Last Updated on 29 september 2024 by connectyourworld
Wanneer u een website wilt optimaliseren voor SEO begint u het best bij een inventaris van wat u al heeft. Een inventaris helpt u namelijk om overzicht te krijgen van alle content op uw website. U ziet zo snel welke onderdelen uw website al heeft, welke topics die bevatten en hoe uw website in totaliteit eruit ziet. Dit helpt u om meer inzicht te krijgen. Ook komt u erachter welke topics en pagina’s tot nu toe het beste scoorden in samenhang met uw doelstellingen. Dit kan u weer ter ondersteuning gebruiken om uw prioriteiten te bepalen. Met een data driven content audit krijgt u zicht op de kwaliteit en omvang van uw content. Daar begrijpt u vervolgens uw content en uw publiek een stuk beter mee.
Estimated reading time: 6 minuten
Voor een data driven content audit kan je het beste aan de slag gaan met de SEO tool Screaming Frog en Google Analytics.
Scan uw hele website of het gedeelte, dat u wilt inventariseren met de SEO tool Screaming Frog. Exporteer de lijst uit Screaming Frog en gebruik die werkmap als basis voor uw inventaris. Om overzicht te bewaren, exporteert u ook minstens de kolommen: Indexability, Metadata, Paginatitel en Subheaders. Zo begint u met een heldere lijst van bestaande content, inclusief de belangrijkste SEO on page elementen.
Als tweede stap combineren we bij elke pagina de data die het beste bij je KPI’s past. In veel gevallen is dat traffic in combinatie met andere factoren zoals click through rate en engagement rate. Afhankelijk van welke cijfers u wilt zien, exporteer uw aanvullende data uit de juiste tools. Hoe daarbij altijd uw bedrijfs- en marketingdoelen in het achterhoofd. Wat willen we bereiken met de content? Wat is ons publiek? Welke antwoorden en oplossingen hebben zij nodig? Op basis daarvan evalueert u uw bestaande content.
Exporteer uw prestaties over bijvoorbeeld het laatste jaar uit Search Console, Analytics en eventueel uit Sem Rush of Ahrefs. Gebruik een voldoende lange periode, waarbij u rekening houdt met seizoentrends:
Sorteer URL kolom van A-Z zodat elke URL uit Screaming Frog boven dezelfde URL uit uw andere tool staat. Verzamel daarna alle informatie, die u heeft over elke URL op dezelfde rij. U sleept je metrics naar de lege cellen in de juiste kolom op dezelfde lijn van uw Screaming Frog informatie. Als u klaar bent staat elke URL 1 keer in uw lijst met alle relevante data op dezelfde lijn.
Categoriseer uw content in een aparte kolom aan de hand van uw doelstellingen en data. Zo krijgt u een overzicht van welke ingrepen u op welke pagina wil uitvoeren. Maak onderscheid in welke pagina’s u verder wilt optimaliseren, welke pagina’s u wilt samenvoegen en welke pagina’s u wilt redirecten. Geef elke pagina ook een hoog, medium of laag prioriteit mee.
Uw inventaris is tot slot ook een bijzondere efficiënte manier om het overzicht van uw traject te bewaren. Updates zoals nieuwe URL’s, gebruikte keywords en meer voegt u gemakkelijk in aparte kolommen toe, zodat u tijdens en na de optimalisatie van uw website uw ingrepen gemakkelijk kan checken. In de overzichts file staat:
Zo houdt u gemakkelijk bij hoe uw content er nu uitziet, welke pagina’s u achteraf kunt verrijken op basis van nieuwe zoektrends en welke nieuwe content u nodig heeft. U blijft uw content versterken en verkleint de kans dat uw content dubbel schrijft. Zo bespaart u heel wat tijd, werk, budget en krijg uw betere prestaties.
Een content audit geeft je een overzicht van al je bestaande content. Dit omvat blogposts, artikelen, afbeeldingen, video’s en andere vormen van content. Hierdoor kun je beter begrijpen wat je al hebt en welke boodschappen je hebt gecommuniceerd. Daarnaast helpt een content audit je bij het evalueren van de kwaliteit van je content. Een content audit helpt ook om de prestaties van je content in zoekmachines te analyseren. Tot slot helpt een content audit bij het waarborgen van consistentie in merkstemming en boodschappen. Het kan ook efficiëntie bevorderen door dubbele of overlappende content te verminderen en workflows te optimaliseren.
Een content audit bestaat uit de volgende 12 stappen: 1. Doelstellingen en Scope bepalen, 2. Inventarisatie van Content, 3. Contentattributen verzamelen zoals metadata, 4. Content Kwaliteitsbeoordeling, 5. Prestatieanalyse, 6. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) Audit, 7. Content Gap Analyse, 8. Concurrentieanalyse (optioneel), 9. Gebruikersfeedback verzamelen (optioneel), 10. Rapportage en Aanbevelingen, 11. Implementatie van Aanbevelingen, 12. Monitoring en Onderhoud:
Een goede content audit tool helpt u om de prestaties van uw website content te analyseren en optimalisaties aan te brengen. SEMrush is een uitstekende optie, omdat het een uitgebreide content audit-functie biedt, die u helpt om zwakke punten in uw content te identificeren. Ahrefs is ook nuttig met zijn gedetailleerde rapporten over content, backlinks en zoekwoordprestaties. Screaming Frog SEO Spider biedt een grondige technische analyse van uw website, inclusief content optimalisatie. Ten slotte is ContentKing handig voor het continu monitoren van uw content en SEO-prestaties in real-time.
Herman Geertsema is een ervaren content marketeer met meer dan 20 jaar ervaring en een SEO specialist in Den Haag. Tevens is hij eigenaar van Connect your World een SEO bureau in Den Haag. Connect your World voert SEO projecten uit door heel Nederland. Wij werken bijvoorbeeld als SEO specialist in Amsterdam, Rotterdam, maar ook als SEO specialist in Almere, Amersfoort en Zoetermeer.