• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

SEO tekstschrijver checklist 2024

SEO tekstschrijver checklist 2024

Last Updated on 1 juli 2024 by connectyourworld

SEO tekstschrijver, Checklist, SEO specialist Den Haag

SEO checklist – tekstschrijver

Als SEO tekstschrijver is het verstandig om gestructureerd te werk te gaan en gebruik te maken van een checklist. Webteksten zijn vanzelfsprekend uiterst belangrijk voor een website. Zonder goede SEO content krijgt u namelijk nooit een goed vindbare en zichtbare website. Met de nu volgende SEO tekstschrijver checklist kunt u ook verantwoording afleggen over uw SEO activiteiten richting uw opdrachtgever of leidinggevende.

Geschatte leestijd: 10 minuten

SEO Tekstschrijver Den Haag

Mijn naam is Herman Geertsema ik ben een SEO tekstschrijver voor voornamelijk websites en ik kom uit Den Haag. Online marketing bureau Connect your World helpt u graag met goede foutloze SEO webteksten. Wilt u webteksten laten schrijven door marketing bureau Connect your World? Neem dan contact met ons op.

SEO tekstschrijver

Zoals eerder gezegd zal een SEO tekstschrijver gestructureerd moeten werken aan zijn of haar SEO webteksten. Daarom is het belangrijk om een plan van aanpak te maken voor het schrijven van webteksten. Alleen dan is de tekstschrijver in staat om waarde toe te voegen met zijn teksten.

Check en balances

Voordat u aan de hand van de volgende checklist gaat werken aan een webtekst, starten wij als eerste met wat inleidende opmerkingen.

Welke en wat voor soort website gaat u gebruiken?

De tekst of webtekst zal in zekere mate in lijn moeten zijn met de overige content op de website. Een blog over windsurfen hoort daarom logischerwijs niet op een website over pensioenen. Daarnaast is uniformiteit in de teksten van belang. Gebruikt u bijvoorbeeld altijd ‘u’ of gaat u voor ‘jij’? Daarnaast is het raadzaam om niet teveel overlap te hebben met de andere al aanwezige webteksten. Als er duplicated content op de website staat, pas dit dan aan. Met duplicated content op uw website zal u immers nooit een positie of ranking gaan scoren bovenaan in Google.

Met welk CMS gaat u werken?

WordPress is tegenwoordig het meest gebruikte CMS ter wereld. Er zijn echter nog anderen zoals bijvoorbeeld Joomla of Drupal. Deze CMS’ en hebben allemaal hun goede en wat minder goede punten. Leer het CMS van de website daarom goed kennen. Alleen dan kunt u optimaal gebruik maken van de functionaliteiten, die de desbetreffende CMS aanbiedt.

Op welke zoekwoorden wilt u de tekst optimaliseren?

Google Zoekwoorden zijn de woorden of combinaties van woorden, die een gebruiker van Google intikken, om een website zoals die van u te vinden. Op deze website heb ik bijvoorbeeld een uitgebreide blog over SEO zoekwoorden geschreven. Voor een SEO tekstschrijver zijn een paar zaken van belang:

  • Voor welk stuk in de marketingtrechter gaat u een tekst schrijven?
  • Zijn de zoekwoorden die u wilt gaan gebruiken, al niet eerder gebruikt voor een ander artikel?
  • Weerspiegelen de Google zoekwoorden de zoekintentie (SEO search intent) van de tekst?

Hoe heeft u de zoekwoorden bepaald?

Bij een zoekwoordenonderzoek kijkt u naar de volgende zaken:

  1. Zoekvolume

Aan de ene kant heeft een zoekwoord een groot zoekvolume nodig. Zelfs als u op de 1e positie bovenaan in Google staat, krijgt u rond de 35% van het totaal aantal bezoekers. ‘SEO specialist Amsterdam’ heeft bijvoorbeeld een zoekvolume van 1000 per maand. Dat betekent rond de 350 bezoekers voor uw website op dit specifieke zoekwoord. Staat u op plek 9 in Google, dan houdt u nog 20 bezoekers over. Wilt u het verschil maken? Dan is het gebruiken van zoekwoorden met een groot zoekvolume van evident belang.

2. Concurrentie

Ook online heeft u concurrenten, die net zo graag als u zijn of haar producten of diensten wilt verkopen. Iedereen wil natuurlijk graag scoren op zoekwoorden zoals bijvoorbeeld: SEO, makelaar of loodgieter. De concurrentie op dit soort zoekwoorden is gigantisch. Dat komt omdat in bijna elke branche zeer grote bedrijven voorkomen die de markt domineren. Zij hebben vaak meer geld en meer mankracht om hun website bovenaan in Google te krijgen en te houden. Ook speelt bijvangst een rol. Daar bedoel ik mee, dat als u een website optimaliseert op de Google zoekwoorden SEO specialist Amsterdam met een zoekvolume van 1000, u ook scoort op het zoekwoord SEO specialist met een zoekvolume van 3600.

Welke content types gaat u in gebruik nemen?

Schrijft u een blog of maakt u een infographic? Wat is en waar is uw publiek en welke content types gebruiken zij? Bestaat uw publiek uit ouderen of uit jongeren? Dit zijn allemaal vragen, die van belang zijn voor een SEO tekstschrijver. Zo bepaalt u welk format u gaat gebruiken en in welke stijl u gaat schrijven.

Benodigde tijd: 10 minuten

  1. Zoekwoord merkonafhankelijk

    Bepaal of het zoekwoord of de zoekwoorden merkonafhankelijk zijn.

  2. Zoekvolume

    Ga na hoeveel zoekvolume de uitgekozen voor u relevante zoekwoorden hebben.

  3. Zoekwoorden relevantie

    Stel vast of de zoekwoorden relevant zijn voor de website als geheel.

  4. Zoekwoorden concurrentie

    Voer een zoekwoordenonderzoek uit en zoek uit op welke zoekwoorden u de concurrentie kan verslaan.

  5. Bepaal de zoekwoorden die geld opleveren

    Behanger inhuren, kappersafspraak maken, Loodgieter laten komen of SEO specialist inhuren, zijn allemaal zoekwoorden die mensen intikken in Google als ze tot een transactie willen komen. Ze weten wat ze willen; ze willen namelijk uw product aanschaffen of u dienst afnemen.

  6. Synoniemen

    Heeft u uitgezocht wat de meest interessante synoniemen zijn van uw zoekwoorden. Als SEO specialist kunt u denken aan SEO, SEO optimalisatie, SEO zoekmachineoptimalisatie en zoekmachinemarketing.

  7. Keyword stuffing

    Uw eerste doelgroep zijn uw mogelijke klanten. Zij moeten de webteksten aantrekkelijk vinden om te lezen. Overdreven gebruik van zoekwoorden is niet verstandig. Daar prikt de mogelijke klant vrij snel doorheen.

  8. Zoekwoord relevantie

    Zorg er voor, dat het belangrijkste zoekwoord prominent in beeld komt. Dat wil zeggen in de eerste en of 1e alinea.

  9. Zoekwoord nabijheid

    U kunt door gebruik te maken van synoniemen hele diverse SEO webteksten schrijven. Met woorden in de nabijheid is het voor Google gemakkelijker om een topic cluster te herkennen.

  10. Zoekwoorden volgorde

    Er zijn gevallen waarin de volgorde in een tekst bepalend is. Een voetbalwedstrijd Ajax-Feyenoord of een wedstrijd Feyenoord-Ajax is net even anders. De eerste voetbalwedstrijd wordt namelijk in Amsterdam gespeeld en de tweede wedstrijd vindt plaats in Rotterdam. Een trein- of vliegreis van Amsterdam naar Parijs of van Parijs naar Amsterdam is net even anders.

  11. Zoekwoord in H1 kop

    De H1 kop is nog steeds een belangrijke indicator waar een webtekst of blog over gaat. Plaats daarom altijd het belangrijkste zoekwoorden in de H1 kop.

  12. Zoekwoorden in metatitel pagina

    Het is van belang om het belangrijkste trefwoord in de meta titel van de webpagina te zetten. Het liefst doet u dat zoveel mogelijk vooraan. U zorgt voor een prikkelende meta titel van maximaal 60 karakters.

  13. Meta description

    Maak een uitdagende SEO meta description van maximaal 155 karakters met daarin het zoekwoord vermeld. Op de resultatenpagina van Google ziet u het belangrijkste trefwoord vetgedrukt staan.

  14. URL pagina

    Zorg dat het belangrijkste keyword in de URL of in de slug van de webpagina terecht komt.

  15. SEO search intent

    Is de zoekintentie achter de zoekopdracht overduidelijk? Probeer in de webtekst of blog zoveel mogelijk duidelijkheid te scheppen of te krijgen over de intentie van de zoeker.

  16. Tekst inhoud en lengte

    Indien de SEO search intent niet aansluit bij de zoekopdracht, sluit de tekst dan wel goed aan qua inhoud en qua lengte?

  17. Tekst associaties

    Maakt u gebruik van tekst associaties om de zoekintentie van de zoekopdracht beter te laten aansluiten bij de zoekopdracht?

  18. Shorttail versus longtail

    Past het jargon in de webtekst of blog goed aan bij de SEO search intent? Shorttail niet teveel jargon en longtail zoekwoorden met veel meer vakjargon.

  19. Inhoudelijke toevoeging

    Voegt de webtekst of blog inhoudelijk iets bij aan de webpagina’s, die nu op dit moment al een hele goede positie op een zoekwoord in Google innemen? Inspecteer daarvoor de zoekresultaten.

  20. Kwalitatief goede backlinks

    Verwijzen de eventuele uitgaande SEO backlinks in de webteksten naar webpagina’s van hoge kwaliteit?

  21. Spel- en stijlfouten

    Zonder spel- en stijlfouten verhoogt u de gebruikerservaring ook wel userexperience genoemd.

  22. Zoekwoorden en vraagwoorden

    Maakt u gebruik van een Q&A of een FAQ bij zoekwoorden met een vraagwoord zoals bijvoorbeeld wat en hoe.

  23. Duplicated content

    De webtekst is niet gekopieerd vanaf een andere website, die gefocust is op het zelfde land.

  24. Website afbeeldingen

    Een afbeelding zegt vaak meer dan 1000 woorden. Heeft u webtekst een goede afbeelding, die betrekking heeft op de zoekterm? Is deze afbeelding van goede kwaliteit met in de alt tekst een zoekwoord?

  25. Thought Leadership

    Bent u misschien een thought leadership expert over een bepaald onderwerp? Zet dan een biografie onderaan de webtekst of blog met verwijzingen naar artikelen in vakbladen.

  26. Belangrijke blog of website

    Schrijft u voor een leidende blog of website in uw branche? Vaak leveren zulke web artikelen grote aantallen bezoekers op. Dit is goed voor uw naamsbekendheid en zichtbaarheid op het web.

  27. Bevat de webtekst of blog backlinks waarvoor betaald is een rel=nofollow of rel=sponsored?

    Dit is ook aan te bevelen als er betaalde advertenties op de webpagina staan.

  28. Hoge kwaliteit trekt backlinks aan

    Bent u een talentvolle SEO tekstschrijver? Dan is de kans groot dat uw webtekst backlinks gaat aantrekken. Dit is de weg naar een hogere positie in Google voor uw webtekst of blog.

  29. Sociale Media

    Maak gebruik van Social media marketing om uw werk als SEO tekstschrijver te delen met de doelgroep of de klantgroep van uw bedrijf. Wees afhankelijk van het doel zichtbaar op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter.

  30. Interne Links

    Plaatst u voldoende interne links op website met een verwijzing naar het door u geschreven stuk tekst. Dit is namelijk de manier, dat uw schrijven goed zichtbaar wordt op Google. Met veel interne links geeft u een signaal af, dat het desbetreffende web artikel of blog een belangrijk bericht is op deze website.

  31. Meten is weten

    Webteksten of blogs schrijven is een vak, waar u vlieguren voor moet gaan maken. U hoeft zich niet te schamen als de eerste blogs of artikelen niet geheel aan de verwachtingen voldoen. Schrijven is een continu proces van schrijven, uitproberen en bijschaven. Daarom is het belangrijk om goed te analyseren met behulp van Google Analytics hoe uw blog of artikel wordt ontvangen.

  32. Verouderde content

    Inmiddels zijn er miljarden websites en blogs volgeschreven. In veel branches gaan de ontwikkelingen door technische innovatie razend snel. Dit betekent, dat content redelijk snel verouderd raakt. Voor de SEO optimalisatie van uw website of blog is het daarom van groot belang, dat u de SEO content geplaatst op uw website op regelmatige basis up-to-date maakt.

tekstschrijver Den Haag, SEO tekstschrijver Den Haag, Copywriter

SEO tekstschrijver Den Haag

Herman Geertsema is een SEO specialist en SEO tekstschrijver uit Den Haag. Daarnaast is Herman de eigenaar van Connect your World, een Content marketing en SEO bureau in Den Haag. Herman is een ervaren freelance SEO specialist en SEO tekstschrijver.

SEO expert inhuren

Bij Online marketing bureau Connect your World kunt u ook een SEO tekstschrijver inhuren in de volgende regio’s:

Heeft u een vraag over deze SEO tekstschrijver checklist? Of wilt u Connect your World inhuren als SEO tekstschrijver om bovenaan in Google te komen? Neem dan contact met ons op via onderstaande button.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

SEO checklist

Wilt u alvast een start maken met de SEO optimalisatie van uw website? Gebruik dan deze checklist. Hier vindt u ook meer informatie over wat SEO precies is.

connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.