Last Updated on 25 juni 2024 by connectyourworld
Een beetje webshop heeft al snel honderden en geregeld duizenden product pagina’s met SEO productteksten. Als eigenaar van een webshop kunt al snel helemaal los gaan met het optimaliseren voor SEO voor de product pagina’s van uw webshop. In deze blog vindt u diverse tips voor goede webshops met originele productteksten. Gebruik bijvoorbeeld nooit product beschrijvingen van de fabrikant. Wij geven u ook 5 visuele tips om uw product pagina’s in uw webshop zo mooi mogelijk en efficiënt te maken.
Geschatte leestijd: 17 minuten
Webshops moeten de SEO van hun productpagina’s goed krijgen. In deze blog leert u wat u wel en niet moet doen bij het maken en optimaliseren van productpagina’s van webshops.
Met veel producten, die strijden om een hoge positie op de resultatenpagina’s van de zoekmachines (SERP’s), is het absoluut noodzakelijk, dat uw merk op pagina 1 in Google staat. Dit is namelijk belangrijk voor consumenten, die een overvloed aan verschillende zoektermen gebruiken om de producten te vinden, die uw merk verkoopt. Een geoptimaliseerde product pagina kan niet alleen verkeer genereren, maar kan bijvoorbeeld ook helpen om browsers in kopers om te zetten. Om de concurrentie te verslaan, moet u er bijvoorbeeld voor zorgen, dat uw product pagina’s zijn geoptimaliseerd voor maximale zichtbaarheid. Hier zijn enkele duidelijke, bruikbare SEO richtlijnen voor webshops product pagina’s, evenals de valkuilen die u moet vermijden.
Zoekwoordonderzoek is de basis voor de SEO optimalisatie van productpagina’s. Gebruik bij het uitvoeren van het zoekwoordenonderzoek altijd productgerichte onderwerpen waarnaar gebruikers zoeken. Fixeer niet op volume. Denk in plaats daarvan na over relevantie en wat daadwerkelijk zal converteren. Als u gegevens hebt van andere kanalen, zoals bijvoorbeeld betaald zoeken, gebruik deze dan in uw zoekwoordenonderzoek en neem advertentieteksten met hoge klikfrequenties (Click Through Rates) op in uw meta omschrijvingen.
Product pagina’s hebben een transactionele intentie. Dus zorg ervoor, dat uw landingspagina’s zijn geoptimaliseerd voor zoekers die willen kopen, omdat u de artikelen op uw site wilt verkopen. Iemand die bijvoorbeeld op zoek is naar een specifiek product, zoals “Histor E52- blauwe verf”, geeft sterk aan dat hij klaar is om het te kopen, vanwege de gedetailleerde aard van zijn zoekwoord.
De volgende stap is om aan uw product titels te werken. Dit is een van de belangrijke SEO optimalisatie taken die u voor uw webshops productpagina’s kunt doen. Om preciezer te zijn, uw titels moeten details over het product en zoekwoorden, die mensen gebruiken bij het zoeken naar een bepaald product, combineren in 60 tekens of minder. Dit is wat gemiddeld wordt getoond in de zoekfragmenten, zonder je titel te breken. Voeg als het past de productnaam en de fabrikant naam toe.
Om succesvol te zijn, moet je jouw klanten verassen en hun verwachtingen overtreffen. Dit kan niet alleen door het toevoegen van nieuwe producten, maar ook door het verversen van bestaande SEO content.
Titel tags en metabeschrijvingen zijn erg belangrijk bij het optimaliseren van product pagina’s.
Zorg ervoor, dat u details opneemt, zoals bijvoorbeeld:
Als u het juiste gestructureerde gegevenstype heeft, kan uw merk worden weergegeven als een ‘rich snippet’. Alle product pagina’s moeten een product schema en een beoordelingsschema hebben, dat kan bijvoorbeeld:
Het hebben van kwalitatief goede content, die aan de behoeften van gebruikers voldoet, is de sleutel om hoog te scoren in de SERP’s. Als gebruikers uw content namelijk niet nuttig vinden, zijn uw bouncerate percentages hoog en kopen klanten mogelijk niet bij u. De meeste categorie- en productpagina’s bevatten weinig geoptimaliseerde content en hebben geen sectie met veel gestelde vragen [FAQ], die is gemarkeerd met gestructureerde gegevens met veel gestelde vragen.
In plaats daarvan vertrouwen ze meestal op door gebruikers gegenereerde content, wat een vergissing is. Stel, dat ik een vraag heb over een product en niet met een chatbot wil praten of de klantenservice wil bellen. Als het merk in kwestie een FAQ-sectie heeft gebouwd met antwoorden op vragen, die gebruikers vaak stellen, kunnen ik – en klanten zoals ik – gemakkelijk de informatie vinden die we zoeken. Dat helpt het merk namelijk op zijn beurt om meer producten te verkopen.
Ik kan u niet vertellen, hoe vaak ik een e-commercesite heb gezien die dezelfde productbeschrijving voor alle producten gebruikte. Dit is een enorme gemiste kans. Elk item kan worden gerangschikt voor merk gerelateerde en niet – merk gerelateerde zoekwoorden en moet daarom een unieke beschrijving bevatten om hiervan te profiteren. Geef consumenten daarom goede informatie om hen aan te moedigen op uw vermelding te klikken en vervolgens meer verkeer en verkopen te genereren.
Echte Google recensies van klanten, die uw product hebben geprobeerd, spreken boekdelen voor consumenten in de markt die proberen te achterhalen of ze al dan niet bij u willen kopen. Daarom is het zo belangrijk om klanten hun ervaringen met uw producten te laten delen en hoe ze problemen hebben helpen oplossen. Productpagina’s met klantrecensies leveren bijvoorbeeld 58% meer bezoekers op dan hun review-vrije tegenhangers, dus dit zou een goed idee moeten zijn.
Maar er zijn ook andere voordelen. Een Google recensie helpt namelijk bij het opbouwen van vertrouwen, vooral als u een goedkeuring hebt van een beroemdheid. Ze bieden ook de nieuwe, unieke content waar Google naar op zoek is. Zorg ervoor, dat u ze ook markeert met een beoordelingsschema. Dan voert u SEO for webshops perfect uit.
Salsify heeft een consumentenonderzoek gedaan waaruit nuttige inzichten over Google reviews naar voren zijn gekomen. Uit dit onderzoek blijkt bijvoorbeeld, dat u als retailer of merk gemiddeld 100 reviews per product nodig hebt. Hiermee zorgt u ervoor, dat een consument uw product vertrouwt. Een groot aantal reviews toont namelijk, dat veel consumenten het product al eerder hebben gekocht. Het zegt wat over de kwaliteit van het product. Uit het onderzoek over ‘product experience’ blijkt zelfs, dat een goede review ervoor kan zorgen, dat een consument kiest voor product met een hogere prijs.
Authentieke reviews laten zien hoe transparant en open u bent. U geeft weer wat anderen van jouw merk of product vinden. Slechts één negatieve review kan alles om zeep helpen, hoe geweldig of bijzonder uw product ook is. Negeer deze negatieve review niet! Positief reageren op een negatieve review vergroot namelijk uw geloofwaardigheid en kan ervoor zorgen, dat u het vertrouwen terugwint. Maak bijvoorbeeld van een negatieve consument een blije sponsor.
Consumenten snakken vaak naar antwoorden op hun vragen. Slimme merken en retailers weten hoe belangrijk vragen van consumenten zijn. Zij zorgen, dat dit soort vragen worden beantwoord. Hierdoor hoeven online shoppers niet naar de FAQ-pagina te gaan. U kunt de consument overtuigen door rekening te houden met zijn of haar vragen. Ongeacht de leeftijd, verwachten de meeste consumenten, dat gemiddeld 8 tot 13 vragen per product die door het merk zelf worden beantwoord. Nieuwe of onbekende merken kunnen hier een voordeel halen. Consumenten durven het namelijk sneller aan om een product of dienst te kopen, dat ze niet kennen, als al hun vragen worden beantwoord.
Tools zoals Optimizely en Google Optimize bieden een intuïtieve manier om zelfs de kleinste variaties binnen productpagina’s te testen, wat u absoluut moet doen om de ideale configuratie te achterhalen. Als u bijvoorbeeld de locatie van uw call-to-action wijzigt, kunt u meer conversies genereren. Test uw opties voor paginalay-out om de impact te zien.
Een van de nadelen van online winkelen is, dat u het product dat u overweegt niet fysiek kunt aanraken of voelen. Hoogwaardige afbeeldingen en video’s kunnen die kloof echter overbruggen door eindgebruikers de informatie te bieden, die ze nodig hebben om vertrouwen te hebben in hun aankopen.
Uw product pagina ‘s moeten geoptimaliseerd zijn voor mobiel. Snel ladende webpagina’s brengen uw content sneller onder de aandacht van uw doelgroep en zorgen voor een betere gebruikerservaring. Dat helpt op zijn beurt om de verkoop, inkomsten en pagina’s per sessie te verhogen. Het geeft u een voorsprong op de concurrentie. Het verlaagt ook uw bounce rate percentages.
Productpagina’s kunnen vaak worden gedupliceerd vanwege gefacetteerde URL’s, wat veel problemen kan veroorzaken voor SEO, zoals bijvoorbeeld:
Om deze problemen te voorkomen, controleert u uw pagina’s om te zien welke technische en inhoudelijke elementen eventueel moeten worden geoptimaliseerd.
Elementen om op te letten zijn onder meer:
Zorg voor een goede balans tussen alle elementen op de productpagina’s. Kijk tegelijkertijd naar mogelijkheden om witregels ‘af te knijpen’ om sommige elementen hoger op de pagina te krijgen.
Bepaal waar u horizontaal kunt uitlijnen in plaats van elementen bovenop elkaar te stapelen. Voorbeeld: zet het veld ‘hoeveelheden’ en de knop ‘toevoegen aan winkelmand’ op dezelfde regel.
Voor mobiele schermen zijn uitvouwmenu’s heel handig om content te tonen of te verbergen. Ze bieden online shoppers snelle toegang tot extra informatie. Dit alles zonder al te veel extra te scrollen.
Maak klantrecensies goed zichtbaar door ze hoog op de pagina te plaatsen. Uit onderzoek van Econsultancy zegt 63 procent van de online shoppers, dat het lezen van een review de kans vergroot, dat ze kopen.
Zet icoontjes voor delen op sociale media onderaan de pagina. Volgens een heatmap onderzoek is de klikratio slechts 0,1 procent. Verwaarloosbaar dus!
Met behulp van Analytics en Google Search Console kan u uw inzichten vergroten in hoe gebruikers uw product pagina vinden en vervolgens gebruiken. Hiermee kunt u wijzigingen doorvoeren om de product pagina nog beter te laten scoren. Desondanks is er nog een andere mogelijkheid en dat is een gebruikersonderzoek. Daar komen vaak verrassende inzichten uit naar voren. Uit onderzoek blijkt namelijk, dat veel goed presterende e-commerce websites vaak matige product pagina’s hebben. Er valt dus nog genoeg te winnen door potentiële klanten te betrekken bij het verbeteren van de product pagina’s.
Dit is een van de meest voorkomende fouten, die wij zien bij het optimaliseren van product pagina’s bij webshops. Veel van de beschrijvingen van de fabrikant zijn niet dwingend en zijn niet geoptimaliseerd voor SEO. Als u in plaats daarvan de tijd neemt om betere beschrijvingen te schrijven, kan het heel goed het verschil zijn tussen gevonden worden en onzichtbaar zijn. Hoe meer gedetailleerde informatie, hoe beter. Maar vergeet niet dat u geen duplicated content wilt, wat uw SEO inspanningen schaadt.
Dit is een veelgemaakte fout die merken maken op de productpagina’s van hun webshops. Als u een product pagina heeft, die seizoensgebonden is en in de loop van de tijd ranglijsten, verkeer en verkopen heeft opgebouwd, raak deze dan niet kwijt. Het lijkt misschien verstandig om seizoenpagina’s te verwijderen, omdat ze het grootste deel van het jaar geen echt doel dienen. Als u dit echter doet, zal het u elk jaar met dezelfde zware strijd achterlaten: opnieuw proberen de autoriteit te herwinnen die uw site nodig heeft om te rangschikken voor seizoen voorwaarden. En tegen de tijd, dat u dit elk jaar doet, zal het waarschijnlijk te laat zijn. Amazon is een goed voorbeeld van hoe u dit goed kunt doen.
Dynamisch gevulde productpagina’s met de naam van het product als title-tag, gevolgd door het merk en niets anders, is geen best practice. In plaats daarvan kan het opnemen van belangrijke informatie in de titels, die u niet kunt automatiseren, uw site helpen rangschikken voor gerichte zoekwoorden. Alle titels en metabeschrijvingen moeten uniek zijn. Merk ook op, dat het gebruik van geautomatiseerde beschrijvingen en het wijzigen van een paar variabelen een negatieve invloed kan hebben op uw CTR.
Soms zijn producten niet meer op voorraad, vooral in het COVID tijdperk. Maar als een product tijdelijk niet beschikbaar is, moet u de URL nog steeds live houden – vooral als de pagina rankings en verkeer heeft. Net als bij seizoenspagina’s, kan dit voor sommige site-eigenaren contra-intuïtief lijken. Een meer winstgevende strategie is echter om deze pagina’s live te houden en links naar andere, relevante producten te bieden totdat het artikel weer op voorraad is.
Gestructureerde gegevens kunnen uw site helpen in de rijke resultaten te scoren en meer verkeer en verkopen te genereren. Veel merken implementeren geen gestructureerde gegevens, dat wil zeggen beoordelingen en productgegevens. Het hebben van productgegevens kan uw site helpen rangschikken voor rich snippets. Als het te lang duurt voordat gebruikers weten hoe ze uw producten kunnen kopen, zullen ze in plaats daarvan de sites van uw concurrenten bezoeken – vooral als het laden van uw site meer dan 3 seconden duurt.
Denk als een klant, doe uw onderzoek en gebruik gegevens om beslissingen te nemen over welke zoekwoorden u wilt gebruiken. Als ik bijvoorbeeld optimaliseer voor ‘witte Nike vrouwensokken op voorraad’, is het het niet waard, omdat gebruikers niet echt naar deze term zoeken. En als u er eenmaal voor gerangschikt ben, zal u niet veel verkopen, omdat van het lage volume.
Links zijn nog steeds belangrijk voor e-commerce. Vaak bouwen merken links naar hun homepages en categoriepagina’s, maar vergeten ze product pagina’s. Maar deze pagina’s kunnen rangschikken – vooral voor longtail keywords, die een hoge koopintentie hebben en de inkomsten en verkopen drastisch kunnen verhogen. Daarom moet u product pagina’s altijd ondersteunen met inspanningen zoals interne links en zelfs betaalde sociale media om de zichtbaarheid en prestaties te verbeteren.
Nu de prijzen stijgen voor producten waar veel vraag naar is, kan het niet hebben van de juiste prijsstrategie ertoe leiden dat consumenten uw producten niet kopen.
We leven in een wereld waarin consumenten hun mobiele apparaten gebruiken om online producten te vinden. In feite winkelt meer dan 60% van de online shoppers via mobiele apparaten – en 25% zijn shoppers, die alleen mobiel zijn. Het ontbreken van een mobielvriendelijke productpagina kan ertoe leiden, dat gebruikers niet eens overwegen om producten van uw site te kopen. Het is dus zeer belangrijk dat de productpagina;s van webshop mobiel vriendelijk zijn.
Het optimaliseren van product pagina’s van webshops is uitermate belangrijk om gekwalificeerd verkeer naar uw website te leiden, wat kan leiden tot verkoop. Door de best practices van SEO te volgen – inclusief het optimaliseren van uw paginatitels, beschrijvingen en content, het opbouwen van interne links en het verfraaien van uw pagina’s met gestructureerde gegevens – kunnen meer klanten deze specifieke pagina’s bezoeken. Dit levert een grotere kans op een verkoop op, aangezien die consumenten werden doorverwezen naar waar ze oorspronkelijk naar op zoek waren.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren SEO WordPress consultant en Content Marketing expert.
Bij Connect your World kunt u bijvoorbeeld ook een content marketeer en SEO expert inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag over het optimaliseren van webshops product pagina’s? Of wilt u ons als SEO expert inhuren om uw productteksten voor SEO te optimaliseren? Bel of mail ons dan.
Heeft u er nog steeds niet genoeg van? Neem dan de volgende SEO ecommerce checklist door om uw product pagina’s nog verder te verbeteren.
Op deze website vindt u een overzicht met veelal gratis SEO tools om al vast een start te maken met de SEO optimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen, is natuurlijk ook altijd een optie.