Last Updated on 8 december 2024 by connectyourworld
SEO webteksten conversie gericht schrijven is noodzakelijk voor elk bedrijf of organisatie om zijn of haar producten of diensten onder de aandacht te brengen. Daarom moeten webteksten overtuigend zijn. Uw taak als Content Marketeer is immers om het aanbod zo te presenteren, dat de bezoeker van de website de meerwaarde ervan inziet. Met als uiteindelijke doel, dat hij of zij het product of de dienst van u afneemt. Dat het lukt het beste als u eerst een plan van aanpak opzet voor het schrijven van webteksten.
Geschatte leestijd: 8 minuten
Bij SEO vriendelijke webteksten verwerkt u zoekwoorden op een slimme manier in de tekst. Op deze wijze geeft u zoekmachines signalen waar de tekst over gaat. Door het doen van zoekwoordenonderzoek achterhaalt u de Google zoekwoorden waarmee u potentiële klanten of geïnteresseerden zoeken in de zoekmachines. Een goede SEO vriendelijke webtekst leest namelijk lekker weg voor uw potentiële klant en is zo ingericht, dat de zoekmachines weten waar een tekst over gaat.
SEO schrijven heeft twee doelen. Als u iets schrijft voor uw website, dan wilt u, dat het ook gelezen wordt. Door SEO toe te passen op uw tekst, zal de webtekst in de ideale wereld bovenaan in Google terecht komen en meer lezers bereiken. Om de tekst goed te laten scoren in zoekmachines moet Google weten waar een tekst over gaat. Door te werken met kopjes, interne en externe links en nog veel meer, is Google daar steeds beter toe in staat. Hoe meer Google de inhoud van uw tekst begrijpt, hoe beter de tekst vindbaar en zichtbaar is.
Conversies verwijzen naar het omzetten van bezoekers op een website naar een gewenste actie, zoals het doen van een aankoop, het invullen van een formulier, of het abonneren op een nieuwsbrief. Dit proces is essentieel in online marketing omdat het de effectiviteit van marketingcampagnes meet. Conversies kunnen variëren van directe verkoop tot minder tastbare acties zoals het downloaden van whitepapers. Het optimaliseren van conversies is een belangrijk aspect van conversieoptimalisatie (CRO), waarbij verschillende strategieën worden toegepast om het percentage bezoekers dat converteert te verhogen. Het uiteindelijke doel is om de ROI (return on investment) van marketinginspanningen te verbeteren.
Bezoekers van uw website zien het liefst in een keer, wat een pagina hun te bieden heeft. Stem daarom uw SEO webteksten goed af op het tekst doel.
Bij het opbouwen van een conversiegerichte tekst kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van de AIDA formule.
De afzonderlijke letters staan voor:
A = Attention of Aandacht
I = Interest of Interesse
D = Desire of Wens
A = Action of Actie
U start met een opvallende binnenkomer zoals bijvoorbeeld Google en Apple slaan handen ineen om Voice Search wereldwijd uit te rollen. Als de aandacht gewekt is, moet u de aandacht vast houden met bijvoorbeeld een opsomming van aantrekkelijke voordelen. Daarna wakkert u de behoefte verder aan met een voordelig aanbod of een positieve klantervaring zoals een goede Google recensie. Maar uiteindelijk draait het om een actie, ook wel een conversie genoemd. Vervolgens gaat met een goede call to action (button) de klant online tot actie over. Dit gebeurt allemaal als u SEO webteksten conversiegericht kan schrijven.
Bij deze formule staan de vier P’s ook voor een woord en dat zijn namelijk:
Picture = Toon het probleem
Promise = Beloof een oplossing
Prove = Lever het bewijs
Push = Dring aan op actie
De AIDA formule geeft u een zonnig vergezicht over wat u allemaal kan bereiken door een product te kopen of een actie te ondernemen. Daardoor is het een voorspelbare formule, maar wel een formule die werkt. Een tekst, die volgens de vier P’s wordt geschreven is er in eerste instantie uit om een probleem te vergroten. De lezer moet vervolgens het probleem voelen. Dat kan met beeldende beschrijvingen en door het probleem urgent te maken. De P van Prove versterkt bijvoorbeeld de geloofwaardigheid, zeker als u het met feiten kan onderbouwen. Als het probleem echter niet dringend genoeg is, kunt u beter voor de AIDA formule gaan.
Een call to action zijn enkele woorden, die de lezer oproept in actie te komen. Dat kan bijvoorbeeld iets bestellen zijn of u ergens voor aanmelden. Hier wat tips voor een pakkende call to action:
Verkoopargumenten worden ook wel ‘unique selling points’ genoemd. Ze beschrijven unieke product of organisatie eigenschappen. Dit zijn de zaken, die uw aanbod onderscheiden van dat van de concurrentie. Pas hier wel mee op, dat u niet teveel in abstracte bewoordingen dingen beschrijft.
Het zou eigenlijk moeten gaan om unique buying points. Waarom is uw aanbod uniek? Wat heeft de klant eraan? Wat is zijn of haar behoefte? Geef de voorbeelden aan met bullets, zodat ze in een keer zien wat de voordelen zijn.
Framing is bijvoorbeeld een overtuigingstechniek waarbij u de woorden zo kiest, dat ze gewenste associaties en interpretaties oproepen. Een goed gekozen frame heeft kleefkracht. Met framing probeert u de aandacht en denkrichting van de lezer te sturen.
De intro van uw SEO teksten heeft twee doelen en dat zijn inleiden en verleiden. De lead moet namelijk de aandacht van de lezer trekken, anders gaat hij naar de concurrent. Kies daarom in op conversie gerichte teksten voor een krachtige binnenkomer. Hier vindt u wat voorbeelden:
Een passende schrijfstijl gaat verder dan te bepalen of u de lezer met je of u aanspreekt. Het gaat over het benoemen van de meerwaarde. Vaak gaat het om meer zoals meer gemak en meer omzet, maar soms gaat het ook om minder zoals minder klachten of minder administratieve lasten. Anders gezegd betrek de lezer bij de tekst door hem rechtstreeks aan te spreken. Als u dat lukt, zal hij zich sneller met uw product of dienst identificeren. Formuleer altijd positief. Een positieve boodschap leest prettiger en roept minder weerstand op. Gebruik het woord ‘Niet’ niet! Dit woord heeft zo’n negatieve bijklank, dat alle andere woorden erom heen weg vallen.
Drie is een magisch getal. Drie voorbeelden blijven meestal wel hangen. Houd ook rekeningen met de zorgen van de toekomstige klant. Besteed veel aandacht aan het betalen. Maak het simpel en vertrouwd en geef voldoende informatie over bijvoorbeeld het retour zenden van een product.
Storytelling brengt het verhaal van een merk, organisatie of product tot leven. Het is een succesvolle manier om een band op te bouwen met uw klanten.
Herman Geertsema is een freelance SEO specialist en SEO tekstschrijver uit Den Haag. Verder is hij de eigenaar van Connect your World, een Content marketing en SEO bureau in Den Haag. Herman is een ervaren SEO expert en Content Marketeer.
Content Marketing en SEO bureau Connect your World voert ook SEO projecten uit in de volgende regio’s:
Heeft u misschien een vraag over SEO webteksten? Of wil u ons als SEO specialist inhuren en SEO uitbesteden? Of wilt u uw SEO teksten uitbesteden? Mail of bel ons.
Wil je zelf graag snel aan de slag? Bekijk dan deze SEO checklist.
Op deze website vindt u ook een lijst met veelal gratis SEO tools. U kunt hiermee al vast zelfstandig een start maken met de SEO optimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk ook een optie.
Wilt u nog meer advies over het schrijven van SEO webteksten? Lees dan de volgende blogs en wordt een ware Content marketing expert.