Last Updated on 30 augustus 2024 by connectyourworld
Gastbloggen / gastblog schrijven blijft hoe dan ook een belangrijk onderdeel van elke SEO strategie om een website bovenaan in Google te krijgen. Wij geven u tal van redenen, waarom u blogs moet blijven schrijven voor uw eigen website en om te blijven gastbloggen. En hoe doet u dat dan precies? Wat moet u allemaal doen om een gastblog te schrijven als gastblogger?
Estimated reading time: 12 minuten
Het belang van SEO is nog steeds hoog. Uit een onderzoek onder SEO specialisten van ruim tweeduizend bedrijven in 2024 door Search Engine Journal, bleek dat 64,6% van de bedrijven in 2023 meer succes met SEO ervoer, dan in voorgaande jaren. Aandachtspunten hierbij zijn:
Gastbloggen is de activiteit, dat gastbloggers blogs of artikelen schrijven voor andere websites, dan die van hen zelf. Dit doen ze om meer bekendheid te krijgen of voor het verzamelen van backlinks.
Gastbloggen is zeker nog van toegevoegde waarde. Zelfs de grote bedrijven doen aan gastbloggen! Dat doen ze natuurlijk niet voor niks. Met gastbloggen verhoogt u de domein autoriteit (thought leadership) van zowel de schrijver zelf, als via de backlinks, die gastbloggen oplevert voor websites, waarheen men linkt. Zorg er met de huidige Panda- en Penguin algoritmes updates wel zo veel mogelijk voor dat u goede content gaat schrijven op kwaliteitswebsites. Kwaliteit houdt bij deze in een tekst van rond de 1000 woorden, maar zeker niet onder de 500 vergezeld van minstens een afbeelding en een video, of een paar afbeeldingen. Ook een paar links naar aanvullende info, die niet direct iets met uw eigen site te maken heeft, kan relevant zijn.
Weet u de reden nog, waarom u begonnen bent met gastbloggen? Het is belangrijk om daar even bij stil te staan. Alleen zo kunt u een relevante gastblog schrijven en bepalen op welke websites u uw gastblog wilt laten opnemen. Dit is weer van belang om een optimaal rendement op uw gastblogs te behalen.
Als u de juiste artikelen op de juiste websites schrijft kunt u alle 3 de voordelen van het gastbloggen in een klap bereiken. Indien u voornamelijk uit bent op autoriteit voor uw website via backlinks is het belangrijk, dat u schrijft op blogs met een hoge autoriteit. Let vooral op de domein autoriteit en in mindere mate op Page Authority van de homepage van de blogs.
Online marketing draait om zichtbaarheid en vindbaarheid. De juiste doelgroep moet uw blog of gastblog lezen. Dat is echter nog niet zo makkelijk. Het is aan u om de doelgroep te zoeken en om aanwezig te zijn waar u doelgroep is. Dit kan een veelbekeken website in uw branche zijn of een account van een influencer.
Het voordeel aan bloggen, is dat het tijdloos is.
Er zijn ook professionals, die geen fan zijn van gastbloggen. Zij vinden de volgende nadelen voor gastbloggen:
Om bovenaan in Google te komen heeft u SEO backlinks nodig. U heeft misschien mooie content op uw website, maar zonder goede backlinks, is dat vrij nutteloos. Als uw gastblog lastig te vinden is, zal het aantal lezers minimaal zijn en dat is zonde van de arbeid, die u erin stopt. SEO Backlinks zijn links van andere websites, die naar die van u verwijzen.
Deze backlinks vormen de basis van Google’s algoritme en dragen bij aan uw positie in de zoekmachine op de voor u relevante zoekwoorden. Als uw website autoriteit nog heel laag is, dan kan gastbloggen een heel goede zijn om meer backlinks te verkrijgen met als gevolg een hogere domein autoriteit. Belangrijk is wel, dat u gastblogs schrijft voor websites in dezelfde niche. Het is niet heel erg als deze links wat kleiner zijn, dan die van uzelf. Een backlink van een kleine website in uw niche die heel vergelijkbaar is met uw website, is veel waardevoller dan een backlink van een linkfarm. U hoeft trouwens geen duizenden links te hebben. Zoals zo vaak gaat het bij backlinks ook om de kwaliteit in plaats van om de kwantiteit.
Gastblogs zijn het meest effectief, als u een enkele gastpost op elke site plaatst. Het is daarom belangrijker om connecties op te bouwen met veel bloggers, in plaats van een enkele blog te hebben, waarop u keer op keer gaat gastbloggen. Begin als eerste met het onderzoeken van de blog waarop u wilt publiceren en kijk of u een oprecht persoonlijk compliment kunt maken. U kunt vervolgens een lange gastblog schrijven van minstens 1.000 woorden. Zorg ervoor, dat dit uw beste werk is.
De gastblog moet informatief of onderhoudend zijn. Dit is natuurlijk afhankelijk van de branche. Maak er geen verkooppraatje voor uw bedrijf van. Hier prikken lezers zo door heen. Herhaal het proces voor elke blog. Vaak is het de moeite waard om een content marketeer of een copywriter van een bureau in te schakelen. Als u probeert naar een minder bekend land te gaan, kan een bureau u veel tijd besparen door de juiste, gezaghebbende websites te kennen om contact op te nemen en schrijvers en onderwerp ideeën te kunnen organiseren.
Uw lezerspubliek en de zoekmachines zoals Google en Bing weten waar ze op moeten letten, als het gaat om ‘spam links’. Google is al sinds 2012 op hun hoede. Ze lanceerden toen de Penguin algoritme update, die speciaal voor dit doel was ontwikkeld. Een gastblog van hoge kwaliteit moet de lezer iets unieks bieden. Dit kan nieuwe informatie zijn, die duidelijk wordt gepresenteerd of een argument, dat niet is uitgekozen en uitgelegd. Het kan ook een verduidelijkt concept zijn. Onthoud, dat content van hoge kwaliteit zal worden gelezen, geabsorbeerd en verspreid.
Na het maken van een gastblog van hoge kwaliteit, is de volgende stap, het vinden van het juiste communicatie platform/blog. Heeft u ervoor gezorgd, dat deze relevante blogsites ook hun steentje bijdragen om hun lezerspubliek aan te spreken? Plaats daarom berichten op sites waar de gastblogger meer betrokken is bij het publiek. Identificeer welke websites geloofwaardig en het meest geschikt zijn voor uw bedrijf.
Check de blogsite op:
Gebruik daarnaast uw gezond verstand. Ga op zoek naar blogsites, die hun abonnees een update geven, wanneer ze iets nieuws posten. Dit kan zomaar uw gastblog zijn. Een teken aan de wand is ook vaak of er snel gereageerd wordt op reacties op sociale media. Blogsites met actieve en betrokken volgers zullen ook eerder betrokken zijn bij uw eigen content. Dit kan een goede hoeveelheid verwijzingsverkeer naar de blog of naar uw eigen website opleveren.
Veel strategieën voor het plaatsen van gasten kiezen ervoor om zich te concentreren op het creëren van ‘groenblijvende content’, of blogs, die hun relevantie voor de komende maanden of zelfs jaren behouden. Het is soms ook de moeite waard om content te publiceren, die aansluit bij actuele of seizoensgebonden evenementen. Deze kunnen op bepaalde tijden van het jaar een golf van blogs zien. Als u bijvoorbeeld een website heeft, die gewijd is aan hardlopen, kunt u een gastblog schrijven, waarin u hardlopers adviseert over ‘veilig hardlopen in de donkere maanden’.
Hoewel dit in de lente en zomer misschien niet veel aandacht krijgt, is het nog steeds een onderwerp met een potentiële levensduur, aangezien het elk jaar weer relevant wordt. Naast het hebben van een doordachte gastblog strategie, is het ook altijd belangrijk om alert te zijn, als het gaat om het aanpassen aan onvoorziene gebeurtenissen: goed zakelijk inzicht betekent bereid zijn om veranderingen aan te brengen, wanneer dat nodig is.
Marketingstrategieën evolueren op basis van wat het beste heeft gewerkt, en uw benadering van gastbloggen zou niet anders moeten zijn. Onthoud: het succes van een bericht kan niet alleen worden gevolgd door het aantal keren, dat het op sociale media wordt gedeeld. Hoewel het behalen van een hoog aantal shares de blog host misschien wel leuk zal vinden, correleren ze niet altijd met het succes van een bericht om zaken voor u te genereren of uw positie in Google te verbeteren. Het is bijna onmogelijk om de effectiviteit van elke gastblog afzonderlijk bij te houden, omdat u niet weet hoeveel bezoeken velen van hen krijgen, aangezien ze op een groot aantal verschillende sites zullen zijn.
Om de effectiviteit van uw campagne voor het gastbloggen te meten, gebruikt u in plaats daarvan een tool zoals Google Analytics om u te helpen meten hoeveel verkeer uw eigen site ontvangt, zowel van verwijzingsverkeer als van uw hogere positie in de zoekmachines. Dit kan u in de toekomst helpen uw strategie te bepalen. Het plaatsen van gastblogs is net zo relevant als altijd in de wereld van vandaag, maar moet zorgvuldig worden benaderd om de effectiviteit ervan te maximaliseren. Prioriteit geven aan relevante content van hoge kwaliteit en het identificeren van de meest geschikte websites met de hoogste autoriteit om op te posten, is van het grootste belang. Net als bij andere gebieden van uw bedrijf, zal het volgen van een strategische benadering op basis van uw ontwikkelingsplan en in combinatie met zorgvuldige gegevensanalyse u de resultaten opleveren die u nodig heeft bij het gastbloggen.
Het eerste waarop u moet letten is of de websites/blogs in dezelfde industrie zitten als u zelf, ongeacht of ze uw artikelen willen plaatsen. Als deze niet binnen de smaak van de lezersgroep van een site vallen, zullen ze niet of nauwelijks gelezen worden. Ook de waarde van de backlinks in uw artikelen zal veel minder zijn. Het zullen altijd nog niche backlinks zijn door de tekst in uw artikelen maar dat is niet te vergelijken met gerichte blogs waar de volledige content van het blog overeenkomt met uw branche. Extra voordelen zijn, als u weet dat artikelen op een site via sociale media verspreid worden, en als de websites een grote groep lezers hebben, die uw artikelen nog eens extra via sociale media kunnen aanprijzen aan hun contacten.
Geef de volgende zoekopdrachten in Google in en vervang “Zoekwoord” door de beste zoekwoorden in uw branche voor Connect your World bijvoorbeeld:
Als u uw branche goed kent dan valt het u waarschijnlijk op dat bepaalde namen van schrijvers steeds terugkeren. Het loont de moeite om te onderzoeken op welke websites zij bij voorkeur bloggen. U kunt deze vinden door middel van een Google zoekopdracht met de naam van de schrijver en “gast blog door”, “gast blog van”, “gast artikel door” of “gast artikel van”.
Onze conclusie is, dat gastbloggen meer voordelen heeft dan nadelen. Mits er aan een aantal uitgangspunten voldoende aandacht wordt besteed. Zorg ervoor, dat de gastblog van dezelfde hoge kwaliteit is, dan als u een blog op u eigen website plaatst.
Herman is een freelance SEO specialist en SEO tekstschrijver uit Den Haag. Hij is tevens eigenaar van SEO en Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Naast SEO specialist is hij een zeer ervaren content marketeer.
Kies ook een SEO specialist van Online marketingbureau Connect your World in de volgende steden:
Heeft u een vraag over gastbloggen? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Neem dan contact met ons op!
Ook deze lijst met veelal gratis SEO tools is een aanrader. Zonder tools wordt SEO optimalisatie een stuk lastiger. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk ook altijd een mogelijkheid.