Stap voor stap je online zichtbaarheid vergroten
Online marketingstrategie draaien in principe om 1 ding en dat is online zichtbaarheid. Alleen als u goed zichtbaar bent voor de juiste potentiële klanten, heeft u een grote kans om uw producten of diensten online te verkopen. Dit betekent in feite, dat u niet kunt zonder een goede online marketingstrategie.
Online marketing, ook wel internetmarketing of digitale marketing genoemd, verwijst naar het gebruik van het internet en online kanalen om producten, diensten of merken te promoten en adverteren. Het omvat een breed scala aan strategieën en tactieken om een doelgroep te bereiken en betrekken, verkeer naar een website te leiden en uiteindelijk zakelijke doelen te behalen.
Estimated reading time: 12 minuten
Een website die voor u werkt, welke ondernemer wil dat nu niet. Nog steeds bouwen veel ondernemers een mooie website en verwachten ze vervolgens, dat de websitebezoekers vanzelf naar de website komen. Dit is een grote misrekening.
Weet u nog, dat ik vertelde, dat het in een Online marketingstrategie om 1 ding draait en dat is online zichtbaarheid. Dit komt omdat zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google, Bing en Yahoo een zeer belangrijke dominante toegangspoort zijn geworden voor de websites van bedrijven. In plaats van de Gouden Gids pakken, Google u nu als uw informatie nodig hebt over een bepaald probleem of een bedrijf. Daarom is een antwoord op de vraag “Hoe kom ik hoger in Google?” belangrijker dan ooit.
De mens is van nature lui! Het blijkt, dat er maar heel weinig mensen naar de 2e pagina van Google gaan. De ‘search results’ van de zoekopdracht met een plek op pagina 2 en verder worden dus nauwelijks bekeken. Een beeldscherm van een computer of een mobiele telefoon heeft een bepaalde grootte. Dit betekent, dat er naast de betaalde advertenties in Google slechts ruimte voor 10 organische zoekresultaten is. In grote steden zoals Den Haag en Amsterdam zijn er veel meer dan 10 makelaars, loodgieters of rijscholen. Een plek op de eerste pagina van Google of zelfs helemaal bovenaan in Google levert u daarom veel extra websitebezoekers en meer klanten op.
Een website van een bedrijf draait niet om de hoeveelheid bezoekers. Een bedrijf heeft als doel om zijn conversies te verhogen. Ze willen hun producten afzetten of hun diensten verkopen. Dat betekent, dat een website snel moet zijn, eenvoudig en met een gemakkelijke navigatie. Vervolgens moet de potentiële klant overtuigd worden om het product of de dienst af te nemen.
Een conversie is een gewenste actie, die een bezoeker op uw website onderneemt, zoals een aankoop, het invullen van een formulier of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Het meten van conversies helpt bedrijven om de effectiviteit van hun marketinginspanningen te beoordelen. Het doel is om bezoekers om te zetten in klanten of leads, wat bijdraagt aan het behalen van bedrijfsdoelen. U kunt een online marketeer inzetten voor conversie optimalisatie.
Een online marketingstrategie is al voor langere tijd een ‘must have’. Heeft u als bedrijf duidelijk, wat u online precies wilt bereiken? Dit zijn een paar voorbeelden van online marketing strategie doelstellingen:
SEO optimalisatie is een belangrijk onderdeel in een Online marketing strategie. In Online Marketing draait het namelijk om de zichtbaarheid van uw bedrijf voor de juiste doelgroep. SEO optimalisatie kan er voor zorgen, dat de mensen de weg vinden naar uw website en uw product of dienst van je afnemen. Google houdt rekening met ruim 200 verschillende SEO ranking factoren. Een goede SEO strategie is daarom een belangrijk onderdeel van een Online Marketingstrategie.
Zonder relevante, actuele content heeft u geen goede website. Wilt u een product of een dienst verkopen? Dan moet u laten zien, dat uw kennis van zaken hebt en te vertrouwen bent. Door kennis van zaken te tonen, bestaat de kans, dat een websitebezoeker een stuk content leest waarin staat, hoe u zijn probleem oplost. Dan is de kans groter, dat hij of zij uw product of dienst verkoopt.
Het schrijven van SEO vriendelijke webteksten is een sport op zich. SEO webteksten moet voor de bezoeker van de website gemakkelijk en snel leesbaar zijn. Houd hierbij rekening, dat het online lezen navenant anders is dan lezen van papier. Aan de andere kant wil Google zelf graag weten, waar een tekst over gaat. Daar heeft u verschillende mogelijkheden voor. Hoe beter Google weet, waar een tekst over gaat, hoe makkelijker Google een website of webpagina kan indexeren. Dit betekent, dat Google weet, welke SEO ranking hij uw website of pagina moet geven ten opzichte van de concurrentie op een bepaald zoekwoord. Een Content marketing strategie is daarom misschien wel het belangrijkste onderdeel van een Online Marketing strategie. Oude content moet u trouwens regelmatig updaten.
Veel mensen vinden SEO Linkbuilding maar vreemd. Zijn SEO backlinks echt belangrijk? Hoe komt u er dan aan? Moet u ernaar vragen of moet u betalen? Google gaat er vanuit, dat als op een website een link wordt geplaatst naar uw website, dit gedaan wordt met een reden. De persoon, die de backlink aanbrengt, vindt uw website interessant en relevant.
SEO Linkbuilding is nog steeds een belangrijk onderdeel van een SEO strategie. Naast relevante content telt Linkbuilding in SEO voor 28% mee in het Google algoritme voor een goede ranking van uw website of pagina. SEO Linkbuilding is super bewerkelijk en arbeidsintensief. Het is daarom aan te bevelen om daar een Linkbuilding specialist voor in de arm te nemen. Deze kan op maandelijkse basis zorgen voor meer relevante backlinks.
Een ondernemer wil zijn product afzetten of zijn dienst verkopen. Dit gebeurt alleen, als u voldoende zichtbaar bent in zoekmachines zoals Google. Is uw website niet goed geoptimaliseerd voor SEO? Dan bent u bij voorbaat al kansloos. Als dit wel goed gedaan is, dan is de vervolgstap, dat u de websitebezoekers gaat boeien en binden. U wilt uiteindelijk een conversie behalen ook wel conversies verhogen en uw product of dienst verkopen. Uw conversie ratio verhogen kan door aandacht te besteden aan de UX design van uw website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Het is super belangrijk om veel aandacht te besteden aan de UX design van uw website. Vervolgens schrijft u uw conversie gerichte webteksten. De eigenaar van de website wil tenslotte maar 1 ding en dat zijn meer conversies en een hogere omzet draaien. Aandacht voor conversies moet daarom in elke Online marketingstrategie benoemd worden.
Voor uw Online Marketingstrategie is het van belang om vast te stellen over wat voor soort bedrijf we praten. Denk daarbij aan de volgende opties:
Zaken doen met het buitenland vraagt om International SEO
In Den Haag en de Randstad zijn veel internationale organisaties gevestigd. Daarnaast is Nederland een exportland, met als gevolg dat veel bedrijven en organisaties buiten Nederland hun product of dienst verkopen. Geldt dit ook voor uw bedrijf? Dan is het van belang om eens te kijken naar International SEO. Door middel van International SEO optimalisatie international linkbuilding kunnen internationale organisaties en bedrijven hun internationale zichtbaarheid en afzetmarkt vergroten.
Voor lokale bedrijven in veel branches is Lokale SEO cruciaal
Bij Google is de laatste jaren steeds meer nadruk komen te liggen op Lokale SEO. Als u bijvoorbeeld een loodgieter of een kledingwinkel nodig hebt, dan zoekt u deze in uw eigen stad of dorp. Als lokaal bedrijf heeft u dus baat bij lokale SEO.
Lokale zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van SEO. Bij Lokale SEO richt men zich specifiek op de optimalisatie van een website voor lokale zoekopdrachten. Lokale SEO is belangrijk voor lokale ondernemers in branches, waarin veel concurrentie is.
97% van de gebruikers heeft in Google wel eens een lokale zoekopdracht ingevoerd. Uit onderzoek bleek, dat 50% de dag erna contact opneemt of zich meldt in de winkel. Lokale SEO kan bijvoorbeeld interessant zijn voor loodgieters, klusbedrijven, schoenenwinkels, kledingwinkels en vele andere branches waarin de concurrentie hoog is. Het kan bijvoorbeeld ook interessant zijn in branches waarin de waarde van een mogelijke klant zo groot is, dat een online investering zich makkelijk terug verdient.
Als lokale SEO specialist doet u niet zoveel anders dan bij reguliere SEO. Bij zaken als zoekwoordenonderzoek en SEO linkbuilding houdt u volop rekening met de lokale context. Daarnaast besteed uw aandacht aan de Google en Facebook My Business Page, managet u uw Google reviews, vergeet u de basis SEO niet en zorgt u voor consistente NAW gegevens. Lokale SEO hoeft niet duur te zijn. Voor de lokale ondernemer kan het vrij gemakkelijk in verhouding staan met wat het gaat opleveren.
Bent u een Nederlands bedrijf met een hoofdvestiging en of meerdere vestigingen? Of is uw afzetmarkt gewoon heel Nederland of een specifieke provincie? Dan zou u bijvoorbeeld Google Bedrijfsprofiel kunnen instellen en de voor u juiste service gebieden aanvinken. Daarnaast kunt u een landingspagina maken voor relevante steden of plaatsen. Ook kunt u bij SEO Linkbuilding rekening houden met meerdere afzetgebieden binnen Nederland.
Het winkelen via internet heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen en is voor de jongere generaties gemeengoed geworden. Maar ook steeds meer ouderen weten de weg naar de webshop te vinden. SEO voor webshops is in de basis niet anders dan de SEO voor bijvoorbeeld een bedrijfswebsite. Toch kennen e-commerce sites een aantal bijzondere aandachtspunten, die niet of in mindere mate voor bedrijfswebsites gelden. Lees ook de blog: SEO voor e-commerce websites
Sociale media marketing blijft de slimste en goedkoopste manier om uw relevante SEO Content te verspreiden onder uw doelgroep. Belangrijk daarbij is, dat u goed beseft welke doelgroep op welk sociale media platform te bereiken is. Daarnaast kost het veel tijd om een trouwe groep volgers op te bouwen. Doe het goed of doe het niet is mijn motto. Kies daarom de sociale media platforms, die het meest kansrijk zijn voor u. Een optie kan zijn om het beheer van Sociale Media uit te besteden aan Connect your World.
Een online marketingstrategie is onmisbaar voor elk bedrijf om te overleven in de wereld van vandaag. Door dat een online marketingstrategie bestaat uit vele onderdelen, kan het uitvoeren van een online marketingstrategie veel tijd in beslag nemen. Daarnaast gaan de ontwikkelingen in online marketing razend snel en zijn deze soms moeilijk bij te houden. Het laatste advies in deze blog voor de ondernemer is dan ook:
Besteed als ondernemer de tijd aan de dingen waar u goed in bent. Schakel voor uw online marketing een specialist in.
Herman Geertsema is een freelance SEO specialist in Den Haag. Daarbij is hij de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Herman is een ervaren SEO freelancer en Content Marketeer.
Online marketing bureau Connect your World voert opdrachten uit in de volgende regio’s:
Wilt u ons bijvoorbeeld inhuren als SEO expert en Content Marketeer? Of heeft u gewoon een vraag over bijvoorbeeld SEO Linkbuilding? Bel of e-mail ons.
Connect your World is de specialist in Linkbuilding en SEO. Het uitbesteden van zowel SEO optimalisatie als SEO Linkbuilding is bij Connect your World in goede handen.