Last Updated on 25 juni 2024 by connectyourworld
De ‘over ons pagina‘ en contact pagina zijn voor SEO in Google belangrijker, dan menigeen denkt. Het zijn namelijk 2 pagina’s, die veel bekeken worden. Indirect hebben ze daarom veel impact op SEO zoekmachineoptimalisatie. Een goede ‘over ons pagina‘ wekt meer vertrouwen op en verhoogt de kans op conversies. Reden genoeg om meer te weten te komen over deze conversie optimalisatie mogelijkheid.
Geschatte leestijd: 8 minuten
SEO in Google is een veel beschreven onderwerp op het internet. Dit komt omdat de veranderingen in de SEO wereld snel gaan. Daarnaast zijn SEO specialisten zich ook bewust, dat Google gek is goede content. Met een doordachte SEO strategie kunnen wij uw Google rankings een boost geven en verkeer naar uw website leiden. De over mij of over ons pagina en de contactpagina worden vaak zonder het volgen van een SEO strategie geschreven.
De ‘over ons’ pagina‘ is echter één van de de meest bezochte pagina’s van een website. Voor veel mensen is het belangrijk, om te weten met wie ze te maken hebben. Persoonlijk contact, openheid en vertrouwen gaan namelijk hand in hand. Daarnaast willen mensen graag zien wie het gezicht is achter het bedrijf.
Wist u, dat een foto van u als eigenaar of van de personeelsleden op de ‘Over ons pagina’ een positief signaal is voor Google om uw domein autoriteit te verhogen.
De website bezoekers die uw ‘over ons pagina‘ bezoeken, zijn nieuwsgierig en willen vaak meer over u weten, als ze oprecht geïnteresseerd zijn, in wat u als bedrijf of als organisatie te bieden hebt. Het belang van de ‘Over ons pagina‘ is daarom groot. U wilt namelijk geen conversies missen door een zwakke ‘Over ons pagina‘.
Door SEO in Google zo goed mogelijk op te pakken, houdt u rekening met het feit, dat Google gek is op relevante, actuele webteksten. Een ‘Over ons pagina‘ kunt u persoonlijk maken. Dat betekent sowieso, dat een ‘Over ons pagina‘ uniek is en daar houdt Google zeer van. Door wat leuke feiten te delen, komt de persoonlijkheid van de eigenaar of van andere personeelsleden naar voren. Helemaal mooi zou zijn, als de lezers of websitebezoekers iets van zichzelf herkennen. Een blijk van herkenning kan zomaar betekenen, dat een mogelijke klant de telefoon oppakt en gaat bellen.
Vaak als iets goed en vertrouwd voelt, neemt u sneller het besluit om te gaan samenwerken of om een product of dienst te kopen. Steeds meer mensen willen een connectie voelen en zijn op zoek naar herkenning. Dit is ook één van de redenen, waarom de ‘over ons pagina‘ zo goed bezocht wordt. Maak duidelijk, dat u uw ideale klant begrijpt. Beschrijf situaties, die u zelf ook hebt meegemaakt. Ga in op de pijnpunten van uw ideale klant en probeer herkenning te creëren.
De zelfde interesses kunnen voor een connectie zorgen. De ‘over ons pagina‘ is de pagina om de bezoeker inzicht te geven in wie u precies bent en waar u precies voor staat. De bezoekers van uw website willen uiteindelijk graag weten, wie er achter een bedrijf zit. Waarom moeten ze voor uw dienst of product kiezen? Persoonlijkheid in webteksten is daarom belangrijk. Op de ‘over ons pagina‘ kunt u uw creativiteit de vrije loop laten en ervoor zorgen, dat de bezoeker een goed gevoel bij u krijgt.
Website bezoekers, die uw product of dienst willen aanschaffen, zijn niet benieuwd naar uw CV. Natuurlijk kunt u vertellen over uw ervaring, maar probeer dit in een mooi verhaal te verwerken, een soort van storytelling. Maak er niet 1 grote opsomming van.
Als u iets over uzelf heeft geschreven, kunt u verdergaan met het omschrijven, waarom uw bedrijf ze kan helpen. Probeer dit ook in een leuke verhaalvorm (storytelling) te doen. Het is geen marketing pagina, maar een informatie pagina. Probeer daarom niet te commercieel over te komen. Wees daarnaast duidelijk wie u aanspreekt. U mag best concreet zijn en benoemen hoe uw ideale klant eruit ziet, en voor welke opdrachten ze u wakker mogen maken.
Eindig met een leuke, originele zin! Geef vervolgens de bezoeker de kans om op een gemakkelijke manier contact met u op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een knop om u direct een e-mail te sturen of te bellen.
Bij SEO in Google valt het dus zeker aan te raden om voldoende aandacht te schenken aan de SEO optimalisatie van de ‘over ons pagina’s’. Daarnaast hebben we ook nog de contact- en klantenservice pagina. Webpagina’s als deze worden door bedrijven vaak als een bijzaak beschouwd, maar dat zou niet zo moeten zijn. Ze zijn namelijk belangrijk bij het vestigen van uw website als een betrouwbaar bedrijf en informatiebron. Ze kunnen uw SEO rankings verbeteren en zorg dragen voor een hogere domein autoriteit. Als laatste kunnen ze ook meer verkeer generen voor de webpagina’s waarnaar u echt extra verkeer wilt genereren.
Hoewel veel van de interne werking van Google een mysterie is, zijn er enkele dingen, waar ze vrij transparant over zijn. Google heeft een Search Quality Rating programma, dat zoekresultaten handmatig beoordeelt. De richtlijnen, die dit programma gebruikt, zijn openbaar beschikbaar. Dit geeft ons precies inzicht waar Google naar kijkt bij het beoordelen of een site moet worden aanbevolen door deze een toppositie in de SERP’s te geven.
Google vertelt hun beoordelaars om niet alleen naar de betreffende pagina te kijken, maar ook naar de rest van de website. Richtlijnen stellen specifiek, dat beoordelaars contact-, over- en klantenservicepagina’s moeten bekijken. De belangrijkste punten hierin zijn:
Als u aan deze vereisten voldoet, verhoogt dit uw ervaring, expertise, gezag en betrouwbaarheid (E.E.A.T.) in de ogen van Google. Google beoordeelt niet elke website op internet handmatig, maar E. E. A. T. is ingebakken in alles wat Google doet om zijn gebruikers content van de hoogste kwaliteit te bieden.
Google neemt, wat u over uzelf of uw bedrijf zegt met een korreltje zout. Mensen kunnen zo ongeveer alles op internet zeggen. Ze gaan ervan uit, dat niemand de tijd neemt om hun beweringen te onderzoeken. Nou, Google doet het.
Google beoordelaars worden geïnstrueerd om onafhankelijke externe bronnen te vinden om te kijken of deze externe bron de reputatie van een bepaald bedrijf bevestigt. Daarom is het een goed idee om op deze pagina te linken naar opmerkelijke vermeldingen in de pers. Vermeld de naam van de publicatie en het artikel. Neem ook prijzen op, die u heeft gewonnen en al het andere, dat uw E.E.A.T. in de ogen van Google kan versterken, maar kan worden geverifieerd door externe bronnen te raadplegen.
Hoe meer manieren waarop uw klanten, klanten of gebruikers contact met u kunnen opnemen, hoe beter. Voorbij zijn de dagen dat een eenvoudig contactformulier volstaat. Naast een formulier moet u een e-mailadres, telefoonnummer en fysiek adres op uw contactpagina hebben staan. Als u een groot bedrijf heeft, maak dan een grotere contactpagina met afzonderlijke contactgegevens voor elke afdeling en de meest belangrijke personen.
Als uw bedrijf meerdere locaties heeft, moet u voor elk daarvan een pagina maken en deze pagina’s vervolgens linken vanaf de hoofdcontactpagina. Ook in Google Bedrijfsprofiel kunt u goed weergeven, dat uw bedrijf op meerdere locaties werkzaam is. Als u een online winkel heeft, moet uw klantenservicepagina grondig zijn. U moet minimaal een beleid hebben voor betaling, ruilen en retourneren. Een FAQ is een geweldig formaat voor een klantenservicepagina.
Wist u trouwens, dat als u Google Bedrijfsprofiel optimaal inzet, dat positief is voor uw lokale SEO? Zeker als u uw lokale vindbaarheid wilt verbeteren, is een over ons pagina waarin uw persoonlijk goed verwoord wordt van groot belang.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een SEO en Content Marketing Bureau in Den Haag. Hij is een ervaren SEO freelancer en Content Marketeer.
Bij Connect your World kunt u ook een content marketeer en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag over SEO voor Google op de ‘over ons’ pagina en hoe u bovenaan in Google komt? Of wilt ons als SEO specialist inhuren? Neem dan contact met ons op.