• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Engaging content de motor voor storytelling

engaging content, seo content, storytelling

Engaging content de motor voor storytelling

Last Updated on 21 september 2024 by connectyourworld

engaging content, seo content, storytelling

Engaging content – inleiding

Content marketing heeft een centrale plek in de online marketingmix. Het vormt een sterk duo met social media marketing. De befaamde uitspraak content is king beïnvloedt al vele jaren het marketing- en communicatielandschap. Engaging content helpt ons verder aan conversie en aan een krachtig verhaal (storytelling).

De kernvragen in deze blog post zijn:

  • Wat is content marketing?
  • Hoe maak je engaging content?
  • Hoe zet je storytelling in?

Estimated reading time: 10 minuten

Wat is content marketing?

Contentmarketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content, die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.

Wat is engaging content?

Engaging content is content, die gevoelen losmaakt, relatiebestendig is en meetbaar resultaat oplevert als likes, comments and shares. Engaging content is het resultaat van contentmarketing van emotionele waarde en maakt het overdragen van een verhaal overtuigend.

Wat is storytelling?

Storytelling is de ruggengraat van een contentstrategie. Men probeert met een persoonlijk verhaal informatie te verschaffen over een product, merk, persoon of organisatie en verhalend een crowd aan zich te verbinden. De crowd bestaat uit klanten, fans en overige geïnteresseerden.

Engaging content – strategisch boeien en binden

Een werkende contentstrategie is niet alleen het hart van een converterende online marketing mix, maar kent ook een positief effect op zoekmachinemarketing en het uiteindelijk verkrijgen van earned media bereik en engagement op de sociale media.

Goede content is engaging content

Kijken we naar de succesfactor, dan zal de doelgerichte SEO content moeten boeien en binden, als het effect wil hebben. Content marketing kent een harde link met de web usability en online conversie, virale marketing, zoekmachinemarketing en social media marketing. Contentmarketing kan daarom met recht de motor worden genoemd van de online marketing mix.

Content driven websites

Content driven websites zijn websites, portals of platformen waarbij de content de bezoeker een dynamisch aanbod van relevante informatie en kennis aanbiedt. Wat met de doelgerichtheid van content marketing in de online marketing mix wordt bedoeld is onder andere bewust willen boeien, binden , bereiken en laten beleven door middel van het gebruiken van een uitgesproken content marketing strategie en overtuigende storytelling. SEO content kan op basis van een individuele klantreis worden ingezet wat een personalized aanbod creëert. De combinatie van het aanbieden van gerichte content op basis van het individuele klantprofiel wordt ‘content driven’ genoemd.

Social brands, likeability en egaging content

Door gebruikers nauw te betrekken bij de ontwikkeling van beleid, kunnen er social brands ontstaan. Social brands maken gebruik van social branding, wat het gebruik is van sociale media voor marketing doeleinden. Deze menselijke betrokken merken mixen meestal de eigenboodschappen en content met die van de klanten waarin de voice of the customer nadrukkelijk aanwezig is.

Een social brand zorgt voor een goed gevoel door het oplossen van frustraties en wegnemen van irritaties. Het zorgt daarnaast ook voor inspiratie of het opdoen van extra kennis, zoals met whitepapers en onderzoeken. Humor doet het vaak ook goed, hoewel je wel moet oppassen, dat je de plank niet misslaat.

Social brands zijn eerder likeable en creeren eenvoudiger engaging content.

Engaging content – Hoe word je likeable?

Je bent niet zomaar likeable. Er zijn een aantal elementen, die de beoogde likeability laden. Een social business luistert en inspireert met boeiende storytelling de crowd met het voortdurend tonen en delen van passie. Deze aanstekelijke call to passion zagen we al eerder bij virale marketing. De authentiieke organisatie en klant werken als een team, denk bijvoorbeeld aan co creatie, aan simpele verrassende boodschappen en touchpoints, die tot een WOW effect leiden. Daarbij zien we in de klantreis continu een transparante, dankbare en aanpasbare organisatie met focus op de ideale user experience.

Storytelling – Boeiende en bindende boodschappen

In deze stap kijken wij naar de boodschap die in de content vormen moeten terugkomen. De boodschap reflecteert het doel en moet boeiend en bindend zijn. Door te boeien en te binden in de juiste communities, kun je een grote schare fans en volgers werven en de belevingsgroep uitbreiden. Binding vereist engaging content en een likaeable afzender. De content marketing die ontstaat kan worden gezien als een zelfde top of mind merkbeleving zoals bij klantretentie en brand awareness. Of het kan autoriteit brengen in geval van thought leadership. Om concreet te worden: wees grappig, deel veel tips, leuke foto’s, komische dialogen, actuele virale video’s en vooral content van waarde met een herkenbare rode draad.

Goede boeiende content

Storrytelling is de ruggengraat van een goede content strategie. Men probeert met een persoonlijk verhaal informatie te verschaffen over een product, merk, persoon of organisatie en verhalend een crowd aan zich te binden. Een pakkend verhaal is de boeiende rode draad op weg naar conversie. Pakkende verhalen zorgen voor bewustzijn, betrokkenheid, binding, beleving en bepalen de context en emotionele lading van de boodschappen. Storrytelling is simpelweg de purpose van een contentstrategie.

Storytelling checklist

  • Het doel, het DNA en de eigen waarde zijn het vertrekpunt.
  • De herkenbare situatie, omgeving of context waarin je het verhaal vertelt of iets viert.
  • Waarde die jouw verhaal heeft voor de persoon.
  • Duurzaamheid van het verhaal. Kan het verhaal lange tijd boeien?
  • Is het verhaal gemaakt voor jouw publiek en gaat het niet alleen over jezelf?
  • Heeft het een emotionele binding met jouw belevingsgroep om engagement ofwel emotie op te wekken?
  • Kunnen ze iets leren van het verhaal?
  • Is het verhaal directie toepasbaar?
  • Wordt er een visie gedeeld?
  • Worden er ervaringen gedeeld?

Transmedia

Bij storytelling speelt transmedia een grote rol. Bij een transmediaal verhaal wordt een mix van kanalen gebruikt om het verhaal uit te dragen. De luisteraar heeft daarbij invloed op het verhaal en dat is de basis om een totaalbeleving te ontwikkelen.

De vorm

Bij storytelling is de vorm of ook wel het format belangrijk. Wil je echt indruk maken met engaging content? Dan zal je aandacht moeten besteden aan het format. Bij storytelling is het belangrijk om via meerdere kanalen je boodschap te verkondigen.

Formats verpakken de verhalende boodschap en zorgen met hun verspreiders voor bereik en egagement. Ingehuurde influencers kunnen bijvoorbeeld de formats snel engagen en boeiend maken. In veel gevallen gebeurt dit met vlogs en podcasts. In de diverse formats kennen we allemaal het element reactie of het reactief vermogen.. Stel daarom vragen, luister naar de lezer, reageer en wees oprecht. Het medium is het kanaal dat de context bepaalt. De waarde wordt bepaald door de inhoudelijke kwaliteit. Vervolgens bepaalt de tone of voice van de content de acceptatie en de overtuiging.

Goede snack content

Snack content is een vorm dat direct de boodschap laat zien in een eenvoudige vorm. Op sociale media worden deze afbeeldingen, animaties en video’s direct getoond en afgespeeld. Dit versterkt het effect van snack content. Quotes doen het goed op Twitter. Voor korte webinars kan je het beste LinkedIn gebruiken. Daarentegen moet je voor memes op Facebook zijn. De content wordt snel begrepen en gedeeld op de sociale media kanalen. Dit soort content is zeer bruikbaar bij het uitbouwen van thought leadership.

Snack content: onderzoek en statistieken

Een onderzoek in populaire content van waarde. Het geeft autoriteit weer en het zorgt ervoor, dat de afzender deskundig en betrouwbaar overkomt. Door het woord onderzoek bovenaan een blog post te zetten, maakt het engagement. Zeer populair zijn de onderzoeken waarin praktische tips en nieuwe inzichten worden gedeeld. Ontwikkel daarom een gedegen en scanbaar onderzoek en motiveer de gebruikte methode.

Engaging content – De meme

Een meme is een foto van een bekend en beroemd persoon of een bekende gebeurtenis of situatie, waar je een grappige tekst op plaatst. Die korte teksten worden ook wel eens sound bites genoemd. Surf naar imgflip.com voor een hele verzameling van memes.

Een inhaker

De inhakers zijn populair bij bekende merken. Het is branded content met een knipoog. Inhakers deelt men vaak rond evenementen en belangrijke gebeurtenissen. De inhaker heeft een spontaner karakter dan een doordachte reclame.

Engaging content – How to

Een ‘How to’ kan een video, afbeelding of artikel zijn en helpt verschillende belevingsgroepen op weg. Als autoriteit biedt je een directe oplossing in een gangbare content vorm.

Overzichten en lijstjes

Een lijst met tips en trucs, of de meest gestelde vragen, een overzicht van de beste marketing bureaus of een lijst van sociale media experts. Het is een content vorm die met name in Nederland zeer populair is. Lijstjes geven je direct een overzicht van wat direct belangrijk is. Vooral aan het einde van het jaar is het aanbod van lijstjes groot.

Interviews, vlogs and reals

De kracht van Instagram in combinatie met Reels levert je heel wat zichtbaarheid op in de app. Reels zijn korte grappige video’s die je je vloggers kunt delen.

Case studies

Een uitgebreide case levert bewijs dat een aanpak, marketingvorm, strategie of product lancering werkt. Maak een case studie openbaar en je ziet, dat het een bewezen succesformule is.

Engaging content – Infographics

Onderzoeksresultaten, lijsten en complexe onderwerpen eenvoudig en scanbaar uitleggen, kan heel goed in een infographic. Ze zijn bovendien gemakkelijk te delen en te verwerken in blog posts of presentaties. Infographics kunnen worden gemaakt met tools als Piktochart of Canva.

Andere interessante blog posts

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van online marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO freelancer en content marketeer. Connect your World voert opdrachten uit door heel Nederland. We hebben bijvoorbeeld succesvol SEO projecten afgerond in Amsterdam, Den Haag, maar ook in Papendrecht en Tilburg. Heeft u een content marketeer in Den Haag nodig? Neem dan contact met ons op.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

Veel gestelde vragen

Wat is content marketing engagement?

Content marketing engagement verwijst naar de mate waarin een doelgroep actief betrokken is bij de content, die een merk of bedrijf publiceert. Dit kan variëren van het lezen, liken, delen, en reageren op blogposts, video’s, sociale media content of andere vormen van content. Een hoog engagement betekent, dat de content relevant, waardevol en aantrekkelijk is voor de doelgroep, wat leidt tot interactie en dialoog. Het doel van content marketing engagement is om een sterke relatie op te bouwen met de doelgroep en hen uiteindelijk om te zetten naar loyale klanten.

Hoe maak je marketing content engaging?

Om marketingcontent engaging te maken, begint u met het begrijpen van uw doelgroep en hun behoeften, zodat uw content maakt die relevant en waardevol voor hen is. Gebruik storytelling om emoties op te roepen en een verbinding te creëren tussen uw merk en de lezer. Zorg ervoor, dat de content visueel aantrekkelijk is, met afbeeldingen, video’s of infographics, die de boodschap versterken. Moedig interactie aan door vragen te stellen, meningen te vragen of call-to-actions toe te voegen die mensen aansporen tot actie. Ten slotte, houdt u content kort, duidelijk en consistent met de merkstem, zodat het makkelijk te consumeren en te delen is.

connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.