in loyale, herhaalde klanten.

Omslagfoto’s & logo’s

Bedrijven kunnen nu hun favoriete omslagfoto instellen. Eerder konden bedrijven dit niet handmatig instellen. In een andere update van bedrijfsprofielen worden nu bijvoorbeeld logo’s geplaatst in de rechterbovenhoek van de pagina. Profielen krijgen nog een visuele update in de vorm van een nieuwe fotomodule. Foto’s die door een bedrijf zijn geüpload, verschijnen bijvoorbeeld meteen in deze nieuwe dynamische module.

Lokale favorieten

Google gaat nu de top vijf procent van bedrijven in een bepaalde categorie onder de aandacht brengen met de aanduiding ‘Lokale favoriet’. Google erkent deze bedrijven ook met ‘badge of honour’. Meer informatie over deze erkenningen is later deze zomer beschikbaar.

Insights Google Mijn Bedrijf

Wilt u ontdekken hoe effectief uw vermelding is? Met Insights kunt u bijvoorbeeld gemakkelijk bijhouden hoe goed uw vermelding presteert.

15. Handleiding Google Mijn Bedrijf: hotels

Google Mijn Bedrijf helpt hoteleigenaars hun bedrijfsinformatie te beheren in Google-producten zoals bijvoorbeeld Google Zoeken en Google Maps. Vanuit een geverifieerd Google Mijn Bedrijf account kunnen hoteleigenaren bijvoorbeeld de verkeersgegevens bekijken, insights over uw klanten verzamelen, recensies bekijken en reageren op Google reviews en ervoor zorgen dat gebruikers de meest actuele informatie over uw hotel krijgen.

Met een Google Mijn Bedrijf vermelding beheert u de informatie die potentiële klanten over uw bedrijf te zien krijgen. U kunt bijvoorbeeld de onderstaande bedrijfsinformatie beheren:

  • Locatie informatie zoals telefoonnummer, voorzieningen en website. 
  • Reageren op reviews van klanten.
  • Foto’s van hoge kwaliteit posten.
  • Advertenties maken om de online aanwezigheid van uw bedrijf een impuls te geven.
    • Zoekadvertenties van Google worden weergegeven naast de zoekresultaten van Google wanneer mensen zoeken naar producten en diensten, die u aanbiedt. U kunt deze maken vanuit uw GMB vermelding.
    • Google Hotel advertenties geven mensen, die op reis gaan een manier om een hotelkamer te boeken. Google toont reizigers via Hoteladvertenties bijvoorbeeld informatie op maat over prijzen, beschikbaarheid, boekingsopties en meer.

Hoe gebruikers uw informatie bekijken

Wanneer klanten op Google naar een bedrijf zoeken, wordt de bedrijfsinformatie in het kennisvenster bij de zoekresultaten weergegeven. Via het kennisvenster kunnen klanten namelijk uw hotel ontdekken en er meer informatie over vinden.

Het kennisvenster geeft bijvoorbeeld informatie weer over uw hotel, zoals:

  • Website
  • Routebeschrijving
  • Telefoonnummer
  • Reviews van klanten
  • Foto’s

U moet zich registreren voor een Google Mijn Bedrijf account om uw hotel op Google Zoeken en Maps te krijgen.

Volg de onderstaande stappen om u te registreren voor een Google Mijn Bedrijf account:

  1. Open de pagina Google Mijn Bedrijf. 
  2. Klik in de rechterbovenhoek op Nu beheren.
  3. Log in op uw Google-account. Maak een Google account aan,  indien u er nog geen heeft.
  4. Voer de naam van uw hotel in en klik op Volgende.
    Opmerking: Als uw hotel wordt weergegeven in Maps, staat het vermeld in een dropdownmenu tijdens de aanmelding. Vervolgens kunt u uw hotel selecteren aan de hand van de suggesties die worden weergegeven terwijl u typt. Selecteer de suggestie alleen als alle gegevens kloppen.
  5. Tik het adres van uw hotel in en klik op Volgende. Als uw adres niet via geolocatie wordt gevonden, kunt u ook worden gevraagd om een markering op een kaart te plaatsen op de locatie van uw hotel.
  6. Selecteer onder Bedrijfscategorie een bedrijfscategorie. Klik vervolgens op Volgende.
    Opmerking: U kunt ook een meer specifieke categorie maken (bijv. hostel of motel).
  7. Voer een telefoonnummer of website-URL in voor uw hotel. Klik vervolgens op Volgende.
    Opmerking: Als u nog geen website heeft, kunt u er een maken met Google Mijn Bedrijf nadat u uw account heeft ingesteld.
  8. Klik vervolgens op Doorgaan om uw connectie met het hotel te verifiëren.
  9. Selecteer een verificatieoptie.

Verifieer en claim uw hotel

U moet de vermelding van uw hotel namelijk verifiëren om de bedrijfsinformatie van uw hotel te kunnen beheren.

Een vermelding claimen, die al op Maps bestaat

Als u een vermelding wilt beheren die al op Maps bestaat, moet u het eigendom aanvragen. 

Het merk van uw hotel wijzigen

Als u het merk van uw hotel wilt wijzigen, moet u in aanmerking komen om het merk van uw bedrijf te wijzigen volgens de richtlijnen van Google Mijn Bedrijf. Uw bedrijf komt mogelijk in aanmerking voor merkwijziging als:

  • De bedrijfsnaam is gewijzigd nadat het een ander bedrijf heeft overgenomen of is gefuseerd met een ander bedrijf.
  • U meerdere locaties voor hetzelfde bedrijf heeft en u de namen van al deze bedrijven heeft gewijzigd.

Als er een aanzienlijke wijziging van een bekende, unieke merknaam heeft plaatsgevonden, komt uw bedrijf mogelijk niet in aanmerking voor merkwijziging Als de identiteit van uw bedrijf ingrijpend is gewijzigd, markeert u de bestaande locaties als gesloten. Vervolgens maakt u nieuwe locaties aan.

In contact komen met klanten

Betrek uw klanten bij uw bedrijf om klantloyaliteit en merkherkenning te genereren. Probeer bijvoorbeeld het volgende om een hechte relatie met uw klanten op te bouwen:

  • Reageer op reviews van klanten.
  • Voeg foto’s en video’s toe om uw services onder de aandacht van uw klanten te brengen.
  • Beantwoord vragen over uw hotel via een Q&A
  • Chat rechtstreeks met uw klanten. Opmerking: Deze functie is alleen beschikbaar in bepaalde landen.

Richtlijnen voor het contact met klanten

Het is namelijk ook belangrijk om een relatie met uw klanten op te bouwen, maar houd de volgende richtlijnen in het achterhoofd om het u en uw klanten zo aangenaam mogelijk te maken.

Ongepaste reviews melden

Bekijk de beleisrichtlijnen voor verboden en beperkte content. Als de betreffende review in strijd is met de beleidsrichtlijnen, volgt u deze stappen om de review te markeren voor verwijdering.

Verouderde foto’s verwijderen

Als u oude, ongepaste of irrelevante foto’s van uw hotel ziet die door andere gebruikers zijn gepost, markeert u ze voor verwijdering.

Een communicatiebeheerder toevoegen

Voeg een communicatiebeheerder toe aan de vermeldingen van uw hotel om het dagelijkse contact met klanten af te handelen. Een communicatiebeheerder kan bijvoorbeeld reageren op reviews, vragen beantwoorden en reageren op berichten. Houd er rekening mee dat er verschillende beheerdersrollen zijn. Kies daarom de rol die het beste is voor uw hotel.

De gegevens van uw hotel beheren

Houd de gegevens van uw hotel actueel om ervoor te zorgen dat klanten actuele informatie over uw hotel te zien krijgen.

Hotelvoorzieningen

Google biedt een overzicht van de voorzieningen van uw hotel, dat klanten kunnen bekijken via Zoeken en Maps. Op deze wijze kunt u deze informatie namelijk in uw dashboard bewerken als u informatie vindt dat feitelijk onjuist is..

Uw kenmerken bewerken

De bedrijfseigenaar kan feitelijke kenmerken (bijv. zitplaatsen buiten, beschikbaarheid van wifi, etc.) in uw vermelding bewerken.

Hoogtepunten van het hotel

Hoogtepunten van het hotel geven potentiële klanten een beknopt overzicht van enkele voorzieningen van uw hotel. Deze belangrijke kenmerken van het hotel hebben de vorm van heldere en kleurrijke pictogrammen die naast uw voorzieningen op het infoblad worden weergegeven. Deze pictogrammen kunnen informatie verschaffen, zoals bijvoorbeeld ‘Diervriendelijk’, ‘Gratis wifi’ en ‘Gratis parkeren’.

Klassebeoordeling

Hotels die door Google zijn beoordeeld, hebben een klasse beoordeling. Als u denkt dat uw hotel een onjuiste klasse beoordeling heeft of als uw hotel geen beoordeling heeft op Google, volgt u namelijk de stappen in ons Helpcentrum om contact op te nemen met het support team.

Openingstijden

Hotels kunnen hun openingstijden niet wijzigen, omdat ze namelijk 24 uur per dag open zijn voor hun gasten..

Boekingslinks

Boekingslinks die in de vermelding van uw hotel worden weergegeven, worden gegenereerd door Google Hoteladvertenties. .

Bedrijven in uw hotel

U kunt vermeldingen hebben voor alle bedrijven in uw hotel als deze onafhankelijk van het hoofdgebouw van het hotel kunnen worden betreden. Als er bijvoorbeeld restaurants, lounges, winkels of spa’s zijn die klanten kunnen bezoeken zonder dat ze een gast van het hotel hoeven te zijn, komen deze bedrijven namelijk in aanmerking voor een eigen vermelding.

Relaties instellen met bedrijven die zijn gevestigd in uw hotel

Neem contact op met support als u een relatie wilt opzetten die klanten informeert of een bedrijf zoals bijvoorbeeld een spa of een onafhankelijke winkel zich in uw hotel bevindt.

Problemen oplossen

Als u alle voorzieningen rechtstreeks vanuit uw dashboard wilt bewerken, moet uw hotelvermelding zijn geclaimd en geverifieerd.

16. Uw positie in lokale zoekresultaten op Google verbeteren

Lokale resultaten worden weergegeven voor mensen, die zoeken naar bedrijven en plaatsen in de buurt van hun locatie. Ze worden weergegeven op een aantal plaatsen in bijvoorbeeld Maps en Zoeken. U ziet bijvoorbeeld ook lokale resultaten als u op uw mobiele apparaat naar ‘Italiaans restaurant’ zoekt. Google probeert op deze wijze het soort restaurant in de buurt weer te geven dat u graag bezoekt. In lokale SEO is Google Mijn Bedrijf bijzonder belangrijk. Er zijn echter nog tal van andere mogelijkheden om beter in de lokale zoekresultaten naar boven te komen.

Kunt u uw bedrijf niet vinden? Verbeter uw informatie

Het kan gebeuren, dat uw bedrijf niet wordt weergegeven, of te laag wordt weergegeven voor relevante zoekopdrachten in uw gebied. Door uw bedrijfsinformatie in Google Mijn Bedrijf op te geven en bij te werken, kunt u namelijk de positie van uw bedrijf in lokale zoekresultaten op Google verbeteren en daardoor uw aanwezigheid in bijvoorbeeld Zoeken en Maps uitbreiden.

Wilt u bedrijfsinformatie voor tien of meer locaties in één keer bewerken? Maak  dan bijvoorbeeld een spreadsheet voor bulk uploads. .

Uw volledige gegevens opgeven

Lokale resultaten zijn bij voorkeur de meest relevante resultaten voor elke zoekopdracht en bedrijven met volledige en accurate informatie zijn gemakkelijk te koppelen aan de juiste zoekopdrachten. Voer al uw bedrijfsgegevens in Google Mijn Bedrijf in, zodat klanten bijvoorbeeld weten, wat u doet, waar u zich bevindt en wanneer ze u kunnen bezoeken. Geef informatie op zoals maar niet beperkt tot bijvoorbeeld uw fysieke adres, telefoonnummer en categorie. Let erop dat u deze informatie bijwerkt als uw bedrijfsgegevens veranderen.

Uw locatie(s) verifiëren

Verifieer uw bedrijfslocaties, zodat ze de beste kans krijgen om voor gebruikers te worden weergegeven in producten van Google, zoals bijvoorbeeld Maps en Zoeken. 

Uw openingstijden up-to-date houden

Als u uw openingstijden, inclusief afwijkende openingstijden voor bijvoorbeeld feestdagen en speciale gebeurtenissen, opgeeft en bijwerkt, weten potentiële klanten vervolgens, wanneer u beschikbaar bent en kunnen ze erop vertrouwen, dat u geopend bent, wanneer ze naar uw locatie reizen.

Reviews beheren en erop reageren

Maak contact met klanten door te reageren op reviews die ze achterlaten over uw bedrijf. Als u namelijk op reviews reageert, laat u op deze wijze zien, dat u uw klanten en hun feedback over uw bedrijf waardeert. Bijvoorbeeld positieve, goed geschreven reviews van klanten kunnen de zichtbaarheid van uw bedrijf verbeteren en de kans vergroten, dat een potentiële klant uw locatie bezoekt. Stimuleer klanten om feedback achter te laten door een link te maken waarop ze kunnen klikken om reviews te schrijven.

Blog: Google My Business: responding to reviews.

Foto’s toevoegen

Als u foto’s toevoegt aan uw vermeldingen, kunt u mensen bijvoorbeeld uw goederen en diensten en andere relevante informatie over uw bedrijf laten zien. Met bijvoorbeeld aantrekkelijke, waarheidsgetrouwe foto’s kunt u potentiële klanten laten zien dat uw bedrijf aanbiedt waar ze naar zoeken. 

17. Hoe Google de positie in lokale zoekresultaten bepaalt

Lokale resultaten worden voornamelijk gebaseerd op relevantie, afstand en prominentie. Deze factoren worden gecombineerd om de beste overeenkomst voor uw zoekopdracht te vinden. De algoritmen van Google kunnen bijvoorbeeld bepalen dat een bedrijf dat verder bij u uit de buurt ligt, waarschijnlijk eerder heeft wat u zoekt dan een bedrijf vlakbij en daardoor een hogere positie krijgt in de zoekresultaten.

Lokale SEO ranking factoren

Relevantie

Relevantie geeft aan hoe goed een lokale vermelding overeenkomt met datgene waarnaar iemand zoekt. Als u namelijk volledige en gedetailleerde bedrijfsinformatie toevoegt, kan Google uw bedrijf beter begrijpen en relevante zoekresultaten voor uw vermelding bepalen.

Afstand

Precies wat het woord zegt: hoe ver is elk potentieel zoekresultaat verwijderd van de locatieterm die in een zoekopdracht is gebruikt? Als een gebruiker namelijk geen locatie opgeeft in de zoekopdracht, berekent Google de afstand op basis van wat we over de locatie van de gebruiker weten.

Prominentie

Prominentie geeft aan hoe bekend een bedrijf is. Sommige plaatsen zijn prominenter aanwezig in de offline wereld en we proberen dat mee te nemen bij het bepalen van de positie in lokale zoekresultaten. Zo zijn bijvoorbeeld beroemde museums, befaamde hotels of gerenommeerde winkelmerken waarmee veel mensen vertrouwd zijn, waarschijnlijk ook prominenter aanwezig in lokale zoekresultaten.

Prominentie wordt ook gebaseerd op informatie die Google via internet zoals bijvoorbeeld links, artikelen en adres- en telefoonboeken over een bedrijf heeft verzameld. Het aantal Google recensies en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten. Hoe meer recensies en positieve beoordelingen, hoe beter namelijk de positie van een bedrijf waarschijnlijk is in de lokale zoekresultaten. Uw positie in de web resultaten is ook een factor. .

18. Onjuiste bedrijfsinformatie op Google corrigeren

De gegevens die u aan Google verstrekt, zijn essentieel om ervoor te zorgen dat uw bijvoorbeeld bedrijfsinformatie (adres, openingstijden, telefoonnummer, enzovoort) op Google correct en actueel is. Bepaalde onderdelen van uw bedrijfsvermelding kunt u mogelijk niet bewerken. Hierbij kan het gaan om bijvoorbeeld hotelvoorzieningen, bedrijfsbeschrijvingen en links naar sociale profielen. Neem contact op met support als dit het geval is.. 

Een locatie verwijderen

Als u een locatie niet meer wilt beheren, kunt u deze uit uw account verwijderen. Nadat u een locatie heeft verwijderd, beheert u de locatie niet langer maar wordt deze nog wel op Google weergegeven. 

Opmerking: Nadat u een locatie uit uw account heeft verwijderd, kunt u deze actie namelijk niet meer ongedaan maken. Als u de locatie opnieuw wilt beheren, moet u het verificatieproces voor de locatie opnieuw doorlopen.

Een locatie verwijderen uit Maps

Als een locatie nooit heeft bestaan, niet in aanmerking komt voor weergave in Google of een onjuist adres weergeeft, kunt u een verzoek indienen om deze locatie uit Maps te verwijderen. 

U kunt ook een verzoek indienen om een locatie te verwijderen als u deze niet beheert.

  1. Navigeer naar Google Maps. 
  2. Ga naar de locatie.
  3. Klik op Een bewerking voorstellen.
  4. Markeer de locatie als ‘Plaats is permanent gesloten of heeft nooit bestaan’ en kies de juiste reden.
  5. Drukvervolgens op Verzenden.

Nadat u de aanvraag heeft ingediend, beoordelen we uw suggestie. Mogelijk ontvangt u een e-mail over de status van uw verzoek en eventuele vragen van ons beoordelingsteam. Als uw aanvraag namelijk wordt goedgekeurd, wordt de voorgestelde locatie uit Maps verwijderd.

Dubbele locaties verwijderen of melden

Als u een locatie toevoegt die al is geverifieerd in Google Mijn Bedrijf, wordt deze niet weergegeven op Google Maps en wordt deze gemarkeerd als ‘Dubbele locatie’ in uw account. Als de status ‘Toestemming voor toegang nodig’ wordt weergegeven voor een locatie, betekent dit dat een andere gebruiker deze locatie al heeft geverifieerd. U kunt deze instructies volgen als u om toegang wilt vragen.

Voordat u een duplicaat verwijdert:

  • Zorg ervoor dat u de locatie die al is geverifieerd, niet verwijdert, anders moet u deze opnieuw verifiëren.
  • Update de locatie die u wilt behouden met alle belangrijke informatie uit de locatie die u wilt verwijderen. Als een locatie is verwijderd, kan deze niet worden hersteld.

Een dubbele locatie verwijderen in uw account:

  1. Log in bij Google Mijn Bedrijf. 
  2. Klik in uw ‘Accountoverzicht’ op Dubbele locaties
  3. Vink de locatie aan, die u wilt verwijderen.
  4. Klik vervolgens op ‘Deze vermelding verwijderen’.

Meerdere dubbele locaties verwijderen:

  1. Log in bij Google Mijn Bedrijf. 
  2. Klik in uw ‘Accountoverzicht’ op Dubbele locaties
  3. Vink het vakje aan voor elke locatie die u wilt verwijderen.
  4. Klik op het menu met drie stippen en kies Verwijderen.

Dubbele locaties op Google Maps melden

Een dubbele locatie op Google Maps melden:

  1. Open Google Maps.
  2. Zoek de locatie die u wilt melden.
  3. Klik op Een bewerking voorstellen.
  4. Markeer de locatie als ‘Plaats is permanent gesloten of heeft nooit bestaan’.
  5. Selecteer ‘Dubbele vermelding’ als de reden.
  6. Klik op Verzenden.

SEO Blogs over Linkbuilding & Lokale SEO

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Breda. Heeft u een vraag over Google Mijn Bedrijf of wilt u mij als lokale SEO specialist inhuren? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

SEO checklist

Met deze lokale SEO checklist helpt u uw lokale rankings van uw website te verbeteren.

connectyourworld

Laat je bericht achter