Een website SEO check hoeft niet moeilijk te zijn. Google heeft namelijk zelf ‘Webmaster Guidelines‘ opgesteld voor mensen, die een website geschikt willen maken voor Google. In deze guidelines staan ook zaken waarvan Google vindt, dat u ze zeker niet moet doen. Als u zich bezig houdt met Spam heeft u zelfs de kans, dat Google uw website niet opneemt in zijn index. Maar dit valt buiten het bestek van deze blog post. Met deze SEO checklist op basis van de ‘Webmaster Guidelines’ kunt u de ultieme website SEO check doen.
Geschatte leestijd: 16 minuten
Een URL – structuur van een website moet eenvoudig zijn. Neem daarom in beschouwing om uw content op die wijze te organiseren, dat URL’s logisch zijn opgebouwd. Deze manier moet voor uw website bezoekers begrijpelijk en logisch zijn. Gebruik daarom zeker niet lange ID-nummers in uw URL’s, maar indien mogelijk leesbare woorden (SEO zoekwoorden).
Voor bepaalde backlinks op uw website kunt u Google uw relatie met de gelinkte pagina laten weten. Gebruik hiervoor een van de volgende rel
kenmerkwaarden in de <a>
tag. Voor reguliere links, waarvan u verwacht, dat Google deze zonder enige kwalificatie volgt, hoeft u geen rel
kenmerk toe te voegen.
Als uw website speciaal bedoeld is voor kinderen is bedoeld, surft u naar de volgende pagina om een site of service te taggen. U wilt u hiermee bereiken, dat Google deze website geheel of gedeeltelijk als op kinderen gerichte behandeling behandelt. Dit allemaal ten doel van Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA).
Gebruikers bekijken uw website doorgaans met 1 browser. Elke browser interpreteert uw websitecode op een iets andere manier. Dit houdt in, dat deze website er net even wat anders uit kan zien in de verschillende browsers. U kunt enkele stappen zetten om er voor te zorgen, dat uw website zich niet onverwacht gedraagt in verschillende browsers.
Bij duplicated content wordt in de regel verwezen naar inhoudelijke content blokken binnen of tussen domeinen. Deze content blokken komen volledig overeen in ook nog eens dezelfde taal. Als dat het geval is, kan dat een grote negatieve impact hebben op de SEO rankings van uw website.
Google kan links alleen volgen bij het correct gebruiken van <a tags> met oplosbare URL’s. Google volgt alleen links, als ze een <a>
tag inclusief een href – attribuut hebben. Links met andere indelingen worden niet gevolgd door de crawlers van zoekmachines zoals Google.
Als de Google bot de toegang van uw website blokkeert, heeft dit rechtstreeks impact op het vermogen van Google bot om de content van uw website te crawlen en vervolgens te indexeren. Dit kan leiden tot een verlies van posities in de zoekresultaten van Google op de voor u relevante zoekwoorden. In Google Search Console heeft u de beschikking tot het rapport index dekking en de inspectietool.
We starten in de website SEO check direct met een lastige. Wat bedoelt Google hier precies mee? Een website moet er natuurlijk uit blijven zien. Volg daarbij de SEO optimalisatie regels maar overdrijf niet. ‘Keyword stuffing’ is bijvoorbeeld uit den boze. De webteksten moeten prettig leesbaar blijven. Besef echter wel, dat mensen op het scherm en zeker op mobiel anders lezen dan vanaf papier. Online scannen mensen een artikel veel meer. Daar kunt u deze mensen als SEO specialist goed mee helpen door webteksten te schrijven op B2 niveau in alinea’s met goede informatieve koppen. Een goede SEO specialist heeft daarnaast kennis van UX-design en weet wat er met een website moet gebeuren om deze gebruikersvriendelijk te krijgen en te houden.
Google is in feite een machine, die u moet uitleggen, waar een website of een pagina over gaat. In de loop der jaren is Google steeds slimmer geworden in het herkennen van allerlei trucs om de positie van een website in zoekmachines te verbeteren. U kunt daarvoor zelfs straf voor krijgen van Google en dat is iets waar u niet blij van wordt. Een goede vuistregel is of u zich op uw gemak voelt als u uitlegt, wat u heeft gedaan met uw website tijdens het de zoekmachineoptimalisatie. Een andere nuttige test is om te vragen: “Helpt dit mijn gebruikers? Zou ik dit doen als zoekmachines niet zouden bestaan?” De balans daarin vinden is een van de lastigste dingen van Zoekmachineoptimalisatie.
Internet bestaat nu ruim 20 jaar in de vorm, die we nu kennen en is volwassen geworden. Er zijn veel goede websites, maar ook nog steeds slechte. In veel branches is de concurrentie hevig. Daarnaast zijn steeds meer mogelijke klanten met Internet opgegroeid en wordt er steeds meer gekocht en verkocht via het web. Met een website enig in zijn soort identificeert u zichzelf van de rest. Bedenk daarom wat uw website uniek, waardevol of boeiend maakt. Unieke websites met unieke frisse content worden door Google herkend en beloond. Bij een website SEO check met goede SEO software komt heel vaak naar voren, dat er sprake is van duplicated content. Het gebruik van content van anderen lijkt heel makkelijk, maar uiteindelijk snijdt u zichzelf in de vingers.
Het internet is gebouwd met behulp van content en links. Pagina’s en websites, die door middel van een link gekoppeld zijn met andere belangrijke websites en/of pagina’s. Interne links zorgen ervoor, dat een website goed te crawlen valt door Google. Aan de hand van het crawlen indexeert Google uw website ten opzichte van uw concurrenten. Externe links, die naar uw site verwijzen geven aan, dat uw website en of pagina belangrijk is. Hoe meer er naar een website van u wordt verwezen, hoe belangrijker deze website is in de ogen van Google. (Linkbuilding) De verwijzende link moet namelijk tekst bevatten of, voor afbeeldingen, een alt tekst – kenmerk, dat relevant is voor de doelpagina. Crawlbare links hebben tags met een href kenmerk. Linkbuilding is nog steeds een belangrijke SEO ranking factor. Hoewel door het slimmer worden van Google het belang daarvan wel iets afneemt. Controleer daarom bij een website check altijd het onderdeel linkbuilding.
Bij een website SEO check kijken we of er een Google XML sitemap is en of deze is ingediend bij Google Search Console. Een sitemap is in principe een inhoudsopgave van uw website. Het biedt ook een pagina voor mensen aan met een leesbare lijst met links naar de webpagina’s (soms een site-index of een sitemap pagina genoemd). Hierbij is het ook belangrijk, dat u het verband ziet met een goede navigatie op uw website.
Google geeft bijvoorbeeld in de Webmaster Guidelines aan, dat het maximaal een paar duizend links per pagina mag zijn. U maakt een website of pagina echter ook voor de gebruikers en niet alleen voor de zoekmachines (Zie het eerste basisprincipe). Zelf houd ik een maximum van 50 tm 75 aan en meestal zijn het er minder.
If-Modified-Since
HTTP-header correct ondersteuntDeze functie geeft uw webserver opdracht om Google te laten weten dat uw content is gewijzigd sinds we uw site voor het laatst hebben gecrawld. Door deze functie te ondersteunen, bespaart u bandbreedte en overhead.
Houd uw sitemap robots txt bestand up-to-date. Leer hoe u het crawlen met het robots.txt-bestand kunt beheren. Test de dekking en syntaxis van uw robots.txt-bestand met de robots.txt-testtool. Voor het crawlen van websites kunt u gebruik maken van Screaming Frog. Er is een premium versie waar u voor moet betalen, maar de basisversie is gratis.
SEO content schrijven is een vak op zich met zijn eigen regels en eigenaardigheden. Mensen hebben altijd haast en alles moet sneller dan snel. Aan de andere kant is het opleidingsniveau in Nederland best hoog. Daaruit komt voort, dat veel mensen te moeilijke webteksten schrijven. De richtlijn is vaak om op B2 graad te schrijven. Op die wijze begrijpt ruim 80% van alle Nederlanders waar een tekst over gaat. Een Content Marketeer of SEO tekstschrijver is het gewend om te schrijven voor het web. Schakel er daarom één in, als u uw website wilt gaan vullen met content.
Schrijven doet u op basis van een zoekwoordonderzoek. Denk daarbij aan de woorden, die gebruikers typen om uw pagina’s te vinden. Zorg ervoor, dat uw site deze Google zoekwoorden of ‘keywords’ daadwerkelijk bevat. Om dit goed te kunnen doen, is het belangrijk dat u weet wie uw doelgroep is. Hier wordt vaak te snel over heen gestapt. Voor goed zoekwoordenonderzoek zijn voldoende gratis kwalitatief goede tools zoals bijvoorbeeld Zoekwoord.
Probeer een relevant zoekwoord te gebruiken in uw titel of in uw alt attribuut.
Google houdt van gemak. Een goede sitestructuur is voor Google en voor de bezoeker relevant. Daardoor is de website beter te crawlen en de bezoeker heeft sneller door, waar hij moet zijn om een stukje informatie te verkrijgen. Controleer daarom de sitestructuur tijdens het checken van een website.
Zorg er bij gebruik van een content beheer systeem zoals bijvoorbeeld Joomla of WordPress voor, dat er pagina’s en interne en externe links worden gemaakt die door zoekmachines kunnen worden gecrawld.
Als u Google wilt helpen de content van uw site volledig te begrijpen, moet u toestaan, dat alle site activa die een aanzienlijke invloed hebben op de weergave van pagina’s, worden gecrawld: bijvoorbeeld JavaScript- & CSS bestanden, die van invloed zijn op het inzicht van de pagina’s. Het indexeringssysteem van Google geeft een webpagina weer die de gebruiker zou zien, inclusief afbeeldingen, CSS- en JavaScript-bestanden. Als u wilt zien welke paginacategorieën die Googlebot niet kan crawlen, gebruikt u het hulpprogramma URL-inspectie ; om de richtlijnen in uw robots.txt-bestand te debuggen, gebruikt u de tool robots.txt-tester .
Maak de belangrijkste content van uw site standaard zichtbaar. Google kan HTML content crawlen, die is verborgen in navigatie-elementen, zoals tabbladen of uitvouwbare gedeelten, maar we vinden deze content minder toegankelijk voor gebruikers en zijn van mening dat u uw belangrijkste informatie zichtbaar moet maken in de standaardpagina weergave. Doe een redelijke inspanning om ervoor te zorgen, dat advertentielinks op uw pagina’s geen invloed hebben op de rangschikking van zoekmachines. Gebruik bijvoorbeeld robots.txt of rel="nofollow"
om te voorkomen dat advertentie links door een crawler worden gevolgd.
Probeer tekst in plaats van afbeeldingen te gebruiken om belangrijke namen, content of links weer te geven. Als u afbeeldingen voor tekstuele content moet gebruiken, gebruikt u het alt tekst
kenmerk om een paar beschrijvende SEO zoekwoorden op te nemen.
Zorg ervoor, dat alle links naar webpagina’s gaan. Gebruik geldige HTML.
Optimaliseer de laadtijd van uw pagina’s. Snelle sites maken gebruikers blij en verbeteren de algehele kwaliteit van het internet (met name voor gebruikers met trage internet verbindingen). Google adviseert u aan hulpmiddelen zoals PageSpeed Insights en Webpagetest.org te gebruiken om de prestaties van uw pagina te testen en de website snelheid te verbeteren.
Ontwerp uw site voor alle apparaat typen en -formaten, inclusief desktops, tablets en smartphones. Gebruik de mobielvriendelijke test tool om te testen hoe goed uw pagina’s op mobiele apparaten werken en ontvang feedback over wat moet worden gerepareerd. Ook het open source initiatief van Google AMP is van belang om de mobiele prestatie van uw website kwalitatief goed te houden.
Zorg ervoor, dat uw site correct wordt weergegeven in verschillende browsers.
Maak de verbindingen van uw site met HTTPS veilig. Het versleutelen van interacties tussen de gebruiker en uw website is een goede gewoonte voor communicatie op internet. Een SSL certificaat kunt u vaak aanvragen bij de host van uw website.
In Nederland hebben meer dan 250.000 mensen last van een visuele beperking. Dat is de reden, waarom uw pagina’s nuttig zouden moeten zijn voor lezers met visuele beperkingen, bijvoorbeeld door de bruikbaarheid te testen met een schermlezer.
De webmaster guidelines bevatten nog veel meer adviezen die handig zijn voor een check SEO website. Praktische tips voor video’s zijn ook de moeite waard. Deze behandelen wij echter in een andere bijdrage.
Hier volgen een aantal oorzaken, waardoor u mogelijk niet goed gaat scoren in Google op de voor u relevante SEO zoekwoorden.
Automatisch gegenereerde content is content, die programmatisch is gegenereerd. Als dat puur is gedaan om de SEO rankings te manipuleren en gebruikers niet vooruit te helpen, heeft Google de mogelijkheid om de website gedeeltelijk of in zijn geheel niet op te nemen in de index van Google. Een voorbeeld is onder andere het samenvoegen of combineren van content van diverse webpagina’s zonder genoeg waarde toe te voegen.
Stiekeme redirects zijn niet toegestaan. Sommige redirects misleiden echter zoekmachines zoals Google of Bing. Deze misleidende directs geven aan gebruikers content weer, die anders is dan die welke beschikbaar wordt gesteld aan crawlers. Dit is verboden en in strijd met de Google Webmasters Richtlijnen U mag een gebruiker niet om leiden naar een andere pagina met de intentie verschillende content weer te geven, dan de content die beschikbaar is gesteld aan de zoekmachine crawler.
Een belangrijke stap om de positie van uw website in de zoekresultaten van Google te verbeteren, is het zorg dragen voor veel uitgebreide content en informatie inclusief relevante zoekwoorden. Deze SEO zoekwoorden moeten op de correcte wijze worden gebruikt en het onderwerp van uw content goed aangeven. Sommige website eigenaren trachten echter de positie van hun webpagina’s te verbeteren en extra website verkeer aan te trekken door het maken van webpagina’s met veel woorden maar weinig originele content. Google onderneemt actie tegen dit soort domeinen.
Het kopen of verkopen van backlinks, die de PageRank passeren, is in strijd met de webmasters richtlijnen van Google. Backlinks kopen kan daarom negatieve invloed hebben op de positie van een site in de zoekresultaten.
SEO bureau Connect your World heeft diverse SEO checklists en checklists van aanverwante onderwerpen voor u ter beschikking. Heeft u vragen over een SEO checklist? Of wilt u uw website checken? Trek aan de bel! Wij leggen graag aan u uit, hoe een website SEO check in zijn werk gaat.
Herman Geertsema is een freelance SEO specialist en SEO tekstschrijver uit Den Haag. Daarnaast is Herman de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant en Content Marketeer.
Bij Online marketing bureau Connect your World kunt u ook een content marketeer en SEO specialist inhuren in de volgende regio´s:
Heeft u een vraag over deze SEO checklist of heeft u belangstelling voor een gratis website SEO check door onze SEO checker? Of wilt u ons als SEO consultant inhuren en bovenaan in Google komen met uw website? Bel of mail ons.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2022)
WordPress in meerdere talen met WPML