Last Updated on 22 juni 2024 by connectyourworld
De afgelopen jaren is lokale zichtbaarheid steeds belangrijker geworden voor veel bedrijven. Een aanzienlijk deel van hen is sterk afhankelijk van lokale klanten. Door te investeren in lokale SEO kunt u hiervan profiteren. Ook Google speelt hierop in met de gratis tool Google Bedrijfsprofiel, die onmisbare functies zoals Google Posts en Google-recensies bevat. Met de lokale SEO tips in deze blog kunt u uw lokale vindbaarheid aanzienlijk verbeteren.
Met lokale SEO optimaliseert u een website zodat deze snel gevonden kan worden door mensen die op zoek zijn naar een lokaal bedrijf. Hierbij wordt vaak een relevant zoekwoord gecombineerd met een locatie gebonden term, zoals bijvoorbeeld de vestigingsplaats (zoals Den Haag), regio of provincie.
Geschatte leestijd: 13 minuten
Het Google Bedrijfsprofiel is de eerste stap, die u moet nemen, wanneer u zich bezighoudt met lokale vindbaarheid. Het is essentieel, dat uw contactgegevens en adresgegevens correct worden ingevuld in het Google Bedrijfsprofiel. Het selecteren van de juiste categorie waar uw bedrijf onder valt, is van groot belang. Zelfs als uw bedrijf meerdere vestigingen heeft, kunt u deze allemaal toevoegen aan het Google Bedrijfsprofiel. De volgende aspecten zijn van cruciaal belang voor de lokale vindbaarheid van uw bedrijf.
Zorg dat uw bedrijfsgegevens overal het zelfde zijn. Let daarbij op om uw bedrijfsgegevens ook in allerlei ‘Online bedrijvengidsen‘ te vermelden. Deze hebben immers de rol overgenomen van de Gouden Gids van vroeger. Consistentie is belangrijk, omdat Google consistentie ziet als betrouwbaarheid.
In de afgelopen jaren heeft Google steeds meer nadruk gelegd op interactie tussen bedrijven en klanten. Als bedrijf kunt u hierop inspelen door actief Google-recensies te verzamelen. Hoewel er verschillende recensiesystemen beschikbaar zijn op internet, waaronder ook branche specifieke systemen, zijn Google-recensies het belangrijkst voor lokale SEO, omdat ze invloed hebben op de SEO-ranking van uw website. Zelfs als u negatieve SEO-recensies ontvangt, is dit geen reden tot paniek. Belangrijk is om positieve Google-recensies te beantwoorden met dankbaarheid en negatieve recensies met de vraag hoe de ervaring kan worden verbeterd om tot een positieve recensie te komen. Vereenvoudig het proces voor uw klanten door hen een directe link te sturen, zodat ze gemakkelijk een recensie kunnen achterlaten.
Zodra uw bedrijf is vermeld op Google Bedrijfsprofiel en mogelijk op enkele andere relevante online bedrijvengidsen, zult u beoordelingen van uw klanten ontvangen. Het aantal van deze Google-recensies en uw algehele beoordeling beïnvloeden uw positie in de lokale zoekresultaten, uw zichtbaarheid op Google Maps en zelfs uw organische rangschikking. Om het aantal ontvangen beoordelingen te stimuleren, kunt u overwegen uw klanten actief aan te moedigen om een beoordeling achter te laten, bijvoorbeeld door middel van een banner op uw website.
U kunt ook een vervolg-e-mail sturen, een kaart bij de levering voegen of zelfs uw klanten persoonlijk vragen. Als u een agressievere strategie wilt, kunt u zelfs kleine bonussen aanbieden aan alle klanten, die uw bedrijf hebben beoordeeld. Om uw totale beoordeling te beïnvloeden, moet u negatieve beoordelingen beheren en uw best doen om ze te veranderen in positieve beoordelingen. Het is meer kunst dan vaardigheid, maar een paar dingen die u kunnen helpen zijn:
Naam, adres en telefoonnummer (NAW) vormen de kern van uw bedrijfsinformatie. Hoe meer deze gegevens op het internet worden vermeld, hoe meer vertrouwen Google in uw bedrijf heeft. Twee essentiële bronnen van NAW-informatie zijn gestructureerde gegevens op uw eigen website en uw vermelding in het Google Bedrijfsprofiel. Deze twee zijn van groot belang, maar er kunnen ook andere mappen zijn die relevant zijn voor uw locatie. Dit kunnen grote platforms zijn zoals Yelp, de Gouden Gids of TripAdvisor, maar ook lokale directory’s die specifiek gericht zijn op uw gebied, zoals een beoordelingsplatform voor de hele stad of een geaggregeerde marktplaats.
Selecteer enkele van zulke platforms en maak passende vermeldingen voor je bedrijf. Maar wees voorzichtig. Er zijn diensten die duizenden citaten op internet kunnen genereren voor slechts een paar dollar. Afgezien van het feit dat dit nutteloos is, zul je moeite hebben met het beheren van deze citaten als je informatie verandert. Bovendien kan deze strategie zelfs door Google worden beschouwd als spam.
Zorg ervoor dat je consistent bent met je NAW-gegevens (Naam, Adres, Woonplaats) in al je vermeldingen. Op deze manier ontstaat er geen verwarring over welk bedrijf er wordt bedoeld. Met consistentie bedoel ik dat je bedrijfsnaam, adres en andere contactgegevens in exact hetzelfde formaat worden vermeld. Probeer hetzelfde telefoonnummer, dezelfde code en extensie-indelingen en dezelfde e-mail vast te houden, tot op het laatste symbool.
Als je landingspagina’s hebt die specifiek zijn gericht op een bepaalde locatie, dien je ze te optimaliseren met zoekwoorden die de relevantie voor die locatie benadrukken. In de meeste gevallen is het zo eenvoudig als het toevoegen van de locatie naam aan de SEO-zoekwoorden die al op de pagina aanwezig zijn. Stel dat de titel van je pagina “Bruiloft fotograferen” is, dan kun je deze aanpassen naar “Bruiloft fotograferen in Amsterdam” en de locatie door de hele pagina verweven: beste plekken om een bruiloft in Amsterdam te fotograferen, het beste tijdstip van de dag om een bruiloft in Amsterdam te fotograferen, trouwgalerij in Amsterdam, enzovoort. Als je meer lokale zoekwoordideeën nodig hebt, kun je een zoekwoordonderzoek tool gebruiken om locatie specifieke zoekopdrachten te ontdekken voor je lokale online marketing.
Het plaatsen van content op lokale websites (SEO lokaal) is zeer goed voor uw lokale vindbaarheid. Denk bijvoorbeeld ook aan websites als Foursquare, De Telefoongids etc… en verbeter uw lokale vindbaarheid.
Als u twee of meer verschillende gebieden bedient, overweeg dan om voor elk gebied een aparte landingspagina te maken. Het kunnen verschillende buurten, steden, staten of zelfs landen zijn. Stel dat u een fotograaf bent in Amsterdam, maar u brengt het trouwseizoen door in Florence en u fotografeert regelmatig bruiloften in Zandvoort of Scheveningen. In dit geval is het logisch om voor elk van uw locaties een andere landingspagina te hebben, ongeveer als volgt:
www.bruiloftfotograferen.nl/Amsterdam
www.bruiloftfotograferen.nl/Zandvoort
www.bruiloftfotograferen.nl/Scheveningen
www.weddingphotography.nl/Florence
Stel dat u een cateraar bent uit een kleine stad, maar u bedient ook een paar nabijgelegen steden. Of u bent een e-commerce website, die op bepaalde locaties bezorgt. Of een loodgieter uit een bepaald deel van de stad, maar bereid om naar andere delen van de stad te reizen. Dit zijn allemaal goede voorbeelden om locatie specifieke landingspagina’s te maken.
Een backlink is een link, die van een andere website naar die van u verwijst. Krijgt u het voor elkaar om vele backlinks van lokale bedrijven en of andere lokale instanties te verzamelen, dan is dat goed voor uw lokale SEO.
Overgiet uw SEO linkbuilding activiteiten met een lokaal sausje. Schakel Linkbuilding bureau Connect your World uit Den Haag in via info@connectyourworld.nl
Plaats een Google Maps kaartje van uw bedrijfs locatie onderaan uw Contactpagina. Het is gemakkelijk voor de mensen, die naar u op zoek zijn en het heeft een positieve invloed op de local SEO van uw bedrijf.
Volgens een onderzoek van Bright Local heeft bijna 60% van de gebruikers de afgelopen 12 maanden met een mobiele telefoon naar een lokaal bedrijf gezocht.
Structured data is er al een tijdje, maar wordt nog niet op elke website toegepast. Voor lokale websites zijn de volgende structured data zeer belangrijk.
Uw bedrijfsgegevens moet u toevoegen in de footer, want als u gevestigd bent op een bepaalde locatie dan is het heel belangrijk, dat Google weet, dat u gevestigd bent op een bepaalde locatie. Dat helpt heel erg met uw lokale vindbaarheid.
U kan Google reviews toevoegen aan de zoekresultaten in de SERP.
Werkt u met tastbare lokale producten, dan kunt u heel gemakkelijk de prijs of de voorraad toevoegen.
De eenvoudigste manier om markeringen voor lokale bedrijven toe te passen, is door Google’s Structured Data Markup Helper te gebruiken. Het is een online tool, waar u uw URL kunt indienen en het type gestructureerde gegevens kunt kiezen, dat u wilt toepassen. Nadat u alle essentiële informatie heeft getagd, kunt u de opmaakcode downloaden en toevoegen aan de code op uw website. Als u een CMS gebruikt, is het mogelijk, dat bepaalde typen gestructureerde gegevens standaard zijn geïmplementeerd of dat het gemakkelijker is om gestructureerde gegevens met een plug-in te implementeren. Hoewel het het beste is om plug-ins te vermijden waar u kunt – elk van hen is een aanslag op uw website snelheid.
Uiteindelijk draait Lokale SEO net als bij normale SEO optimalisatie er om, dat de bezoekers van uw website uw product of dienst gaan kopen. Om er voor te zorgen, dat deze lokale bezoekers ook lokale klanten van uw worden, heeft u een aantal tools in handen om dat voor elkaar te krijgen. Het is daarom belangrijk om uw SEO webteksten conversiegericht te schrijven en zo uw conversies verhogen.
Als u wilt dat mensen uw website bezoeken en aankopen doen, contact opnemen of een formulier invullen, moet u het hen zo gemakkelijk mogelijk maken om de benodigde informatie te vinden. Wanneer mensen eenmaal op uw website zijn beland, zullen ze waarschijnlijk ergens anders zoeken als ze meer dan drie keer moeten klikken om te vinden wat ze zoeken. Beschouw de navigatie op uw website als een wegenkaart voor uw bezoekers. U wilt dat het eenvoudig is, zodat ze niet verdwalen of gefrustreerd raken. Richt u op de volgende factoren om de navigatie te vereenvoudigen:
U moet altijd een menubalk hebben, die duidelijk en beknopt is, zodat potentiële klanten snel kunnen vinden wat ze zoeken. De menubalk moet alle pagina’s bevatten, die een klant zou willen zien om hem te helpen een weloverwogen beslissing te nemen. De meeste websites bevatten onder andere “Over ons”, “Contact” en “Producten / Diensten”. Overweeg ook om een zoekbalk aan uw website toe te voegen. Met deze functie, als uw bezoekers niet snel kunnen vinden wat ze nodig hebben in uw menubalk, kunnen ze het misschien nog steeds vinden zonder al te veel extra moeite te doen. Het ontbreken van een zoekbalk kan ertoe leiden, dat sommige potentiële klanten problemen hebben met het verzamelen van de informatie die ze nodig hebben, waardoor ze weglopen.
Wees naast de voor de hand liggende SEO zoekwoorden ook goed vindbaar op ‘longtail keywords’. Dit zijn Google zoekwoorden combinaties die vaak uit meer dan twee zoekwoorden bestaan. Deze longtail keywords hebben vaak wat minder zoekvolume, maar de conversie ratio is vaak wel een stuk hoger.
Overweeg ook om een gedeelte met veel gestelde vragen op te nemen. Zie dit als een informatiecentrum. Veel gestelde vragen helpen klanten hun vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Overweeg een enquête onder uw huidige klanten uit te voeren om te bepalen welke vragen zij in hun koopproces hadden. Een eenvoudige vragenlijst kan u helpen alle kritische vragen te achterhalen en ze allemaal op één plek te beantwoorden.
Elke pagina van uw website moet een duidelijk gelabelde call to action bevatten. U moet begrijpen, dat mensen niet altijd eerst uw startpagina zullen tegenkomen. Daarom moet u er zeker van zijn, dat mensen snel naar de pagina kunnen gaan, waar ze aankopen of vragen kunnen doen. Maak contact maken geen mysterie. Geef duidelijke call to actions, zodat uw klanten kunnen kopen, ongeacht op welke pagina ze beginnen.
Zorg ervoor, dat de call to action zelf een directe en nauwkeurige formulering heeft. “Koop nu”, “Ontvang hier een gratis offerte”, “Ontvang een gratis consult” en “Bestel vandaag voor gratis verzending” zijn allemaal haalbare opties. Elke oproep maakt heel duidelijk wat u wilt dat de potentiële klant doet.
Plaats uw call to action op knoppen om uw sitebezoeker de opgegeven actie te laten voltooien. Zorg ervoor dat klanten bijna op de inkoop- of contactpagina terechtkomen. Door een directe aankooproute te creëren, moedigt u bezoekers aan om hun bezoek om te zetten in een verkoop.
Herman Geertsema is de directeur/eigenaar van Connect your World, een Content Marketing Bureau en SEO bureau in Den Haag. Herman is een ervaren freelance SEO specialist uit Den Haag en Content Marketeer.
Bij Connect your World kunt u ook een content marketeer en een SEO consultant inhuren in de volgende regio´s:
Heeft u een vraag over lokale vindbaarheid of wilt u ons als online marketeer inhuren? Of wilt u uw Linkbuilding uitbesteden? Bel of mail ons.
Op deze website vindt u ook een overzicht van veelal gratis SEO tools. U kunt daarmee al vast starten met de SEO optimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen is natuurlijk ook altijd een optie. Wij hebben bijvoorbeeld een mooie SEO voor MKB bedrijven aanbieding.