Last Updated on 20 juni 2024 by connectyourworld
Ankertekst is het deel van een link, dat zichtbaar is voor gebruikers. Dit stukje tekst is om vele redenen belangrijk voor SEO optimalisatie. Wat u schrijft als ankertekst, voor zowel interne als externe links, kan uw SEO rankings namelijk positief of negatief beïnvloeden. In deze blog leert u, wat ankertekst is en hoe u het correct kunt optimaliseren door over optimalisatie te vermijden. Dit kan namelijk leiden tot boetes van Google. We zullen ook de verschillen onderzoeken tussen het maken van ankertekst voor interne en externe links. Tot slot geven we wat ter overweging mee bij het bouwen van inkomende links voor uw website.
Geschatte leestijd: 11 minuten
Een Ankertekst is het deel van de link, waarop kan worden geklikt en dat zichtbaar is voor gebruikers. Het wordt geplaatst tussen de opening <a href> en de afsluitende ankertag </a>. Hier is een voorbeeld van een ankertekst: <a href="https://voorbeeld.com">Dit is een Ankertekst</a>
To anchor text in HTML, use the <a>
tag with the href
attribute to specify the destination URL. For example, <a href="https://www.example.com">Visit Example.com</a>
creates a clickable link. To link to a specific section within the same page, use an id
attribute on the target element and link to it with href="#idValue"
. You can also open links in a new tab using target="_blank"
. Additionally, the title
attribute can provide a tooltip on hover. Combining these attributes allows for versatile and effective text anchoring in HTML.
SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Wilt u, dat uw website gevonden wordt in Google? Dan is het belangrijk om de website te optimaliseren voor de zoekmachines.
De ankertekst geeft zowel zoekmachines als gebruikers een sterke indicatie over de pagina waarnaar u linkt. Een hyperlink, die u bijvoorbeeld aan uw site toevoegt, kan naar andere pagina’s op uw site verwijzen (interne links). Daarnaast zijn er links, die naar pagina’s op andere websites verwijzen (externe links). In beide gevallen helpt u met een zinvolle ankertekst zowel de zoekmachine als de gebruiker van de website. U zorgt er namelijk voor, dat crawlers van zoekmachines en gebruikers begrijpen, waar de doelpagina over gaat. Door te kijken naar de waarde “on-page SEO“, weet u, dat als u op de link klikt, u meer over dit onderwerp zult lezen.
Er zijn verschillende soorten ankertekst die u kunt gebruiken bij het maken van een hyperlink. Als u begint met SEO optimalisatie, moet u eerst de terminologie begrijpen, zodat u de onderstaande richtlijnen kunt volgen.
Hoewel ankerteksten al sinds het begin van internet bestaan, volgen veel webmasters nog steeds geen best practices bij het schrijven ervan. Het schrijven van geoptimaliseerde ankertekst voor zowel uw interne als externe links kan uw SEO op een aantal manieren helpen.
Probeer zinvolle ankertekst in uw links te gebruiken. Een betekenisvolle ankertekst in dit geval, geeft een idee van wat u kunt verwachten op het gebied van content, wanneer u op de link klikt.
Bij het kiezen van een ankertekst:
In veel gevallen gebruiken webmasters de URL van een pagina als ankertekst. Hoewel het geen problemen veroorzaakt, is het niet de beste praktijk. Dus gebruik het, wanneer het echt nodig is! Een beter alternatief is om de pagina titel te gebruiken als ankertekst.
Schrijf korte ankertekst, die beknopt is en zonder te veel woorden. Als het veel woorden bevat, is het moeilijker voor zoekmachines om het te begrijpen.
Voorbeeld van een goede ankertekst:
<a href="https://voorbeeld.com">Dit is een ankertekst</a>
Voorbeeld van een ‘slechte’ ankertekst:
<a href="https://voorbeeld.com">Deze ankertekst is een klikbare link</a>
Links moeten gemakkelijk te herkennen zijn voor gebruikers. Best practices zijn onder meer de link kleur anders dan de tekstkleur maken en of de link onderstrepen.
Een van de redenen dat ankertekst belangrijk is voor SEO optimalisatie heeft te maken met links. Hier is een eenvoudige uitleg over hoe deze twee aan elkaar gerelateerd zijn. Inkomende links zijn nog steeds een van de meest cruciale factoren voor zoekmachine ranking.
Links, die van de ene website naar de andere wijzen, worden door zoekmachine-algoritmen beschouwd als ‘stemmen van vertrouwen’. Een website met SEO backlinks van andere websites scoort waarschijnlijk hoger in de SERPS dan een website zonder backlinks. Het proces om uw website te promoten om meer backlinks te krijgen, wordt off-page SEO genoemd.
Een van de factoren die een rol spelen bij hoe waardevol een link is, is de ankertekst. De reden is dat het anker van een inkomende link zoekmachines een grote aanwijzing geeft over welke zoekwoorden de betreffende pagina moet rangschikken. Wanneer crawlers van zoekmachines deze link vinden, begrijpen ze twee dingen:
Tot zover gaat het goed. Alles werd gedaan volgens de richtlijnen (zoals hierboven uitgelegd).
De problemen beginnen wanneer:
Wanneer Google erachter komt, dat de link niet op natuurlijke wijze is geplaatst, zal het een boete opleggen aan beide websites of de backlinks devalueren en negeren.
Als u nu in de war bent of u uw ankertekst moet optimaliseren of niet, maak u geen zorgen, u bent niet de enige. Hier is wat je moet doen.
Volg bij het koppelen de volgende drie eenvoudige regels:
Volg de onderstaande richtlijnen wanneer u campagnes voor het maken van links uitvoert en u de ankertekst voor de links kunt beheren:
Gebruik verschillende ankertekst typen – Gebruik geen exacte zoekwoorden maar gebruik een verscheidenheid aan ankertekst typen. U kunt gedeeltelijke overeenkomst, paginatitel, merknaam gebruiken en Google toch de juiste signalen geven.
Controleer uw linkprofiel – Een ‘normaal’ linkprofiel moet alle soorten ankertekst bevatten in de inkomende links. Controleer uw linkprofiel en zorg ervoor, dat het er natuurlijk uitziet. Een profiel met alleen exacte zoekwoorden is niet normaal.
Bouw geen links van lage kwaliteit – Ankertekst is slechts een van de factoren, die bepalen hoe waardevol een link is. Andere factoren zijn de website die wordt geplaatst, de autoriteit van het domein en de relevantie van de content. Ga niet naar buiten en begin met het bouwen van links, maar concentreer u op de links die ertoe doen, zonder u zorgen te maken over het verkrijgen van exacte links.
Als het gaat om het maken van ankertekst voor interne links, is het een totaal ander verhaal. U moet alle hierboven beschreven richtlijnen volgen zonder u zorgen te maken over te veel optimalisatie. Google heeft herhaaldelijk gezegd, dat er geen over optimalisatie van ankertekst is voor interne links.
Ankertekst is het klikbare deel van een link, die gebruikers zien. Het is belangrijk voor SEO, omdat het zoekmachines een grote aanwijzing geeft over de content van de gelinkte pagina. Het is waar dat de Google-richtlijnen over het gebruik van ankertekst tegenstrijdig zijn. Ze instrueren ons eerst om korte en beknopte waarden te gebruiken en dan kunnen ze een website daarvoor straffen. U kunt uzelf van problemen besparen door verschillende waarden te gebruiken voor zowel uw externe als inkomende links. Een evenwicht bewaren en overdrijvingen vermijden is altijd een goede SEO praktijk.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een content marketing en SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant en Content Marketeer.
U kunt bij Connect your World ook een content marketing expert en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag over SEO Linkbuilding of over een perfecte ankertekst? Of wilt u mij als een SEO specialist inhuren? Bel of mail ons.
1 comment so far
创建免费账户Geplaatst op5:47 pm - dec 17, 2024
Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.