Last Updated on 28 maart 2025 by connectyourworld
In deze blog post gaan we het hebben over structured data in SEO. Wat is structured data precies? Waarom is structured data belangrijk voor SEO? Hoe kan de Yoast SEO Premium plugin helpen bij het toepassen van structured data in SEO? En wat is bijvoorbeeld de impact van structured data op uw Google rankings? Tot slot besteden wij extra aandacht aan het kruimelpad.
Estimated reading time: 9 minuten
Door structured data code aan uw webpagina’s toe te voegen, helpt u de zoekmachines zoals Google om uw content beter te begrijpen. Mensen hebben die aanwijzingen niet nodig. We hebben al op jonge leeftijd geleerd om bepaalde elementen in een tekst te herkennen. Als u ons een recept voor Macaroni laat zien, kunnen we vrijwel direct de ingrediënten aanwijzen. Voor een zoekmachine zoals Google of Bing is dat veel moeilijker. Structured data worden meestal toegevoegd in JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data), Microdata of RDFa en wordt binnen de HTML van een website geplaatst. Daarnaast maakt Structured data gebruik van een gemeenschappelijk vocabulaire genaamd Schema.org, een samenwerking tussen Google, Bing, Yahoo en Yandex om uniforme datamarkering mogelijk te maken. Met structured data maken we onze content begrijpelijk voor zoekmachines.
Structured data zijn gestandaardiseerde formaten, die specifieke informatie over een webpagina aan zoekmachines geven, zoals bijvoorbeeld product details, recensies of evenementen. Een veelgebruikt voorbeeld is het gebruik van schema.org-markup om bijvoorbeeld productinformatie te annoteren, zoals prijs, beschikbaarheid en beoordelingen. Andere voorbeelden zijn “Recipe” schema’s voor kookrecepten, die ingrediënten, kooktijd en voedingswaarden bevatten. BlogPost-schema’s worden gebruikt om auteurs, publicatiedata en artikelinhoud te markeren. Deze data helpen zoekmachines om rijke zoekresultaten, zoals “rich snippets” of “knowledge graphs,” te genereren, waardoor de zichtbaarheid van uw website kan verbeteren.
Rich snippets zorgen voor visueel meer aantrekkelijke zoekresultaten. U voegt toe en licht speciale onderdelen uit om meer op te vallen. Een bekend voorbeeld zijn de review sterretjes.
Rich cards zijn eigenlijk een nieuwe soort rich snippets. Met behulp van rich cards maakt u de zoek resultaten nog een stukje groter. Zo vallen uw zoekresultaten nog meer op.
Het correct implementeren van structured data kan de zichtbaarheid en prestaties van een website in de zoekresultaten verbeteren. Hier zijn de belangrijkste voordelen:
Door structured data te gebruiken, kunnen zoekmachines extra visuele elementen toevoegen aan zoekresultaten, zoals:
Pagina’s met rich snippets trekken bijvoorbeeld meer aandacht en hebben vaak een hogere doorklikratio (CTR), wat kan leiden tot meer organisch verkeer.
Structured data helpt zoekmachines bij spraak gestuurde zoekopdrachten, zoals via Google Assistant en Siri.
Bedrijven kunnen Local Business structured data gebruiken om bijvoorbeeld hun naam, adres, telefoonnummer en openingstijden te tonen in Google’s lokale zoekresultaten.
Structured data kan immers bijdragen aan een positie in de ‘Positie 0’ (de bovenste uitgelichte positie in Google), bijvoorbeeld bij how-to’s, definities en lijsten.
In depth casestudy case study about the impact of Structured Data on SEO
Toenname van click through rates met 30%
Door structured data code aan een web pagina toe te voegen, geeft u zoekmachines namelijk niet alleen de kans om uw content beter te begrijpen, maar ook om deze beter te laten presenteren.
Voor elk type content heeft u een andere set code nodig. Die sets of schema’s worden verzameld op de website www.schema.org. Dit is een soort van bibliotheek of catalogus met heel veel voorbeeldschema’s. Het mooie is echter, dat als u Yoast SEO gebruikt, er automatisch structured data code aan uw webpagina’s wordt toegevoegd.
De volgende schema’s worden bijvoorbeeld veel gebruikt:
Wilt u precies weten hoe het zit met structured data? Dan moet u de Google Guidelines over structured data doornemen. De volgende punten zijn van belang:
De Yoast SEO plugin implementeert structured data code op een unieke manier. Er wordt echter niet alleen code aan verschillende elementen toegevoegd, maar die elementen worden ook in een gestructureerde grafiek verbonden. Op die manier hoeft de zoekmachine niet alle losse eindjes info zelf aan elkaar te koppelen. Eerst identificeert Yoast SEO om wat voor soort type pagina het gaat. Het is bijvoorbeeld een artikel. Dit artikel staat weer op een specifieke webpagina. De webpagina is weer onderdeel van een website en geschreven door een bepaalde auteur. Kortom de grafiek identificeert de verschillende elementen van uw content en maakt vervolgens duidelijk, hoe die elementen met elkaar samenhangen. Dit is super handig voor de zoekmachines.
Het fijne van de structured data implementatie is, dat de Yoast plugin bijna alles automatisch voor u regelt. Het enige waar u even naar moet kijken, zijn uw instellingen.
Yoast SEO omschrijft uw pagina’s standaard met het schematype Webpagina en uw berichten met het schema type Artikel. U kunt deze instellingen immers wijzigen, maar meestal is dat niet nodig.
Wilt u het schematype aanpassen voor een specifieke blog post of pagina? Bijvoorbeeld voor een contactpagina of een betaalpagina? Dan kunt u dat doen in de Yoast SEO zij balk.
Gebruikt u de block editor in WordPress? Dan kunt u ook de structured data blokken aan uw berichten en pagina’s toe voegen. Deze blokken voegen namelijk automatisch de juiste structured data code toe.
Online heeft u immers maar heel kort de tijd om een goede eerste indruk te maken. In een paar seconden bepalen mensen of uw pagina de moeite van het verder lezen waard is. Veel mensen vinden het fijn om te weten hoe lang het gemiddeld duurt om een pagina te lezen. Met het geschatte leestijdsblok kunt u immers die informatie eenvoudig aan uw bericht of pagina toe voegen. Yoast SEO premium berekent dit op basis van de tekst lengte.
Hoe bouw ik een hut? Hoe knip ik de nagels van mijn kat? Online content met stapsgewijze instructies noemen we ook wel ‘how to content’. Als u deze artikelen voorziet van de juiste structured data code kunnen daar opvallende (mobiele) zoekresultaten uit voortkomen. Het ‘how to blok’ van Yoast SEO helpt u bij het opbouwen van een ‘how to artikel’ en het voegt automatisch de juiste code toe. Gebruik ‘How to’ echter niet voor recepten, want deze hebben hun eigen structured data code.
FAQ staat voor ‘frequently asked questions’. Veel websites hebben immers een pagina met veel gestelde vragen. Op zo’n pagina kunt u alle vragen zetten, die klanten regelmatig stellen over uw producten, uw diensten of uw bedrijf. Met behulp van de juiste structured data code kunnen deze vragen en antwoorden direct zichtbaar worden in de zoekresultaten.
Het kruimelpad laat aan bezoekers van uw website zien, waar zij zich bevinden op de website. Die broodkruimels zijn niet alleen handig voor gebruikers, maar ook voor Google. Het kruimelpad geeft de zoekmachine inzicht in de structuur van uw website. Maar daarvoor moet Google de broodkruimels wel kunnen herkennen. Yoast SEO helpt mee door automatisch structured data code aan uw kruimelpad toe te voegen. Deze code zorgt er uiteindelijk voor, dat de URL in uw snippet verrijkt wordt met een kruimelpad.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een Online marketing bureau in Den Haag. Hij is een zeer ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer.
U kunt Herman als freelance content marketeer of SEO specialist freelancer inhuren om hoger in Google te komen in de volgende regio’s: