Last Updated on 15 september 2024 by connectyourworld
‘Thought leadership’ kan u helpen klantenloyaliteit te verdienen door de verdiende inzichten en geheimen van uw merk te delen. Elk merk wil als een ‘thought leader’ worden beschouwd. Maar wat is ‘thought leadership’ nu precies en hoe maak je een ‘thought leadership’ strategie? Als het goed wordt gedaan, kan een ‘thought leadership’ marketing strategie uw bedrijf helpen de autoriteit in uw branche te behouden en verder uit te bouwen.
Estimated reading time: 10 minuten
Uw content marketing teams moeten alleen een ‘thought leadership’ strategie nastreven, als uw merk de successen, perspectieven, reputatie en innovaties heeft om uw claims te ondersteunen. Als uw merk het vertrouwen van uw branche heeft verdiend, kunt u als volgt aan de slag gaan met dit specifieke type content.
Wanneer een merk of individu wordt beschouwd als een ‘thought leader’, kijken anderen in dezelfde branche consequent naar hen voor inzichten. De content van ‘thought leadership’ kan onderzoek, meningen, persoonlijke anekdotes of toekomstvoorspellingen bevatten. Het kan verwijzen naar actuele gebeurtenissen, trends in de sector evalueren of discussies aanwakkeren onder andere opinieleiders.
Het kan ook vele vormen aannemen, waaronder:
De realiteit is, dat de meeste content op internet nogal repetitief is en geen originele gedachten laat zien. Dus, wat onderscheidt de content van thought leadership?
Merk specifieke inzichten die de grotere gesprekken in uw branche vormgeven.
Nieuwe bedrijven of merken zullen niet klaar zijn om dit soort contentmarketing na te streven. Waarom? Omdat anderen in uw branche uw inzicht minder snel zullen vertrouwen als een grondige ervaring dit niet ondersteunt. Succesvol ‘thought leadership’ vereist een sterke basis in contentmarketing. Het vereist ook public relations, sociale media en reputatiebeheer. Als uw merk actief betrokken is bij de bovenstaande inspanningen, maakt u uw weg vrij voor een toekomst als ‘thought leader’.
Zoals alle contentmarketing kost het creëren van hoogwaardig ‘thought leadership’ tijd en middelen. Er zijn echter diverse voordelen te benoemen:
Gedachtenleiders hebben het werk van het opbouwen van geloofwaardigheid in hun branche al gedaan. Omdat ze het vertrouwen van klanten hebben verdiend, kunnen ze hun ‘thought leadership’ strategie gebruiken om klantenloyaliteit te winnen. In een enquête van Edelman en LinkedIn beweerde bijna 60% van de respondenten, dat ze de ‘thought leadership’ strategie van een merk betrouwbaarder vonden dan hun traditionele marketingmateriaal. Content van ‘thought leadership’ heeft immers niet alleen invloed op klanten. Het helpt tevens concurrenten, journalisten en influencers. Ook iedereen, die interesse heeft in uw merk gaan u zien als een gezaghebbende stem in de branche.
‘Thought leadership’ content, die permanent op uw website staat, kan worden gerangschikt voor relevante zoekwoorden en organisch verkeer genereren. Off-site ‘thought leadership’ content, die backlinks naar uw website bevat, hetzij in de byline van de auteur of binnen de content, stuurt link equity naar uw webpagina’s, waardoor uw domein autoriteit en uw algehele rangschikkingspotentieel worden verbeterd. In tegenstelling tot traditioneel gastbloggen, kan ‘thought leadership’ u helpen SEO backlinks te verkrijgen van gezaghebbende domeinen, die anders enigszins moeilijk te verkrijgen zijn.
Vooral voor B2B-merken kan een ‘thought leadership’ strategie helpen om gekwalificeerde leads binnen te halen. De meeste B2B-klanten hebben veel kennis van hun vakgebied. Velen werken regelmatig samen met een partij met ‘thought leadership’ om op de hoogte te blijven van trends en innovaties in de sector. Als ze ontdekken, dat uw merk de bron is van ‘thought leadership’, is de kans groter, dat ze u nastreven als hun dienstverlener of oplossing.
Het creëren van ‘thought leadership’ is heel wat anders dan het simpelweg bijdragen van een gastpost aan een branchewebsite of het aanbieden van how-to-blogs op uw eigen domein. ‘Thought leaders’ gebruiken hun enorme expertise en kennis om hun publiek uitzonderlijke waarde te bieden, die niemand anders kan.
Bij het ontwikkelen van uw strategie voor ‘thought leadership’ is het belangrijk om te overwegen, wat u onderscheidt van andere thought leaders.
Denk na over de unieke invalshoeken en perspectieven, die uw merk kan gebruiken:
Dit zijn slechts een paar vragen om u te helpen brainstormen, aangezien veel onderwerpen kunnen worden gebruikt voor ‘thought leadership’. Onthoud, dat uw unieke perspectieven niet noodzakelijk beperkt zijn tot uw producten en diensten. Uw bedrijfscultuur, bedrijfsmissie of -waarden, groeistrategie en meer kunnen allemaal worden gebruikt om effectief ‘thought leadership’ te creëren.
De naamregel van uw ‘thought leadership’ content moet afkomstig zijn van een persoon in uw bedrijf met de kennis, ervaring en expertise om met autoriteit te spreken. Dat betekent vaak oprichters, directeuren of belangrijke belanghebbenden bij uw organisatie of bedrijf. Titels zijn belangrijk in de wereld van ‘thought leadership’. Uw publiek moet erop kunnen vertrouwen, dat de spreker nauw verbonden is met de verdiende geheimen van uw merk.
‘Thought leadership’ kan waardevolle activa zijn, die permanent op uw website staat. Misschien wilt u deze content gebruiken in e-mailmarketing, het genereren van leads of andere delen van het klanttraject. Net als bij een strategie voor het plaatsen van gasten, kunt u ‘thought leadership’ pitchen voor andere publicaties met commentaar van deskundige stemmen. Om aan de slag te gaan met extern ‘thought leadership’, stelt u een lijst samen met publicaties, waarin experts uit de branche willen werken. Neem dan contact op met de redactie of contentmanagers. Vraag of ze geïnteresseerd zijn in het publiceren van de originele content van uw merk. Uw outreach doelen moeten een hogere Domain Authority score hebben dan uw website en sterke SEO signalen weergeven.
Het meest tijdrovende onderdeel van elke content marketing strategie is de tijd en moeite om hoogwaardige engaging content te creëren. Maar in tegenstelling tot andere content op uw website, moet ‘thought leadership’ aan bepaalde vereisten voldoen om dienovereenkomstig te worden gecategoriseerd. Om content te maken, die het prestige en de kwaliteit van thought leadership heeft, moet u aan de volgende normen voldoen. Uw publiek moet het gevoel hebben, dat het een kijkje krijgt in uw bedrijf en de strategieën of benaderingen, die u succesvol hebben gemaakt.
Hoewel uw merknaam het gewicht van de naamregel kan dragen, heeft de beste ‘thought leadership’ content een echte, persoonlijke stem, naam en gezicht erachter. U wilt, dat uw publiek het gevoel krijgt, dat het persoonlijke toegang krijgt tot belangrijke besluitvormers en belanghebbenden bij uw bedrijf of organisatie.
‘Thought leadership’ moet actief betrokken zijn bij de gesprekken, die nu in uw branche plaatsvinden. Maar er moeten ook altijd groene elementen in uw content op het gebied van opinieleiderschap zitten, die ervoor zorgen, dat die content organisch scoort in de zoekresultaten. U wilt, dat uw marketingteam de content van ‘thought leadership’ kan gebruiken voor meer dan alleen de week dat de hottakes van andere merken op sociale media verschijnen. De beste ‘thought leadership’ strategie heeft waarde op de lange termijn. Hierdoor heeft uw team altijd goede hoogwaardige content voor toekomstige inbound marketinginspanningen.
Uiteindelijk is ‘thought leadership’ nog steeds een contentmarketingstrategie en kunt u het gebruiken om nieuwe leads en klanten te verdienen. Toch zijn de daadwerkelijke producten of diensten, die uw merk levert, de basis voor het beste ‘thought leadership’. Dat betekent niet een front-and-center verkooppraatje. Uw producten en diensten moeten subtieler aanwezig zijn. Op die manier worden ze gezien als een belangrijke bron van waar uw expertise vandaan komt.
Het opbouwen van een ‘thought leadership’ aanwezigheid betekent het creëren van content en deze delen op sociale – media sites met het loyale publiek, waar uw organisatie zo hard voor heeft gewerkt.
De meeste opinieleiders zijn actief (en geverifieerd!) op websites zoals Twitter, waar realtime gesprekken plaatsvinden als reactie op gebeurtenissen in de sector. Journalisten kijken ook naar opinieleiders om inzichten of deskundige sourcing te bieden bij het rapporteren over nieuws uit de sector en houden ervan om content te citeren, die als sterk bewijs kan dienen in hun rapportage. U kunt uw ‘thought leadership’ content strategie gebruiken om uw PR-bereik te vergroten. Aangezien journalisten de voorkeur geven aan prominente ‘thought leaders’ in plaats van minder gerenommeerde bronnen.
Het zal tijd en bewezen succes vergen om de status van ‘thought leader’ te bereiken. Maar eenmaal verdiend, heeft ‘thought leadership’ marketing een fantastische manier om alle andere gebieden van uw digitale strategie te verrijken. Pas deze strategie consequent toe en u zult de loyaliteit verdienen van professionals uit de branche, die altijd wachten om te horen, wat uw merk hierna gaat zeggen.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een online marketing bureau uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO freelancer en content marketeer en hij is tevens de auteur van deze blog post.
Heeft u nog vragen over hoe een ‘thought leadership’ strategie u zou kunnen helpen? Of wilt u ons als SEO expert inhuren of als content marketing expert? Neem dan contact met ons op.
Thought leadership content marketing is een strategie waarbij een merk of individu zich positioneert als een expert of autoriteit binnen een specifieke industrie of vakgebied. Dit wordt gedaan door waardevolle, originele en inzichtelijke content te creëren die bijvoorbeeld trends, uitdagingen en oplossingen bespreekt. Het doel is om vertrouwen op te bouwen, een publiek te onderwijzen, en als betrouwbare bron van kennis te worden gezien. Deze content kan variëren van artikelen, whitepapers, en video’s tot podcasts en webinars. Thought leadership helpt om relaties op te bouwen met klanten, invloed uit te oefenen op de markt en zich te onderscheiden van concurrenten.
Om een thought leadership artikel te schrijven, begin je met het kiezen van een relevant onderwerp waarin je expertise hebt en dat aansluit bij de interesses van je doelgroep. Onderbouw je standpunten met bijvoorbeeld data, praktijkvoorbeelden, en unieke inzichten, die verder gaan dan algemeen bekende informatie. Schrijf op een heldere en toegankelijke manier, terwijl je je eigen visie of innovatieve ideeën deelt. Voeg een sterke inleiding toe, die de lezer aantrekt en eindig met een conclusie, die aanzet tot nadenken of actie. Zorg ervoor, dat je artikel vertrouwen uitstraalt en waarde biedt, zodat je je positie als autoriteit binnen het vakgebied versterkt.
Ja, thought leadership is effectief, wanneer het goed wordt uitgevoerd. Het kan helpen om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen bij je doelgroep, wat leidt tot sterkere klantrelaties en merkloyaliteit. Thought leadership-positionering onderscheidt je van concurrenten en versterkt je reputatie als expert in de industrie. Bovendien kan het zorgen voor meer zichtbaarheid en nieuwe zakelijke kansen door je expertise te tonen.