Last Updated on 3 december 2024 by connectyourworld
De volgende Google Bedrijfsprofiel onderwerpen worden behandeld:
Geschatte leestijd: 22 minuten
Een Google Bedrijfsprofiel is een gratis tool, waarmee bedrijven hun online aanwezigheid op Google Search en Maps kunnen beheren. Het stelt bedrijven in staat om hun bedrijfsinformatie, zoals openingstijden, locatie, en contactgegevens, up-to-date te houden. Bedrijven kunnen ook foto’s en berichten plaatsen om klanten te informeren over nieuws en aanbiedingen. Klanten kunnen reviews achterlaten en vragen stellen, wat de interactie met het bedrijf vergroot. Een goed onderhouden Google Bedrijfsprofiel helpt bij het verbeteren van de zichtbaarheid en vindbaarheid van een bedrijf in de lokale zoekresultaten.
Om een Google Bedrijfsprofiel te maken, gaat u naar de Google Bedrijfsprofiel website en klikt u op “Nu beheren”. Log in met uw Google-account of maak een nieuw account aan als u er nog geen heeft. Voer uw bedrijfsnaam in en selecteer het juiste bedrijfstype. Voeg uw bedrijfsinformatie toe, zoals locatie, contactgegevens en categorie. Kies een verificatiemethode (bijvoorbeeld per post, telefoon of e-mail) en volg de instructies om uw bedrijf te verifiëren. Voltooi uw profiel door aanvullende details zoals openingstijden, foto’s en een beschrijving toe te voegen om het aantrekkelijk voor klanten te maken.
Zeker sinds de laatste update van Google, de Google medic update uit 2018 is de bedrijfsvermelding in belang toegenomen. In deze update staat E(expertise), A(autoriteit) en T(rust) centraal. Zaken die u met uw Google Bedrijfsprofiel uitstekend kunt onderschrijven door gebruik te maken van Google Reviews en Google Posts. Later is EAT aangepast naar EEAT. De 2e E staat voor ervaring.
Wist u dat, het Google Bedrijfsprofiel of Google Business Profile een belangrijke gratis tool van Google is, die veel impact heeft op lokale SEO? Maak daarom gebruik van uw Google Bedrijfprofiel om uw SEO content en SEO optimalisatie een boost te geven. In deze bijdrage leest u diverse tips, tools en informatie over het verifiëren en promoten van uw bedrijf met uw Google Business Profile. We helpen u ook te begrijpen, hoe het plaatsen van content op uw Google Bedrijfsprofiel / Business Profile vermelding uw bedrijf op een aantal manieren kan ondersteunen.
Als contentmarketeers realiseren we ons vaak niet, dat een belangrijk deel van onze verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen, dat ons beoogde publiek onze content ziet. Een manier om dit te bereiken, is door wekelijks uw Google Bedrijfsprofiel/Google Business Profile bij te werken en als kanaal te gebruiken om uw actuele content te delen. Content, die bijzonder relevant is voor uw Google Bedrijfsprofiel of Google Business Profile, omvat lokaal gerichte informatie, zoals evenementen, speciale aanbiedingen en andere lokale gebeurtenissen.
Als bewijs kunt u ‘Google Business Profile Insights’ gebruiken om gegevens te verzamelen over hoeveel mensen uw bedrijfsprofiel hebben bekeken. Dit geeft u een beter inzicht in wie uw berichten hebben gezien, erop hebben geklikt en ermee betrokken zijn. Houd er echter rekening mee dat ‘Google Business Profile Insights’ niet altijd nauwkeurig is. Overweeg daarom om door Google bijgehouden links in uw berichten te gebruiken voor nauwkeurigere metingen van klikken en engagement in Google Analytics.
Gebruikt u uw website om acties, evenementen of aanbiedingen te promoten? Maak dan gebruik van Google Posts om deze extra onder de aandacht te brengen. Met Google Posts kunt u namelijk een bericht maken, dat verschijnt in het kennisvenster van uw bedrijf. Wanneer bezoekers dit kennisvenster zien, zien ze ook uw actie, evenement of aanbieding via een Google Post.
Google Posts worden zichtbaar wanneer iemand zoekt op uw bedrijf in Google of Google Maps. Dit is vooral een uitstekende mogelijkheid voor restaurants en winkels om potentiële klanten te stimuleren om uw bedrijf of website te bezoeken. Google Posts zijn geen sociale mediaberichten; hashtags hebben dus geen zin. Bedenk goed welke informatie u wilt delen in de 300 tekens, die beschikbaar zijn voor een Google Post. Hoe duidelijker en beknopter uw boodschap is, hoe beter. Wees direct en bondig. U kunt verschillende soorten berichten plaatsen in uw Google Bedrijfsprofiel, zoals:
Google Posts staan 7 dagen live. U kunt berichten ook automatisch laten ‘verlopen’ op een bepaalde datum, bijvoorbeeld aan het eind van een actie of evenement. Kies tot slot voor een pakkende afbeelding.
Google Bedrijfsprofiel of het Google Business Profile helpt digitale marketeers om hun content direct zichtbaar te maken, zonder te hoeven wachten tot deze in de top tien van zoekresultaten verschijnt. De voordelen van posten op Google Business Profile gaan verder dan alleen het verkrijgen van weergaven en klikken op uw nieuwste content. Regelmatig posten kan u een gewilde plek opleveren in het lokale 3-pack, de top 3 bedrijfsvermeldingen voor relevante zoektermen. Deze plaatsing is op zich al een goede reden om ten minste elke zeven dagen een nieuw bericht toe te voegen.
Bovendien blijkt uit hetzelfde BrightLocal onderzoek, dat een gemiddeld bedrijf tot 59 acties per maand ontvangt. Deze acties kunnen bestaan uit doorklikken naar uw website, verzoeken om een routebeschrijving of telefoontjes. De meeste acties zijn klikken, maar als uw Google Business Profile niet geoptimaliseerd is, mist u mogelijk daadwerkelijke telefoontjes of winkelbezoeken.
Ja en nee! Google Bedrijfsprofiel Posts hebben niet direct invloed op SEO, maar indirect wel. Google Posts kunnen meer bezoekers naar uw website trekken door relevante informatie over uw bedrijf te verstrekken. Een toenemend aantal klikken naar uw website en een hogere click through rate op uw profiel ondersteunen de SEO optimalisatie.
Uw berichten op Google Bedrijfsprofiel of Google Business Profile signaleren aan Google, dat uw bedrijf geschikt is om lokaal weergegeven te worden voor gerelateerde zoekopdrachten. Google recensies op uw bedrijfsprofiel zijn van cruciaal belang, omdat ze de bevestiging van uw klanten vertegenwoordigen, dat uw bedrijf een goede reputatie heeft.
Klanten waarderen het, wanneer ze een reactie ontvangen, omdat het bijdraagt aan uw online reputatie. Dit geldt vooral wanneer u de tijd neemt om op elke review te reageren, zowel positief als negatief. Een snelle, empathische en behulpzame reactie op een negatieve Google recensie kan zelfs waardevoller zijn dan een positieve beoordeling. We maken allemaal fouten, en consumenten waarderen bedrijven, die bereid zijn deze fouten tijdig te erkennen en op te lossen.
Een gestage stroom van nieuwe Google reviews kan uw prestaties in de zoekmachines gigantisch verbeteren. Het is essentieel voor meer verkeer naar uw website en het aantrekken van nieuwe klanten.
Dat is goed en we bevelen het van harte aan. Het wordt ook wel social proof genoemd. Reviews zorgen vaak voor het laatste duwtje om bezoekers te veranderen in klanten.
Bedrijven kunnen Google reviews op hun Google Business Profile niet verwijderen of aanpassen. Het handigste is om het gesprek aan te gaan met de gever van de review. Vaak kunnen reviews ook verwijderd worden door overtreding van de Google Bedrijfsprofiel / Google Business Profile regels.
Het kan verleidelijk zijn om Google reviews te kopen bij het opbouwen van uw online reputatie. Wij adviseren u, om dat niet te doen. Het is een overtreding van de Google Business Profile regels en dit kan leiden tot het verwijderen van uw profiel.
Een belangrijk punt, en misschien wel het allerbelangrijkste, uw berichten laten potentiële klanten zien, wat er nieuw is in uw bedrijf op precies het juiste moment – wanneer ze ernaar op zoek zijn. Een onderzoek uit 2019 over Google posts meldde, dat slechts 17% van de beoordeelde bedrijven de afgelopen 7 dagen een post had. Meer dan 80% van de bedrijven had dus niets nieuws te delen met het publiek of hun potentiële klanten, die actief op zoek zijn naar hun bedrijf.
Bij het bespreken van de waarde van Google Business Profile Posts, gaat het om gebruikersbetrokkenheid en niet om een rangschikkings-boost. Google Posts zijn waardevol voor bedrijven, omdat ze, wanneer effectief gebruikt, kosteneffectieve leadgeneratoren zijn voor uw lead generatie. Bovendien kunt u de Google Bedrijfsprofiel-posts ook delen op uw sociale media kanalen.
Bedrijven moeten Google Posts niet langer zien als berichten op sociale media. Het is in feite gratis advertentieruimte op Google! Met Google Posts kunt u uw producten of diensten promoten, meerdere afbeeldingen toevoegen, inclusief afbeeldingen met tekst, en zelfs korte video’s om reclame te maken voor uw bedrijf.
Wat betekent een lead voor uw bedrijf? Met dat in gedachten, kunt u overwegen om wekelijks Google Posts te testen, die uw beste service of product promoten, met UTM-tracking om eventuele leads aan de Posts toe te schrijven. U kunt zelfs via Google Posts speciale aanbiedingen bieden om offline conversies bij te houden. Na enkele weken van Posts te hebben gepubliceerd, kunt u de kosten van het plaatsen van de Posts afwegen tegen de waarde van één lead om te bepalen of Google Posts zaken voor u genereert en deals voor u sluit.
Onthoud, dat slechts 4% van alle onderzochte bedrijven actief posten, dus de mogelijkheid is niet alleen voor deze bedrijven, Google Posts biedt echt een concurrentieverschil voor elk bedrijf.
Google Bedrijfsprofiel of Google Business Profile is uiterst handig voor mensen, die uw bedrijfsgegevens opzoeken, of het nu gaat om een klant die graag langs wil komen of iemand die u wil bellen. Het is van toegevoegde waarde voor zowel bestaande klanten als potentiële nieuwe klanten, die uw bedrijf willen vinden. Wilt u uw bedrijf goed laten zien op Google, zowel voor mensen, die u al kennen als voor potentiële nieuwe klanten? Lees dan snel verder.
Voor diverse bedrijven, zoals restaurants, is het mogelijk om op uw bedrijfspagina een link toe te voegen om een afspraak te maken of een reservering te plaatsen. Daarnaast kunt u op uw Google Bedrijfsprofiel of Google Business Profile pagina een link toevoegen, waarmee klanten direct een bestelling kunnen plaatsen. Restaurants kunnen ook een link plaatsen naar het menu, zodat potentiële klanten dit direct kunnen bekijken.
Voordat u content creëert, is het essentieel om ervoor te zorgen, dat uw Google Business Profile volledig is ingevuld. Denk hierbij aan details zoals uw adres, telefoonnummer, openingstijden, een beknopt bedrijfsoverzicht, en uw producten/diensten. Het is ook belangrijk om links naar uw website, sociale media accounts en andere relevante informatiebronnen toe te voegen. Hoewel dit eenvoudig lijkt, negeren veel kleine bedrijven deze details, terwijl bij Google alles om details draait.
Een essentiële functie bij het beheren van uw Google Bedrijfsprofiel / Google Business Profile account is het creëren van een korte bedrijfsomschrijving van maximaal 750 tekens. Maak optimaal gebruik van deze beschrijving om beknopt te vertellen wat uw bedrijf doet en wat het uniek maakt.
U kunt nieuwe content uitproberen, die specifiek is ontworpen voor uw Google Business Profile vermelding. Onthoud dat de zoekintentie van mensen, die uw vermelding bekijken waarschijnlijk gericht is op transacties. Dit betekent, dat u een meer directe benadering voor verkoop kunt kiezen. Overweeg het plaatsen van aanbiedingen, speciale deals, of wat uw bedrijf uniek maakt ten opzichte van uw concurrenten.
Als uw bedrijf klanten ontvangt op zijn locatie, kunt u de beleving beschrijven, die uw klanten zullen ervaren bij binnenkomst. Video’s, foto’s en zelfs introducties van de teamleden, die ze zullen ontmoeten, zijn allemaal effectieve manieren om klanten aan te moedigen om langs te komen. Maak uw Google Business Profile pagina aantrekkelijk voor uw klanten door te denken aan zaken als ‘dagelijkse specials’, ‘seizoensgebonden aanbiedingen’, of zelfs informatie over het weer: ‘Ons terras is geopend!’
Investeer in het werken met een door Google gecertificeerde 360 virtuele tourprofessional om video’s toe te voegen aan uw geverifieerde vermelding of maak uw eigen video om uzelf en uw bedrijf voor te stellen. Zorg ervoor, dat je dit ook uploadt naar YouTube en je kanaal optimaliseert voor de beste resultaten.
Gebruik afbeeldingen van uw winkel, kantoor of bedrijf als omslagfoto. Voeg foto’s toe van uw werk of producten en deel projecten waar u trots op bent of die speciale recensies hebben ontvangen. Een groot deel van uw bijdragen aan uw Google Bedrijfsprofiel zou moeten bestaan uit foto’s. Er is overtuigend bewijs dat bedrijven met meer dan 100 foto’s in hun Google Bedrijfsprofiel vermelding meer klikken ontvangen.
Controleer welke vragen potentiële klanten over uw bedrijf stellen en beantwoord ze in een blog post, dat op uw vermelding wordt gedeeld.
Voeg enkele extra categorieën toe om uw vindbaarheid te vergroten. Zorg ervoor, dat het adres correct is, omdat Google Business Profile dit adres ook gebruikt in Google Maps. Het telefoonnummer wordt gebruikt voor direct bellen naar het bedrijf. Dus vergeet niet de juiste landcode in te voeren. Klik hiervoor op de vlag.
Vroeger kon u slechts één URL toevoegen aan uw Google Business Profile vermelding. Maar recentelijk is het ook mogelijk geworden om een tweede URL toe te voegen voor het maken van een afspraak. Zo kunnen zoekers direct klikken op de URL om naar de pagina op uw website te gaan waar ze een afspraak kunnen maken, of op de URL van een reserveringsformulier om een reservering te maken.
Het gebruik van labels verbetert de vindbaarheid van uw bedrijf. Het is daarom van groot belang om labels toe te voegen aan uw Google Bedrijfsprofiel of Google Business Profile account om nieuwe klanten aan te trekken. Vaak staan Google Business Profile vermeldingen bovenaan in Google bij regionale zoekopdrachten, en ook in Google Maps zijn deze labels van belang. Identificeer daarom de zoektermen waarop potentiële klanten uw bedrijf zoeken en voeg deze toe als labels.
Naast Google Posts zijn Google Reviews of Google recensies super belangrijk. Bij deze een aantal tips om zoveel mogelijk waardevolle Google Reviews te verkrijgen.
Wanneer het aankomt op het behalen van positieve beoordelingen, is eenvoud de sleutel tot succes. We adviseren om na persoonlijk contact met klanten een kaartje met een beoordelingsverzoek te delen, inclusief een link en QR-code naar uw Google-beoordelingspagina. Op deze manier kunnen klanten eenvoudig hun smartphonecamera richten op de QR-code om de pagina te openen en uw bedrijf te beoordelen. Het is belangrijk om het klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken – hoe minder obstakels, hoe groter de kans dat ze daadwerkelijk een recensie achterlaten. Voor onze review-links gebruiken we graag de verkorte GMB-naam (te vinden in de GMB-info-sectie van het dashboard), voeg eenvoudigweg “/review” toe aan uw g.page/shortname-link.
Restaurants hebben nu de mogelijkheid om niet alleen een link naar het menu op hun Google Bedrijfsprofiel pagina te plaatsen, maar ook individuele gerechten toe te voegen. Als restauranteigenaar kunt u bezoekers informeren en verleiden door smakelijke gerechten op uw Google Bedrijfsprofiel pagina te tonen. Deze nieuwe functie is te vinden onder de tab ‘Services’ of ‘Menu’, afhankelijk van het type bedrijf.
Volg onderstaande stappen om een menu of diensten aan uw Google Bedrijfsprofiel / Google Business Profile vermelding toe te voegen:
Ja, absoluut, vooral op lokaal niveau. Het kan op verschillende manieren helpen. Een geverifieerd en geoptimaliseerd Google Business Profile heeft niet alleen een betere kans om in het lokale 3-pack te verschijnen, waardoor uw aanwezigheid bovenaan de zoekresultaten komt te staan, maar het kan ook indirect helpen bij de ranking van uw website. Dit gebeurt door sociale signalen aan Google te geven, verkeer naar uw website te leiden, en sociaal bewijs te leveren in de vorm van recensies of Google reviews.
Google zegt dat lokale zoekresultaten zijn gebaseerd op ‘relevantie, afstand en bekendheid’.
Relevantie is cruciaal om ervoor te zorgen, dat uw bedrijf aansluit bij de zoekintentie van de klant. Als uw focus exact overeenkomt met wat de klant nodig heeft, of als uw bedrijf niet duidelijk is over wat het biedt, kan dit problematisch zijn. Vaagheid helpt niet bij het rangschikken of verkopen. Wees daarom zo duidelijk mogelijk en behoud uw focus. Op deze manier begrijpt Google, wat mensen van uw bedrijf kunnen verwachten en zal uw bedrijf eerder in de zoekresultaten verschijnen.
Nabijheid is een cruciale factor voor het rangschikken van lokale bedrijven in Google. Als uw bedrijf zich bijvoorbeeld in Amsterdam bevindt, zult u niet verschijnen in een lokale zoekopdracht voor “tandarts Rotterdam”. De exacte manier waarop Google bepaalt welke bedrijven worden weergegeven in lokale zoekopdrachten is helaas niet volledig bekend. Het kan uitdagend zijn om hoog te scoren in een specifieke regio, en andere SEO factoren spelen ook een belangrijke rol. Het is echter nuttig om duidelijk te vermelden, dat uw bedrijf zich in een specifiek gebied bevindt en dit te ondersteunen met lokaal gerichte content op uw website. Google gebruikt namelijk de locatie van de zoeker om de meest relevante lokale bedrijven te presenteren.
Prominentie draait om de activiteit rondom uw vermelding; dit omvat onder andere het aantal beoordelingen, evenementen, lokale content, en meer. Het is ook belangrijk om veel hoogwaardige links naar uw site te hebben. Hoewel het lastig kan zijn om de exacte betekenis van prominentie te bepalen, is één ding zeker: een niet-actief profiel wordt niet gewaardeerd. Het is essentieel om het profiel up-to-date te houden met nieuwe afbeeldingen en om uw beoordelingen te beheren. Dit geldt ook voor uw website; zorg ervoor, dat beide vermeldingen consistent zijn. Publiceer content die zich richt op uw lokale gebied(en).
Een content marketing platform kan u helpen om al uw content efficiënt te beheren. Het biedt structuur en duidelijkheid in uw contentkalender en zorgt ervoor, dat u regelmatig berichten plaatst op uw Google Bedrijfsprofiel, een taak die gemakkelijk over het hoofd kan worden gezien. Door een content marketing platform te gebruiken, brengt u structuur en focus aan in uw content marketing plan en profiteert u van de expertise van meerdere teamleden door middel van samenwerkingsfuncties. Het platform voorziet u van een werkproces en analyses om een beter inzicht te krijgen in de effectiviteit van uw activiteiten. Door de activiteiten te identificeren die een positieve impact hebben, kunt u deze ideeën gebruiken voor toekomstige content items.
Google Business Profile is een gratis SEO tool, die een directe impact heeft op lokale bedrijven. Zoals met alles, moet u het actief gebruiken om er de vruchten van te plukken. Het doel van Google Bedrijfsprofiel of Google Business Profile is om zoekers directe en nauwkeurige informatie te bieden. Het verkrijgen van goede SEO-rankings vergt tijd, wat niet ideaal is voor het verstrekken van snel verouderende informatie. Aangezien Google Business Profile een tool is die door Google wordt aangeboden, mag men verwachten dat Google veel waarde hecht aan de content die daar wordt onderhouden.
Google biedt digitale marketeers en kleine bedrijfseigenaren een gratis en uiterst waardevolle tool voor hun marketinginspanningen. Met uw Google Bedrijfsprofiel of Google Business Profile kunt u uw online aanwezigheid vergroten en verbeteren. Zodra uw vermelding succesvol is geverifieerd, vereist het waarschijnlijk slechts een uur of twee per maand aan tijdsinvestering. We vermoeden, dat er nog veel meer mogelijkheden zijn en zullen komen om optimaal gebruik te maken van deze zakelijke tool.
Google vertrouwt steeds meer op gestructureerde gegevens om te begrijpen, waar uw website over gaat en welke elementen het vertegenwoordigt. Dit geldt vooral voor uw bedrijfsinformatie, inclusief de gegevens die Google Business Profile gebruikt. Zorg ervoor, dat u de juiste gestructureerde gegevens aan uw site toevoegt. Verrijk uw NAP-gegevens, openingstijden, beoordelingen, productinformatie, en meer met behulp van Schema.org-gegevens. Hierdoor wordt het voor Google veel eenvoudiger om de geldigheid van uw vermelding te beoordelen.
Gaat het u allemaal niet snel genoeg, dan kunt u ook gebruik maken van Google Ads Campagnes door een advertentie te maken. U start met een gratis tegoed van 80 EUR.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau uit Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer.
Bij Connect your World, een SEO bureau in Den Haag kunt u ook een content marketeer en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag over het Google Business Profile? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Bel of e-mail ons dan. Wilt u zelf al een begin maken met de SEO optimalisatie van uw website? Gebruik dan de diverse SEO checklists op deze website. Uw SEO laten doen blijft natuurlijk ook altijd een optie. Connect your World heeft ook een zakelijk profiel op LinkedIn. Wij stellen het zeer op prijs, als u ons daar wilt volgen.
Wist u trouwens, dat Connect your World de SEO specialist voor het MKB is?
Op deze website vindt u ook een overzicht met veelal gratis SEO tools, die u kunt gebruiken voor de zoekmachinemarketing van uw website.