Last Updated on 25 juni 2024 by connectyourworld
E-commerce SEO is belangrijker dan ooit. Met een webshop of een Ecommerce bedrijf zit u goed voor de toekomst. Bijna alle generaties zijn inmiddels gewend aan het online kopen van producten en of diensten. U bent dus niet de enige webshop. Er zijn een aantal e-commerce reuzen en talloze kleinere webshops in alle niches en branches. Hier komt SEO om de hoek kijken. U kunt namelijk wel degelijk het verschil maken met uw ecommerce website als kleine of middelgrote speler door gebruik te maken van Zoekmachineoptimalisatie.
Met deze Ecommerce SEO checklist kunt u uw E-commerce website voor SEO optimaliseren. De laatste jaren is online winkelen steeds meer toegenomen onder alle leeftijdsgroepen. Om een goede omzet te draaien is SEO optimalisatie voor webshops daarom belangrijker dan ooit. Zet daarom groot in op conversie optimalisatie. Veel succes met deze Ecommerce SEO checklist.
De homepage van uw website heeft een overtuigende call to action nodig. Deze call to action kan in de loop van de tijd veranderen, bijvoorbeeld als u bepaalde producten wilt promoten of voor seizoen promoties zoals een kerst uitverkoop. U moet ervoor zorgen, dat de call to action op uw website altijd goed zichtbaar is en voldoet aan de behoeften en verwachtingen van uw bezoekers.
Ga voor een consistente branding op uw ecommerce website. Zorg ervoor, dat uw merk of logo van uw bedrijf duidelijk zichtbaar is op uw homepage en in uw paginatitel van uw webshop of website. Dit zal vertrouwen opbouwen. Het zal u helpen om uw bedrijf te promoten en op te bouwen. Herkenning wordt hiermee geactiveerd, zowel offline als op de resultatenpagina’s (Serps) van zoekmachines zoals Google.
U moet ook een prominente plek op de startpagina van uw ecommerce website reserveren voor aanbevolen producten of iets dergelijks. Meestal zijn het uw kernproducten of de items, die u momenteel in de uitverkoop heeft. Het zou ook kunnen gaan om producten, waar u veel marge op haalt. Dit zorgt voor een onmiddellijke trigger voor bezoekers.
Het ligt voor de hand, maar een zoek mogelijkheid is in E-commerce SEO erg belangrijk. Elke webwinkel of website met meer dan 20 producten moet een zoekoptie hebben. Zorg ervoor, dat u de zoekoptie op een zichtbare plek op uw ecommerce website plaatst. Aangezien dit waarschijnlijk de favoriete navigatie is voor uw bezoekers.
Ik wil graag dingen weten van het bedrijf, waar ik iets koop. Wie zit er achter? Wat is hun verhaal? Wat motiveert hen? Als we dezelfde waarden en overtuigingen delen, zal ik eerder naar die winkel terugkeren en meer producten kopen. Door een ‘over ons pagina‘ toe te voegen, en misschien een teamfoto, kunt u een band opbouwen tussen uw bedrijf en uw klanten. Dit is ook weer goed voor de domein autoriteit van uw website.
Ongeacht hoe nobel uw bedoelingen zijn, in de meeste gevallen is uw belangrijkste doel om zoveel mogelijk geld te verdienen. Dat geld wordt verdiend via uw winkelwagentje. Alleen al om deze reden moet uw winkelwagentje te allen tijde beschikbaar en zichtbaar zijn. Laat mensen er niet naar zoeken. Ik raad ook aan om het aantal producten in de winkelwagen toe te voegen aan het winkelwagen pictogram. Het helpt mensen te onthouden, of ze al producten aan de winkelwagen hebben toegevoegd. E-commerce SEO kan u dus zeker helpen om zoveel mogelijk omzet te draaien en winst te behalen
Nieuwsbrieven en sociale media zijn de gemakkelijkste manieren om terugkerende bezoeken van uw klanten te krijgen. Dus zorg ervoor, dat u op uw hele website de aandacht vestigt op uw sociale media profielen en op de nieuwsbrief registratie. Voeg in ieder geval uw sociale profielen toe aan uw ‘voet tekst’ (gebruik pictogrammen, links, sociale widgets), maar als u ruimte over heeft in uw ‘kop tekst’, zou dat ook een geweldige plek voor hen zijn. Promoot uw nieuwsbrief in uw ‘zij balk’ en gebruik door scrollen geactiveerde vakken om de aandacht erop te vestigen. Een leuke winactie helpt mensen altijd om zich te abonneren.
Hoe u uw categorieën instelt en deze toegankelijk maakt voor bezoekers, is erg belangrijk. Categorieën helpen bezoekers om zo snel mogelijk naar verschillende productgroepen te gaan, vooral diegenen die niet zeker weten welke specifieke producten ze moeten kopen. Amazon heeft een grote lijst met categorieën (of afdelingen), maar maakt het soort producten, dat een categorie bevat zo duidelijk mogelijk. Dat heeft veel te maken met het benoemen van deze categorieën en het logisch gebruiken van subcategorieën. Verplaats uzelf in de plaats van uw bezoekers en bekijk de categorieën van uw winkel. Kloppen ze? Zijn dit de termen die een bezoeker zou gebruiken? Als het antwoord ja is, bent u op de goede weg.
Zorg ervoor, dat u niet alleen heel duidelijk bent over de naam van uw categorie, maar zorg ook voor een leuke introductie op uw categoriepagina’s. Deze introductie is als de lijm, die de verzameling producten op die pagina bij elkaar houdt. Dit is erg handig bij het bepalen van het onderwerp van de pagina, vooral voor zoekmachines zoals Google. Dit helpt ook de categoriepagina’s op dezelfde manier te functioneren als ‘corner stone content’.
Product afbeeldingen zeggen in de meeste gevallen meer dan duizend woorden. Dit geldt met name voor die pagina’s, die simpelweg geen ruimte hebben voor duizend woorden over één product, zoals uw categorie of pagina’s met interne zoekresultaten. Door een verbluffende miniatuurafbeelding van die jurk of schilderij toe te voegen, worden meer klikken naar die pagina aangemoedigd. Goede miniatuurafbeeldingen maken het voor bezoekers gemakkelijker om te kiezen uit een breed scala aan producten op categorie- of zoekresultatenpagina’s.
Naast geweldige product miniaturen, hebben uw overzichtspagina’s ook een call to action nodig voor elk product. Dat betekent, dat een bezoeker dat product rechtstreeks vanuit de categorie of de zoekresultatenpagina aan zijn winkelwagentje kan toevoegen. Hoewel het niet altijd voor elk product mogelijk is, moet u dit waar mogelijk doen.
Zorg ervoor, dat u geweldige product afbeeldingen op uw product pagina’s plaatst. Dit kan u e-commerce SEO inspanningen maken of breken. Ze moeten inzoombaar zijn en meerdere weergaven van het product geven. Onthoud, dat de bestandsnaam en alt tekst van de product afbeelding van belang zijn voor SEO optimalisatie.
Het optimaliseren van uw categoriepagina’s is vaak een stuk eenvoudiger dan het optimaliseren van al uw product pagina’s met product teksten. Als u parfums, lotions en shampoo verkoopt, is het een hoop werk om een geweldige en unieke product beschrijving aan elke pagina toe te voegen. Als u uw product pagina zelf ook wilt rangschikken, moet u wat tijd en moeite investeren in het optimaliseren van uw product beschrijvingen voor de productnaam en / of SKU.
Om technische SEO optimalisatie redenen raden wij aan om ‘schema.org gegevens’ aan uw product pagina’s toe te voegen. Voeg ten minste schema.org/Product en schema.org/Offer toe, en kijk of u dit kunt uitbreiden naar nog meer gedetailleerde schema’s. Het toevoegen van schema.org markeringen is technischer dan het optimaliseren van uw product beschrijving. Dus als u niet precies weet wat u doet, vraag dan uw web ontwikkelaar om hulp. Schema.org markeringen helpen zoekmachines en bijvoorbeeld Google Shopping de content van uw pagina beter te begrijpen.
Zorg ervoor, dat u naast schema.org gegevens ook OpenGraph- en Twitter-kaarten toevoegt. Deze zorgen ervoor, dat wanneer mensen uw content of producten delen, deze zo aantrekkelijk mogelijk worden getoond.
Wees duidelijk over uw prijzen. Als u later in het afrekenproces verrassingskosten zoals verzendkosten of belastingen toevoegt, werkt dit averechts en kunnen kopers hun aankoop staken. Wees vanaf het begin duidelijk over deze extra kosten. U kunt hier zelfs gebruik van maken door gratis verzending aan te bieden voor bestellingen van meer dan een bepaalde waarde. Verrassingskosten zijn een grote afknapper.
Vertrouwen creëren is een goede zaak voor alle webwinkels. Echte product recensies helpen hier veel bij. Een ding, die wij willen aanraden voor websites, die gebruikersrecensies van derden bevatten, is om een aantal van die recensies naar de eigen website te kopiëren. Het opnemen van reviews van derden in bijvoorbeeld een widget zou een prima oplossing zijn. Voeg deze toe aan uw oproep tot actie voor de beste resultaten. Google recensies hebben trouwens de meeste impact op uw SEO rankings. Wist u, dat een Google review verwijderen tegenwoordig ook mogelijk is.
Als u hun interesse heeft, maak er dan gebruik van. Als iemand een iPhone van uw site koopt, is de kans groot, dat ze een hoesje nodig hebben. Misschien willen ze zelfs een paar erg dure draadloze oordopjes. Het toevoegen van een sectie met gerelateerde producten, of een sectie ‘andere klanten kochten ook’ aan uw product pagina, activeert ‘upsells’ , maakt bundels mogelijk en nog veel meer. We raden u ten zeerste aan deze toe te voegen in uw Ecommerce SEO.
Uw bezoeker moet op de knop ‘Toevoegen aan winkelwagentje’ op uw product pagina klikken om de aankoop te starten. Verberg die knop niet! We raden aan om die knop goed te bekijken en ervoor te zorgen, dat deze opvalt. Dit geldt met name, wanneer u ook een secundaire call to action heeft, zoals ‘Toevoegen aan verlanglijstje’. Ervoor zorgen, dat de knop ‘Toevoegen aan winkelwagentje’ het meest opvalt en de grootste en eerste grote knop op uw product pagina is, is absoluut essentieel.
Voorkom verrassingen, als het gaat om betalen. Het is zo frustrerend om aan het einde van het afrekenproces te komen, alleen om te ontdekken, dat uw gewenste betalingsoptie niet beschikbaar is.
Als uw website een SSL certificaat heeft, heeft uw site dat mooie groene hangslot in de adresbalk van de browser van uw bezoekers. U laat hen weten, dat ze in een veilige omgeving winkelen. In E-commerce SEO is vertrouwen extreem belangrijk. Deze dingen zullen hem of haar helpen om met vertrouwen zijn thuisadres, creditcardgegevens of welke andere persoonlijke informatie dan ook die u de klant vraagt, in te voeren.
Tegenwoordig stimuleert de beschikbaarheid van een product de verkoop. Met overal online webshops wil ik mijn spullen kopen bij een winkel, die morgen de producten zal leveren die ik wil, of zelfs later vandaag. Als u mij vertelt, dat een product op voorraad is, is de kans groter dat ik het koop. Maar het gaat niet alleen om concurrentie, het gaat om het managen van verwachtingen. Als uw website ons vertelt, dat iets niet op voorraad is, kan ik alsnog besluiten om het in uw winkel te kopen en weet ik dat ik even moet wachten. Als ik het bij u in de winkel koop en ik krijg het product drie weken niet omdat het niet op voorraad is, dan had ik het liever ergens anders gekocht. Het niet duidelijk maken van beschikbaarheid heeft overigens ook een negatief effect op uw merk.
Wat kunt u verder nog doen met Ecommerce SEO om iets negatiefs om te zetten in iets positiefs?
Wij hebben het al eerder gezegd en we herhalen het graag – laat klanten altijd iets kopen zonder hen te dwingen een account aan te maken. Wij zijn echt van mening, dat het een slechte gewoonte is om klanten een account te laten aanmaken. Het is alleen geldig, als het aanmaken van een account de klant voordelen biedt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Dit zijn taken, die ik zou willen doen in een beveiligde omgeving. Dus ik zou het niet erg vinden om een account aan te maken, maar als ik kleding aan het shoppen ben, denk ik dat het hebben van een account alleen logisch is om redenen van gemak (niet hoeven in te vullen adresgegevens volgende keer enzovoort). Daarom moet het optioneel zijn.
Vergeet mobiele gebruikers niet. Check altijd of het simpel genoeg is om een product uit uw webshop te verkopen. Een testpanel kan hierin uitkomst bieden.
Als we snelheid zeggen, bedoelen we de snelheid van uw desktop en uw mobiele website. Mensen hebben tegenwoordig een korte aandacht spanne en we zijn allemaal gewend geraakt aan sneller internet. Bovendien laat Google snellere websites hoger te scoren. Een trage website kost u omzet.
Bij E commerce SEO dienen meta omschrijvingen, meer dan bij alle andere websites, een zeer belangrijk doel. Waar Google waarschijnlijk in staat is om een juiste en trefwoord gerelateerde uitnodiging voor uw website voor informatiepagina’s te bedenken, is de kans groot, dat uw product pagina niet voldoende productinformatie bevat of details bevat over uw klantenservice of garantie, die Google in plaats daarvan zou kunnen gebruiken. Zorg ervoor, dat u een productgerichte meta beschrijving toevoegt aan uw product pagina’s van uw ecommerce website. Dit kan voorkomen, dat Google de verkeerde tekst in zoekresultaten gebruikt!
Bij E commerce SEO kunt u ‘Google Shopping’ gebruiken voor de promotie en verkoop van uw producten. Veel mensen vragen zich af wat Google Shopping precies is. Wanneer u producten op Google zoekt, komt u het steeds vaker tegen. Vaak komt het dan boven de zoek resultaten te staan of aan de zijkant. Wat houdt het precies in?
Google Shopping is een online tool, die u kan helpen met het promoten en verkopen van producten. Het is een onderdeel van zoekmachine adverteren. Het wordt gedraaid door twee platformen, Google Ads en het Google Merchant Center. Google Shopping werkt niet zoals Google Adwords op basis van zoekwoorden, maar met een product feed. Deze feed bestaat uit bijvoorbeeld een foto, een beschrijving en een aantal attributen. Google bepaalt aan de hand van uw product feed, uw website en uw biedingen of uw producten getoond worden.
Google Shopping heeft een hoop voordelen en is voor velen nog onbekend als onderdeel van E-commerce SEO. Zo kunt u gemakkelijker producten vergelijken en wordt het aankoopproces via internet verkort en vereenvoudigd. Uw product is te zien bij de start van de shopping journey van de consument in Google. Daarnaast zorgt het voor een hoge kwaliteit leads. Bezoekers hebben al een keuze gemaakt voor uw webshop, wanneer hij of zij deze bezoekt.
Googlebot kan pagina’s missen bij het crawlen van een site, als ze niet zijn gekoppeld aan andere pagina’s. Op e-commercesites zijn sommige product pagina’s bijvoorbeeld alleen bereikbaar via on-site zoekresultaten. U kunt ervoor zorgen, dat Google al uw product pagina’s crawlt door tools zoals een XML-sitemap en Google Merchant Center te gebruiken. Door een Merchant Center-product feed te maken, kan Google alle producten op uw website ontdekken. De product pagina-URL’s worden gedeeld met de Googlebot-crawler om mogelijk als startpunt te dienen voor het crawlen van extra pagina’s.
Als Google ten onrechte prijsgegevens uit uw product pagina’s haalt, wordt mogelijk uw oorspronkelijke prijs in de zoekresultaten weergegeven, niet de kortingsprijs. Voor nauwkeurige productinformatie, zoals catalogusprijs, kortingen en nettoprijs, is het raadzaam om gestructureerde gegevens aan uw product pagina’s toe te voegen en Google Merchant Center te voorzien van gestructureerde feeds van uw productgegevens. Dit helpt Google om de juiste prijs uit product pagina’s te halen.
Google crawlt webpagina’s op uw site volgens zijn eigen schema. Dat betekent dat Googlebot wijzigingen op uw site mogelijk pas bij de volgende crawl opmerkt. Deze vertragingen kunnen ertoe leiden, dat zoekresultaten achterblijven bij sitewijzigingen, zoals een product dat niet op voorraad is. Het zou het beste zijn als u inconsistenties in prijs- en beschikbaarheidsgegevens tussen uw website en Google’s begrip van uw site als gevolg van vertragingen wilt minimaliseren. Google raadt aan om Merchant Center-product feeds te gebruiken om pagina’s volgens een consistenter schema up-to-date te houden.
Om in aanmerking te komen voor uitgebreide product resultaten is het gebruik van gestructureerde productgegevens vereist. Om de speciale indeling voor uitgebreide product presentaties te krijgen, raadt Google aan om gestructureerde gegevens op uw product pagina’s en een product feed in Merchant Center te verstrekken. Dit helpt ervoor te zorgen, dat Google begrijpt hoe productgegevens kunnen worden geëxtraheerd om uitgebreide resultaten weer te geven. Maar zelfs als de juiste gestructureerde gegevens aanwezig zijn, worden naar goeddunken van Google uitgebreide resultaten weergegeven.
Zorg ervoor, dat uw producten in de winkel worden gevonden door mensen, die zoekopdrachten invoeren met de zin ‘bij mij in de buurt’. Registreer eerst uw fysieke winkellocatie in uw Google-bedrijfsprofiel en geef vervolgens een feed met informatie over de winkelvoorraad aan Merchant Center. De feed met informatie over de winkelvoorraad bevat product-ID’s en winkelcodes, zodat Google weet, waar uw voorraad zich fysiek bevindt. Als extra stap raadt Google aan om een tool genaamd Pointy te gebruiken. Pointy is een apparaat van Google, dat verbinding maakt met uw kassasysteem in de winkel en Google automatisch op de hoogte stelt van voorraadgegevens van uw fysieke winkel. De gegevens worden gebruikt om de zoekresultaten up-to-date te houden.
Het kan zijn, dat uw producten beschikbaar zijn in de zoekresultaten, maar niet worden weergegeven op het tabblad Winkelen. Als u niet zeker weet of uw producten worden weergegeven op het tabblad Winkelen, kunt u dit het gemakkelijkst vinden door ernaar te zoeken. Gestructureerde gegevens en product feeds alleen zijn niet voldoende om op het tabblad Winkelen te worden opgenomen. Om in aanmerking te komen voor het tabblad Shopping, levert u product data feeds aan via Merchant Center en meldt u zich aan voor ‘surfaces across Google’.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een content marketing en SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer.
Bij Connect your World kunt u bijvoorbeeld ook een content marketeer en een SEO consultant inhuren in de volgende regio´s:
Heeft u een vraag over deze Ecommerce SEO checklist? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren om bovenaan in Google te geraken met uw ecommerce website? Neem dan contact op met ons.
U vindt hier ook een overzicht met veelal gratis SEO tools om alvast zelfstandig een begin te maken met de SEO optimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk ook altijd een optie.