Last Updated on 29 september 2024 by connectyourworld
In herhaling vallen. Het is iets wat we niet graag doen. En zeker niet wanneer we bezig zijn met personal content. We willen namelijk graag verfrissend, vernieuwend en origineel uit de hoek komen. Elke keer weer opnieuw! Wanneer we bang zijn om in herhaling te vallen, gaan we echter voorbij aan een zeer belangrijk gegeven: datgene wat voor ons vanzelfsprekend is, is dat meestal niet voor onze audience. Wij zijn misschien wel dagelijks bezig met datgene wat we te bieden hebben, waardoor het voor ons al snel aanvoelt als herhaling, maar voor onze doel publiek niet. Daarom bespreken we in deze blog post “Wat de kracht van herhaling is”.
Bovendien is het echt niet zo, dat je audience enkel en alleen wordt geconfronteerd met jouw content. Volgens Adformatie worden we we gemiddeld blootgesteld aan tussen de 6000 en 10000 commerciële boodschappen iedere dag weer. Het doorsnee menselijk brein is gewoon niet in staat om zo’n bombardement aan content te verwerken. Dat heeft als gevolg, dat we het overgrote deel van wat we zien, gewoon negeren of binnen enkele seconden weer vergeten zijn. Het is dus zeer nodig om je boodschap te herhalen. Dat is namelijk de enige manier om consistent, consequent en relevant te zijn. De kracht van herhaling is ook de beste manier om te raken, te binden en te verbinden.
Door herhaling leren we. Denk maar aan de Duitse werkwoorden of de reken tafels. In de reclamewereld zegt men, dat je een boodschap minstens drie a 5 keer gezien moet hebben, voordat er iets van blijft hangen. Omdat ons brein dagelijks overspoeld wordt met zoveel nieuwe impulsen, onthouden we maar een fractie ervan. Zeker wanneer het gaat om nieuwe informatie.
Volgens de Duitse psycholoog Ebbinghaus vergeten we maar liefst 90% procent van de nieuwe dingen die we leren binnen 30 dagen.
Wanneer informatie herhaald wordt, reageert het brein anders en wordt het gemakkelijker om het te onthouden. Wil je raken, binden en verbinden met je content, dan is herhaling je beste vriend. Gelukkig betekent het, dat je niet letterlijk elke keer opnieuw hetzelfde moet schrijven of zeggen. Dat is ook het verschil tussen content marketing en reclame: personal content is geen tv reclame die je op piekmomenten verschillende keren laat zien. Herhaling verwerken in je content is een subtiel spel, waarbij je contentpijlers een belangrijke rol spelen.
Herhaling is dus een absolute must in contentmarketing en heeft een enorme kracht. Maar hoe zorg je voor herhaling en blijf je toch nog interessant en vernieuwend? Dat is eigenlijk heel simpel! Door te spelen met verschillende invalshoeken, formats en je content pijlers kan je op verschillende manieren hetzelfde vertellen, zonder dat het gaat vervelen. Een contentpijler kan over je aanbod van je producten of diensten gaan. Productinformatie, testimonials, vergelijkingen met concurrerende producten zijn bijvoorbeeld verschillende invalshoeken. Andere mogelijke contentpijlers zijn bijvoorbeeld: je missie, aanpak, je niche en je waarden. Daarmee kan je eindeloos spelen zonder dat je in herhaling valt.
Veel contentmarketeers zijn bang om in herhaling te vallen. Terwijl dit net van groot belang is, als je wilt raken, binden en verbinden. Door herhaling leren we, dat informatie die regelmatig herhaald wordt, verloren gaat. Het is geen toeval dat herhaling wordt toegepast in de literatuur, belangrijke toespraken en reclame. Het is een beproefde techniek om een boodschap op een duurzame manier over te brengen. Wat voor de een vanzelfsprekend lijkt, is voor de ander mogelijk een totaal nieuw en zeer belangrijk inzicht. Door te spelen met de contentpijlers enerzijds en verschillende invalshoeken en formats anderzijds kan je eindeloos herhalen in je content zonder te vervelen.
Herman Geertsema is een ervaren content marketeer en SEO specialist uit Den Haag. Tevens is Herman eigenaar van Connect your World, een content marketing bureau in Den Haag. Herman voert projecten uit en schrijft teksten voor bedrijven in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en vele andere steden. Heeft u vragen over De kracht van herhaling? Neem dan contact met ons op.