Last Updated on 21 september 2024 by connectyourworld
Om voor uw e-commerce webshop het verkeer en de verkoop te stimuleren moet u aan vele dingen denken. Maak bijvoorbeeld de winkelervaring voor gebruikers beter. Neem een richtsnoer van fysieke winkels met deze tips voor uw e-commerceorganisatie en merchandising en verbeter uw webshops SEO spectaculair. U wilt tenslotte een goed resultaat boeken met uw webshop.
Stel u voor, dat u een Albert Heijn of Jumbo binnenloopt met de boodschappenlijst in de hand. Alle producten van de winkel zijn willekeurig uitgestrooid op de overal uitgestalde tafels. De kans is vrij groot, dat u omkeert en naar een winkel rijdt waar alles beter georganiseerd is. U wilt niet veel tijd besteden aan het doorzoeken van alle producten om de dingen op uw lijst te vinden. Hetzelfde geldt voor uw e-commerce website. Stel u voor dat u “toiletpapier” op uw lijst hebt staan, maar dat staat niet op in de winkel. Er wordt in deze denkbeeldige winkel gebruik gemaakt van de term wc-papier of tissues voor de billen. Het is dus zaak om tijdens het zoekwoordenonderzoek voor de SEO van uw webshop veel aandacht te besteden aan synoniemen en ‘related keywords’.
Estimated reading time: 9 minuten
Door verkeerspatronen te bestuderen, hebben supermarkten lang geleden geleerd, dat het afstemmen van ‘like’-producten de winkelervaring gemakkelijker maakt. Zoals we allemaal weten, gaan veel mensen naar de winkel voor melk en brood. Zet deze producten achter in de winkel. Zorg ervoor, dat mensen langs allerlei andere items moeten lopen, voordat ze naar de melk of het brood gaan. In de winkel hebben we het over producten. Dat vertalen we in een e-commerce webshop naar een informatie architectuur en taxonomie. Een goede navigatie en flow zijn extreem belangrijk in de zoekmachinemarketing of SEO van een e-commerce webshop.
Deze hypothetische supermarkt lijkt op de e-commerce website met “Shop” in de navigatie.
Er wordt vaak gezegd, dat SEO en UX met elkaar verbonden zijn. Dat is nog nooit zo waar geweest, als wanneer we nadenken over hoe u een e-commerce website inricht. Dat ene product, dat u heeft, kan verschillende categorieën hebben, die daarbinnen passen. Makkelijk genoeg, zorg ervoor, dat het product is gekoppeld aan andere logische categorieën. Stel u verkoopt mobiele telefoons. De kans is groot, dat de koper van een telefoon ook een telefoonhoesje nodig heeft of oortjes. Maak het goed voor de gebruiker, en u maakt het hoogstwaarschijnlijk ook goed voor Google en de zoeker.
De volgende tips voor het organiseren van uw e-commerce webshop en het promoten van uw producten helpen u meer verkeer en verkopen te genereren.
Begin met het maken van uw hoofdcategorieën. Als u niet zeker weet waar u moet beginnen, leer dan van uw concurrenten. Controleer of ze succesvol zijn in hun SEO optimalisatie inspanningen door middel van een SEO audit en bekijk de breedte en waarde van hun aanwezigheid op organische zoekwoorden. Uw hoofdnavigatie zou uw hoofdcategorieën moeten presenteren.
Als u eenmaal een basis hebt van hoofd- en sub-navigatie (de basis), kunt u de verschillende gebruiksscenario’s verkennen, die gebruikers voor deze producten kunnen hebben en hoe ze zoeken.
Misschien moet u categorieën voor prijzen maken? Bijvoorbeeld ‘tweepersoonsbedden onder Euro 1.000’, waar u uw bedden vermeldt, die binnen dit bereik vallen.
Stel dat u bedden aanbiedt van hout gemaakt of van andere materialen. Of hebben ze de voorkeur voor een lattenbodem of een boxspring. Afhankelijk van de hoeveelheid zoekopdrachten zou u hiervoor een categoriepagina kunnen bouwen
Als u Swiss Sense aanbiedt, zou u een categoriepagina voor bedden van Swiss Sense bedden kunnen bouwen. Hoe algemener een zoekwoord is, hoe meer concurrentie blijkt normaliter. Het zoekwoord bedden is een zeer concurrerend zoekwoord, dat u minder snel een toppositie oplevert. Zet u in op de zoekwoorden Swiss Sense bedden of ‘Swiss Sense bedden tweepersoons’, dan heeft u twee voorbeelden. Ten eerste hebben deze zoekwoorden een meer beheersbaar concurrentieniveau. Ten tweede hebben mensen die specifieker gaan zoeken meestal al een goed idee van wat ze willen. U zit dus waarschijnlijker dichter bij een conversie.
De kick is, dat door dit in te bouwen in uw sitestructuur en SEO content plannen, u uw websitebezoekers beloont met een betere gebruikerservaring. De content is beter afgestemd op de intentie van de zoeker. En – bijna standaard – heeft u uw organische rankings verbeterd. Dat ene product kan nu worden weergegeven in verschillende categorieën/gebieden van uw website (Meubels/Bedden/Eenpersoons bedden onder {Prijspunt}/Stijl/Merk). U verhandelt uw producten veel beter, dan ze simpelweg op één pagina te vermelden. Nu u dit hebt uitgebouwd, kunt u overwegen, hoe uw cross-promotie (door middel van interne links ) binnen uw website kunt promoten. Deze categorie- en subcategoriepagina’s kunnen ook worden gebruikt voor betaald zoeken, zoals Google Ads of Shopping Ads, waarbij de relevantie van de landingspagina de kwaliteitsscore bepaalt, die op zijn beurt de kosten per klik beïnvloedt.
Merchandising in fysieke winkels verwijst meestal naar zaken als de einddoppen, de kleine hangende pannenlappen naast het kookgerei en bewegwijzering. In e-commerce vertegenwoordigt merchandising veel meer mogelijkheden voor product promotie.
U kunt ‘Topmerken’ op uw startpagina markeren, zodat bezoekers uw site snel kunnen associëren met gerenommeerde merken. Het bouwen van merkpagina’s is een natuurlijke manier om te optimaliseren voor veel ‘merk + productnaam’-zoekwoorden. Uw productie-/leverancierspartners kunnen deze pagina’s ook gebruiken om naar hun websites te linken. Veel van deze fabrikanten hebben secties op de site gewijd aan de call-outs “Distributeurs”, “Partners” of “Waar te koop”.
Misschien is degene, die een bed koopt ook geïnteresseerd in een matrasbeschermer? Verkoopt u deze? Als dat zo is, laten we er dan zeker van zijn, dat we mogelijkheden hebben om deze dingen te verkopen en ervoor te zorgen, dat het intuïtief is met het product, dat ze willen kopen. Wanneer u uw producten beter verhandelt om de gebruikerservaring te verbeteren, vergroot u het aantal manieren waarop zoekers u kunnen vinden. Het is een win-win situatie! Gebruikers vinden, wat ze zoeken en u trekt relevante bezoekers aan die meer geneigd zijn om te converteren. U breidt uw zoekwoordbreedte uit, wat altijd goed is voor SEO zoekmachineoptimalisatie, aangezien u verschillende andere mogelijkheden heeft om uw organisch verkeer te behouden. Merchandising houdt ook rekening met de manier, waarop het product wordt gepromoot. In de fysieke detailhandel zijn dit de rekken, rekkenborden, gangpadborden, vloerborden, verpakkingen, prijsetiketten en promotionele prijsetiketten.
In e-commerce kunt u ook profiteren van winkeldeals en seizoen promoties. Denk aan erwtensoep en schaatsen of winterbanden in de winter en aan badpakken in de zomer. Deze product categorieën kunnen in de hoofdnavigatie, promobanner en hoofdkopelementen worden opgenomen boven de vouw. U moet ook een sectie Aanbiedingen/Kortingen op de site hebben om de zoekvraag voor dat soort zoekopdrachten vast te leggen. Voor prijsgevoelige shoppers geven veel verschillende zoekwoorden aan ,dat ze misschien niet de volledige winkelkosten hoeven uit te geven. Waaronder:
Ik raad aan om deze in te stellen met een groenblijvende URL, aangezien het jaarlijkse evenementen zijn die pagina- en linksignalen consolideren. Dit helpt ook om interne links fouten te verminderen.
Dit zijn slechts enkele van de punten, waarmee u rekening moet houden bij het bouwen van een e-commercesite en het uitzoeken, hoe u specifieke producten kunt verhandelen of promoten. Veel van uw beslissingen zullen afhangen van relaties met uw leveranciers, seizoens-promoties en andere factoren. Een SEO team met ervaring op het gebied van e-commerce kan u helpen bij het navigeren door deze items. Hierdoor wordt uw organische zichtbaarheid gemaximaliseerd op basis van waar klanten naar zoeken en welke informatie ze nodig hebben om bij u te kopen.
Het werk dat je hier in stopt kan bijdragen aan:
Bovendien kan een bepaalde productcategorie of een seizoens-promotie het type content bieden, waarmee links kunnen worden verdiend. Onthoud: hoe hoger u scoort in Google, hoe groter de kans, dat iemand die naar gerelateerde content zoekt, uw website zal vinden.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO expert en Content Marketeer. Herman deelt maandelijks meerdere keren belangrijke content. Met de tips kunt u al vast zelf een stap zetten in de SEO optimalisatie van uw website of e-commerce webshop.
SEO bureau Connect your World is dan wel gevestigd in Den Haag. We hebben echter al vele SEO projecten succesvol afgerond in: Amsterdam, Rotterdam, Breda, Leiden, Delft, Zoetermeer, Rijswijk, Gouda, Almere, Dordrecht, Tilburg en Amersfoort. Heeft u nog meer vragen over uw e-commerce webshop? Of wilt u een SEO specialist inhuren? Aarzel niet en klik op de onderstaande button.