Last Updated on 25 augustus 2024 by connectyourworld
Een webshop beginnen en daar uw geld mee verdienen, lijkt leuk, maar is nog niet zo gemakkelijk als het lijkt. Er komt namelijk veel bij kijken en de concurrentie is vaak groot. Bereid u daarom goed voor en maak een goed plan van aanpak voor uw Webshop SEO. Wat weet u eigenlijk van Webshop SEO?
Estimated reading time: 25 minuten
Elke webshop eigenaar, die graag goed gevonden wil worden in Google of Bing zal de nodige tijd moeten besteden aan SEO optimalisatie. Webshop SEO staat voor Search Engine Optimization voor webshops. Hoe beter de webshop vindbaar is, des te meer bezoekers de webshop gaat trekken.
SEO ecommerce zijn alle technieken en tactieken, die u kunt inzetten voor een grotere zichtbaarheid en veel meer organisch verkeer om met uw e-commerce webshop bovenaan in Google te komen. Hierbij besteden we aandacht aan technische SEO en aan SEO content. Door gebruik te maken van SEO ecommerce vergroot u het aantal bezoekers voor uw website. Dit zou moeten leiden tot meer verkopen.
Een slechte vindbaarheid van uw webshop heeft vaak meerdere oorzaken. Het grootste issue is vaak, dat het blog-gedeelte van veel webshopsystemen ontzettend slecht is. Product beschrijvingen zijn vaak niet origineel en code technisch is het vaak een zooitje. U gaat geen goede positie in Google krijgen, als deze het moeilijk heeft om de code van uw website/webshop door te crawlen. Daarom is het dus belangrijk om een veilige, snelle en nette website/webshop te hebben in goede strakke code. Webshop SEO is dus een absolute noodzaak voor meer omzet met uw webshop.
Het is belangrijk om de vragen van de klanten tijdens het koop proces te beantwoorden met behulpzame content op de goede plek en het goede moment. Vervolgens is het uw taak om klanten naar uw webshop of webwinkel te leiden. Het uiteindelijke doel daarbij is, dat ze uw diensten of producten kopen.
Het AIDA model, waarbij AIDA staat voor (Attention, Interest, Desire, Action) is een van de beproefde en meest bekende marketingstrategieën. Hiermee helpt u klanten om zijn behoeftes te ontdekken. Uiteindelijk begeleidt u uw klanten naar de action fase in het AIDA model en gaan klanten tot aankoop over. Op elk contactpunt in het AIDA model gedurende de customer journey moet u aanwezig zijn om potentiële klanten te ondersteunen om ervoor te zorgen, dat ze daadwerkelijk klant worden. Met zoekwoordonderzoek leert u de zoekwoorden, die mogelijke klanten kunnen gebruiken gedurende verschillende contactpunten. U kunt daarvoor weer waardevolle, actuele SEO content schrijven.
Hier is een voorbeeld van hoe het AIDA-model kan werken voor een webshop:
Door elke stap van het AIDA-model effectief te benutten, kan de webshop de aandacht trekken, de interesse vasthouden, verlangen opwekken, en uiteindelijk de klant aanzetten tot actie (aankoop).
Wat vaak vergeten wordt, is dat online bezoekers verschillende petten kunnen op hebben. Stel u wilt een nieuwe auto kopen, maar u weet nog niet welke, dan bent u een oriënterende op informatie gerichte online bezoeker. Weet u al welk merk het moet worden, dan zal u misschien al zoeken naar welke dealers er bij u in de buurt zijn. Op dit moment bent u een koopgerichte online bezoeker. Oriënterende bezoekers zijn verreweg de grootste groep. Iemand die iets wil gaan kopen, zoekt hele andere informatie, dan iemand die nog naar informatie zoekt om te beslissen wat hij of zij wilt gaan aanschaffen. Webshop SEO is echt noodzakelijk, als u naar een goed winstgevende webshop wilt.
Om uw webshop tot een groot succes te maken, heeft Connect your World tientallen webshop SEO tips en adviezen voor u. Wij helpen u graag met de SEO zoekmachineoptimalisatie van uw website.
De zoekintentie van degene, die een een zoekopdracht doet in Google is belangrijker dan ooit. Google doet er alles aan om iedereen die Google gebruikt het juiste antwoord te geven op de vragen die zij hebben en stellen aan Google. Iemand die daadwerkelijk een auto van een bepaald wil kopen, zal andere zoekwoorden intikken, als iemand die interesse heeft in het kopen van een auto, maar nog niet weet welke auto het moet worden. Hoewel Google een machine is, is Google de laatste jaren nog veel slimmer geworden. Google is steeds beter in staat om de juiste resultaten bij een zoekopdracht te zoeken en daaraan een bepaalde waarde te koppelen.
In een online winkel heeft u al snel uw aandacht nodig voor het maken van product afbeeldingen. De product afbeeldingen ondersteunen de gebruikerservaring van de webshop bezoeker in grote mate. Foto´s of afbeeldingen met een te grote bestandgrootte maken een webshop echter bijzonder traag. U moet dus de balans vinden tussen kwaliteitsafbeeldingen en afbeeldingen die zijn geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Daarnaast is het belangrijk om de alt tekst tag te gebruiken.
In bijna alle CMS systemen kunt u, wanneer u een afbeelding op een product pagina plaatst, ook gelijk de alt tekst plaatsen. Voor een snelle webshop is het van belang om niet te grote afbeeldingen te gebruiken. U kunt daarvoor naar twee specifieke factoren kijken, namelijk afmetingen en compressie. Besteed daarom voldoende aandacht aan de optimalisatie van uw website afbeeldingen. Een super handig tooltje is de browser extensie ‘view image info’ om de bestandsgrootte van de afbeelding te achterhalen en te zien of deze afbeelding al geschaald is of niet.
Met de tool WebSpeedTest analyseert u uw afbeeldingen. Webspeedtest geeft daarbij een indicatie of uw foto´s geschaald kunnen worden. Een extra optie is, dat u foto´s of afbeeldingen meteen kunt downloaden. De bestandsgrootte kunt u kleiner maken door het te comprimeren. Het comprimeren van afbeeldingen betekent, dat u iets wat kwaliteit inlevert om van uw afbeeldingen smallere bestanden te maken. De verandering is vaak minimaal. De bezoeker of de lezer ziet daarom niet, dat de foto´s of afbeeldingen kwaliteit verliezen.
Met behulp van een goed doordachte interne linkstructuur draagt u eraan bij, dat de crawlers van Google en alle andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo al uw webpagina’s gemakkelijk kunnen traceren. Ook voor een webshop is het belangrijk, dat u aan deze interne linkstructuur werkt. Dit doet u door interne links op al uw webpagina´s in te voegen. U geeft daarbij uw bezoekers en gebruikers de mogelijkheid om naar deze webpagina´s te surfen. Van groot belang is de ankertekst. De ankertekst is de klikbare tekst, die voor de lezers te zien is. Net als bij de alt tekst geeft u met de ankertekst informatie door aan Google de zoekmachine over de webpagina, waar u naartoe verwijst (linkt). Gebruik daarom voor de ankertekst een tekst, die aansluit bij waar de pagina over gaat. Het gebruik van ‘koop hier’ of ‘lees meer’ kan echt niet meer.
Het eerste waar u zich van bewust moet zijn, is dat u altijd consistente branding moet gebruiken . Zorg ervoor, dat u merk of logo goed zichtbaar is op uw homepage en in uw paginatitel. Dit zal vertrouwen opbouwen en zal helpen om uw bedrijf te promoten en op te bouwen. Hierdoor ontstaat herkenning, zowel offline als op de resultatenpagina’s van de zoekmachines zoals Google.
Nieuwsbrieven en sociale media zijn de gemakkelijkste manieren om terugkerende bezoeken van uw klanten te krijgen. Dus zorg ervoor, dat u de aandacht vestigt op uw sociale profielen en aanmelding voor nieuwsbrieven op uw hele website. Voeg op zijn minst uw sociale profielen toe aan uw voet tekst (gebruik pictogrammen, links, sociale widgets), maar als u ruimte over heeft in uw kop tekst, zou dat ook een geweldige plek voor hen zijn. Promoot uw nieuwsbrief in uw zij balk en gebruik door scrollen geactiveerde vakken om de aandacht erop te vestigen. Een leuke winactie helpt altijd om mensen te motiveren om zich te abonneren.
Zorg er daarom voor, dat uw websitebezoekers kunnen navigeren naar uw belangrijkste pagina’s van uw website menu. Winkelpagina’s en het winkelwagentje moet u altijd makkelijk kunnen bereiken. Daarnaast is het van belang om klantenservice-informatie en veel gestelde vragen over essentiële informatie zoals verzendkosten en betalingsopties op een goed zichtbare plek te zetten. Als websitebezoekers deze pagina’s niet snel kunnen vinden, maakt het een stuk lastiger om in uw webwinkel te winkelen.
Denk goed na over het hoofdmenu in uw webshop. Het is namelijk het eerste punt, waarmee u een groot voordeel zou kunnen halen. Elke webpagina krijgt een waarde van Google en deze waarde wordt verdeeld over de linkjes op uw pagina. Heeft uw webshop een hoofdmenu naar al uw producten? Dan is dit hoofdmenu zeer waarschijnlijk super groot. Veel mensen hebben last van keuze stress. Om die reden is het niet verstandig om naar alles te linken.
Neem in uw hoofdmenu alleen de menu items op, waar uw website bezoeker daadwerkelijk naar toe wil. De waarde van deze links gaat stijgen en de customer journey op uw website verbetert.
Een reken voorbeeld verduidelijkt het bovenstaande. Ga uit van 100 punten. Als u 200 linkjes op de pagina heeft staan, dan is elk linkje een halve punt waard. Bij 25 linkjes is elk linkje 4 punten waard. Hoe meer punten, hoe beter de waardering en des te beter scoort u in de zoekmachine zoals Google.
Voor websites is het super belangrijk om vertrouwen te creëren. Als uw website een SSL certificaat heeft, heeft uw website, dat mooie groene hangslot in de adresbalk van uw browser. Voor een webshop is dit helemaal belangrijk. Op die manier laat u de mensen namelijk weten, dat ze in een veilige omgeving winkelen. Deze dingen helpen klanten om hun huisadres, creditcardgegevens of andere persoonlijke informatie die u hen vraagt, met vertrouwen in te voeren. Daarnaast kunt u ook veiligheidszegels toevoegen.
Vergeet mobiele gebruikers niet! Aankopen doen via mobiel is voor veel shoppers al een populaire optie. Wees er dus op voorbereid. U kunt namelijk niet meer zonder mobiele online bezoekers.
Als we snelheid zeggen, bedoelen we de snelheid van uw desktop en uw mobiele site. Mensen hebben tegenwoordig een korte aandacht spanne. We zijn namelijk allemaal gewend geraakt aan sneller internet overal en op elk moment. Ook zet Google snellere websites hoger in de rankings. Wat nog een reden is om ervoor te zorgen, dat uw website zo snel mogelijk is.
Mensen willen graag weten van het bedrijf waar ze kopen. Wie zit erachter? Wat is hun verhaal? Wat motiveert hen? Als we dezelfde waarden en overtuigingen delen, is de kans groter dat mensen terugkeren naar die winkel en meer producten kopen. Door een over ons pagina toe te voegen, en misschien een teamfoto, bouwt u een band op tussen uw bedrijf en uw klanten.
U moet ook een prominente plek op uw startpagina reserveren voor aanbevolen producten of iets dergelijks. Meestal zijn dit uw kernproducten of de items, die u momenteel in de uitverkoop heeft. Dit is een directe trigger voor bezoekers. Het is ook een goede manier om ze te laten weten of ze bij de juiste webshop terecht zijn gekomen.
Uw startpagina heeft een overtuigende oproep tot actie nodig . Het kan in de loop van de tijd veranderen, zeker als u bijvoorbeeld bepaalde producten wilt promoten of seizoen acties wilt houden, zoals een Black Friday uitverkoop. Maar wat uw call to action ook is, u moet ervoor zorgen, dat deze altijd goed zichtbaar is. Het moet voldoen aan de behoeften en verwachtingen van uw bezoekers.
Elke online winkel met meer dan 20 producten zou een zoekoptie moeten hebben. Zorg ervoor, dat u de zoekoptie op een zichtbare plek plaatst, want dit is waarschijnlijk de favoriete navigatie van uw bezoekers. Naast het optimaliseren van uw zoekoptie, moet u de pagina’s met zoekresultaten ook wat TLC geven. Daarover later meer.
Hoe u uw categorieën instelt en deze toegankelijk maakt voor bezoekers, maakt veel uit. Categorieën helpen bezoekers om zo snel mogelijk naar verschillende productgroepen te gaan. Dit is vooral handig voor degenen, die niet zeker weten welke specifieke producten ze moeten kopen. Amazon heeft een grote lijst met categorieën (of afdelingen). Ze maken het soort producten, dat een categorie bevat zo duidelijk mogelijk. Dat heeft veel te maken met het benoemen van deze categorieën en het logisch gebruiken van subcategorieën. Verplaats uzelf in de plaats van uw bezoekers en overloop de categorieën van uw winkel. Hebben ze zin? Zijn dit de termen, die een bezoeker zou gebruiken? Als het antwoord ja is, ben je op de goede weg.
Zorg er niet alleen voor dat de naam van uw categorie duidelijk is, maar voeg ook een mooie introductie toe aan uw categoriepagina’s. Deze introductie is als de lijm die de verzameling producten op die pagina bij elkaar houdt. Dit is erg handig bij het bepalen van het onderwerp van de pagina, vooral voor zoekmachines. Dit helpt ook om de categoriepagina’s op een vergelijkbare manier te laten functioneren als cornerstone content .
In de meeste gevallen zeggen productafbeeldingen meer dan duizend woorden. Dit geldt met name voor die pagina’s, die simpelweg geen ruimte hebben voor duizend woorden over een enkel product, zoals uw categorie of pagina’s met interne zoekresultaten. Het toevoegen van een verbluffende miniatuurafbeelding van die broek of dat bureau zal meer klikken naar die pagina stimuleren. Goede miniatuurafbeeldingen maken het voor bezoekers gemakkelijker om te kiezen uit een breed scala aan producten in categorie- of zoekresultatenpagina’s.
Naast het hebben van geweldige product miniaturen, hebben uw overzichtspagina’s ook een call to action nodig voor elk product. Dat betekent, dat een bezoeker dat product rechtstreeks vanuit de categorie of pagina met zoekresultaten aan zijn winkelwagentje kan toevoegen. Hoewel het niet altijd voor elk product mogelijk is, moet u dit waar mogelijk doen. Er zijn online shops waar u de kleur en maat van bijvoorbeeld jeans kunt kiezen zonder naar de product pagina te gaan. Kies de optie die u leuk vindt, klik op toevoegen aan winkelwagen en ga verder naar afrekenen, allemaal vanaf de overzichtspagina.
U heeft waarschijnlijk al veel energie gestoken in het maken van uw product pagina’s. Maar weet u zeker, dat er niets ontbreekt en dat er niets verbeterd kan worden? Dit gedeelte van onze checklist voor e-commerce helpt u ervoor te zorgen, dat uw product pagina’s er zo goed mogelijk uitzien.
Zorg ervoor, dat u geweldige product afbeeldingen toevoegt aan uw product pagina’s. Ze moeten zoombaar zijn en meerdere weergaven van het product geven. Onthoud, dat zelfs de bestandsnaam en alt tekst van de product afbeelding van belang zijn voor SEO.
Het optimaliseren van uw categoriepagina’s is vaak een stuk eenvoudiger dan het optimaliseren van al uw product pagina’s. Als u bouten, sleutels, schroeven en spijkers verkoopt, is het veel werk om een geweldige en unieke product beschrijving aan elke pagina toe te voegen . Als u uw product pagina zelf ook wilt laten ranken, investeer dan wat tijd en moeite in het optimaliseren van uw product beschrijvingen voor de productnaam.
We kunnen dit niet genoeg benadrukken: wees duidelijk over uw prijzen. Als u later in het afrekenproces verrassingskosten zoals verzendkosten of belastingen toevoegt, werkt dit averechts en kunnen shoppers hun aankoop afbreken. Wees vanaf het begin duidelijk over deze extra kosten (indien van toepassing). U kunt hier zelfs gebruik van maken door gratis verzending aan te bieden voor bestellingen van meer dan een bepaalde waarde, bijvoorbeeld Euro 20 of Euro 50. Verrassingskosten zijn een grote afknapper. Het is vermeldenswaard, dat ze nu illegaal zijn in de EU.
Vertrouwen creëren is een goede zaak voor alle webshops. Echte product recensies helpen hier enorm bij. Een ding dat we zouden aanraden voor websites, die gebruikersrecensies van derden bevatten, is om een paar van die recensies naar uw eigen website te kopiëren. Het zou een goede oplossing zijn om reviews van derden op te nemen in bijvoorbeeld een widget. Voeg deze toe in de buurt van uw call to action voor de beste resultaten.
Als u hun interesse heeft, maak er dan gebruik van. Als iemand een iPhone van uw site koopt, is de kans groot dat ze een hoes nodig hebben en misschien zelfs een paar van die echt dure draadloze oordopjes willen. Maar ze voelen misschien een beetje minder duur als een klant net de volledige prijs heeft betaald voor een nieuwe iPhone mobiel! Als u een sectie met gerelateerde producten of een sectie ‘andere klanten kochten ook’ aan uw product pagina toevoegt, worden upsells geactiveerd.
Uw bezoeker moet op de knop Toevoegen aan winkelwagen op uw product pagina klikken om de aankoop te starten. Verberg die knop niet! Het aantal winkels, dat per ongeluk de knop ‘Toevoegen aan winkelwagentje’ verbergt, is lager dan vroeger, maar we raden u toch aan om die knop goed te bekijken en ervoor te zorgen dat deze opvalt. Dit is vooral het geval, wanneer u ook een secundaire oproep tot actie heeft, zoals ‘Toevoegen aan verlanglijst’. Ervoor zorgen, dat de knop ‘Toevoegen aan winkelwagentje’ het meest opvalt en de grootste en eerste grote knop op uw product pagina is, is absoluut essentieel.
Tegenwoordig stimuleert de beschikbaarheid van een product de verkoop. Met overal online winkels willen mensen dingen kopen in een winkel, die de producten die ze willen morgen of zelfs dezelfde dag levert. Als u gebruikers vertelt, dat een product op voorraad is, is de kans groter, dat mensen het kopen. Maar dit gaat niet alleen over concurrentie. Het gaat over het managen van verwachtingen. Als uw website duidelijk maakt, dat er iets niet op voorraad is, kunnen mensen toch besluiten om in uw winkel te kopen en weten, dat ze even moeten wachten. Als mensen in uw winkel kopen en het product drie weken niet krijgen omdat het niet op voorraad is, hadden ze het waarschijnlijk liever ergens anders gekocht. Het niet duidelijk maken van beschikbaarheid straalt trouwens ook slecht uit op uw merk.
Het kan gemakkelijk zijn om de details van uw winkelwagen en het afrekenproces over het hoofd te zien. Deze delen van uw site spelen echter een cruciale rol in de klantreis. Dus in dit gedeelte van onze e-commerce checklist raden we u aan om wat tijd te nemen en ervoor te zorgen dat alles naadloos werkt.
Ongeacht hoe nobel uw bedoelingen zijn, in de meeste gevallen is uw belangrijkste doel om zoveel mogelijk geld te verdienen. Dat geld wordt verdiend via uw winkelwagentje. Alleen al om deze reden moet uw winkelwagen te allen tijde beschikbaar en zichtbaar zijn. Laat mensen er niet naar zoeken. We raden u ook aan het aantal producten in de winkelwagen toe te voegen aan het winkelwagen-pictogram. Het zal mensen helpen herinneren, of ze al producten aan de winkelwagen hebben toegevoegd.
Ook hier draait het om het voorkomen van verrassingen. Het is zo frustrerend om aan het einde van het afrekenproces te komen, alleen om te ontdekken, dat de betalingsoptie van uw voorkeur niet beschikbaar is. En nogmaals, als uw e-commerce winkel zich in de EU bevindt, is het nu een wettelijke vereiste om uw geaccepteerde betaalmethoden aan klanten te tonen voordat ze naar de kassa gaan.
Laat klanten altijd kopen zonder hen te dwingen een account aan te maken. We denken echt, dat het een slechte gewoonte is om klanten een account aan te laten maken. Het is alleen geldig als het aanmaken van een account de klant voordelen biedt, zoals het eenvoudig verlengen van licenties, het beheren van terugkerende betalingen of dergelijke. Dit zijn taken, die klanten waarschijnlijk in een beveiligde omgeving zouden willen doen. Ze zouden het niet erg vinden om een account aan te maken. Als ze bijvoorbeeld kleding kopen, is het hebben van een account alleen zinvol om redenen van gemak.
Kortingscodes en vouchers kunnen een geweldige manier zijn om de verkoop te verhogen. Maar voordat u een veld plaatst om een kortingscode toe te voegen op uw afrekenpagina’s, moet u goed nadenken of dit iets is dat u echt wilt doen. Zodra gebruikers de optie zien om een code toe te voegen, willen ze een kortingscode. En vaak betekent dat dat ze halverwege de transactie stoppen en er een gaan zoeken! Dus als u wel kortingscodes wilt aanbieden, is het een goed idee om het voor gebruikers gemakkelijk te maken om een korting te vinden (ook al is het maar om de verzendkosten van hun bestelling te verwijderen). Als u niet van plan bent om in de nabije toekomst kortingscodes aan te bieden, is het waarschijnlijk beter om het kortingscodeveld op uw afrekenpagina’s te laten staan. Anders kan uw winkelwagenverlatingspercentage hierdoor toenemen.
Oké, uw online winkel zou nu klaar moeten zijn voor gebruik. Voor onze e-commerce checklist hoeft u nog maar één ding te doen: ervoor zorgen, dat uw site er op zijn best uitziet, waar deze ook wordt weergegeven. Dat kan in de zoekresultaten van Google zijn of op sociale media. Dus wees klaar om een goede indruk te maken!
Bij e-commerce sites hebben SEO titels en meta beschrijvingen , meer dan bij alle andere websites, een zeer belangrijk doel. Waar Google waarschijnlijk een goede en zoekwoord gerelateerde uitnodiging voor uw website voor informatiepagina’s kan maken, is de kans groot dat uw product pagina niet voldoende productinformatie bevat, of dat deze details over uw klantenservice of garantie bevat, die Google mogelijk in plaats daarvan gebruiken. Zorg ervoor, dat u een productgerichte metabeschrijving toevoegt aan uw product pagina’s. Dit moedigt Google aan niet de verkeerde tekst in zoekresultaten weer te geven!
We raden aan om om technische SEO redenen gestructureerde gegevens van schema.org aan uw product pagina’s toe te voegen. Schema.org-opmaak helpt zoekmachines en bijvoorbeeld Google Shopping om de content van uw pagina beter te begrijpen. Bovendien kan het ervoor zorgen, dat uw pagina opvalt in de zoekresultaten! Voeg in ieder geval schema.org/Product en schema.org/Offer toe en kijk of u dit kunt uitbreiden naar nog gedetailleerdere schema’s. Het toevoegen van schema.org-markeringen is technischer, dan het optimaliseren van uw product beschrijving. Als u niet precies weet wat u doet, vraag dan uw webdeveloper om hulp.
Voor een webshop kunt u SEO gestructureerde data toevoegen om mogelijk de volgende rich snippets te krijgen in Google:
Voeg zoveel mogelijk structured data toe aan uw webshop maar houd wel rekening met alle voorwaarden die Google stelt aan het toevoegen van deze structured data.
Zorg ervoor, dat u naast schema.org-gegevens ook OpenGraph en Twitter Cards toevoegt. Deze zorgen ervoor, dat wanneer mensen uw content of producten delen, deze zo aantrekkelijk mogelijk worden weergegeven.
Wanneer u naast een webshop een lokale winkel hebt kunt u ook ‘lokaal’ optimaliseren. Denk hierbij aan zoekwoorden met een lokale intentie als ‘SEO bureau Den Haag’, waar mensen specifiek op zoek zijn naar iets lokaal. Ook kunt u door middel van Google My Business zorgen voor een verbeterde lokale vindbaarheid, niet alleen in de zoekmachine maar ook binnen Google Maps. Door een profiel aan te maken binnen Google Mijn Bedrijf en het profiel zo compleet mogelijk in te richten kunt u uw lokale vindbaarheid een flinke boost geven.
Een webshop kan niet zonder webwinkel keurmerk. Dit is zowel belangrijk voor SEO optimalisatie als voor conversies. Bezoekers hebben zo een tool in handen om de betrouwbaarheid van uw webshop te controleren.
Gefacetteerde navigatie is een must voor categoriepagina’s voor moderne online webshops. Met filters (gefacetteerde navigatie) zijn gebruikers van uw webshop in staat om hun zoekopdracht te filteren tot een beter beheersbaar niveau om keuzestress te verminderen. Filters zoals maat, prijs, kleur, merk, et cetera kennen we allemaal. Door het aanbieden van voldoende filters gaat de gebruikerservaring (userexperience) van de shopper stevig omhoog.
Ten behoeve van uw website moet u zoveel mogelijk informatie aanbieden, wat mogelijk is. Google gebruikt deze gegevens namelijk om te checken of u daadwerkelijk diegene bent, die u zegt. Google vergelijkt de informatie over uw bedrijf op uw website met de informatie van bijvoorbeeld het Google Merchant Center/Bedrijfsprofiel. Zorg daarom altijd voor correcte en actuele gegevens. Dat houdt in, dat informatie zoals uw bedrijfsgegevens, locatie gegevens en contactgegevens up-to-date moet zijn en blijven.
Soms kan duplicated content een probleem zijn voor online webshops. Wat dacht u van al de verschillende product varianten van 1 product, kleuren, maten etc… Ook gebruiken veel webshops de product beschrijvingen van de fabrikanten, die meerdere webshops gebruiken. Dat kan zeker een negatieve impact hebben op de SEO optimalisatie van de webshop. Onderneem actie door Google aan te geven wat de daadwerkelijke originele versie van een product en of pagina is. Hier komt de canonieke URL om de hoek kijken.
Herman Geertsema is een ervaren freelance SEO specialist en Content marketeer uit Den Haag. Tevens is hij de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag en gespecialiseerd in Website SEO.
Kies ook een SEO ecommerce specialist uit in de volgende regio’s
Heeft u een vraag over Webshop SEO of over SEO ecommerce? Of wilt u ons als SEO ecommerce specialist inhuren? Neem dan contact met ons op.
Wilt u zelf al een start maken, kijk dan eens zelf naar de volgende SEO checklist. Ook met de lijst van gratis SEO tools kunt u met wat tools een begin maken met het bovenaan in Google krijgen van uw website. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk altijd ook een optie.