Corporate websites bieden tegenwoordig heel veel informatie. Daardoor dreigt al snel een information overload. Vaak wordt er informatie aangeboden die in de beginfase van de customer journey ook nog eens lastig te vinden is. De toegankelijkheid is vaak niet optimaal. Om dit te voorkomen en te verbeteren zijn microsites en landingspaginas de oplossing.
Geschatte leestijd: 5 minuten
Een oplossing voor information overload zou kunnen zijn om de coporate- of hoofdsite op te hakken in behapbare delen met een focus. Dan onstaat er voor de bezoeker in bepaalde fasen van de klantreis een relevante informatie aanbod dat sneller uitnodigt tot het maken van een beslissing. De snelle manier van converteren, en de korte klantreis die de bezoeker maakt, wordt ook wel short funneling genoemd. Een microsite verkort het zoekpad voor de bezoeker en vermindert de keuzestress.
Microsites zijn kleine, afzonderlijke websites, die vaak zijn gemaakt als aanvulling op een hoofdwebsite. Ze zijn doorgaans gericht op een specifiek onderwerp, product, campagne of evenement. In tegenstelling tot de hoofdwebsite, die vaak uitgebreid is en meerdere pagina’s en secties bevat, bestaat een microsite meestal uit slechts enkele pagina’s. Microsites hebben vaak een unieke URL en een apart ontwerp, dat kan verschillen van de hoofdwebsite. Ze kunnen interactieve elementen, video’s, animaties en speciale functies bevatten om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten. Omdat microsites zich richten op een specifiek onderwerp, kunnen ze ook gemakkelijker worden geoptimaliseerd voor zoekmachines, waardoor ze beter vindbaar zijn voor potentiële bezoekers.
Een losse landingspagina op een hoofdsite kent dezelfde kenmerken als die van een losse microsite. Zo mag een landingspagina geen andere informatie bevatten, dan de gegevens die relevant zijn voor de campagne.
Een hoofdsite met diverse microsites erom heen creëert een linknetwerk vol met crosslinks. Cross links zijn links vanaf bijvoorbeeld de corporate site naar de micro sites en weer terug. De corporate site kan linken naar een bepaalde download van een brochure op de microsite.
Vanaf de microsite kan men op zijn beurt weer terug linken naar de corporate hoofdsite. De linkrelevantie en kwaliteit van de links is bij deze constructie groot. Een te groot aanbod van microsites kan voor verwarring zorgen bij de online gebruiker.
In een wereld waar als maar meer informatie bij komt, kan het belang van microsites en landingspagina’s groot zijn. Het kan orde in de chaos scheppen, de keuzestress bij de bezoeker verminderen en als gevolg zorgen voor meer conversies; dat wil zeggen aankopen.
Herman Geertsema is de eigenaar van Online marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO freelancer en content marketeer. Connect your World is groeiende! Inmiddels hebben we al vele diverse projecten succesvol afgerond. Dat doen wij vooral in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Breda en Tilburg.
Heeft u meer vragen over microsites en landingspaginas? Of wilt u ons als SEO expert inhuren? Neem dan contact op via onderstaande button. U kunt bijvoorbeeld een gratis SEO scan bij ons afnemen.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2023)
WordPress in meerdere talen met WPML