• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Wat is Google Tag Manager?

google tag manager dashboard

Wat is Google Tag Manager?

Last Updated on 16 januari 2025 by connectyourworld

wat is google tag manager

Wat is Google Tag Manager? Een uitgebreide handleiding

Google Tag Manager (GTM) is een krachtige tool, die marketeers en ontwikkelaars helpt om eenvoudig tags, scripts en pixels te beheren op een website of mobiele app, zonder dat technische expertise vereist is. Of u nu trackingcodes voor Google Analytics wilt toevoegen, een Facebook-pixel wilt integreren of andere marketingtools wilt implementeren, Google Tag Manager biedt een centrale plek om dit allemaal te doen. In deze handleiding leert u alles over GTM, hoe u het kunt instellen, en hoe u het kunt gebruiken voor platforms zoals Shopify, WordPress en WooCommerce.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een gratis tagbeheersysteem dat je in staat stelt om eenvoudig en snel tags en scripts toe te voegen aan je website. Een tag is een stukje code dat wordt gebruikt om data te verzamelen, zoals gebruikersgedrag of conversies. GTM maakt het mogelijk om zonder directe toegang tot de broncode van een website wijzigingen door te voeren.

Google Tag Manager voordelen

  • Snelheid en eenvoud: Tags kunnen worden toegevoegd of aangepast zonder hulp van een ontwikkelaar.
  • Versiebeheer: U kunt altijd teruggaan naar een eerdere versie, als er iets misgaat.
  • Debugging-tools: Dankzij de ingebouwde debugmodus kunt u problemen snel opsporen.
  • Compatibiliteit: Werkt naadloos samen met tools zoals Google Analytics, Facebook-pixel en andere marketingplatforms.
wat is google tag manager, google tag manager dashboard

Google Tag Manager instellen

1. Een Google Tag Manager-account maken

  1. Ga naar Google Tag Manager.
  2. Klik op Account maken.
  3. Vul de naam van uw account in, selecteer het land en kies een containernaam (meestal de URL van uw website).
  4. Selecteer het platform (bijvoorbeeld web, iOS of Android).
  5. Klik op maken en accepteer de servicevoorwaarden.

2. Google Tag Manager installeren

Na het aanmaken van uw account krijgt u een stukje code, dat u aan uw website moet toevoegen:

  1. Voeg het eerste script toe in de <head>-sectie van je website.
  2. Plaats het tweede script direct na de opening van de <body>-tag.

Voor WordPress en Shopify zijn er specifieke stappen:

Google Tag Manager in WordPress:
  • Gebruik een plugin zoals Insert Headers and Footers of een speciale GTM-plugin.
  • Voeg de GTM-code in de juiste velden in.
Google Tag Manager in Shopify:
  • Ga naar je Shopify-dashboard en navigeer naar Online winkel > Thema’s > Acties > Code bewerken.
  • Voeg de GTM-code toe aan theme.liquid in de <head>-sectie en na de opening van <body>.

Hoe werkt Google Tag Manager?

1. Tags

Tags zijn scripts of codes, die u via GTM op uw website plaatst. Voorbeelden zijn:

  • Google Analytics-tags: Om gebruikersgedrag te volgen.
  • Marketingpixel-tags: Zoals de Facebook-pixel of LinkedIn Insight Tag.
  • Conversietracking-tags: Bijvoorbeeld voor Google Ads.

2. Triggers

Triggers bepalen wanneer een tag wordt geactiveerd. Voorbeelden van triggers zijn:

  • Paginaweergaven: Een tag wordt geactiveerd wanneer een specifieke pagina wordt geladen.
  • Kliks: Een tag wordt geactiveerd wanneer een knop of link wordt aangeklikt.
  • Gebeurtenissen: Zoals het invullen van een formulier.

3. Variabelen

Variabelen zijn dynamische waarden, die u in tags en triggers kunt gebruiken. Voorbeelden zijn:

  • URL: De URL van de pagina.
  • Kliktekst: De tekst van een aangeklikte knop of link.

Voorbeelden

Google Analytics in Tag Manager

Het integreren van Google Analytics in GTM is eenvoudig:

  1. Log in op uw GTM-account.
  2. Klik op Tags > Nieuwe tag.
  3. Kies Google Analytics: Universal Analytics of Google Analytics 4.
  4. Selecteer uw trackingtype (bijvoorbeeld Paginaweergaven).
  5. Voeg u Google Analytics-tracking-ID toe.
  6. Stel een trigger in, zoals All Pages, om tracking op alle pagina’s in te schakelen.
  7. Publiceer uw container.

Cookiebot in Google Tag Manager

Cookiebot helpt u om te voldoen aan GDPR-voorschriften:

  1. Voeg de Cookiebot-code toe aan uw website via GTM.
  2. Maak een nieuwe tag in GTM met het type HTML-tag.
  3. Plak de Cookiebot-code.
  4. Stel triggers in om de tag alleen te activeren op toestemming van de gebruiker.

WooCommerce en Google Tag Manager

Voor WooCommerce-webshops biedt GTM de mogelijkheid om geavanceerde tracking in te stellen:

  • E-commerce tracking: Volg productweergaven, winkelwagenactiviteit en aankopen.
  • Gebruikersgedrag: Analyseer hoe klanten door uw webshop navigeren.

Een populaire oplossing is de combinatie van GTM en een plugin zoals Google Tag Manager for WooCommerce. Hiermee kunt u eenvoudig aangepaste datalagen instellen voor e-commerce tracking.

Google Tag Manager Containers

Een container is de plek waar al uw tags, triggers en variabelen worden opgeslagen. Containers zorgen ervoor dat uw wijzigingen eenvoudig kunt beheren en implementeren.

Tips voor containerbeheer:

  1. Gebruik duidelijke namen voor tags, triggers en variabelen.
  2. Maak gebruik van mappen om uw container georganiseerd te houden.
  3. Test uw container altijd in de previewmodus, voordat u deze publiceert.

Nuttige tools en extensies

Google Tag Manager Chrome Extension

De Google Tag Manager Chrome-extensie helpt u om snel te zien welke tags op een pagina worden geladen. Dit is handig voor debugging en om te controleren of uw configuratie correct is.

Debugging en previewmodus

Gebruik de ingebouwde previewmodus van GTM om te zien hoe tags worden geactiveerd op uw website. Hiermee kunt u fouten voorkomen, voordat u wijzigingen publiceert.


Google Tag Manager Login

Om in te loggen op Google Tag Manager:

  1. Ga naar tagmanager.google.com.
  2. Gebruik uw Google-account om toegang te krijgen.
  3. U ziet direct een overzicht van uw containers en accounts.

Google Tag Manager in Shopify

Shopify-winkels kunnen profiteren van GTM door conversietracking en remarketingpixels eenvoudig te integreren. Naast de basisinstallatie kunt u:

  • E-commerce tracking instellen: Voor het volgen van winkelwagenactiviteit en verkopen.
  • Aangepaste events tracken: Zoals het klikken op bepaalde banners of promoties.

Wat is Google Tag Manager – Conclusie

Google Tag Manager is een onmisbare tool voor iedereen, die effectief online marketing en datatracking wil beheren. Of je nu een WordPress-site, Shopify-winkel of WooCommerce-webshop runt, GTM biedt de flexibiliteit om eenvoudig tags toe te voegen en te beheren.

Met behulp van deze handleiding kunt u direct aan de slag. Denk eraan om altijd uw configuraties te testen in de previewmodus en regelmatig uw containers te optimaliseren. Door GTM effectief te gebruiken, haalt u meer waarde uit uw data en verbetert u de prestaties van uw website of webshop.

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een ervaren freelance SEO specialist woonachtig in Den Haag. Tevens is hij eigenaar van Connect your World, een online marketing bureau gevestigd in Den Haag. Wij helpen klanten met SEO inclusief linkbuilding op basis van AI, Google Ads, Webteksten schrijven en het maken van websites. Dit doen wij in regio Den Haag, maar wij werken ook als:

Nuttige blogs

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.