• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Welke rol spelen persona’s in Content Marketing

Welke rol spelen persona’s in Content Marketing

Persona's, Content Marketing

Persona’s kunnen uw contentmarketing verbeteren! Hoe dan?

Weet jij wie de persona’s zijn voor jouw klant of merk? Misschien heeft de klant geen budget over voor onderzoek, of je planning laat de tijd voor onderzoek niet toe? Of misschien hebt u een reeks persona’s voor uw merk gemaakt en duidelijk gedefinieerd wie uw publiek is. Je hebt de tijd genomen om te onderzoeken wat je publiek beweegt, wat hun frustraties zijn en waar ze online rondhangen.

Hoe maak je persona’s?

Hopelijk heb je je persona’s met echte namen genoemd en geen stereotype pseudoniemen. Mogelijk heb je al je persona’s in de eerste persoon geschreven en een verhaal over hun dag gemaakt. Dan heb je het perfect voor elkaar. Als dat niet het geval is, kan je hier uitgebreid lezen hoe het wel moet. Op dit moment staat er dus een persoonlijk ‘moodboard’ naar je te staren vanaf je bureau, maar wat nu? Hoe pas je deze toe? persona's, Den Haag

Bouw uw persona’s zorgvuldig op voor uw Content Marketing

Je moet je persona’s zorgvuldig opbouwen om uw inspanningen op het gebied van Content Marketing te verbeteren. Hieronder heb ik een eenvoudig vijf stappen plan geschetst voor het toepassen van een personage op uw contentmarketing:

  1. Wat is het probleem?
  2. Spreek de juiste taal.
  3. Stel de juiste vragen.
  4. Doe dat op het juiste moment.
  5. Wees waar ze zijn

1. Wat is het probleem?

Als je kunt definiëren wat mensen om 03.00 uur wakker houdt en dan een oplossing aanbiedt, heb je hun aandacht. Als je dan je content kunt bewerken op basis van de pijnpunten van de persona en logische oplossingen kunt bieden voor hun uitdagingen. Dan heb je nu een betrokken prospect om langs de verkooptrechter te gaan. Mensen zijn emotionele wezens en ze maken vaak een eerste directe beslissing op basis van primitief instinct. Een fractie van een seconde later, maar net genoeg om op de tweede plaats te komen, reguleert de prefrontale cortex vervolgens onze ogenschijnlijk irrationele impuls. Vaak zal de prefrontale cortex je impulsen rechtvaardigen door een logische reden te vinden om de drang te ondersteunen. Een student met beperkte middelen ziet de nieuwe iPhone en hun hersenen zullen meteen zeggen “koop het nu” terwijl hun rationele deel van de hersenen snel op zoek gaat naar een reden om te rechtvaardigen waarom ze het kunnen kopen. De meeste advertentiecampagnes handelen over deze emotionele drive.

Emoties & bewustwording

Terugkomend op onze persona, stel je voor dat we Heleen Jansen hebben gedefinieerd, senior manager, die verantwoordelijk is voor 12 teamleden bij een vastgoedbedrijf. Heleen wordt ’s nachts wakker gehouden en maakt zich zorgen, dat haar CEO denkt, dat ze overweldigd is door problemen in haar team en dat ze geen leider is. Ze wil volgend jaar directeur worden en ze maakt zich zorgen dat ze over het hoofd wordt gezien, tenzij ze een betere prestatie van haar team kan leveren. Stel je nu voor dat Heleen Management Team leest en er zijn twee koppen: • Hoe u uw team beter kunt beheren en een artikel over een raamwerk, dat door topleiders wordt gebruikt om de efficiëntie van teams te vergroten. Het is een veilige veronderstelling dat Heleen wordt aangetrokken om dit te lezen, zodat ze haar zorgen omzet in bewustwording en aan de slag wil gaan om die directeur positie te bemachtigen.

Zorg dat u een probleem oplost

Als we in het artikel dan een oproep tot actie hebben, die een tool biedt, die haar kan helpen om het raamwerk te implementeren, dan wordt er een zaadje geplant. Ze heeft nu een bondgenoot die haar kan helpen. Mensen willen geen product kopen alleen om een ​​product te bezitten.

Mensen kopen niet alleen het product maar ook een gevoel daarbij

Ze willen een oplossing voor hun problemen kopen of ze willen veranderen hoe ze zich voelen. “Mensen kopen namelijk geen producten, ze kopen gevoelens.” Mensen kopen geen verzekering omwille van verzekering, ze kopen het gevoel van veiligheid en zekerheid. Ze kopen koffie om zich levend en energiek te voelen. En ze kopen een nieuwe dure auto om zich significant te voelen en superieur aan hun buren. Als je je persona begrijpt zodat je weet wat hun behoeften en drijfveren zijn, dan kun je hen het gevoel geven, dat hun behoeften onderstreept. En dan heb je een krachtige verbinding via je content.

2. Spreek de taal

Zodra je weet welk probleem je oplost voor je persona zowel bewust als onbewust, en je hebt de verbinding gemaakt, is het noodzakelijk om hun taal te spreken.

Daar zijn twee redenen voor:

• Trust.

• Om door het geluid te snijden.

Overweeg de verschillende tone of voice bijvoorbeeld: die je de hele dag door gebruikt, hoe je met je familie praat, hoe je met je vrienden praat of hoe je spreekt tegen de mensen op je werk. Je zou niet tegen je baas praten met dezelfde informaliteit en intimiteit als je met je partner zou doen. Door het juiste taalniveau in uw content te krijgen, maakt u het verschil tussen een lezer, die verbinding maakt met wat u schrijft, en gewoon denkt “mwah”. Deze laatste persoon gaat meestal naar een andere websitet. Het is één ding om een ​​prospect naar een pagina te krijgen, maar het is een ander ding om ze volledig om te zetten in een betrokken lezer, zodat ze meer content willen consumeren die je kunt aanbieden.

Gelijkgestemdheid

Mensen worden van nature aangetrokken om samen te komen met gelijkgestemde mensen of groepen. Door echt je persoonlijkheid te begrijpen en te motiveren, kun je met hen praten op een manier waarop ze zich aangetrokken voelen, zodat ze deel willen uitmaken van de focus groep. Een handige truc die ik gebruik om een ​​persona op inhoud toe te passen, is door ze als actrice voor te stellen. Wie zou de rol van Heleen Jansen spelen? Chantal Janzen, Katja Schuurman? Stel je voor hoe ze zou spreken, het accent, hoe ze een gesprek zou voeren en het niveau van taal en intellect dat ze zou gebruiken.

3. Stel de juiste vragen

Content Marketing is gebaseerd op het beantwoorden van de juiste vraag op het juiste moment. En die vraag wordt gedreven door uw lezer: hun gedachten, wensen en zorgen. Het draait allemaal om hen, niet om jou. Een merk, dat uitzendt wat ze willen zeggen zonder te overwegen wat hun publiek wil horen, kan beter stoppen. Of dit merk wordt zelfs gedwongen om te stoppen, omdat de klanten wegblijven. Door het onderzoek en het begrijpen van uw persona, kunt u een content kaart maken op basis van de vragen, die in elke fase van de koopreis worden gesteld.

4. Op het juiste moment de juiste vraag

Potentiële kopers gaan door een heel proces tot de uiteindelijke aankoop van het product of de dienst. Daarom is het belangrijk om dit koopproces en de bijbehorende persona’s om te zetten naar een gebruikersstroomschema ook wel user flow. Dit benadrukt waar & wanneer content “de juiste vraag, op het juiste moment” kan beantwoorden. Dit is alleen mogelijk door een diep begrip van de verschillende persona’s. Dit alles vermindert de wrijving van de gebruikersreis, vermindert afhakers en zorgt ervoor dat (potentiële) klanten zich beter verbonden voelen met het merk. Allemaal door te begrijpen met wie we spraken en de juiste vragen te beantwoorden, op het juiste moment.

5. Wees waar ze zijn

De laatste fase van Content Marketing is weten waar je publiek rondhangt. Alleen op deze wijze weet je waar je moet zijn. Door te proberen overal te zijn, loop je het gevaar je inspanningen te dun uit te spreiden, of kom je op de verkeerde plaats terecht waar niemand relevant is om deel te nemen. Een deel van het onderzoeken van je persona’s gaat over welke sociale media kanalen ze vaak bezoeken en op welke bekende sites ze regelmatig reageren. Niet te vergeten om offline ook mee te nemen en plaatsen waar je personages terecht komen bij het zoeken naar informatie. Het nemen van een individueel stukje content en het uitzenden via alle sociale kanalen via een geplande tool is luie marketing. Het is geen strategie met het beste rendement, hoewel veel mensen dit nog steeds doen.

Social Media kanalen

Elk kanaal heeft zijn eigen nuances en ongeschreven regels. Je content moet op maat worden gemaakt voor elk kanaal. Een individueel stuk content kan worden gebruikt voor verschillende kanalen, maar zorg ervoor dat de berichten de juiste tone of voice en taal gebruiken voor elk kanaal of medium. Het is ook belangrijk om na te denken over de soorten content waar uw persona het best mee te maken heeft. Webinar, video, podcast, blog, witboek, enz… Als je je onderzoek hebt gedaan, kun je al deze vragen beantwoorden en veel betere content creëren.

Samenvatting Persona’s Content Marketing

Je persona’s definiëren en hun motivaties en uitdagingen echt begrijpen, is essentieel om je contentstrategie en productie inspanningen te onderstrepen. Maar persona’s moet je op de juiste manier toepassen om te profiteren van joww onderzoek en je harde werk.

Ga om te beginnen door deze vijf stappen om uw persona toe te passen op uw Content Marketing:

  1. Wat is het probleem? Gebruik hun pijnpunten in jouw content om hun aandacht te krijgen.
  2. Spreek de taal en zorg voor het juiste niveau.
  3. Schrijf in de juiste toon om uw prospect te betrekken.
  4. Stel de juiste vragen en weet welke vragen je persona in hun hoofd zal hebben.
  5. De juiste vraag op het juiste moment. Weet in welk stadium van de reis zij die vragen zullen stellen, zodat u daar kunt zijn met het antwoord.
  6. Wees waar ze zijn. Weet waar uw prospect online of offline rondhangt, zodat u er met content kunt zijn om hun aandacht te trekken.

Meer lezen over Content Marketing

Content Marketing specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Heeft u een vraag of wilt u mij inhuren als Content Marketing specialist of SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

Content Marketing checklist

Gebruik deze Content Marketing checklist om je website te verbeteren.

connectyourworld

Laat je bericht achter