Last Updated on 8 september 2024 by connectyourworld
Hoe kom je bovenaan in Google is een makkelijke vraag met een moeilijk antwoord. Het hangt namelijk af van een hoop factoren. De volgende factoren zijn hierbij van belang:
Estimated reading time: 9 minuten
SEO optimalisatie is nu meer dan 20 jaar oud en langzamerhand volwassen geworden. De nieuwe ontwikkelingen en features volgen elkaar echter nog steeds op. Veel bedrijven hebben de SEO van hun bedrijf redelijk tot goed op orde. Maar hoe maakt u dan het verschil met uw concurrenten? Als het even kan wilt u online toch boven uw concurrenten staan? SEO is simpel gezegd niets anders, dan boven uw concurrenten staan in zoekmachines zoals Google en Bing.
Heeft u door uw SEO inspanningen uw website eenmaal bovenaan in Google, dan bent u er helaas nog niet. U wilt namelijk, dat de bezoekers van uw website uw product of dienstverlening gaat aanschaffen. Investeren in SEO moet ergens toe leiden. Een positie bovenaan bij Google is leuk voor de marketeers van het bedrijf. De directeur of RVB wil echter resultaten zien. Uiteindelijk draait het om meer omzet en een hogere winst. Conversie optimalisatie is daarom misschien wel de factor waar u het meeste aandacht aan moet besteden.
Dat kan een SEO specialist doen door de website snelheid te analyseren en waar mogelijk te verbeteren. De SEO expert kan verder ook energie stoppen in het simpel maken van de website. Daar bedoelen wij mee, dat een SEO specialist het design en de navigatie van een website verder onder handen kan nemen. Een prettige gebruikerservaring wordt de laatste jaren steeds belangrijker voor Google. Positieve ervaringen zorgen ervoor, dat een gebruiker langer blijft hangen op een website. De kans op een verkoop wordt daardoor groter en dat is weer goed voor de zoekmachinemarketing.
Op welk zoekwoord zou ik liever ranken?
Het liefst sta je met alle SEO zoekwoorden op de 1e pagina van Google. Is dit echter realistisch? Vaak is dat niet het geval! Zoals je ziet, betekent een hoog zoekvolume, dat de moeilijkheidsgraad zeer hoog is. Op welke SEO zoekwoorden kunt u daarom het beste ranken? Stel het lukt u om rond de 10e positie in Google te komen op een zoekwoord met een hoog zoekvolume. Dat is natuurlijk heel mooi. Alleen u moet wel weten, dat u onderaan pagina 1 een click through rate percentage heeft van 1 a 2 procent. Daarnaast gaan er van de 100 mensen nog maar 7 mensen naar de 2e pagina van Google. En dan hebben die nog geen eens op uw website geklikt.
In deze bijdrage wil ik SEO wat anders benaderen dan normaal gesproken. Misschien verwacht u de nodige SEO Tips. Deze SEO tips zijn in deze blog post iets minder belangrijk. Het gaat om een andere denkwijze. Wat is de slimste SEO strategie voor uw bedrijf? Wat zijn de beste opties, die kant en klaar voor u op een presenteerblaadje liggen?
Stappen voor een andere SEO strategie
Natuurlijk is het goed om te onderzoeken wat de concurrentie aan zoekmachinemarketing doet. Dit betekent niet, dat u alles van uw concurrenten moet overnemen! Teveel zie ik nog, dat er halve webteksten van de website van de concurrent worden geplukt. Duplicated SEO content is kortom een ‘no go voor Google. Schrijf daarom unieke content. Ga daarbij niet alleen uit van een zoekwoord. Door te bepalen welke problemen u mogelijke doelgroep ervaart en te achterhalen op welke vragen zij een antwoord zoeken, krijgt u zeer waarschijnlijk voldoende input om engaging content te schrijven.
Als makelaar is het natuurlijk cool om goed te scoren op het zoekwoord makelaar, verkoopmakelaar of aankoopmakelaar. Iedere makelaar zou dat natuurlijk graag willen. De concurrentie op enkelvoudige zoekwoorden is echter zeer groot. Afhankelijk van het type bedrijf en de branche kunt u beter focussen op de long tail zoekwoorden.
Bijna iedereen doet zoekwoordenonderzoek met gebruikelijke zoekwoorden SEO tools zoals zoekwoordenplanner, Ahrefs, SemRush of Moz. Het is dus logisch, dat veel mensen de zelfde zoekwoorden voor zich krijgen. Weet u, dat elke dag 70 procent van de zoekopdrachten nieuw zijn? Dat zijn de zoekwoorden die nog niet in de zoekwoorden tools verwerkt zijn. Mocht u de tijd en het budget hebben, dan zou u zoekwoorden kunnen uittesten. Neemt u rode wijn als zoekwoord of gaat u voor ‘biologische rode wijn aanschaffen’ als trefwoord. Dit laatste zoekwoord heeft een laag zoekvolume, maar als u in Google komen er wel meer dan 100.000 resultaten naar voren.
Veel SEO specialisten doen een zoekwoordenonderzoek en proberen vervolgens het algoritme van Google te beïnvloeden. Maar weinig SEO experts kijken echter hoe het gebruik van een bepaald zoekwoord impact heeft op de SERP, de pagina met zoekresultaten. Tik maar eens autoverzekering in. De pagina start met vier advertenties voor dat de nummer 1 positie in beeld komt. Na de nummer 2 positie komt de Google tool ‘mensen vragen ook’ Na de 4e positie komt het Google Local Pack in beeld voor dat we verder gaan met nummer 5. Onderaan staan er nog eens drie advertenties. Met het zoekwoord autoverzekering is de zichtbaarheid van de organische zoekresultaten niet super goed. Moet u daar je energie aan besteden? Dat is voor elk bedrijf anders.
In deze andere aanpak voor SEO optimalisatie, staan niet de zoekwoorden centraal, maar de klant en uw assortiment. Een persona is met name geschikt voor B2B en B2C of webshops met artikelen, die meer toelichting nodig hebben. Breng vervolgens de ´customer journey´ in beeld en u heeft zo voldoende nieuwe invalshoeken.
De meeste klanten maken een heel proces door, voordat ze uiteindelijk beslissen om een product aan te schaffen. Het begint vaak met een idee. Vervolgens verzamelt hij of zij informatie. Ook worden er recensies gelezen van eerdere klanten. Uiteindelijk wordt de koop gesloten. Voor elk van deze ´touch points´ kunt u SEO content schrijven, dat antwoord geeft op de mogelijke vragen van uw potentiële klanten.
Als u dan toch al vele diverse stukken content hebt gemaakt of geschreven, maak er dan ook goed gebruik van. Maak content voor elke fase in de customer journey (See, Do, Think, Care). U heeft de kans om potentiële klanten te begeleiden naar de uiteindelijke verkoop. Van oriëntatie naar uiteindelijke besluitvorming.
Zeker bij duurdere producten of diensten, waarbij de potentiële klant niet in een nacht over het ijs gaat, is er een grote ´informatie honger´. Product informatie, consumententesten, ervaringsverhalen, product vergelijkingen, voordelen, onderscheidend vermogen met concurrerende producten, Google recensies en nog veel meer kan input geven aan uw contentmarketingstrategie.
Kijk maar eens goed op de SERP. Google zelf geeft u al heel veel suggesties om de zoekmachine optimaal te gebruiken. Hierbij een overzicht:
1. Mensen zoeken ook naar
2. Mensen vragen ook
3. Keyword ideas
4. Related keywords
5. Trending keywords
6. Longtail keywords
7. Gerelateerde zoekopdrachten
Google is een machine, die steeds slimmer wordt. Het doel van Google is om alle zoekopdrachten in hun zoekmachine van het beste antwoord te voorzien. Het zoeken op ‘SEO specialist Den Haag’ of op ‘Hoe komt mijn website bovenaan in Google’ vereisen een geheel ander zoekresultaat. Verschillende pagina’s hebben vaak dus een geheel verschillende zoekintentie. U heeft de homepage, informatieve pagina’s, landingspagina’s en de betaalpagina. Uit SEO oogpunt mag een informatieve pagina best groot zijn. Terwijl een landingspagina een stuk strakker en cleaner mag zijn. U wilt namelijk het aantal conversies verder verhogen.
Het Google algoritme voor de zoekmachine verandert elk jaar wel een paar keer. Om SEO zoekmachineoptimalisatie goed uit te voeren, moet u goed op de hoogte zijn van de SEO ontwikkelingen. Vanwege de scherpe concurrentie is het slim om direct in te springen op deze nieuwe ontwikkelingen om een concurrentie voordeel te behalen. Er zijn bijvoorbeeld nog genoeg websites zonder Google Bedrijfsprofiel account. Ook zijn er nog veel websites, die geen gebruik maken van structured data. De websites die dat wel doen, scoren in de regel beter.
Bovenaan in Google komen, is nog steeds mogelijk, is het antwoord op de vraag: ‘Hoe kom je bovenaan in Google‘. Het vergt wel enig denkwerk, want de concurrentie is groot en sterk. In deze blog post hebben wij uw aangespoord om het net even anders te doen dan gebruikelijk. We maken het onszelf namelijk onnodig moeilijk door allemaal voor de zelfde zoekwoorden te gaan. Durf daar eens van af te stappen; er is echt nog een wereld te winnen om hoger te ranken in de organische zoekresultaten.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een Online marketing bureau in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO freelancer en tekstschrijver uit Den Haag. Heeft u meer vragen over ‘Hoe kom je bovenaan in Google’ of wilt u uw SEO uitbesteden? Neem dan contact op via onderstaande button.