• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Microsites en landingspaginas

microsites, landingspaginas, SEO bureau Den Haag

Microsites en landingspaginas

Last Updated on 6 mei 2024 by connectyourworld

microsites, landingspaginas, SEO bureau Den Haag

Zijn microsites en landingspaginas de oplossing?

Corporate websites bieden tegenwoordig heel veel informatie. Daardoor dreigt al snel een information overload. Vaak wordt er informatie aangeboden die in de beginfase van de customer journey ook nog eens lastig te vinden is. De toegankelijkheid is vaak niet optimaal. Om dit te voorkomen en te verbeteren zijn microsites en landingspaginas de oplossing.

Geschatte leestijd: 5 minuten

Kernvragen

  1. Wat is de functie van een microsite?
  2. Welke doelgerichte vormen van microsites zijn er?
  3. Wat is de perfecte landingspagina?

Keuzestress en short funneling

Een oplossing voor information overload zou kunnen zijn om de coporate- of hoofdsite op te hakken in behapbare delen met een focus. Dan onstaat er voor de bezoeker in bepaalde fasen van de klantreis een relevante informatie aanbod dat sneller uitnodigt tot het maken van een beslissing. De snelle manier van converteren, en de korte klantreis die de bezoeker maakt, wordt ook wel short funneling genoemd. Een microsite verkort het zoekpad voor de bezoeker en vermindert de keuzestress.

Wat zijn microsites?

Microsites zijn kleine, afzonderlijke websites, die vaak zijn gemaakt als aanvulling op een hoofdwebsite. Ze zijn doorgaans gericht op een specifiek onderwerp, product, campagne of evenement. In tegenstelling tot de hoofdwebsite, die vaak uitgebreid is en meerdere pagina’s en secties bevat, bestaat een microsite meestal uit slechts enkele pagina’s. Microsites hebben vaak een unieke URL en een apart ontwerp, dat kan verschillen van de hoofdwebsite. Ze kunnen interactieve elementen, video’s, animaties en speciale functies bevatten om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten. Omdat microsites zich richten op een specifiek onderwerp, kunnen ze ook gemakkelijker worden geoptimaliseerd voor zoekmachines, waardoor ze beter vindbaar zijn voor potentiële bezoekers.

Kenmerken van een minisite

  • De minisite is gekoppeld aan een campagne voor bijvoorbeeld een tijdelijk actieproduct
  • Microsites kunnen voor een relevante spreiding van zoekresultaten en de zoekmachines zorgen. Zo ben je met meerdere websites in de zoekmachine aanwezig.
  • De microsite kan een noodzakelijke taalvariant zijn van de hoofdsite.
  • Een microsite kan een blog zijn en zo met een andere tone of voice de belevingsgroep bereiken.
  • De microsite mag het imago van de hoofdsite niet schaden.
  • Microsites zijn concreet en geven informatie over 1 product.
  • Er is weinig afleiding op een microsite.
  • De microsite kan dieper ingaan op het product met meer details en drukt de bezoeker zo dieper de funnel in.
  • Microsites vangen de klantinteractie op of vormen een los platform voor klantinteractie zoals een forum dat doet.

De landingspagina als microsite

Een losse landingspagina op een hoofdsite kent dezelfde kenmerken als die van een losse microsite. Zo mag een landingspagina geen andere informatie bevatten, dan de gegevens die relevant zijn voor de campagne.

Eisen aan de converterende landingspagina

  1. Zorg voor een catchy opmaak en koptekst die voor herkenning zorgen en de juiste landing bevestigen. Creëer herkenbaarheid door logo’s te laten zien van de organisatie of een keurmerk.
  2. De consument landt direct op het meest relevante gedeelte van de landingspagina in de actiefase van de customer journey.
  3. Een site mag geen afleiding vormen van het doel van het bezoek en zal de informatie uit de voorafgaande advertentie herhalen.
  4. De vormgeving kan afwijken van de corporate site als dit relevant is voor het specifieke product dat op een landingspagina wordt aangeprezen.
  5. De specifieke landingspagina heeft een herkenbare functie binnen een campagne, zoals het bestellen van een tijdelijk actieproduct.
  6. Een microsite kan zich onafhankelijk van de hoofdsite profileren en kan los van de hoofdsite in de zoekmachine gevonden worden.
  7. Heel belangrijk, toon een duidelijke call to action in tekst en beeld.

Kwaliteitsnetwerk voor SEO optimalisatie

Een hoofdsite met diverse microsites erom heen creëert een linknetwerk vol met crosslinks. Cross links zijn links vanaf bijvoorbeeld de corporate site naar de micro sites en weer terug. De corporate site kan linken naar een bepaalde download van een brochure op de microsite.

De microsite

Vanaf de microsite kan men op zijn beurt weer terug linken naar de corporate hoofdsite. De linkrelevantie en kwaliteit van de links is bij deze constructie groot. Een te groot aanbod van microsites kan voor verwarring zorgen bij de online gebruiker.

Conclusie

In een wereld waar als maar meer informatie bij komt, kan het belang van microsites en landingspagina’s groot zijn. Het kan orde in de chaos scheppen, de keuzestress bij de bezoeker verminderen en als gevolg zorgen voor meer conversies; dat wil zeggen aankopen.

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van Online marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO freelancer en content marketeer. Connect your World is groeiende! Inmiddels hebben we al vele diverse projecten succesvol afgerond. Dat doen wij vooral in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Breda en Tilburg.

SEO specialist inhuren

Heeft u meer vragen over microsites en landingspaginas? Of wilt u ons als SEO expert inhuren? Neem dan contact op via onderstaande button. U kunt bijvoorbeeld een gratis SEO scan bij ons afnemen.

Relevante andere blog posts

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.