• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Engaging content: 51 content marketing tips

Engaging content: 51 content marketing tips

Content Strategie, engaging content
Content Marketing literatuur

Engaging content: wat is het?

Content Marketing is een belangrijk onderdeel van SEO. Een website zonder goede content is namelijk geen website. De Content Marketing tips in deze blog helpen u relevante content te ontwikkelen. Het creëren van ‘engaging content’ en het boeien en binden van uw potentiele doelgroep kan namelijk zorgen voor meer online verkoop. Engaging content zorgt ervoor, dat de ‘dwell time’ op uw website hoger wordt. Dit betekent, dat mensen langer op uw website verblijven. Een langere ‘dwell time’ betekent namelijk, dat de bezoeker zeer waarschijnlijk op uw site vindt, waar hij of zij naar op zoek is. Dit kan bijvoorbeeld zomaar komen als gevolg van een goed stuk ‘engaging content’. Veel marketeers vermoeden daarom ook, dat de ‘dwell time’ een SEO ranking factor is. Wat betekent, dat een hogere ‘dwell time’ voor een hogere SEO ranking zorgt.

Wat is content engagement?

Content engagement zijn alle meetbare resultaten zoals likes, comments & reacties van de individuele interactie van een potentiële klant met een (merk) bericht.

Wat is Content Management?

Content management is het proces van creëren, beheren & publiceren van content. Content betreft de inhoud van een communicatiekanaal. Dit beperkt zich niet tot de inhoud van websites. Maar het betreft ook alle inhoud waarmee aan klanten waarde wordt geleverd over verschillende kanalen (multi/channel strategie) door middel van informatie en interactiviteit (audiovisuele content). Het heeft daarom een relatie met veel verschillende vakgebieden, zoals marketing, communicatie en ICT.

Wat is Content Marketing?

Content marketing betreft alle soorten marketing waarbij ‘content’ of informatie voor de consument wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn. Denk bijvoorbeeld aan nieuws- en blogberichten over casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics. 

Content Marketing, Contentmarketingstrategie
Content Marketing, Contentmarketingstrategie

Content Marketing Strategie vorm geven

  • Maak een ‘Mission Statement’ voor Content Marketing. Waar staat u voor als bedrijf of organisatie? Uw content moet aansluiten bij deze missie in elke vorm, elk format of elk distributiekanaal.
  • Zie het grotere geheel. Verlies het overzicht niet uit het oog. We kunnen verdwalen in Content Marketing en wat we denken, dat het zou moeten zijn of wat het zou moeten doen. Verlies uw algemene bedrijfsdoelen en doelstellingen nooit uit het oog en zorg ervoor, dat alle marketingtactieken, die u gebruikt op de juiste manier op elkaar zijn afgestemd.
  • Weet welke content uw potentiele doelgroep regelmatig wil terugzien.
  • Wees doelgericht in elk kanaal en in elke methode, die u gebruikt.
  • Voldoe aan de verwachtingen en geef uw publiek de content of de webteksten die het verwacht. Op deze manier boeit u de juiste doelgroep.
  • Content Marketing gaat niet direct over harde verkoop. In plaats daarvan moet uw content gericht zijn op het oplossen van een probleem, waarmee uw publiek wordt geconfronteerd of hen informatie verstrekken, die anderszins waardevol of vermakelijk is. Denk daarbij ook eens aan een FAQ.
  • Vertel niet alleen, maar toon oprecht interesse in uw volgers en klanten. Alleen dan kunt u de beoogde doelgroep namelijk boeien en binden.
  • Maak unieke en originele content, waar uw doelgroep door middel van curatie mee aan de slag kan.
  • Laat zien waar u voor staat, zonder mensen te beledigen en schrijf engaging SEO teksten.
  • Beloon uw audience, dat engaged en u voorziet van ideeën. Geef bijvoorbeeld ook eens wat terug. Op deze website kunt u bijvoorbeeld een gratis SEO WordPress Gids inzien.
  • Maak een planning in de vorm van een content kalender.
  • Betrek uw organisatie bij het maken van SEO content.
  • Ontwikkel een message structuur waarin u beschrijft, wat de belofte is aan de klant, wat de key message is en wat de kernwaarden zijn.
  • Update al uw bestaande content, inclusief blogs en uw SEO webteksten regelmatig en houdt het fris.
  • Geef het publiek het gevoel, dat ze met een mens in dialoog zijn.
  • Let op uw toon en ‘brand’s voice’.
  • Toon empathie en wees niet impulsief.
  • Spreek anderen persoonlijk aan.
  • Maak gebruik van Storytelling en vertel waarom een organisatie of een bedrijf doet, wat het doet.
  • Houdt uw vakliteratuur bij en speel in op nieuwe ontwikkelingen. Nieuwe onderwerpen zijn meestal nog niet super competitief. Als u als een van de eerste een bericht over iets nieuws publiceert, heeft u een enorm ‘first mover’ voordeel.
Content Marketing Tips, Contentmarketingstrategie
Content Marketing Tips, Contentmarketingstrategie

Content Marketing – praktische tips

  • Laat uw discussies ergens toe leiden en geef een eindoordeel, samenvatting of overall feedback.
  • Ga proactief op zoek naar mensen die bijvoorbeeld iets over u, uw product of uw organisatie zeggen en reageer indien nodig.
  • Participeer op de juiste momenten. Houd bijvoorbeeld relevante tv programma’s in de gaten.
  • Vermijd content, dat op spam lijkt, door te vaak commercieel lijkende boodschappen te delen.
  • Praat ook eens positief over concurrenten of andere ondernemers.
  • Wees sociaal en geef wat van uw kennis gratis weg. Op deze website vindt u bijvoorbeeld een gratis SEO checklist.
  • Kom met unieke content & nieuwe tips, bijvoorbeeld een kijkje in de keuken.
  • Choose your battles. Omdat u namelijk niet goed in alles kunt zijn.
  • Kom met thema’s en of terugkeer acties zoals bijvoorbeeld een stelling van de dag.
  • Geef het publiek het gevoel, dat ze met een mens in dialoog zijn.
  • Let op uw toon en ‘brand’s voice’.
  • Toon empathie en wees niet impulsief.
  • Spreek anderen persoonlijk aan.
  • Kijk wanneer uw publiek daadwerkelijk actief is en in dialoog wil gaan.
  • Haak bijvoorbeeld aan bij populaire topics, trends en lopende discussies.
  • Heeft u wat te vieren? Doe het!
Content Marketing Tips, Social media marketing
Content Marketing Tips, Social media marketing

Social Media Marketing Tips

  • Maak al uw engaging content eenvoudig deelbaar voor Social Media. Zorg daarom voor deelbuttons en maak een whitepaper gemakkelijk deelbaar via bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter of E-mail.
  • Er zijn meer social media marketing platformen dan Facebook & Instagram. Denk ook eens aan Pinterest, Reddit, Flickr of Tumblr.
  • Gebruik bijvoorbeeld social ‘call to actions’ zoals bijvoorbeeld download deze, retweet, like of reageer.
  • Wees altijd positief op Social Media en antwoord actief.
  • Val niet uit uw rol. Doe niet een Twitter customer care en sales account tegelijkertijd.
  • Bedank mensen, die een boodschap van u re tweeten of uw content hebben gedeeld.
  • Motiveer formele leiders en managers om Social Media te gebruiken en hun belevingen te delen. Op deze wijze krijgt uw content nog meer waarde en lading.
  • Gebruik hashtags om het de gebruiker en of lezers het gemakkelijk te maken. Humor, facts, tips werken bijvoorbeeld engagement op.
  • Maak gebruik van Hootsuite of Coosto om uw social media inspanningen te coördineren.

Content Marketing – formats & distributie

  • Gebruik dezelfde content in verschillende vormen. Denk bijvoorbeeld ook eens aan YouTube, Instagram & Pinterest. Wees creatief in het uit elkaar halen van uw content en maak het geschikt voor verschillende kanalen door middel van SEO Optimalisatie. Maak uw content scan baar en deel uw verhaal eventueel op in stukken.
  • Wees er van bewust, dat veel engaging content via de mobiele telefoon wordt bekeken en gedeeld. Dit heeft als gevolg, dat u moet zorgen voor structuur, zodat het scannen makkelijker gaat.
  • Video’s en afbeeldingen engagen bijvoorbeeld beter dan tekst.
  • Verzamel belevingen ofwel ervaringsverhalen en deel zelf belevingen in verschillende content vormen zoals een blog of een infographic.
  • Wilt u totaal iets nieuws proberen en echt uniek zijn, laat dan een video door een drone maken. Door middel van dronebeelden pakt u de aandacht van je doelgroep. Met een dronevideo brengt u uw bedrijf op een unieke manier in kaart. Videobeelden gemaakt met een drone maken veel indruk en zijn daarmee een verrijking voor uw online content.

Content strategie

Hier komt u meer te weten over hoe u een contentstrategie maakt. Hier leert u hoe u doelen stelt in een Content strategie.

SEO optimalisatie & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Wilt u meer informatie over Content Marketing & Engaging Content maken? Of wilt u meer Content marketing tips en mij inhuren als SEO specialist of Content Marketing expert? Surf dan naar Mijn Contactpagina en neem contact met mij op. De auteur is een ervaren SEO consultant en Content Marketing expert uit Den Haag. Hij is eigenaar van SEO bureau Connect your World, een specialist in SEO & Content Marketing. Wij nemen opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wij hebben verschillende projecten gedaan in steden zoals Leiden, Delft, Zoetermeer en Rijswijk.

SEO checklists

Met deze SEO checklist & engaging content verbetert u de SEO rankings van uw website in sterke mate. En ik heb ook nog deze Content Marketing checklist voor u.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.