Last Updated on 1 september 2024 by connectyourworld
Voordat u start met het schrijven van webteksten is het natuurlijk van belang om te weten, waarover u wilt gaan schrijven. Er is echter nog iets anders, wat vandaag de dag bijzonder belangrijk is. U moet namelijk weten welke woorden uw doelgroep gebruikt als ze op zoek zijn naar het onderwerp (focus keyphrase) waarover u wilt schrijven. Als u wilt gaan ranken op een specifieke zoekterm, moet u namelijk wel u SEO optimalisatie toepassen op en de zoekterm verwerken in uw webteksten. Die zoekterm noemen we de focus keyphrase.
Estimated reading time: 8 minuten
Een focus keyphrase is het zoekwoord, waarvoor u wilt dat uw pagina rankt in de zoekresultaten van de zoekresultaten.
Stel u voor u heeft een website over gevulde koeken en u wilt een lang artikel schrijven over de geschiedenis van gevulde koeken. Dan zou de focus keyphrase ‘gevulde koeken’ kunnen zijn, maar ook een groep woorden zoals ‘de geschiedenis van gevulde koeken’. u kunt dan uw webtekst optimaliseren voor die focus keyphrase. Dit betekent, dat u die focus keyphrase op bepaalde belangrijke plekken in uw webtekst verwerkt., zodat zoekmachines zoals Google weten, waar uw webtekst over gaat.
Als u wilt, dat uw webpagina rankt voor een specifiek zoekwoord, dan is het belangrijk, dat u die webpagina optimaliseert voor die zoekterm. Wat nog belangrijker is, is dat uw doelgroep die zoekterm ook daadwerkelijk gebruikt. Als ze dat namelijk niet doen, en ze gebruiken bijvoorbeeld een ander zoekwoord, dan zou u een heleboel werk voor niets kunnen doen. Laten we nog een blik werpen op de gevulde koeken website. Stel u voor, dat u een pagina heeft, waarop u het recept voor een heerlijke ambachtelijke gevulde koek hebt beschreven. U heeft die pagina geoptimaliseerd voor de focus keyphrase ‘ambachtelijke gevulde koek’. Er komen echter nauwelijks bezoekers op uw webpagina? Wat gaat er precies mis? Na wat onderzoek blijkt, dat uw doelgroep het woord ambachtelijk vaak niet kent en daar niet gebruikt. Zij blijken de woorden ‘zelfgemaakte gevulde koeken’ te gebruiken.
Hoe zorgt u ervoor, dat u de juiste focus keyphrase kiest? Daarvoor moet u onderzoek doen. We noemen dit soort onderzoek ook wel een zoekwoordenonderzoek. Het doel van een zoekwoorden onderzoek is om een lijst met SEO zoekwoorden waarvoor u wilt ranken samen te stellen. Bij een zoekwoord onderzoek moet u met twee zaken rekening houden:
Het is belangrijk om na te gaan welke woorden uw publiek gebruikt en naar welke termen zij zoeken. Probeer u te verplaatsen in uw publiek alsof u een van hen was. Welke focus zoekwoorden zou u dan gebruiken om te zoeken naar Google? Ga bijvoorbeeld eens met uw doelgroep in gesprek over het onderwerp van uw webtekst of blog. Let daarbij goed op welke woorden zij gebruiken.
Vervolgens is het ook belangrijk om er op te letten, dat er niet teveel concurrentie is voor de keyphrases, die u voor uzelf kiest. Het wordt anders namelijk om een positie bovenaan in Google te bereiken. Om dit uit te zoeken kunt u bijvoorbeeld zelf eens Googelen naar de focus keyphrase, waar u aan zit te denken voor uw webpagina of blog post. Kijk dan naar de zoekresultaten. Gaat het stuk, wat u wilt gaan schrijven zich voldoende onderscheiden van de andere zoekresultaten? Heeft uw website genoeg domein autoriteit om een goede posities bovenaan Google te bereiken tussen de websites, die op dit moment voor deze term ranken?
Als u eenmaal een geschikte focus keyphrase hebt gevonden, is het belangrijk, dat u deze slechts een keer gebruikt. U wilt namelijk niet concurreren met uw eigen content voor een positie in de zoekresultaten. Als u twee blogs voor dezelfde focus keyphrase optimaliseert, dan wilt u bereiken, dat beide blogs voor die zoekterm in Google verschijnen. U vertelt dan Google in feite, dat beide blogs geschikt zijn voor gebruikers, die zoeken naar deze focus keyphrase. Dat kan op zich, maar dat is eigenlijk alleen een goed idee, als u een grote site hebt met veel autoriteit. Over het algemeen is het beter om ervoor te zorgen, dat u een super goede blog schrijft voor een bepaalde focus keyphrase en dat u daarmee probeert te ranken.
Dat wil trouwens niet zeggen, dat u geen meerdere blog posts kunt hebben voor het zelfde onderwerp. U kan bijvoorbeeld naar de geschiedenis kijken van een product, maar ook naar de toekomst van dit zelfde product.
Er zijn 3 verschillende focus zoekwoorden:
De meeste webstes zijn gefocust op een of enkele hoofdonderwerpen. Die hoofdonderwerpen zijn de head keyphrases. Het hoofdonderwerp van uw blog of website is waarschijnlijk uw head keyphrase. U wilt graag, dat mensen uw website vinden als ze dat zoekwoord googelen.
Zoals eerder beschreven kunt u niet al uw webpagina’s of blogs optimaliseren voor dezelfde term. Zelfs niet als u blog posts over hetzelfde onderwerp gaan. Dan concurreert u namelijk met uw eigen blog posts en pagina’s in de zoekresultaten van Google en Bing. Daarom bestaat de mogelijkheid om keyphrases wat specifieker te maken. Als u een food blog hebt over Grieks eten, is uw focus keyphrase waarschijnlijk Grieks eten. Maar u zou over allerlei verwante onderwerpen kunnen schrijven zoals Griekse salade, Grieks vlees of Griekse taart. Dat zouden dan de midtailkeyphrases van uw website of blog kunnen zijn. Midtail keyphrases zijn specifiekere zoekwoorden, die zijn afgeleid van de Head keyphrase.
Keyphrases kunnen nog gedetailleerder zijn. U zou bijvoorbeeld kunnen schrijven over zelfgemaakte Griekse salade. Dan spreken we over longtail keyphrases. Deze longtail keywords zijn nog meer specifiek dan de midtail keyphrases en komen nog minder vaak voor. Ze zijn vaak gericht op een niche (een specifiek onderdeel van uw publiek of markt. Voor kleinere websites en ook bij grotere websites met veel concurrentie kunnen longtail keyphrases wel 6 tot en met 7 woorden bevatten.
Minder specifiek, betekent meer concurrentie
Voor een algemene zoekterm zoals Grieks eten zullen veel websites proberen te ranken. Er is namelijk veel concurrentie voor deze zoekterm. Aan de andere kant, voor een zoekterm als zelfgemaakte Griekse Taramat salade zal de concurrentie een stuk lager zijn.
Het is heel belangrijk om onderscheid aan te brengen tussen head, midtail en longtail keyphrases in uw eigen lijst met zoektermen waar u voor wilt ranken. Zo kunt u achterhalen voor welke algemene head keyphrases u wilt proberen te ranken en welke specifiekere mid en longtail keyphrases daar goed bij passen. Over het algemeen kunt u als u net begint met uw website het beste beginnen met proberen te ranken voor wat langere keyphrases. Als dat gelukt is, kunt u content gaan schrijven voor wat minder specifieke keyphrases. Uiteindelijk als uw website voldoende autoriteit heeft opgebouwd en uw content goed genoeg is, zult u ook ook voor uw focus head keyphrases goed gaan ranken.
Heeft u inmiddels de focus keyphrase voor uw webpagina bepaald? Dan is het belangrijk, dat u deze bovenaan invult. Als u dat gedaan hebt, zal de Yoast SEO plugin uw content analyseren. De plugin kijkt bijvoorbeeld of u de focus keyphrase vaak genoeg heeft gebruikt en of de focus keyphrase op de juiste plaatsen terug te vinden is. De resultaten hiervan vindt u onder het kopje SEO analyse
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO specialist en content marketeer. Neem contact op als u meer wilt weten over focus zoekwoorden. Connect your World heeft inmiddels vele SEO projecten gedaan in:
Op deze website vindt u tal van SEO checklists en een overzicht van gratis SEO tools. Hiermee kunt u alvast zelf een start maken met de SEO optimalisatie van uw website.
Het blijft natuurlijk ook altijd mogelijk om uw SEO te laten doen.