• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Het optimaliseren van afbeeldingen uitgelegd

Het optimaliseren van afbeeldingen uitgelegd

Eigenaar Connect your World: specialist in SEO & Content Marketing, Afbeeldingen optimaliseren
Het goed optimaliseren van afbeeldingen en foto’s zorgt voor een betere SEO ranking

13 gratis SEO adviezen voor het optimaliseren van afbeeldingen

Het optimaliseren van afbeeldingen is belangrijk voor uw SEO. Optimaliseert u uw afbeeldingen al voor zoekmachines als Google & Bing? Optimalisatie is niet alleen belangrijk voor tekst. Bij het optimaliseren van afbeeldingen kan er namelijk veel winst behaald worden.

Heeft u bijvoorbeeld een webshop of bent u eigenaar van een bedrijf? Dan stelt u zichzelf vast wel eens de volgende vraag: hoe gebruik ik afbeeldingen en foto’s in mijn tekst? Afbeeldingen zorgen er namelijk voor, dat uw content beter gelezen wordt. Dit komt omdat:

  • Levendige afbeeldingen zorgen voor een goede eerste indruk.
  • Gave afbeeldingen activeren de lezer om het artikel te lezen.
  • Relevante afbeeldingen leggen de nadruk op het onderwerp van het artikel.

In een wat ouder eyetracking onderzoek uit 2015 van DDMA bleek dat de afbeelding en met name de positie van de afbeelding voor een groot deel bepaalt of een pagina met tekst als aantrekkelijk wordt gezien.

In een internationaal onderzoek van Lewis over afbeeldingen op websites kwam als resultaat naar voren, dat afbeeldingen van baby’s en van vrouwen de aantrekkelijkheid van een pagina met tekst het meest vergroot.

Afbeeldingen en foto’s maken een tekst aantrekkelijker. Ze kunnen ook bijdragen aan een hogere positie in zoekmachines als Google. In deze bijdrage volgen 13 adviezen voor het optimaliseren van afbeeldingen.

1. Titel afbeelding

De titel van uw afbeelding wordt in WordPress automatisch overgenomen van de bestandsnaam. Dat is op zich prima, als die bestandsnaam maar omschrijft, wat er op de afbeelding staat. Het optimaliseren van afbeeldingen start dus met het geven van goede bestandsnamen.

  • Gebruik nooit spaties of underscores in een bestandsnaam.
  • Verwerk eventuele modelnummers of serienummers in de bestandsnaam.
  • Plaats afbeeldingen op hetzelfde domein als de pagina en plaats geen foto’s vanaf andere domeinnamen.

2. Gebruik een correcte afbeelding

Het klinkt vanzelfsprekend, maar gebruik de juiste afbeelding. Bekijk bij het optimaliseren van afbeeldingen of een afbeelding copyright heeft en voor iedereen te gebruiken is. Websites die u hiervoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld Flickr, Freeimages en Public Domain Archive.

3. Kies het juiste bestandstype

  • JPEG is het meest gebruikte bestandstype dat u bijna overal kunt gebruiken, maar waar u qua kwaliteit en transparante achtergronden minder goed zit.
  • GIF is ideaal om te gebruiken voor simpele afbeeldingen en animaties. GIF is niet aan te bevelen voor gebruik bij foto’s.
  • PNG is het moderne alternatief voor JPEG en GIF, waarbij transparante achtergronden, korte tekstbeschrijvingen in de afbeelding en een betere kleurenrange de voordelen zijn. Nadelen heeft dit bestandstype ook. PNG wordt nog niet overal ondersteund.

Voor de meeste e-commerce en blog doeleinden volstaat JPEG. Beperk het gebruik van het gif-formaat tot icons en bewegende afbeeldingen. Gebruik PNG bij afbeeldingen met egale vlakken en bij afbeeldingen waarbij transparantie een voorwaarde is. Google Afbeeldingen ondersteunt bijvoorbeeld afbeeldingen met de volgende indelingen: BMP, GIF, JPEG, PNG, WEBP, SVG en inline afbeeldingen. 

4. Optimaliseer afbeeldingen voor het internet

Wanneer u afbeeldingen voor het internet optimaliseert is uw doel om de bestandsgrootte zoveel mogelijk te verkleinen. Dit alles zonder teveel kwaliteit te verliezen. Er zijn hiervoor meerdere opties. Online tools zoals bijvoorbeeld TinyPNG of Compress JPEG kunnen dit gemakkelijk voor u doen.

5. De alt-tekst

De alt-tekst, ook wel ‘alternatieve tekst’ genoemd, verschijnt als u met uw muis over een afbeelding gaat. Door het toevoegen van een alt-tekst kunt u gemakkelijk de inhoud van een afbeelding beschrijven.

  • Beschrijf de afbeelding in eenvoudig en foutloos Nederlands.
  • Plaats niet te veel zoekwoorden in de alt-tags, dat wordt als spam gezien.
  • Verwerk details in de alt-tag.

6. Thumbnails bij het optimaliseren van afbeeldingen

De miniaturen van afbeeldingen moeten zo klein mogelijk zijn Op deze wijze heeft het geen invloed op bijvoorbeeld de laadtijd van de pagina. Gebruik hiervoor Photoshop of bijvoorbeeld een gratis online tool zoals bijvoorbeeld Pixlr, Fotor of GIMP.

Veel webshops en blogs gebruiken thumbnails voor kleine previews van een product of blog, op de categoriepagina’s. Het gebruik van thumbnails is een ideale manier om op een klein oppervlak veel afbeeldingen te laten zien. Bij verkeerd gebruik kunnen thumbnails veel invloed hebben op de laadtijd van een pagina. Het verkleind weergeven van een grote afbeelding via HTML ziet er weliswaar goed uit, maar zorgt er alsnog voor dat de originele afbeelding wordt geladen met bijbehorende laadtijd.

Gebruik geen html-code om een afbeelding te verkleinen of te vergroten. Zorg ervoor, dat de afbeelding zelf al verkleind is. Gebruik een andere alt-tag dan bij de volledige grootte van de foto. Sommige marketeers pleiten er zelfs voor om de alt-tag bij thumbnails weg te laten. Het is immers ongewenst, dat Google de thumbnail afbeelding indexeert in plaats van de originele afbeelding.

7. Integreer social media

De makkelijkste manier om social media te integreren in uw afbeeldingen is door het toevoegen van social media sharing buttons. Denk hier bijvoorbeeld aan de Pinterest ‘Pin it’ button. Pinterest is razend populair en hoe meer mensen uw afbeelding pinnen, des te beter het is voor SEO.

8. Gebruik ondertitels bij het optimaliseren van afbeeldingen

Een onderschrift helpt de lezer om zich te oriënteren. Deze tekst is belangrijk omdat de lezers een artikel eerst op afbeeldingen scannen en de ondertitels van deze afbeeldingen bekijken. Pas wel enig beleid toe bij het plaatsen van ondertitels. Sommige afbeeldingen dienen puur als blikvanger en hebben geen informatieve functie. In dergelijke gevallen is het vaak beter om geen ondertitel te gebruiken en zo over optimalisatie te voorkomen.

  • Denk bij het optimaliseren van afbeeldingen vanuit de gebruiker en niet vanuit SEO oogpunt. Welke informatie wil de gebruiker hier zien?
  • Beschrijf bij het optimaliseren van afbeeldingen de relatie tussen afbeelding en tekst.

9. Minimaliseer de bestandsgrootte van de afbeeldingen

Afbeeldingen hebben een grote invloed op laadtijden. De laadtijd van een pagina is een belangrijke factor voor een hoge gebruiksvriendelijkheid en een hoge SEO ranking. Hoe sneller een website laadt, hoe gemakkelijker het is om door de website te navigeren.

Experimenteer met verschillende kwaliteitsinstellingen in een fotobewerkingsprogramma. Een lagere kwaliteitsinstelling zorgt voor een kleine bestandsgrootte, maar heeft uiteraard invloed op de kwaliteit van de foto. Doorgaans is een kwaliteitsinstelling van 70 voldoende voor internetdoeleinden. Een goede stelregel is dat een afbeelding niet groter dan 70 kb mag zijn. Dit is echter afhankelijk van de resolutie van de afbeelding.

10. Decoratieve afbeeldingen

Veel websites gebruiken decoratieve afbeeldingen, zoals een achtergrondafbeelding of menuknoppen. Dit kan een positieve invloed hebben op het uiterlijk van een website, maar zorgt ook voor een langere laadtijd.

  • Bij simpele afbeeldingen zoals omlijningen en patronen gebruikt u bijvoorbeeld PNG of GIF.
  • Voor de opmaak van een menu gebruikt u bijvoorbeeld HTML5 of CSS.
  • Gebruik geen alt-tags voor decoratieve afbeeldingen, dit wordt als spam gezien.

 11. Plaats foto’s van aantrekkelijke mensen

Een foto van een baby zorgt voor de hoogste emotionele betrokkenheid. Maar niet in alle gevallen is het slim om een baby te portretteren. Het kan negatieve invloed hebben op de professionele uitstraling van een website.

Foto’s van aantrekkelijke mensen zorgen wel voor meer professionaliteit en trekken ook aandacht naar zich toe. Kiest u voor een dergelijke foto? Zorg dan, dat er een vrouw op de foto staat. Dit zorgt voor een hogere betrokkenheid bij mannelijke lezers. Een foto van een man zorgt daarentegen niet voor een hogere betrokkenheid bij vrouwelijke lezers.

  • Zorg ervoor dat de afgebeelde personen er verzorgd en aantrekkelijk uitzien.
  • De kwaliteit van de foto is belangrijk voor een professionele uitstraling.

12. Google Webmaster Guidelines

Google heeft SEO speciale handleidingen opgesteld. 1 handleiding gaat over het optimaliseren van afbeeldingen en bevat informatie voor het optimaliseren van afbeeldingen. Het geeft tips over, hoe u deze het beste kunt optimaliseren voor hun zoekmachine. De belangrijkste nog niet genoemde bevindingen leest u hier:

  • Google Afbeeldingen is een manier om op visuele wijze informatie op internet te ontdekken. Gebruikers kunnen snel informatie bekijken met meer context rond afbeeldingen en dat met nieuwe functies zoals bijschriften, prominente badges en AMP-resultaten. 
  • Door u af te melden voor inline links in de resultaten van Google Afbeeldingen zoeken, kunt u voorkomen dat de afbeelding in volledig formaat wordt weergegeven op de pagina met zoekresultaten van Google Afbeeldingen zoeken.
  • Bied een goede context: Zorg ervoor dat uw visuele content aansluit op het onderwerp van de pagina. We raden u aan uitsluitend afbeeldingen weer te geven als deze originele waarde aan de pagina toevoegen. Het is niet raadzaam pagina’s te maken waarop de afbeeldingen en de tekst geen originele content zijn.
  • Optimaliseer de plaatsing: Plaats afbeeldingen waar mogelijk in de buurt van relevante tekst. Je kunt overwegen de belangrijkste afbeelding bovenaan de pagina te plaatsen als dit een logische keuze is.
  • Sluit geen belangrijke tekst in afbeeldingen in: Voorkom dat je tekst insluit in afbeeldingen, zoals belangrijke tekstelementen als paginakoppen en menu-items, omdat niet alle gebruikers er dan toegang toe hebben (en omdat vertaalprogramma’s voor pagina’s niet werken in het geval van afbeeldingen).
  • Maak een goede URL-structuur voor je afbeeldingen: Google gebruikt zowel het URL pad als de bestandsnaam om uw afbeeldingen beter te begrijpen. Probeer uw afbeeldingscontent zo te ordenen dat de URL’s logisch zijn opgebouwd.

Voeg gestructureerde gegevens toe

Als u gestructureerde gegevens opneemt, kan Google Afbeeldingen uw afbeeldingen weergeven als uitgebreide resultaten. Zo krijgen gebruikers relevante informatie over uw pagina te zien en kan er beter getarget verkeer naar je site worden geleid. Google Afbeeldingen biedt ondersteuning voor gestructureerde gegevens voor de volgende typen:

Volg de algemene richtlijnen voor structured data en richtlijnen die specifiek zijn bedoeld voor het door u gebruikte type gestructureerde gegevens. Als u dit niet doet, zijn uw gestructureerde gegevens mogelijk niet geschikt voor de weergave van uitgebreide resultaten in Google Afbeeldingen. In elk van deze typen gestructureerde gegevens is het afbeeldingskenmerk een verplicht veld om in aanmerking te komen voor de badge en uitgebreide resultaten in Google Afbeeldingen.

  • Op Google Afbeeldingen helpt het AMP-logo  gebruikers pagina’s te identificeren die snel en vloeiend worden geladen. Overweeg uw hostpagina voor afbeeldingen over te zetten naar AMP om de laadtijd van pagina’s in te korten.

13. Afbeeldingen in Sliders

Veel websites maken nog gebruik van Sliders ook wel caroussels genoemd. In deze sliders gebruikt men vaak mooie afbeeldingen. Ik ben echter geen fan van sliders. Bezoekers van uw website hebben namelijk weinig geduld en zullen niet wachten voordat ze alle afbeeldingen in de slider gezien hebben. Yoast geeft aan dat Sliders slecht zijn voor uw website en uw SEO en Jacob Nielsen van de Nielsen Norman Groep gaf al in 2013 aan, dat sliders teveel nadelen hebben. Houd dit in gedachte als u bezig bent met het optimaliseren van afbeeldingen voor uw website.

SEO Blogs over Contentmarketing & Lokale  SEO

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Hij voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Heeft u een vraag of wilt u mij inhuren als SEO specialist of Content Marketing expert? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

Lokale SEO in Marketingfacts

Lokale SEO: optimaliseer je website voor lokaal.

Please follow and like us:
connectyourworld

Laat je bericht achter